Exércitu romanu ye'l términu xenéricu utilizáu pa referise a les fuercies armaes de l'antigua Roma, mientres la monarquía, la república, l'imperiu y davezu tamién a les del so inmediatu socesor, l'exércitu bizantín.

Exércitu romanu
exércitu de tierra
Direición Antigua Roma
Bolsa de valores Fuerzas Armadas de la Antigua Roma (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Monarquía editar

Serviciu militar editar

El serviciu militar afectaba a los ciudadanos ente 17 y 60 años d'edá. Hasta los 45 participaben nes campañes, y los mayores defendíen les ciudaes y formaben la reserva. Polo xeneral les clases altes nun intentaben rehuir el serviciu militar, yá que'l so cumplimientu yera imprescindible pa poder aportar a les maxistratures del estáu y faer carrera política (el cursus honorum).

La organización política básica naquella dómina yera la gens. La lleva obligaba a cada gens a apurrir un ciertu númberu d'homes armaos más otros homes de sofitu. Primero escoyíense doce tribunos militares, que escoyíen cada unu ente los qu'axuntaben de la lleva nel Capitoliu a cuatrocientos soldaos, que llevaben por nome lexón.[1] El requisitu básicu yera ser ciudadanu romanu con ingresos mínimos de cuatrocientes dracmes,[2] ya ingresábase a la infantería o caballería pesada;[2] o bien ciudadanu de dalgún pueblu baxu dominiu romanu (velites y caballería llixera), lo que contribuyía a que l'exércitu tuviera una moral elevada y un gran fervor patrióticu. Nun se teníen en cuenta otros factores como la relixón o'l color de la piel. Otra manera, lo habitual ente los pueblos y civilizaciones de la dómina yera un exércitu formáu por mercenarios profesionales ensin importar el so orixe.[2]

Les tropes que constituyíen l'exércitu yeren estremaes según la so edá. Los más nuevos yeren apuntaos ente los velites (infantería llixera que refundiaba una xavalina y yera bien versátil), depués los hastarios; los que taben na rellumanza de la so edá ente los princeps (infantería pesada) y a la fin, los más maduros, ente los triarios.[2]

La lleva namái yera obligatoria en tiempos de guerra, pero les continues guerres nes que Roma víase implicada faíen que na práutica la lleva siempres tuviera a valir. Anque los soldaos percibíen una paga (non bien elevada) los sos campos de cultivu quedaben desoyíos, lo qu'inevitablemente-yos causaba pérdida si la campaña allargábase. El responsable de la lleva yera'l cónsul.

Col tiempu los criterios de sangre noble fuéronse relaxando. A mediaos del sieglu VI e.C. el rei Servio Tuliu punxo la riqueza personal per delantre del criteriu de sangre en rellación a los derechos y deberes de los ciudadanos. Ente estos derechos y deberes atopaba l'exércitu. Servio Tuliu estremó Roma en trenta tribus, y arrexuntó a los ciudadanos en cinco clases sociales, subdividíes nun total de cientu noventa y tres centuries.

Lexón editar

Nos primeros tiempos nun había distinción ente exércitu y lexón, Roma disponía d'una sola lexón d'hasta trés mil infantes y trescientos caballeros. Sicasí les guerres naquella dómina yeren escaramuzas llindaes qu'acababen col iviernu, y ye dudosu que dalguna vegada llegar a axuntar l'exércitu al completu. Nin siquier yera un cuerpu permanente, se reclutaba y llicenciaba según les necesidaes.

Los trescientos caballeros (centuriae flexuntes o centuriae celeres) formaben la caballería del exércitu de l'Antigua Roma. Taben sol mandu de tres tribunos de la caballería (Tribuni Celerum) y el xefe supremu de la caballería yera'l magister equitum.

L'aristocracia de primeres y les clases riques darréu ocupaben la primer llinia como amuesa del so lideralgu del pueblu, y tamién porque podía pagase'l meyor equipamientu, colo que les sos unidaes yeren bien eficaces y bien armaes. Bien pocos miembros de les clases más baxes podíen costeárselo cola so paga de soldáu.

Cola crecedera de la población de Roma y les mayores necesidaes militares el númberu de lexones aumentó primero a dos y darréu a cuatro.

El mandu supremu de la caballería correspondía a un magister equitum, y el de la caballería de cada lexón a los tribunos de la caballería.

El mandu supremu de los infantes correspondía primeramente al rei y dempués a los cónsules o dictadores (o a los legati). El mandu de los infantes de cada lexón correspondía a los tribunos de la milicia.

Los infantes fueron estremaos en cinco clases según el so armamentu (en función de la riqueza personal): los trés primeres yeren les llamaes hastati (llanceros) y les otres dos velites (auxiliares).

Unidaes editar

Nos primeros momentos l'exércitu yera a cencielles un agregamientu d'unidaes indiferenciadas inspirada na falanxe etrusca. Esta, de la mesma, crear pola influencia de les unidaes d'hoplites (ciudadanos-soldaos) de la Magna Grecia coles qu'entraren en contautu.

El tamañu de la lexón pasó d'unos trés mil homes a más de cuatro mil, pudiendo llegar hasta los cinco mil. Tamién hubo una mayor especialización de los soldaos, pero tácticamente nun se producieron cambeos y caltúvose la estructura básica de la falanxe hoplita.

Armamentu editar

 
Recreación d'un lexonariu romanu afatiáu con una armadura de plaques d'aceru. Muséu Militar Nacional, Rumanía.

Como cada soldáu tenía de pagase l'equipu, ésti dependía d'a cuál de les cinco clases establecíes por Servio Tuliu pertenecía l'home. La meyor armada yera la primer clase:

  • Escudu: circular, llamáu scutum.
  • Moñequera: moñequera de metal que contenía un cuchiellu p'atacar por sorpresa nun mano a mano, llamáu munnecum.
  • Cuerpu: corseles de cueru, pectorales de bronce, grebas. Pa la dómina de la monarquía etrusca y los primeros tiempos de la república, l'armadura sería de tipu helénica. Linotorax de laminas de llinu superpuestes, ufiertaba bona proteición al par que llixereza y flexibilidá. Y lorica musculata de bronce y más raramente fierro.
  • Yelmu: dellos modelos nesti periodu: cónicos, etruscos, etruscu-corintios, calcidicos y áticos. Toos de bronce y d'orixe helenu.
  • Armes: llanza d'acometida, espada griega xiphos o kopis.
  • Sandalies: reforzaes por una suela de piel grueso d'unos dos centímetros. Tamién llamaes caligae, d'ende'l nome del emperador Calígula.

Les demás clases llevaben progresivamente menor equipamientu, acordies con el poder adquisitivo. La segunda clase escarecía de coraza y l'escudu yera oval, la tercera escarecía amás de grebas, la cuarta namái tenía xavalines y una espada posiblemente griega, o un cuchiellu llargu nel so defectu, y la quinta yeren flonderos (refundiaben piedres).

República editar

Serviciu militar editar

 
El águila dorada yera'l símbolu del Imperiu, y coronaba los estandartes de cada lexón.

Col pasu del tiempu'l sistema militar diba sufriendo pequeños axustes. Cola medría de población la curia acabó moviendo a la gens. Les curias veníen de antigües organizaciones principalmente económiques y comerciales, pero tamién relixoses y xudiciales. Pasu ente pasu les curias fuéronse tresformando en simples organizaciones territoriales que fueron aprovechaes como unidaes de lleva.

L'ensayamientu empecipiar con un entrenamientu físicu realizáu col equipu puestu (unos trenta quilos) ya incluyía marches y carreres de torgues. Darréu la instrucción militar incluyía la práutica de movimientos aplicables nes guerres y el manexu d'armes.

Lexón editar

A empiezos de la etapa republicana la lexón entamar con una estructura muncho más formal y estricta. Los equipamientos yeren costeados pola mesma república y l'exércitu fíxose profesional. Esto fizo que munchos non ciudadanos entraren al exércitu p'ameyorar la so posición social. Como les guerres yeren más frecuentes y dexaren de ser simples escaramuzas, les batalles riquíen más planificación.

A midida que les campañes aumentaben en duración faíase evidente que la situación d'una ciudadanía militarizada permanentemente nun yera sostenible. Esto supunxo munchos problemes económicos hasta finales del sieglu V e.C. y principios del sieglu IV e.C. , cuando Roma empezó a tener tamañu abondu por que los soldaos solo fueren una proporción pequeña de la población. Especialmente importante foi la victoria frente a la ciudá etrusca de Veyes (369 e.C. ), que'l so territoriu y población fueron anexonaos. Nesta dómina l'Estáu yá compensaba a aquellos que sufrieren un perxuiciu económicu por tener qu'abandonar el so trabayu.

La llealtá del exércitu reforzar pol xuramentu (sacramentu) de fidelidá y obediencia a los superiores y de nun desertar de la batalla. Les faltes de disciplina castigábense d'alcuerdu a la so gravedá cola suspensión del sueldu, con azotes o hasta cola muerte. El castigu pa unidaes completes consistía en abrasales, esto ye, aplicar la pena de muerte a unu de cada diez lexonarios.

Mientres l'intre de la etapa republicana solíase reclutar un máximu de trés o cuatro legión. Sicasí siguieron teniendo, como mientres la monarquía, una esistencia efímera. Namái fixéronse permanentes les lexones I a IV, ensin cuntar coles lexones urbanae, que taben destinaes a la defensa de la mesma ciudá de Roma y a llabores civiles o policiales dientro de la mesma. Cada cónsul tenía dos legión al so mandu xunto colos respeutivos auxiliares de cada lexón, esos yeren los exércitos consulares. Mientres la segunda guerra púnica se reclutaron munches más lexones pa poder faer frente a la gran amenaza d'Aníbal. Hasta la intervención de Publio Cornelio Escipion Africanus, la república de Roma tenía doce legión actives de forma permanente: Dos legión en Hispania citerior, dos legión nel norte d'Italia, dos legión destinaes al Mar Adriáticu (de normal en Iliria), Les lexones V y VI (lexones maldites) en Sicilia, les lexones I y IV pa un cónsul y les lexones II y III pal otru cónsul del añu.

Mandos editar

Cada lexón quedó sol mandu d'un cónsul escoyíu por un periodu d'un añu. Esto suponía que munches vegaes estos dirixentes escarecíen de dotes militares, y lo más habitual yera que los cónsules de la mesma nomaren un legáu (legatus), más profesional y con capacidá de mandu al qu'asitiaben al mandu de la lexón.

La figura del tribunu militar apaeció formalmente nel 331 e.C. La lexón reorganizar en seis cuerpos, dirixíos polos tribunos militares electos. Estos cuerpos estremábense de la mesma n'otros diez, les centuries, sol mandu de dos talos centuriones. Nominalmente cada centuria constaba de cien homes, pero en realidá'l so númberu de combatientes podía ser d'hasta sesenta; la cifra más habitual yera d'ochenta combatientes. El restu de los homes que formaben esta centuria yeren non combatientes, sirvientes encargaos de caltener nes meyores condiciones posibles a los lexonarios pa combatir eficientemente. Tamién-yos acompañaba una mula per cada ocho homes pa cargar parte del equipu y les provisiones. Asina se creó una xerarquía formada en primer llugar pol cónsul electu, los sos legaos, los tribunos militares y los centuriones.

Otru cambéu obligáu pola mayor duración de les escaramuzas foi la necesidá de prorrogar el mandatu del cónsul en campaña. Asina surdió la figura del Procónsul. La llealtá de los soldaos, que se diba moviendo dende l'Estáu escontra'l so xefes direutos, fizo que los cónsules y procónsules empezaren a llograr un gran poder militar y políticu.

Unidaes editar

La infantería pesada yera la principal unidá de la lexón. Según la esperiencia distribuyir en hastati o corninos (hastatus yera'l soldáu más nuevu), príncipes (princeps yera'l soldáu en redol a trenta años) y triarii o triarios (triarius yera'l veteranu).

La infantería llixera o velites nun tenía una organización nin función precises. La so actuación afacer a les necesidaes de la batalla. Yeren un cuerpu de gran llixereza y movilidá que faía qu'en munches ocasiones fueren los que más baxes infligían al enemigu. Polo xeneral nun yeren ciudadanos romanos, sinón aliaos (aliae que, hasta'l sieglu III e.C. amenorgábense aproximao a la Italia actual).

La caballería llixera o equites taba formada por caballeros espertos que, al mandu de los sos oficiales, solíen atacar polos lladrales. Al cargar polos lladrales y pola retaguardia, sorprendíen al enemigu y primíen hasta acorrexar.

Armamentu editar

 
Una balista, maquinaria de guerra utilizada nos campu de batalla y asedios de la dómina.

El tueru protexer con una coraza completa (frontera y llombu) de la qu'hubo dellos tipos. La coraza más cara yeren dos pieces de metal que protexíen dafechu'l tueru. Pol so preciu y vistosidá taben práuticamente acutaes a los oficiales y a la guardia pretoriana (que nun apaez hasta l'Altu Imperiu).

La coraza d'escames, la loriga scamata taba formada por pequeñu pieces de metal o güesu superpuestes y xuníes por alambre.

La lorica hamata yera una cota de malla.

La lorica segmentata taba formada por fueyes de metal allargaes. Apurría mayor proteición que la lorica hamata y dexaba más movilidá.

Pa protexer el banduyu utilizaben una petrina de cueru, con tires colgantes pa protexer les zanques.

L'escudu podía ser de bronce o de madera recubierto de cueru, y la so forma redonda, oblonga, semicircular o cilíndrica

La moñequera yera de metal y contenía un cuchiellu p'atacar por sorpresa nun mano a mano ensin espada

El cascu protexía la ñariz, mexelles y pescuezu. El de los oficiales llevaba un moñu.

El calzáu consistía nunes sandalies fuertes, con tachuelas en soler, de gran resistencia nes llargues marches.

Les armes yeren un pilum pesáu, un pilum llixeru, el gladius y un puñal de doble filu.

Amás llevaben una mochila con oxetos personales, agua y raciones pa un mínimu de tres díes.

Marcha y campamentos editar

 
Reconstrucción d'una torre de vixilancia romana n'Holanda.

Al mandu de la lexón colaben los velites esplorando'l terrén y les posibles trampes. Depués veníen la infantería, la caballería, los encargaos de llevantar el campamentu, el xeneral, el so guardia, tropes, les máquines d'asediu desmontaes, los oficiales cimeros y más tropa cerrando la marcha.

Coles reformes de Mario el campamentu (castrum) desempeñó un papel fundamental nes táctiques romanes. Nun se dexó'l so establecimientu al azar, sinón que siguía unos principios ríxidos. Probablemente nengún otru exércitu de l'antigüedá cuntó con unos campamentos, pa una nueche o por tiempu indefiníu, con tales niveles de seguridá.

Externamente arrodiar por un foso (fossa) de cuatro metros d'anchor y trés de fondura que yera escaváu per una parte de los lexonarios, mientres la otra parte caltener n'estáu d'alerta. La tierra estrayida utilizar pa llevantar un terremplén defensivu, el agger, de siguío del fossa. Nel casu de campamentos eventuales, como los construyíos acaldía a la fin de la marcha, el vallum podía ser namái'l agger o tamién amestar un barganal de madera. Si'l campamentu yera semipermanente, como mientres el descansu ivernizu o un asediu curtiu, el vallum yera de madera o argamasa. Y si tratar de daqué permanente, por casu xixilar la seguridá d'una zona, utilizábase la piedra. Dempués del vallum dexábase un terrén estenu de trenta a sesenta metros, el intervallum.

La tienda del xeneral llevantar xunto a la interseición de dos calles que se cruciaben en forma de cruz llatina, la via cardo (de norte a sur) y la via decumana (d'este a oeste). En caúna de les zones distribuyíen les tiendes de los lexonarios, siguiendo una ordenación específica según el cuerpu. Les tiendes teníen capacidá pa cuatro lexonarios, pero agospiaben a ocho en veces rotatives.

El combate editar

L'esquema romanu clásicu de combate constaba d'una vanguardia de velites. De siguío venía la infantería pesada dispuesta en tres llinies:

  • Hastati.
  • Princeps.
  • Triarii (entraben en combate cuando los oponentes taben cansaos de lluchar colos hastati y priceps, polo que solíen causar un númberu de baxes bien eleváu).

La formación básica yera la infantería nel centru, a la derecha disponíase la caballería romana, y a la izquierda la caballería de los aliaos (esto yera lo básico, pero munchos xenerales variaron les formaciones p'afaese al enemigu).

En vista de los sos defectos la formación en falanxe foi sustituyida pol manípulo, consistente en dos centuries sol mandu del mayor de dambos centuriones. Caúna d'estos trés llinies d'infantería yá nun yera continua, sinón que se dixebraba en manípulos, con un pequeñu cambéu d'orde:

  • Hastati, manípulos de 120.
  • Princeps, manípulos de 120.
  • Triarii, manípulos de 60.
  • Velites, o infantería llixera, que se disponíen delantre de les llinies d'infantería pesada pa esplorar y hostigar al enemigu ensin trabar contautu direutu.

El buecu que quedaba ente dos manípulos de la primer llinia atopábase cerráu por un manípulo na segunda llinia, y de la mesma la tercer llinia cerraba los buecos de la segunda. La resultancia yera una disposición en forma de tableru d'axedrez -accies- que dotaba de gran flexibilidá a los movimientos de la infantería.

El trunfu editar

Si nuna batalla cayíen siquier cinco mil enemigos y llográbase una victoria apolmonante'l senáu decretaba'l Gran Trunfu. Ésti celebrábase con un desfile multitudinariu peles cais de Roma lideráu pol senáu, como símbolu de que nengún xeneral taba percima del estáu. De siguío diben les cornetes, el botín, los prisioneros, el xeneral trunfador, con una corona de lloréu, y les sos tropes cerrando'l desfile.

=== Botín de guerra Tanto les riqueces como tierres del enemigu pasaben a ser propiedá del Estáu. Munches d'estes tierres apurríense-yos a patricios y xenerales victoriosos, o bien se-yos arrendaben a precios bien amenorgaos. Los habitantes de la tierra pasaben a ser esclavos del propietariu o renteru.

Col pasu del tiempu cada vez yera más habitual que fora'l mesmu xefe del exércitu'l que s'alzara cola propiedá del botín y partir al so criteriu ente los sos ayudantes y la tropa, colo que se ganaba la so fidelidá personal. Esto acabó siendo de gran importancia política dende los últimos años de la república.

L'aniciador d'esta midida foi Publio Cornelio Escipion Africanus.

Honor y títulos editar

Los soldaos reclutados ente la clase aristocrática teníen escasu espíritu combativu. P'alzalo foi precisu dictar una llei qu'obligaba, p'aspirar a una maxistratura, a sirvir diez años nel exércitu, colo que se torgar que l'aristocracia desertara de les sos obligaciones militares.

Los títulos y honores son naguaos. Antes los honores del trunfu concedíense solamente al cónsul que tornaba victoriosu y aumentaba el territoriu de la República. Agora cualesquier escaramuza da llugar a la celebración d'un trunfu, dientro o fora de Roma. Pa ello decidió nel añu 181 e.C. que pa celebrar un trunfu, la batalla tenía d'aniciar siquier cinco mil muertos, pero de cutiu aumentáronse les cifres nos informes pa saltase la norma. Los títulos de victories, reales o ficticies, aumentaben. Los miembros destacaos de les families patricies empezaron a estremase con nomatos pos los praenomen repitíense y de esta forma estremábense los miembros de la familia (cognomen secundum o agnomen), costume empecipiada por Escipión (que se tituló Africanus), pol so hermanu (Asiaticus) y pol so primu (Hispanicus). El 163 e.C. el conquistador de Mesina tomó'l nomatu de Mesala, y asina otros munchos.

Entamos de la Marina Romana editar

Nel añu 311 e.C. se instituyó la figura de los almirantes (Duoviri navales) pa dirixir la pequeña armada romana, formada por unos pocos navíos (galeres sobremanera) y polos contingentes marítimos de les ciudaes aliaes que teníen marina (como Nápoles). El 267 e.C. se instituyeron los cuatro cuestores de la marina (Classici quoestores), con sedes respeutives en cuatro puertos: Ostia, Cales (en Campania), Ariminium (Rimini), y otra see que'l so nome y situación nun ye conocíu.

Cambeos a finales del Sieglu II e.C. y nel Sieglu I e.C. editar

La crisis del exércitu republicanu editar

Non tolos cónsules electos yeren bien capaces dende'l puntu de vista militar. Por casu, nel añu 113 e.C. el cónsul Cneo Papirio Carbón foi ganáu na Batalla de Noreia por tropes invasores de Cimbrios y Teutones, causando la muerte de cuasi la totalidá del exércitu (sobrevivieron 20.000 homes d'un total de 200.000).

Esti desastre foi siguíu por una guerra n'África contra'l Rei Yugurta de Numidia. El cónsul Quintu Cecilio Metelo el Numídico foi unviáu a ganar a Yugurta y, magar nun perdió nengún exércitu, tres dos años de guerra inda nun llograra la victoria total. Cayo Mario, unu de los sos legaos, solicitó a Metelo que lu lliberar del so deber pa poder volver a Roma y presentase al consuláu a finales del añu 108 e.C. Cuando Mario convertir en cónsul júnior (el que menos votos llograra de los dos) nel añu 107 e.C. y encargóse-y concluyir la guerra contra Yugurta atopóse que nun tenía exércitu.

L'exércitu de Metelo fuera asignáu al cónsul senior, Lucio Casio Longino, pa espulsar a los Cimbrios, que volvíen amenaciar a Roma dende los Alpes. Per otru llau, los ciudadanos elegibles que quedaben yeren bien pocos, por cuenta de los anteriores desastres militares.

El fondu de la crisis venía de que, al dir Roma espandiendo les sos fronteres y tener qu'enfrentase a guerres más llargues y alloñaes, amás d'a tener qu'ocupar territorios estranxeros mientres años, rompióse definitivamente'l ciclu de serviciu militar. Pos los soldaos yá nun yeren llicenciaos tres una campaña a tiempu p'atender les sos tierres. Y les deldes facer presa fácil de los grandes terratenientes, qu'apoderaben el senáu y aprovechaben la situación pa faese coles tierres de los pequeños propietarios. Xuníu a les baxes de les guerres, esti empobrecimiento foi destruyendo la clase media romana que formaba'l nucleu del exércitu y convirtiendo el serviciu militar en cada vez más impopular. Cayo Mario, p'arreglar esti problema, introdució una serie de reformes.

Les reformes de Mario editar

Escontra'l final de la República Cayo Mario reformó l'exércitu. Fíxose permanente. Aboliéronse les llendes establecíes poles clases de Servio Tuliu y aumentóse la paga del lexonariu, colo que'l númberu potencial d'estos aumentó considerablemente. Los nuevos soldaos, ensin trabayu y ensin propiedaes, nun deseyaben que llegara'l final de la campaña, que tamién significaba'l final de la paga. Los soldaos apuntar por dieciséis años, periodu que se foi ampliando hasta venti o venticinco. Asina se profesionalizó l'exércitu.

Primer reforma: Reclutamiento editar

La parte más importante de les reformes de Mario foi la inclusión de les persones ensin tierres nin propiedaes, les denominaes capite censi o censu por cabeces, dientro de les persones que podríen apuntase. Puesto que la mayor parte d'esti grupu yeren probes que nun teníen capacidá de mercar el so propiu armamentu, Mario fizo que l'estáu suministrára-yos les armes (que diríen pagando a plazos). Ufiertó a la xente ensin recursos un emplegu permanente con paga como soldaos profesionales, y l'oportunidá de ganar dineru por aciu los saqueos en campaña. La xente, que tenía bien poca esperanza d'amontar la so estatus per otra vía, nel intre empezó a apuntase al nuevu exércitu de Mario. Los soldaos se reclutaban pa un plazu de 25 años.

Gracies a esta reforma, Mario llogró dos oxetivos. De primeres, consiguió reclutar abondos homes nun periodu de crisis y d'amenaces esternes pa Roma. De segundes, arregló un grave problema económicu qu'esistía en Roma, provocáu pola perda de la mayor parte de la clase media en guerres (tantu pola muerte de los ciudadanos, como pola so ruina económica, al nun poder encargase de les sos propiedaes en campaña).

Segunda reforma: Estructura militar editar

Con esti exércitu permanente, y siendo l'estáu quien suministraba les armes, Mario pudo estandarizar l'equipamientu de la lexón romana. L'entrenamientu caltener mientres l'añu, y non yá cuando yera necesariu. Mario entamó les lexones de la siguiente forma:

Fixo que sumiera la división de la infantería en seiciones especializaes: hastati, príncipes y triarii. A partir de la reforma, la infantería lexonaria constitúi un cuerpu homoxéneu d'infantería pesada, ensin distinciones per razón del armamentu (agora estandarizado) o la edá de los soldaos. De la mesma, esanicióse de la lexón el contingente de vélites, que yá taba totalmente en desusu: la infantería llixera de les lexones primitives yera bien pocu efectiva, como se demostró una y otra vez mientres les guerres púniques y foi sustituyida por cuerpos especializaos de auxiliares, arrexuntándose según el so orixe étnicu y calteniendo el so estilu peculiar de combate.

  • El númberu total d'homes nuna lexón completa yera d'unos 6000, de los cualos aproximao 5000 seríen soldaos. El restu yera personal non combatiente.
  • La organización interna de la lexón consistía en 10 cohortes de 6 centuries caúna. Los diez cohortes qu'integren la lexón van numberaes, obviamente, del I al X, pero tán entamaes xerárquicamente: la I cohorte tien el doble de soldaos que les demás, xeneralmente componer los más veteranos, y esplégase en primer fila. Otra manera, la cohorte X esplega en segunda fila, y ta compuesta polos soldaos más bisoños.
  • La centuria consistía en 80 soldaos sofitaos por 20 non combatientes y empobinaos por un soldáu profesional xubíu d'ente los soldaos rasu y llamao centurión.
  • La centuria de la mesma estremábase en contubernia (sing. contubernium) grupos de 8 homes que compartíen una tienda. Sicasí, la centuria lluchaba como una unidá, colaba como una unidá y acampaba como una unidá. Acarretaba con ella toles armes y demás provisiones y preseos necesarios pa caltener a la unidá. Esti amenorgamientu del convói de suministros fizo que la lexón fuera muncho más rápida nos sos desplazamientos.
  • De 2 a 6 lexones xuntes constituyíen un exércitu.

Dende esti momentu, les cohortes, de les qu'habría de seis a diez, sustitúin a manipoliar como unidá táctica básica. Cada cohorte componer de 6 a 8 centuries y ye liderada por un centurión asistíu por un optio, un soldáu capaz de lleer y escribir. El centurión mayor de la lexón ye llamáu primus pilus, un soldáu de carrera y asesor del legáu.

Esti pequeñu exércitu, capaz de batese por sigo solo en cuasi cualquier modalidá militar, abasnaba (especialmente en dómina imperial) una gran cantidá de personal civil non direutamente rellacionáu cola lexón: comerciantes, prostitutes, "esposes" de lexonarios (que nun podíen contraer matrimoniu), que al establecese en redol a los campamentos permanentes o semipermanentes acababen dando llugar a auténtiques ciudaes.

Les lexones llueu s'atoparon nuna condición física y de disciplina insuperable, ensin comparanza nel mundu antiguu.

Tercer reforma: Xubilación editar

La tercer reforma que Mario llogró introducir foi una llexislación que daba beneficios de xubilación a los soldaos na forma de tierres. Los miembros del censu per cabeces que terminaben el serviciu recibíen una pensión del so xeneral y una finca en dalguna zona conquistada a la que podíen retirase.

A lo último, Mario garantizó a los aliaos itálicos (Etruria, Piceno, etc.) la ciudadanía romana completa si lluchaben como soldaos auxiliares y completaben el serviciu.

Impautu de les reformes de Mario editar

El primer y más obvia resultancia foi una meyora na capacidá militar del exércitu. Yá nun yera necesariu que, cuando la República viérase amenazada, el xeneral de vez tuviera que reclutar a toa priesa un exércitu, entrenalo pa lluchar y obedecer les órdenes, y depués faelo colar a la batalla dafechu novatu. Esti solu fechu foi imprescindible na crecedera y l'ésitu de la máquina militar romana y tuvo como resultáu un ésitu siguíu de los romanos nel campu de batalla.

Otru beneficiu de les reformes foi l'establecimientu de lexonarios retiraos en tierres conquistaes. Esto ayudó a integrar la rexón nel imperiu, romanizando a los sos ciudadanos, y amenorgando con ello'l descontentu y la sensación de opresión.

Sicasí, otru aspeutu de les reformes de Mario qu'empezó a comprobase más palantre como una especie d'efeutu secundariu, foi que la llealtá de les lexones empezó a treslladase dende l'estáu romanu (esto ye, el «Senáu y el Pueblu de Roma» escontra'l mesmu xeneral que dirixía l'exércitu. Empezó a ser común que los xenerales, en llugar de retirase tres el cese de les hostilidaes, refugaren perder la so imperium y usaren el so exércitu (que-y yera lleal a él) pa consolidar el so poder. Esto llevó a una serie de guerres civiles mientres el sieglu siguiente y finalmente condució a la destrucción de la República y tresformamientu n'Imperiu.

Más tarde, esti problema disparar cola crisis del sieglu III, nel periodu de cincuenta años conocíu como "anarquía militar", onde los emperadores xubíen al tronu o yeren asesinaos en función de la so capacidá pa sobornar a les tropes, y nun añu podíen asocedese dellos. Inclusive se llegó a puyar el puestu d'emperador. Dempués d'esti periodu de mediu sieglu de caos, Roma quedó arruinada y tan débil que los bárbaros empezaron a ser un problema seriu. Darréu, el problema de la llealtá de los exércitos supunxo un cáncer que minó una y otra vez al Imperiu hasta'l puntu de ser unu de los principales factores, sinón el mayor, de la so decadencia y destrucción.

Imperiu editar

Serviciu militar editar

Los territorios que fueron anexonaos a Roma más tempranamente apurríen soldaos, y les provincies reclutaban en función del tiempu permanecíu so soberanía romana. De normal nun yera necesariu forzar el reclutamiento pos el númberu de voluntarios yera abondu pa cubrir les necesidaes. Los ciudadanos romanos podíen apuntase en cualquier unidá, pero, preferentemente, facer nes lexones, ente que los pelegrinos, o persones llibres non ciudadanes, yeren unviaes a les tropes auxiliares. Un casu especial constituyir les tropes de guarnición en Roma, una y bones la guardia pretoriana y les cohortes urbanes nutrir con ciudadanos romanos itálicos y de les provincies más romanizadas, como la Bética, Macedonia o la Gallia Narbonense, ente que les cohortes de xixiles yeren reclutadas fundamentalmente d'ente llibertos, persones que teníen vedáu l'accesu al restu de los cuerpos.

Lexón editar

Nesta dómina l'exércitu taba formáu por trenta legión d'unos cinco mil trescientos homes caúna. La lexón yá yera un cuerpu permanente, podía variar en númberu y composición pero siempres esistía, caúna colos sos símbolos, hestoria y glories particulares. Nelles había gran variedá d'especializaciones como soldaos, zapadores, policía militar, cuerpu médicu, etc.

Mandos editar

Cada lexón, sol mandu d'un legatus, constaba d'infantería y de caballería. Darréu sol so mandu había siete tribunos militares, de los cualos seis yeren oficiales procedentes del ordo equester, 5 tribuni angusticlavii con mandu sobre dos cohortes y un tribunus sexmestris al mandu de la caballería lexonaria, y unu yera miembru del ordo senatorius como tribunus laticlavius, y yera un nuevu senador qu'exercía de segundu del Legáu.

Per debaxo, atopábase'l Praefectus Castrorum, un antiguu Primus Pilus qu'en cuenta de xubilase xubiera a esti puestu ya ingresáu nel ordo equester. Yera l'encargáu de la loxística, del caltenimientu del campamentu y del mandu de l'artillería y maquinaria d'asediu en combate.

La infantería constaba de diez cohortes, de les que la primera yera especial. Taba formada por cinco centuries d'ochenta homes, caúna d'elles sol mandu d'un centurión, siendo'l centurión de la primer centuria llamáu Primus Pilus, y por tanto'l cuartu home de la unidá, con accesu direutu al Legáu. Amás incluyía un cuerpu de seiscientos homes que nun participaba na batalla formáu por escribanos y comerciantes. En total unos mil homes.

Los nueve cohortes restantes yeren iguales. Caúna d'estes cohortes, de cuatrocientos ochenta homes, estremar en seis centuries sol mandu de dos talos centuriones.

La caballería taba integrada per unos cientu venti homes, en cuatro turmae de 30 caballeros al mandu de dos talos centuriones.

Per debaxo de los centuriones atopaben los suboficiales, llamaos principales, d'ente los que destacaben el optio o llugarteniente del centurión, el signifer o porta estandare o signum d'una centuria, el aquilifer, portaestandarte mayor de la Lexón, el tesserarius o suboficial de seguridá, y otros munchos cargos especializaos, como'l veterinarius o'l duplicarius por citar namái dos casos.

Inda per debaxo taben los inmunes, exentos de trabayos pesaos, formaos por dellos especialistes y por tolos caballeros, con doble paga o paga y media. A lo último, taben los soldaos rasos.

Auxiliares editar

El puntu débil de les lexones taba na so propia fortaleza: básicamente yeren unidaes d'infantería pesada, con un eleváu númberu d'especialistes nes más variaes xeres militares y non militares, y por ello pocu afeches pa xeres rutinaries. Amás, la so falta de caballería y potencia de fueu a media distancia faía que precisaren ser completaes.

En dómina republicana, l'estáu romanu contratara tropes de aida, como los temerarios flonderos baleares o grupos de celtes, xermanos o mauritanos pa campañes concretes pa poder cubrir estes faltes.

Siguiendo esti modelu, Augusto decidió que se crearen tropes de aida, pero non yá contrataes pa campañes concretes, sinón formando parte del exércitu regular. Asina, creáronse unidaes específiques de caballería, alae, d'infantería, cohortes, o mistes d'infantería y caballería, Cohors equitata, especializaes o non, reclutadas d'ente les persones llibres qu'escarecíen de la ciudadanía romana -la inmensa mayoría de la población del imperiu-, y que, tres 25 años de serviciu, llograríen la ciudadanía romana como premiu.

A mediaos del sieglu I, creáronse unidaes mistes de caballería ya infantería, llamaes cohortes equitatae, con una proporción de 4 a 1 d'infantes sobre caballeru.

Les unidaes auxiliares fueron asignaes permanentemente a lexones concretes coles que podíen compartir campamentu, pero a mediaos del sieglu I, fueron dixebraes de les lexones ya instalaes en campamentos permanentes propios, llamaos castellum (castella en plural).

En principiu, les unidaes yeren de tipu quincuagenario, similares a les cohortes lexonaries ordinaries, con 480 soldaos d'infantería, 512 caballeru o 480 infantes y 120 caballeros, según fueren cohortes d'infantería, ales de caballería o cohortes equitatae; sicasí, la so separación de les lexones y el so establecimientu en puntos concretos del limes col so propiu campamentu provocó la necesidá de que dellos sectores cuntaren con unidaes más numberoses, pa lo que se crearon delles unidaes miliarias, con 800 infantes, 720 caballeru, o 800 soldaos y 240 caballeros, nuevamente según fueren cohortes d'infantería, ales de caballería o cohortes equitatas.

L'armamentu o forma de vistir podía ser similar al de les lexones, o ser dafechu específicu, como asocedía coles unidaes d'arqueros sirios, caballeros llixeros del norte d'África o caballería pesada parta. Pela so parte, los mandos yeren siempres romanos. Un caballeru, miembru del ordo equester, dirixía cada unidá como tribunus cohortis, praefectus alae o praefectus cohortis, y los centuriones y decuriones siempres teníen la ciudadanía, según munchos de los principales de les unidaes.

Delles unidaes fueron reclutadas ente itálicos o ente voluntarios ciudadanos, y entós taben forníes de la mesma forma que les lexones; en dalgún momentu, otres unidaes llograben por ciertes aiciones meritories en campaña los títulu de civium romanorum, y pasaben a tar forníes de la mesma forma que les lexones, anque caltuvieren delles armes propies.

A mediaos del sieglu II, el procesu d'homologación ente unidaes auxiliares y lexones taba bien avanzáu, lo que restaba eficacia al exércitu romanu, y, amás, l'apaición de bárbaros difícilmente encuadrables nun exércitu regular, fixo necesariu buscar dalguna solución. La respuesta foi adoptar un modelu similar al republicanu, contratando a un grupu de bárbaros, abondo amenorgáu, en redol a 300, ponelos baxu mandu romanu y crear unidaes llamaes numerus d'infantería y cuneus de caballería, y utilizalos como verdadera carne de cañón, anque, col tiempu, estes unidaes tendieron a ser permanentes.

A partir del sieglu IV, la diferencia ente auxiliares y lexones sumió totalmente y namái se caltuvieron los nomes de les unidaes.

Marina editar

 
Trirreme romanu representáu nun mosaicu.

Cuando Roma empezó a poner atención al mar les clases más humildes, raramente atopaes na infantería y nunca na caballería, atoparon acomodu nes tripulaciones de la flota. Ésta tenía necesidá d'una gran cantidá de personal poco preparáu y ensin requerimientos d'equipamientu especial; un barcu de guerra podía precisar hasta trescientos remeros y cientu venti marineros.

Veteranos editar

Al llicenciase a la fin del so serviciu 20 años pa los lexonarios, 16 pa la guarnición de Roma, 25 pa los auxiliares y 26 pa los marineros- los soldaos recibíen l'honrosu títulu de veteranus (veteranu), y l'emperador, per mediu del Aerarium Militaris creáu nel añu 2 e.C. , apurría-yos un premiu en metálicu, de 3.000 a 5.000 denarios, según dómines, y recibíen ciertos privilexos, como casase llegalmente, regularizando cualquier unión anterior y otorgando la ciudadanía romana a los fíos que tuvieren o a los que fueren tener. Coles mesmes, dexábase-yos instalase en cualesquier parte del Imperiu, y si esti llugar yera una ciudá privilexada, conceyu o colonia, convertíense automáticamente en miembros del so conseyu local o Ordo Decurionis, taben exentos de ciertes cargues, como agospiar militares nes sos cases y nun podíen ser sometíos a castigos o penes infamantes.

Si habíen emprestáu serviciu na marina o nes tropes auxiliares y nun yeren ciudadanos romanos, cola llicencia concedíase-yos automáticamente la ciudadanía romana. Archivábase un certificáu o Diploma militaris, consistente en dos tablillas de bronce cola fecha, nome del emperador, nome del soldáu, grau, privilexos, años de serviciu y cuerpu, y apurríase-yos una copia, anque esto namái afectaba a los soldaos de les unidaes auxiliares y de la flota, porque con ello demostraben l'adquisición de la ciudadanía romana.

Guardia pretoriana editar

 
Relieve d'un soldáu pretorianu procedente de Pérgamo (Turquía). Visti uniforme de cuartel, esto ye, ensin corarza, portando lancea, gladius, cingulum militiae y un pequeñu escudo tipu caetra.

Esti cuerpu militar foi establecíu por César Augusto como guardia personal del emperador, y foi suprimida pol emperador Constantín I dempués de vencer al so rival Majencio na batalla de la Ponte Milvio. Recibía un entrenamientu muncho más intensu, la so paga yera mayor, el so serviciu yera de namái 16 años, y solamente participaba nes guerres si l'emperador en persona allegaba al mandu de batalla. Al mandu de los pretorianos taben los dos praefecti praetorium, que n'ocasiones s'amenorgaben a unu namái. Los sos homes yeren reclutados d'ente los ciudadanos romanos d'Italia y, escepcionalmente, de les provincies más romanizadas como la Galia Narbonense, la Bética o la Tarraconense.

Augusto entamó la guardia pretoriana en 9 cohortes quincuagenarias de 480 soldaos caúna, asitiaes en distintes ciudaes d'Italia. Tiberio axuntó les 9 cohortes en Roma y creó un cuartel permanente pa elles, el capa praetoria. Vitelio tresformó les cohortes en miliarias, con 800 homes, y amontó el so númberu hasta 12, pero, al añu siguiente, Vespasiano amenorgó'l so númberu nuevamente a 9. A lo último, Septimio Severu llicenció a tolos pretorianos itálicos qu'asesinaren a Pertinax y a Didio Xulianu, y que s'atrevieren a puyar el puestu d'emperador al meyor postor, y los substituyó con lexonarios de les lexones de Panonia, y, p'asegurase tropes alternatives a les de la guarnición de Roma, instaló nos Montes Albanos a la Legio II Parthica.

Por cuenta de la so cercanía al emperador la guardia pretoriana acabó tresformándose nun preséu de poder. Munchos emperadores fueron asesinaos o depuestos pol so guardia pretoriana, y dellos prefeutos llegaron a emperador, tal que asocedió con Macrino.

Exércitu romanu tardíu editar

Conocer por exércitu romanu tardíu a les fuercies militares del Imperiu romanu dende l'ascensu al tronu del emperador Diocleciano nel añu 284 hasta la división definitiva del imperiu nes sos metaes oriental y occidental en 395. Poques décades dempués l'exércitu occidental se desintegró col colapsu del Imperiu romanu d'occidente. L'exércitu romanu del este, per otru llau, permaneció intactu y esencialmente estable hasta la so organización por themes y el so tresformamientu nel exércitu bizantín nel sieglu VII. El términu "exércitu romanu tardíu" de cutiu utilízase pa incluyir l'exércitu romanu del este.

L'exércitu del principáu travesó un tresformamientu significativu como resultancia del caóticu sieglu III. Al contrariu que l'exércitu del principáu, l'exércitu del sieglu IV dependía de manera importante nes lleves y los soldaos que los conformaben taben peor pagos que los del sieglu II. Los bárbaros procedentes de fora del imperiu probablemente apurríen una mayor proporción de reclutes que mientres los sieglos I y II, anque esisten poques evidencies d'esti fechu.

L'exércitu del sieglu IV probablemente nun yera más grande que'l del sieglu II. El principal cambéu na so estructura foi la creación de grandes exércitos qu'acompañaben a los emperadores (comitatus praesentales) y que xeneralmente taben asitiaes nun puntu alloñáu de les fronteres. La so función principal yera faer frente a posibles usurpadores. Les lexones fueron estremaes n'unidaes más pequeñes, comparables al tamañu de los reximientos de tropes auxiliares del principáu. En paralelu, l'armadura y l'equipu de los lexonarios foi abandonáu en favor del de los auxiliares. La infantería adoptó l'equipu más proteutor de la caballería del principáu.

El rol de la caballería nel exércitu tardíu nun paez que fuera muncho más importante que'l del principáu. La evidencia que soporta esta afirmación basar en que la so proporción con respectu al total de soldaos permaneció similar a la del sieglu II. Amás, el so rol tácticu y el so prestíu caltuviéronse similares. Ye más, adquirieron cierta mala reputación por incompetencia o cobardía nos trés principales batalles de mediaos del sieglu IV. En contraste, la infantería caltuvo la so reputación tradicional d'excelencia.

Los sieglos III y IV fueron testigos de les reformes en munchos de los fuertes fronterizos de cara a faelos más defendibles, al igual que de la construcción de nuevos fuertes con especificaciones defensives más altes. La interpretación d'esti enclín llevó a un alderique sobre si l'exércitu adoptó una estratexa de "defensa en fondura" o si, otra manera, caltenía la mesma postura de "defensa adelantrada" d'empiezos del principáu. Munchos elementos de la postura defensiva romana tardida yeren similares a los asociaos a la defensa adelantrada, como por casu la llocalización avanzada de los fuertes, les frecuentes operaciones cruciando la frontera, o la esistencia de zones esternes habitaes por tribus aliaes. Cualesquier que fora la estratexa defensiva, n'apariencia resultó menos esitosa a la de prevenir incursiones bárbares que la de los sieglos I y II. Esto pudo debese a una mayor presión bárbara o a la práutica de caltener los principales exércitos y a les meyores tropes nel interior, quitando a les fronteres d'un sofitu abondu.

Llista xeneral de les unidaes del imperiu romanu editar

  • Accensus - cualquier oficial públicu qu'atendió sobre varios de los maxistraos romanos; o una especie de soldáu de supernumerario que sirvió pa enllenar los sitios d'oficiales muertos o incapacitado (inutilizáu) poles sos firíes na República romana
  • Adscripticius - un soldáu de supernumerario de la República romana que sirvió pa enllenar los sitios de los oficiales que fueron mataos o incapacitados (inutilizaos) poles sos firíes.
  • Antesignani - tropes de Vanguardia. Antesignani quier dicir " aquellos antes del estandarte " (Signus, Signum)
  • aida - les tropes nel exércitu romanu de los últimos periodos Republicanos ya Imperiales que de primeres se quedaron na so provincia, pero fueron formalizaes y más tarde tomaron el papel de sofitu d'especialista qu'aprove a les lexones. Un exemplu sería l'arqueru siriu.
  • Flonderos baleares - flonderos Espertos de les Islles Baleares de la mariña mediterránea de la España moderna.
  • bucelarii - una unidá de soldaos nel tardíu Imperiu romanu ya Imperiu bizantín, que nun foi sofitáu pol estáu, sinón más bien polos individuos como un xeneral o'l gobernador.
  • cataphractarii - soldaos de caballería pesadamente armaos y con una armadura tamién bien pesada, adoptaos del Partos y primero esplegáu polos Romanos nel sieglu II mientres el reináu de emperador Adriano. Conocer pol nome de "caballeros de fierro" por causa de la so armadura que cubría caballeru y caballu por completu. Yera una caballería del Imperiu d'Oriente.
  • Classiarii - Marineros romanos
  • Celeres - una fuercia de 300-500, probablemente la caballería que sirvió como un guardaespaldes a los tempranos reis romanos, mientres la monarquía. El so nome Celer significa en llatín " el rápidu ".
  • Clibanarii - una unidá militar de caballeros pesaos armaos similares al Catafractos. Como estos anteriores, vistíen una pesada armadudura y utilizaben un mazu como arma. Unidá del Imperiu romanu d'Oriente.
  • Cohortes urbanae - una unidá de policía de la Roma urbana y que llegó a apilar el poder de la guardia pretoriana.
  • Comitatenses - el lexonariu estándar dempués de que les reformes de Constantino. El so nome provién del "comité" (d'equí la pallabra conde) que yera l'oficial que los dirixía.
  • Comitatenses Palatini o Aida Palatina-exércitu de campu del tardíu Imperiu romanu que yera únicu una y bones siempres taba sol mandu direutu del Emperador romanu. Constituyíen una guardia palaciega anque tamién operaba en campaña. Más o menos 1 de cada 5 miembros yera bárbaru.
  • Contarií -
  • dromedarii - unidá a camellu como fuercies auxiliares reclutadas nes provincies de desiertu del Imperiu romanu del este.
  • Duplicarius - l'oficial nel exércitu
  • Equites - tropes de caballu romanes ciudadanes establecíes na clase romana ecuestre.
  • Evocati - Soldaos veteranos que se reenganchaban pa sirvir so les órdenes del so antiguu xeneral.
  • Foederati - soldaos proporcionaos por tribus bárbares en cuenta de dineru.
  • frumentarii - el serviciu secretu del Imperiu romanu.
  • Hastati - la primer llinia de batalla nel Exércitu romanu Republicanu antes de les reformes de Mario.
  • herculiani - la guardia imperial de los Emperadores del Imperiu romanu de 284 hasta 988 establecida pol emperador Diocleciano.
  • Ioviani (tamién se-yos llamó Jovianos) - la guardia imperial de los Emperadores del Imperiu romanu de 284 hasta 988 establecida pol emperador Diocleciano. El so nome provién del dios Jove.
  • Lancearii - Llanceros de campaña unviaos por que sofitaron el comitatenses. Créese que aportaron a una unidá d'élite.
  • Latini - les tropes aliaes de la República formaes por non ciudadanos que vivíen en ciudaes aliaes llatines
  • Limitanei -Creaos pol emperador Constantino yeren una unidá fronteriza, similares a los auxiliares de los primeros sieglos del Imperiu romanu, que teníen como función repeler a les invasiones bárbares hasta que llegásen los cominatenses.
  • llanceros Menapios - Menos numberosos y los meyores mercenarios auxiliares.
  • Arqueros Nabateos - arqueros Auxiliares reclutados en Nabataea, no que ye agora Xordania.
  • Numerii - un términu aplicáu pa cualquier soldáu
  • pedites - la infantería del tempranu exércitu del reinu romanu. La mayoría del exércitu nesti periodu.
  • Peditatus - un términu que se refier a cualquier soldáu d'infantería nel Imperiu romanu
  • praetorians o pretorianos - una fuercia especial de guardaespaldes usaos por Emperadores romanos, eslleíos por Constantino. Formaron la guardia pretoriana.
  • Príncipes - la segunda llinia de batalla nel Exércitu romanu Republicanu antes de les reformes de Mario.
  • rorarii - la llinia final, o de reserva, nel exércitu republicanu d'antes de Mario. Estos fueron quitaos entá antes de les reformes como'l Triarii apurrió un ancla bien robusta
  • Sagittarii - arqueros, incluyendo arqueros auxiliares que monten caballu reclutados principalmente nel Imperiu Oriental y África
  • Scholae Palatinae - una tropa de la elite de soldaos nel exércitu romanu creáu pol Emperador Constantino'l Grande p'apurrir la proteición personal del Emperador y la so familia. Yeren los sustitutos de la guardia pretoriana.
  • Socii - Reclutes
  • speculatores - los esploradores y l'elementu de reconocencia del exércitu romanu
  • supernumerarii - una especie de soldáu de supernumerario que sirvió pa enllenar los sitios de los muertos o incapacitado poles sos firíes
  • Triarii - la tercer llinia estándar d'infantería del exércitu de la República romana
  • Vélites - una clase d'infantería llixera nel exércitu de la República romana. Llanzaben xavalines.
  • Xixiles - los bomberos y la policía de Roma Antigua.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Polibio, Historia Universal mientres la República romana, España, Editorial Iberia, 1969, p. 79.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Ibíd., p. 80.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar