Montealegre del Castillo

conceyu de la provincia d'Albacete (España)

Montealegre del Castillo ye un conceyu español asitiáu al sureste de la península ibérica, na provincia d'Albacete, dientro de la comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Los conceyos vecinos son Almansa, Bonete, Fuente-Álamo y Corral-Rubio na provincia d'Albacete, según Yecla y Jumilla na Rexón de Murcia.

Montealegre del Castillo
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia d'Albacete
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Montealegre del Castillo (es) Traducir Sinforiano Montes Sánchez
Nome oficial Montealegre del Castillo (es)[1]
Nomatu "El pueblo de las tres mentiras" (es)
Códigu postal 02650
Xeografía
Coordenaes 38°47′15″N 1°19′29″W / 38.7874°N 1.3248°O / 38.7874; -1.3248
Montealegre del Castillo alcuéntrase n'España
Montealegre del Castillo
Montealegre del Castillo
Montealegre del Castillo (España)
Superficie 177.79 km²
Altitú 811 m
Llenda con Almansa, Yecla, Jumilla, Fuente Álamo, Corral-Rubio, Chinchilla de Montearagón y Bonete
Demografía
Población 2040 hab. (2023)
- 1043 homes (2019)

- 1008 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.53% de provincia d'Albacete
0.1% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 11,47 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
montealegredelcastillo.es
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Prehistoria editar

Sábese que yá había nucleos de población nel Paleolíticu y el Neolíticu.

Pasaron munches civilizaciones por esta población como los íberos, amuesa d'ello ye'l «Cuetu de los Santos», xacimientu arqueolóxicu que data de los sieglos III al sieglu I e. C.

Ente los numberosos oxetos atopaos nesti xacimientu destaquen el santuariu ibéricu y la Dama oferente del Cuetu de los Santos Gran Dama Oferente, que ye unu de los principales símbolos del arte ibérico, según símbolu del conceyu, al formar parte del so escudu.

Antigüedá y Edá Media editar

Tamién pasaron por Montealegre del Castillo otres grandes civilizaciones como la romana, que dexó «Los Arcos del Molín», la musulmana que construyó'l castiellu y la cristiana con edificaciones como'l Santuariu de La nuesa Señora de La Consolación» y la ilesia parroquial de Santiago Apóstol.

Territoriu perteneciente a l'antigua Taifa de Murcia convertir en dominiu de la Corona de Castiella en virtú del Tratáu d'Alcaraz en 1243, siendo zona conquistada por Alfonsu X el Sabiu.

Edá Moderna editar

En 1707, mientres el conflictu internacional de la Guerra de Socesión española, producióse la batalla de Almansa que provocó na villa una enorme ablayamientu, siendo deforestados práuticamente tolos montes del conceyu, socesivamente ocupáu polos distintos exércitos, lo que provocó'l so espoliu y destrucción. Tres la batalla, hubo una gran fame y epidemies qu'abrasaron la población, que foi recuperándose a lo llargo del sieglu XVIII.

Edá Contemporánea editar

Nel sieglu XIX habría de producise la Redención del Oncenu, una y bones la villa de Montealegre del Castillo pertenecía al marqués de títulu homónimu. El 2 de xineru de 1809, y nel contestu de la Guerra de la Independencia, el conceyu sulevar pa evitar que'l marqués nomara Xusticia y Conceyu, fechu que se vio favorecíu por un decretu de 1811 pol que les Cortes abolíen los señoríos xurisdiccionales.

Col regresu de Fernandu VII volvería la situación anterior, hasta qu'a finales de sieglu, gracies al alministrador del postreru marqués, José Bernabéu, producióse la Redención del Oncenu, adquiriendo los llabradores la propiedá de les tierres.

Nel sieglu XX, la Guerra Civil provocó grandes estroces na llocalidá. El conceyu quedó en zona lleal a la II República, y magar que nun tuvo en llinia de fueu sí que tuvo que soportar les nefastes consecuencies del conflictu. Tres l'entamu de la Guerra, l'añu 1936 sería'l más horrible, al producise l'asesinatu de delles decenes de persones por cuestiones ideolóxiques, según el saquéu de delles posesiones. Los templos fueron profanaos y quemaos, destruyéndose l'altar y toles imáxenes de la ilesia parroquial y quemar tamién la imaxe de la Virxe de la Consolación, nel santuariu, del cual solo poder caltener la imaxe de San Isidro Llabrador.

Al igual que nel restu del país, túvose que faer frente a una dura posguerra, que provocó grandes fames y una fuerte emigración escontra les ciudaes próximes de la provincia, Comunidá Valenciana y Rexón de Murcia.

Nun sería hasta la década de 1990 cuando'l conceyu apostara pola industria, cola instalación d'un bon númberu d'empreses dedicaes a la fabricación de sofás, muebles, bodegues de vinos, construcción, etc., que fixeron que superara'l calter tradicionalmente agrícola.

En 2006 pidióse la reincorporación de Montealegre del Castillo, Tobarra y Ontur a la Rexón de Murcia, por cuenta de la histórica pertenencia al Reinu de Murcia y una supuesta discriminación de Castiella-La Mancha.

Demografía editar

En 2017 tenía 2.057 habitantes según les cifres oficiales del INE que se dediquen na so mayoría a l'agricultura (principalmente vitivinícola) y a la fabricación de muebles. Sicasí, la industrialización del conceyu ta en plena crecedera.

Evolución demográfica
1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981 1991 2001 2005 2010 2015 2017
3.453 3.927 3.823 3.853 3.764 3.730 3.112 2.208 2.347 2.193 2.237 2.291 2.301 2.122 2.057

Alministración editar

La trayeutoria democrática del conceyu destaca porque siempres gobernó'l PP (o AP), según la continuidá nel cargu de don Sinforiano Monte Sánchez que, sacante una llexislatura, ganó toles eleiciones democrátiques hasta l'actualidá.

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Sinforiano Monte Sánchez Independientes
1983-1987 Emilio Vizcaín Yáñez AP
1987-1991 Sinforiano Monte Sánchez AP
1991-1995 Sinforiano Monte Sánchez PP
1995-1999 Sinforiano Monte Sánchez PP
1999-2003 Sinforiano Monte Sánchez PP
2003-2007 Sinforiano Monte Sánchez PP
2007-2011 Sinforiano Monte Sánchez PP
2011-2015 Sinforiano Monte Sánchez PP
2015-2019 Sinforiano Monte Sánchez PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Patrimoniu editar

 
Dama oferente.

Castillo editar

Apenes queden del antiguu castiellu que da nome a la villa más qu'unos arruinaos murios y restos d'un barcal. Ignórase cuándo foi llevantáu, anque yá en 921 Ordoño II de Llión amenorgó a escombros la fortaleza de Eliph, nome árabe de Elo (Montealegre).

Darréu foi reconstruyida, pos en tiempos d'Alfonsu X el Sabiu y Xaime I, figuraba ente los territorios y castiellos formantes del marquesáu de Villena.

Na segunda metá del sieglu XIV foi destruyíu por Pedru I, na so llucha contra'l so hermanu Enrique de Trastámara, amburándolo y destruyendo les torres y habitaciones que s'atopaben sobre la puerta principal. Esta fortaleza yá nun se reconstruyó, arruinándose pasu ente pasu col aportar de los sieglos.

En 1988 el Conceyu adquirió la propiedá del monte sobre'l que s'alza, y dende l'añu 2000 dar# en una primer restauración, reconstruyendo la base de los dos torrexones que formen la entrada.

Ilesia parroquial de Santiago Apóstol editar

La ilesia parroquial de Santiago Apóstol, proyeutada y llevantada nel sieglu XVIII, anque debió de ser edificada nel sieglu XV y d'estilu renacentista nos sos oríxenes, ye referente patrimonial singular del conceyu.

El so allugamientu y orientación determinó en bona midida la evolución del treme urbanu de la llocalidá nos últimos sieglos, estendiendo'l so nome a la llamada popularmente cai de la Ilesia. Esta vía ye la exa vertebrador de la villa qu'algama y escósase nel accesu principal del templu y que parte de la entrada del conceyu onde a principios del sieglu XX inda se caltenía una antigua ermita cupulada na que se veneraba a la Inmaculada Concepción.

Santuariu de La nuesa Señora de la Consolación editar

El templu ta asitiáu a 2 km del conceyu y foi construyíu nel sieglu XVIII, según la tradición, sobre la retama na que s'apaeció la Virxe de la Consolación al morico Jamet en 1605.

El santuariu ye de nave única con bóveda de lunetas, capiyes llaterales ente los contrafuertes, cruceru con cúpula y cabecera plana.

Mientres la Guerra Civil (1936) producióse un espoliu y destrucción nel templu, cuando la imaxe de la Virxe foi quemada, xunto col retablu del santuariu y toles demás imáxenes, sacante la imaxe de San Isidro, que se caltién na actualidá gracies a que foi despintada. Por esti motivu, l'actual imaxe de la Virxe ye posterior a la orixinal.

El templu foi restauráu a partir de 1997 colos donativos apurríos polos montealegrinos, reparando'l suelu d'azulexos que representa escenes de caza y el camarín, auténtica xoya del templu, poles sos ellaboraes escayoles, tou ello calificable dientro del rococó tardíu. Tres la finalización d'estes obres, fueron inauguraes pol obispu de la diócesis d'Albacete en 2002.

 
Arcos del Molín.

Arcos del Molín editar

Trátase d'una antigua canalización d'agua que, aprovechando'l desnivel del terrén, alzar hasta un altor considerable, pa faela cayer y asina mover la piedra del molín fariñeru. Esta construcción toma, na so parte final, la forma d'acueductu, con unos venti arcos, de los cualos, los cinco últimos tienen la base formada por piedra de sillería.

Igualmente, llevóse un llabor de reconstrucción y llimpieza de la redolada, llimpiando los arcos, según restaurándolos colos mesmos materiales que fueron ellaboraos, anque hai que señalar que del molín, apenes queden los murios y atópase bien deterioráu.

Cultura y fiestes editar

Destaca la "selmana nueva" que se lleva a cabu la selmana anterior a les fiestes d'agostu, según los conciertos de les fiestes, les actuaciones teatrales y les esposiciones entamaes pola Universidá Popular.

Tamién la ludoteca y "Montejoven" realicen actividaes pa los más pequeños y mozos del conceyu, y ye importante'l llabor de la Biblioteca Pública tocantes a l'espardimientu de la cultura, cola selmana del llibru en redol al 23 d'abril.

Fiestes patronales editar

Les fiestes patronales celebrar a mediaos d'agostu n'honor de la Virxe de la Consolación, empezando'l día 12 aproximao col pregón y el desfile de peñes y xarrés.

El día 14 ye llevada en romería la imaxe de la Virxe al conceyu dende'l Santuariu de La nuesa Señora de la Consolación, asitiáu a dos quilómetros, onde va permanecer hasta'l mes de setiembre. Al ponese'l sol, produzse la Entrada de la Virxe na llocalidá, y el posterior desfile hasta la ilesia parroquial, siendo unu de los momentos más intensos de les fiestes, nos qu'intervien la Banda de Música Dama Oferente, el xarré cola Reina de les Fiestes y Dames d'Honor, según toles autoridaes y pueblu polo xeneral.

El día 15 ye'l día grande, empecipiándose cola suelta de vaquillas y rematando, pela nueche, cola ufrienda de flores y la procesión de la Patrona, coles pareyes de manolos afatiaos con texer y mantiella españoles.

El día 16 hai de nuevu vaquillas y tamién s'instala un mercáu medieval nes cais del pueblu.

Hai que destacar l'esfuerzu que fai'l Conceyu nestos díes, pa traer conciertos, promocionar les fiestes, etc.

 
Santuariu de La nuesa Señora de la Consolación de Montealegre del Castillo.

Romeríes editar

Los dos romeríes de la Virxe de la Consolación son el día 14 d'agostu, por cuenta de les fiestes y, tres la so estancia nel conceyu, en setiembre ye devuelta al Santuariu de La nuesa Señora de la Consolación. Tradicionalmente, la fecha d'esta romería yera'l 8 de setiembre, por cuenta de la Natividá de la Virxe María, pero na actualidá suelse llevar el domingu siguiente, p'aprovechar el día festivu.

Amás, celébrase romería n'honor a San Isidro el 15 de mayu, patrón de los llabradores, nel santuariu, onde tres la procesión de la imaxe del santu, dase un aperitivo al pueblu, según xuegos populares y verbenes.

Otres fiestes editar

Les Mona de Pascua mones son el 25 d'abril (San Marcos), cuando va la xente d'acampada a los Pinos del Boticariu.

El antroxu celébrase'l sábadu siguiente al Miércoles de Ceniza, una selmana dempués a la so fecha tradicional.

Otres fiestes entamaes peles cais del pueblu son:

Persones destacaes editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar