Menorca[1] ye una de les islles principales de les Islles Baleares (España). El so nome provién de Minorica, darréu que ye menor que la islla de Mallorca.

Menorca
Bandera de Mallorca (es) Traducir
Alministración
País España
Autonomía[[d:Special:EntityPage/Q107356467|{{{2}}}
Provincia histórica[[d:Special:EntityPage/Q107356469|10px
Tipu d'entidá islla
Capital Maó
Llingües oficiales catalán
castellanu
División
Xeografía
Coordenaes 39°58′N 4°05′E / 39.97°N 4.08°E / 39.97; 4.08
Superficie 692 km²
Puntu más altu Monte Toro (es) Traducir
Demografía
Población 96 467 hab. (1r xineru 2022)
Densidá 139,4 hab/km²
Más información
cime.es
Cambiar los datos en Wikidata

Menorca foi declarada Reserva de Biosfera l'8 d'ochobre de 1993 pola Unesco.

Idiomes editar

En Menorca les llingües oficiales son el castellanu y el catalán. Como nel restu de les Islles Baleares, el catalán fálase como heriedu de la invasión de la islla en 1287 por Alfonsu III d'Aragón. Concretamente, fálase una variedá dialeutal del catalán denominada menorquín. Ye paecíu al mallorquín y más similar al d'Eivissa. El menorquín destaca en rellación coles otres variedaes baleáriques a que tien munches semeyances colos falares de Cataluña, au neutralicen la o átona en u, o que nun se fai usu de los artículos "salats" neutros so y sos, y sí en cambiu del "sa" y "es" (artículos 'la' y 'el' en catalán estándar). Debíu a la conquista británica caltiénense un gran númberu d'anglicismos como por exemplu "xoc" ('tiza', n'inglés chalk; en catalán estándar "guix"). Tamién Menorca tien determinaes pallabres y espresiones que provienen del francés, debíu a que tamién la islla foi una dependencia francesa durante más de 7 años; por exemplu, en Ciutadella y en Ferreries la bicicleta ye denominada "velo", como nel idioma francés, y a Maó y Alaior se les embrive'l so nome en menorquín diciendo "Mô" y "Lô" respeutivamente, cosa que ye rara nel catalán porque nesti idioma nun esiste la lletra ô.

Historia editar

Prehistoria y Edá Antigua editar

 
Bandera de Menorca.
 
Escudu de Menorca.

Dende les primeres civilizaciones presentes na islla, numberosos pueblos turnáronse'l poder del territoriu.

A una primera etapa de civilización primitiva, supuestamente d'orixe peninsular, siguió-y otra mui brillante na Edá del Bronce, conocida como talayótica, carauterizada por construcciones megalítiques similares a les de Mallorca, Cerdeña o Malta, si bien con dalgunos elementos orixinales como son les taules.

A les visites de fenicios a la que denominaben Nura (Tierra de Fueu) y griegos focenses quienes la nomaben Meloussa (llugar de ganáu), de forma pacífica pa establecer venceyos comerciales siguió la de los cartaxineses con distinta actitú. Desembarcaron a les órdenes de Magón, hermanu d'Aníbal y reclutaron a la fuercia a los hábiles flonderos baleares, que foron protagonistes destacaos nes Guerres Púniques. Los cartaxineses fundaron, nel sieglu VII e.C. los enclaves de Jamma (actual Ciutadella de Menorca, y Magon, Maó). La cultura talayótica perduraría en Menorca más allá de que Quintu Ceciliu Metelu (que recibiría más tarde'l sobrenome de Balearicus), conquistara la islla pa la República romana nel añu 123 e.C. (xunto col restu de les Baleares).

Nel añu 427 la islla vivió la conquista de los vándalos. Supuestamente Menorca convirtióse en territoriu bizantín a la cayida del reinu vándalu, conquistada por Belisariu. Sía que non siguen sieglos d'escuridá y aislamientu, nos que la islla foi atacada por normandos y árabes.

Menorca islámica editar

Los árabes nun s'asitiaron definitivamente en Menorca hasta l'añu 903, en que foi conquistada y xunida al Califatu de Córdoba. A pesar de la tardida conquista, la islamización de la islla foi intensa. En 1232, tres años dempués de la conquista de Mallorca por Xaime I el Conquistador, la Menorca musulmana fíxose tributaria de la Corona d'Aragón, permaneciendo con una importante autonomía mediu sieglu más.

Reconquista cristiana: el reinu de Mallorca na Corona d'Aragón editar

La islla foi conquistada por Alfonsu III d'Aragón el 17 de xineru de 1287, festividá de San Antón, (ésta ye la razón de que'l 17 de xineru sía'l día de Menorca o "Diada"), que, según Ramón Muntaner, procedió a la deportación y venta como esclavos de la población musulmana que moraba na islla y so posible repoblación con colonos catalanes. Sicasí otros reputaos historiadores, como Dª Mª Luisa Serra, afirmen qu'esta repoblación nun foi tal, yá que'l númberu de colonos qu'instaláronse na islla, procedentes de tola Corona d'Aragón foron mui inferiores en númberu a la población que permaneció y que foron reabsorbíos pola mesma. So socesor Xaime II el Xustu diósela a Xaime II de Mallorca tres el tratáu d'Anagni (1295), pasando a formar parte del Reinu de Mallorca. En 1343, Pedru el Ceremoniosu arrampuña Menorca al rei de Mallorca, Xaime III (paso previu a la propia desaparición del reinu, anexonáu a la Corona d'Aragón).

 
Cala de Turqueta (Ciutadella)

La Menorca de la corona d'Aragón beneficiose de la rellumanza marítimo y comercial de dicha corona, pero a partir de finales del sieglu XIV, la islla esperimenta un drásticu procesu de despoblación y decadencia económica. Esti procesu algamó cotes alarmantes nos sieglos XV y XVI, debíu a pluralidá de motivos. Fundamentalmente les lluches sociales ente los campesinos y l'aristocracia, similares y coetanees a les Xermaníes del reinu de Valencia y de Mallorca o a les de la revuelta catalana contra Xuan II. Tamién influyeron los ataques otomanos, que saquearon y destruyeron Maó (1535, pol corsariu otomanu Aruj, gobernador d'Arxel pa la Sublime Puerta asina como hermanu del que foi l'almirante otomanu Jeireddín Barbarroxa y la entonces capital Ciutadella (1558, pol corsariu otomanu Piali, lo qu'amenació cola despoblación casi absoluta de la islla.

Museus editar

Economía editar

A diferencia de les otres islles del archipiélagu, Menorca empezar a dedicar al turismu más tarde, yá que la economía qu'había naquel  momentu en Menorca (calzáu, industria agrícola) podía caltener la islla ensin necesidá qu'hubiera turismu.  Esti fechu tuvo de resultes que les sableres y los paisaxes naturales tean bien bien calteníos. El principal mercáu de turistes que va a Menorca son el británicu, que vien dende la colonización de la islla, y el mercáu nacional, anque últimamente los mercaos alemán, italianu, holandés, escandinavu, polacu y francés tán ganando muncha fuercia.

Son tamién de vital importancia para la economía de la islla la ganadería y la fabricación de quesu con denominación d'orixe "Mahón/Menorca" (quesu de Mahón), la industria y l'artesanía del calzáu, marroquineria y piel polo xeneral, la bixutería, la pastelería, la charcutería y otres pequeñes industries conformen la segunda pilastra de la economía, que ye muncho más notable que n'otres islles y una alternativa al turismu.

Personalidades editar

Platos típicos editar

Queso D.O. Mahón-Menorca, Sobrasada, Carnixua, Camot o Cuixot, Oliaigua, Caldereta de llagosta, Coca bamba, Pastissets, Formatjades, Carquiñols, Amargos, Crespells, Ensaimades, Arroz con pates de centollu y Gin amb llimonada.

Conceyos editar

 
Conceyos de Menorca.

Los conceyos principales son Ciutadella de Menorca (tamién nomada Ciudadela) y Maó (tamién nomada Mahón). La islla estrémase, alministrativamente, nos siguientes conceyos:

  • Alaior (Alayor en castellanu), ciudá industrial y universitaria (UIB);
  • Villacarlos (Es Castell); fundada polos ingleses durante la so segunda dominación insular.
  • Ciutadella de Menorca, antigua capital de la islla, sede episcopal y conceyu más pobláu;
  • Ferreries (Ferrerías);
  • Maó (Mahón en castellanu), centru administrativu y aeroportuariu;
  • Mercadal (Es Mercadal), conceyu nel cual tamién allúgase Fornells;
  • Es Migjorn Gran;
  • Sant Lluis (San Luis), fundada polos franceses nel septeniu del so dominiu insular.

Referencies editar