La Propuesta d'Estatutu Políticu de la Comunidá d'Euskadi presentada pol Gobiernu Vascu y aprobada pol Parllamentu Vascu, tamién llamada Propuesta del Parllamentu Vascu pa la convivencia n'Euskadi, Nuevu Estatutu Políticu d'Euskadi o, popularmente, Plan Ibarretxe, foi un proyeutu de reforma del estatutu d'autonomía del País Vascu anunciáu pol lehendakari (presidente del gobiernu del País Vascu) Juan José Ibarretxe nel plenu de política xeneral del Parllamentu Vascu en setiembre de 2001, presentáu'l 25 d'ochobre de 2003. El plenu del Parllamentu vascu aprobar el xueves 30 d'avientu de 2004 y decidió la so unviada al Congresu de los Diputaos por mayoría absoluta, con 39 votos a favor y 35 en contra.[1] Dichu estatutu pretendía una reforma del vixente dende 1979 siguiendo los calces marcaos pol artículu 46 del citáu testu.

En xineru de 2005, el presidente del Parllamentu Vascu apurrió la propuesta d'Estatutu al presidente del Congresu, pal so alderique y votación, siendo refugáu'l 1 de febreru por 313 votos en contra (PSOE, PP, IX, CC y CHA), 29 a favor (PNV, ERC, CiU, EA, NaBai y BNG) y 2 astenciones (ICV).[2]

Carauterístiques editar

El Plan proponía un nuevu estatutu d'autonomía, basándose en tres pilares:

Amás, la propuesta plantegó una serie de reformes:

  • Llibertá de rellaciones con Navarra y el País Vascu francés, basada nel respetu a les decisiones que tomen caúna de les rexones.
  • Un poder xudicial autónomu.
  • Que España garantice una representación direuta n'Europa, tal que asocede nos Países Baxos, Bélxica o los distintos Estaos d'Alemaña.
  • Garantíes de que'l nuevu estatutu nun pueda ser acutáu o anuláu unilateralmente. Pa ello, afadríase'l Tribunal Constitucional, crearíase una comisión billateral pa solucionar conflictos, y los trataos y alcuerdos internacionales qu'afecten a les competencies del País Vascu tendrán de ser aprobaos poles sos instituciones por que lu afecte.
  • Reconocencia de ciudadanía y nacionalidá vasca a tolos habitantes de la Comunidá, dexándo-yos l'esfrute o acreditación de la doble nacionalidá vasca y española. L'ostentar una o otra nacionalidá nun supondría amenorga o medría de derechos y obligaciones, por cuanto qu'estes cuestiones taríen apareyaes a la ciudadanía y non a la nacionalidá.
  • Seleiciones deportives nacionales vasques oficiales.
  • Competencies esclusives n'alministraciones públiques, educación, cultura, deporte, política llingüística, asuntos sociales, sanidá, economía, facienda, vivienda, mediu ambiente, infraestructures, tresportes, seguridá pública, trabayu y seguridá social.

Quedaríen fora: la defensa; llexislación civil, mercantil y penal (ensin perxuiciu del derechu foral, sustantivu y del los contratos d'alministraciones públiques); marina mercante; nacionalidá española (inmigración extranxería, derechu a asilu,...); producción, comerciu, tenencia y usu d'armes y esplosivos; control del espaciu aereu y política esterior.

El plan tramitóse como una reforma del estatutu d'autonomía vascu, en delles etapes:

  1. Presentación extraparlamentaria de la propuesta del lehendakari.
  2. Alderique extraparlamentario.
  3. Presentación y alderique nel Parllamentu Vascu.
  4. Aprobación pol Parllamentu Vascu.
  5. Remisión a les Cortes Xenerales y negociación col Estáu.
  6. Ratificación en referendu pola sociedá vasca.

Discutiniu y principales postures editar

El sofitu principal a la Propuesta de nuevu Estatutu provieno de los grupos que componen el gobiernu vascu (Partíu Nacionalista Vascu, Eusko Alkartasuna y Ezker Batua-Berdeak). A pesar d'ello, los trés grupos del tripartitu gobernante plantegaron enmiendes propies. Ezker Batua-Berdeak plantegó enmiendes parciales a tolos artículos, a pesar de lo cual dio'l so votu favorable nel Parllamentu vascu.

El Partíu Popular y el Partíu Socialista Obreru Español, partíos mayoritarios n'España, pero entós na oposición nel País Vascu, acusar de:

  • Ser un plan encubiertamente secesionista, que busca la independencia del País Vascu al mediu plazu.
  • Ser inconstitucional y tar fuera del marcu de la Xunión Europea. El Parllamentu Européu desvenceyar d'esti alderique, declarando que yera un asuntu internu d'España.
  • Compartir oxetivos col proyeutu políticu del nacionalismu radical y, por tanto, "dar ales" a ETA.
  • Unilateralidad, al ser redactáu ensin un alderique previu colos non nacionalistes.
  • Un plan que llevaría a la quiebra económica al País Vascu.

Dalgunos d'estos razonamientos son cuestionaos pol gobiernu vascu: PSOE y PP nun participaron na comisión del parllamentu que redactó'l proyeutu de nuevu Estatutu (a diferencia del procesu que se siguió en Cataluña); y la banda terrorista ETA condergara la propuesta.[3]

El gobiernu del PP plantegó un recursu d'inconstitucionalidad ante'l Tribunal Constitucional, que nun foi almitíu a trámite. Dalgunos de los sos componentes manifestaron duldes sobre la posible constitucionalidá del so conteníu. Pela so parte, el "padre" de la Constitución de 1978, Miguel Herrero de Miñón, nun duldar sobre la llexitimidá de la propuesta, anque suxuría una serie de cambeos (apenes 10 artículos) pa esclariar les duldes sobre la supuesta inconstitucionalidá del testu.

Batasuna refugar, acusándolo de consolidar la unión col Estáu español, por dexar la coesistencia de la nacionalidá vasca y l'española nel País Vascu y por llindase a un plan que tomaba a tan solu trés de les orixinaries siete provincies d'Euskal Herria. Sicasí, mientres la votación de la propuesta nel parllamentu vascu, Arnaldo Otegi, voceru del grupu Sozialista Abertzaleak lleó una carta del parllamentariu y miembru d'ETA fugáu Josu Urrutikoetxea, xustificando'l so sofitu al plan, dempués de lo que tres miembros d'esti grupu votaron a favor de la propuesta y otros trés en contra. Ensin estos votos la propuesta nun saldría alantre nel parllamentu vascu, polo que finalmente'l sofitu de Batasuna foi determinante pa l'aprobación del plan, y el futuru discutiniu nel Parllamentu español.

La Ilesia Católica asitióse, al traviés del secretariáu de la Conferencia Episcopal Española, en contra del Plan Ibarretxe por consideralo "moralmente inaceptable, insolidariu, escluyente, por entender que tien tintes totalitarios, impon el cultu a la nación y antepón les sos aspiraciones polítiques a los derechos de les persones"[4] Otros obispos, como'l de San Sebastián, Juan María Uriarte, desmarcar de dicha opinión y consideraron el citáu documentu como "non venceyante".[5]

La encuesta de payares de 2004 realizada pol Departamentu de Ciencia Política de la Universidá del País Vascu denomada comúnmente como "Euskobarómetro", indicó que la mayor parte de los vascos taríen dispuestos a votar nun eventual referendu, anque esti nun cumpliera colos requisitos constitucionales. Ente los que diríen votar, la opción mayoritaría ye'l "Sí", con un 30% de los votos, frente al 21% de sofitos que recibe'l "Non". El 33% de les persones que diríen votar nun decidiría entá'l so votu. Sicasí, el puntu más destacable de la encuesta ye que, al igual que na encuesta realizada en mayu de 2004, la mayoría de los vascos (60%) sigui considerándose pocu o nada informáu sobre'l conteníu y les consecuencies de la propuesta plantegada. [6][7]

El lehendakari Ibarretxe declaróse dispuestu a someter la propuesta a una consulta na so comunidá "nun escenariu ausente de violencia", sía cual fuera la resultancia de la votación nel Congresu español nel que les fuercies contraries a la propuesta cuntaben con una amplia mayoría, polo que'l PP modificó'l Códigu Penal pa crear un artículu que castigara con pena de cárcel p'aquel que convocara referendos ensin l'aprobación del Gobiernu, como sería'l casu del Gobiernu Vascu si facer ensin el respaldu del Gobiernu español.[8] Dichu artículu foi derogáu al aportar al Gobiernu'l PSOE nel 2004 como parte de les sos promeses eleutorales. Darréu nun se propunxo una consulta sobre la tema, plantegándose recurso ante les instancies europees pola denegación de la consulta.

Referencies editar

  1. Testu del nuevu estatutu d'Euskadi (en castellán)
  2. El Plan Ibarretxe (RTVE Noticies)
  3. Posiciones de los partíos ante'l 'plan Ibarretxe' (El Mundo)
  4. La Ilesia carga contra'l plan Ibarretxe por "insolidariu, inaceptable y escluyente"
  5. Los obispos van asitiándose sobre'l Plan Ibarretxe "tolos ciudadanos católicos tán llamaos a ellaborar de manera adulta, ensin proteccionismos nin intervensionismos eclesiales, les sos propies opciones polítiques (...) nun ye en sí mesmu venceyante pa la formación del criteriu moral de la comunidá católica guipuzcoana, yá que ye un escritu pastoral, non un documentu doctrinal aprobáu unánimemente polos obispos nin ratificáu pola Santa Sede."
  6. Euskobarometro: Encuesta Payares 2004
  7. Euskobarometro: Encuesta Mayu 2004
  8. PSOE recurre reforma penal pa criminalizar plan Ibarretxe

Bibliografía editar