Munera

conceyu de la provincia d'Albacete (España)

Munera ye un conceyu español asitiáu al sureste de la península ibérica, na provincia d'Albacete, dientro de la comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Ta allugáu na contorna del Campu de Montiel, en La Mancha. Atopar a 57 km de la capital provincial. En 2017 cuntaba con 3.572 habitantes, según los datos oficiales del INE.

Munera
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia d'Albacete
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Munera (es) Traducir Ángeles Martínez
Nome oficial Munera (es)[1]
Códigu postal 02612
Xeografía
Coordenaes 39°02′21″N 2°28′55″W / 39.0392°N 2.482°O / 39.0392; -2.482
Munera alcuéntrase n'España
Munera
Munera
Munera (España)
Superficie 229.43 km²
Altitú 929 m
Llenda con El Bonillo, Villarrobledo, La Roda y Lezuza
Demografía
Población 3409 hab. (2023)
- 1763 homes (2019)

- 1672 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.88% de provincia d'Albacete
0.16% de Castiella-La Mancha
0.01% de España
Densidá 14,86 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Toponimia editar

Esisten cuatro hipótesis de la procedencia etimolóxica del nome de Munera:

  • L'investigador don Gonzalo Arias Bonet diz que la pallabra munera ye'l nominativu plural de la pallabra munus y que por tanto significa edificios públicos construyíos y regalaos por un particular. Estos edificios públicos podíen ser templos. Munera na antigua Roma yeren tamién les obres públiques y eventos ufiertaos poles clases altes al pueblu, un conocíu exemplu de munera yeren les lluches de gladiadores.
  • La segunda hipótesis ye del académicu de la Real Academia de la Historia don Jaime Oliver Asín, qu'al so xuiciu la pallabra munera derivar del diminutivu árabe munayira, que significa talaya pequeña.
  • La tercer hipótesis propón que la pallabra munera procede del actu de regalu que'l monarca reconquistador d'estes tierres, Alfonsu VIII, rei de Castiella, fixo en 1213 a favor de la so fía doña Berenguela.
  • La cuarta hipótesis, atópase na obra del Padre fray Esteban Pérez de Pareja, sobre La Primer Fundación d'Alcaraz, del añu 1740, onde se comenta que Munera fundar el rei Muno, y de equí'l so antiguu nome íberu de Munóbriga (o probablemente celtíberu, onde briga significa fuerte, ciudá, población o cuetu).

Xeografía editar

  • Altitú: 929 msnm
  • Llatitú: 39º 01' 59" N
  • Llargor: 002º 28' 00" O

Ta asitiáu en La Mancha, dientro del llamáu Campu de Montiel, a 57 km al oeste de la capital provincial.

El términu municipal de Munera llinda al norte col de Villarrobledo, al este col de La Roda, al sur col de Lezuza y al oeste col d'El Bonillo y el de Villarrobledo.

Cuenta amás con una estensión total de 22.943 ha.

Ta bañáu por dos ríos, el Quintanar y l'Ojuelo, que se xunen na entrada suroeste del pueblu pa formar un solu ríu que pasa a denominase Córcoles. Anque nes cartes xeográfiques más antigües del entós denomináu Institutu Xeográficu y Estadísticu, del añu 1889, yá apaez la nacencia del ríu Córcoles mui cerca de les navas de Navalcudia (Llamarga manantial del Tejar de los Monteros, xunto a la Casa del Gramal, nel términu municipal d'El Bonillo), dende onde deriva la caña fluvial del citáu ríu Ojuelo.

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Alfonso Xàtiva Martínez   UCD
1983-1987 Alfonso Xàtiva Martínez   UCD
1987-1991 Alfonso Xàtiva Martínez   CDS
1991-1995 Lourdes Dime Morcillo   PSOE
1995-1999 Lourdes Dime Morcillo   PSOE
1999-2003 Lourdes Dime Morcillo   PSOE
2003-2007 Lourdes Dime Morcillo   PSOE
2007-2011 Pedro Pablo Sánchez Esteso   PP
2011-2015 Pedro Pablo Sánchez Esteso   PP
2015-2019 Ánxeles Martínez García   PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Patrimoniu editar

Xacimientos arqueolóxicos editar

El pueblu, el so términu, y concretamente ésti y la so redoma, puede considerase como una inmensa estación arqueolóxica de primer orde: hachos de piedra tallada apolazada -del Neolíticu y del Paleolíticu-, puntes de flecha de pedernal, de fierro y de cobre, candiles, etc., atopar con bastante frecuencia per estes tierres.

Los xacimientos arqueolóxicos formen como un arcu d'este a noroeste pasando pel sur del términu, como si fueren garrándose a les primeres estribaciones de la Sierra d'Alcaraz que per esta zona apunten.

L'actual términu municipal de Munera tuvo cruciáu per una vía romana de suroeste a nordeste, llamada n'otres dómines Camín Real, agora Sienda de los Serranos, que yera esta vía de les llamaes terrenales, esto ye, que nun taba fabricada con piedres superpuestes formando una calzada yá que el terrén que traviesa pertenez, según l'Institutu Xeolóxicu y Mineru d'España, al Xurásicu Inferior, terrén de dolomías y caliares, bien duru y cascayosu.

Molinos del Córcoles editar

Tamién puede citase'l so estensu patrimoniu históricu-hidráulicu, en rellación cola ribera del ríu Córcoles, representáu polos antiguos molinos del Córcoles, canales, sifones y acueductos.

Castiellu y Los Casares editar

 
Castiellu de Munera.

Antes de les aveníes controlaes documentalmente tuvieron d'asoceder otres y por esta razón, sumada a la destrucción del castiellu, los homes responsables del pueblu decidieron treslladar l'allugamientu del cascu urbanu, a finales del sieglu XV, a un llugar más ventaxosu, topándose l'allugamientu ideal a pocos metros del antiguu, llugar que güei ocupa.

Hai que tener en cuenta que la ilesia parroquial empezar a construyir nel añu 1500, polo que'l nuevu allugamientu ye anterior a esi añu.

El conxuntu de restos arquiteutónicos y arqueolóxicos constituyíu pol castiellu y la Casa Fuerte o Los Casares asítiase al suroeste de l'actual población de Munera, ocupando una pequeña elevación y la redoma de la mesma xunto al calce del ríu Córcoles.

L'orixe del castiellu de Munera puede remontase a dómina de la dominación musulmana, como punxeron de manifiestu dellos historiadores, y la so construcción puede tar rellacionada coles diverses campañes militares mientres la conquista árabe y la Reconquista y col control de les víes de comunicación, cola vixilancia estratéxica d'un ramal interior del antiguu camín ente la mariña mediterránea y Andalucía, el llamáu Camín de Aníbal o Vía Augusta, que siguió utilizándose mientres la Edá Media.

Esisten poques noticies documentales en rellación al castiellu. Tres reconquistar del territoriu en que s'atopa Munera pol rei Alfonsu VIII nel sieglu XIII, paez ser qu'ésti pasó a formar parte del señoríu de Villena, integrándose nel conceyu d'Alcaraz, como puede demostrase al traviés d'un documentu posterior, fecháu en 1365, relativu a una carta de confirmación dada pol conceyu d'Alcaraz al llugar de Munera d'una devesa boyal. D'esta manera integrar nuna zona de repoblación problemática por estrema y estremera colos territorios de dominiu de les órdenes militares de San Juan y Santiago. A partir d'estos momentos l'aportar históricu del castiellu apaez amestáu al propiu del marquesáu de Villena, y a les sos lluches feudales, la so final pudo asoceder pocos años dempués del asediu d'Alcaraz en 1475, de resultes de la orde de baltadera per parte d'Isabel la católica de los castiellos de la conflictiva rexón.

El castiellu, que cunta cola condición de Bien d'Interés Cultural, foi sometíu a diverses intervenciones arqueolóxiques y arquiteutóniques de restauración, de manera esporádica, mientres les décades de 1980 y 1990, anque a mediaos de la década de 1990 l'estáu de deterioru en dellos puntos del edificiu resultaba esmolecedor. Por eso, a partir de 1998 entamóse un proyeutu de puesta en valor del mesmu, según del edificiu de Los Casares, al norte del castiellu, col fin d'evitar la degradación acelerada de los restos, llograr datos arqueolóxicos que dexen arriquecer la conocencia sobre'l conxuntu y recuperar el mesmu pal so usu y esfrute per parte de la sociedá, convirtiéndolo nun centru cultural visitable. Dichu proyeutu ye promovíu y financiáu pol Conceyu y cuenta cola subvención económica de la Xunta de Comunidaes de Castiella-La Mancha, habiéndose lleváu a cabu cinco fases d'actuación hasta'l momentu.

Les premises d'intervención que se tomaron contemplen, de primeres, l'afitamientu arquiteutónicu de los restos, por cuenta de la inminencia del derrumbe de dalgunos de los mesmos al empecipiar el proyeutu, como yera'l casu de la torre del homenaxe y de gran parte de los llenzos de Los Casares; de segundes, la documentación arqueolóxica, una y bones munchos restos atopábense soterraos poles mesmes ruines del castiellu, casu del muro barbacana, polo cual ye necesaria la escavación, qu'amás va dexar conocer l'orixe y evolución arquitectónica y histórica de los edificios; y de terceres, la restauración de munchos de los restos que dexe ufiertar al visitante una idea de l'arquiteutura orixinal del conxuntu, anque fuxendo siempres de la reconstrucción sistemática que pueda amazcarar los restos orixinales, estremándolos por aciu diversos procedimientos de les restituciones entamaes. Los trés frentes d'actuación fueron encetaos en paralelu, dada la so interrellación, col fin de dar la mayor eficacia na puesta en valor.

 
Panorámica del conxuntu de Los Casares, en Munera.

El castiellu tien delles partes estremaes. De primeres, la parte más elevada atópase ocupada pola cortil fortificáu puramente dichu, que cunta al oeste cola muralla ciñendo un espaciu de planta ovoide, defendíu por el mesmu muriu y torres macices cuadrangulares. Interviénose apocayá nos llenzos septentrionales del recintu fortificáu, empezándose a restituyir l'alzáu de la muralla, bien deterioráu nesta zona, y consolidando tolos cubos defensivos; coles mesmes, empecipióse la escavación arqueolóxica nel interior d'esta zona, dafechu colmatada por cuenta de la realización de xeres agrícoles en tiempos modernos.

 
Manantial de La Fonte, en Munera.

Al este del recintu fortificáu atópase un cuerpu cuadrangular comunicáu con ésti, constituyíu polos restos de la torre del homenaxe, delles entraes al castiellu y un patiu central a un nivel inferior al de la cortil anterior, col que se comunica al traviés d'un vanu nun gran muro norte-sur qu'estrema los dos árees. En toa esta zona llevóse a cabu la escavación arqueolóxica n'estensión, poniendo al descubiertu na parte oriental un accesu abovedáu similar al conocíu al sur, pero dafechu destruyíu, anque caltién los restos pa encastrar el garabatu defensivu. Al norte un gran muriu d'una etapa constructiva bien tardida de la hestoria del castiellu sotierra una rampla d'accesu a la torre del homenaxe. Ésta, foi la construcción que foi oxetu d'afitamientu d'urxencia mientres les primeres fases d'actuación, dáu'l so estáu de caltenimientu, bien precariu naquellos momentos. Namái caltenía una parte considerable del muriu septentrional y restos bien precarios del restu, anque pudo documentarse la esistencia d'una puerta con arcu de mediu puntu al sur y una plataforma pavimentada sobre'l pasu abovedáu oriental. Más al este y yá extramuros del castiellu, atópase un edificiu de planta rectangular dixebráu d'ésti por un pasiellu paralelu a la torre del homenaxe, nel que se realizaron xeres de llimpieza y afitamientu.

El castiellu atópase arrodiáu en tol so perímetru, sacante al este, por un muriu barbacana de notables dimensiones, bien esfarrapáu, que yera visible bien parcialmente en dellos puntos, pero que foi dafechu desenterráu, consolidáu y restauráu na zona nororiental, onde amás s'han documentáu dos nuevos accesos en coldu a la cortil al traviés d'esta barbacana.

Mientres les escavaciones realizaes na campaña de 2006, afayóse qu'arrodiando'l muriu barbacana, nel so perímetru esterior, esistió un foso del que se tenía nicios dende la campaña anterior, pero ensin poder asegurar que fuera asina. El datu más interesante d'esti descubrimientu ye que podría venir de la Edá del Bronce, colo que sería unu de los pocos xacimientos fortificaos d'esta dómina de los que se tien conocencia.

Los Casares constitúi un conxuntu arquiteutónicu pernotable poles sos dimensiones y calidá de construcción, calteniendo na actualidá llenzos de murios de tapial de cerca d'una decena de metros d'altor. El so estáu de caltenimientu a finales del sieglu XX yera bien precariu, polo que se llevó a cabu una intervención d'afitamientu ininterrumpíu dende 1999. Les escavaciones arqueolóxiques nel mesmu dexaron conocer hasta'l momentu gran parte de la planta del edificiu, que s'atopaba soterrada so sedimentos modernos, configurándose como un gran conxuntu arquiteutónicu con planta d'enclín rectangular y compartimentación interna en diverses naves en redol a un espaciu central.

Ilesia parroquial de San Sebastián editar

La ilesia parroquial de San Sebastián, asitiada na Plaza de la Constitución, ye un exemplu d'arquiteutura relixosa d'estilu góticu, que data de los sieglos XV y XVI. Foi declarada Bien d'Interés Cultural el 22 d'avientu de 1992 col númberu d'identificador dau pol Ministeriu de Cultura d'España: RI-51-0007367.

Ermita de La nuesa Señora de la Fuente editar

La ermita de La nuesa Señora de la Fuente foi declarada Bien d'Interés Cultural el 22 d'avientu de 1992 col númberu d'identificador dau pol Ministeriu de Cultura d'España: RI-51-0007368.

Fiestes editar

Feria editar

Vien celebrándose dende 1756, añu en que se instituyó n'honor a la so patrona la Virxe de la Fuente. Esta fiesta siempres tuvo un calendariu fixu, celebrándose los díes del 20 al 25 de setiembre. A lo llargo del estensu programa de les mesmes podemos atopar actividaes pa tou tipu de persones, edaes y gustos. Hai de solliñar el Pórticu Lliterariu, que tien llugar nel primer día de les fiestes y que convoca a importantes escritores y poetes que dan a conocer los sos más destacaos trabayos, resultando un gran homenaxe lliterariu a Munera.

Lleenda de la Encantá editar

El castiellu de Munera, que data probablemente de la Edá del Bronce y que foi amás fortaleza romana, árabe y cristiana, cuenta tamién cola so correspondiente lleenda que provién quiciabes de la Edá Media: la Lleenda de la Encantá. Según cuenta la mesma, una bella dama apaez toles nueches de San Xuan ente los murios de la torre del homenaxe del castiellu. Con esti motivu, el sábadu más próximu a la nueche de San Xuan entama una pintoresca y orixinal fiesta xunto al castiellu, na que se representa la lleenda, siguida de fueos artificiales que van dar empiezu a un conciertu de grupos de la provincia n'honor a la Encantá.

= Fiestes de la Mocedá editar

Celébrense la tercer selmana de xunetu siendo ésta como una mini feria pa munchos de los visitantes que pol mal tiempu de setiembre escueyen estes feches pa visitar y esfrutar Munera. Nestes fiestes coronar a la reina y dames de Munera, apúrrense los premios de distintos campeonatos desenvueltos mientres el branu como'l popular futbito, campeonatu de fútbol sala ente equipos del conceyu que se desenvuelve nes pistes de la piscina. Los díes grandes d'estes fiestes son el sábadu y domingu pela mañana, que ye cuando se suelten les vaquillas na cai Santa Ana, escusa perfecta pa enllazar una nueche de fiesta con una mañana taurina. El sábadu pela nueche tien llugar un conciertu nel campu de fútbol y mientres tola selmana na plaza Enrique García Solana podemos esfrutar d'actuaciones teatrales, verbenes y munchos espectáculos caleyeros.

San Isidro editar

Les fiestes n'honor a San Isidro celébrense'l 15 de mayu, día nel que se fai una romería na ermita, procesionando la imaxe del santu. Na romería fáense numberoses competiciones como tiru de rexa, concursu de xarrés, carrera de sacos, concursu de calderetes, etc. Pela tarde, nel auditoriu municipal apúrrense los premios de les competiciones y represéntense bailles folclóricos tradicionales.

Xueves Lardero editar

El xueves anterior al Miércoles de Ceniza celébrase la fiesta de Xueves Lardero. Ye tradicional nesta fecha dir comer o a merendar al campu con familiares o amigos y comer la tradicional mona de Pascua que suel tener un güevu nel centru. Puede dicise qu'esti día marca l'empiezu del antroxu en Munera porque, a partir d'esta fecha, la xente empieza a amarutase. Sicasí, el platu fuerte del antroxu va llegar la selmana siguiente.

Antroxu editar

El antroxu de Munera ye, xunto colos de La Roda, Villarrobledo y Tarazona de la Mancha, unu de los más antiguos de la rexón. Celebrar dende tiempos inmemoriales habiendo manifestaciones escrites de celebraciones nel sieglu XVI. A principios del sieglu XX, l'antroxu en Munera algamó una puxanza espectacular y, anque se perdió va unos años, volvió recuperase algamando cada añu más puxanza y recibiendo gran arribación de visitantes. Los acontecimientos más destacaos del antroxu de Munera son los tradicionales bailles de mázcares, l'entierru de la sardina y el desfile de comparses, que tien llugar el sábadu de piñata.

Selmana Santa editar

Anque la celebración d'esta fiesta vien faciéndose dende siempres, la incorporación de cofraderíes na celebración de la Selmana Santa de Munera producióse hai escasamente pocu más de mediu sieglu, una y bones la cofradería más antigua del conceyu consolidar en 1968. En Munera hai cuatro cofradía (ordenaes pola so antigüedá): la de Jesús Nazarenu, la de La nuesa Señora de los Dolores y Santísimu Cristu de les Mercedes, la de San Xuan Evanxelista y la del Cristu de Medinacelli. Con too y con eso, ye una fiesta bien enraigonada y tase convirtiendo nuna de les más destacaes del ciclu festivu añal.

Turismu editar

El turismu nel conceyu, amás de la importancia de les distintes fiestes, tien na caza un importante reclamu pa esti sector.

Al llegar a Munera dende Llevante, los estensos campos de ceberes van dando pasu, adulces a les ondulaes llombes d'estes tierres, llugar ideal pa la práutica de la caza menor, yá que les tierres de Munera siempres fueron riques n'especies cinexétiques. Ente estes especies atopa'l coneyu, la llebre, el palombu torcaz, la tórtola y sobremanera la reina de la caza menor, la perdiz colorada. El conceyu cunta con diversos cotos de caza, con un gran númberu de socios.

Munera dispón tamién del campu de tiru La Calera onde s'entamen diverses competiciones de tiru al platu y pichón, llugar nel que gran númberu d'aficionaos pasen les fines de selmana esfrutando d'estos deportes colos amigos.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar