Julio Arbolea Pombo (9 de xunu de 1817Popayán – 13 de payares de 1862Arboleda) foi un hacendado, esclavista, orador, poeta, dramaturgu, periodista, abogáu, militar, políticu y estadista colombianu, escoyíu presidente de la Confederación Granadina (actuales Repúbliques de Colombia y Panamá) en 1861.[2]

Julio Arbolea
Vida
Nacimientu Popayán9 de xunu de 1817[1]
Nacionalidá Bandera de Colombia Colombia
Muerte Arboleda13 de payares de 1862[1] (45 años)
Familia
Padre José Rafael Arboleda Arroyo
Casáu con Sofía Mosquera de Arboleda
Fíos/es
Hermanos/es Sergio Arboleda
Estudios
Estudios Universidad del Cauca (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
inglés
Oficiu poeta, periodista, diplomáticu, políticuescritor
Creencies
Partíu políticu Partido Conservador Colombiano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Cuando tornaba del sur del país, tres la so victoria sobre l'Ecuador na batalla de Tulcán, foi emboscado y morrió asesináu na sierra de Berruecos.

Una faceta que xenera agudu discutiniu respeuto de la figura d'Arbolea ye'l so papel nel senu de la sociedá esclavista de Popayán.

Biografía editar

Julio Arbolea nació en Timbiquí, departamentu del Cauca, el 9 de xunu de 1817, del matrimoniu de José Rafael Arboleda Arroyo y Matilde Pombo O'Donnell. El so padre, fanegueru aristócrata de Popayán, fuxera escontra les estenses propiedaes mineres que teníen nel Pacíficu caucano cola so esposa. Ellí nació Julio, el primoxénitu de dicha unión. El segundu fíu del matrimoniu Arbolea Pombo foi Sergio, quien nació en Popayán.

Les sos primeres conocencies adquirir na so casa en Popayán, onde s'instruyó al amparu de la so güela materna Beatriz O'Donnell y Anethan, española d'orixe irlandés, y del so preceptor, Manuel María Lluna. Los padres d'Arbolea unviar a los 11 años a Londres y a Oxford onde siguió estudios so un preceptor irlandés y fixo primeres publicaciones en periódicos británicos. En rematando los sos estudios n'Europa, torna a Popayán en 1836 y estudia por dos años Xurisprudencia na Universidá del Cauca ensin rematalos.

Trayeutoria lliteraria editar

La so faceta d'escritor, poeta y periodista viose afeutada en numberoses ocasiones pola solmenada vida política de Colombia y poles lluches fratricides que caracterizaron los enfrentamientos políticos del país mientres el sieglu XIX. Antes de tomar les armes, Arbolea empecipiara la so incursión nel mundu de les lletres cola creación del periódicu L'Independiente, que fundó mientres la so dómina d'universitariu en Popayán . En 1842 publicó El Patriota y en 1843 El Payanés. Acompañó al so tíu Lino de Pombo y a Florentino González na redaición de El Sieglu. Encabezó la oposición al presidente José Hilario López con El Misóforo. Mientres la so estadía en Lima tamién tuvo dedicáu al periodismu, al traviés de la redaición de L'intérprete del pueblu.

Arbolea pertenez a la xeneración de poetes de la lliteratura del Romanticismu, que cantaron al amor y a la naturaleza, en contraposición al racionalismu imperante pocos años antes.

Marcelino Menéndez y Pelayo describe a Arbolea de la siguiente manera: "Cuando tornó d'Inglaterra a la so tierra natal pertenecíen nél les dotes del scholar coles del gentleman, pero nunca pudo ser el cultivu de les lletres la so ocupación principal, salvu nel periodu relativamente pacíficu de 1842 a 1850, en que vivió nes sos faciendes de Popayán. Asina ye que de la so obra lliteraria apenes tenemos más que reliquies. Les sos poesíes sueltes son casi toes d'amor o de política, trescalaes les unes d'una sumarísima tenrura, d'una como devoción petrarquesca y espiritualista; tresvirtiendo les otres férvidas indignaciones, entusiasmu bélicu, odiu y execración a toa tiranía. Pero la gran reputación d'Arbolea nun fuelga tantu nos sos versos llíricos cuanto nos fragmentos del so poema Gonzalo de Oyón que, incompletu y tou, ye'l más notable ensayu de la poesía americana na narración épica."

Trayeutoria políticu-militar editar

En 1839, al españar la Guerra de los Supremos, Julio Arbolea tomó parte activa en defensa del gobiernu. Se enlistó nes files del exércitu, onde algamó'l rangu de Xeneral, llegando a desempeñase como Xefe de la VI División.

Guerra civil de 1860-1862 (presidencia) editar

Julio Arbolea participó na guerra civil de 1860-1862 onde Tomás Cipriano de Mosquera foi'l so mayor enemigu, contra'l cual llibró importantes batalles. En mediu del conflictu, Arbolea trunfó nes eleiciones presidenciales de Colombia de 1861, pa reemplazar a Mariano Ospina Rodríguez, pero por non axuntase'l Congresu de 1861 tuvo qu'asumir la xefatura d'Estáu'l procurador Bartolomé Calvo. Por llei, yera atribución del Congresu escrutar les eleiciones, proclamar al presidente electu y da-y posesión el 1 d'abril de 1861. Sicasí, mientres el cautiverio del procurador Calvo en Cartaxena, Arbolea ye nomáu nuevu procurador y en calidá de tal asume como Presidente de la Confederación Granadina.

En 1862, Arbolea ganó al Presidente d'Ecuador, Gabriel García Moreno, na Batalla de Tulcán. En dicha batalla foi decisivu'l desempeñu de los sos dos coroneles pastusos, José Antonio Eraso y José Francisco Zarama, quien tomaron presu a García Moreno, aición pola cual Arbolea xubir a xenerales. Esta victoria cerró la so última batalla na vida: conocedor de los planes d'Arbolea de tornar al norte de Colombia pela vía de Berruecos, el Xeneral Zarama fixo lo posible pa evitar que'l so amigu corriera esi riesgu, travesando'l mesmu sector nel cual fuera asesináu'l Mariscal Antonio José de Sucre 30 años tras, pero Arboleda nun oyó los sos conseyos ".[3]

Muerte y homenaxes editar

Al pasar cerca al sitiu del Arenal, el 13 de payares de 1862, "trés de los bandíos que taben ocultos, fixeron fueu sobre'l xeneral Arbolea y mancar mortalmente".[4] Nunca se llogró esclariar l'autoría intelectual más se supo que l'autor del crime foi Juan López, individuu caucano.

El cadabre de Julio Arbolea foi treslladáu a Popayán, onde se-y prodigó una multitudinaria despidida. "En mediu del templu y sobre un catafalcu atapecíu por ocho ninfes vistíes de duelu, en representación de los ocho Estaos de la República, asitiar nuna urna'l corazón del fináu xeneral, ente dellos emblemes, como trofeos de les sos virtúes y talentos".[4]

Los restos de Julio Arbolea reposen nel Panteón de los Próceres de Popayán. Amás, numberosos monumentos y llugares emblemáticos honren la memoria d'Arbolea en Colombia:

  • Arbolea (Nariño).
  • Un parque lleva'l so nome na ciudá de Popayán, onde tamién s'irgue la so estatua.
  • Nel centru históricu d'esa mesma ciudá caltién la casa de los sos padres, construyida nel sieglu XVIII. Nella agospióse en dos causes El Llibertador Simón Bolívar, amigu de los padres d'Arbolea, en que la so facienda Japio (al norte de Popayán) solía igualmente pasar temporaes de descansu.[5]
  • La residencia que fizo construyir Arbolea xunto a la de los sos padres na Cai de la Pamba tamién se caltién intacta y foi declarada monumentu nacional. Una placa na fachada principal anuncia'l nome de quien fora'l so propietariu y más pernomáu residente.
  • Una semeya al oleu d'Arbolea, obra de Ricardo Acevedo Bernal, orna les parés del Conceyu Municipal de Popayán, enmarcáu en fina hojilla d'ébanu.
  • L'Alministración Postal Nacional de Colombia rindió tributu en 1966 a la memoria d'Arbolea por aciu la emisión d'una estampilla o sellu postal cola so efixe.
  • Un bustu en mármol d'Arbolea foi donáu por Popayán a Bogotá en 1910 y allugáu nel Parque de la Independencia. Desconocíos profanaron el monumentu en 2003 y furtiaron el bustu.

Familia y negocios editar

Les Arbolea d'orixe español vienen de un condestable francés que pasó a la llucha contra los moros y participó na batalla de las Navas de Tolosa y los sos descendientes na batalla del Salado, por que los sos fechos queden remembraos nel so escudu d'armes que foi solicitáu pol so descendiente don Jacinto d'Arbolea y Ortíz en Madrid en 1647.

«Yo nací nun desiertu, metanes les selves incultes que orlan el mar Pacíficu», dicía Arbolea de la so propia nacencia. Apreciar de ser sobrín de Miguel de Pombo, «que la so sangre esparnao na plaza de Bogotá fecundó l'árbol de la llibertá». Yera primu so Francisco de Ulloa, Francisco José de Caldas yera tíu bisagüelu so y D. Enrique José O'Donnell, Conde de La Bisbal, yera'l so tíu güelu.[6]

Como yera común ente les élites de la so dómina, nes que predominaba la endogamia, Arbolea casóse col so parienta Sofía Mosquera y Hurtado, con quien tuvo 10 fíos: Rafael, casáu con Paulina Cheyne Fajardo; Beatriz, casada con Gabriel Vengoechea; Julián, fináu n'Alemaña a los 20 años d'edá; Gonzalo, casáu con Mercedes Ospina Camacho; Daniel (ximielgu del anterior), casáu con Emilia Umaña; Pedro Pablo, quien morrió célibe en Nueva York; Sofía, casada con Alberto Urdaneta; Julio, casáu con Manuelita Sanz de Santamaría y Valenzuela; Cecilia, casada col Presidente Jorge Holguín Mallarino; y Hernando, fináu en Bogotá a los 22 años d'edá. Amás, l'historiador Gustavo Arbolea fala d'un fíu per fora del matrimoniu: El Xeneral de la Guerra de los Mil Díes, Henrique Arbolea Cortés.

La riqueza y el patrimoniu económicu de la familia Arbolea basar en gran midida na mano d'obra de negros esclavizados pa trabayar les sos faciendes y mines. Les Arbolea y l'esclavitú tuvieron una rellación rastreable a lo menos hasta 1570 con Jacinto d'Arbolea (Ver: Mateo Mina, "Esclavitú y Llibertá nel valle del ríu Cauca", 1976, páx. 35). En 1846, temoroso del clima de revueltes de los negros eslavizados en Colombia y buscando caltener el 'patrimoniu' familiar, vendió nel Perú a 99 adultos esclavizados y 113 neños esclavizados por $31.410 pesos de la dómina.[7] Tres l'abolición de la esclavitú'l so patrimoniu viose cutíu, les sos faciendes escarecieron de mano d'obra, y dalgunes de les sos tierres dexaron de ser trabayaes.[8]

El so tio güelu, Antonio d'Arbolea y Arrachea, foi unu de los firmantes del primer proyeutu de llei de manumisión d'esclavos en Antioquia en 1814, siendo gobernante Juan de la Corrolada.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 URL de la referencia: https://www.buscabiografias.com/biografia/verDetalle/10182/Julio%20Arboleda%20Pombo.
  2. Molano, Mariano (25-11-2004). Arbolea, Julio. Biblioteca Luis Ángel Arango. Consultáu'l 10 de payares de 2009.
  3. Zarama Delgado, Daniel. Don Julio Arbolea nel Sur de Colombia, (1917), en Imprenta Departamenta, Campera.
  4. 4,0 4,1 Zuluaga, Francisco O. (1993). Julio Arbolea en Revista Credencial Historia. Bogotá: Publicación dixital na páxina web de la Biblioteca Luis Ángel Arango del Bancu de la República
  5. Pocos meses antes de morrer, el Llibertador pasu una última temporada cola familia Arbolea Pombo na facienda de Japio. Al despidise de los sos anfitriones y amigos, agasayó a Matilde Pombo d'Arbolea'l so aniellu de matrimoniu y a José Rafael Arboleda Arroyo una espada y una semeya so pintáu n'Ecuador, tou lo cual caltiénse piadosamente nel Muséu Nacional de Colombia, por donación de los sos descendientes les Arbolea Cheyne.
  6. Martínez Delgado, Luis (1959). Popayán, Ciudá Procera. Bogotá: Editorial Kelly, páxs. 182-184
  7. Mina, Mateo (1975). Fundación Rosca d'Investigación y Aición Social: valle+del+R%C3%ADo+Cauca&dq=Esclavitú+y+llibertá+en+el valle+del+R%C3%ADo+Cauca&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwjpvJnPqYHUAhWCVRoKHcWXASgQ6AEIITAA Esclavitud y Llibertá nel valle del ríu Cauca, páx. 41. Consultáu'l 21 de mayu de 2017.
  8. vease la correspondencia ente Sergio Arbolea, hermanu de Julio, y el so fíu Alfonso na década de 1880 en: Jacques Aprile Gniset, "Los pueblos negros caucanos y la fundación de Puertu Tejada", 1994, páx. 34 y nel Archivu Central del Cauca, Fondo Arboleda.

Bibliografía editar

  • Aprile Gniset, Jacques. Los pueblos negros caucanos y la fundación de Puertu Tejada. Coleición d'Autores Vallecaucanos. Gobernación del Valle del Cauca, 1994
  • Arbolea, Gustavo (1919). Historia contemporánea de Colombia (dende la disolución de l'antigua república d'esi nome hasta la dómina presente) - Tomu II. Bogotá: Casa Editorial d'Arbolea & Valencia.
  • Arbolea, Gustavo (1962). Diccionariu biográficu y xenealóxicu del antiguu departamentu del Cauca. Bogotá: Editorial Guadalupe Ltda.
  • Carrizosa Argáez, Enrique (1990). Llinaxes y bibliografíes de los gobernantes de la nuesa Nación 1830-1990. Bogotá: Editorial Kelly. 958-9004-08-3
  • Casa de Poesía Silva (1991). Hestoria de la poesía colombiana. Bogotá: Editorial Presencia Ltda. 958-952-862-7
  • Castrillón Arbolea, Diego (1994). Murios de bronce - Popayán y les sos estancies históriques. Cali: Editorial Feriva.
  • Echavarría, Rogelio (1998). Quién ye quién na poesía colombiana. Bogotá: Ministeriu de Cultura - El Áncora Editores. 958-96244-1-3
  • Mina, Mateo. Esclavitú y Llibertá nel valle del ríu Cauca. Ediciones La Rosca. 1976.
  • Popayán, Ciudá Procera. Bogotá: Editorial Kelly.

Enllaces esternos editar