África española

páxina de dixebra de Wikimedia

África española ye la denominación que se daba a los territorios africanos so soberanía o protectoráu español, especialmente aplicada a les dependencies coloniales del Protectoráu Español de Marruecos formáu peles zones del Rif al norte y Cabu Juby al sur, El Sáḥara Español (actual El Sáḥara Occidental), Guinea Española (actual Guinea Ecuatorial), amás de Madeira, Cabu Verde, Guinea-Bisáu, Santu Tome y Príncipe, Somalia, Angola y Mozambique, al incorporase Portugal a España. Les islles Canaries, Ceuta y Melilla según les places de soberanía, conformen xunto a les demás entidaes territoriales y con integridá plena'l territoriu nacional d'España.

Colonies españoles n'África hacia l'añu 1959.

Historia editar

En 1497, España anexonó a la corona de Castiella la ciudá abandonada de Melilla, en 1509 Orán, y nel sieglu XVII otros puertos qu'anguaño formen parte de los Estaos de Marruecos, Arxelia, Tunicia y Libia. La integración de Portugal n'España (1580-1640) traxo la incorporación de les sos colonies a los territorios baxu dominiu del rei d'España; la mayor parte d'estos territorios seríen perdíos más tarde, sacante la zona d'Orán, perdida frente a los arxelinos en 1708 pero recuperada en 1732 polos españoles. Esta ciudá foi destruyida por un terremotu en 1790 polo cual los españoles, siendo atacaos pol sultán d'Arxel, apautaron la so retirada en 1792 a cambéu del accesu al puertu, una factoría en Mazalquivir y la concesión de pesca de coral.

Per mediu del Primer Tratáu de San Ildefonso (1777) ente España y Portugal, ésti incorporó a los sos territorios de Brasil la colonia de Sacramento y la isla de Santa Catalina, en cuenta de les islles de Fernando Póo y Annobón n'África, lo mesmo que de la llicencia pa comerciar cola mariña continental de Camerún y Gabón hasta cabu Formoso. Nun foi hasta 1843 cuando'l marín Juan José Lerena y Barry tomó posesión pa España de Fernando Po, Corisco y Ríu Muni.

De finales del sieglu XIX a principios del sieglu XX, Marruecos foi un territoriu apostáu poles potencies europees, principalmente Francia, España, Reinu Xuníu y l'Imperiu Alemán. España participó nes siguientes guerres y ocupaciones:

Territorios coloniales españoles editar

 
Territorios españoles: protectoráu de Marruecos (Rif y Cabu Juby) y colonia d'El Sáḥara Occidental. (n'inglés)

Protectoráu español de Marruecos editar

Taba formáu por dos zones: al norte la zona del Rif, con fronteres con Ceuta, Melilla, les places de soberanía y la zona internacional de Tánger, y al sur la zona de Cabu Juby qu'atestaba con El Sáḥara Español.

Los primeros nicios de protectoráu podríen topase nes espediciones de portugueses y castellanos a espandise pela zona. Sicasí, foi nel sieglu XIX, cuando'l sultanatu marroquín taba bien debilitáu, cuando les potencies europees empiecen a pensar en partise'l territoriu, cuantimás Francia, Reinu Xuníu, España y Alemaña. Nel casu español, cola sida de vengase de los ataques sobre Ceuta, llanza un ataque sobre les fuercies marroquines, no que va ser la Guerra d'África. Finalmente Reinu Xuníu dexa les sos pretensiones sobre Marruecos.

Tres un tiempu, les cabilas rifeñas cercanes a Melilla empiecen a tener choques coles tropes españoles ellí destacaes, hasta llegar al puntu de morrer en batalla'l xeneral Margallo. Tres esto'l gobiernu español unvia tropes pa una segura guerra, en cuantes que'l sultán unvia al so hermanu p'acabar cola revuelta de les cabilas rifeñas. Esto sería la Guerra de Margallo, que se considera'l primer pasu al protectoráu.

N'abandonando Reinu Xuníu ya Italia los sos intereses, proceder a la repartida de Marruecos ente España y Francia en dos protectoraos, que daría llugar en 1911 a la Guerra del Rif, que'l so sucesos más conocíos seríen el Desastre de Annual y el Desembarcu d'Alhucemas y que terminaría nel añu 1927, cola pacificación del Rif per España y Francia. Marruecos llograría independizase del Protectoráu francés de Marruecos nel añu 1956, y del Protectoráu español de Marruecos, esi mesmu añu.

Ifni editar

Les primeres muestres de colonización producir en 1476, cuando la Corona de Castiella ocupó esta zona. Neses feches fundóse l'asentamientu conocíu como Santa Cruz de la Mar Pequeña, permaneciendo en manes españoles hasta 1524, fecha na que s'abandonó. El sultán de Marruecos reconoció esta zona como española nel Tratáu de Wad Ras en 1860, sicasí, nun se tomó posesión del territoriu hasta 1934, nesi tiempu, la Segunda República Española desembarcó al Coronel Capaz y soldaos españoles sol so mandu españoles pa tomar la zona. En solo unos años pasar d'un campamentu de tiendes de campaña a un verdaderu asentamientu.

Tres la independencia de Marruecos, irregulares marroquines atacaron el territoriu d'Ifni, no que pasaría a denominase Guerra d'Ifni. En 1969 y por insistencia de la ONX pasa a formar parte de Marruecos y dexa de ser española.

Río de Oro editar

Tres la guerra d'África, España adquirió una colonia no que se conoz como Río de Oro. Tres socesives esploraciones, y la reconocencia de les nueves fronteres tres la conferencia de Berlín de 18841885, Río de Oro convertir en parte del África española. Más tarde sería renombráu como El Sáḥara español, tres el cambéu d'estatutu de colonia a provincia mientres la dictadura, y finalmente invadíu per Marruecos tres la Marcha Verde, que fuercia al gobiernu a roblar los alcuerdos tripartitos de Madrid, polos que España abandonaba'l territoriu en manes de Marruecos y Mauritania. Sicasí, en cuantes qu'España nun podía apurrir la soberanía saḥariana a otra nación, considérase, según el derechu internacional, la ONX y oficialmente, que sigue so alministración y soberanía españoles. Sicasí l'alministrador de facto ye Marruecos, lo que fai que munchos historiadores consideren 1976 como fecha del fin del Imperiu español, magar que España siga siendo la potencia colonizadora jurídicamente.

Esta colonia taba formada polos territorios de:

  • Saguia el Hamra: significa la "acequia colorada". Ye unu de los dos antiguos territorios españoles que formaben El Sáḥara Español, pasando formalmente como posesión española en 1910 por un tratáu de llibre anexón con Francia (l'únicu territoriu español oficialmente ocupáu y reclamáu mientres la conferencia de Berlín yera Río de Oro). Tien una superficie d'unos 82.000 km² y ocupa la so parte norte. La so denominación provién del calce secu que lu crucia que desagua les sos agües nel puertu de L'Aaiún, la so capital. Cerca de la frontera con Mauritania atópase l'asentamientu de Bir Lehlu, considerada pol Frente Polisariu como la capital provisional del la República Árabe Saḥariana Democrática.
  • Río de Oro: yera unu de los dos territorios que formaben l'antigua provincia española d'El Sáḥara Español. Ocupaba la so zona centro y sur y tenía una superficie d'unos 184.000 km². La so capital yera Villa Cisneros. Na so frontera con Mauritania atopaba'l Cabo Blanco, onde se topa la ciudá de La Güera. Esta foi anexonada per Mauritania ente 1976 y 1979. El so nome deber a qu'en 1442 un portugueses creíen llograr polvu d'oru en cuenta de les sos mercancíes, polo que creyeron afayar una tierra rica nesti metal.

Guinea Española editar

Alcontrada nel Golfu de Guinea ye anguaño l'estáu independiente de Guinea Ecuatorial. Los Territorios Españoles del Golfu de Guinea entendíen les islles de Fernando Po, Annobón, Elobey y Corisco y la Guinea Continental Española, que la so llende trazar nel Tratáu de París, que dexó a la parte continental de la colonia en namái una décima parte de la orixinal; éstos distintos territorios ya islles fueron reunificados en 1926, pasándose a llamar Guinea Española. La colonización empecipiar en 1885 hasta que s'independizó la colonia en 1968. La colonia llegó a tener participación política nes Cortes españoles mientres el franquismu.

En 1959, los territorios españoles del golfu de Guinea adquirieron l'estatus de provincies españoles ultramarines, similar al de les provincies metropolitanes. El territoriu estremar en dos provincies: Fernando Po (coles islles de Fernando Po y Annobón) y Ríu Muni (cola Guinea Continental y les islles Elobey y Corisco); y denominóse Rexón Ecuatorial Española. Como tal rexón, foi rexida por un gobernador xeneral exerciendo tolos poderes civil y militar. Les primeres eleiciones llocales celebrar en 1960, y escoyéronse los primeros procuradores guineanos en cortes. So la Llei Básica d'avientu de 1963, les dos provincies fueron reunificadas y dotaes d'una llindada autonomía, con órganos comunes a tol territoriu (ente ellos un cuerpu llexislativu) y organismos propios de cada provincia. Anque'l comisionado xeneral tenía amplios poderes, l'Asamblea Xeneral de la Guinea Española tenía considerable iniciativa pa formular lleis y regulaciones.

En marzu de 1968, so la presión de los nacionalistes ecuatoguineanos y de les Naciones Xuníes, España anunció que concedería la independencia. Formóse una convención constituyente que produció una llei eleutoral y un borrador de constitución. El referendu sobre la constitución producióse'l 11 d'agostu de 1968, so la supervisión d'un equipu d'observadores de les Naciones Xuníes. Un 63% del eleutoráu votó a favor de la constitución. Dempués formóse'l primer gobiernu independiente.

Esta colonia taba formada polos territorios de:

  • Ríu Muni: yera la rexón continental de la Guinea Española. La so capital atópase en Bata. Tenía una estensión de 26.000 km² y una población de más de 300.000 habitantes aproximao. Ríu Muni, foi vencida por Portugal a España en 1778. Foi una colonia estreme hasta la so unión con Fernando Po y Annobón formando la Guinea Española en 1926. Dempués pasaría a ser parte de Guinea Ecuatorial siendo'l so territoriu continental. Les ciudaes más grandes yeren Bata y Mbini.
  • Fernando Po: La islla foi visitada tamién en 1472 pol navegante portugués Fernão do Pó, quien la bautizó como Flor Formosa, pero dempués adoptó'l nome del so descubridor pa Europa. Tien una superficie d'unos 2.017 km². Tres los trataos de San Ildefonso de 1777 y d'El Pardo (marzu de 1778), Portugal venció a España los sos derechos sobre la isla, xunto con Annobón y la mariña de Guinea. N'abril del mesmu añu España montó una espedición a Fernando Po, dirixíu pol Conde de Argelejos, que sicasí va quedar en nada cuatro meses dempués; d'ochobre de 1778 a payares de 1780 va establecese un gobernador español, siendo dempués la islla abandonada pola misión española. Aprovechando l'ausencia española los británicos intervinieron na islla ente 1827 y 1840, estableciendo distintes puestos, los principales d'ellos Port Clarence (actual Malabo) y San Carlos. Juan José Lerena y Barry en marzu de 1843 izó el pabellón español en Malabu, rematando la influencia británica. España retomó viviegamente la colonización de Guinea a empiezos del sieglu XX. En 1926 xúnese la islla a la colonia de Guinea Española.
  • Elobey, Annobón y Corisco: foi una colonia española n'África, que consistía nes islles de Elobey Grande, Elobey Chicu, y Corisco (nel estuariu del ríu Muni), y Annobón (al suroeste, más allá de Santu Tomé). Tenía una área total de 36 km² y una población envalorada en 1910 de 2.950 persones. La capital foi la pequeña pero bien activa y poblada islla d'Elobey Chicu, pasada dempués a Santa Isabel. En 1926 esta colonia, xunto coles de Fernando Po y Ríu Muni unificar pa formar la Guinea Española.

Territorios integraos n'España anguaño editar

Islles Canaries editar

 
Mapa físicu de les Islles Canaries.

Son un archipiélagu atlánticu asitiáu nel noroeste d'África que forma amás anguaño una de los diecisiete comunidaes autónomes d'España. L'archipiélagu ta compuestu por siete islles: El Hierro, La Gomera, La Palma y Tenerife que formen la provincia de Santa Cruz de Tenerife, y Gran Canaria, Fuerteventura y Lanzarote que formen la provincia de Les Palmes, amás de seis islote que se llamen Alegranza, Isla de Llobos, La Graciosa, Monte Claru, Roque del Este y Roque del Oeste.

Les Islles Canaries taben habitaes antes de la conquista europea polos llamaos guanches. Nel sieglu XIV produzse'l redescubrimientu de les islles. Produciéronse numberoses visites de mallorquinos, portugueses y xenoveses.

Col permisu papal y el sofitu de la corona castellana, entámense delles espediciones en busca d'esclavos, pieles y tintes. En 1402 empecípiase la conquista de les islles cola espedición a Lanzarote de los normandos Jean de Bethencourt y Gadifer de la Salle, suxetos al vasallaxe de la Corona de Castiella y col sofitu de la Santa Sede. La conquista nun remató hasta 1496 cuando antiguos líderes roblen la so rindición los dalgunos nativos de Tenerife ríndense y les islles Canaries queden incorporaes a la corona castellana, entrando asina nuna etapa colonial.

La conquista de les Islles Canaries, que llevó casi cien años, ye'l precedente de la conquista del nuevu mundu. Les islles convertir en puntu d'escala de les rutes comerciales con América, África y la India (el puertu de Santa Cruz de la Palma va llegar a convertise n'unu de los más importantes del Imperiu español), lo que trai una gran prosperidá a determinaos sectores sociales de les islles, pero les crisis de los monocultivos nel sieglu XVIII y, darréu, la independencia de les colonies americanes nel sieglu XIX, provocaron fondes recesiones.

Mientres el sieglu XIX y la primer metá del sieglu XX, arriendes de les crisis económiques que sufre l'archipiélagu, tienen llugar una serie de movimientos migratorios que'l so destín ye, principalmente, el continente americanu. A entamos del sieglu XX ye introducíu en Canaries polos ingleses un nuevu monocultivu que va ser el plátanu.

El denomináu pleitu insular, la rivalidá esistente ente les élites de les ciudaes de Santa Cruz de Tenerife y Les Palmes (güei Les Palmes de Gran Canaria) pola capitalidad de les islles, que s'atopaba en Santa Cruz de Tenerife, llogró consiguir qu'en 1927 llevar a cabu la división del archipiélagu en dos provincies.

Tres la instauración d'un réxime democráticu de monarquía parllamentaria, plantegóse la creación d'un estatutu d'autonomía pal archipiélagu, estatutu que foi aprobáu nel añu 1982.

Ceuta editar

Ceuta ye una ciudá española nel norte d'África, con estatus políticu de ciudá autónoma, asitiada a veres del Mar Mediterraneu nel estrechu de Xibraltar. Tien frontera con Marruecos na so llende terrestre. Esti país reivindicó la so anexón como parte del so territoriu pola so cercanía xeográfica, xunto con Melilla y otros territorios españoles de menor entidá nel norte d'África. El Gobiernu d'España nunca estableció negociación, yá que ye parte integrante del Reinu d'España dende'l sieglu XVI, antes de la esistencia del Reinu de Marruecos.

El 21 d'agostu de 1415, el rei de Portugal Xuan I, colos sos fíos Eduardo, Pedro y Enrique'l Navegante desembarquen nes actuales sableres de San Amaro y conquisten la ciudá pal Reinu de Portugal. Tres un tratáu col Reinu de Fez, ésti reconoz Ceuta como portuguesa. La ciudá foi reconocida como portuguesa pol Tratáu de Tordesillas.

Tres la muerte del rei Sebastián de Portugal, el reinu de Portugal incorporar a la Monarquía Hispánica. En 1640 Ceuta nun sigue a Portugal na so secesión, prefiriendo caltenese so la soberanía de Felipe IV. En 1656, conceder a la ciudá Carta de Naturaleza y añade el títulu de Fidelísima a los que yá ostentaba de Noble y Lleal.

En 1668 un Tratáu con Portugal reconoz la soberanía española sobre Ceuta y la so xurisdicción (isla de Perexil).

 
Vista de Ceuta dende'l mirador de Sabela II.

En 1956 concédese-y la independencia al Protectoráu español de Marruecos sirviendo de base de repliegue de les fuercies ellí destinaes.

En 1960 un estudiu de la ONX de la descolonización de los territorios dientro del so llistáu de non autónomos, nel que nun taba entendida la ciudá, ensin nengún allegamientu.

En 1978 la Constitución Española, que como otres anteriores, reconocer como territoriu componente de la nación española, integrándola nel nuevu modelu d'organización territorial, cola previsión de la posibilidá de constituyise en Comunidá Autónoma.

En 1995 promúlgase l'Estatutu d'Autonomía de Ceuta, constituyéndose en ciudá autónoma xunto con Melilla.

Melilla editar

Melilla ye una ciudá autónoma d'España asitiada nel norte d'África, na parte oriental del cabu Trés Forcas, a veres del mar Mediterraneu, partiendo con Marruecos frente a les mariñes de la península Ibérica.

 
Faru de Melilla.

Marruecos reclama la ciudá, al igual que lu fai con Ceuta, que considera parte integrante del territoriu marroquín. El Gobiernu d'España nunca caltuvo nengún tipu de negociación al respeutu nin espresó en nenguna ocasión tener cuenta de faelo.

Places de Soberanía editar

Denominar places de soberanía al conxuntu d'islles, castros y peñones so poder español asitiaos nel norte d'África. Estes son les Islles Alhucemas, el Peñón de Vélez de la Gomera y les Islles Chafarinas que na so mayoría sirven con fines puramente militares, sacante les mentaes n'últimu llugar que s'atopen protexíes so la forma de Abellugu Nacional de Caza y atópense direutamente gobernaes pola alministración central del estáu.

Marruecos tamién reclama estes posesiones, al igual que les dos ciudaes autónomes de Ceuta y Melilla. Anque'l Gobiernu d'España en recién declaraciones repitió la españolidá de les mesmes y tornáu cualquier tipu de negociación pa camudar la so estatus.

Referencies editar

Ver tamién editar