L'Imperiu del Xapón (大日本帝国 Dai-Nippon/-Nihon Teikoku?) comúnmente refierse a Xapón dende la Restauración Meiji en 1868, anque nun foi oficial hasta 1895 cuando empezaron les guerres sino-xaponesa y ruso-xaponesa, hasta'l fin de la Segunda Guerra Mundial en 1945 y la nueva Constitución de Xapón de 1947.

Shogunato Tokugawa
Imperiu del Xapón
(de 3 xineru 1868 a 3 mayu 1947)
Xapón
estáu desapaecíu
bandera de Xapón Emblema de la flor de crisantemu
Himnu nacional Kimi ga yo
Alministración
Capital Ciudá de Tokio (de 1889 a 1943)
prefeutura de Tokiu (hasta 1943)
Tokiu (dende 1943)
Forma de gobiernu Monarquía absoluta (de 1868 a 1890)
monarquía dual (es) Traducir (de 1890 a 1947)
Llingües oficiales xaponés
Relixón oficial sintoísmu
Rellaciones diplomátiques
Miembru de
Xeografía
Coordenaes 35°40′57″N 139°45′10″E / 35.6825°N 139.7528°E / 35.6825; 139.7528
Superficie 7400000 km²
Llendaba con Imperiu Rusu, República Rusa, República Socialista Federativa Soviética de Rusia, Estado ruso (1918-1920) (es) Traducir, República del Llonxanu Oriente, Xunión Soviética, Dinastía Joseon, Imperiu de Corea, Dinastía Qing, República de China, Imperio de China (es) Traducir, República de China, Gobierno nacionalista de Nankín (es) Traducir y Manchukuo
Demografía
Población 97 770 000 hab.
Densidá 13,21 hab/km²
Economía
Moneda Yen
Más información
Estaya horaria Asia/Tokiu y Q116908814 Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La rápida industrialización y militarización del Xapón imperial llevaron al so surdimientu como una potencia mundial y l'establecimientu d'un imperiu colonial. Nel apoxéu del so poder, en 1942, l'Imperiu del Xapón gobernaba sobre una superficie que tomaba 7,4 millones de quilómetros cuadraos, polo que foi unu de los más grandes imperios marítimos de la historia.

Esquema editar

Políticamente, cubre'l periodu dende l'Orde de la Restauración (Restauración Meiji) el 3 de xineru de 1868, pasando pola espansión de Xapón pel océanu Pacíficu y l'océanu Índicu, hasta la rindición formal el 2 de setiembre de 1945, cuando se robló'l Preséu de Rindición. Mientres esti periodu de 77 años foi gobernáu pol Emperador de Xapón Tennō, el que siguió una política imperialista. Constitucionalmente, referir al periodu del 29 de payares de 1890 hasta'l 3 de mayu de 1947.

El país foi renombráu como l'Imperiu del Xapón, una y bones los clanes anti-Tokugawa, Satsuma, y Chōshū, formaron la base del so nuevu gobiernu, tres la Restauración Meiji, cola so intención de dexalo como un imperiu.

Anque "l'Imperiu del Gran Xapón" ye la traducción lliteral del títulu en xaponés, según la Constitución del Imperiu del Xapón (大日本帝国憲法; Dai-Nippon/-Nihon Teikoku Kenpō), los nomes "Imperiu Xaponés" y "Xapón Imperial" son comúnmente conocíos y usaos, refiriéndose a la mesma entidá.

En Xapón, embrivíu como'l "Imperiu" (帝国; teikoku) foi utilizáu con frecuencia. Los nomes "Nippon" (日本; Xapón), "Dai-Nippon" (大日本; Gran Xapón), "Dai-Nippon/-Nihon Koku" (大日本国; Nación del Gran Xapón), "Nihon Teikoku" (日本帝国; Imperiu del Xapón) fueron usaos toos y nun foi hasta 1936 que'l títulu apropiáu del país foi estandarizado.

En 13 de febreru de 1946, un añu dempués del términu de la guerra, Xapón reestructuróse como parte de la so derrota, y el nome del país foi camudáu a “Estáu del Xapón” (日本国; Nihon Koku) na Constitución del Estáu de Xapón.

Historia editar

 
L'emperador Mutsuhito foi'l líder simbólicu de la Restauración Meiji (1867-1912).

La Restauración Meiji estableció les habilidaes práutiques y consolidó el sistema políticu sol emperador de Xapón, qu'antes taba en manes del shogunato Tokugawa. Les metes del gobiernu restauráu fueron espresaes pol nuevu emperador na Carta Xuramentu. La Restauración llevó a enormes cambeos na estructura político y social de Xapón, y estendióse tanto a finales del periodu Edo (de cutiu llamáu shogunato Tokugawa tardíu) y l'empiezu de la era Meiji. El periodu estender dende 1868 hasta 1912 y foi responsable de la emerxencia de Xapón como una nación modernizada a principios del sieglu XX.

Cola Gran Depresión, Xapón, como otros países, convertir nel que se calificó como sistema fascista. Anque esti singular sistema de gobiernu yera bien paecíu al fascismu, probablemente por cuenta de les diferencies culturales, tamién había munches diferencies ente dambos sistemes y por eso haise llamáu nacionalismu xaponés. Sicasí, a diferencia d'Adolf Hitler y de Benito Mussolini, Xapón tenía dos oxetivos económicos pa desenvolver un imperiu n'Asia.

Primero, como los sos homólogos europeos, naz una industria militar doméstica estrechamente controlada. De segundes, por cuenta de la falta de recursos nes islles de Xapón, pa poder caltener un sector industrial fuerte y con gran crecedera, les materies primes como'l fierro, petroleu y el carbón en gran parte haber d'importar a pesar de que'l país disponía d'una pequeña parte d'estes. Gran parte d'estos materiales llegaba d'Estaos Xuníos. Asina, pol esquema de desenvolvimientu militar industrial y la crecedera industrial, les teoríes mercantilistes prevalentes, faíen imprescindibles les colonies. Estes yeren necesaries pa competir coles potencies europees. Corea (1910) y Formosa (Taiwán, 1895) fueron anexonaes bien llueu como colonies agrícoles. Amás, el fierro y el carbón de Manchuria, la goma d'Indochina y los vastos recursos de China yeren los principales oxetivos pa la industria xaponés.

Con pocos problemes, Xapón invade y conquista toa Manchuria (denomada Manchukuo) en 1931. Aparentemente, Xapón xustificar pa lliberar a los manchúes de los chinos, xustamente como nel casu de l'anexón de Corea, que yera supuestamente un actu de proteición. Como en Corea, fúndase un gobiernu títere (Manchukuo). Jehol, el territoriu chinu que fai frontera con Manchuria, foi controláu en 1933. Darréu va nomase un emperador títere pal estáu y mayormente controláu pol estáu imperial xaponés tratar del últimu emperador llegáu al poder del Imperiu Chinu, l'emperador Pu yi.

Xapón invade China en 1937, creando lo que yera esencialmente una guerra de tres rames ente'l Xapón, los comunistes de Mao Zedong, y los nacionalistes de Chiang Kai-shek. Xapón toma'l control de munches de les mariñes de China y de les ciudaes portuaries, pero evitaba prudentemente les colonies europees y les sos esferes d'influencia. En 1936, antes de la invasión de China, Xapón robla un tratáu anticomunista con Alemaña y otru con Italia en 1937.

Expansionismo xaponés editar

Primer guerra sino-xaponesa editar

 
Principales batalles y movimientos de tropes na primer guerra sino-xaponesa.
 
L'almirante y marqués Tōgō Heihachirō, comandante mientres la primer guerra sino-xaponesa.

Antes de la so participación na Primer Guerra Mundial, l'Imperiu de Xapón lluchó en dos guerres importantes dempués del so establecimientu mientres la Restauración Meiji. La primera foi la Primer guerra sino-xaponesa, llucharon ente 1894 y 1895. La guerra xiró en redol a la cuestión de control y influyir sobre Corea nel marcu del imperiu de la Dinastía Chosŏn. Una rebelión de llabradores llevara a un pidimientu formuláu pol gobiernu coreanu de China pa unviar tropes a estabilizar la rexón. L'Imperiu del Xapón respondió por aciu la unviada de les sos tropes escontra Corea pa establecer un gobiernu títere en Seúl. China opúnxose y tuvo llugar la guerra subsiguiente. Nuna curtia aventura con tropes de tierra xaponeses de enrutamiento de les fuercies chines nel Liaodong, y la destrucción de cerca de la marina de China na batalla del ríu Yalu. China viose obligada a roblar el Tratáu de Shimonoseki, na que dexó parte de Manchuria y la Isla de Formosa a Xapón. Dempués d'esta guerra, el dominiu na rexón pasó de China a Xapón.

Guerra ruso-xaponesa editar

La Guerra ruso-xaponesa (Русско-японская война en rusu, 日露戦争, Nichirosensō en xaponés) (8 de febreru de 1904 – 5 de setiembre de 1905) foi un conflictu surdíu poles ambiciones imperialistes rivales de la Rusia Imperial y el Xapón en Manchuria y Corea. Los principales escenarios del conflictu fueron l'área alredor de la península de Liaodong y Mukden, los mares de Corea y Xapón y el mar Mariellu.

Los rusos buscaben un puertu d'agües templaes nel océanu Pacíficu pa usu de la so Armada y pa comerciu marítimu, El puertu de Vladivostok solo podía funcionar mientres el branu, pero Port Arthur (China) sería capaz de caltenese funcionando tol añu.

Dempués de la Primer Guerra Sino-Xaponesa (1894-1895), el tratáu de Shimonoseki concediólu a Xapón la isla de Taiwán, según el protectoráu sobre Corea y la península de Liaodong. Darréu Xapón viose obligáu a apurrir Port Arthur a Rusia. En 1903, les negociaciones ente Rusia y Xapón resultaron ser inútiles, asina que Xapón decidió entrar en guerra pa caltener el so dominiu esclusivu de Corea.

Les campañes resultantes, nes cualos l'Exércitu Imperial Xaponés llogró llograr delles victories de manera consistente sobre los sos oponentes rusos, fueron un fechu inesperáu pa munchos nel mundu, pos foi la primer vegada qu'un pueblu non caucásicu enfrentábase y vencía a una potencia imperialista europea. Estes victories tresformaríen drásticamente l'equilibriu de poder nel Este d'Asia, lo que daría como resultáu l'afitamientu de Xapón como país importante nel escenariu mundial. Les vergonzoses derrotes xeneraron insatisfaición nos rusos col so corruptu ya ineficiente gobiernu zarista, y fueron una de les principales causes de la Revolución Rusa de 1917.

Tratáu de Portsmouth editar

El mandu rusu n'Estremu Oriente, formáu pol almirante Yevgeni Alekséyev y el xeneral Alekséi Kuropatkin, yera incompetente y les sos tropes, insuficientes. Los refuerzos llegaben dende la Rusia europea nel ferrocarril Transiberianu de vía única, bien lentu y atayáu al altor del llagu Baikal. Estes y otres razones, como l'ataque por sorpresa del Xapón, implicaron que la guerra resultara nuna sorprendente victoria xaponesa, lo que-y convirtió nuna potencia mundial a tener en cuenta.

Rusia vese obligada a axustar. La resultancia: la humildación d'una nación occidental. Concluyóse un armisticiu ente los dos gobiernos: anque los rusos atópense bien debilitaos pola Revolución de 1905, les finances xaponeses tán totalmente escoses y l'Imperiu nipón yá nun dispón de los medios pa destruyir dafechu al gruesu de les tropes ruses d'Estremu Oriente. Entámase una conferencia de paz en Portsmouth (EE. XX.) el 5 de setiembre de 1905, gracies a la mediación del presidente d'Estaos Xuníos Theodore Roosevelt. Les clauses contienen les siguientes estipulaciones: Rusia tien de reconocer la preeminencia de los intereses del Xapón en Corea; dexa al vencedor el so arrendamientu de la península de Liaodong, la so base de Port Arthur, el ferrocarril meridional de Manchuria y la metá sur de la islla de Sajalín. Dambos países, de común alcuerdu, comprometer a restituyir Manchuria a China. A pesar de la insistencia del Xapón, nun se preve nenguna indemnización.

Primer Guerra Mundial editar

 
Batalla de Tsingtao.

Xapón entró na Primer Guerra Mundial en 1914, aprovechando la guerra d'Alemaña n'Europa y queriendo ampliar la so esfera d'influencia en China. Xapón declaró la guerra a Alemaña'l 23 d'agostu de 1914 y rápido ocupó los territorios d'Alemaña: ocupaos na provincia de Shandong en China y les islles Marianes, islles Carolines, les islles Marshall y les islles Belau/Paláu/Palau y les restantes de l'antigua Micronesia española que pasaron de soberanía a Alemaña y darréu a los Estaos Xuníos d'América nel Pacíficu, que son parte de Nueva Guinea alemana. El sitiu de Tsingtao, una rápida invasión de la colonia alemana de Jiaozhou (Kiautschou) dio bones resultaos y les tropes alemanes coloniales rindiéronse'l 7 de payares de 1914.

Al pie de Xapón atopaben los aliaos occidentalessobremanera'l Reinu Xuníu, bien implicaos na guerra n'Europa, que solicitó más territoriu pa consolidar la so posición en China en xineru de 1915. Amás de l'ampliación del so control sobre les esplotaciones d'Alemaña, Manchuria y Mongolia Interior, el Xapón solicitó tamién la propiedá conxunta d'un importante complexu mineru y metalúrxicu nel centru de China, la prohibición a China de cualquier cesión o arrendamientu de les zones costeres a una tercer potencia. Les esixencies de Xapón en diverses temes polítiques, económicos y militares pretendíen amenorgar a China a simple protectoráu xaponés. En vista de la lentitú de les negociaciones col gobiernu chinu, del sentimientu anti-nipón xeneralizáu nel país y de la condena internacional, Xapón retiró l'últimu grupu de demandes, y los trataos roblar en mayu de 1915.

Manchuria editar

Con poca resistencia, el Xapón invadió y conquistó tola península de Manchuria en 1931. Xapón afirmó qu'esta invasión foi una lliberación de los Manchus del xugu chinu, anque la mayoría de la población taba constituyida por chinos Han. Xapón estableció entós un réxime títere llamáu Manchukuo, instaláu y l'ex-emperador de China, Puyi, como l'oficial xefe d'Estáu. Jehol, un territoriu chinu estremeros de Manchuria, tamién foi tomáu en 1933. Esti réxime títere foi escurríu pa llevar a cabu una campaña propagandística de pacificación en contra de la anti-xaponesa per parte de los Voluntarios d'exércitos en Manchuria. En 1936, Xapón creó un Estáu títere mongol en Mongolia Interior, Mengjiang (en chinu: 蒙疆), que foi predominantemente, de nuevu, chinu.

Segunda guerra sino-xaponesa editar

La segunda guerra sino-xaponesa vio aumentar les tensiones ente'l Xapón Imperial y los Estaos Xuníos; eventos tales como'l Incidente del USS Panay y la Masacre de Nankín predispusieron a la opinión pública norteamericana contra'l Xapón. Cola ocupación de la Indochina francesa nos años de 1940-1941 y la continuación de la guerra en China, los Estaos Xuníos embargaron a Xapón materiales estratéxicos, tales como la chatarra y el petroleu, que yeren por demás necesarios pal so esfuerciu de guerra. Los xaponeses enfrentar cola opción de retirase de China y de perder la so influencia, o la captura y llogru de nueves fontes de materies primes nes colonies riques en recursos del sureste d'Asia controlaes poles potencies europees - específicamente la Malasia británica y les Indies orientales holandeses.

Pactu Tripartitu editar

El 27 de setiembre de 1940, l'Imperiu xaponés (representáu por Saburo Kuruzu) robló'l Pactu Tripartitu cola Alemaña Nazi (representada por Adolf Hitler) y el Reinu d'Italia (representada por Galeazzo Ciano), siendo los sos oxetivos "establecer y caltener un nuevu orde de les coses" nes sos respeutives rexones del mundu y esferes d'influencia, cola Alemaña nazi n'Europa, Xapón imperial n'Asia y el Reinu d'Italia nel norte d'África. Los firmantes d'esta alianza son conocíos como les Potencies de la Exa. El pactu tamién pide asistencia mutua si dalguna de les potencies fuera atacada per un país entá non implicáu na guerra, con esceición de la Xunión Soviética, y de la teunoloxía y la cooperación económica ente los signatarios.

El 31 d'avientu de 1940, Yosuke Matsuoka dixo a un grupu d'empresarios xudíos qu'él yera "l'home responsable de l'alianza con Adolf Hitler, pero niundes prometí que llevaría a cabu les sos polítiques antisemites nel Xapón. "Nun se trata a cencielles de la mio opinión personal, ye la opinión de Xapón, y nun tengo nengún reparu n'anuncialo al mundu".

Segunda Guerra Mundial editar

L'empiezu de la Segunda Guerra Mundial, en setiembre de 1939, dio a Xapón una nueva oportunidá pa estendese por Sureste asiáticu, dempués d'algamar dellos alcuerdos diplomáticos. En setiembre de 1940 Xapón estableció una alianza tripartita con Alemaña ya Italia, el denomináu Exa Roma-Berlín-Tokiu, qu'aseguraba ayuda mutua y total mientres un periodu de diez años. Sicasí, Xapón consideró que'l pactu robláu en 1939 ente Alemaña y la URSS lliberara al Imperiu de cualquier obligación contraida na alianza anticomunista de 1936. Por tanto, n'abril de 1941, Xapón robló un pactu de neutralidá cola XRSS, que garantizaba la proteición del norte de Dongbei-Pingyuan.

Coles mesmes, Xapón intentó llograr alcuerdos económicos y políticos nes Indies Orientales Neerlandeses. Estes aiciones provocaron l'embargu de petroleu d'Estaos Xuníos y amontaron la hostilidá ente dambos países, abondo fuerte dende la invasión xaponesa de China en 1937. N'ochobre de 1941 el xeneral Hideki Tōjō convertir nel primer ministru xaponés y ministru de Guerra, lo que nun favoreció la normalización de les rellaciones.

El 7 d'avientu de 1941 (domingu) ensin avisu y mientres inda se taben celebrando negociaciones ente los diplomáticos d'Estaos Xuníos y xaponeses, delles folaes d'aviones xaponeses bombardearon Pearl Harbor, en Ḥawai, la principal base naval d'Estaos Xuníos nel Pacíficu (vease Ataque a Pearl Harbor); poco dempués llanzáronse ataques simultáneos contra Filipines, la islla de Guam, isla Wake y islles Midway, Ḥong Kong, Malasia británica y Tailandia. El 8 d'avientu (llunes), Estaos Xuníos declaró la guerra a Xapón tres la declaración del presidente Franklin D.Roosevelt nel senáu, al igual que'l restu de los poderes aliaos, sacante la XRSS.

 
Portaviones Soryū.

Un añu dempués del ésitu d'estos ataques por sorpresa Xapón caltenía la ofensiva nel Sureste asiáticu y nes islles del Pacíficu Sur. L'Imperiu designó l'este asiáticu y la so contorna como la 'Gran Esfera de Coprosperidad d'Asia Oriental' y fixo efectiva la propaganda del lema 'Asia pa los asiáticos'. Amás, los elementos nacionalistes na mayoría de los países d'Asia Oriental daben sofitu tácito, y en dellos casos real, a los xaponeses, porque vieron un camín aparente pa lliberar del imperialismu occidental.

N'avientu de 1941, Xapón invadió Tailandia, a que'l so gobiernu obligó a roblar un tratáu d'alianza. Les tropes xaponeses ocuparon Birmania, Malasia británica, Borneo, Hong Kong y les Indies Orientales Neerlandeses. En mayu de 1942, les Filipines cayeron en manes nipones. Volviéndose escontra Australia y Nueva Zelanda, les fuercies xaponeses desembarcaron en Nueva Guinea, Nueva Inglaterra (anguaño parte de Papúa-Nueva Guinea) y les islles Salomón. Un destacamentu especial xaponés tamién invadió y ocupó Islla Attu, Islla Agattu y Kiska nes Islles Aleutianes frente a la mariña d'Alaska, n'América del Norte (cf. Batalla de les Islles Aleutianes). A la fin, la guerra convertir nuna llucha naval pol control de les vastes estensiones del océanu Pacíficu.

Economía editar

La economía del Imperiu de Xapón empezó cola política "Estáu ricu y militar fuerte". Por aciu esta política, la economía d'estilu européu foi importáu y afeches al xaponés. Los ferrocarriles y teléfonos en Xapón empecipiar mientres el periodu imperial. El procesu de modernización xixilar de cerca y fuertemente subsidiado pol gobiernu Meiji, ameyorando'l poder de los grandes Zaibatsu. Xapón tomó gradualmente'l control de gran parte del mercáu d'Asia pa los productos manufacturados, a partir de los testiles. La estructura económica fíxose bien mercantilista, la importación de materies primes y esportar productos terminaos.

Dende 1894, Xapón construyó un estensu imperiu qu'incluyía Taiwán, Corea, Manchuria, y partes del norte de China. Los xaponeses consideraben esta esfera d'influencia como una necesidá político y económico, lo que torgó a estaos estranxeros d'esgañar a Xapón al bloquiar el so accesu a les materies primu y crucial rutes marítimes. La gran fuercia militar de Xapón foi considerada como esencial pa la defensa del imperiu y la prosperidá por aciu el llogru de los recursos naturales que les islles xaponeses escarecíen.

L'indicador económicu foi'l númberu de la propiedá de buques de guerra, que s'enllargó tamién a los asuntos esteriores.

Nel área rural, los molinos de seda y la minería fueron la industria principal.

Cultura editar

La cultura del Imperiu de Xapón caracterizóse como les diferencies de les zones urbanes y zones rurales, el pseudo-europeísmu nes zones urbanes y la cultura de papel nes zones rurales.

N'otres pallabres, la cultura del Imperiu de Xapón correspuende a la transición de la Dinastía Tokugawa y l'Estáu de Xapón.

Pseudo-europeísmo editar

Espresiones culturales editar

Dende l'empiezu de la restauración, el sintoísmu convertir nel axente ideolóxicu catalizador nes reformes polítiques, que teníen como oxetivu'l reestablecimientu del imperiu xaponés faciendo referencia a la descendencia direuta del Tennō col llexendariu Emperador Jinmu, fundador míticu de Xapón.El Sintoísmu estatal foi la denominación de la ideoloxía promovida pol gobiernu de Xapón, dende empiezos de la era Meiji hasta la so derrota na Segunda Guerra Mundial y que se basaba primeramente na práutica sostenida del sintoísmu, cola fusión de los ritos realizaos na Corte Imperial y los ritos realizaos nos santuarios, y que se tresformó na relixón d'Estáu del Imperiu de Xapón.

Educación editar

La educación del Imperiu Xaponés foi un asuntu d'alta prioridá pal gobiernu, cuando'l lideralgu del nuevu gobiernu Meiji decatar de la necesidá d'una educación pública universal en pos d'un Xapón modernu y occidentalizado. Misiones estranxeres como la Misión Iwakura, fueron una midida pa estudiar los sistemes educativos de los países líderes d'occidente.

La educación del Imperiu Xaponés instalóse tamién nel tennoismo (cultu a la divinidá del emperador). El Ministeriu d'Educación del Imperiu Xaponés emitió'l Edictu Imperial d'Educación (1890) y el Principiu de Kokutai (1937), qu'emponderó dar la vida pol Tennō (emperador). Los llibros de testu fueron monopolizados pol Ministeriu d'Educación, especialmente los llibros de testu d'historia xaponesa fueron escritos sol mitu de Jimmu (El Guerreru Divín), toles persones fueron envaloraes pola llealtá demostrada al Tennō (fonte histórica del tennoismo), la periodización dependía la vida o la muerte de Tennō, emperador (gengō o yeres). Nel so conxuntu nes escueles primaries, los escolares viéronse obligaos a saludar a les semeyes de Tennō (jp: 御真影 goshin'ei).

Bandera editar

 
Bandera del Imperiu de Xapón.
 
Bandera de l'Armada Imperial Xaponesa.

Mientres l'Imperiu Xaponés usáronse dos banderes, dambes basaes nel símbolu del sol. La bandera oficial foi llamada'l "Sol coloráu" y foi promulgada en 1870. La otra bandera foi llamada'l "Sol naciente" y foi la bandera de l'Armada Imperial Xaponesa. Yera una señal de la espansión del imperiu; anque específica de la Marina esta bandera considerábase más relevante pal militarismu.

A pesar de la cayida del Imperiu de Xapón en 1945, la bandera oficial del antiguu imperiu "sol coloráu" inda s'utiliza nel actual "Estáu de Xapón".

Na actualidá esisten discutinios sobre l'usu de la bandera del "Sol naciente" y l'Himnu Imperial Kimigayo. Los que tán a favor del so usu argumenten que l'Imperiu Xaponés (hasta 1945) y l'actual Estáu de Xapón (dempués de 1945) son una continuidá del mesmu estáu. Los detractores argumenten que son estaos distintos y polo tanto dicha bandera y el cantar oficial del antiguu imperiu tienen de ser abolíes. Sicasí historiadores xaponeses argumenten que Xapón nunca foi dos estaos distintos.


Predecesor:
Periodu Edo
Historia del Xapón
1868-1945
Socesor:
Xapón na posguerra

Ver tamién editar

Bibliografía editar

N'español editar

  • Beasley, W. G. (1995), Historia Contemporánea de Xapón, Madrid, Alianza Editorial. ISBN 84-206-0716-9
  • Davison, John (2005). La Guerra del Pacíficu Día ente día. Libsa. ISBN 84-662-1227-2.
  • Reischauer, Edwin O. (1970), El Xapón, Historia d'una nación. Nueva York.
  • Whitney Hall, John (1973), L'Imperiu xaponés, Editorial Sieglu XXI, Méxicu.

N'inglés editar

  • Jansen, Marius (1989). The Cambridge History of Japan: The nineteenth century. Cambridge University Press. ISBN 0521223563.
  • Keene, Donald (2005). Emperor of Japan: Meiji and His World, 1852-1912. Columbia. ISBN 0-231-12340-X.
  • Kornicki, Peter F. (1998). Meiji Japan: Political, Economic and Social History 1868-1912 (n'inglés). Routledge. ISBN 0-415-15618-1.
  • Kuno, Yoshi (2007). Japanese Expansion on the Asiatic Continent - Volume I (n'inglés). Read Books. ISBN 1-4067-2253-7.
  • Large, Stephen (1992). Emperor Hirohito and Shōwa Japan: a political biography (n'inglés). Routledge. ISBN 041-503-203-2.
  • Maki, John (2008). Japanese Militarism (n'inglés). Read books. ISBN 1-4437-2359-2.
  • McCargo, Duncan (2000). Contemporary Japan (n'inglés). Palgrave Macmillan. ISBN 0-312-22742-6.
  • Perkins, Dorothy J. (1997). A Chronology of Japanese Military Expansion from de Meiji Yera to the Attack on Pearl Harbor (1868-1941) (n'inglés). Diane Publishing. ISBN 0-78813-427-2.

Referencies editar