La meteorización ye la descomposición de minerales y roques qu'asocede sobre o cerca de la superficie terrestre cuando estos materiales entren en contautu cola atmósfera, hidrosfera y la biosfera. Sicasí esisten delles definiciones más, lo que fizo que'l términu signifique distintes coses pa distintos científicos.[1] Exemplu d'otres definiciones son:

Meteorización
transformación (es) Traducir, pedologic process (en) Traducir y destrucción (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
La meteorización representa la respuesta de minerales que taben n'equilibriu a fondures variables na litosfera a condiciones de la superficie terrestre o cerca d'esta. Nesti llugar los minerales entren en contautu cola atmósfera, hidrosfera y biosfera aniciando cambeos, xeneralmente irreversibles, que los tornen escontra un estáu más clástico o plásticu de manera qu'aumenta el volume, mengua la densidá y el tamañu de les partículas amás de formase nuevos minerales que son más estables so les condiciones de interfaz.
Chorley et al.[2]
Exemplu d'una roca meteorizada. Reparar que'l so esterior haise ferruñosu por causa de la meteorización química y amás partióse en dos probablemente por cuenta de meteorización física.
La meteorización ye la desintegración y descomposición de les roques, qu'anicien, in situ, una masa de derrubios.
Y.J. Monkhouse[3]
Ye'l procesu o grupu de procesos destructivos por aciu los cualos materiales terrosos o predresos camuden de color, testura, composición, firmeza o forma al ponese en contautu con axentes atmosféricos, tou esto con pocu o nada de tresporte del material afloxáu o alteriáu.
Glossary of Geology[4]

Esisten principalmente dos tipos de meteorización: la meteorización química y la meteorización física.[5] Dacuando inclúyese la meteorización biolóxica como un tercer tipu.[1] La meteorización considérase como un procesu exóxenu y ye importante ente otres coses pal estudiu de les formes del relieve y tamién pa entender los suelos y los sos nutrientes.[5]

Pueden considerase los 100 °C y 1 kbar como la temperatura y presión máxima so les cualos la meteorización asocede.[1]

Meteorización física editar

 
Canchal posiblemente formáu por gelifraición n'estratos casi horizontales de piedra caliar na isla Flowerpot, Ontario, Canadá.
 
Exfoliación del granitu dando llugar a esferes de roca que'l so espesura va menguando por termoclastia. La exfoliación en capes concéntriques ye lo que motivó'l nome n'inglés de onion weathering

La meteorización física produz desintegración o rotura na roca, ensin afectar a la so composición química o mineralóxica. Nestos procesos la roca va quebrándose, esto ye, vase disgregando en materiales de menor tamañu y ello facilita'l procesu d'erosión y tresporte posterior. Les roques nun camuden les sos carauterístiques químiques pero sí les físiques. Ta causada poles condiciones ambientales (agua, calor, sal, etc.). Los axentes que lu provoquen son:

  • La descompresión: Ye la espansión y el agrietamiento que se producen en roques que se formaron a gran fondura, al atopase na superficie onde la presión ye enforma menor. Por causa de esta dilatación empiecen a esperimentar la formación de resquiebros o diaclases colo que se formen lloses horizontales.
  • Termoclastia ye la fisura de les roques aflorantes de resultes de la diferencia de temperatura ente l'interior y la superficie. La diferencia térmica día-noche ye la causa: mientres el día, al calecer, la roca dilátase; sicasí, pela nueche, al esfrecese, contráise. Al cabu d'un tiempu acaba rompiéndose. Esti tipu de meteorización ye importante en climes estremaos con gran oscilación térmica ente'l día y la nueche (como nel desiertu). La termoclastia da orixe a una forma típica de meteorización mecánica en roques granítiques que se denomina exfoliación en boles, n'inglés onion weathering (meteorización en capes de cebolla) por cuenta de que la radiación solar enfusa bien superficialmente nel granitu, caleciendo apenes unu o dellos centímetros a partir de la superficie, que ye la zona que se dilata, ente que al esfrecese, va dixebrándose del nucleu internu que caltién la mesma temperatura más tiempu.
  • Gelifraición: ye'l frayatu de les roques aflorantes por causa de la presión qu'exercen sobre elles los cristales de xelu. L'agua, al conxelase, aumenta'l so volume nun 9 %. Si atopar nel interior de les roques, exerz una gran presión sobre les parés internes qu'acaba, tres la repetición, por estazales. Esti tipu de meteorización ye importante en climes húmedos y con repitíes alternances xelu-destemple (+0 °C/-0 °C), como los montascosos.
  • Haloclastia: ye'l frayatu de les roques pola aición del sal. En determinaos ambientes hai una gran presencia de sal. Esto ye nos ambientes grebos, una y bones les agües llaven el suelu llevándose consigo'l sal, que bástiase sobre'l suelu al evaporarse l'agua. El sal encuallar nos poros y fisuras de les roques y, al recristalizar y aumentar de volume, aumenta la presión qu'exercen sobre les parés internes (similar a la gelifraición) colo que puede causase la rotura. La resultancia son roques bien anguloses y de menor tamañu, lo que xeneralmente da llugar a los procesos d'erosión.

Meteorización química editar

 
Un yagrumo (Cecropia peltata) crez na paré del Monumentu a la Batalla de la Puerta, en Venezuela, y amuesa l'aición sobre la disolución del cementu y de la roca caliar del propiu monumentu pola aición de los ácidos de los sos raigaños.

Produz un tresformamientu químicu de la roca provocando la perda de cohesión y alteración de la roca. Los procesos más importantes son los atmosféricos, el vapor d'agua, el osíxenu y el dióxidu de carbonu que tán implicaos en:

  • Oxidación. Producir al reaccionar dellos minerales col osíxenu atmosférico. Fórmense nuevos minerales con elementos n'unu o más estaos ferruñosos (mayor carga positiva)
  • Disolución. Ye bien importante en minerales solubles como cloruros, nitratos, en roques caliares y nel modeláu cársticu.
  • Carbonatación. Producir al combinase'l dióxidu de carbonu cola agua formando ácidu carbónico, que combínase con ciertos minerales como'l carbonatu de calciu que se tresforma en bicarbonatu: el primeru ye insoluble na agua pero'l segundu nun lu ye, polo que ye abasnáu por ella.
  • Hidratación. Nesta reaición, l'agua ye incorporada a la estructura de dellos minerales aumentando de volume como asocede col yelsu o sulfatu de calciu hidratáu. Esti procesu ye bono de ver, por casu, entemeciendo anhidrita con agua, lo que produz una reaición exotérmica (esprende calor) al tresformase en yelsu (sulfatu de calciu hidratáu).
  • Hidrólisis. Ye'l frayatu na estructura de dellos minerales pola aición de los iones de H+ y OH- d'agua, fundamentalmente na meteorización del feldespatu, que se tresforma en magres y del granitu que puede llegar a la caolinización (tresformamientu en magres, especialmente en caolín).
  • Bioquímica. L'aición de los ácidos orgánicos procedentes de la descomposición de materiales biolóxicos nel suelu o pola aición físicu - química de los mesmos vexetales vivos.
 
Los niales fechos nel suelu poles termita (Isoptera) na Gran Sabana (Venezuela) xeneren una alteración considerable de los minerales del suelu y del sosuelu. Esta alteración favorez la crecedera de delles plantes na mayoría de los termiteros abandonaos.
  • Laterización. Ye un procesu de meteorización química xeneralizada y fonda na que'l xil y les bases son estrayíes, pola lixiviación (llavadura) de la roca madre, na que se producen concreciones de fierro y aluminiu. Son depósitos residuales de color coloráu asociaos a relieves de superficie plana. En realidá'l procesu non se circunscribe solo a la formación de suelu (latosoles) sinón que ye un auténticu procesu morfogenético. Réxime de formación d'un suelu (pedogenético) que se da en climes templaos, con precipitaciones abondoses, tantu nes rexones de selva como nes de sabana, onde una gran actividá bacteriana fai que l'humus peracabar con rapidez. Los minerales magrizos eslleir, ente que'l fierro y l'aluminiu atropar en forma d'óxidos y dan llugar a la formación d'una tiez dura, llamada laterita (del llatín later, lladriyu). Nun son suelos fértiles.

Meteorización biolóxica editar

La meteorización biolóxica o orgánica consiste na rotura de les roques pola actividá d'animales y plantes. La construcción de llurigues y l'aición de los raigaños de los árboles pueden provocar una aición mecánica, ente que los efeutos de la presencia d'agua y diversos ácidos orgánicos, según l'aumentu del dióxidu de carbonu, pueden complementar la meteorización alteriando la roca. Con éses los efeutos de la meteorización biolóxica combinen los procesos de disgregación y los d'alteración.

La vexetación desempeña un papel decisivu nos procesos de meteorización química, yá que apurren iones y ácidos de disolución a l'agua. La descomposición orgánica xenera humus más o menos acedu que provoca fenómenos de podsolización.

La meteorización productora de suelos editar

La meteorización desintegra les roques esistentes y apurre materiales pa formar otres nueves. Sicasí, la meteorización desempeña tamién un papel perimportante na creación de los suelos que cubren la superficie de la Tierra y sofiten toa vida. Un suelu reflexa, hasta ciertu grau, el material predreso del cual derivóse, pero la roca basal nun ye l'únicu factor que determina'l tipu de suelu, yá que distintos suelos desenvuélvense sobre roques idéntiques n'árees distintes cuando'l clima varia d'una área a otra. Poro, otros factores exercen influencies importantes sobre'l desenvolvimientu del suelu, como'l relieve, el tiempu y el tipu de vexetación. La composición d'un suelu varia cola fondura. L'afloramientu natural o artificial d'un suelu revela una serie de zones distintes ente sigo. Caúna d'estes zones constitúi un horizonte, que representen, dende la superficie escontra adientro, les capes más meteorizadas o descompuestes y con distintes acumuladures de minerales por lixiviación o llavadura del suelu, hasta llegar a la roca madre o fresca, de la cual derivóse'l suelu. Estos horizontes de suelu desenvolviéronse a partir del material orixinal subxacente. Cuando esti material queda espuestu per vegada primera na superficie, la parte cimera queda suxeta a la meteorización intensa y la descomposición actúa rápido. Conforme avanza la descomposición del material, l'agua que percola escontra baxo empieza a lixiviar dalgunos de los minerales y depositar en niveles inferiores, que col pasu del tiempu, vuélvense más gruesos y algamen mayores fondures.[6]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 Hall, Kevin; Thorn, Colin; Summer, Paul (2012). «On the persistence of ‘weathering’» (n'inglés). Geomorphology 149-150:  p. 1-10. 
  2. Chorley, R.J.; Schumm, S.A.; Sugden, D.Y. (1984). Geomorphology (n'inglés). Londres: Methuen, páx. 605.
  3. Y. J. Monkhouse. (1978). Diccionariu de términos xeográficos. Barcelona: Oikos Tau-Editores. p. 300.
  4. Glossary of Geology, Fifth Edition. 2005. Edited by Neuendorf, K.K.Y., Mehl, Jr. J.P., Jackson, J.A. American Geological Institute, Alexandria, VA. 779 p. 718.
  5. 5,0 5,1 Summerfield, M.A. (1991). Global Geomorphology (n'inglés). Pearson Education Ltd, páx. 129-130. ISBN 0-582-30156-4.
  6. Xeomorfoloxía Fluvial Archiváu el 21 de setiembre de 2013 na Wayback Machine. Universidá del Cauca. Colombia. Consultáu'l 16/09/2013

Bibliografía editar

  • Strahler, Arthur N (1960). «Weathering», Physical Geography, 2ª., Nueva York: John Wiley and Sons, páx. 311-318.
  • Tricart, Jean (1955). La epidermis de la Tierra. Barcelona: Omega.

Enllaces esternos editar