Juan Francisco de Vidal La Hoz

políticu peruanu

Juan Francisco de Vidal La Hoz (2 d'abril de 1800Supe, Departamento de Lima (es) Traducir y Barranca – 23 de setiembre de 1863Lima) foi un militar y políticu peruanu, qu'ocupó la presidencia del so país en dos curtios periodos: en 1835-36, y en 1842-43. Foi conocíu sol seudónimu de Primer Soldáu de Perú, por cuenta de que sumóse dende bien nuevu a la causa patriótica mientres la Guerra de la Independencia.

Juan Francisco de Vidal La Hoz
Presidente de Perú

17 ochobre 1842 - 15 marzu 1843
Juan Crisóstomo Torrico - Justo Figuerola de Estrada (es) Traducir
diputáu de Perú

Vida
Nacimientu Supe, Departamento de Lima (es) Traducir y Barranca2 d'abril de 1800
Nacionalidá Bandera del Perú Perú
Muerte Lima23 de setiembre de 1863 (63 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticumilitar
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Foi fíu de Julián Vidal y de Ventura Laos (o La Hoz). Na so niñez ayudó al so padre nes xeres agrícoles, y aportó a nadador y caballeru escelente; anque s'afirma tamién que pasó a Lima pa estudiar nel seminario conciliar de Santu Toribio, y que solo llaborió nel campu mientres los periodos vacacionales. Lo cierto ye que tuvo presente na proclamación de la Independencia realizada en Supi el 5 d'abril de 1819, mientres desembarcaben les tropes patriotes de Lord Cochrane nel so primer cruceru. Foi almitíu nes fuercies patriotes como subteniente d'infantería de marina, y encamentóse-y establecer contautu colos patriotes de Lima, según a requisar dineru y prindar preses. Viaxó cola escuadra a Valparaíso (Chile), pa tornar depués col segundu cruceru en setiembre de 1819. Participó na persecución de la fragata Prueba hasta la isla Puná, y en Supi llogró llograr cebera y agua pa la cansada y enferma tripulación. pasó nuevamente a Chile, y a les órdenes de Cochrane coló escontra'l sur, onde inda aguantaben los realistes. Al mandu de un destacamentu de 24 homes, tomó por asaltu'l fuerte de Valdivia, el 4 de febreru de 1820, episodiu conocíu como la Toma de Valdivia, onde se destacar pol so arroxu y valor, y recuérdase una frase que dixo entós: “Onde entra la mio gorra, entro yo”. Por esta destacada actuación foi llamáu “El primer soldáu de Perú”.

Foi xubíu a capitán, pasando a integrar la IV Compañía del Batallón N.° 8 de los Andes. Daquella preparábase en Chile la Espedición Llibertadora con destín al Perú. Antes de la partida de dicha espedición, Vidal foi comisionado pa llevar comunicaciones a los patriotes peruanos, pero naufragó frente a Huarmey, el 10 d'agostu de 1820, y xunto con unos pocos compañeros sobrevivientes foi atopáu por unos bandoleros. Estos llevar a Pativilca, pero llogró escapar y dirixóse a Supi. Los realistes fixéron-y una serie d'ufiertes pa sumalo a les sos files, pero él negóse, polo que foi escorríu. Enteráu del desembarcu del Exércitu Llibertador de San Martín en Rancón, alcordar con otros mozos de Supi pa dar un golpe de mano a los realistes, que consistió na captura de 500 caballos y 150 prisioneros col so armamentu, colos que se presentó ante San Martín nel campamentu patriota.

Al mandu d'una fuercia foi destacáu a la sierra, pa secundar la espedición del xeneral Juan Antonio Álvarez de Arenales. Dedicar a entamar guerrilles o montoneras coles que hostigó a los realistes na redoma de Lima. Cuando esta ciudá foi abandonada polos españoles en xunetu de 1821, Vidal y les sos tropes dedicar a hostigarlos a lo llargo de la so retirada escontra la sierra. Mancáu gravemente na quebrada de Socos, pasó llargos meses restableciéndose. Foi acomuñáu a la Orde del Sol, el 12 d'avientu de 1821

Foi incorporáu a la Lexón Peruana y actuó na batalla de La Macacona, el 7 d'abril de 1822, que foi un desastre pa les armes patriotes. Como tenía de reorganizase la Lexón, foi comisionado p'axuntar nuevos efectivos en Yauyos. Dempués del motín de Balconín, asocedíu'l 26 de febreru de 1823 y que baltó a la Xunta Gubernativa, el nuevu presidente José de la Riva Agüero unviar a guarnir Huánuco. Tres la llegada de Bolívar y l'apresamientu de Riva Agüero en Trujillo, internar nel monte onde les tribus de los panataguas, refugando la ufierta de los españoles de sumase al so bandu. Cuando Bolívar unificó'l país sol so mandu, presentóse ante él en Lima y solicitó que se-y confiara les guerrilles nes vecindaes de La Oroya, pa hostilizar a los realistes. Xubíu a teniente coronel, el 10 de payares de 1823, cumplió'l so oxetivu evitando que'l xeneral español Juan Ramírez amenaciara la retaguardia patriota antes de la batalla de Junín. Depués dirixó operaciones diversionistas al norte, amagó a los realistes que se topaben en Lima, en payares de 1824; y ante el mesmu Bolívar lluchó en Miranaves contra una columna salida de la Fortaleza del Real Felipe, el 1 de febreru de 1825.

Viaxó depués a Bolivia, con pliegos pal xeneral Sucre. De regresu al Perú, foi arreyáu nuna presunta combalechadura (27 de xunetu de 1826), siendo desterráu a Chile xunto col xeneral Mariano Necochea y otros implicaos. Retornó tres la reacción nacionalista del día 27 de xineru de 1827, que baltó al réxime bolivariano. Foi nomáu gobernador de la fortaleza del Callao.

Destináu a Ayacucho a fines de 1827, entamó una espedición contra los rebeldes iquichanos de Huanta, quien inda se batíen pola corona española. Llogró someter a los insurrectos, a que los sos dirixentes prindó en mayu de 1828. Acompañó depués al presidente José de La Mar na campaña contra la Gran Colombia. Tuvo na sorpresa de Saraguro el 13 de payares de 1829 y defendió la retaguardia peruana na batalla del Portete de Tarqui. Depués treslladóse al cuartel xeneral de Piura y cuando'l presidente foi depuestu pol xeneral Agustín Gamarra, foi unviáu a Guayaquil con instrucciones pa los xefes de les tropes d'ocupación.

Restablecida la paz con Colombia, asumió'l comandu del Batallón Callao acantonáu en Lima. Foi xubíu a coronel el 11 de setiembre de 1829 y pasó a ser edecán del presidente Gamarra. Participó na campaña na frontera con Bolivia en 1831, pasó a ser comandante de la guarnición d'Ayacucho; y foi xubíu a xeneral de brigada n'avientu de 1832.

Escoyíu diputáu por Lima en 1833, incorporar a la Convención Nacional (asamblea constituyente). Se -y comisionó encalorar la revolución empecipiada nel departamentu de La Llibertá por Felipe Santiago Salaverry, a quien enfrentó nun combate llibráu na Garita de Moche (al norte del actual Puertu Salaverry), el 19 de payares de 1833. L'alcuentru foi bien sangrientu y dizse que Salaverry tuvo a puntu de morrer a manes del músicu González, pero Francisco de Vidal torgar, ante lo cual Salaverry esclamó: «¡Gracies, arrogante!» A la fin, resultó trunfador Vidal, quien escorrió a Salaverry hasta tomalo prisioneru en Piura, pero generosamente ayudar a fugar. Mentanto fuera escoyíu presidente provisional el xeneral Luis José de Orbegoso, el 20 d'avientu de 1833; a los pocos díes alzóse'l xeneral Bermúdez. Vidal caltúvose obediente al réxime llegal y participó a lo llargo de la campaña que remató cola rindición de los golpistes.

Cuando Orbegoso empecipió la so xira política polos departamentos del sur en payares de 1834, Vidal, como xefe d'Estáu Mayor Xeneral del Exércitu, sofitó en Lima al vicepresidente Manuel Salazar y Baquíjano, a quien siguió na so retirada escontra Jauja, tres la proclamación de Salaverry como Xefe Supremu, en febreru de 1835. Cuando Salazar arrenunció a la so débil autoridá, Vidal treslladar a Huaura. Tomó'l mandu de la Guardia Nacional y avanzó escontra Lima, que se topaba desguarnecida y escalada pol bandoleru León Escobar, a quien prindó y fusiló na Plaza d'Armes, el 30 d'avientu de 1835.

En Lima asumió'l mandu interín de la Nación, hasta la torna de Orbegoso, el 9 de xineru de 1836. Poco dempués foi xubíu a Xeneral de División y nomáu prefeutu del departamentu de Huaylas (o Áncash), onde se caltuvo al serviciu de la Confederación Perú-Boliviana. Magar ello, sofitó la separación del Estáu Nor-Peruanu y participó nel combate de Portada de Guías que llibraron los orbegosistas contra los restauradores o peruanos-chilenos aliaos contra la Confederación (21 d'agostu de 1838). Resultó mancáu nel combate, teniendo de retirase a Huaylas, onde s'enteró del viaxe de Orbegoso al estranxeru. Púnxose entós a les órdenes de Gamarra en contra de los confederaos. Lluchó na Ponte del Buin y na batalla de Yungay (20 de xineru de 1839), onde comandó la tercer división restauradora.

Socesivamente, foi prefeutu y comandante xeneral del departamentu de Junín; xefe d'Estáu Mayor Xeneral del Exércitu Restaurador; diputáu por Huarochirí nel Congresu Xeneral de Huancayo (1839); miembru del Conseyu d'Estáu y el so segundu vicepresidente (esti cargu yera equivalente al de tercer vicepresidente de la República).

Tres la derrota y muerte n'Ingavi del presidente Gamarra, españó l'anarquía nel Perú. Llegalmente ocupaba'l gobiernu'l presidente del Conseyu d'Estáu, Manuel Menéndez, pero dellos xenerales pretendieron usurpar el poder. En payares de 1841, Vidal foi nomáu prefeutu del departamentu del Cuzco. Encabezó l'Exércitu del Sur contra'l xeneral Juan Crisóstomo Torrico (autoproclamado Xefe Supremu), a quien venció na batalla d'Agua Santo, el 17 d'ochobre de 1842. Asumió la presidencia de Perú'l día 20 d'ochobre, por cuenta de les escuses del presidente (Menéndez) y el primer vicepresidente del Conseyu d'Estáu (Xusto Figuerola).

Vidal desempeñó'l so altu cargu con probidad y desinterés. Acompañáronlu como collaboradores Benitu Laso, Antonio Gutiérrez de La Fuente y Francisco Javier Mariátegui. Fixo cuanto tuvo al so algame por remediar los males de l'alministración pública. Llogró que menguara la delda contraida pol estáu y que gravara sobre les aduanes; tamién merez citase'l so esfuerciu por ameyorar la educación de la mocedá; él foi quien llevó al colexu de San Fernando a Cayetano Heredia, y al de San Carlos a Bartolomé Herrera, pero l'anarquía política vieno atayar los sos planes. Tuvo qu'encarar la revolución empobinada pol xeneral Manuel Ignacio de Vivanco, y nun queriendo desamarrar una guerra civil, tornó'l mandu en Justo Figuerola (15 de marzu de 1843). Figuerola aceptó y a otru día presentóse en palaciu, onde Vidal-y fixo entrega de la banda presidencial.

Desterráu a Chile, pocu dempués volvió al Perú pa sumase al movimientu constitucional empecipiáu polos xenerales Domingo Nieto, Manuel de Mendiburu y Ramón Castilla, siendo nomáu prefeutu del Cuzco (1844). Triunfante dicha revolución tres la batalla de Carmen Alto (22 de xunetu de 1844), reasumió les sos funciones nel Conseyu d'Estáu; y al restablecese l'orde constitucional, retirar a la vida privada (1845).

Nomáu gobernador del Callao el 2 de febreru de 1854, collaboró col presidente José Rufino Echenique hasta'l so derrocamientu depués de la batalla de La Palma, el 5 de xineru de 1855. Retiróse entós de manera definitiva de la vida pública y promovió la fundación de la Sociedá de Fundadores de la Independencia y Defensores Calificaos de la Patria (1857).

Primer Soldáu de Perú editar

 
Los sos restos descansen nel Panteón de los Próceres en Lima.

El so apellativu de “Primer Soldáu de Perú” ganar pola so destacada y decisiva actuación nun episodiu importante de la independencia de Chile: la toma de Valdivia, la más importante plaza colonial de Suramérica, dempués de les fortaleces del Callao, considerada hasta entós inexpugnable. Al mandu de 60 homes, Vidal amenorgó a los 600 españoles que guarníen el castiellu de San Carlos (3 de febreru de 1820). Él mesmu rellata l'episodiu nes sos memories:

… a los tantos dias de navegacion, aportamos a la boca del rio de Valdivia; los enemigos recibiéronme con fueu de cañon del Castiellu de San Carlos, y separandonos de los sos tiros, echáronnos en tierra nuna sablera buria, á onde nos esperaben los fueos d'una compañía de casadores Españoles, apagaos los fueos d'estos por un […] de la Montesuma,[1] saltu en tierra la mio compañia, á ordenar del Mayor Miller, ocupando yo en tan dificil cituacion la vanguardia nel primer bote; la plalla de que ago referencia, solo se podia pasar por ella cuando'l mar estava nos seis hores de baxa, pos na creciente les foles topetaben nun ferrucho inespugnable, qu'hai asi ala derecha; alcordanza que al atopase tola división en tierra nel llugar mas anchu de / la plalla; el Admirante[2] arengó a la división de la manera siguiente "Soldaos unu de dos partíos teneis que tomar, la muerte o la victoria. Son los seis de la tarde hora en que la marea empiesa á enllenar, ci non venceis sereis sumegidos poles foles ó morireis amanos de los nuesos enemigos, y por que non tengais esperances de salvavos, les llanches veis qu'ordeno retírense a bordu". Quedu en tierra, el Coronel Bochef[3] y el Mayor Miyer[4] á cargo dambos de la colonna,[5] anduvimos por una plalla bien estrecha como unes trecientas vares, munches vegaes brincando sobre peñes; d'hai (sic) salimos á una plallita que forma so los fueos del Castillo, esta ye formada pola encenada que fai la peninsula onde se topa'l Castiellu yá mentáu, llevando siempres el ribayu inespunnable á nuesa derecha, ocupaba yo entós lavanguardia, con 60 homes que / so los mios ordenes punxérense polos mios xefes; ensin faer casu de los fueos enemigos avancé con esta hasta poneme so les tos trincheres nun foso que corria del castiellu al ribayu, qu'ellos formaren pa mayor seguridá; la nueche hera bien escura y esto faborecia la mio empresa; antes de les 9 de la nueche'l bien fuerte castiellu de San Carlos, con toa'l so guarnicion compuesta de 600 españoles peninsulares topar nel mio poder, prindaos polos pocos valientes que m'acompañaben, polo que tube la satisfaccion de saber, que Lor Cocrane denomino dende esi momentu esti castiellu col nome de Castilla de Vidal, nome que dempués aprobo el supremu direutor de Chile, el mesmu que conserba hasta güei.[6]

Obra escrita editar

  • Memoria escrita en 1855, dempués de la batalla de La Palma. Memories del xeneral Vidal, que fueron publicaes en Fénix, revista de la Biblioteca Nacional de Perú. Nº 6, pp. 595-640. Lima, 1949.

Referencies editar

  1. Goleta Moctezuma
  2. Almirante Lord Cochrane.
  3. Jorge Beauchef.
  4. Guillermo Miller.
  5. Columna.
  6. Memoria escrita en 1855…, páx.7.
Bibliografía *

Basadre, Jorge: Historia de la República de Perú. 1822 - 1933, Octava Edición, correxida y aumentada. Tomos 2 y 3. Editada pol Diariu "La República" de Lima y l'Universidá "Ricardo Palma". Impresu en Santiago de Chile, 1998.

  • Chirinos Soto, Enrique: Historia de la República (1821-1930). Tomu I. Lima, AFA Editores Importadores S.A, 1985.
  • Tauro del Pino, Alberto: Enciclopedia Ilustrada de Perú. Tercer Edición. Tomu 17. VAC/ZUZ. Lima, PEISA, 2001. ISBN 9972-40-166-9
  • Vargas Ugarte, Rubén: Historia General del Perú. La República (1833-1843). Octavu Tomu. Primer Edición. Editor Carlos Milla Batres. Lima, Perú, 1971. Depósitu Llegal: B. 36.345 - 1970.
  • Dellos autores: Historia de Perú. Lima, Lexus Editores, 2000. ISBN 9972-625-35-4

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Juan Bautista de Lavalle
Pdte. del Conseyu d'Estáu
Encargáu provisional del mandu

 
30 d'avientu de 1835 - 9 de xineru de 1836

Socesor:
Luis José de Orbegoso
Presidente Provisional
Predecesor:
Juan Crisóstomo Torrico
Xefe Supremu de la Nación
Presidente de la República de Perú
 

20 d'ochobre de 1842 - 15 de marzu de 1843
Socesor:
Xusto Figuerola
1º vicepdte. del Conseyu d'Estáu