Puertos púnicos de Cartago

El términu puertos púnicos de Cartago sirve pa designar a los antiguos puertos de la ciudá de Cartago que tuvieron en funcionamientu mientres l'Antigüedá.

Puertos púnicos de Cartago
puertu
Llocalización
PaísBandera de Tunicia Tunicia
Gobernaciones gobernación de Tunicia
Conceyu Cartago (es) Traducir
Masa d'agua Mar Mediterraneu
Coordenaes 36°50′43″N 10°19′30″E / 36.8452°N 10.3251°E / 36.8452; 10.3251
Puertos púnicos de Cartago alcuéntrase en Tunicia
Puertos púnicos de Cartago
Puertos púnicos de Cartago
Puertos púnicos de Cartago (Tunicia)
Patrimoniu
Cambiar los datos en Wikidata

Cartago yera primero de too una potencia que podría denominase Imperiu de los mares, esto ye, una talasocracia,[1] que'l so poder basábase principalmente na magnitú de la so comerciu. Los cartaxineses nun yeren los únicos que siguíen esta política de dominiu de los mares, una y bones dellos de los pueblos de l'Antigüedá «vivieron por y pal mar».

Productu d'una colonización oriental, Cartago o Qart Hadasht (Ciudá Nueva) tien el so orixe na fía del rei de la ciudá de Tiru, Dido. Esta princesa tiria foi la fundadora y la primer reina de la ciudá nel 814 e. C. (fecha convencionalmente más almitida) tal que rellata la so lleenda recoyida na Eneida.

Cartago nun foi la primer colonia fenicia na mariña norteafricana, yá que Útica fuera fundada aproximao en 1100 e. C. Más allá del so orixe, la ciudá apoderó llargamente tola cuenca occidental del mar Mediterraneu, desenvolvió'l so hinterland africanu, que llegó al so fin cuando tuvo qu'enfrentase a un poder entós emerxente, la República Romana, potencia que provocó la so cayida definitiva. Por cuenta de la so identidá, Cartago foi puntu de anclaje ente los dos cuenques del Mediterraneu, la parte oriental, el trubiecu de Fenicia, y la parte occidental, espaciu de la so espansión y de la so cayida.

Los puertos d'una ciudá de tales carauterístiques, que suponíen el puntu de comunicación más importante col esterior, revisten en consecuencia y en dichu contestu una importancia fundamental na historia de Cartago. La so historia ta documentada nuna fonte esencial, Apiano, un historiador de l'Antigua Grecia, que vivió nel sieglu II e. C. A pesar de la so descripción, la llocalización de los puertos foi obra de les escavaciones arqueolóxiques empecipiaes nos años 1970.

Fuentes y problemes de llocalización editar

Llocalización de los puertos nes ciudaes fenicies editar

 
Actual vera de Cartago.

Los fenicios nun confiaben al azar la eleición d'una nueva colonia nun llugar determináu. L'allugamientu de la nueva población tenía de responder a una serie de peculiares esixencies, rellacionaes col so defensa y sobremanera coles sos carauterístiques portuaries. Yera necesariu que los barco mercantes pudieren entrar con facilidá nel puertu y que'l vientu contrariu non imposibilitara l'accesu al mesmu. Con esti fin, la eleición del cabu yera particularmente importante.[2] Amás, l'allugamientu del puertu tenía d'ufiertar, poles sos carauterístiques físiques, una defensa fácil, polo que los colonos solo teníen qu'aumentar les defenses naturales pa garantizar la seguridá.

L'allugamientu de la Nueva Ciudá respondía particularmente bien a estos dos esixencies. La zona d'embarque taba formidablemente protexía gracies a la oportuna llocalización del puexu Sidi Bou Saïd, la mesma ciudá en stricto sensu. Taba asitiada nel esterior de la fachada marítima, ente dos extensión d'agua (los actuales Llagu de Túnez y Sebkha Ariana), y l'interior taba interceptáu por una socesión de llombes, que formaben una llinia defensiva natural.

Llocalización de los puertos de Cartago editar

La cuestión de la llocalización de los puertos de Cartago foi una de les más aldericaes de la historiografía púnica.

Namái por aciu la observación, los dos llagunes actuales —una circular y la otra rectangular—, xuníes ambes por un delgáu gordón ya identificaes por Chateaubriand como los puertos de Cartago a entamos del sieglu XIX, nun podíen ser nel espíritu de los historiadores los puertos qu'allugaren a la flota del «mayor enemigu de Roma».

Les recién escavaciones efectuaes nel sector con ocasión de la campaña internacional de la Unesco (realizáronse una serie d'escavaciones americanes cerca de la llaguna rectangular, ya ingleses na llaguna circular), confirmaron l'orixe púnicu de les llagunes, fechándola nel sieglu II e. C.[3] Esta datación foi posible gracies al descubrimientu de restos de cerámicasobremanera nes escavaciones realizaes en calar de carena.

Sicasí, falta alcontrar el puertu orixinal que foi utilizáu mientres los cinco primeros sieglos de la historia púnica de la ciudá norteafricana, y desconozse inclusive si esti puertu taba asitiáu o non nel allugamientu de les llagunes. Nos dos primeros sieglos de la so esistencia, Cartago nun cuntó con más instalaciones portuaries que cualesquier otra colonia del Mediterraneu, pos disponía puramente d'un llugar dende onde teníen de ser botaes les embarcaciones.[4] De tales llugares nun quedaron rastros visibles, yá que fueron esaniciaos por instalaciones ulteriores o por cambeos radicales na topografía local.

La cuestión de la llocalización de los puertos cartaxineses tuvo amestada a la historia y topografía del llugar. Sábese que l'allugamientu de la ciudá con al respective de la vera evolucionó enforma a lo llargo de los sieglos y que mientres l'Antigüedá llevar a cabu un procesu de polderización, consistente nuna aición humana que foi acoplada al tresporte de los sedimentos procedentes del ríu Medjerda que diben parar ellí gracies a les corrientes marines.

Les escavaciones americanes punxeron de manifiestu que'l tofet de Salambó yera probablemente insalubre nesa dómina, lo qu'induz a pensar que'l sector del puertu primitivu tuviera probablemente asitiáu nesa zona.

Escavaciones arqueolóxiques afayaron los trazos d'una canal que faen pensar que funcionó hasta la so enarenamiento nel sieglu IV e. C. La canal en cuestión puede ser siguíu de forma arqueolóxica mientres 400 m aproximao, siendo edificáu sobre terrenal natural. Ciertu historiadores suxurieron qu'esistiría un enllaz col Llagu de Túnez por cuenta de la naturaleza de los sedimentos atopaos.[5] Serge Lancel hai documentáu igualmente que'l nivel del Llagu de Túnez yera notablemente cimeru al de la dómina antigua de la ciudá, y menta les sos veres como un probable llugar d'abelugu.[6] Según esta teoría, la canal suponía una llinia de penetración» escontra l'interior de la ciudá. Supónse tamién que podría esistir una segunda canal paralela al primeru. Sobre los cantos d'estes instalaciones taríen los estelleros navales. Nes proximidaes alzaríense los hangares, les tiendes y los templos, constituyendo'l «emporiu». Ye importante remarcar que, pola naturaleza de la civilización púnica, la so rellación col mar yera fundamental y que'l centru de la ciudá, el ágora, nun debía de tar asitiáu bien lloñe del so centru económicu. Los espertos han teorizado que la canal nun sirvía pa la navegación, sinón pa desembarcar nuna zona particularmente contraria a la presencia humana.[7] La llocalización del Tofet de Salambó, nes proximidaes del centru de la colonia fenicia orixinal, ye un claru signu d'esta posible hostilidá según les seiciones que s'afayaron, dataes del sieglu VIII e. C.

Esistieron munches discrepancies ente los grandes espertos alrodiu de la llocalización de los puertos primitivos de Cartago. Por analoxía con otros llugares, y teniendo en cuenta la necesidá d'evitar los vientos desfavorables, el posible allugamientu d'unu de los puertos asitiar na redoma de la zona de les Termes de Antonino, escontra'l norte del llugar,[n 1] esto ye, escontra la zona sur de Le Kram.[4] Los descubrimientos realizaos nel llugar suxuren qu'esti primer allugamientu ye bien probable, una y bones les termes romanes solíen asitiase en terrenes ganaos al mar. Nesta zona, por tanto, podría asitiase unu de los primitivos puertos de la ciudá. Ciertu historiadores creen, sicasí, que l'allugamientu del primitivu puertu taba na redoma del pueblu de Sidi Bou Saïd, por causa del so allugamientu cerca d'un cabu, lo que-y confería una privilexada posición xeográfica tan importante a güeyos de los fenicios. Otros espertos, ente los que s'inclúi a Serge Lancel, asitiaron la posición de los puertos a lo llargo del Llagu de Túnez, menos ensamblado na Antigüedá qu'agora. Lancel asitia la posición del puertu nes sableres de Marsa, a una relativa distancia de la ciudá (unos 3 km aproximao), pero lo suficientemente cerca del barriu de Megara.[8]

Independientemente, faise imprescindible centrase na observación de les estructures de les que se caltienen rastros pa ver si ye posible oldear la so esistencia coles fontes antigües y llograr asina una fecha averada de la so construcción.

Puertu militar y comercial editar

Descripción de Apiano editar

Apiano, autor del sieglu II d. C., basar na obra de Polibio, quien asistió a la cayida de la ciudá de Dido, y que'l so testu perder. La so descripción ye bien importante, entá cuando plantega n'ocasiones más entrugues que respuestes. Trátase d'un testu qu'enceta temes concretes de la historia antigua.

 
Vista de los puertos (1958).
Los puertos de Cartago taben dispuestos talmente que los navíos podíen pasar d'unu a otru; aportaben dende'l mar por una entrada d'unos 21 m d'anchor, que cerrábase con una cadena de fierro. El primer puertu, acutáu a los mercantes, taba provistu de numberosos y variaos amarres. En mediu del puertu interior había una isla. La isla y el puertu taben bordiaos por grandes muelles. A lo llargo d'estos muelles había hangares, que podíen allugar 220 barco de guerra, y sobre los hangares llevantaron almacenes pa los apareyos. Delantre de cada hangar alzábense dos columnes xóniques, que daben a la circunferencia del puertu y de la isla l'aspeutu de pórticu. Na isla construyó un pabellón pal almirante, y de dicha construcción partíen les señales de les trompetes y les llamaes de los heraldos. Dende ende, l'almirante exercía la so vixilancia. La isla taba asitiada enfrente de la entrada y topábase a mayor altor: asina l'almirante vía lo qu'asocedía nel mar, ente que los que llegaben de más allá nun podíen estremar con claridá l'interior del puertu. Los arsenales yeren invisibles inclusive pa los barcos mercantes: éstos taben arrodiaos d'un muriu doble y dotar de puertes, que dexaben a los mercantes pasar del primer puertu a la ciudá ensin que pudieren travesar los arsenales.[n 2]

Amás de los dos dársenes arrodiaes de fortificaciones, Apiano cita tamién un gran espigón y un ampliu antepuertu.

El llugar actual de la llaguna circular tien una superficie d'unos ocho hectárees, la otra llaguna mide aproximao'l doble.[n 3] El puertu comercial taba xuníu al mar por una canal, que tenía de desaguar na actual badea de Kram, de la que nun esiste nengún restu.

Apiano cita'l términu de «cothon» pa denominar a los puertos, pallabra d'orixe semíticu que designa una dársena artificial creada pola mano del home.[9] Dichos espacios son relativamente bien conocíos n'otres ciudaes púniques, como Motia, en Sicilia, o Mahdia, en Túnez. Estrabón tamién apurre datos sobre la distancia de los puertos de Cartago al Cabu Lilibeo,[n 4] puexu suroriental de Sicilia y qu'envalora en 1500 estadios (277,5 km, en realidá 215).[10] La tradición lliteraria pudo ser verificada pola arqueoloxía. Los arqueólogos realizaron maquetes que reconstrúin el xacimientu arqueolóxicu nes diverses dómines de la historia de la ciudá. Estes maquetes exhibir nel pequeñu muséu del castru del almirantazgo.

Castru del almirantazgo editar

 
Dique de la dársena.

A la primer vista ye difícil identificar la llaguna circular col puertu circular de l'antigua Cartago, que la so flota, que fizo tremecer la cuenca del Mediterraneu occidental, podría ponese al abrigu nesti pequeñu espaciu.

A priori ye difícil ver cómo podríen tener ende 220 naves, como los quinquerremes, barcos con cinco files de remeros. Sicasí, les escavaciones britániques revelaron que la llaguna circular yera'l puertu militar y que'l pabellón del navarca tenía de tar nel castru. Atopáronse los muelles púnicos, particularmente les ramples de los diques de la dársena o de los diques secos pa la ivernada. Les ramples teníen el suelu de tierra batida llixeramente inclináu.[11] Estes dársenes yeren ensin dulda los almacenes acondicionaos p'acoyer a los barcos citaos por Estrabón.

Los restos arqueolóxicos descubiertos dexaron extrapolar la capacidá d'acoyida del sitiu: 30 diques nel castru circular y de 135 a 140 diques en tol perímetru. En total, de 160 a 170 diques podíen allugar tantos barcos de guerra como fueron identificaos.[12][13] Per debaxo de los diques de la dársena asitiábense los espacios d'almacenaxe. Supúnxose qu'en cada dique podíen tener cabida dos files de barcos. En mediu del castru circular, asitiábase un espaciu a cielu abiertu, a que'l so llau llevantar una torre, que ye creíble que sía la torre del navarca mentada por Apiano.

Apuntóse que los diques podíen tener sobremanera la función d'estelleru naval, y que los barcos nun precisaben toos una intervención simultánea. Per otra parte, les aglomeraciones nun teníen de tener llugar más que mientres l'iviernu.[14]

Puertu comercial editar

Los dos puertos taben xuníos por una canal, en que la so entrada, según otru testu de Apiano, una escampada dexaba almacenar les mercancíes. Una misión americana dio en realizar una serie d'escavaciones per esa zona y atopó los restos d'una parte d'un muelle,[15] que databa de la segunda metá del sieglu III e. C. Les escavaciones revelaron tamién una serie d'instalaciones portuaries: muelles y hangares, que taben pela redolada del puertu comercial.

Del puertu partía una canal escontra'l mar y desaguaba cerca del antepuertu, denomináu «cuadriláteru de Falbe», del nome del arqueólogu danés del sieglu XIX, que foi'l primeru n'estudialo.[16] L'antepuertu comunicaba cola muralla marítima del sieglu II e. C. Un sollerte estudiu llevó a calificar esti espaciu como un terremplén o «chôma».[17] En conexón col testu de Apiano, puede reconocese, ensin dulda, nesti terremplén, l'espaciu de maniobra, de descarga y d'almacenaxe que protexía la entrada del pasu de los vientos dominantes.[18] Foi quiciabes nestos llugares onde punxo'l pie'l exércitu romanu mientres la tercer guerra púnica, constituyendo la cabeza de ponte dende la que partió l'asaltu final.

Conclusión editar

Papel de los puertos mientres la cayida de Cartago editar

La organización de los puertos púnicos de Cartago na so última dómina taba dispuesta d'una manera tan costosa y empobinada con una ambición que se basaba nuna anovada fuercia que violaba la paz roblada nel 201 e. C., provocando al Senáu Romanu a utilizar la fuercia contra los cartaxineses.[3][19]

Asitiaos nel estremu sur de la ciudá, los puertos de la ciudá taben protexíos por un dispositivu de muralles notablemente más llixeru que'l que protexía'l ismu, una y bones los cartaxineses confiaben na so superioridá naval. Cartago pensaba que yera imposible que recibieren un ataque dende'l mar, pos taben preparaos pa refugar cualquier incursión. L'asaltu final dirixíu pol xeneral romanu Publio Cornelio Escipión Emiliano procedió, sicasí, del barriu de los puertos (146 e. C.).[20] Amburando los diques de la zona oriental del puertu comercial, Escipión apoderar del puertu militar amenaciando'l ágora. Esti ataque asocedió nel asaltu final a la llomba de Byrsa.[21][22] La situación de los puertos sufrió la mesma suerte que'l restu de la ciudá tres la so cayida, y darréu fueron utilizaos mientres la dominación romana.

Allugamientu de los puertos na dómina romana editar

 
Castru del almirantazgo na dómina romana.

El castru del almirantazgo mientres la dómina de dominiu romanu taba ocupáu por una plaza pública abarganada por columnes. Sobre ella alzáronse un templu y un edificiu de forma octogonal, que la so utilidá desconocer. Les actividaes mercantiles que se llevaron a cabu nel puertu comercial de Cartago mientres la dominación romana fueron fundamentales pal suministru de Roma.[23]

Nel 306 la ciudá sufrió un terremotu qu'afaró gravemente la zona del mariniega. Esti temblón de tierra foi tan fuerte que la ciudá tardó enforma tiempu en recuperase del desastre. A pesar de que les actividaes portuaries prosiguieron, la topografía del llugar camudara llargamente.

¿Escontra una síntesis? editar

La complexidá d'esta cuestión pudo topar un relativu esclarecimiento, anque numberoses zones permanecen escures. Entós ¿qué asocedió colos puertos púnicos a la fin? Serge Lancel remembra a Cicerón, que fala d'esta manera na so obra (De lege agraria, II, 32, 87) de la destrucción de Cartago, a pesar de que «cuntara con fuertes muralles y tuviera arrodiada de puertos».[24]

Una simple intuición reconocería que los llugares onde teníen de tar asitiaos los puertos dependeríen en particular de la so orientación con al respective de los vientos, que influyiríen notablemente nel so emplegu. Los llugares reconocíos como los posibles allugamientos de los puertos son los siguientes:

Les amplies sableres de La Marsa tamién podríen representar los desembarcaderos mercantiles que yeren tan carauterísticamente cotidianos na capital púnica. Sobre esta vera, inda azotada polos vientos africanos, puede imaxinase perfectamente la llegada de los barcos propiedá de los arguyosos comerciantes d'Oriente.

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

Notes editar

  1. Según una hipótesis formulada pol Dr. Carton en 1911 y citada por Lancel, 2000, p. 242.
  2. Lybica (96) citáu por Decret, 1977, p. 65.
  3. Midíes efectuaes por Charles Ernest Beulé y recoyíes por Fantar, 1993, p. 128.
  4. El cabu Lilibeo, xunto col Paquino y el Celorias, yeren los trés puexos, de los cualos surdió Trinacria, l'antiguu nome de Sicilia (del griegu antiguu tria-«trés» / ákra «cabu, puexu»). Cf. Tucídides, Historia de la Guerra del Peloponeso, vi.2.2; Éforo de Cime en FGrH 70 F 137b.
  5. Basándose na obra de San Agustín, Confesiones, V, 8, 15 citáu por Lancel, 2000, p. 263.
  6. Hipótesis del Dr. Carton recoyida por Lancel, 2000, p. 264.
  7. Partiendo igualmente d'una hipótesis del Dr. Carton recoyida por Lancel, 2000, pp. 264-265.

Referencies editar

  1. Decret, 1977.
  2. Fantar, 1993, páxs. 123-124.
  3. 3,0 3,1 3,2 Slim y Fauqué, 2001, p. 44.
  4. 4,0 4,1 Gras, Rouillard y Teixidor, 1994, p. 210.
  5. Lancel, 2000, p. 252.
  6. Lancel, 2000, páxs. 258-259.
  7. Lancel, 2000, p. 253.
  8. Lancel, 2000, páxs. 265-266.
  9. Fantar, 1993, páxs. 125-126.
  10. Estrabón, Xeografía d'Estrabón vi.2.1.
  11. Fantar, 1997, p. 210.
  12. Beschaouch, 1993, p. 68.
  13. Lancel, 2000, p. 245.
  14. Lancel, 2000, p. 250.
  15. Ennabli y Slim, 1993, p. 36.
  16. Lancel, 2000, p. 247.
  17. Fantar, 1993, páxs. 126-127.
  18. Lancel, 2000, p. 249.
  19. Lancel, 2000, p. 251.
  20. Fantar, 1993, p. 127.
  21. Decret, 1977, p. 65.
  22. Lancel, 2000, p. 241.
  23. Golvin, 2003, p. 98.
  24. Lancel, 2000, p. 263.

Bibliografía editar

  • Beschaouch, Azedine (1993). La légende de Carthage 172 (en francés). París: Gallimard. ISBN 2070532127.
  • Decret, François (1977). Carthage ou l'empire de la mer (en francés). París: Éd. du Seuil (Points Histoire). ISBN 2020047128.
  • Ennabli, Abdelmajid; Slim, Hédi (1993) Carthage. Le site archéologique (en francés). Túnez: Cérès. ISBN 997370083X.
  • Fantar, M'hamed Hassine (1993). Carthage. Approche d'une civilisation (en francés). Túnez: Alif. ISBN 0012452578.
  • Fantar, M'hamed Hassine (1997). «Afrique du Nord», Les Phéniciens (en francés). París: Éd. Stock, páx. 210.
  • Golvin, Jean-Claude (2003). L'Antiquité retrouvée (en francés). París: Errance. ISBN 287772266X.
  • Gras, Michel; Rouillard, Pierre; Teixidor, Javier (1994) L'univers phénicien (en francés). París: Arthaud. ISBN 2700307321.
  • Lancel, Serge (2000). Carthage (en francés). Túnez: Cérès. ISBN 9973194209.
  • Moscati, Sabatino (1997). Les Phéniciens (en francés). París: Stock. ISBN 2234048192.
  • Slim, Hédi; Fauqué, Nicolas (2001) La Tunisie antique. De Hannibal à saint Augustin (en francés). París: Mengès. ISBN 285620421X.

Enllaces esternos editar