Cabrera

islla de les Islles Baleares
(Redirixío dende Islla de Cabrera)

La Islla de Cabrera ye una islla española, la mayor del archipiélagu homónimu, asitiada al sur de la islla de Mallorca. Pertenez al términu municipal de Palma de Mallorca, específicamente al Distritu Centro. La presencia militar dende 1916 dexó'l caltenimientu d'esti privilexáu ecosistema hasta los nuesos díes, perteneciendo dende'l 29 d'abril de 1991 al Parque nacional marítimu-terrestre del Archipiélagu de Cabrera, por aciu la Llei 14/1991.

Cabrera
Situación
País España
Autonomía Islles Baleares
Islla Mallorca
Conceyu Palma
Tipu islla
Parte de España
Asitiáu en mar Mediterraneu
Coordenaes 39°08′31″N 2°56′45″E / 39.14194°N 2.94583°E / 39.14194; 2.94583
Cabrera alcuéntrase n'España
Cabrera
Cabrera
Cabrera (España)
Datos
Puntu más altu Na Picamosques (en) Traducir[1]
Superficie 15,69 km²
Población 20
Llonxitú 5,53 km
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

La islla de Cabrera y los castros mayores fueron visitaos poles principales civilizaciones mediterránees: fenicios, cartaxineses, bizantíns y romanos. El so nome debe'l so orixe a les cabres monteses qu'habitaben la islla, güei sumíes.

Cunta la lleenda que'l xeneral cartaxinés Aníbal Barca nació n'unu de los castros que lu arredolen: Coneyera.[2]

Tamién se cuntaba que na Edá Media había en Cabrera un monesteriu, clausuráu porque los sos monxos "...sometieron les sos vides a diversos crímenes, que manifiesten que, más que sirvir a Dios, lluchen y dicir llorando, a favor del antiguu enemigu" (San Gregorio Magno, Epístola XIII, 47), magar nun había restos arqueolóxicos. Los posibles restos del cenobiu fueron topaos en 2004.

Mientres los sieglos XIII y XIV la islla de Cabrera y la so puertu natural yeren utilizaos por pirates berberiscos como base dende onde atacar les mariñes mallorquines. Por esti motivu, yá nel sieglu XIV, construyóse un castiellu na entrada del puertu. Esti castiellu evitaba que s'usara'l puertu como base pirata y dexaba una mayor vixilancia de les agües cercanes a Mallorca.

El cautiverio de Cabrera editar

 
Puertu de Cabrera.
 
Faru de N'Enciola

En 1808 españa la Guerra de la Independencia Española. Tres la victoria española na Batalla de Bailén, los soldaos franceses fechos prisioneros (unos 18.000 homes) tuvieron diversa suerte. Los oficiales y militares de más alta graduación fueron llevaos a Francia —como Dupont o Ligier-Belier—, onde automáticamente fueron cesaos y víctimes del enfadu de Napoleón, que consideraba la rindición como una cobardía. Un grupu d'unos 4.000 prisioneros fueron llevaos a les Islles Canaries, onde terminaron refaciendo la so vida ya integrándose. Corrieron ensin sabelo muncha meyor suerte que'l restu de los sos compatriotes: la gran mayoría (unos 9.000 homes) fueron llevaos a la islla de Cabrera.

Según les Capitulaciones de Andújar (22 de xunetu de 1808),[3] los prisioneros franceses diben ser llevaos a Francia dende Cádiz en barcos ingleses. Esto nun se va cumplir, ente otros porque'l Gobernador militar de Cádiz decide unvialos a Cabrera. Mentanto, los prisioneros permanecieron atarraquitaos en pontones en Sanlúcar de Barrameda.

El so viaxe empezó'l 9 d'abril de 1809, partiendo de la badea de Cádiz, y cola esperanza de volver a la so patria. El viaxe resultó penosu pol hacinamiento enllargáu y les torbonaes; la disentería estendióse a bordu. Finalmente, el posible intercambiu con presos españoles en Francia nun se cumplió, y los prisioneros fueron «lliberaos» na Islla de Cabrera.

Esti cautiverio foi'l primer campu de concentración de la hestoria.[4] Nun esistía na islla nengún edificiu utilizáu como cárcel, sinón más bien, la prisión yera la mesma islla. El suministru de cebera llegaba dende Mallorca cada cuatro díes, partiendo la mínima comida pa sobrevivir hasta'l siguiente suministru. El problema diose cuando, por cuenta de les torbonaes na canal que xune la islla Mallorquina y la de Cabrera, la unviada retrasóse, faciendo un total d'ocho los díes ensin unviar nada a la islla, dando llugar a un fallíu intentu de faese col barcu per parte de los franceses, qu'enoxó bien de a los suministradores, polo que nun quixeron volver [ensin referencies]. Mientres s'atopaba un grupu de persones y otru barcu qu'aceptara'l trabayu de reponer la comida en Cabrera, pasaron hasta tres meses. Nesti tiempu dieron situaciones d'auténtica penuria, munches muertes por inanición. La xente nun tenía alimentos, nun esistía nenguna fauna d'onde poder alimentase y en munches ocasiones pa da-y daqué de sabor a los caldos que faíen metíen les sos propies ropes, tamién inxeríen plantes qu'en munches ocasiones resultaben venenoses, acarretando distintes enfermedaes.

Hai indicaciones de que se prauticaron el canibalismu y la coprofagia[5] ente ellos per parte d'un grupu que se dixebró de la mayoría viviendo nes cueves (llamaos tártaros), anque la gran mayoría niega esta opinión y xustifica qu'anque pudiera llegase a pensar nestes estremes situaciones de debilidá y sufrimientu refugaba esi fechu pol ascu que-y producía la idea de poder comese a unu de los suyos [ensin referencies]. Lo que sí dicen que ye ciertu ye qu'inxeríen les sos propies fieces cuando les faíen o cuando llegaba un oficial a la islla con estomagaes del viaxe, cuando esti devolvía munchos presos yá en situaciones morrebundes inxeríen dichos vultures.[ensin referencies]

El cautiverio terminó en 1814 al roblase la paz. De cada cuatro presos que llegaron a Cabrera morrieron trés y namái sobrevivieron unes 3.600 persones de los 9.000 que llegaron, amás d'otros presos unviaos de les guerres napoleóniques que tamién perecieron.

N'alcordanza a los que morrieron neses circunstancies de sufrimientu, soterraos nel campusantu francés, llevantóse un monolitu na islla.

Final de sieglu XIX y sieglu XX editar

A finales del sieglu XIX, la islla de Cabrera pasó a ser propiedá privada. Los propietarios, la familia Feliu de Cabrera , intentaron el cultivu de vide na islla. Pa ello construyeron una bodega, que s'utiliza anguaño como muséu. En 1891 acoyer a la Llei de Colonies Agrícoles de 3 de xunu de 1868 cola denominación de Villa Cristina.

En 1916 l'archipiélagu foi espropiáu a Sebastià Feliu de Cabrera i Quadreny por intereses de la defensa nacional por un justiprecio de 362.148 pesetes, al detectase información al traviés del Almirantazgo Británicu, al frente del cual taba Winston Churchill, que submarinos alemanes con bandera austro-húngara destacaos nel Mediterraneu occidental (i.e. el SM O-5 del Capitán Georg Ludwig von Trapp) reparaben averíes o recargaben combustible nel área de Cabrera, servicios presuntamente suministraos pol financieru Juan March, que tenía d'una estensa finca na mariña (Sa Vall) en Mallorca xustu frente a Cabrera, lo cual facilitaba determinaes operaciones d'esti tipu dende la mariña colindante de Mallorca y los castros axacentes o dende gabarras a flote asitiaes na redoma.

La familia expropietaria, caltuvo un llargu y costosu pleitu contra l'Estáu, nel qu'invirtió parte de la so fortuna. Años dempués, el Tribunal Supremu pronuncióse a favor del Estáu. La familia Feliu tuvo qu'utilizar parte del dineru de la espropiación pa sufragar los gastos.

A partir de 1916, l'autoridá militar de Mallorca destinó un destacamentu permanente, releváu dacuando, en Cabrera.

L'estáu venía arrendando por concursu les tierres que dexaben la so esplotación agrícola, polo que convivíen na islla'l renteru y la so familia, los xornaleros, los carabineros y el personal de los faros, amás de los efectivos militares apurríos mayormente pol Reximientu d'Infantería nᵘ47 de Palma o'l Batallón d'Inca.

El buque Ciudá de Alcudia, popularmente denomináu El Cabrereta cubría dende Palma, dos veces per selmana (martes y vienres con ida y vuelta el mesmu día), los servicios oficiales de pasaxe, suministros y corréu a Cabrera. Esti serviciu regular empecipiar en xunetu del añu 1910 al cargu de la naviera Isleña Marítima. En xineru de 1931 el buque pasó a la Compañía Trasmediterránea. Cuando españó la guerra civil en xunetu de 1936, el Ciudá de Alcudia atopábase ensobiáu nel so habitual fondeadero nel puertu de Palma de Mallorca y hubo de suspender los sos normales servicios por haber quedáu incorporáu a la flota rebalba. Pa convertilo en patrulleru foi pintáu de color gris, instaláronse dos cañones de 45 mm y púnxose al mandu d'oficiales de la Reserva Naval. Nel intre de la guerra solamente volvió a Cabrera nuna ocasión, el 19 d'ochobre de 1936, a recoyer el material abandonáu poles tropes republicanes mientres la fugaz ocupación de la islla que, al mandu del capitán Alberto Bayu, desembarcaren en Mallorca y, al ser refugaes, detuviérense un curtiu espaciu de tiempu naquella islla, antes de tornar a Barcelona.

Guerra Civil 1936 editar

En 1836, mientres la guerra civil española, un hidroavión republicanu Dornier Wal matrícula D-1 tuvo que amerizar por avería cerca de la islla. La tripulación foi prindada pola fuercia militar que los sos mandos dependíen de l'autoridá sublevada de Mallorca, pero a otru día dos submarinos republicanos (el B2 y el B3) fueron unviaos por orde personal de Pedro Marqués Barber -un antiguu suboficial- autoproclamado Comandante Militar de Menorca, islla fiel a la República, qu'allegaron darréu. Volada a cañonazos la estación del telégrafu en Cala Gandulf, la exigua guarnición militar, el personal de faros (torreros) y los Carabineros, rindiéronse y al pie de dellos civiles deportóse-yos a Barcelona y Menorca. El Comandante Militar de Cabrera, alférez Facundo Flores Horrach, foi fusiláu'l 23 d'agostu nos cantiles de s'Esperó (La Mola) y asesinaos la nueche del 2 d'agostu'l militar retiráu Mariano Ferrer Bravo y trés civiles de la familia Suñer (Damián Suñer Mascaró, renteru de Cabrera y los sos fíos Gaspar y Juan Suñer Mas), na paraxa del puertu de Mahón (detrás de la Base Naval) denomináu s'Hort d'en Morillo o Pouet, éstos postreros per iniciativa personal del suboficial mallorquín Jaime Palou Massanet. Dellos militares de la guarnición de Cabrera tomaron parte nel Desembarcu de Mallorca y ellí dalgunos d'ellos (los sarxentos Sebastián Truyols Casasnovas, Lorenzo Capellá Munar y l'educando de banda Antonio Moragues Rosselló, destinaos antes del conflictu a Cabrera dende'l Batallón d'Inca (dependiente entós del Reximientu de Palma nᵘ24) pasar nun rocambolescu episodiu al bandu nacional nes proximidaes de la vía del tren de Son Servera, volviendo a entamar dempués la so carrera militar, previa depuración de responsabilidaes.[6] El 19 de xunetu de 1936 la guarnición militar componer de 1 alférez, 2 sarxentos, 4 cabos y 18 soldaos.

En fracasando'l desembarcu de la columna del capitán Alberto Bayu en Mallorca (15 d'agostu al 4 de setiembre), los republicanos abandonaron Cabrera. El plan previu de Bayu yera un ataque simuláu de la columna de la CNT llegada de Barcelona y aparcada en Cabrera, al castru de Dragonera, xusto al suroeste de Mallorca (Andratx). Pero aconceyáu en Cabrera'l comité anarquista de la CNT refugó por doctrina dichu plan tácticu y asina-y lo fixo saber a Bayu, quien se moviera espresamente a Cabrera en hidro. Darréu esta columna desembarcó bastiándose en Mallorca, concretamente en cala Anguila. Producióse una sangrienta batalla na que fueron aniquilaos namás llegar a Porto Cristu. El restu foi acribilláu cerca de sa Cabana, nes proximidaes de la llocalidá mallorquina de Manacor.[7]

Una selmana dempués del fracasu de Bayu y a bordu d'una embarcación improvisada, delles de les muyeres que quedaren en Cabrera llograron algamar la mariña de Mallorca (Campos) y de esta manera'l bandu subleváu de Mallorca pudo sacupar, por decisión del Xefe de Falanxe de Santanyí, Nigorra, qu'ordenó zarpar a dos espertos patrones locales, al restu de población de Cabrera, muyeres y neños, sabiendo que nun s'atoparíen con oposición militar dalguna. Por tanto nun puede falase de nenguna manera de lliberación de Cabrera. Tou quedó nun contestu de fugues, fuxíes y cambeos de bandu, salvu pa dalgunos de los deportaos forzosos a la Menorca republicana y el so tráxicu final.[8]

Final del sieglu XX editar

A mediaos de los años 60 establecióse una Comandancia Militar yá que la islla yera utilizada dacuando como campu d'instrucción y tiru.

Ente 1972 y 1986 unidaes de la guarnición balear realizaron añalmente maniobres y exercicios tácticos con fueu real. Les maniobres militares fueron llindándose, suprimiéndose'l fueu real, a partir de la declaración de la islla como Parque Nacional Marítimu-Terrestre tres una intensa campaña ecoloxista.

La islla utilizar hasta la so conversión en Parque Nacional como área de práutica de tiru y maniobres. Esta presencia militar protexó la redolada natural al evitar que l'archipiélagu fora oxetu d'especulación inmobiliaria, anque los exercicios de tiru, inclusive con fueu real, afectaren al equilibriu natural, la so biodiversidá ya inclusive fueren bombardeadas árees de cría d'especies d'aves.

A principios de 1988, impulsáu por un gran movimientu y campaña ecoloxista-popular, tuteláu por Greenpeace, el Parllamentu de les Islles Baleares tomó la decisión d'empecipiar el procesu de declaración de Cabrera como Parque Nacional Marítimu Terrestre, que remató'l 29 d abril de 1991 cola so declaración llegal de proteición, llei 14/1991.

La presencia militar permanente remató en 1999. Sicasí caltiénse la propiedá y presencia militar ocasional. En 2013 apruébase'l Plan d'Usos Militares qu'inda dexa maniobres militares terrestres. Caltiénse'l qu'un militar seya Direutor Adxuntu del Parque Nacional.

Xeografía editar

Cabrera tien una superficie de 1.115 hectárees; les sos distancies máximes son 5,8 km dende la punta de Ensiola (SO) al cabu Ventós (NE) y 5,2 km dende'l cabu de Llebeig (NO) al Imperialet (SE); tien un relevu montascosu, a pesar de que de baxu altor: Na Picamosques (172 m), peñasco Blanco (161 m), monte de Na Guardia (158 m), y una mariña recortada, de tala manera qu'a pesar de suponer el 0,22 % del territoriu de Baleares, dispón del 3,09 % de la so mariña.

La islla ta empobinada en direición SO-NE, y ta formada por trés cordales perpendiculares a esta direición. Con éses estos trés cordales, abruptas pero d'altores modestos, empobinar en sentíu NO-SE. Los grandes xefes y les grandes entraes d'agua tierra adientro prodúcense nesta mesma orientación.

La primera d'estos cordales ye la más definida, empecipiar al cabu de Llebeig, estremu NO de Cabrera, y acábase al castru del Imperial, al estremu SE. Contién les mayores altitúes de la islla, como na Picamosques, con 172 m, o se peñasco Blanco, con 161 m, como tamién la sierra de ses Figueres. Esta sierra, a l'aguada SO, dexa los cantiles más pimpanos de la islla a la parte de na Picamosques y des nengún Colloráu, y a l'aguada NE define l'únicu valle de Cabrera con tierres mínimamente fértiles, conocida como "sanu Viña" y "ses cuatro quarterades". Asina mesmu, nesta aguada NE, queda definíu'l puertu de Cabrera, unu de los meyores puertos naturales de la Mediterránea, protexíu de tolos vientos.

La segunda d'estos cordales empecipiar a la punta des Revellar pol NO y acábase a la punta des Guijarral y la islla de ses Acelgues al SE. Ye d'altores más modestos que l'anterior, con cumes como na Bella Miranda, de 158 m, onde s'atopa'l centru de vixilancia de la islla. Esta sierra, a l'aguada SO, fai de solana del valle mentáu enantes, y define'l puertu de Cabrera pela banda norte. Atópase tamién el pimpanu castiellu de Cabrera. A l'aguada NE, dexa los fondos entrantes de cala de Santa Maria y l'Olla.

Finalmente, la tercera d'estos cordales empecipiar al cabu des Morobutí, estremu norte de la islla, y acábase al cabu Ventós, estremu este. Ye la más modesta de les trés alliniaciones, y aun así llogra altores pimpanos cerca del cabu Ventós, con altores de cuasi 150 metros.

D'esta miente, queden definíos los principales xefes de Cabrera, que son, al estremu norte, el cabu des Morobutí, a la estremu Y, el cabu Ventós, al estremu SE, l'Imperial; al estremu S, se Cometa de Fora; al estremu SO, la punta de Enciola, y al estremu NE, el cabu de Llebeig. Igualmente, queden definíos los principales entrantes: el puertu de Cabrera, calar de Santa Maria y l'Olla.

La islla del Imperial ye un castru que llega a los 70 metros d'altitú.

Redolada editar

 
Castiellu de Cabrera

Pol so estatutu de parque nacional, la mayoría d'actividaes a la islla son fuertemente regulaes. Tou esto dexó en pocos años una recuperación de la flora y la fauna autóctona.

Dientro de los llugares destacaos de la islla hai que mentar:

  • sanu cueva Azul: cueva caliar escavada pela mar. Llega a tener un máximu de 20 m d'altor y tien una planta máxima de 120 m x 75 m. La boca tien orientación noroeste, cosa que fai que, pela tarde, la lluz allume la entrada de la cueva reflexándose dientro de l'agua. Esto crea una agua de color azul intensu, que se reflexa al techu de la cueva.
  • el castiellu.

Comunicaciones editar

La única manera de llegar a Cabrera ye en barcu. El puertu más próximu en Mallorca ye'l de la colonia de Sant Jordi, asitiáu a pocu más de 10 milles de Cabrera.

De toes formes, l'aproximamientu en Cabrera en cualesquier mediu precisa autorización previa, que puede consiguise a les oficines del parque (en Palma) o al teléfonu +34 971 72 50 10.

Referencies editar

  1. URL de la referencia: https://www.enciclopedia.cat/EC-GEC-0013191.xml.
  2. La patria del xeneral Aníbal El Diariu de Mallorca, Opinión. 22/05/2006
  3. 22 de xunetu de 1808: Capitulaciones de Andújar
  4. SMITH, Denis. Els presoners de Cabrera, Lleonard Muntaner. ISBN 84-96242-04-8
  5. Les tropes franceses vuelven a Cabrera
  6. Juan José Negreira Parets: Cabrera 1936, El paraísu rotu. Lleonard Muntaner Editor.
  7. Francisco Ferrari Billoch: Mallorca contra los colloraos (1936) Editáu por Juan Ordinas Rotger.
  8. Francisca Suñer: Viure a Cabrera (1993) Editorial Moll.

Bibliografía editar

  • Jesús Fernández Santos (1981). Cabrera. Plaza&Janés.
  • Pellisier y Phelipieau (1990). Los franceses en Cabrera. Aucadena.

Enllaces esternos editar