Abrir el menú principal

La Rai (sigles de Radiotelevisione Italiana, n'español «Radiotelevisión Italiana») ye la compañía de radiodifusión pública d'Italia. La empresa foi fundada oficialmente'l 10 d'abril de 1954, cuando l'estáu italianu tomó'l control de la sociedá concesionaria de radiodifusión (Radio Audizioni Italiane) pa crear una empresa pública de radiu y televisión.

Rai — Radiotelevisione Italiana
Radiotelevisión Italiana
Logo of RAI (2016).svg
Tipu Empresa pública
Industria Medios de comunicación
Fundación 10 d'abril de 1954 (65 años)
Sede central Bandera d'Italia Roma, Italia.
Productos Radio, Televisión, Multimedia
Propietariu Ministeriu d'Economía y Finances Públiques
Gobiernu d'Italia
Sitiu web http://www.rai.it
[editar datos en Wikidata]

Anguaño la RAI xestiona una amplia ufierta de servicios con 11 emisores de radiu, 13 canales de televisión, centros de producción audiovisual, servicio multimedia, teledifusión y vienta de publicidá ente otros campos. Tou ello finánciase al traviés d'un sistema mistu con impuestos direutos, publicidá y vienta de productos. La so plantía ta formada por casi 12.000 trabayadores, lo que-yos convierte nel quintu mayor grupu de radiodifusión d'Europa.[1][2]

L'ente públicu ye una sociedá por aiciones na qu'el gobierno italianu, al traviés del ministeriu d'Economía y Finances, controla'l 99,8% de los títulos.

La RAI ye miembru activu de la Unión Europea de Radiodifusión y unu de los sos mayores contribuidores.

HistoriaEditar

Creación de la RAIEditar

Los oríxenes de RAI atopar na Unione Radiofonica Italiana, el primer grupu públicu de radiu d'Italia. Dicha empresa foi creada'l 27 d'agostu de 1924 pol ministeriu de les Comunicaciones italianu como una empresa de titularidá privada. Tres años dempués, el gobiernu de Benitu Mussolini absorber y camudó el so nome pol de Ente Italianu per -y Audizioni Radiofoniche (EIAR).[3] Mientres la dictadura de Mussolini y hasta la so muerte, la EIAR caltuvo'l monopoliu de la radio italiana al traviés de los sos dos canales: Rete Rossa (con música clásica) y Rete Azzurra (con información y entretenimientu).[3]

Tres la lliberación d'Italia per parte de les tropes aliaes na Segunda Guerra Mundial y la llegada de la democracia, les nueves autoridaes del país camudaron la denominación de la empresa por Radio Audizioni Italiane, que primeramente taba controlada por Società idroelettrica piemontese (SIP). Amás de los dos canales yá esistentes, en 1950 creóse la primer emisora en frecuencia modulada, Terzo Programma.[3]

En 1949 la RAI asumió la emisión en pruebes de televisión dende un modestu estudiu de Milán. Nun foi hasta'l 3 de xineru de 1954 cuando se punxeron en marcha les emisiones regulares de la primer canal de televisión del país, llamáu Programma Nazionale (actual Rai 1), que dende'l primer día tuvo cobertoria en Roma, Milán, Nápoles y Turín, siendo percibíu por unos pocos llares.[4] Cola llegada de la televisión, RAI camudó la so denominación social pola actual Radiotelevisione Italiana el 10 d'abril del mesmu añu y l'estáu asumió'l control total pa espandir la cobertoria del serviciu.[4]

Mientres los siguientes años, RAI concentrar n'aumentar la cobertoria de televisión en tol territoriu nacional.[3] El 4 de payares de 1961 l'ente públicu punxo en marcha la so segunda canal de televisión (Rai 2), y en 1972 empezó a emitir, de forma esperimental, programes en color sol sistema PAL. Les emisiones en color normalizaron el 1 de febreru de 1977, anque de forma parcial, pos el procesu de transición remató un añu y mediu dempués.[4]

Reforma audiovisual (1975)Editar

Cola meyora de cobertoria y fuerte implantación de la televisión na sociedá italiana, el gobiernu italianu aprobó'l 14 d'abril de 1975 la Llei 103», pola que se reformó l'ente públicu de radiotelevisión.[5] Con ánimu de garantizar una mayor independencia editorial, el control de la RAI pasó del gobiernu al parllamentu italianu. Amás, marcábase como oxetivu la pluralidá informativa y l'apertura a tolos enclinos de la sociedá italiana, polo que la RAI taba obligada agora a dexar espacios a los sindicatos, asociaciones, grupos relixosos y movimientos políticos. L'otru oxetivu establecíu yera l'apertura d'una tercer canal de televisión rexonal (Rai 3, estrenáu'l 15 d'avientu de 1979).[5]

El procesu de reformes de la RAI provocó notables cambeos na televisión italiana. El nomamientu de los direutores de cada canal faíase agora sobre la base de les corrientes polítiques del país, polo que Rai Unu pasó a tar so la influencia de la Democracia Cristiana y Rai Due del Partíu Socialista.[6] Darréu, el Partíu Comunista Italianu consiguió exercer inflúi sobre Rai Tre. Esti procesu foi bautizáu como Lottizzazione y caltúvose hasta entamos de los años 1990.[7]

Per otra parte, a empiezos de los años 1980 producióse la lliberalización del sector televisivu, dempués de que la Corte Constitucional declarara válides les emisiones d'una canal local y liberalizara les tresmisiones por cable. Nesos años formaron redes de televisiones locales como Canale 5 que funcionaron de facto como cadenes de televisión, al emitir la mesma programación de forma simultánea gracies al videocinta.[8] La RAI perdió'l monopoliu nel sector, pero caltuvo mientres décades un duopolio nos ingresos publicitarios colos trés canales del grupu Mediaset, propiedá de Silvio Berlusconi.[9]

Situación actualEditar

A empiezos de la década de 1990 RAI afacer al nuevu modelu de los medios de comunicación italianos. El emisores de radiu modificaron la so programación pa tomar diversos públicos, y tocantes a les canales de televisión creóse una ufierta temática pa empobinase a distintos sectores de l'audiencia, rompiendo col modelu de Lottizzazione. Nesi tiempu Rai Unu consolidóse como líder d'audiencia n'Italia.[10]

Nel añu 2000 la RAI entamó un cambéu radical na so imaxe corporativa, con una camparina como identificativo de toles sos canales. Nesi tiempu'l gobiernu italianu de Berlusconi estudió la privatización parcial del ente públicu, pola que se vendería un 20% de les aiciones de la canal que caltenía'l ministeriu d'Economía.[11] Sicasí, la oposición de diversos partíos políticos y parte de la sociedá italiana paralizó la decisión en 2005, polo que RAI sigue controlada na so totalidá pol estáu.

Nos siguientes años el grupu desenvolvió nueves emisores de radiu pa Internet, abrió la so propia canal de YouTube en 2005 y empezó a emitir en 16:9 y alta definición en 2008. Pa ufiertar una programación competitiva na televisión dixital terrestre, el grupu desenvolvió una amplia ufierta de canales temátiques y abrió dos semigeneralistas, Rai 4 (2008, públicu nuevu) y Rai 5 (2010, cultural).

OrganizaciónEditar

 
Sede de la RAI en Roma.

La RAI ye una sociedá por aiciones na qu'el ministeriu d'Economía y Finances controla'l 99,56% y la Sociedá Italiana d'Autores y Editores tien un paquete testimonial del 0,44%. Hai un conseyu d'alministración compuestu por nueve miembros: siete son escoyíos pola comisión parllamentaria de vixilancia de la RAI, ente que los dos restantes son escoyíos pol ministeriu d'Economía y Finances como accionista mayoritariu. Los miembros del conseyu tienen un mandatu de trés años que pueden anovar al términu del mesmu.

Pa escoyer el presidente del conseyu d'alministración, el ministeriu d'Economía presenta un candidatu ente los dos conseyeros que puede nomar. Dempués, el conseyu tien d'aprobar el nomamientu por una mayoría de dos tercios de la comisión parllamentaria de vixilancia. El conseyu d'alministración vota tamién al direutor xeneral (mandatu de trés años anovable, tamién propuestu pol ministeriu d'Economía), a los direutores de les canales de televisión y al informativos. La política italiana aldericó la posibilidá de desvenceyar el nomamientu d'estos cargos del parllamentu.

Como televisión estatal, la RAI tien la obligación de producir tresmisiones de serviciu y utilidá pública nun porcentaxe del horariu preferencial, tantu en radio como en televisión.

FinanciamientuEditar

RAI finánciase al traviés d'un canon televisivu y publicidá. El canon ye un impuestu que se cobra a tolos residentes n'Italia que tengan una televisión, 109 euros en 2010. Anque l'impuestu recaldar l'estáu, ésti trespasa la cantidá al ente públicu de forma íntegra. Dichu impuestu esiste dende un decretu llei de 1938, cuando'l gobiernu italianu enllantó una tasa a los dispositivos afechos o adaptables a la recepción de radioaudiciones».[12] Col pasu del tiempu, el canon caltúvose como un impuestu únicu del que tán exentos determinaos colectivos.

A cambéu del dineru recibíu pol impuestu, RAI tien de cumplir unes obligaciones de serviciu públicu marcaes nos contratos programa, conocíos como contratos de serviciu. Estos documentos tomen temes como la cobertoria informativa, los derechos de colectivos minoritarios, la ufierta de les canales y el financiamientu del ente públicu.[13]

Amás del dineru recibíu pol canon, RAI emite patrocinios y publicidá comercial en toles sos canales de radiu y televisión.[13] El grupu xestiona, al traviés de la empresa Sipra, los contratos publicitarios coles empreses anunciantes. RAI empezó a emitir espacios publicitarios en 1957 dientro d'un programa específicu llamáu Carosello, onde s'ufiertaben sketches con un mensaxe publicitariu a la fin y del que surdieron personaxes como Calimero y La Llinia.[14]

RadioEditar

RAI caltien na actualidá un ampliu númberu d'emisores de radio integraes nel grupu Rai Radiu. D'elles, trés son xeneralistas y herederes de l'antigua Unione Radiofonica Italiana, ente que'l restu son servicios temáticos que pueden escuchase en FM y DAB. Radio 1 ye tamién la única radio autorizada pa emitir en onda media. Amás, esisten dos radios rexonales n'alemán y eslovenu pa les rexones del Altu-Adigio y Trieste, respeutivamente.

Enantes RAI tenía tamién una emisora internacional. Rai Italia Radio, que foi cerrada a finales de 2011.

Emisores xeneralistasEditar

  • Rai Radio 1: Emisora enfocada a la información nacional, tresmisión d'eventos en direutu y música.
  • Rai Radio 2: Dedicada al públicu nuevu, cuenta con programes d'entretenimientu, musicales y tresmisión d'eventos en direutu.
  • Rai Radio 3: Cuenta con una programación cultural.

Emisores dixitalesEditar

Otros serviciosEditar

TelevisiónEditar

RAI xestiona 14 canales disponibles na televisión dixital terrestre y distintos servicios al traviés de cable, satélite y streaming por Internet, siendo unu de los grupos europeos con más emisores al so cargu. Históricamente, el serviciu de televisión del ente públicu centróse en tres canales de televisión: Rai Unu, Rai Due y Rai Tre. Sicasí, desenvolvieron más cola proliferación de nueves teunoloxíes dende los años 1990.

Canales xeneralistas y semigeneralistasEditar

Rai 1Editar

Rai 1 (Rai Unu) ye la principal canal de televisión de RAI y el primeru d'Italia en ponese en marcha. Fundóse'l 3 de xineru de 1954 como Programma Nazionale y desenvolvió una programación xeneralista basada nel entretenimientu, información y programes educativos. El so desenvolvimientu definitivu producir a empiezos de los años 1960, cuando la recuperación económica d'Italia aumentó la vienta de televisiones. Cola apaición de Rai 2 en 1961, la primer canal convertir na canal insinia de la empresa pública.

Anguaño, Rai 1 ye la televisión con más audiencia del grupu RAI y compite direutamente con Canale 5, principal emisora privada del grupu Mediaset. La so programación actual ye xeneralista con producción propia, entretenimientu, informativos y eventos en direutu como'l Festival de Sanremo.[15] En 2009 Rai 1 foi la canal con más audiencia d'Italia, al llograr una cuota de pantalla añal del 22% en 2009.[10]

Rai 2Editar

Rai 2 (Rai Due) ye la segunda cadena de RAI. Foi creada'l 4 de payares de 1961 como Secondo Programma, y mientres los sos primeros años caltuvo un calter alternativu al de Rai 1. Sicasí, cola llegada de la televisión privada camudó la so ufierta a una más xuvenil, basada n'entretenimientu y series.

La programación habitual de Rai 2 ta dirixida a un públicu nuevu y adultu ente 18 y 45 años, de menor edá qu'el de Rai 1. Ente los sos espacios más populares atópense les series estauxunidenses, películes y programes de telerrealidad como The Voice y La isla de los famosos.[15] Rai 2 ye tamién la única canal xeneralista de RAI qu'emite dibuxos animaos.[15]

Rai 3Editar

Rai 3 (Rai Tre) ye la tercer canal de la RAI. Nació'l 15 d'avientu de 1979 a partir de la reforma de la RAI, y nos sos primeros años foi un serviciu con espacios educativos y desconexones rexonales pa informativos. Nos años 1980 adoptó un enfoque cultural y alternativo. Anguaño ufierta espacios informativos, desconexones rexonales, serviciu públicu y programes educativos.[15]

Rai 4Editar

Rai 4 ye una canal de televisión semigeneralista enfocáu al públicu xuvenil, esclusivu de la televisión dixital terrestre. El proyeutu surdió a mediaos del añu 2000 pero nun se punxo en marcha hasta'l 14 de xunetu de 2008, fecha d'entamu d'emisiones.[16] Espublízase como la canal de la ficción y ye frecuente atopar series estauxunidenses, telerrealidad y anime.[16]

Rai 5Editar

Rai 5 ye una canal de televisión semigeneralista dedicáu a la cultura, estrenáu'l 26 de payares de 2010 na frecuencia qu'antes ocupaba Rai Extra y esclusivu de la televisión dixital terrestre. La so programación consta de reportaxes, documentales y espacios divulgativos. Foi la televisión oficial de la Esposición Internacional de Milán de 2015.[17]

Canales temátiquesEditar

La gran mayoría de les canales temátiques de la RAI tienen el so orixe en Rai Sat, plataforma qu'esistió dende 1987 hasta 2010 como productora de canales temátiques públicos pa cable y satélite, mientres años disponibles solo nel pagu por visión. Cola llegada de la televisión dixital terrestre, RAI desempeñó una fuerte inversión pa competir coles canales esclusives de Mediaset al traviés de temáticos especializaos, polo que toos pasaron a ser n'abiertu.

Otres canales y serviciosEditar

Empreses participaesEditar

El grupu Rai entiende diverses sociedaes qu'operen nel mercáu de los medios de comunicación y de la radiodifusión:

Sociedaes controlaesEditar

Sociedaes participaesEditar

Amás, la RAI ye miembru activu de la Unión Europea de Radiodifusión y unu de los sos mayores contribuidores.

Imaxe corporativaEditar

 
Set de la RAI nel Parllamentu Européu, onde puede trate'l logotipu clásicu de los años 1980.

RAI cuenta dende'l 18 de mayu de 2010 con una imaxe unificada pa toles sos canales, basada en formes xeométriques.[18] La imaxe de grupu ye un cuadráu azul col nome «Rai» en minúscules. Partiendo d'esa imaxe, el logo de cada canal ye un rectángulu compuestu por dos cuadraos. el primeru col logo de grupu y el segundu col númberu o nome de cada canal. Cada logotipu tien un color específicu, anque nes emisiones en pantalla ésti ye siempres tresparente. Toos ellos tán afechos pa les emisiones en 16:9.[18]

Enantes, RAI tuvo otros logotipos. El primeru d'ellos foi diseñáu por Erberto Carboni y taba compuestu de lletres cuadraes.[19] Sicasí, foi más popular la imaxe de les retresmisiones televisives, tamién diseñada por Carboni, nel qu'apaecíen les lletres «T» y «V» sobre un cuadráu.[19] Magar la reforma de la RAI de 1975, esti logotipu caltener hasta 1983.[19] Nesi tiempu tamién se fixeron populares les cortines d'entrada y salida a publicidá, qu'amosaben distintes formes y colores ensin emplegar el logotipu principal.

En 1983, RAI unificó la imaxe de los sos trés canales con un trabayu del estudiu gráficu ARA, de Cusano Milanino.[20] El nuevu logotipu taba compuestu de lletres mayúscules y cada canal tenía acomuñáu un color y forma xeométrica tridimensional. Rai Unu quedar cola esfera azul; Rai Due col cubu coloráu, y Rai Tre col triángulu verde. Les formes xeométriques añedir en 1988.[20] El logo xeneral de RAI foi modificáu en 1988, con un rediseño de les lletres y la bandera italiana na «A». En pantalla figuraba una simple trescripción del nome en blancu.

RAI nun camudó la so imaxe tradicional hasta l'añu 2000, cuando l'estudiu de Perluigi Celli realizó un trabayu dafechu distintu al logotipu clásicu, coles mires d'unificar les canales principales.[18] El nuevu logo yera una camparina blanca que nos cantos de les sos nales tien el perfil d'una cara humana. A la izquierda figura'l nome «Rai» ente qu'a la derecha sale'l identificativo de cada canal.[21] Cada logo caltuvo'l color identificativo de l'anterior versión. El procesu implementar de forma gradual dende 2000 hasta 2003, anque delles plataformes como Rai Sat y Rai International caltuvieron el logo clásicu. La camparina ye inda unu de los distintivos de RAI.[18]

Ver tamiénEditar

ReferenciesEditar

  1. Noam, Eli M.. Who Owns the Worlds Media?: Media Concentration and Ownership around the World (n'en).
  2. «Rai - Peracabe notizie el so Rai - Argomenti del Sole 24 Ore» (it). Consultáu'l 17 de febreru de 2016.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 RAI (ed.): «La storia della radio» (italianu). Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.
  4. 4,0 4,1 4,2 Fracassi.net (ed.): «Dopo cinquant'anni nasce il digitale terrestre» (italianu). Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.
  5. 5,0 5,1 RAI (ed.): «Dal 1970 al 1990» (italianu). Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.
  6. European University Institute (ed.): «Politician watching: the measurement of pluralism in Italian television news» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 3 de xunetu de 2007. Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.
  7. Il Giornale (ed.): «Appello alla destra: non spegnete Rai3 Y non regalate martiri alla sinistra» (italianu). Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.
  8. Remata la guerra de les grandes televisiones privaes n'Italia El País, 29.8.1984
  9. Mediorama (ed.): «La RAI en riesgu d'entrar a la era dixital: Enrico Menduni». Archiváu dende l'orixinal, el 1 d'abril de 2009. Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.
  10. 10,0 10,1 «Auditel – Bilancio Autunno 2008-2009» (italianu). Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.
  11. Cinco Díes (ed.): «Berlusconi anuncia la privatización del 20% de la RAI antes de marzu de 2005». Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.
  12. El Confidencial (ed.): «Italia pon un canon a los ordenadores pa subvencionar la TV pública RAI». Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.
  13. 13,0 13,1 Beppe Grillu. «Cancelliamo il canone» (italianu). Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.
  14. «Del Carosello a la Premiatissima». Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.
  15. 15,0 15,1 15,2 15,3 Sorrisi y Canzoni (ed.): «Tredici canali, restyling del logo, alta definizione: ecco la nuova Rai» (italianu). Archiváu dende l'orixinal, el 22 de setiembre de 2010. Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.
  16. 16,0 16,1 Current TV (ed.): «Sul digitale terrestre non arriva Retequattro ma Rai4.» (italianu). Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.
  17. Dixital Sat (ed.): «Garimberti: Rai 5 avrà natura italo-centrica y sarà il canale d'el'Expo 2015» (italianu). Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.
  18. 18,0 18,1 18,2 18,3 Under Consideration (ed.): «Who Let the Butterflies Out?» (inglés). Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.
  19. 19,0 19,1 19,2 Social de Signzine (ed.): «Erberto Carboni per la Rai» (italianu). Archiváu dende l'orixinal, el 5 d'avientu de 2010. Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.
  20. 20,0 20,1 Estudio LLABRA (ed.): «Grafica tradizionale (pre Mac) - ARA - Marchi 1982-1989» (italianu). Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.
  21. Corriera della Sera (ed.): «La Rai camuda volto: ecco 6 nuove annunciatrici» (italianu). Consultáu'l 4 de setiembre de 2010.

Enllaces esternosEditar

Plantía:Radiotelevisione Italiana