Restauración absolutista n'España

(Redirixío dende Periodu de la Restauración)

Tres la Guerra de la Independencia, les Cortes axuntar en Madrid n'ochobre de 1813. Poco dempués, Napoleón reconoz a Fernandu VII como rei d'España, qu'entra'l 22 de marzu de 1814 camín de Valencia col sofitu xeneral de la población y recibe de la mano d'un grupu de diputaos ciños a la so persona, el llamáu Manifiestu de los Perses que representa una declaración en favor de la restauración absolutista.


Reinu d'España baxo Xosé Bonaparte
Restauración absolutista n'España
(de 1814 a 1833)

Trieniu Lliberal
periodu históricu
Himnu nacional Marcha Real
Alministración
Fernando VII d'España
Xeografía
Cambiar los datos en Wikidata

El regresu del absolutismu editar

 
«Que se ruempe la cuerda», estampa nᵘ77 de la seición «Caprichos enfáticos» de Los desastres de la guerra, alusiva a la restauración fernandina. Según indica Bozal[1] nesti grabáu represéntase faciendo equilibriu a un altu representante eclesiásticu que, nel dibuxu preparatorio del Muséu del Prado, representaba al Papa.

El 4 de mayu Fernandu VII decreta illegales les Cortes de Cádiz, y la so obra llexislativa posterior, fundamentalmente la Constitución de 1812.

Bien poques son les persones que manifiesten la so hostilidá al monarca tres el decretu de 4 de mayu. Hai que tener en cuenta que la constitución de 1812 nun beneficiaba n'absolutu a los llabradores, yá que-yos quitaba la propiedá xurisdiccional de les tierres que-yos dexaba faer un usu usufructuariu de les mesmes, ensin perxuiciu de los impuestos que teníen que pagar al noble. Por esta razón, el campesinado sofitó a Fernandu VII y darréu al so hermanu Carlos que representaba la opción antiliberal. Tres la derogación de la constitución de 1812 (la Pepa), los militares lliberales son treslladaos y arrestaos n'África; y los disturbios en Madrid, de poca entidá, son acallantaos rápido pol exércitu. Restablezse'l Conseyu de Castiella, destituyir a los alcaldes, restablécense les capitaníes xenerales, torna la Compañía de Xesús, alícase la Inquisición y escuérrese a los francesaos. Sicasí, los llabradores nun llograron les ventayes que pretendíen, y la nobleza atropó la propiedá plena de la tierra, colo que'l llabrador convertir nun asalariáu a partir de la promulgación de la constitución del 19 de marzu de 1812 que yá non se derogaría nesti sentíu. Esta reforma sobre la tierra benefició a la nobleza y sobremanera a la burguesía. Fernandu VII nunca la derogó. Por tou ello, los llabradores punxeron a la fin les sos esperances na causa carlista. N'España, nun esiste una revolución burguesa como nel restu d'Europa. N'España, hai una burguesía medrosa de la revolución y que la so mayor aspiración ye adquirir un estatutu nobiliariu. La burguesía española se alía cola nobleza y nunca col campesinado que ye'l que, en realidá, tenía la fuercia pa sofitar una revolución burguesa.

Dalgunos pronunciamientos lliberales asoceder a lo llargo d'estos años contra l'absolutismu fernandino, pero ensin ésitu: Espoz y Mina en 1814, Díaz Porlier en 1815 y el xeneral Lacy en 1817 fueron los más destacaos.

Sicasí, el 1 de xineru de 1820, el coronel Rafael del Riego en Las Cabezas de San Juan xunto a otros oficiales lliberales proclama la Constitución de Cádiz. El movimientu debilítase y en marzu ta en cantu del fracasu, pero en Galicia prodúcense dellos llevantamientos que se xunen proclamando tamién la vixencia de la Constitución gaditana. L'efectu ye siguíu en distintos puntos d'España. El 7 de marzu, los sulevaos y el pueblu ocupen la redoma del Palaciu Real de Madrid polo que'l rei vese obligáu a aceptar la Constitución.

Trieniu lliberal editar

Al par que'l nuevu gobiernu restaura la Constitución de Cádiz, escarcela a los lliberales, civiles y militares y tornen del destierru bona parte de los casi 4.000 denominaos francesaos, el rei conspira colos sos fieles pa enzancar la xera de gobiernu, arrexuntaos en redol al Partíu realista que llega a formar la denomada Rexencia de Urgel en Cataluña como bastión pa la restauración absolutista.

Reformes xurídiques, económiques y sociales editar

L'enfrentamientu colos realistes yera unu de los problemes colos que s'enfrentaba'l gobiernu lliberal, pero non l'únicu. De toes formes, una parte de los oxetivos viéronse cumplíos.

Nel orde xurídicu realizóse'l primera Códigu penal modernu, realizóse'l primer esbozu de división provincial d'España y establecióse el serviciu militar obligatoriu.

Nel orde económicu aboliéronse les aduanes interiores pa facilitar el comerciu, esaniciáronse los privilexos de los gremios favoreciendo la llibertá d'industria, se desamortizaron bienes de la Ilesia católica y reformóse la facienda pública siguiendo dalgunos de los criterios que yá fueren apuntaos polos ilustraos.

Nel orde social volvió llindase'l papel de la Inquisición que fuera reactivada por Fernandu VII y púnxose en marcha la educación pública gratuita en trés niveles, incluyíu l'universitariu.

Cayida de los lliberales editar

 
Les Cortes aconceyaes mientres el Trieniu lliberal

El Gobiernu lliberal atopó dos resistencies a la so política: la primera de los realistes, bien entamaos y empobinaos por el mesmu monarca, incluyendo a la Ilesia, aponderada sobremanera tres el procesu de desamortización y zarru de les órdenes eclesiátiscas militares. Inclusive se llegó a establecer la llamada Rexencia de Urgel integrada pol Bernardo Mozu de Rosales marqués de Mataflorida (presidente de la rexencia) y dos vocales, Jaime Creus Martí (arzobispu de Tarragona) y el barón de Eroles. La rexencia argumentaba que'l Rei nun yera llibre pa gobernar y que s'atopaba presu de los "negros" (lliberales).

Per otru llau, un ampliu sector tamién denomináu lliberal, los "aponderaos", muncho más radical, contrariu al caltenimientu de la monarquía y que controlaba bona parte de la prensa. Nesti ambiente, y tres les eleiciones a Cortes de 1822 que dieron la victoria a Riego y con una Europa solmenada por movimientos democratizadores que cuestionaben l'orde internu de los estaos, Fernandu VII, sofitáu nes tesis del Congresu de Viena, va xunir a la Santa Alianza formada por Rusia, Prusia, Austria y Francia pa la reinstauración del absolutismu. Tres la cayida del gabinete moderáu de Francisco Martínez de la Rosa arriendes de la Sulevación de la Guardia Real la situación radicalizóse. En 1822 la Santa Alianza decide intervenir n'España, al igual que fixera en Nápoles y El Piamonte y el 22 de xineru róblase un tratáu secretu que va dexar a Francia invadir España.

El procesu d'independencia americana editar

La Ilustración n'España llevara a les llendes d'América les nueves idees de progresu. La burguesía de la zona, tomando exemplu del procesu de descolonización de les posesiones britániques namái precisó un detonante: la falta d'autoridá y llexitimidá de Xosé I pa plantegase un futuru distintu del qu'esperaba a la península. El factor fundamental fueron los criollos, españoles nacíos n'América con gran poder económicu pero que se dicíen discriminaos frente a los peninsulares nel terrén político y xudicial, y que terminaron consiguiendo'l sofitu del restu de clases sociales populares.

Dende 1808 asocédense declaraciones d'independencia n'Arxentina, Venezuela, Colombia, Ecuador, Chile, Méxicu y Perú. Los llamaos Llibertadores San Martín y Bolívar dirixen les tropes independentistes que combaten a los exércitos españoles mientres los años finales de la guerra. La revolución de Riego y la defección del exércitu d'ultramar en Cádiz nel añu 1820 señala'l ocaso del esfuerciu militar de los defensores de la monarquía española. Les lluches de lliberales y absolutistes treslladar a América enfrentando a los Realistes ente sigo, que los sos restos bater finalmente na batalla d'Ayacucho nel añu 1824. Una última espedición de reconquista llega a Méxicu so la direición d'Isidro Barradas nel añu 1829 ensin atopar yá nengún sofitu popular.

Los Cien Mil Fíu de San Luis editar

El 7 d'abril de 1823, Francia invadía España con un exércitu al que se va denominar los Cien Mil Fíos de San Luis y que namái va soportar daqué de resistencia del exércitu lliberal en Cataluña, pudiendo entrar en Madrid con comodidá. El gobiernu lliberal fuxe a Andalucía y abelúgase en Cádiz, calteniendo a Fernandu VII como rehén. Sitiaos polos franceses, el gobiernu llexítimu axusta la rindición en cuenta de xurar pol rei del respetu a los derechos de los españoles, cosa que fai'l monarca.

La Década Ominosa editar

El mesmu 1 d'ochobre de 1823, sintiéndose arropáu poles tropes franceses, Fernandu VII vuelve de nuevu a suspender la Constitución de Cádiz y declara illegales y "nulos y de nengún valor" tolos actos de gobiernu y normes dispuestes nel Trieniu Lliberal. Per segunda vegada, el rei dexa de cumplir la so promesa.

Rafael del Riego, Juan Martín Díez «L'Encerriscáu», Mariana Pineda y otros munchos lliberales son executaos; l'exiliu ye'l camín de munchos de los que volvieren de Francia convencíos de les bondaes del Trieniu Lliberal (Goya va ser el más claru esponente) y la represión algama tolos rincones de la península. El propósitu yera tornar a modelos, non yá propios de los tiempos anteriores a la Guerra de la Independencia, sinón a modelos nos que'l despotismu ilustráu tampoco tenía papel dalgunu.

La Inquisición vese superada polos Tribunales de Fe Diocesanos, preséu creáu pol ministru de Gracia y Xusticia, Francisco Tadeo Calomarde, pa estender la represión a tolos órdenes.

Crisis y socesión editar

Escontra 1832 la crisis económica y el problema socesoriu plantegar en tola so crudeza. Los intentos por lliberar la economía dientro d'un réxime absolutista fracasaron. A ello súmase'l problema socesoriu. Anque les muyeres nun taben escluyíes de la llinia socesoria, gracies a la derogación de la Llei Sálica en 1789 por Carlos IV d'España, y Fernandu VII cuntaba con dos fíos, la princesa Isabel yera la primoxénita, había un movimientu pola entronización del hermanu del monarca, Carlos María Isidro de Borbón encabezaos polos absolutistes más recalcitrantes. La enfermedá del rei convirtiera a María Cristina de Borbón en Rexente. Con habilidá, buscó l'alianza de los lliberales en cuenta de la promesa de que cola so fía Isabel retomaríase un aldu constitucional moderáu de corte lliberal. La muerte de Fernandu VII en 1833, l'autu proclamación de Carlos como rei y el caltenimientu de la princesa Isabel como llexítima heredera, va abrir el periodu de les Guerres carlistes pola socesión de la corona, y el fin del periodu absolutista.


Bien públicos y bultables fueron a tolos mios vasallos los escandalosos sucesos que precedieron, acompañaron y siguieron al establecimientu de la democrática Constitución de Cádiz nel mes de marzu de 1820; la más criminal situación, la más vergonzosa cobardía, el desacatamientu más espantible a la mio Real Persona y la violación más inevitable, fueron los elementos emplegaos pa variar esencialmente'l gobiernu paternal de los mios reinos nun códigu democráticu, orixe fecundu de desastres y de desgracies. (...)

(...) Sentáu yá otra vegada nel tronu de San Fernando pola mano sabia y xusta del Omnipotente, poles arrogantes resolvimientos de los mios poderosos aliaos y polos denodados esfuercios del mio primu, el duque d'Angoulême y el so valiente exércitu, deseyando aprovir el remediu a les más urxentes necesidaes de los mios pueblos, y manifestar a tol mundu la mio verdadera llibertá vini en decretar lo siguiente:
1º. Son nulos y de nengún valor los actos del gobiernu llamáu constitucional (de cualquier clase y condición que sían) qu'apoderó a los mios pueblos (...), declarando, como declaro, qu'en toa esta dómina escarecí de llibertá; obligáu a sancionar les lleis y a expedir les órdenes, decretos y reglamentos que contra la mio voluntá meditábense y expedíense nel mesmu gobiernu.
2.° Apruebo tou cuanto se decretó pola Xunta Provisional de gobiernu y pola Rexencia del Reinu. (...)

Puerto de Santa María, 1 d'ochobre de 1823,
Predecesor:
España mientres la Guerra d'Independencia
 
Periodos de la Historia d'España

Restauración absolutista n'España
Socesor:
Reináu de Sabela II

Referencies editar

  1. Valeriano Bozal, Francisco Goya, vida y obra, (2 vols.) Madrid, Tf., 2005, vol. 2, páx. 127. ISBN 84-96209-39-3.