Igualdá énte la llei

La igualdá ante la llei, Igualdá so la llei, igualdá ante los güeyos de la llei o Igualdá xurídica ye'l principiu que reconoz que toles persones tienen de ser trataes de la mesma manera pola llei (principiu d'isonomía), y que tean suxetes a les mesmes lleis de xusticia (debíu procesu), reconoz la equiparación igualitaria de tolos ciudadanos en derechos civiles y políticos,[1] poro, la llei tien de garantizar que nengún individuu o grupu d'individuos seya privilexáu o discrimináu pol estáu ensin distinción de raza, sexu, orientacion sexual, xéneru, origen nacional, color, origen étnicu, relixón o otres carauterístiques yá sían personales o coleutives ensin parcialidá.

Estatua de la Igualdá, París. Alegoría d'igualdá.

Ye un principiu esencial del lliberalismu y la democracia. Hai un vieyu dichu que diz "toos son iguales ante la llei", L'autor Anatole France dixo en 1894: "Na so maxestosa igualdá, la llei prohibe a los ricos y probes dormir so pontes, pedimiar nes cais y robar panes".[2] La creencia na igualdá ante la llei llámase igualitarismu llegal. El principiu d'igualdá ante la llei ye incompatible y dexa d'esistir con sistemes llegales como la esclavitú, la servidume, el colonialismu, la monarquía, la teocracia, los impuestos progresivos, la redistribución de la riqueza, la igualdá de resultaos, les lleis de cuotes o cualquier tipu de discriminación positiva.

Igualdá ante la llei, ye'l conxuntu de derechos y garantíes del ordenamientu xurídicu. El conteníu de les lleis seya igual pa toos, o desigual si asina correspuende, sobre la fase o en función de la xusticia. Igualdá ante la llei, implica que toos tienen el mesmu tratu de la llei, non yá los órganos del Estáu, como coles mesmes, tales órganos estatales tienen d'interpretar y aplicar l'ordenamientu xurídicu, ensin incurrir en discriminación, esti principiu namái implica la non discriminación per parte del estáu como una llimitación del so poder y nun aplica a persones o empreses privaes yá que implicaría una violación de derechos y llibertaes individuales como los de llibre Asociación o'l de propiedá.

Historia editar

 
Pintura de Philipp Foltz del sieglu XIX que representa al políticu ateniense Pericles qu'apurre'l so famosu discursu aciagu delantre de l'asamblea.

La oración funeraria de Pericles de 431 aC, rexistrada na Historia de la Guerra del Peloponeso de Tucídides, inclúi un pasaxe allabando la igualdá ente los ciudadanos llibres de la democracia ateniense:

Si afitámonos nes lleis, ellos ufierten igual xusticia a toos nes sos diferencies privaes; Si a la posición social, la meyora na vida pública cai a la reputación de la capacidá, les considerancies de clase nun se-yos dexa interferir col méritu, Nin tampoco la probeza atrabanca'l camín.[3]

Más común na antigüedá foi la represión violenta de la igualdá, inclusive básica. A pesar del recién derrocamientu de la monarquía romana y del establecimientu de la república romana y de los sacrosantos tribunos de la plebe, Caeso, fíu de Cincinnatus, dirixó una banda qu'escorrió a les plebe del foru pa torgar la creación de lleis escrites equitativas. Nel casu de Roma, la organización de la plebe y la dependencia de los patricios d'ellos como obreros y soldaos significó que'l Conflictu de les Órdenes resolver por aciu l'establecimientu de los Dolce Tables y una mayor igualdá. Nocionalmente, tolos ciudadanos sacante l'emperador yeren iguales sol derechu romanu nel periodu imperial. Sicasí, esto nun se llogró na mayor parte del mundu y, inclusive n'Europa, la puxanza de les aristocracies y la nobleza creó sistemes xurídicos desiguales que perduraron hasta la era moderna.

Isonomía editar

Isonomía que significa igualdá de los derechos políticos, yera una pallabra utilizada polos escritores griegos antiguos como Heródoto y Tucídides pa referise a dalgún tipu de gobiernu popular.

Según l'economista y teóricu políticu Friedrich Hayek, la isonomía tuvo un paladín nel romanu Cicerón[4] y nel sieglu XI redescubrir» los estudiantes de Derechu de Boloña, a quien Hayek atribúi la fundación de gran parte de la tradición xurídica occidental.

El términu isonomia (con esta ortografía exacta) importar a Inglaterra a finales del sieglu XVI, col significáu de «igualdá de les lleis pa toa clase de persones».[4]Poco dempués, el traductor de Titu Liviu emplegar na forma Isonomy (anque nun se tratara d'una traducción direuta del términu griegu llatinizáu isonomia)[4] pa describir un Estáu con lleis iguales pa toos y responsabilidá de los maxistraos. Mientres el sieglu XVII foi sustituyida gradualmente poles espresiones «igualdá ante la llei», «Estáu de Derechu» y «gobiernu de la llei».[4]

Lliberalismu clásicu editar

El lliberalismu clásicu esixe la igualdá ante la llei pa toles persones.[5] El lliberalismu clásicu, tal como lo abracen los lliberales y llibertarios, oponer a escorrer derechos de grupos por cuenta de los derechos individuales.[6]

Igualdá de derechos y el Igualitarismu material editar

 
Égalité, 1793, Muséu Históricu Alemán.

La igualdá ante la llei ye'l mediu pa consiguir la igualdá de derechos civiles y políticos, cuando'l igualitarismu material ye una hipotética igualdá de resultaos impulsáu por igualitarismu.

El igualitarismu, en términos materiales, entra en conflictu cola igualdá ante la llei: implica la posibilidá de tratos xurídicos desiguales destinaes a combatir les desigualdaes sociales. esto ye, d'un tratu estremáu por aciu la coaición de la llei. Estes desigualdaes llegales podríen espresase por aciu polítiques d'aición afirmativa y la redistribución de la riqueza.

Pal economista y filósofu austriacu Friedrich Hayek, la igualdá igualitaria y l'igualdá de derechos son incompatibles, por cuenta de que la desigualdá de les condiciones materiales ye un resultáu direuta de la igualdá ante la llei, por cuenta de les distintes capacidaes de les persones. Él escribe:

«Hai tola diferencia nel mundu ente tratar a les persones por igual y tratar de faeles iguales. Ente que la primera ye la condición d'una sociedá llibre, la segunda significa, como lo describe de Tocqueville, "una nueva forma de servidume".[7]»

Pascal Salin vuelve al lliberalismu sobre esta distinción y escribe:

«hai de fechu dos nociones distintos d'igualdá, "igualdá de derechos ya igualdá de resultaos". La primera inspiró la declaración de los derechos del home y del ciudadanu de 1789 [...] pero ye la segunda noción que se volvió dominante [...] La primer noción ye manifiestamente lliberal ya individualista, yá que consiste en reconocer la igual dignidá de cada persona, en dexa-y llibre pa desenvolver el so propiu destín desque los sos derechos determinar y respétense. La segunda ye un productu puru del constructivismu políticu, yá que consiste en pensar que puede interferise colos resultaos de l'aición humana ya imponer una redistribución de la riqueza n'acorde al modelu decidíu por aquellos nel poder, dando a priori derechos sobre l'actividá de los demás.[8]»

Igualdá absoluta ya igualdá relativa editar

 
El frente del edificiu de la Corte Suprema d'Estaos Xuníos cola frase "Igual xusticia so la llei".

La idea de la igualdá absoluta significa tratar mecánicamente por igual independientemente de les condiciones individuales ente que la igualdá relativa significa la igualdá de tratu de les persones n'iguales circunstancies.

Igualdá so la llei editar

  • Nun hai persona nin grupu privilexaos.
  • Nin la llei nin autoridá dalguna van poder establecer diferencies arbitraries.

La frase significa que toos son iguales a los güeyos de la llei. Naide ta percima de la llei. Esti conceutu derivar de la teoría del Estáu de Derechu. Según l'Estáu de Derechu, una persona namái puede ser castigada por violar una llei que s'estableció y namás.

La igualdá ante la llei significa que nun tien d'haber discriminación d'una persona. Toos tienen de ser trataos con igualdá, independientemente del llugar de nacencia, sexu, relixón, raza, casta, riqueza, estatus social, etc.

Por casu, Toles persones que cometen un delitu en particular reciben el mesmu castigu. Nun puede haber una distinción ente un criminal masculín y unu femenín. O un criminal ricu y un probe, si ambos cometieron el mesmu crime.

Nun país esisten distintos estilos de vida. esisten desigualdaes sociales y prexuicios yá esistentes nel país. Sesgu basáu na relixón, la casta, el xéneru.... El derechu a la igualdá pon a toles persones nel mesmu nivel. Esti derechu asegura a tol mundu que la xente nel poder nun va discriminar ente ellos. Da la seguridá de que toos van recibir iguales condiciones.

Igual proteición de les lleis editar

La frase "igualdá de proteición de les lleis" significa que les persones en circunstancies similares (iguales) tienen de ser trataes por igual, lo cual tamién significa qu'aquellos en distintes circunstancies (desiguales) nun tienen de ser trataos por igual.

Por casu, Tolos adultos son iguales y son castigaos por igual; pero un neñu que comete un asesinatu nun puede ser castigáu como un adultu que comete'l mesmu crime, yá que l'adultu y el neñu nun son iguales y tienen de ser trataos de manera desigual.

L'artículu 7 de la Declaración Universal de Derechos Humanos (DUDH) establez que "toos son iguales ante la llei y tienen derechu ensin discriminación dalguna a igual proteición de la llei".[9]

Llei parricida editar

L'artículu 200 del Códigu penal de Xapón, la pena pol parricidiu, foi declaráu inconstitucional por violar la igualdá ante la llei pol Corte Suprema de Xusticia de Xapón en 1973, como resultancia del xuiciu del Casu del parricidiu de Tochigi.[10]

Nes monarquíes parllamentaries editar

Esiste un alderique sobre la esistencia del principiu d'igualdá ante la llei en sistemes de monarquía constitucional, como España, Reinu Xuníu, Xapón o Camboya.[11][12]

Quien sostienen que nes monarquíes parllamentaries el principiu d'igualdá ante la llei nun esiste o solo esiste de manera atenuada, argumenten que toa monarquía, por atenuaos que tean los poderes del rei y los nobles, ye en sí mesma una contradicción de primeres d'igualdá ante la llei. Ensin importar les diferencies ente los distintos sistemes de monarquía, el principiu nun esiste si la llei d'un país establez que dellos cargos públicos y l'exerciciu del poder políticu qu'ellos traen, namái puede ser ocupaos por dellos ciudadanos y non por otros, a cencielles por causa de los antepasaos de quien baxen.

Quien sostienen que la monarquía parllamentaria nun ye incompatible col principiu d'igualdá ante la llei utilicen distintos argumentos, según les carauterístiques de cada sistema. N'España, argumenten que, la desigualdá de nacencia y de muyer o home (sexu) establecida pal accesu al tronu, nun impliquen desigualdá ante la llei porque se trata d'una desigualdá establecida por una llei constitucional, que queda fora del ámbitu d'aición de dichu principiu.

El principiu per países editar

El principiu reconocer na Decimocuarta Enmienda a la Constitución de los Estaos Xuníos:

Toles persones nacíes o naturalizaes nos Estaos Xuníos y sometíes a la so xurisdicción son ciudadanos de los Estaos Xuníos y de los Estaos en que moren. Ningun Estáu va poder dictar nin dar efeutu a cualquier llei que llinde los privilexos o inmunidaes de los ciudadanos de los Estaos Xuníos; tampoco va poder Estáu dalgunu quitar a cualquier persona de la vida, la llibertá o la propiedá ensin el debíu procesu llegal; nin negar a cualquier persona que s'atope dientro de les sos llindes xurisdiccionales la proteición de les lleis, igual pa toos.

N'El Salvador Reconocer nel artículu 3 la Constitución de la República de 1983:

Art. 3.- Toles persones son iguales ante la llei. Pal gocie de los derechos civiles nun van poder establecese restricciones que se basen en diferencies de nacionalidá, raza, sexu o relixón. Nun se reconocen emplegos nin privilexos hereditarios.

N'Arxentina el principiu d'igualdá ante la llei ta reconocíu nel artículu 16 de la Constitución:

La Nación Arxentina nun almite prerrogativas de sangre, nin de nacencia: Nun hai nella fueros personales nin títulos de nobleza. Tolos sos habitantes son iguales ante la llei, y almitibles nos emplegos ensin otra condición que la idoneidad. La igualdá ye la base del impuestu y de les cargues públiques

En Nicaragua, Artículu 27 de la Constitución, llei máxima de la nación:

Toles persones son iguales ante la llei y tienen derechu a igual proteición. Nun va haber discriminación por motivos de nacencia, nacionalidá, credo políticu, raza, sexu, idioma, relixón, opinión, orixe, posición económica o condición social.

Los estranxeros tienen los mesmos deberes y derechos que los nicaragüenses, cola esceición de los derechos políticos y los qu'establezan les lleis; nun pueden intervenir nos asuntos políticos del país...

L'Estáu respeta y garantiza los derechos reconocíos na presente Constitución a toles persones que s'atopen nel so territoriu y tean suxetes a la so xurisdicción.

N'España, Artículu 14 de la Constitución:

Los españoles son iguales ante la llei, ensin que pueda prevalecer discriminación dalguna por razón de nacencia, raza, sexu, relixón, opinión o cualesquier otra condición o circunstancia personal o social.

En Colombia el principiu ta establecíu n'Artículu 13º de la constitución:

Toles persones nacen llibres ya iguales ante la llei, van recibir la mesma proteición y tratu de les autoridaes y van gociar de los mesmos derechos, llibertaes y oportunidaes ensin nenguna discriminación por razones de sexu, raza, orixe nacional o familiar, llingua, relixón, opinión política o filosófica.

L'Estáu va promover les condiciones por que la igualdá seya real y efectiva y va adoptar midíes en favor de grupos discriminaos o marxinaos.

L'Estáu va protexer especialmente a aquelles persones que pola so condición económica, física o mental, atópase en circunstancia de debilidá manifiesta y va sancionar los abusos o maltratos que contra elles se cometan.

En Chile, ta aseguráu nel art. 19 Nᵘ2 de la so Carta Fundamental:

La igualdá ante la llei. En Chile nun hai persona nin grupu privilexaos.

En Chile nun hai esclavos y el que tríe'l so territoriu queda llibre. Homes y muyeres son iguales ante la llei.

Nin la llei nin autoridá dalguna van poder establecer diferencies arbitraries.

En Méxicu, el primer artículu de la Constitución política de los Estaos Xuníos Mexicanos, establez la reconocencia de los derechos humanos col siguiente testu:

Nos Estaos Xuníos Mexicanos toles persones van gociar de los derechos humanos reconocíos nesta Constitución y nos trataos internacionales de los que l'Estáu Mexicanu seya parte. [...] Esta reconocencia tienen l'oxetu evitar los privilexos inxustificaos y asitiar a tolos ciudadanos, ye dicir al pueblu (los soberanos, artículu 39 constitucional) na mesma situación llegal y de la proteición mas amplia frente a la llei. La igualdá xurídica consiste n'evitar les distinciones que se faigan por color de la piel, xéneru, edá, relixón, oficiu, posición económica, etc. en resume:
Art. 1º Gocie pa toles persones de les garantíes que da la constitución. (cambéu realizáu y publicáu nel Diariu Oficial de la Federación el 10 de Xunu del 2011)
Art. 2º Prohibición de la esclavitú.
Art. 4º Igualdá de derechos ensin distinción de xéneru. (l'home y la muyer son iguales ante la llei.)
Art. 12º Prohibición de títulos nobiliarios.
Art. 13º Prohibición de fueros, salvo los qu'indique la llei, lo qu'en Méxicu constitúi una suxetividá o parcialidá llegal.

N'Ecuador, ta reguláu nel art. 11 de la Constitución:

Art. 11.- EI exerciciu de los derechos va rexir polos siguientes principios:

(...)

2. Toles persones son iguales y gociaren de los mesmos derechos, deberes y oportunidaes.

Naide va poder ser discrimináu por razones d'etnia, llugar de nacencia, edá, sexu, identidá de xéneru, identidá cultural, estáu civil, idioma, relixón, ideoloxía, filiación política, pasáu xudicial, condición socio-económica, condición migratoria, orientación sexual, estáu de salú, portar VIH, discapacidá, diferencia física; nin por cualesquier otra distinción, personal o coleutiva, temporal o permanente, que tenga por oxetu o resultancia menospreciar o anular la reconocencia, gocie o exerciciu de los derechos. La llei va sancionar toa forma de discriminación.

L'Estáu va adoptar midíes d'aición afirmativa que promuevan la igualdá real en favor de los titulares de derechos que s'atopen en situación de desigualdá.

(...)

Como complementu, el art. 9 de la mesma Constitución, establez tamién la igualdá, tocantes a la titularidá de los mesmos derechos y deberes, ente ecuatorianos y estranxeros:

Art. 9.- Les persones estranxeres que s'atopen nel territoriu ecuatorianu van tener los mesmos derechos y deberes que les ecuatorianes, acordies cola Constitución.

Y el Códigu Civil, en desenvolvimientu del principiu, establez:

Art. 43.- La llei nun reconoz diferencia ente l'ecuatorianu y l'estranxeru, tocantes a l'alquisición y gocie de los derechos civiles que regla esti Códigu.

Referencies editar

  1. UN Article 7, the United Nations
  2. (France, The Red Lily, Chapter VII)
  3. Thucydides, The History of the Peloponnesian War, Written 431 BCE, Translated by Richard Crawley (1874), retrieved via Project Gutenberg.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 Friedrich A. Hayek, Origins of the Rule of Law
  5. Chandran Kukathas, "Ethical Pluralism from a Classical Lliberal Perspective," in The Many Pacqiuo and the One: Religious and Secular Perspectives on Ethical Pluralism in the Modern World, ed. Richard Madsen and Tracy B. Strong, Ethikon Series in Comparative Ethics (Princeton, NJ: Princeton University Press, 2003), p. 61 (ISBN 0-691-09993-6).
  6. Mark Evans, ed., Edinburgh Companion to Contemporary Liberalism: Evidence and Experience (London: Routledge, 2001), p. 55 (ISBN 1-57958-339-3).
  7. Vrai et faux individualisme, Discours prononcé à University College Dublin, 17 d'avientu de 1945
  8. Pascal Salin, Libéralisme, Odile Jacob, 2000, p.21-22
  9. The Universal Declaration of Human Rights
  10. Dean, Meryll (2002). Japanese legal system. Routledge via Google Books. p. 535
  11. Sinopsis artículu 14 de la Constitución española, Congresu d'España
  12. igualdá-ante-la llei-45092.htm La igualdá ante la llei, Diariu Progresista, 28/1/2014. España

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

España *

Sinopsis artículu 14 de la Constitución española, Congresu d'España