Guerres de los Trés Reinos

Les Guerres de los Trés Reinos o Guerres de los trés naciones fueron una serie de conflictos interconectaos que tuvieron llugar n'Escocia, Irlanda ya Inglaterra ente 1639 y 1651, una dómina en que los trés países atopábense baxu unión personal, con Carlos I Estuardo como monarca. El meyor conocíu d'estos conflictos ye la guerra civil inglesa.

L'empiezu de los motinos de Jenny Geddes contra'l llibru d'oraciones anglicanu (1637).

Les guerres fueron la resultancia de la tensión ente'l rei y los sos súbditos por asuntos relixosos y civiles. Les disputes relixoses centrar en si la relixón dependería del monarca o de la eleición del súbditu, que tendría una rellación direuta con Dios. Los asuntos civiles consistíen na llimitación del poder del Rei per parte'l parllamentu, particularmente na so capacidá d'aumentar los impuestos y llanzar los sos exércitos a la guerra ensin el so consentimientu. Amás, estes guerres tamién tuvieron un elementu de conflictu nacional, como la rebelión irlandesa y escocesa contra la primacía inglesa ente los Tres Reinos. La victoria del parllamentu inglés comandado por Oliver Cromwell sobre'l rei, los irlandeses y los escoceses, ayudó a determinar el futuru de lo que terminaría conformándose como'l Reinu Xuníu como una monarquía constitucional col poder concentráu en Londres.

Les guerres de los trés reinos coinciden nel tiempu con dellos conflictos similares n'Europa, como la Fronda en Francia y la llamada crisis de 1640 de la Monarquía Hispánica Católica, cola rebelión de Cataluña, Portugal, Nápoles, Sicilia y Andalucía; tou ello formando parte de la llamada crisis que se caracterizaría, según la interpretación de dellos historiadores, pola rebelión conservadora de los nobles contra la centralización de los reis que pretenden construyir monarquíes absolutes.

Les guerres de los trés reinos inclúin la Guerra de los obispos de 1639 y 1640, la Guerra civil escocesa de 1644–5; la Rebelión irlandesa de 1641, la Irlanda confederada de 1642–9 y la Conquista d'Irlanda por Cromwell de 1649 (que colectivamente suelse llamar les Guerres confederaes d'Irlanda); y les Guerres Civiles Ingleses (Primer 1642–6, Segunda 1648–9 y Tercer 1650–51).

La denominación d'estos conflictos como Guerres de los Trés Reinos provién del propósitu de historiadores actuales por dar una visión unificada de toos ellos, en cuenta de consideralos namái como'l telón de fondu de la Guerra Civil Inglesa. Dalgunos otros proponen el nome de Guerres Civiles Britániques,[1] pero otros consideren qu'utilizar l'axetivu británicu puede entendese como daqué prematuru antes del Acta d'Unión de 1800.

Contestu históricu editar

La unión personal de los trés reinos so un namái monarca producir en términos relativamente recién pa los contemporáneos del sieglu XVII. Dende 1541, los reis d'Inglaterra gobernaren los sos territorios irlandeses como si fueren otru reinu (cola ayuda d'un Parllamentu Irlandés estremáu del inglés), ente que Gales tuviera muncho más integráu na Corona d'Inglaterra dende'l reináu d'Enrique VIII. Escocia, el tercer reinu independiente, viose xuníu a la mesma corona cuando Xacobu VI d'Escocia aportó al tronu d'Inglaterra col nome de Xacobu I en 1603. Gobernar conxuntamente los trés Estaos convertir nuna xera difícil pa Xacobu I y los sos socesores, sobremanera cuando trataron d'imponer la unidá relixosa.

En cada unu de los Trés Reinos imperaba una relixón distinta; n'Inglaterra, tres la Reforma Inglesa, Enrique VIII convertir na cabeza de la Ilesia Anglicana, prohibiendo'l Catolicismu n'Inglaterra y Gales, y mientres el sieglu XVI, l'anglicanismu convertir nuna seña d'identidá inglesa. Los ingleses víen al Catolicismu como'l gran enemigu del so país, encarnáu sobremanera en Francia y España. Sicasí, el Catolicismu persistió como relixón mayoritaria n'Irlanda, y foi pa munchos el símbolu de la resistencia ante la reconquista de la islla pola dinastía Tudor. A lo último, n'Escocia, la Reforma Protestante foi un movimientu popular encabezáu por John Knox. El Parllamentu Escocés llexisló en favor d'una Ilesia Nacional d'Escocia de signu presbiterianu, tamién llamada "Kirk". Tres esto, la reina María d'Escocia, católica, viose forzada a abdicar en favor del so fíu Jacobo, que creció metanes una rexencia que s'apostaben los partíos católico y protestante. Cuando algamó'l poder, aspiraba a ser un "Rei Universal" ya intentó implementar un sistema de xestión de la ilesia episcopal a semeyanza del inglés, nel que'l Rei fuera'l que nomara a los obispos. En 1584 intentó llevalo a la práutica pero, ante la brengosa oposición atopada, viose obligáu a dexar que l'Asamblea Xeneral que gobernara la ilesia hasta'l momentu siguiera faciéndolo.

Escocia y la cuestión relixosa editar

Xacobu VI siguió siendo protestante, tratando de caltener les sos opciones al tronu d'Inglaterra. En 1603 por fin foi coronáu rei col nome de Xacobu I d'Inglaterra y camudóse a Londres. Tola so diplomacia y habilidaes polítiques dedicar dende entós a trepar cola corte y el Parllamentu inglés mientres gobernaba Escocia al traviés de cartes al Conseyu Priváu d'Escocia y controlaba el Parllamentu Escocés por aciu los Lores de los Artículos. Suspendió les xuntes de l'Asamblea Xeneral Escocesa y amontó el númberu d'obispos escoceses, y, en 1618, celebró una Asamblea Xeneral na qu'impunxo los Cinco Artículo de práutiques Episcopialianas, que fueron llargamente boicotiaos. A la so muerte, en 1625, foi asocedíu pol so fíu Carlos, que foi muncho menos arteru que'l so padre. Coronáu na catedral de San Gil, n'Edimburgu, asumió y trató d'imponer dende'l principiu los ritos de la Iglesia Anglicana a los sos súbditos escoceses. Los sos enfrentamientos cola Ilesia d'Escocia algamaron el so puntu más álgido cuando trató d'imponer l'usu del Llibru d'Oración Común. Cuando en 1639 Carlos intentó emplegar métodos militares pa obligar a los escoceses, la situación españó.

De dalguna manera, esta revuelta ponía de manifiestu la rensía escocesa ante'l segundu planu que Escocia pasara a ocupar tres l'ascensu de Xacobu I al tronu d'Inglaterra [ensin referencies]

Inglaterra editar

Ver tamién Guerra Civil Inglesa

Carlos compartía la creencia del so padre nel calter divín de la monarquía y les sos afirmaciones al respeutu lleváronlu a crear una importante fienda ente la corona y el Parllamentu inglés. Ente que la Ilesia d'Inglaterra siguiera ocupando posiciones de poder, una minoría puritana poderosa, representada por un terciu de los miembros del Parllamentu, presentaba munches traces de mancomún colos presbiterianos escoceses.

El Parllamentu Inglés enfrentóse frecuentemente al Rei en cuestiones como impuestos, gastu militar o'l papel del parllamentu nel gobiernu. Anque Xacobu I caltuviera la mesma opinión que'l so fíu con al respective de les Prerrogativas reales, fuera lo suficientemente intelixente como pa persuadir al Parllamentu de qu'aceptara la so política. Carlos escareció d'esta capacidá, lo que llevó a la crisis de 1639-1642 y a la posterior Guerra civil. Cuando Carlos solicitó al Parllamentu fondos pa una campaña n'Escocia, los miembros del Parllamentu negáronse, declarar en sesión permanente y espunxeron una llarga llista de reclamaciones polítiques y relixoses que Carlos tuvo qu'atender antes de ver la so nueva llexislación aprobada.[ensin referencies]

Irlanda editar

Ver tamién Rebelión irlandesa de 1641

Mentanto, nel Reinu d'Irlanda (proclamáu como tal en 1541, anque namái foi totalmente conquistáu pola corona en 1603), les tensiones volviera aumentar. El Lord Diputáu, Thomas Wentworth, conde de Strafford tenía frecuentes enfrentamientos colos nativos por cuenta de la política de confiscación de tierres y la so otorgamiento a colonos ingleses. Enfureció a los católicos al enllantar nuevos impuestos y retayar los sos derechos llegales. Esta situación esplotó en 1639 cuando Wentworth ufiertó a los católicos les reformes qu'estos esixíen en cuenta de la creación d'un exércitu irlandés pa encalorar los llevantamientos n'Escocia. Anque l'exércitu taría dirixíu por oficiales protestantes, la idea d'un Exércitu católicu irlandés sofitando lo que munchos víen como un gobiernu tiránicu, espantó a parllamentarios escoceses ya ingleses, qu'amenaciaron con invadir Irlanda.[ensin referencies]

Españíu de la guerra editar

Los historiadores modernos han enfatizado el calter de inevitabilidad de les Guerres Civiles, señalando que tolos bandos implicaos recurren a la violencia metanes una situación carauterizada pola rocea mutua y la paranoya. La incapacidá de Carlos I pa concluyir la Guerra de los obispos d'una manera rápido fixo qu'otros grupos descontentos empezaren a considerar l'usu de la violencia como un mediu pa llograr los sos oxetivos.[ensin referencies]

Alienados pol dominiu Protestante Inglés, y apavoriaos ante la retórica de los Parllamentos inglés y escocés, un pequeñu grupu de conspiradores irlandeses se remontó en 1641, en sofitu del rei. El llevantamientu llevó a asaltos xeneralizaos a les comunidaes Protestantes d'Irlanda, terminando dalgunos d'ellos en masacres. Per Inglaterra y Escocia estendió'l rumor de qu'eses matances cuntaben col beneplácito real, y que esi sería los so destín si l'exércitu irlandés del rei desembarcaba na islla de Gran Bretaña. Como resultancia, el Parllamentu inglés negar a financiar un exércitu real pa encalorar la rebelión irlandesa, y decidió entamar una fuercia propio. Pela so parte, el Rei consiguió axuntar una fuercia compuesta por aquellos que creíen que la llealtá al Rei Llexítimu yera más importante qu'otros principios políticos.[ensin referencies]

La Guerra civil inglesa españó en 1642. Los Covenanters escoceses, como se autodenominaban los Presbiterianos, aliaos col Parllamentu inglés, xunir a la guerra en 1643 y xugaron un papel determinante na victoria de los Parlamentaristas. Les fuercies del rei viéronse superaos pol nuevu exércitu parllamentariu -sofitáu y financiáu pola city londinense. Finalmente, Carlos I rindir en 1646 y foi encarceláu. Sicasí, en 1648 consiguió escapar de prisión y xunise a los católicos escoceses, empecipiando la Segunda Guerra civil inglesa. Nuevamente prindáu, foi degolláu en xineru de 1649. N'Irlanda, los Católicos Irlandeses formaron el so propiu gobiernu -Irlanda confederada- col enfotu de ayudar a los Realistes en cuenta de tolerancia relixosa y autonomía política. Fuercies ingleses y escoceses llucharon n'Irlanda, en cuantes que los Confederaos Irlandeses entamaron una espedición a Escocia en 1644, empecipiando la Guerra civil escocesa. Pela so parte, los realistes escoceses llograron una serie de victories ente 1644 y 1645, pero fueron finalmente ganaos a la fin de la Guerra civil inglesa cola torna de los exércitos protestantes a Escocia.[ensin referencies]

Tres el final de la Segunda Guerra Civil Inglesa en xineru de 1649, les fuercies parllamentaries, agora comandadas por Oliver Cromwell, invadieron Irlanda y ganaron a la coalición formada por Realistes y Confederaos Irlandeses. L'alianza del Parllamentu inglés colos Covenanters rompiérase, y los escoceses proclamaren rei a Carlos II, empecipiando les hostilidaes contra Inglaterra. Cromwell entamó la conquista d'Escocia en 1650-1651 y, el 3 de setiembre, ganó a Carlos II na Batalla de Worcester, qu'encabezaba un exércitu escocés cola esperanza de qu'un llevantamientu realista n'Inglaterra ayudáralu a recuperar el so tronu.

Tres la conclusión de les guerres, los Trés Reinos remanecieron como un estáu únicu, conocíu como Mancomunidá d'Inglaterra; formalmente, taba gobernáu como una república, anque na práutica funcionara como una dictadura.

Principales acontecimientos editar

1639: Guerra de los obispos: Carlos dirixe les sos tropes escontra Escocia, pero prefier axustar en llugar de lluchar. Firma del Tratáu de Berwick (18 de xunu de 1639)

  • 1640: Carlos convoca al Parllamentu inglés pa financiar la guerra d'Escocia. Ante les demandes de los parllamentarios, Carlos decide eslleir el Parllamentu a los trés meses ("Parllamentu Curtiu").
  • 1640: Segunda Guerra de los Obispos. Un exércitu de Covenanters crucia'l Tweed y derrota a los ingleses na Batalla de Newburn n'agostu, colando sobre Newcastle.
  • 1640: Tratáu de Ripon (26 d'ochobre de 1640) pol que Newcastle pasa a manes escoceses y Carlos vese obligáu a pagar tributu a Escocia. S'inicial el Parllamentu llargu, que va permanecer aconceyáu hasta 1660.
  • 1641: 23 d'ochobre, españa nel Ulster una rebelión n'Irlanda, con masacre de protestantes a manes de católicos. Los rebeldes ganen a la corona en Julianstown, a la que sigue'l Sitiu de Drogheda n'avientu.[2]
 
"Carlos I, rei d'Inglaterra dende Trés Angulos" por Anthony van Dyck.
  • 1642: Ante l'intentu de Carlos d'arrestar a dellos parllamentarios, el Parllamentu emite la Llei de Milicies, qu'asitia al exércitu y los arsenales sol so control. Dambos bandos preparar pa la guerra.
  • 1642-1646: Primer Guerra Civil
  • 1642: Una coalición de católicos irlandeses, tanto gaélicos como Ingleses Vieyos crea la Confederación Irlandesa, con base en Killkenny.
  • 1643: Alto'l fueu ente realistes ingleses y confederaos irlandeses
  • 1643: 25 de setiembre: alianza ente Parllamentu inglés y los Covenanters escoceses -creación de la Lliga Solemne y Covenante.
  • 1644: 2 de xunetu Batalla de Marston Moor, gran derrota de los Realistes
  • 1644: Empieza n'Escocia la Guerra Civil Escocesa, encabezada pol Realista escocés James Graham, I marqués de Montrose, col sofitu de tropes de la Confederación Irlandesa al mandu d'Alasdair MacColla.
  • 1645: Creación del Nuevu Exércitu Modelu
  • 1645: 14 de xunu; Batalla de Naseby: el New Model Army entartalla al exércitu realista, poniendo fin a la Primer Guerra Civil.
  • 1645: 15 d'agostu, James Graham consolida'l dominiu realista n'Escocia tres la Batalla de Kilsyth; les tropes Covenanters que tornen d'Inglaterra gánen-y en Philiphaugh (13 de setiembre)
  • 1646: Mayu: Carlos I rindir a los Covenanters, que-y apurren al Parllamentu inglés.
  • 1646: Xunu: L'exércitu confederáu irlandés gana a les tropes escoceses nel Ulster na batalla de Benburb.
  • 1647: Los Parlamentaristas ganen a los Confederaos Irlandeses en Dungans Hill y Knockhanauss.
  • 1648-1649: Segunda Guerra Civil
  • 1648-1649: Paz de Ormonde. Alianza d'Irlandeses confederaos ya Ingleses realistes.
  • 1648: Batalla de Preston (Agostu): Tropes escoceses invaden Inglaterra pa reponer a Carlos I. Derrotaos polos Parlamentaristas.
  • 1649: 30 de xineru. Execución de Carlos I.
  • 1649: 15 d'agostu, el Nuevu Exércitu Modelu, lideráu por Cromwell desembarca n'Irlanda. Empieza la conquista d'Irlanda por Cromwell.
  • 1650: Empieza la Tercer Guerra Civil ente escoceses y el Parllamentu inglés. Cromwell gana a los escoceses en Dunbar (3 de setiembre).
  • 1651: Los Covenantes escoceses coronen a Carlos II como rei en Scone.
  • 1651: 3 de setiembre: Derrota de Carlos II en Worcester. Final de la Guerra y exiliu en Francia pal rei.
  • 1653: Les últimes tropes irlandeses rindir en Caven.
  • 1654: Final del llevantamientu realista d'Escocia.
  • 1660: Restauración inglesa.

Consecuencies editar

Mientres les Guerres de los Trés Reinos antemanaron enforma de los cambeos qu'acabaríen per conformar l'aspeutu de la moderna Gran Bretaña, resolvieron bien pocu naquellos momentos. La Mancomunidá llogró algamar una solución (anque relativamente inestable) ente monarquía y república. Na práutica, Oliver Cromwell exerció'l so poder gracies al control de les fuercies militares parllamentaries, pero la so situación llegal nunca tuvo clara, nin siquier cuando se convirtió en Lord Protector. Nenguna de les Constituciones propuestes llegó nunca a ponese en práutica. D'esta forma, la Mancomunidá y el Protectoráu establecíu polos Parlamentaristas victoriosos dexaron bien poca buelga si falamos de instauración de nueves formes de gobiernu.[ensin referencies]

Les principales meyores que surdieron y estos acontecimientos fueron:

  • Tres la execución de Carlos I por alta traición, nengún monarca británicu podría esperar una y bones los sos súbditos toleraren dalguna clase de despotismu.[ensin referencies]
  • Los escesos cometíos pol Nuevu Exércitu Modelu, particularmente los cometíos mientres el gobiernu de los Comandantes, fixeron nacer na sociedá una fonda rocea escontra los gobiernos militares n'Inglaterra.[ensin referencies]

Los Protestantes ingleses esfrutaron de llibertá relixosa mientres el Interregno, non asina los Católicos Ingleses. Les nueves autoridaes abolieron la Ilesia d'Inglaterra y la Cámara de los Lores. Cromwell eslleió'l Parllamentu Rabadilla, pero foi incapaz de crear una alternativa válida. Nin Cromwell nin los sos partidarios mover escontra una democracia popular, como pretendíen les ales más radicales de los Parlamentaristas (como los Niveladores).[ensin referencies]

El Nuevu Exércitu Modelu ocupó Irlanda y Escocia mientres el Interregno. N'Irlanda, el nuevu gobiernu confiscó casi toles propiedaes de los Católicos-irlandeses en castigu pola rebelión de 1641, que se vieron afeutaos por una llexislación penal desaxeradamente severa. Les tierres confiscadas apurrir a los soldaos parlamentaristas, que s'establecieron nelles. La Commonwealth abolió los Parllamentos irlandeses y escoceses. En teoría, estos países tendríen representación nel Parllamentu inglés, pero yá que esti organismu nunca llegó a tener poder real, tal representación nunca tuvo efeutos. A la muerte de Cromwell en 1658, la Mancomunidá eslleir ensin violencia y Carlos II volvió ostentar el títulu de Rei d'Inglaterra, Escocia ya Irlanda en 1660.[ensin referencies]

So la Restauración inglesa, el sistema políticu volvió a la posición constitucional de preguerra. El nuevu réxime executó o encarceló pa tola vida a los responsables del regicidio de Carlos I. Los neorrealistes desenterraron el cadabre de Cromwell y executáronlu póstumamente. Los radicales consideraos responsables de la guerra fueron severamente reprimíos. Escocia ya Irlanda recuperaron los sos Parllamentos, y dellos irlandeses (non toos) recuperaron les tierres confiscadas, en cuantes que el Nuevu Exércitu Modelu foi disueltu.

De toes formes, les cuestiones qu'aniciaren les guerres -la cuestión relixosa, el poder del Parllamentu y les rellaciones ente los trés Estaos- quedaren ensin resolver, asina que namái yera cuestión de tiempu que los problemes volvieren remanecer, lo qu'asocedería na Revolución Gloriosa de 1688. Ye a partir d'entós cuando Gran Bretaña empieza a amosar los signos distintivos que llegaron hasta los nuesos díes: Monarquía Constitucional Protestante, con Inglaterra a la cabeza, y un potente exércitu permanente.

Notes y referencies editar

  1. *GAUNT, Peter The British Wars 1637-1651, Routledge (UK) , 1997, ISBN 0-415-12966-4 *Plant David, British Civil Wars & Commonwealth website
  2. November 1641 according to «Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 26 de marzu de 2009. Consultáu'l 13 de xunetu de 2009., retrieved 2008-03-02

Bibliografía editar

Islles britániques editar

  • Bennett, Martyn (1997). The Civil Wars in Britain and Ireland, 1638-1651. Oxford: Blackwell. ISBN 0-631-19154-2.
  • Bennett, Martyn (2000). The Civil Wars Experienced: Britain and Ireland, 1638-1661. Oxford: Routledge. ISBN 0-415-15901-6.
  • Carlton, Charles (1992). Going to the Wars: The Experience of the British Civil Wars, 1638-1651. London: Routledge. ISBN 0-415-03282-2.
  • Kenyon, John; Jane Ohlmeyer (eds.) (1998). The Civil Wars: A Military History of England, Scotland, and Ireland, 1638-1660. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0-19-866222-X.
  • Royle, Trevor (2004). The Civil War: The Wars of the Three Kingdoms, 1638-1660. London: Little, Brown. ISBN 0-316-86125-1.
  • Russell, Conrad (1991). The Fall of the British Monarchies, 1637-1642. Oxford: Clarendon Press. ISBN 0-19-822754-X.
  • Stevenson, David (1981). Scottish Covenanters and Irish Confederates: Scottish-Irish Relations in the Mid-Seventeenth Century. Belfast: Ulster Historical Foundation. ISBN 0-901905-24-0.
  • Young, John R. (ed.) (1997). Celtic Dimensions of the British Civil Wars. Edinburgh: John Donald. ISBN 0-85976-452-4.

Inglaterra editar

Irlanda editar

  • Lenihan, Pádraig (2000). Confederate Catholics at War, 1641-1649. Cork: Cork University Press. ISBN 1-85918-244-5.
  • Ó hAnnracháin, Tadhg (2002). Catholic Reformation in Ireland: The Mission of Rinuccini, 1645-1649. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0-19-820891-X.
  • Ó Siochrú, Micheál (1999). Confederate Ireland, 1642-1649: A Constitutional and Political Analysis. Dublin: Four Courts Press. ISBN 1-85182-400-6.
  • Ó Siochrú, Micheál (ed.) (2001). Kingdoms in Crisis: Ireland in the 1640s. Dublin: Four Courts Press. ISBN 1-85182-535-5.
  • Perceval-Maxwell, M. (1994). The Outbreak of the Irish Rebellion of 1641. Dublin: Gill & Macmillan. ISBN 0-7171-2173-9.
  • Wheeler, James Scott (1999). Cromwell in Ireland. Dublin: Gill & Macmillan. ISBN 0-7171-2884-9.

Escocia editar

  • Stevenson, David (1973). The Scottish Revolution, 1637-1644: The Triumph of the Covenanters. Newton Abbot: David & Charles. ISBN 0-7153-6302-6.
  • Stevenson, David (1980). Alasdair MacColla and the Highland Problem in the Seventeenth Century. Edinburgh: John Donald. ISBN 0-85976-055-3.

Enllaces esternos editar