Tomás Cipriano de Mosquera

Tomás Cipriano Ignacio María de Mosquera-Figueroa y Arbolea-Salazar , más conocíu como Tomás Cipriano de Mosquera (26 de setiembre de 1798Popayán – 7 d'ochobre de 1878Puracé - Coconuco) foi un militar, diplomáticu y estadista colombianu. Desempeñó'l cargu de presidente: Presidente de La República de Nueva Granada ente 1845 y 1849; Presidente de la Confederación Granadina ente 1861 y 1863; y de los Estaos Xuníos de Colombia ente 1862 y 1864 y de 1866 a 1867. Mosquera foi l'únicu militar colombianu qu'ostentó'l cargu de presidente de la república en cuatro causes.[5]

Tomás Cipriano de Mosquera
4. Presidente de Colombia

22 mayu 1866 - 1r payares 1867
José María Rojas Garrido - Joaquín Riascos
1. Presidente de Colombia

14 mayu 1863 - 8 abril 1864 - Manuel Murillo Toro
Vida
Nacimientu Popayán26 de setiembre de 1798[1]
Nacionalidá Bandera de Colombia Colombia
Muerte Puracé - Coconuco7 d'ochobre de 1878[2] (80 años)
Familia
Padre José María de Mosquera y Figueroa
Fíos/es
Hermanos/es
Estudios
Estudios Universidad del Cauca (es) Traducir
Llingües falaes castellanu[4]
Oficiu políticu, estadistadiplomáticu
Graduación xeneral
Creencies
Partíu políticu Partido Liberal Colombiano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Mientres el réxime de Simón Bolívar, Mosquera foi diplomáticu y alministrador provincial. Miembru del Partíu Conservador, con ayuda del Exércitu y del cleru católicu foi nomáu presidente de Nueva Granada en 1845. Dexó'l cargu en 1849, y dedicóse a dellos negocios n'Estaos Xuníos. Al so regresu a Nueva Granada en 1854, Mosquera rompió col Partíu Conservador y allinióse nos lliberales en mediu del conflictu bipartidista. En 1861 derrocó al presidente conservador Mariano Ospina Rodríguez, declarar a sí mesmu presidente en funciones, y gobernó como dictador hasta 1863, cuando foi confirmáu nel cargu pola Convención de Ríonegro so una nueva Constitución. Mientres esi gobiernu, tomó midíes p'amenorgar el poder de la Ilesia.[6]

Ye consideráu una de les figures más importantes de la historia de Colombia del sieglu XIX por cuenta de les sos midíes gubernamentales como la realización del primer censu nacional del país, la instauración del sistema métricu decimal, la promoción de la navegación a vapor pol ríu Magdalena al autorizar la esportación pol puertu de Barranquilla en 1849, previa instalación d'una aduana y la firma del tratáu de Paz, Amistá, Navegación y Comerciu con Estaos Xuníos, según la construcción del Capitoliu Nacional de Colombia.[5]

Biografía editar

Tomás Cipriano de Mosquera nació en Popayán el 26 de setiembre de 1798 nel llar conformáu pol hacendado payanés José María de Mosquera-Figueroa y Arbolea y pola so esposa María Manuela d'Arbolea y Arrachea, primos hermanos ente sigo, miembros de families prominentes de Colombia mientres el sieglu XIX.

Anque nun cuntaba con un títulu universitariu, a diferencia de los sos hermanos, foi un autodidacta instruyíu en llatín, inglés, francés ya italianu, y llegó a empezar una traducción de Tasso.[7] Foi amás, matemáticu, xeógrafu ya historiador[8] y escribió dellos llibros sobre estes temes.

Trayeutoria militar y política editar

Entamos editar

A temprana edá, en 1813, Tomás Cipriano de Mosquera incorporar al exércitu patriota d'Antonio Nariño que participaron na batalla de Calibío. Xubíu a subteniente en 1815, Mosquera algamó'l grau de teniente al añu siguiente, según el títulu d'ayudante del batallón Bravos del Socorru”. Depués foi fechu prisioneru polos realistes na batalla de la Cuchiella del Tambo, pero llogró ser lliberáu gracies a les influencies del so padre.

La llucha pola independencia siguió, y Mosquera foi nomáu capitán de la

primer compañía del Batallón de reserva y dempués comandante de la guardia cívica de Popayán.[9]

La Gran Colombia editar

La Gran Colombia foi creáu en 1819 pol congresu aconceyáu na ciudá de Angostura pola unión de Venezuela y la Nueva Granada nuna sola nación sol nome de República de Colombia,[10][11] a la que depués se xuntaron Panamá (1821) y Ecuador (1822).

La defensa de Barbacoes editar

El combate de Barbacoes, na tarde del 1° de xunu de 1824, Mosquera causó-y la derrota definitiva al pastuso Agustín Agualongo quien venía una campaña mientres trés o cuatro años na provincia de Pasto nel so enfotu por defender la causa d'España. Nesi momentu Mosquera yera'l Gobernador de Bonaventura, y moviérase a Barbacoes col fin de xestionar un emprestu de 50.000 pesos pa ser unviaos a Bolívar, que nun pudiera recoyer un militar unviáu pal casu.

Enteráu díes primero que diba ser atacáu polos pastusos, poner a preparar la defensa llamando a les armes a los esclavos dispuestos a enrolarse, ufiertándo-yos la llibertá en cuenta de los sos servicios. Pela so parte, Agualongo y los sos principales xefes llegaron a Barbacoes fuxendo de les fuercies patriotes. La intención del caudiellu yera faese cola ayalga qu'axuntaben ellí los republicanos y tener dende onde atacar Tumaco, puntu vital pa establecer comunicaciones colos corsarios españoles y peruanos qu'actuaben nel Pacíficu.[12] Los sos siguidores sumaben apenes cien combatientes.[13] Sicasí, el 31 de mayu Mosquera intento colase ente les posiciones realistes nuna barcaza pero foi destruyida d'un cañonazu. Un día dempués, el gruesu de los pastusos intentó asaltar la ciudá, pero fueron refugaos, dando en arrodiala y quemar.[12] Agualongo foi mancáu nuna pierna, y los realistes sobrevivientes retirar a Patía dispersandose pola rexón.[12]

Los pastusos perdieron 140 homes aproximao, ente'l 30 de mayu y 1° de xunu, siendo derrotaos a los cinco de la tarde. Siguió una persecución hasta'l 2 de xunu onde les fuercies de Mosquera tomaron prisioneros a 33 oficiales y 150 soldaos. Los patriotes pela so parte pérdieron 13 soldaos y tuvieron 18 mancaos ente los que se cuntaba'l mesmu Mosquera. Los 33 oficiales pastusos fueron executaos por orde de Mosquera so l'acusación de ser incendiarios.

Pol so llabor (que marcó'l final de Agualongo, quien escapó ganáu d'esta batalla y foi prindáu por José María Obando tres selmanes dempués) foi xubíu a coronel.

Les sos mancaes editar

La grave mancada de Mosquera, productu d'un disparu de mosquete, que la so carga entró-y pola boca, saltó-y dos dientes y travesó-y la mexella cuando arengaba a los sos homes a atacar la guerrilla de Agualongo. Cerca de tres selmanes trescurrieron primero que pudiera llegar de Popayán un ciruxanu inglés a esaminar la firida de Mosquera, magar un sacerdote pudiera estraye-y delles partícules del güesu.[14]

En marzu de 1826, Bolívar nomó a Mosquera Intendente de Guayaquil, pero como les sos firíes entá nun fueren trataes afechiscamente, decidió viaxar primero a Filadelfia, Estaos Xuníos, en busca d'un ciruxanu especializáu. Mosquera, la so esposa Mariana y fía Amalia de cuatro meses, xubieron la mariña del Pacíficu na so ruta escontra Estaos Xuníos, pero mientres la so escala en Panamá atoparon un médicu especialista que lu operó del quexal quebráu, xuniendo les dos partes con un alambre de plata.[14] Magar l'ameyoramientu na so firida, caltuvo dende entós un repulgu na cara y una dificultá pa falar que darréu-y valdría'l llamatu de 'Mascachochas'.[15]

Periodu final de la Gran Colombia editar

Nel mes de xunetu de 1826, Mosquera yá s'emponer al so destín de Guayaquil, siendo nomáu xeneral en 1829,[9] exerciendo como diplomáticu en Perú hasta 1830. Sicasí, el país eslleióse a finales de la década de 1820 y entamos de los años 1830, poles diferencies polítiques qu'esistíen ente partidarios del federalismu y el centralismu, según poles tensiones rexonales ente los pueblos qu'integraben la república.

La república de la Nueva Granada y la confederación Granadina editar

Mosquera desempeñóse como diplomáticu en delles naciones d'Europa y nos Estaos Xuníos (1830-1833). Al so regresu foi congresista (1834-1837) y nel gobiernu conservador de José Ignacio de Márquez, Mosquera foi nomáu secretariu de Guerra y como tal dirixó y trunfó na Guerra de los Supremos en 1840. Nuevamente dedicóse a la diplomacia agora como embaxador en Perú, Chile y Bolivia ente 1842 y 1845.

Primer presidencia editar

Pa les eleiciones de 1845 el sector ministerial (los futuros conservadores) ufiertó-y el so respaldu a Mosquera, quien resultó escoyíu. Los principales llogros d'esti primer gobiernu fueron:

  • La economía viró escontra una apertura del comerciu esterior; en 1846 roblóse'l Tratáu de Paz, Amistá, Navegación y Comerciu con Estaos Xuníos.
  • Al pie del so secretariu de Facienda Florentino González llogró desmontar munchos de los impuestos coloniales sobrevivientes, según revitalizar la industria del tabacu.
  • Instauróse'l sistema métricu decimal nel país.
  • Empecipió la política de dixebra del Estáu y la Ilesia católica.
  • Contrató al arquiteutu Thomas Reed pa dirixir les obres de construcción del Capitoliu Nacional de Colombia.
  • Realizó'l primer censu nacional na historia de Colombia.
  • Promovió'l navegación a vapor pol ríu Magdalena al autorizar en 1849 la esportación pol puertu de Barranquilla, allugáu na badea de Sábanu, previa instalación d'una aduana.

El conxuntu de les sos polítiques foi vistu con malos güeyos polos sectores que lo llevaren a la presidencia, y agora sentíase muncho más cercanu a los lliberales. Al terminar esti mandatu viaxó a Nueva York para dedicara a los negocios de familia y creó ellí una casa comercial internacional.

Regresu a la política editar

Depués de dellos años n'Estaos Xuníos, Mosquera tornó pa combatir y baltar la dictadura de José María Melo en 1854. Entós, yá alliniáu nel bandu lliberal, asistió al Congresu como representante y senador y foi candidatu a la reelección presidencial en 1857, quedando en tercer llugar en siendo escoyíu'l conservador Mariano Ospina Rodríguez que consagró'l federalismu del país, agora llamáu Confederación Granadina. Dempués d'esti episodiu políticu foi escoyíu Presidente del Estáu Soberanu del Cauca en 1858, cargu dende'l cual buscó atraer la simpatía de los lliberales y reconcilióse con José María Obando, nombrandoló xefe del exércitu caucano.[16]

Mosquera llogró consolidar alredor so los enclinos que constituyíen el partíu lliberal. Anque la Constitución de 1858 sancionara'l federalismu, les polítiques del presidente Mariano Ospina Rodríguez tendíen al centralismu. Les tensiones polítiques agravar al añu siguiente con dos ley expedíes pol gobiernu central. Pola primera quedaba aseguráu'l predominiu del partíu conservador nel gobiernu, la segunda autorizaba al poder executivu por que cuando xulgara necesariu nomara Distritos de facienda en cada estáu, rexíos por un intendente, con facultaes en tolos ramos de l'alministración. Mosquera fixo contautu con dellos lliberales quien alcordaron empresta-y sofitu nel so proyeutu insurreccional y aceptaron que fora'l Supremu Direutor de la Guerra. Asina, en 1860 declaró la secesión de Cauca y declaró-y la guerra a la Confederación. Llueu recibió'l respaldu de los estaos de Santander y Tolima, que lo proclamaron el so gobernador.

Segunda presidencia editar

Depués de más d'un añu, llogró desbancar al conservadorismu del poder, convertise en presidente provisional del país y convocar a una asamblea constituyente, la Convención de Rionegro de 1863. Ganó al so contrincante conservador y xubió al poder.[16]

En 1861 fundó'l Colexu Militar (que sería la base de la Facultá de Mines, y polo xeneral, d'Inxeniería de la Universidá Nacional).

Estaos Xuníos de Colombia editar

Tercer presidencia editar

Na Convención de Rionegro conformada dafechu por lliberales, viose la división ente los radicales (con Manuel Murillo Toro a la cabeza) y los mosqueristas; de toes formes, consagróse una constitución federal y lliberal que garantizaba los derechos de los ciudadanos y que dexó satisfechos a tolos convencionistas. Coles mesmes, escoyer a Mosquera pa terminar el primer bieniu de gobiernu de los Estaos Xuníos de Colombia, hasta'l 1° d'abril de 1869.

Nesti tercer mandatu, tuvo d'enfrentar una guerra con Ecuador, pa lo cual comandó personalmente l'exércitu colombianu, llogrando la victoria final na Batalla de Cuaspud n'avientu de 1863. Esta victoria sobre'l Xeneral Juan José Flores, tamién héroe de la independencia de la Nueva Granada, llevó al Congresu de la República a decretar una inédita llei d'honores, por aciu la cual nomar 'Gran Xeneral de los Estaos Xuníos de Colombia'.[16]

Decretó la espulsión de la Compañía de Xesús xesuites del territoriu nacional. Emitió una serie de decretos que teníen por oxetivu controlar el poder de la Ilesia católica, ente los que sobresalen el de Desamortización de Bienes de Manes Muertes, consultáu col so Secretariu de Facienda, el futuru Presidente Rafael Núñez (decretu del 9 de setiembre de 1861, robláu pol Secretariu de Gobiernu, Andrés Cerón). Pero esta iniciativa tenía tamién fines económicos: por aciu el mentáu decretu espropiáronse les tierres que tenía la Ilesia, pa depués ser remataes en pública.

En dexando la presidencia viaxó a París como embaxador. Nesa mesma dómina pasó una temporada en Londres, ciudá na cual publicó'l llibru Compendio de xeografía xeneral política, física y especial de los Estaos Xuníos de Colombia, dedicáu al Congresu Xeneral de la Unión (Londres, Imprenta Inglesa y Estranjera (SIC) de H. C. Panzer, 1866).

Cuarta Presidencia y derrocamientu editar

 
Portada del llibro Cosmogonía de 1868.

En 1866 Mosquera tornó victoriosu al país al ser escoyíu per cuarta vegada como Presidente de la República, a pesar de la oposición de los lliberales radicales. Pero la tensión pol manexu de les rellaciones cola Ilesia fizo que la intervención del Papa fuera intensa, y les maneres dictatoriales del presidente (qu'ordenó'l zarru de les sesiones ordinaries del Congresu n'abril de 1867[16]) llevaron a la oposición a derrocalo'l 23 de mayu de 1867, día en qu'una partida del exércitu comandada pol coronel Daniel Delgado París ingresó a la casa de gobiernu metanes la nueche, prindar y dexó tomar del poder del xeneral Santos Acosta, quien se desempeñaba como segundu designáu, sofitáu poles cámares llexislatives, les asamblees de los estaos y un varies municipalidaes del país.[17]

L'ataque tamién foi motiváu pol recrudecimiento de la guerra nos estaos de Santander y Antioquia, y pol escándalu nel que se vía arreyáu'l gobiernu de Mosquera al respective de l'alquisición d'un barcu pa sofitar a Perú na Guerra del Pacíficu.[18]

Mosquera foi fechu prisioneru nel Observatoriu Astronómicu de Bogotá onde permaneció pocu más d'una selmana.[18]

Últimos años editar

 
Tomás Cipriano de Mosquera en 1870.

Tres un xuiciu nel Senáu,[19] que-y yera adversu, Mosquera foi desterráu por trés años, mientres los cualos vivió en Lima.[16] Nesta ciudá publicó un estudiu (Cosmogonía, Tomás Cipriano de Mosquera, Imprenta del Estáu, 1868) sobre los diversos sistemes de la creación del universu, que nel so testu orixinal recoyía dalgunes de les daquella recién tesis de Charles Darwin, discutinios pa los preceptos cristianos de la dómina. Al so regresu en 1871 postular a la Presidencia de los Estaos Xuníos de Colombia infructuosamente, pero foi escoyíu pa la Presidencia del Cauca hasta 1873. En 1876 ocupó un escañu nel Senáu.

Mosquera finó a los ochenta años d'edá na so facienda de Coconuco, cerca de Popayán. Los sos restos reposen nel Panteón de los Próceres de Popayán.

Familia editar

Tamién se destacar na vida pública del país los sos hermanos Joaquín (socesor de Bolívar como Presidente de la Gran Colombia), Manuel José (Arzobispu de Bogotá) y Manuel María (diplomáticu). Baxaba per llinia direuta de varón del encomendero Cristóbal de Mosquera Figueroa, de quien caltuvo'l so apellíu y bien neñu vinu dende Perú col capitán don Francisco Mosquera Figueroa, el so pariente. (L'orixe de les Mosquera na so ascendencia n'España ye entá desconocíu, munchos xenealoxistes confundir col conquistador de la Florida, Cristóbal de Moquera, estremeñu que tuvo nes conquistes de Florida, Pánuco y Perú, ensin ser esto ciertu). Per llinia materna baxaba de Jacinto d'Arbolea y Ortiz, fidalgu español, natural de Granada, Andalucía, alcalde ordinariu, xusticia mayor en Anserma, Arma y Toro, y pacificador de los chocoes. El so tíu paternu Joaquín de Mosquera-Figueroa y Arbolea-Salazar, aportó a Rexente del Reinu d'España mientres la cautividá de Fernandu VII a manes de Napoleón I y firmante de la constitución de 1812 llamada "La Pepa".[20] Sobre'l so profuso abolengo Mosquera manifiesta nel so testamentu lo siguiente:

« Yo, Tomás Cipriano Ignacio María de Mosquera-Figueroa y Arbolea-Salazar, Prieto de Tobar, Vergara, Silva, Hurtado de Mendoza, Urrutia y Guzmán, declaro: que nací'l 26 de setiembre de mil setecientos noventa y ocho, día xueves, primer día de menguante, a los ocho de la nueche na casa de los mios padres, asitiada en Popayán na cai de la Pamba... Fueron los mios padres el Doctor Don José María de Mosquera-Figueroa y Doña María Manuela Arbolea-Salazar. Los mios güelos paternos Don José Patriciu de Mosquera-Figueroa y Doña María Teresa Arbolea-Salazar, y los maternos Don Francisco Antonio Arbolea-Salazar y Doña Juana Francisca Arrachea. Pela llinia del mio padre baxo del príncipe Dorico de Moscovia y de los Duques de Feria y d'Alba, y por tanto de dellos soberanos, y pola de la mio madre de los mesmos y de los Hurtado de Mendoza, Grandes d'España, lo cual consta nos documentos que dexo a los mios fíos y con una carta de la Emperatriz Eugenia, como amuesa rellacionada, por ser ella y nós descendientes de Guzmán el Bonu... »[21]

Lo anterior foi aldericáu y desmentíu por xenealoxistes, una y bones el títulu de Duques de Feria otorgar con posterioridá a la llegada de les Mosquera a América, pero si taben emparentaos coles Feria al traviés d'un hermanu del I Conde de Feria (D. Pedro Suárez de Figueroa), de quien baxaba'l capitán Francisco Mosquera Figueroa, conquistador estremeñu, Gobernador de Popayán (Interín), y pariente de Cristóbal Mosquera, l'antecesor direutu por varonía de les Mosquera payaneses. Tocantes a los Alba, entá nun s'atopa n'archivos la rellación, y solo establezse en delles pruebes d'ingresu a Carlos III la so mención.

Matrimonios y hijo editar

Tomás Cipriano de Mosquera casó dos vegaes. D'acordies coles normes endogámiques que caracterizaron a les élites de la dómina, en dambes ocasiones facer cola so parentela materna, la primer vegada'l 3 de mayu de 1822 en Popayán cola so prima hermana Mariana Benvenuta Arboleda Arroyo.

Méntense como amantes sos a la peruana Susana Llames, y les italianes Gentilina Baudini y Amalia Tadele Di Errighi, de quien nun tuvo fíos. Con Candelaria Cervantes, de Cartaxena, tuvo un solu fíu (antes de casase con Mariana Arbolea), quien morrió na revolución de 1861 engarrando pol so padre, y con Paula Luque dexó trés neñes, la postrera de les cualos morrió tamién de neña metanes la citada revolución comandada pol Xeneral. Sobre la so rellación sentimental con Paula Luque, como podemos ver na siguiente anotación testamentaria, queda claro que se trató d'una rellación probablemente conocida pola so llexítimu esposa Mariana Arbolea, na cual el Xeneral manifiesta qu'esta situación foi por atopar se "enferma" la so esposa. Conforme a ello éstes trés neñes habíes con Paula Luque seríen reconocíes dende la so nacencia pol Xeneral, amás de confirmaes darréu nel so testamentu nel cual dio-yos los mesmos derechos qu'a los sos otros fíos matrimoniales. Diz:

« Nel mes d'abril de 1864 di escritura de conocencia de fíu adoptivu al Teniente Coronel Jeremías Cárdenas, porque me salvó de los asesinos que m'atacaron y como tal reconocer y tratáu. El mio fíu Aníbal adoptó como hermanu a Jeremías y Amalia por una simple aceptación. La mio muyer nun quixo adoptalo y faltó esta formalidá. Espero que los mios fíos déan-y la parte correspondiente a la so llexítima, tantu más cuanto la so muyer ye fía mio (refiriéndose a Clelia Mosquera Luque fía de Paula Luque) que la tuvi cuando nun podía faer vida con Mariana pola so enfermedá y prevenir asina los médicos. »[22]

Vilbu, contraxo segundes nupcias el 15 de xunetu de 1872 nel oratoriu priváu de la so facienda 'La Pamba' en Popayán cola so prima segunda María Ignacia Arbolea Arbolea, sobrina de la so primer esposa y hermana del políticu Simón Benjamín Arbolea Arbolea, quien fora'l so ministru de Gobiernu en 1863, y el cual salvó-y la vida en diverses oportunidaes.

Tuvo en total 8 fíos:

Frutu del so primer matrimoniu, con Mariana Arbolea Regueru, fueron:

  • Aníbal Mosquera Arbolea (1823 – 1879), diplomáticu y políticu que tuvo casáu cola dama samaria Isabel Epalza Herrera. Unu de los sos descendientes más destacaos ye'l científicu y académicu Federico Carlos Lehmann Valencia (Popayán 1914 – Popayán 1974), nietu del naturalista prusianu Frederich Lehmann Goldchmidt y de la dama payanesa María Josefa Mosquera Epalza.
  • Amalia Concepción Gertrudis Mosquera Arbolea (1825 – 1904), al igual que la so madre foi Primer Dama de Colombia, por ser la esposa del Xeneral Pedro Alcántara Herrán, Presidente de la República de Colombia pal periodu 1841 - 1845. Ente los más pernomaos decendientes d'esta pareya tán el sacerdote ya historiador Cipriano Rodríguez Santa María y el líder empresarial Nicanor Restrepo. Amalia atópase soterrada xunto cola so madre nuna sola cripta na ilesia de San José en Medellín.

De la so segunda unión con María Ignacia Arbolea Arbolea foi'l so únicu fíu:

  • José Bolívar Carlo Dorico Mosquera Arbolea (1878 – 1937), que nació 4 meses antes de la muerte del so padre. José Bolívar casóse cola so prima Josefina Caicedo Regueru. Los sos descendientes fueron: Manuelita Mosquera Caicedo; Ignacita Mosquera Caicedo; Adelaida Mosquera Caicedo; Mario Tomás Mosquera Caicedo; César Mosquera Caicedo; y Carlos Bolívar Mosquera Caicedo.

Como yá se dixo enantes, amás de los sos trés fíos matrimoniales Tomás Cipriano de Mosquera dexó cinco fíos extra matrimoniales reconocíos, trés d'ellos con Paula Luque (Subachoque 1826 - Popayán).[23]

Les 3 fíes de Tomás Cipriano de Mosquera y Paula Luque fueron:

  • Clelia Mosquera Luque (Popayán 1847 – Bogotá 1899), esposa del Xeneral Jeremías Cárdenas Silva (Cerinza, Boyacá, 1835 – Bogotá, 1899). Jeremías y Clelia fueron padres de 11 fíos, ente ellos Elvira Cárdenas Mosquera, Primer Dama de Colombia pol so matrimoniu con José Vicente Concha, Presidente de la República de Colombia nel periodu 1914 - 1918. Dos de los descendientes más pernomaos de Clelia Mosquera Luque y el Xeneral Jeremías Cárdenas son los pintores Santiago y Juan Cárdenas.
  • Teodulia Mosquera Luque (Popayán 1859 – Pasto 1940), casada col empresariu cartagenero Bernardo de La Espriella Navarro (Cartaxena 1852 – Pasto 1907), unu de los fundadores del Departamentu de Nariño en 1904, banqueru, sociu mayoritariu del Bancu del Sur, políticu y parllamentariu por Nariño nel Gobiernu de Rafael Reyes.[24] Bernardo y Teodulia fueron padres de 13 fíos, ente ellos el sacerdote Bernardo de La Espriella Mosquera (Pasto 1889 - Yap 1944) mártir de la Compañía de Xesús -ordenáu n'España-, asesináu en 1944 pol exércitu xaponés d'ocupación na isla de Yap, na Micronesia, anguaño en procesu de beatificación.[25] Ente los fíos del matrimoniu de Bernardo y Teodulia hubo dos relixosos más: Eduardo, sacerdote jesuíta -ordenáu tamién n'España-, y Ricardo, sacerdote filipense.
  • Isabel Mosquera Luque, finada na so infancia.

Con Candelaria Cervantes, de Cartaxena, foi padre de:

Con María Elorza, foi padre de:

  • María Engracia Mosquera Elorza (Buga 1829–), casada col inxenieru inglés Mr. Thomas Davies, residenciado en Popayán y alministrador d'una de les mines d'oru del Xeneral Mosquera, el so suegru. La so fía, Emma Davies Mosquera (Barbacoes, 1857 - Roma, Italia, 1890), casóse col empresariu italianu Ernesto Cerruti Castelli. La so nieta, Italia Cerruti Davies, casóse con Carlos Eder Benjamin (Palmira 1872 - Cali 1942), fíu del abogáu -Harvard 1858- James -Santiago- Martin Eder, fundador del Inxeniu La Manuelita.
 
Estatua de Tomás Cipriano de Mosquera por Ferdinand von Miller (1883) nel Capitoliu Nacional de Colombia (Bogotá).

Homenaxes editar

Como homenaxe y reconocencia a Tomás Cipriano de Mosquera, el gobiernu del Estáu de Cundinamarca alzó en distritu municipal la sienda de Cuatro Esquines col nome de Mosquera en setiembre de 1861, segregándolo de Funza.[9]

Per otra parte, n'honor del so mentor, el Patiu Tomás Cipriano de Mosquera acogé a los visitantes na sede del Congresu de la República de Colombia. En 1846, so la presidencia de Mosquera, decretóse la construcción del Capitoliu Nacional, y la primer piedra poner el mesmu Mosquera en 1847. La so construcción allugar ente 1871 y 1879, sicasí al igual que'l restu del Capitoliu Nacional, tuvo zones que nun se concluyeron sinón hasta empiezos del sieglu XX.[5]

Ellí atópase una escultura de bronce de Mosquera, obra del escultor alemán Ferdinand von Mûller, ellaborada en 1881 y asitiada nesti espaciu en 1883. Trátase d'una estatua onde'l presidente apaez de pies cola cabeza descubierta llevando na so mano derecha una gorra de xeneral y na so manzorga una espada militar. El pedestal foi realizáu en mármol colorao con forma rectangular vertical, que nos sos cuatro costaos tien plaques en relieve.[5]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Tomas-Cipriano-de-Mosquera. Apaez como: Tomas Cipriano de Mosquera. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 «mosquera testigu-mudu-de-grandes-acontecimientos-de-la nuesa-patria Patio Tomás Cipriano de Mosquera testigu mudu de grandes acontecimientos de la nuesa patria». Consultáu'l 11 de mayu de 2016.
  6. «Tomás Cipriano de Mosquera (1798-1878)». Universidá Distrital Francisco José de Caldas. Consultáu'l 11 de mayu de 2016.
  7. Malcom Des - Prólogu en: Lofstrom, William (1996) La vida íntima de Tomás Cipriano de Mosquera (1798-1878), Bogotá: El Áncora Editores, p.11
  8. Gustavo Arboleda - Diccionario Biográficu y Xenealóxicu del Antiguu Departamentu del Cauca, Bogotá: Biblioteca Horizontes, p.288
  9. 9,0 9,1 9,2 «El nuesu Conceyu». Alcaldía de Mosquera - Cundinamarca. Archiváu dende l'orixinal, el 20 d'avientu de 2015. Consultáu'l 5 de mayu de 2016.
  10. «Ley Fundamental de la República de Colombia». Centro d'estudios históricos del Exércitu Nacional de Colombia. Consultáu'l 4 d'ochobre de 2014.
  11. «Ley Fundamental de la República de Colombia». Biblioteca Luis Ángel Arango. Consultáu'l 4 d'ochobre de 2014.
  12. 12,0 12,1 12,2 Gutiérrez Ramos, Jairo. "El fugaz pero fatal alcuentru del indiu Agualongo col coronel Mosquera". Revista Credencial Historia. Non. 211. Julio de 2007.
  13. Ibarra Revelo, 1975: 311
  14. 14,0 14,1 «Sobre'l doliosu orixe d'un abyecto nomatu». Ministeriu d'Educación de Colombia. Consultáu'l 13 de mayu de 2016.
  15. Paz, Víctor (2004). «El llocu esquisitu: la vida estrafalaria de Tomás Cipriano de Mosquera». Villegas Asociáu. Consultáu'l 11 de mayu de 2016.
  16. 16,0 16,1 16,2 16,3 16,4 Vásquez, Claudia. «Tomás Cipriano de Mosquera». Consultáu'l 4 de mayu de 2016.
  17. «Xeneral Santos Acosta». Casa de Nariño. Consultáu'l 5 de mayu de 2016.
  18. 18,0 18,1 «El xeneral Tomás Cipriano de Mosquera na prisión del Observatoriu». Consultáu'l 4 de mayu de 2016.
  19. Fueron los sos abogaos los doctores Emiliano Restrepo y Juan Zarama (Tomás Cipriano de Mosquera, Diego Castrillón Arbolea, Bancu del Estáu, 1978) -Juan Bautista Zarama Delgado, abogáu de la Universidá del Cauca y xeneral, nacíu en Pasto en 1814, casáu con Rosa Zarama, hermanu del abogáu de la O. del Cauca y xeneral José Francisco Zarama Delgado, nacíu en Pasto en 1812 y fináu en Quito en 1894, casáu con María Donoso y amigu cercanu del líder conservador don Julio Arbolea Pombo O'Donnell; José F. Zarama foi nomáu pol Presidente conservador Mariano Ospina Rodríguez Intendente Nacional de Facienda nel Cauca, polo cual foi esplicable pero irónicamente -frente al papel de defensor del so hermanu Juan- opuestu a T.C. de Mosquera-.
  20. «[http://libros.libertaddigital.com/de-reines-y-reis-1276235147.html De reines y reis - Siguir lleendo: de-reines-y-reis-1276235147.html]». Consultáu'l 13 de mayu de 2016.
  21. Entamu del Testamentu del Gran Xeneral Tomás Cipriano de Mosquera otorgáu'l 25 d'abril de 1878 en Popayán, Cauca.
  22. Clausa 38 del Testamentu del Gran Xeneral Tomás Cipriano de Mosquera otorgáu'l 25 d'abril de 1878 en Popayán, Cauca.
  23. Fe de Bautismu de Juana Paula Luque Salgado, atopada pol intelectual barranquillero Alfonso de la Espriella Ossio, na Parroquia de San Miguel Arcánxel de la Puerta de Subachoque, con fecha del 29 de xunu de 1826. Nesti documentu atopen les anotaciones xenealóxiques presentaes en reseñar biográfica de Juana Paula, que dexen probar el so parentescu ancestral con quien sería'l primer cardenal colombianu: Crisanto Luque.
  24. Biografía ‘Rafael Reyes: biografía d'un gran Colombianu' Eduardo Lemaitre (1967), Bogotá: Espiral
  25. «caridá_nun tien_hora.htm A Caridá nun tien hora». Consultáu'l 11 de mayu de 2016. «Bernardo evanxelizó incansablemente fundando misiones, construyendo ilesies y oratorios en 109 de les 800 islles que formen l'archipiélagu de la Micronesia»

Bibliografía complementaria editar

  • Diccionariu Bibliográficu y Xenealóxicu del Antiguu Departamentu del Cauca, Gustavo Arbolea, Biblioteca Horizontes, Bogotá, 1962.
  • Les Mosquera o Popayán - El Xeneral, Cipriano Rodríguez Santa María, Edición familiar, 1978.
  • Tomás Cipriano de Mosquera, Diego Castrillón Arbolea, Bancu del Estáu, 1978.
  • La Vida Íntima de Tomás Cipriano de Mosquera, William Lofstrom, Bancu de la República, El Áncora Editores, 1996.
  • La Combalechadura del Rayu, Germán Zarama de la Espriella, Plaza & Janés, 2000.
  • La Guerra Relixosa de Tomás Cipriano de Mosquera, Departamentu de Publicaciones USB Medellín, 2010.
  • El gran Xeneral. Más allá del poder y la gloria. Omar Henry Velasco. Editorial Universidá del Cauca, Popayán, 2018.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Mariano Ospina Rodríguez
 
Presidente de Colombia

1861 a 1863
Socesor:
'Tomás Cipriano de Mosquera'
Predecesor:
'Tomás Cipriano de Mosquera'
 
Presidente de Colombia

1863 a 1864
Socesor:
Manuel Murillo Toro