Idioma español en Canadá

Canadá ye unu de los países onde más rápido aumenta'l númberu de falantes d'español, gracies a la llegada masiva d'inmigrantes provenientes de Suramérica, Centroamérica y América del Norte (principalmente arxentinos, chilenos, uruguayos, salvadorianos, nicaraguanos, peruanos y mexicanos). Asitiar nel cuartu llugar n'idiomes estranxeros con 553 495 falantes como llingua materna tres el mandarín, cantonés, y panyabí.[1]

Mapa col porcentaxe de los falantes d'español per provincia en Canadá.

Historia editar

Hai que recordar que l'español yá se falaba antes del sieglu XIX, pos primero que Canadá formara parte del imperiu francés y del británicu la parte oeste de les mariñes del Pacíficu fueron territorios en disputa, esploraos y d'escasos asentamientos del imperiu español, como lo fueron la parte qu'agora pertenez a la provincia de Columbia Británica y al territoriu de Yukón sol Virreinatu de la Nueva España. Dempués pertenecieron al Reinu Xuníu. L'únicu asentamientu importante foi nel Fuerte de San Miguel na Isla de Vancouver.

Un primer grupu d'inmigrantes provenientes d'España dempués de la guerra civil española establecer en Canadá. La inmigración de Hispanoamérica a Canadá empezó a finales de los años 50, con más fuercia a partir de 1981.

Como anéudota cuntar que mientres el rodaxe del programa La espedición Malaspina contautar con un xefe tribal indiu que fizo referencia a que la so güela, mestiza, fuera castellanofalante, supónse que la so güela vivió a caballu ente'l sieglu XIX y el XX.

Estadístiques sobre la población hispana editar

Según el censu de 2016, 553.495 persones afirmaron falar español como llingua materna, un 1,6% d'un total de 34.767.250 falantes en casa[2]. Son 60.000 más que nel censu de 2011, cuando había 493 055 falantes d'español, y yera la llingua estranxera más falada de Canadá.[3] Amás, el censu de 2006 especifica qu'hai otros 400 000 falantes d'español como segunda llingua.[4] La coalición encabezada pol Congresu Hispanu Canadiense, y que cunta col sofitu de más de 30 organizaciones comuñales y de sector priváu, reclamen que la cifra de persones d'orixe hispanu nel 2001 ye de 520 260, y nel 2006 de 729 691 persones.[5] Na actualidá calcúlase qu'esa cifra podría aumentar hasta más d'un millón de persones,[6] habiendo 909 000 persones mayores de 12 años, que falen español.[7] Según el censu, casi la metá de los hispanos atópense concentraos en Toronto, na provincia d'Ontario, el 30 % en Quebec, el 9,2 % en Colombia Británica, y el 8,8 % en Alberta.[8]

Estudiu del español editar

Hai un gran interés pol español ente los canadienses de fala non hispana. L'Institutu Cervantes cifró en 92 853, el númberu d'estudiantes d'español en Canadá nel añu 2005.[9]

Esiste un Institutu Cervantes en Calgary y prevese abrir otru en Toronto.

Según datos del 2006,[10] l'español enseñar na educación primaria en Alberta, Colombia Británica, Ontario y Quebec. Nel nivel d'estudios secundarios, l'español constitúi la segunda llingua con mayor demanda, convirtiéndose nuna tercer opción pa la provincia billingüe de Nueva Brunswick, pa Ontario y pa la francófona de Quebec. Nes demás provincies, magar el francés foi la única llingua predominante en primaria, en secundaria'l númberu d'estudiantes d'español va aumentando ensin posa.

Medios de comunicación editar

Hai un gran númberu de canales de televisión, ondes de radio y emisiones de periódicos n'español en Canadá.[11]

L'español na música editar

Nesti país surdieron famosos cantantes, como Paul Anka[12], Céline Dion[13], Anne Murray, Bryan Adams, y Nelly Furtado, qu'amás de cantar nes sos llingües maternes como n'inglés y francés, tamién lo fixeron n'español pa faese conocer nel hispanofalante.

Referencies editar

Enllaces esternos editar