República Popular Bielorrusa

La República Popular Bielorrusa o República Nacional Bielorrusa (en bielorrusu: Белару́ская Наро́дная Рэспу́бліка, Bielarúskaya Naródnaya Respúblika), históricamente referida como la República Democrática de la Rutenia blanca (n'alemán: Weißruthenische Volksrepublik; en francés: République Démocratique de la Ruthénie Blanche) foi un intentu fallíu de crear un estáu bielorrusu que declaró la so independencia en 1918. Xeneralmente ye retratáu como un Estáu satélite del Imperiu Alemán.


República Popular Bielorrusa
(de 25 marzu 1918 a 1919)

República Socialista Soviética de Bielorrusia
estado histórico con reconocimiento limitado (es) Traducir
Bandera blanca-roja-blanca (es) Traducir coat of arms BDR (en) Traducir
Lema nacional ¡Proletarios de tolos países, xuníos!
Himnu nacional Vajacki marš
Alministración
Capital Minsk (hasta 10 avientu 1918)
Grodno (de xineru 1919 a setiembre 1919)
Forma de gobiernu República parllamentaria
república soviética
Jazep Varonka (es) Traducir
Llingües oficiales bielorrusu
Rellaciones diplomátiques
Xeografía
Cambiar los datos en Wikidata

Foi fundada'l 25 de marzu de 1918 en Minsk y foi reemplazada por un gobiernu comunista'l 5 de xineru de 1919. Pa estremar la República Popular Bielorrusa, por recibir tamién un nome bien similar al de les repúbliques comunistes, ye tamién conocida como "República Democrática Bielorrusa". Dexó d'esistir cuando la capital, Minsk, foi prindada pol exércitu bolxevique de Rusia y la República Socialista Soviética Bielorrusa fundir p'asocede-y.

Les autoridaes de la RPB formaron un gobiernu n'exiliu más tarde. Anguaño, la Rada de la República Popular Bielorrusa ye'l gobiernu nel exiliu más antiguu del mundu. (ver Gobiernos depuestos d'Estaos actuales)

Historia editar

La República Popular Bielorrusa foi declarada mientres la Primer Guerra Mundial el 25 de marzu de 1918, cuando Bielorrusia foi ocupada polos alemanes acordies con el Tratáu de Brest-Litovsk.

Dempués de la Revolución de febreru de 1917 en Rusia, surdieron discutinios activos en Bielorrusia alrodiu de ganar autonomía dientro del nuevu gobiernu democráticu rusu, o declarar la independencia. Representantes de la mayor parte de les rexones bielorruses y de distintos poderes políticos (la mayoría, d'esquierda), incluyendo l'Asamblea Socialista Bielorrusa, el Movimientu democráticu cristianu y el Bund, formaron un Conseyu Nacional Bielorrusu a finales de 1917. El conseyu empezó a trabayar nel establecimientu d'instituciones gubernamentales bielorruses. Los alemanes y los bolxeviques refugaron reconocer al conseyu ya interfirieron nes sos actividaes. Sicasí, los alemanes vieron a una independiente Bielorrusia como parte de la so implementación del plan d'Estaos colchones dientro de la Mitteleuropa. Los bolxeviques tuvieron negociaciones cola República Popular Bielorrusa con al respective de una eventual reconocencia, pero en llugar d'eso, decidióse dempués establecer un gobiernu pro soviéticu bielorrusu; la República Socialista Soviética Bielorrusa.

Paralelamente coles negociaciones que los alemanes y los bolxeviques teníen, el Conseyu Bielorrusu empezó viviegamente a demandar una reconocencia al estatus autónomu para Bielorrusia, con discutinios internos continues si tendría de convertise nuna rexón autónoma dientro de Rusia o declarase independiente.

 
El primer gobiernu de la república.
D'esquierda a derecha, sentaos:
Aliaksandar Burbis, Jan Sierada, Jazep Varonka, Vasil Zacharka.
D'esquierda a derecha, de pies:
Arkadz Smolich, Pyotra Krecheuski, Kastus Jezavitau, Anton Ausianik, Liavon Zayats.

Na so primer Carta Constituyente, publicada'l 21 de febreru de 1918, el Conseyu bielorrusu se autoproclamó como l'únicu poder llexítimu nel territoriu de Bielorrusia. El 9 de marzu, tres la firma del Tratáu de Brest-Litovsk ente los alemanes y los bolxeviques, el Conseyu publicó una segunda Carta onde se declara l'establecimientu de la República Popular Bielorrusa. El Conseyu volvióse'l gobiernu provisional del país y foi renombráu como El Conseyu de la República Popular Bielorrusa.

El 25 de marzu d'esi mesmu añu, el Conseyu emitió una tercer Carta declarando la independencia de Bielorrusia. Dempués de la noticia, diéronse lugar reunión locales en delles ciudaes bielorruses onde circulaben resolvimientos sofitando a la creación d'una república independiente.

Territoriu editar

Na Tercer Carta Constituyente, los siguientes territorios fueron reclamaos pola RPB: la gobernatura de Moguilev (provincia), según delles partes bielorruses de la gobernatura de Minsk, la gobernatura de Grodno (incluyendo Belastok), la gobernatura de Vilnius, la gobernatura de Vitebsk y la gobernatura de Smolensk, incluyendo partes estremeros d'otres gobernaturas con población de mayoría bielorrusa, refugando la partición de les tierres bielorruses ente Alemaña y Rusia.[1] Los territorios fueron reclamaos por cuenta de la gran mayoría o minoría bielorrusa neses árees (como nes gobernaturas de Grodno y de Vilnius), anque tamién había un númberu considerable de lituanos, polacos y persones que falaben variedaes mistes del bielorrusu, lituanu y polacu, según tamién xudíos, que se topaben nos poblaos y nes ciudaes (en dellos poblaos, yeren mayoría). Dalgunos de dichos xudíos falaben rusu como'l so idioma natal; dalgunos falaben yiddish.

Militar editar

 
El presidente y xeneral Stanisław Bułak-Bałachowicz.

Hubo intentos pa crear fuercies armaes regulaes pa l'acabante establecer república bielorrusa.[2] Les unidaes militares bielorruses empezar a formar dientro del desorganizado exércitu rusu yá en 1917.

Acordies con l'historiador Oleg Latyszonek, aproximao 11 000 persones, la mayoría voluntarios, apuntar nel exércitu de la República Bielorrusa.[3]

El xeneral Stanisław Bułak-Bałachowicz sofitó'l gobiernu de la RPB y abiertamente asitió'l so exércitu como l'Exércitu Nacional Bielorrusu, tamién tomando poder como'l primer presidente del Gobiernu Provisional Bielorrusu, pocu dempués de la cayida de la RPB antes de tomar poder de Bielorrusia. Pola so resistencia en contra de les fuercies bolxeviques qu'atacaron al campesinado local bielorrusu mientres la invasión soviética, los miembros de la minoría bielorrusa en Polonia reconocer como'l so héroe nacional.

La mayor aición militar realizada pola República Popular Bielorrusa foi nel llevantamientu de Slutsk a finales de 1920. El Conseyu de la RPB, nesi tiempu establecíu en Lituania, unvió oficiales p'ayudar a entamar la resistencia anti-bolxevique nel pobláu de Slutsk. L'exércitu bielorrusu foi dirixíu p'aguantar un mes en contra del gran poder del Exércitu Coloráu.

Otres aiciones realizaes pola RPB editar

 
Misión diplomática y militar de la República Popular Bielorrusa

Mientres la so curtia esistencia, el gobiernu de Bielorrusia estableció estreches rellaciones cola República Popular Ucraína, dende onde s'unviaba suministros de comida a Bielorrusia y, d'esta miente, evitábase la fame nel país.[4] Les representaciones diplomátiques de Bielorrusia fueren creaes n'Alemaña, Estonia, Ucrania y n'otros países pa primir alrodiu de los intereses bielorrusos, o pa sofitar a los soldaos bielorrusos y a los refuxaos, quien terminaben en distintos partes del antiguu Imperiu Rusu.

Al empezar 1918, Antón Lutskévich, el primer ministru de Bielorrusia, axuntar con Vladímir Lenin cola esperanza de ganar reconocencia pa la independencia de Bielorrusia pola Rusia soviética. La delegación bielorrusa inclusive propunxo la creación d'una federación cola RSFS de Rusia y l'adopción de la constitución soviética nel país a cambéu de la reconocencia per parte de Rusia de Bielorrusia como un estáu independiente, pero Lenin nun tuvo acordies con estes propuestes.[5]

El gobiernu tamién buscaba construyir ente 150 y 350 colexos, y se comnzaron preparativos pa la creación d'una Universidá en Minsk.

Al tar arrodiada per países vecinos más poderosos y al nun tener nengún aliáu, la RPB perdió rápido la so independencia y nun se convirtió nun Estáu sólidu con una constitución o definíu territorialmente. Sicasí, dellos historiadores modernos bielorrusos suxuren que la creación de la República Popular Bielorrusa foi la razón pola cual los bolxeviques crearon el Estáu pro soviéticu de la República Socialista Soviética Bielorrusa, y l'autorización de dellos elementos na vida cultural nacional na década de 1920[ensin referencies].

Exiliu editar

N'avientu de 1918, l'exércitu alemán empezó a retirase del territoriu bielorrusu y l'Exércitu coloráu enfusar pa establecer la República Socialista Soviética Bielorrusa. La Rada (Conseyu) de la RPB treslladar a Grodno, el centru d'una rexón bielorrusa semi-autónoma dientro de la República de Lituania.[2] Mientres la Guerra polacu-soviética, la Rada entró nel exiliu y facilitó la llucha anticomunista nesi país mientres la década de 1920. En 1925, el gobiernu exiliáu de la República Popular Bielorrusa entró en discutiniu sobre dimitir la so autoridá política a favor de la República Socialista Soviética Bielorrusa que controlaba la parte oriental de Bielorrusia. A pesar de que dellos miembros del gobiernu democráticu defendieron la idea, la propuesta nun foi aprobada.[6]

Mientres la Segunda Guerra Mundial, el gobiernu bielorrusu nel exiliu, establecíu en Praga, refugó cooperar cola Alemaña nazi o cola "Rada Central Bielorrusa", el gobiernu títere pro-alemán, y emitió declaraciones a favor de los aliaos occidentales.

La meyora del Exércitu Coloráu en 1945 forzó a la Rada de la RPB a rellocalizarse na parte occidental d'Alemaña, ocupada poles tropes del Reinu Xuníu y d'Estaos Xuníos. En febreru de 1948, la Rada espublizó un manifiestu especial, onde se declaraba la so torna a l'actividá política. N'abril d'esi mesmu añu, la Rada, xunto con representantes de los refuxaos de post-guerra bielorrusos, axuntar nuna conferencia en Osterhofen, Baviera.

 
Manifestación de celebración pol "Día de la llibertá" entamada pola oposición bielorrusa nel 2007.

Dempués de la disolución de la Xunión Soviética a principios de los años 1990, los gobiernos nel exiliu de los países vecinos (Lituania, Polonia y otros) devolvieron los sos mandatos a los nuevos gobiernos independientes d'esos territorios..

Dempués de la declaración d'independencia de la República Socialista Soviética de Bielorrusia en 1990, pensar nesi momentu que la Rada taba llista pa retomar la so estatus a un parllamentu democráticamente escoyíu de Bielorrusia. El parllamentu de Bielorrusia, nesi tiempu, fuera escoyíu so réxime soviéticu. Sicasí, estos planes nun tuvieron ésitu dempués de que Aleksandr Lukashenko —antiguu xefe supremu del Partíu Comunista Bielorrusu—, al ser escoyíu en 1994, estableciera un réxime autoritariu acompañáu cola torna de polítiques soviétiques no que respecta al idioma bielorrusu y la cultura.[7]

 
Ivonka Survilla, actual presidenta de la Rada nel exiliu.

La Rada RPB entá esiste como un gobiernu nel exiliu y la so meta ye primir pa los intereses de la diáspora bielorrusa en países onde tien representantes.

Dende finales de 1980, el 25 de marzu, día de la Independencia de la República Popular Bielorrusa, ye celebráu estensamente pola oposición democrática nacional bielorrusa como'l Día de la Llibertá (bielorrusu: Дзень волі). Ye usualmente acompañáu por grandes manifestaciones y protestes per parte de la oposición en Minsk, y por eventos de celebración de les organizaciones de la diáspora bielorrusa en tol mundu, sofitando al gobiernu bielorrusu nel exiliu.

Presidentes editar

Presidentes del Conseyu de la República Popular:

Símbolos editar

Una bandera nacional con tres franxes, blancu-colloráu-blancu, foi adoptada, según un escudu nacional (Pahonia) basada nun emblema del Gran Ducáu de Lituania.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «3rd Constituent Charter of the BNR Rada». Radabnr.org. Consultáu'l 14 de xineru de 2016.
  2. 2,0 2,1 «Selected Bibliography of works on the struggle for Belarusian Independence 1900–1921 in the Francis Skaryna Belarusian Library in London». Radabnr.org. Archiváu dende l'orixinal, el 27 de setiembre de 2013. Consultáu'l 14 de xineru de 2012.
  3. 2010-03-25 08:44:45, Еўрарадыё (25 de marzu de 2010). «25 пытанняў і адказаў з гісторыі БНР». Euroradio.fm. Archiváu dende l'orixinal, el 15 d'abril de 2012. Consultáu'l 14 de xineru de 2012.
  4. «Баба с красным обозом перед "Европой"». Naviny.by (24 de marzu de 2009). Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'abril de 2015. Consultáu'l 14 de xineru de 2012.
  5. «Яго імя — сімвал нашай незалежнасці». Zbsb.org. Consultáu'l 14 de xineru de 2012.
  6. Уладзімер Арлоў. Васіль Захарка
  7. «The March 20, 2006 Memorandum of the BNR Rada». Radabnr.org. Consultáu'l 14 de xineru de 2016.

Enllaces esternos editar