Imperiu alemán

(Redirixío dende Imperiu Alemán)

L'Imperiu alemán (n'alemán: Deutsches Reich,[1] llamáu por dellos historiadores alemanes Kaiserlich Deutsches Reich o a cencielles Kaiserreich), foi la forma d'Estáu qu'esistió n'Alemaña dende la so unificación y la proclamación de Guillermu I como emperador, el 18 de xineru de 1871, hasta 1918, cuando se convirtió nuna república dempués de la derrota na Primer Guerra Mundial y l'abdicación de Guillermu II (9 de payares de 1918). El términu de Deutsches Reich caltúvose como nome oficial d'Alemaña mientres la República de Weimar y la mayor parte del periodu nazi hasta 1943, cuando foi camudáu a Großdeutsches Reich («Gran Imperiu alemán»).

Confederación Alemana del Norte
Imperiu alemán
(de 1r xineru 1871 a 9 payares 1918)
República de Weimar
República de Lituania (1918–1940)
Segunda República Polaca
estáu desapaecíu
bandera del Imperio alemán (es) Traducir coat of arms of the German Empire (en) Traducir
Himnu nacional Heil dir im Siegerkranz (es) Traducir
Alministración
Capital Berlín
Forma de gobiernu monarquía federal
Monarquía constitucional
Emperador alemán Guillermu I d'Alemaña (dende 1r xineru 1871)
Llingües oficiales alemán
Relixón oficial Luteranismu, Iglesias Reformadas (es) Traducir y catolicismu
Miembru de
Xeografía
Coordenaes 52°N 13°E / 52°N 13°E / 52; 13
Superficie 540858 km²
Llendaba con Imperiu Rusu, Imperiu austrohúngaru, Francia, Suiza, Dinamarca, Países Baxos, Bélxica y Luxemburgu
Demografía
Población 41 058 792 hab. (1r avientu 1871)
Densidá 75,91 hab/km²
Economía
Moneda marco de oro alemán (es) Traducir y Papiermark (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Mientres los sos 47 años d'esistencia, l'Imperiu alemán surdió como una de les economíes industriales más poderoses de la Tierra y una gran potencia, hasta que se derrumbar dempués de la so derrota militar na Primer Guerra Mundial y la Revolución de Payares. Los Estaos fronterizos más importantes fueron l'Imperiu rusu nel este, Francia nel oeste y l'Imperiu austrohúngaru allugáu nel sur.

Historia editar

Antecedentes editar

La historia alemana del sieglu XIX, hasta la formación del Estáu-nación, caracterizóse por múltiples cambeos políticos y territoriales que se producieron tres el colapsu del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu en 1806. L'antiguu Imperiu caracterízase cada vez más polos intereses conflictivos de los sos dos grandes potencies: Austria y la potencia ascendente Prusia. Mientres les guerres napoleóniques, el Sacru Imperiu ye disueltu y reemplazáu pola Confederación del Rin, tutelada per Francia.

Dempués de la derrota de la Francia napoleónica ante los reinos d'Europa (que yeren n'especial los del Reinu Xuníu, Prusia, Rusia y Austria), los príncipes alemanes, sicasí, nun s'interesaron nun poder central que erosionase la so autonomía. Nel Congresu de Viena de 1815 foi creada la Confederación Xermánica, una confederación de les zones que pertenecieren antes de 1806 al Sacru Imperiu Romanu Xermánicu; a partir d'ella va tomar cuerpu la nación alemana. Depués del Congresu de Viena, que más palantre se describe na historia como'l Vormärz, Alemaña tuvo marcada por una política de restauración, apoderada pol canciller austriacu, el príncipe Klemens Wenzel von Metternich. Como parte de la llamada Santa Alianza ente Austria, Prusia y Rusia, la restauración tenía por oxetivu restablecer les rellaciones de poder ente los Estaos nacionales del Antiguu Réxime, esto ye, les esistentes antes de la Revolución Francesa en 1789.

 
La Revolución alemana de 1848-1849 en Berlín, 1848.

Esta política d'oponese a la nación y a los movimientos democráticu-burgueses llevó a numberoses protestes en munches partes de la Europa Central, que finalmente derivaron na Revolución de Marzu de 1848 nos estaos alemanes. Los miembros de la revolución pola acabante formar Alemaña crearon el primer parllamentu democráticu, l'Asamblea Nacional de Frankfurt. Al rei prusianu Federico Guillermu IV apurrióse-y la corona imperial alemana. Ésti, sicasí, apelando al so "derechu divín", negar al intentu fallíu, y la mayoría de los estaos alemanes decidieron xunise nuna base constitucional.

El gobiernu federal alemán siguió esistiendo dempués de la supresión violenta del movimientu revolucionariu de 1848-1849 so la direición del bandu austriacu. Suprimióse una década de la reaición política (Reaktionsära), na que les aspiraciones democrátiques y lliberales fueron recreaes de nuevu. Dende l'empiezu de la década de 1860, nos Estaos alemanes formáronse los primeros partíos políticos nel sentíu modernu.

En 1864, el gobiernu federal llegara a una alianza unificada de gran importancia con Austria, como na cuestión de Schleswig-Holstein de la guerra xermanu-danesa, na que Prusia y Austria, por causa de una clausa federal, taben una al llau d'otra. Sicasí, esti consensu ente les dos potencies duró pocu. Na disputa sobre Schleswig-Holstein en 1866 fueron los alemanes los qu'empecipiaron la Guerra Austro-Prusiana, na que los austriacos llucharon contra los exércitos de Prusia y dellos Estaos del norte d'Alemaña, al pie d'Italia y los Estaos del sur, incluyendo Baden, Baviera, Hesse y Wurtemberg. Dempués de la derrota d'Austria, creóse la Confederación Alemana del Norte sol lideralgu de Prusia.

Aicionada por una disputa ente Prusia y Francia por causa de la Socesión Española, en 1870 empezó la Guerra Franco-Prusiana. La declaración de guerra llegó dende'l llau francés, dempués de que Bismarck, el primer ministru de Prusia, publicara una versión editada del Telegrama de Ems, que comprometía políticamente a Francia. Los Estaos del sur d'Alemaña xuntar a Prusia. Bismarck utilizó esti actu pa llevar a cabu la coronación del rei de Prusia como emperador d'Alemaña y, poro, la integración de los Estaos del sur como parte d'una "pequeña solución alemana" nun reinu unificáu. Los trés guerres, que duraron dende 1864 hasta 1871, tamién se conocieron como les guerres de la unificación alemana.

La fundación del Imperiu editar

Pa más información vease: Historia d'Alemaña

 
Bismarck (derecha) con Napoleón III, tres la batalla de Sedán.
 
Die Proklamation des Deutschen Kaiserreiches, 3ª versión, regaláu pol Emperador Guillermu I d'Alemaña a Otto von Bismarck pol so setentenu aniversariu (1885).

Bismarck preparó un ampliu esquema, la Constitución alemana del norte, de 1866, que se convirtió na Constitución alemana de 1871, con dellos axustes. Alemaña adquirió delles traces democrátiques. Nel nuevu Imperiu había un parllamentu con dos cámares. La Cámara baxa, o Reichstag, yera escoyida por sufraxu universal masculín. Sicasí, les circunscripciones orixinales ellaboraes en 1871 nunca se volvieron a rediseñar pa reflexar la crecedera de les zones urbanes. Como resultancia, nel momentu de la gran espansión de les ciudaes alemanes ente los años 1890 y 1900, les zones rurales taben descomanadamente representaes.

La llexislación tamién riquía l'aprobación del Bundesrat, el Conseyu federal de diputaos de los Estaos del Reich. El poder executivo moraba nel emperador, o Káiser (pol caudiellu romanu César). Al emperador diéronse-y amplios poderes pola Constitución. El canciller yera'l comandante en xefe supremu de les fuercies armaes y l'árbitru final de les rellaciones internacionales. Oficialmente, el canciller yera un gabinete d'un solu home y yera responsable de la marcha de práuticamente tolos asuntos del Estáu, como la burocracia d'altos funcionarios al cargu de les finances, la guerra, les rellaciones internacionales, etc.; paecer al Presidente del Conseyu de Ministros. El Reichstag tenía'l poder d'aprobar, modificar o refugar proyeutos de llei y d'empecipiar una llexislación.

Anque de iure tolos Estaos teníen el mesmu poder executivu, práuticamente l'Imperiu taba apoderáu pol Estáu más grande y poderosu, Prusia. Estender pel norte y tenía les dos terceres partes de la superficie del Reich y los trés quintes partes de la so población. La corona imperial yera hereditaria de la Dinastía de los Hohenzollern, la casa reinante de Prusia. Cola esceición de los años 1872-1873 y 1892-1894, el canciller foi siempres coles mesmes el primer ministru de Prusia. Con 17 votos de los 58 nel Bundesrat, Berlín namái precisaba unos cuantos votos de los Estaos pequeños pa exercer un control efeutivu.

Los otros Estaos caltuvieron los sos propios gobiernos, pero llindáronse namái a los aspeutos de la soberanía. Por casu, los sellos postales emitíos pol Imperiu nel so conxuntu, al igual que la moneda, yeren al traviés d'una marca. Les pieces de valor cimeru yeren emitíes polos Estaos, pero yeren práuticamente monedes conmemorativas y teníen una circulación llindada.

Ente que los Estaos teníen les sos propies condecoraciones, y dalgunos teníen los sos propios exércitos, les fuercies militares de los más pequeños fueron puestes so control prusianu. Los exércitos de los Estaos más grandes, como los reinos de Baviera y Saxonia, coordinar colos exércitos principales de Prusia y en tiempu de guerra yeren controlaos pol gobiernu federal.

 
Guillermu I d'Alemaña.

La evolución del Imperiu alemán va d'acordies colos desarrollos paralelos nel reinu d'Italia, que se convirtió nuna nación unificada diez años primero que l'Imperiu alemán. Dellos elementos clave de la estructura política autoritaria del Imperiu alemán tamién fueron la base pa la modernización conservadora nel Xapón imperial de Meiji y pal caltenimientu d'una estructura política autoritaria so los zares del Imperiu rusu.

Una de les carauterístiques d'estos gobiernos foi la retención d'una parte bien importante del poder políticu per parte de la élite terrateniente, los junkers, por cuenta de la ausencia de meyores revolucionaries de los llabradores en combinación coles zones urbanes.

Anque autoritariu en munchos aspeutos, l'Imperiu dexó'l desenvolvimientu de partíos políticos, llibertá de xunta y ciertes cotes de llibertá d'espresión y asociación. Bismarck tuvo la intención de crear una fachada constitucional de mázcara pa la continuación de polítiques autoritaries. Nel procesu, creó un sistema con un grave defectu. Había una disparidad significativa ente los sistemes eleutorales de Prusia y d'Alemaña. Prusia utilizaba un sistema de votación bien restrictivu de tres clases, nel que la tercera parte más rica de la población podía escoyer el 85% de la llexislatura, lo qu'aseguraba una mayoría conservadora. Como se mentó enantes, el rei (con dos esceición) y el primer ministru de Prusia tamién yeren l'emperador y el canciller del Imperiu, lo que significaba que los mesmos gobernantes tuvieron que buscar les mayoríes de les llexislatures escoyíes en franquicies dafechu distintes.

Poder industrial editar

Sol lideralgu de Prusia y de Bismarck, Alemaña convirtiérase nuna nación y una potencia mundial. En 1871, 39 Estaos independientes xuniéronse. Los reis de Saxonia y Baviera, los príncipes, duques y eleutores de Brunswick, Baden, Hannover, Mecklemburgu, Wurtemberg y Oldemburgu xuraron llealtá al rei de Prusia, el Káiser. Cola unidá produció un periodu estraordinariu d'enerxía y espansión económica.

En 1871, l'Imperiu alemán cuntaba con 41 millones de ciudadanos. En 1913 había casi 68 millones, un aumentu de más de la metá. Y más de la metá d'ellos vivíen en pueblos y ciudaes.

Pero nun se trataba solo d'una espansión de la población. Los cimientos de la fortaleza económica nel cambéu de sieglu yeren d'aceru y carbón, y Alemaña fixo grandes progresos con dambos:

  • La producción d'aceru multiplicar por dolce en 30 años.
  • La producción de carbón casi se multiplicó por cinco en 30 años.
  • Les manufactures multiplicar por cuatro.
  • Les esportaciones multiplicar por trés.
  • Les esportaciones de productos químicos multiplicar por trés.
  • Les esportaciones de maquinaria multiplicar por cinco.

En 30 años, la participación d'Alemaña nel comerciu mundial aumentó nun terciu. En 1914, Alemaña yera la nación industrial más poderosa d'Europa. El epítome de la so industria podría tar na firma Krupp, que la so primer fábrica foi construyida en Essen. En 1902, la fábrica sola convirtiérase nuna gran ciudá coles sos propies cais, la so propia fuercia de policía, bomberos y lleis de tránsitu. Había 150 quilómetros de ferrocarril, 60 edificios de fábriques distintes, 8.500 máquines de ferramientes, siete estaciones llétriques, 140 quilómetros de cable soterrañu y 46 quilómetros en superficie.

Baxu Bismarck, Alemaña tuvo más cerca que cualesquier otru Estáu de les concepciones modernes de bienestar social. Los trabayadores alemanes esfrutaben de beneficios per enfermedá, accidentes y maternidá, comedores y vestuarios y un plan nacional de pensiones primero que estos pensárense inclusive nos países más lliberales. Sicasí, la vida de los trabayadores, como en tol mundu d'esa dómina, yera dura. Nes fábriques d'aceru operábase 12 hores diaries y 80 hores selmanales. Nun taben garantizaos nin descansu, nin vacaciones. N'Alemaña, como en tolos países industriales, había probeza y protestes.

En 1912, el Partíu Social Demócrata marxista foi'l partíu con mayor representación nel Reichstag, el parllamentu alemán. Pero'l Reichstag nun tenía'l control total d'Alemaña, el Káiser taba percima d'él en munches cuestiones y tenía la capacidá de gobernar al traviés de funcionarios qu'él mesmu nomaba.

La era de Bismarck editar

 
Otto von Bismarck.

Les polítiques internes de Bismarck xugaron un gran papel na creación d'una cultura política autoritaria nel Imperiu. Menos esmolecíu pola política del poder dempués de la unificación continental en 1871, el gobiernu semiparlamentario d'Alemaña llevó a cabu una revolución relativamente moderada, económica y política, dirixida dende enriba, que la llevó col tiempu a convertise na principal potencia industrial de la dómina.

Política esterior editar

 
Bismarck na Conferencia de Berlín, 1884.

La política esterior de Bismarck dempués de 1871 foi conservadora y trató de caltener l'equilibriu de poder n'Europa. La so mayor esmolición yera Francia, que quedó ganada y resentida dempués de la guerra franco-prusiana. Como'l franceses nun tuvieron fuercies pa ganar a Alemaña por sigo mesmos, buscaron una alianza con Rusia, cola qu'atraparíen a Alemaña ente dos frentes en casu d'una guerra (cosa que finalmente asocedió en 1914). Bismarck quería evitalo de toes toes y caltener rellaciones d'amistá colos rusos, y formó una alianza con ellos y l'Imperiu austrohúngaru (que pola década de 1880 taba siendo amodo amenorgáu a un satélite alemán), el Dreikaiserbund (Lliga de los Trés Emperadores). Mientres esti periodu, dellos militares alemanes abogaben por un ataque preventivu contra Rusia, pero Bismarck sabía que tales idees yeren temeraries. Escribió:

Les victories más brilloses nun pueden beneficiar sinón a la nación de Rusia, por cuenta del so clima, el so desiertu, el so frugalidad y nun tener más qu'una frontera que defender.

Tamién porque dexaría a Alemaña con otru vecín amargoso y resentío.

Bismarck consiguió ciertu númberu de posesiones coloniales p'Alemaña mientres la década de 1880 n'África y el Pacíficu, pero duldaba del valor real d'un imperiu colonial d'ultramar. Él y la mayoría de los sos contemporáneos yeren de mentalidá conservadora y centraben la so atención na política esterior colos países vecinos d'Alemaña. En 1914, el 60 % de la inversión esterior alemana dedicar a Europa, en comparanza con solo'l 5 % de la inversión británica. La mayor parte del dineru foi a naciones en desenvolvimientu como Rusia, qu'escarecíen del capital o de les conocencies téuniques pa industrializase por sigo mesmes, y les colonies d'Alemaña caltuviéronse mal desenvueltes (África Sudoccidental dizse de cutiu que nun yera apta pa ser una colonia penal).

Economía editar

 
Fábriques de Krupp en Essen, ca. 1890.
 
Industria alemano d'alredor de 1910

La industrialización progresó de forma dinámica n'Alemaña impulsada por subsidios y llexislaciones gubernamentales. Los fabricantes alemanes empezaron a captar los mercaos domésticos de les importaciones britániques y tamién a competir cola industria británica nel estranxeru, particularmente nos Estaos Xuníos. De primeres de la guerra franco-prusiana, los productos testiles y metalúrxicos alemanes superaren a los del Reinu Xuníu n'organización y eficiencia téunica, y movíu a los fabricantes británicos nel mercáu internu. Alemaña convertir na potencia económica dominante nel continente y foi'l segundu mayor país esportador dempués d'Estaos Xuníos. Escontra'l cambéu de sieglu, les industries metalúrxiques y d'inxeniería alemanes taben produciendo en gran midida pal mercáu de llibre comerciu del Reinu Xuníu. Na dómina de la Primer Guerra Mundial (1914-1918), la economía alemana camudara'l suministru del so exércitu col equipu fayadizu que se precisaba pa lluchar nesta guerra. Esto incluyó la producción de fusiles (Mauser 98), pistoles (Luger P08), ametralladores (Maxim), morteros (Minenwerfer) y delles otres pieces d'artillería pesao y llixera. Amás, l'Alemaña imperial foi líder nos sectores de la física y la química, de manera que un terciu de tolos Premios Nobel fueron apurríos a inventores ya investigadores alemanes.

De siguío, tables onde s'amuesa la evolución económica alemana al respeutive de les otres dos potencies europees (Francia y Reinu Xuníu); na primer tabla apaez la producción de carbón y na segunda la producción de fundición, en millones de tonelaes:[2]

Países Europeos 1850 1860 1870 1880 1890 1900
Alemaña N.A 16.731 N.A 59.118 82.291 149.788
Francia 4434 8300 13.400 19.362 26.083 33.404
Reinu Xuníu 57.500 81.322 N.A 149.021 184.529 228.784
Países 1870 1880 1890 1900
Alemaña 1262 2897 4350 7550
Francia 1178 1725 1962 2714
Reinu Xuníu 6590 7873 8031 9103

Ideoloxía editar

Dempués de llograr la unificación en 1871, Bismarck dedicó gran parte de la so atención a la causa de la unidá nacional so la ideoloxía del prusianismo. El conservadorismu católicu activista y emancipador, conceptualizado pol xiru conservador de la Ilesia católica sol papáu de Pío IX y el so dogma de la infalibilidad papal, según el radicalismu de la clase trabayadora, representada pol naciente Partíu Socialdemócrata, reaccionaron de munches maneres ante la esmolición de dislocación de bien distintos segmentos de la sociedá alemana, xenerada por una rápida transición d'una economía agraria a una economía basada nel capitalismu industrial modernu baxu tutelar nacionalista. En cuantes que una oposición firme ante católicu y socialistes plantegábase como fracasada, l'aproximamientu de Bismarck por aciu "el palu y cenahoria" llogró una bien apangada oposición de dambos grupos.

La ideoloxía de Bismarck puede resumise en cuatro oxetivos: la Kulturkampf, la reforma social, la unificación nacional y la Kleindeutschland.

 
Modus vivendi: Otto von Bismarck y el papa Lleón XIII, 18 de marzu de 1878.
Kulturkampf editar

Tres la integración de los Estaos católicos alemanes nel sur y delles zones del este, el catolicismu, representáu pol Partíu de Centru, foi aparentemente la principal amenaza pal procesu d'unificación. Les monarquíes católiques del sur, provenientes d'una base muncho más agraria y que respondíen ante les files de los llabradores, los artesanos, los gremios, el cleru y los príncipes de los pequeños Estaos con más frecuencia que les sos contrapartes protestantes del norte, teníen de primeres problemes pa competir cola eficiencia industrial y l'apertura del comerciu esterior derivaes del Zollverein. Les instituciones católiques fueron apexaes, y el gobiernu de Bismarck lluchó contra la influencia católica na sociedá. Dempués de 1878, sicasí, la llucha contra'l socialismu xuniría a Bismarck col Partíu de Centru Católicu, poniendo fin a la Kulturkampf, que dio llugar a un fortalecimientu y non un debilitamientu del catolicismu n'Alemaña.

 
Guillermu II xunto con neños de los llares infantiles "Kaiser Wilhelm" en Usedom, 1913.
Reforma social editar

Pa contener a la clase obrera y pa debilitar la influencia de los grupos socialistes, mientres l'alministración del canciller Bismarck implementóse'l primera Estáu del bienestar del mundu. Bismarck diose cuenta de qu'esti tipu de polítiques yeren bien curioses ente la población, una y bones los trabayadores venceyar al Estáu y coles mesmes afaíense perbién col so calter semiautoritario. Los sistemes de seguridá social implementaos por Bismarck, como l'atención a la salú en 1883, seguru d'accidentes en 1884 y el seguru d'invalidez y de vieyera en 1889, yeren nesi entós los más eficientes del mundu y, con delles reformes, inda esisten na Alemaña actual.

Unificación nacional editar

Los esfuercios de Bismarck tamién empecipiaron la nivelación de les enormes diferencies ente los Estaos alemanes, que fueren independientes na so evolución mientres sieglos, especialmente cola llexislación.

 
Propaganda de la Kleindeutschland, 1849.
Kleindeutschland editar

Mientres el mandatu de Bismarck aldericáronse dos visiones de lo que l'Imperiu alemán tenía d'incluyir territorialmente. Una visión yera la d'una Großdeutschland (Gran Alemaña), y la otra, preferida por Bismarck, yera una Kleindeutschland (Alemaña Menor). La Großdeutschland, defendida especialmente polos lliberales y los nacionalistes alemanes pangermánicos, yera un conceutu nel qu'Alemaña tenía de ser un Estáu que tomara tolos territorios xermánicos, incluyendo Austria (dalgunos d'ellos defendieron incluyir tol territoriu austrohúngaru y dalgunos namái queríen les tierres xermanu-austriaques). La Kleindeutschland yera una idea espuesta por Bismarck y los conservadores de Prusia. Magar el conceutu de Kleindeutschland incluyía a millones de non alemanes (principalmente polacos), los sos siguidores pensaben que la incorporación de tolos territorios d'Austria-Hungría daría llugar a la desestabilización del Estáu alemán pol gran númberu de minoríes étniques presentes nel Imperiu austrohúngaru. Amás, los partidarios prusianos de la Kleindeutschland tarrecíen inclusive la incorporación de los territorios de l'Austria alemana, porque pensaben que se debilitaría'l control de Prusia sobre la direición d'Alemaña y amontaríase sustancialmente el númberu de católicos nun Estáu que yá tuviera tensiones ente los protestantes del norte y los católicos del sur, a los que l'Estáu quería asimilar.

Xermanización editar

Unu de los efeutos de les polítiques d'unificación foi la d'aumentar gradualmente l'enclín a esaniciar l'usu de les llingües non alemanes na vida pública, les escueles y l'ámbitu académicu, col enfotu de primir a la población non alemana a abandonar la so identidá nacional o salir del país, no que se llamó "xermanización". Les polítiques estrictes de xermanización tuvieron de cutiu l'efeutu contrariu, el d'aguiyar la resistencia, polo xeneral en forma d'enseñanza nel llar y de una mayor unidá nos grupos minoritarios.

Les polítiques de xermanización atacaron en particular a la importante minoría polaca, adquirida por Prusia nes particiones de Polonia. Aprobáronse lleis que negaben a los polacos el derechu de construyir viviendes nos territorios adquiríos nes particiones de Polonia, acutaben el derechu a falar en polacu nes xuntes públiques, y en 1908 aprobóse una llei pa dexar la espulsión de los polacos de les sos cases. Esta última llei foi executada solo en 4 casos y sirvió más como una amenaza, pero toos estes midíes conducieron a un alloñamientu de los polacos de les autoridaes alemanes. En 1885 creóse una Comisión de Lliquidación, financiada pol gobiernu, cola misión de distribuyir tierres de propiedá polaca ente los colonos alemanes. Sicasí, los polacos fundaron una organización propia pa defendese de la Comisión y los asentamientos alemanes. Na década de 1880 les autoridaes alemanes entamaron la espulsión en masa d'unos 24 000 polacos que nun teníen la ciudadanía alemana a la Polonia rusa. Esti actu foi duramente criticáu por partíos d'izquierda y el mesmu Bismarck yera escépticu al respeutu, pero taba esmolecíu polos posibles "elementos revolucionarios" presentes ente los polacos de la Polonia rusa. Asociaciones polaques intentaron lluchar polos sos derechos, ensin ésitu, y anque s'escoyeron diputaos polacos pal Reichstag, representando de manera proporcional a la minoría polaca, yeren muncho más numberosos los representantes alemanes, la mayoría contraries a la so causa. En resume, les lleis antipolacas nun tuvieron un gran efeutu, sobremanera na provincia de Posen, onde la población de fala alemana amenorgar d'un 42,8 % en 1871 a un 38,1 % en 1905, a pesar de tolos esfuercios.[3]

 
El Reichstag en 1889.

Llei editar

La historia xurídica foi dafechu distinta y los sistemes xudiciales que se plantegaron xeneraron enormes entueyos, especialmente pal comerciu nacional. Anque la confederación yá aprobara un códigu comercial común en 1861 (el cual foi afechu pal Imperiu y, con grandes cambeos, sigue vixente anguaño), n'otros órdenes hubo poca semeyanza nes lleis.

En 1871, introducióse un Códigu Penal común (Reichsstrafgesetzbuch), en 1877 estableciéronse procedimientos xudiciales comunes (Gerichtsverfassungsgesetz), procedimientos civiles (ZPO) y procedimientos penales (Strafprozessordnung). En 1873 modificóse la Constitución pa dexar que l'Imperiu sustituyera los diversos y bien distintos códigos civiles estatales por unu solu; por casu, delles partes d'Alemaña que fueren ocupaes pola Francia napoleónica adoptaren el Códigu Civil francés, ente qu'en Prusia el Allgemeines Preußisches Landrecht de 1794 taba inda a valir. En 1881 establecióse la primer comisión pa crear un Códigu Civil común pa tol imperiu, un enorme esfuerciu que produciría'l Bürgerliches Gesetzbuch (BGB), posiblemente una de les obres xurídiques más impresionantes del mundu, que se llevó a términu, finalmente, entrando a valir el 1 de xineru de 1900. Dizse enforma de la calidá conceptual d'estes codificaciones, que, anque con numberoses enmiendes, siguen vixentes anguaño.

 
Federico III foi Káiser mientres 99 díes, 9 de marzu-15 de xunu de 1888.

L'añu de los trés Káiseres editar

El 9 de marzu de 1888, Guillermu I morrió poco primero del so 91ᵘ cumpleaños, dexando al so fíu Federico III como nuevu emperador. Federico III yera un lliberal y un almirador de la constitución británica,[4] ente que los sos llazos con Gran Bretaña fueron reforzaos entá más col so matrimoniu cola princesa Victoria, fía mayor de la reina Victoria. Col so ascensu al tronu, munchos esperaben que'l reináu de Federico III daría llugar a una lliberalización del Reich y a una mayor influencia del Parllamentu sobre'l procesu políticu. El despidu de Robert von Puttkamer, el conservador ministru del Interior de Prusia, el 8 de xunu, foi una señal na direición esperada y un golpe a l'alministración de Bismarck.

Sicasí, nel momentu de la so ascensión al tronu, Federico III desenvolviera un cáncer de larinxe incurable, que-y fuera diagnosticáu'l 12 de payares del añu anterior pol médicu británicu Morell Mackenzie.[5] Federico finó'l día 99 del so gobiernu, el 15 de xunu de 1888. La muerte de Federico III llevó a la instauración del so fíu Guillermu II como emperador. Por cuenta de la rápida socesión d'estos trés monarques, 1888 conozse como l'Añu de los Trés Emperadores (Káiseres) (n'alemán: Dreikaiserjahr).

 
Fotografia del Káiser Guillermu II en 1905.

La era Guillermina editar

La nueva llexitimación del tronu y la dimisión de Bismarck editar

Guillermu II pretendió llexitimar nuevamente la importancia del tronu imperial nuna dómina en qu'otres monarquíes d'Europa taben siendo subordinaes a posiciones bien baxes. Esta decisión llevó al ambiciosu Káiser a un conflictu con Bismarck. Bismarck tenía la esperanza de controlar a Guillermu II como controlara al so güelu, pero l'emperador quería ser l'amu na so propia casa, y había numberosos combayonos diciéndo-y que Federico'l Grande nun sería tan grande con Bismarck al so llau.[6]

Una diferencia importante ente Guillermu II y Bismarck yeren los sos enfoques nel manexu de les crisis polítiques, especialmente en 1889, cuando los mineros del carbón alemán declarar en fuelga na Alta Silesia. Bismarck esixó que l'exércitu alemán fora unviáu pa entartallar la fuelga, pero Guillermu II refugó esta midida autoritaria, respondiendo: Nun quiero enllordiar el mio reináu con el sangre del mio pueblu.[7] En llugar d'emplegar la represión, Guillermu II fizo que siguieren alantre les negociaciones con una delegación unviada a los mineros del carbón y que consiguió que terminara la fuelga ensin violencia. L'estilu de gobiernu de Bismarck consistiera siempres en que solo él podía salvar al Reich mientres una crisis, y agora tenía la intención d'utilizar la fuelga pa provocar una crisis tan grave que tendría qu'establecese como dictador. Este foi l'empiezu d'una rotura ente Guillermu II y Bismarck. Bismarck desafió a Guillermu II nes demandes d'un mayor poder por aciu la formación de coaliciones polítiques con partíos políticos que Guillermu II nun sofitaba.

La rellación rabelisca terminó dempués de que Guillermu II y Bismarck tuvieren una disputa, y Bismarck arrenunció díes dempués, en marzu de 1890. Los últimos años de Bismarck vieron esnidiar de les sos manes el poder a midida que avieyaba, volvíase más enfadosu y autoritariu y centrábase menos. La política alemana faíase cada vez más caótica, y el canciller entendía esto meyor que naide. Guillermu II dixera de cutiu mientres la década de 1880 que podría ser necesariu en dalgún momentu llanzar un golpe militar y derrocar l'Estáu que Bismarck creara. Bismarck, a diferencia de la xeneración de Guillermu II, sabía perbién qu'un país ingobernable con una política esterior aventurera yera una receta pal desastre. Dempués del so retiru, Bismarck comentó:

(...) 20 años dempués de que yo m'haya alloriáu, tou terminaría.

[ensin referencies]

Pasaron 20 años y cuatro meses dempués de la so muerte en xunetu de 1898 hasta'l final del Imperiu alemán en payares de 1918.

Cola salida de Bismarck como canciller, Guillermu II convertir nel líder dominante d'Alemaña. A diferencia del so güelu, Guillermu I, quien s'amosara satisfechu col manexu de los asuntos de gobiernu pol canciller, Guillermu II quería tar activu nos asuntos d'Alemaña y quería ser un xefe efeutivu, non una figura ornamental.[8] Guillermu II recibió voluntariamente clases particulares d'economía del revesosu Walther Rathenau. Con Rathenau, Guillermu II estudió la economía europeo y empresarial y les realidaes financieres d'Europa.

Nes apaiciones oficiales y fotografíes, Guillermu II intentó con ciertu ésitu despintar el so brazu esquierdu problemáticu, por cuenta de un problema nel partu. Guillermu II convertir n'unu de los principales actores del planu internacional a principios del sieglu XX, reconocíu pola so agresiva política esterior y errores estratéxicos, qu'emburrió al Imperiu alemán al aislamientu políticu y más tarde a la Primer Guerra Mundial.

Política interior editar

So Guillermu II, Alemaña yá nun tenía cancilleres fuertes gobernando mientres enforma tiempu como Bismarck. Los cancilleres nuevos teníen dificultaes nel desempeñu de les sos funciones, especialmente na so función adicional como primer ministru de Prusia que se-yos asignaba na Constitución alemana. Les reformes feches pol canciller Caprivi no relativo a la lliberalización del comerciu provocaron un amenorgamientu del desemplegu y fueron sofitaes pol Káiser y munchu alemanes, sacante los terratenientes prusianos, que tarrecíen perder el so poderíu y les sos tierres, que llanzaron campañes contra Caprivi pa protestar contra les reformes.[9]

Mientres los aristócrates prusianos desafiaron les esixencies d'un Estáu xuníu d'Alemaña, na década de 1890 una serie d'organizaciones rebalbes crear pa desafiar l'autoritaria, conservadora y militarista política prusiana, que foi inculcada nel país. Dellos educadores actuaron en contra de les escueles alemanes estatales, onde s'enseñaba la educación militar, y crearon les sos propies escueles independientes con mentalidá lliberal qu'afalaron l'individualismu y la llibertá.[10] Sicasí, les escueles de l'Alemaña imperial teníen un nivel bien alto ya innovaciones modernes.[11] Los artistes empezaron col arte esperimental n'oposición a les demandes del Káiser Guillermu II pol arte tradicional, a lo que Guillermu II respondió: "arte que transgrede les lleis y les llendes establecíes por mi yá nun puede llamase arte".[12] Coles mesmes, surdió una nueva xeneración de productores y productores culturales.[13] La oposición más peligrosa pa la monarquía representar l'acabante formar Partíu Socialdemócrata d'Alemaña (SPD) na década de 1890 qu'abogaba pol marxismu. L'amenaza del SPD escontra la monarquía ya industria alemano obligó al Estáu a tomar midíes drástiques contra los simpatizantes socialistes, según a empecipiar la reforma social p'anidiar les tensiones internes. Les grandes industries d'Alemaña, col fin d'intentar detener la creciente adhesión obrera a idearios izquierdistes o revolucionarios, apurrieron importantes programes de bienestar social y bonos cuidos escontra los sos emplegaos. Inclusive ufiertaron pensiones y prestaciones per enfermedá o vivienda a los sos emplegaos p'amenorgar el malestar social.

Guillermu II, a diferencia de Bismarck, dexó a un llau les diferencies cola Ilesia católica y dirixó les enerxía del gobiernu pa oponese al socialismu de toes toes.[14] Esta política fracasó cuando los socialdemócrates consiguieron un terciu de los votos nes eleiciones de 1912 nel Reichstag (Parllamentu imperial) y convirtiéronse nel mayor partíu políticu n'Alemaña. El gobiernu quedó en manes d'una socesión de coaliciones conservadores col sofitu de los lliberales de derecha y de clérigos católicos, que dependíen en gran midida de tar a favor del Káiser. El creciente militarismu con Guillermu II provocó que munchu alemanes emigraren a los Estaos Xuníos.

Mandatos nel Parllamentu Alemán 1890-1912[15]
1890 1893 1898 1903 1907 1912
Conservadores 73 72 56 54 60 43
Conservadores lliberales 20 28 23 21 24 14
Lliberales nacionalistes 42 53 46 51 54 45
Lliberales d'izquierdes (DFP, FvP, FVg, FVP) 66 37 41 30 42 42
Centru 106 96 102 100 105 91
Socialdemócrates 35 44 56 81 43 110
Minoríes 38 35 34 32 29 33
Antisemites 5 16 13 11 22 10
Partíu del Pueblu Alemán 10 11 8 6 7 -
Especiales 2 5 18 11 11 9

Mientres la Primer Guerra Mundial, al Káiser atribuyéronse-y poderes similares a los d'una dictadura de dos homes en 1916 dirixida pol líder d'Altu Mandu alemán, el futuru presidente d'Alemaña y el mariscal de campu, Paul von Hindenburg, y el Generalquartiermeister Erich Ludendorff. Hindenburg asumiera'l papel de comandante en xefe, nomáu pol Káiser, y Ludendorff yera de fechu el verdaderu Xefe del Estáu Mayor. El mesmu Káiser yá nun yera vistu polos alemanes como una figura monolítica d'héroe, ente que Hindenburg y Ludendorff yeren consideraos como verdaderos líderes heroicos de la nación. El Káiser siguió siendo una figura emblemática los dos años restantes de la guerra hasta la so abdicación en 1918.

 
Nicolás II (derecha) con Guillermu II en 1905, tienen les vistimientes intercambiaes.

Política esterior editar

Guillermu II d'Alemaña quería qu'Alemaña tuviera'l so "llugar sol sol", a diferencia de los británicos colos que constantemente quería competir y emular. Colos fabricantes y comerciantes alemanes yá actuando en tol mundu, afaló a los esfuercios coloniales n'África y el Pacíficu ("nuevu imperialismu"), no esencial por que l'Imperiu alemán tuviera al altor d'otres potencies europees nel restu de los territorios "non reclamaos". Alemaña adquirió África del Suroeste Alemana (actual Namibia), Kamerún (Camerún), Togolandia y África Oriental Alemana (la parte continental de l'actual Tanzania). Les islles llograr nel Pacíficu por aciu compres y trataos internacionales, según con un contratu d'arrendamientu por 99 años pal territoriu de Kiautschou nel nordeste de China. Namái Togolandia y la Samoa alemana (dempués de 1908) convertir n'autosuficientes y rentables, el restu de los territorios precisaron los subsidios de Berlín, que se dedicaron pa construyir una infraestructura con sistemes escolares, hospitales y otres instituciones.

 
Guillermu II col Archiduque Francisco Fernando d'Austria en 1912.

Los esfuercios coloniales fueron trataos con despreciu nun principiu por Bismarck, diseñóse una política esterior eurocéntrica como lo demuestren los alcuerdos roblaos mientres el so mandatu nel cargu. Puesto que Alemaña yera una acabante llegar a la colonización, producir en delles causes conflictos coles potencies coloniales establecíes. Insurrecciones indíxenes nos territorios alemanes convertir en material d'impresión eventual, especialmente nel Reinu Xuníu; los poderes establecíos ocupárense de los sos llevantamientos décades antes, de cutiu brutalmente, ya instalaren controles d'empreses pa esi entós. El Llevantamientu de los bóxers en China, col patrociniu más tarde de les autoridaes chines, tuvo'l so entamu na provincia de Shandong, en parte porque Alemaña, como colonizadora en Kiautschou, foi la única potencia que nun probara la so poder y que solo tuvo dos años n'escena. Cuando Guillermu II faló mientres la ceremonia de partida pa los contingentes alemanes de les fuercies de lliberación d'ocho países internacionales en China, una improvisada, pero inoportuna referencia a los invasores hunos de la Europa continental, foi dempués resucitada pola propaganda británica pa burllase d'Alemaña mientres la primer y segunda guerres mundiales. En dos causes, paeció inevitable un conflictu francu-alemán pol destín de Marruecos.

Ficheru:Surviving Herero.jpg
Hereros sobrevivientes de la masacre del desiertu de Omaheke.

Cola compra d'África del Suroeste, los colonos alemanes animar a cultivar la tierra en poder de los hereros y los names. Les tierres tribales de los hereros y namas fueron utilizaes pa diverses esplotaciones (como los británicos fixeren antes en Rodesia), incluyendo l'agricultura, la ganadería y la minería de minerales y diamantes. En 1904 los hereros y namas remontar contra los colonizadores nel suroeste d'África, matando a families llabradores, trabayadores y funcionarios. En respuesta a los ataques, unviáronse tropes alemanes pa encalorar la rebelión que depués dio llugar a un xenocidiu de hereros y namas. En total, unos 65 000 hereros (el 80 % del total de la población herera) y 10 000 namas (el 50 % del total de la población nama) fueron aniquilaos. El comandante de la espedición punitiva, el xeneral Lothar von Trotha, foi releváu al momentu y reprendíu poles crueldaes cometíes. Estos fechos fueron calificaos dacuando como "el primer xenocidiu del sieglu XX" y condergaos oficialmente poles Naciones Xuníes en 1985. En 2004, tuvo llugar una sida formal per parte d'un ministru del gobiernu de la República Federal Alemana.

 
El ferrocarril de Bagdag escontra 1910.
Oriente Mediu editar

Col respaldu financieru del Deutsche Bank, el ferrocarril de Bagdag construyir en collaboración col Imperiu otomanu col enfotu de afitase nel Oriente Mediu.[16] Nuna entrevista con Guillermu II en 1899, Cecil Rhodes intentara convencer al Káiser de que'l futuru del Imperiu alemán nel estranxeru moraba nel Oriente Mediu y non n'África. La construcción del ferrocarril de Bagdag dende 1900 hasta 1911 foi sofitada primeramente pol Reinu Xuníu. Sicasí, col pasu del tiempu, los británicos vieron cada vez más a Alemaña como un competidor brengosu na rexón que creíen que solo ellos teníen d'apoderar y esixeron amenorgamientos de personal, a una corte a la espansión del ferrocarril en 1911, lo que se allanó a la demanda per parte d'Alemaña y del Imperiu otomanu.

 
Guillermu II col rei de Rumanía, Carol I en 1914.
Europa del Este editar

Les actitúes alemanes y la falta d'atención emprestada a los trataos diseñaos por Bismarck, según el sofitu d'Alemaña a la so aliada Austria-Hungría na ocupación de Bosnia y Herzegovina en 1908, fixeron que les rellaciones diplomátiques deteriorar cola Rusia imperial y estenárase una posible alianza col Reinu Xuníu. En 1914, la errática política esterior dexó a Alemaña aisllada y namái con Austria-Hungría como verdadera aliada. El Reinu d'Italia siguió siendo un aliáu namái pro forma, y ésti vio más beneficiu n'entrar n'aliances finalmente adquirir el territoriu, en gran parte de fala alemana, del sur del Tirol d'Austria-Hungría nun futuru conflictu, lo que realmente asocedió.

Primer Guerra Mundial y final del imperiu editar

 
Bandera de guerra del Imperiu alemán.
 
Soldaos alemanes na batalla del Marne.
 
Infantería alemana nel frente, 7 d'agostu de 1916.
 
Paul von Hindenburg y Erich Ludendorff en 1916.

Tres l'asesinatu del archiduque austrohúngaru d'Austria-Este, Francisco Fernando d'Austria pol serbiu de Bosnia, Gavrilo Princip, el Káiser Guillermu II ufiertó al emperador austrohúngaru, Francisco José I, sofitu completu pa los planes d'Austria-Hungría d'invadir el Reinu de Serbia, que foi la nación a la qu'Austria-Hungría culpó del asesinatu. Esti sofitu incondicional d'Austria-Hungría foi llamáu "cheque en blancu" polos historiadores. La interpretación posterior, por casu na Conferencia de Paz de Versalles, yera qu'esti "cheque en blancu" dio un permisu d'agresión austrohúngara, independientemente de les consecuencies diplomátiques, polo qu'Alemaña yera responsable del entamu de la guerra, o siquier de provocar un conflictu más ampliu.

Alemaña empezó la guerra afectando al so principal rival, Francia. Alemaña vio a Francia como'l so principal peligru nel continente européu, yá que podría movilizase muncho más rápido que Rusia y nucleu industrial de l'arrodiada Alemaña, en Renania. A diferencia del Reinu Xuníu y Rusia, los franceses taben arreyaos principalmente na guerra de vengación contra Alemañesobremanera, pola perda de Francia d'Alsacia-Lorena, que foi dada a Alemaña en 1871. L'altu mandu alemán sabía que Francia axuntaría les sos fuercies pa entrar en Alsacia-Lorena. Alemaña nun quería arriesgase a llargues batalles a lo llargo de la frontera con Francia y nel so llugar adoptó'l Plan Schlieffen, una estratexa militar empuesta a paralizar Francia cola invasión de Bélxica y Luxemburgu, emponiendo les tropes escontra París y abarganar y entartallar a les fuercies franceses a lo llargo de la frontera francu-alemana, nuna victoria rápida. Dempués de ganar a Francia, Alemaña fadría un ataque contra Rusia. El plan riquió la violación de la neutralidá oficial de Luxemburgu y Bélxica. De primeres, l'ataque foi un ésitu: l'exércitu alemán afaró dende Bélxica y Luxemburgu, y taben casi en París, nel cercanu ríu Marne. Sicasí l'exércitu francés punxo una fuerte resistencia pa defender la so capital na Batalla del Marne que fizo que l'exércitu alemán retirárase.

Les remortines de la batalla del Marne foi un puntu muertu dende faía enforma tiempu ente l'exércitu alemán y los aliaos, col usu de les trincheres na guerra. Otros intentos de romper más en Francia fracasaron nos dos batalles en Ypres con enormes baxes. El xefe del estáu mayor alemán, Erich von Falkenhayn, decidió romper col Plan Schlieffen y centróse nuna guerra de gastadura contra Francia. Falkenhayn dirixó les tropes a l'antigua ciudá de Verdún, porque Verdún fuera una de les últimes ciudaes d'aguantar contra l'exércitu alemán en 1870, y Falkenhayn sabía que por cuestión d'arguyu nacional, los franceses fadríen cualquier cosa p'asegurase de que nun se perdiera Verdún. Falkenhayn previo que, con táctiques fayadices, les baxes franceses seríen mayores que les de los alemanes y que'l compromisu continuu de les tropes franceses de Verdún fadría que l'exércitu francés "sangrara en blancu" y pa depués dexar que l'exércitu alemán entrara en Francia con facilidá. En 1916, la batalla de Verdún empezó, coles posiciones franceses en Verdún baxu constante bombardéu y ataques con gas venenoso y teniendo grandes baxes nel ataque de les fuercies alemanes nuna apolmonante cantidá. Sicasí Falkenhayn falló na predicción d'una mayor proporción de franceses muertos, que resultó ser errónea. Cola sustitución Falkenhayn por Erich Ludendorff y nengún ésitu na batalla de Verdún, l'exércitu alemán retirar n'avientu de 1916.

Mientres el frente occidental yera un caleyón ensin salida pal exércitu alemán, el frente del este demostró ser un gran ésitu. Taba mal entamáu y el suministru del exércitu rusu falló, lo que fizo que los exércitos austro-húngaru y alemán avanzaren firmemente escontra l'este. Los alemanes beneficiar de la inestabilidá política en Rusia y el deséu de poner fin a la guerra. En 1916, el gobiernu alemán dexó al líder bolxevique de la Rusia comunista, Vladimir Lenin, viaxar al traviés d'Alemaña dende Suiza a Rusia. Alemaña creyó que si Lenin podría crear más inestabilidá política, Rusia yá nun sería capaz de siguir la so guerra con Alemaña, dexando que l'exércitu alemán concentrase se totalmente nel frente occidental.

 
Fronteres impuestes per Alemaña a Rusia nel tratáu de paz de Brest-Litovsk.

En 1917, el zar foi derrocáu del tronu en Rusia y más tarde un gobiernu bolxevique foi creáu so la direición de Lenin. Frente a la oposición política a los bolxeviques, Lenin decidió poner fin a la campaña de Rusia contra Alemaña, Austria-Hungría, l'Imperiu otomanu, y el Reinu de Bulgaria col fin de reorientar la so enerxía a la eliminación de la disidencia interna. En 1918, nel Tratáu de Brest-Litovsk, el gobiernu bolxevique dio a Alemaña y al Imperiu otomanu un arreglu territorial enorme en cuenta de poner fin a la guerra nel frente oriental. Esti alcuerdu incluyó toles naciones báltiques d'anguaño (Estonia, Letonia y Lituania) que fueron apurríes a l'autoridá d'ocupación alemana, tamién se-yos dio Ober-Ost, Bielorrusia y Ucraína. Como resultancia, Alemaña llograra a la fin la tierra que quixo a lo llargo d'enforma tiempu, la "Mitteleuropa", y agora podía centrase dafechu na destrucción de los aliaos nel frente occidental.

Nel ámbitu colonial, los resultaos alemanes fueron mistos. Gran parte de les colonies d'Alemaña fueron amenorgaes polos exércitos británicos y franceses, sicasí, nel África Oriental Alemana, una impresionante campaña foi entamada pol líder del exércitu colonial ellí, el xeneral Paul von Lettow-Vorbeck, que se caltendría llargu tiempu respetáu como un comandante militar, y dempués polos nativos Askaris, a quien gobernó. Lettow-Vorbeck utilizó ataques de guerrilla contra les fuercies britániques en Kenia y Rodesia, según invasores portugueses de Mozambique pa dar a les sos fuercies nuevos suministros y pa recoyer a más reclutes Askaris. Al so regresu a Alemaña, en marzu de 1919, Lettow-Vorbeck condució a los sos soldaos repatriaos al traviés de la decorada Puerta de Brandeburgu en Berlín, dando a la nación derrotada'l so únicu desfile de la victoria.

A pesar del ésitu nel frente oriental en 1918, Alemaña nun taba faciendo progresos nel frente occidental por trés razones. L'escosamientu foi la primer causa, los soldaos alemanes tuvieren nel campu de batalla constantemente, ensin aliviu y, dempués de nun romper los exércitos británicu y francés n'ofensives en marzu y abril de 1918 a pesar de la tresferencia d'un gran númberu de tropes del Frente Oriental, perdiera la esperanza na posibilidá d'una victoria. El segundu motivu foi por causa de los disturbios civiles na guerra. El conceutu de "guerra total" na Primer Guerra Mundial, significaba que'l suministru tuvo que ser reorientáu escontra les fuercies armaes y, col comerciu alemán deteníu pol bloquéu naval británicu, los civiles alemanes fueron obligaos a vivir en condiciones cada vez más precaries. Los precios de los alimentos fueron llindaos primero, y depués introducióse'l racionamientu. L'iviernu de 1916-1917 llamóse: "iviernu del nabu". Mientres la guerra, unos 750.000 civiles alemanes morrieron por causa de la desnutrición.[17] Munchu alemanes queríen poner fin a la guerra y un creciente númberu d'alemanes empezó a acomuñar cola izquierda política, como'l Partíu Socialdemócrata y el más radical Partíu Socialdemócrata Independiente qu'esixó un fin a la guerra. La tercer razón foi la entrada de los Estaos Xuníos na guerra. Con un ataque por sorpresa d'un submarín alemán en contra del tresatlánticu RMS Lusitania en 1915 que tresportaba civiles estauxunidenses (anque'l alemanes abarruntaben que llevaba suministros al Reinu Xuníu, que nos tiempos modernos demostróse ser ciertu)[18][19] y la posterior declaración de guerra submarina ensin restricciones d'Alemaña contra'l Reinu Xuníu en 1917, provocó que'l sentimientu públicu estauxunidense pasara de la neutralidá al intervencionismu. La entrada d'Estaos Xuníos na guerra inclinó más la balanza a favor de los aliaos, resultando devastadora pa les fuercies alemanes.

En payares de 1918, cola revolución interna, una guerra enllancada, Austria-Hungría cayendo a cachos dende múltiples tensiones étniques, y la presión del altu mandu alemán, l'emperador Guillermu II, quien yera daquella una "solombra", abdicó, xunto col xefe del altu mandu alemán, dexando la situación desastrosa pal nuevu gobiernu lideráu polos socialdemócrates alemanes, quien pidieron y concedióse-yos un armisticiu'l 11 de payares de 1918 y marcó el final de la Primer Guerra Mundial y del Imperiu alemán, con grandes perdes territoriales pa esti postreru, como'l voivodatu de Pomerania, el Territoriu Imperial d'Alsacia y Lorena o la Ciudá llibre de Dánzig. L'Imperiu foi siguíu pola democrática y inestabilizada República de Weimar.

Estructura editar

Estaos miembros del imperiu editar

 
Mapa de los Estaos del Reich Alemán
 
 
Territorios apoderaos per Alemaña en distintes dómines; n'azul escuro'l territoriu de l'Alemaña continental sol Segundu Reich, n'azul claro les colonies alemanes, y en mariellu'l territoriu so alministración de los Welser en pagu a unos creitos y revocáu por incumplimientu de contratu, y dientro de la soberanía española en 1528, fora de lo que foi'l II Imperiu alemán.
 
Distribución del territoriu y población del Imperiu en 1905.

Antes de la unificación, el territoriu alemán componer de 26 Estaos constituyentes. Estos Estaos consistíen en reinos, grandes ducaos, ducaos, principaos y ciudaes hanseátiques llibres nun territoriu imperial. El Reinu de Prusia yera'l mayor de los Estaos, que cubría más del 60% del territoriu del Imperiu alemán.

Dellos de dicho Estaos llograren la soberanía dempués de la disolución del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu. Otros fueron creaos como Estaos soberanos tres el Congresu de Viena en 1815. Los territorios nun yeren necesariamente allegantes; munchos taben estazaos como resultáu d'alquisiciones históriques, o n'otros casos, por divisiones nel árbol xenealóxicu de la familia gobernante. El Ducáu de Lauenburgu, Estáu constituyente del Imperiu, gobernáu n'unión personal pol rei de Prusia, fundir con Prusia n'unión real en 1876.

Cada componente del Imperiu alemán unviaba representantes al Conseyu Imperial (Bundesrat) y la Dieta Imperial (Reichstag). Les rellaciones ente'l centru imperial y los componentes del Imperiu yeren relativamente fluyíes y fuéronse desenvolviendo de forma permanente. Hasta qué puntu'l Emperador d'Alemaña podría, por casu, intervenir en casu de disputes socesories relatives a los Estaos, foi bien aldericáu n'ocasiones, por casu, cola crisis del heriedu Lippe-Detmold.

Estáu !bgcolor="#e0e0e0"|Capital
Reinos
  Prusia Berlín
  Baviera Múnich
  Saxonia Dresde
  Wurtemberg Stuttgart
Grandes Ducaos
  Baden Karlsruhe
  Hesse Darmstadt
  Mecklemburgu-Schwerin Schwerin
  Mecklemburgu-Strelitz Neustrelitz
  Oldemburgu Oldemburgu
  Saxonia-Weimar-Eisenach Weimar
Ducaos
  Anhalt Dessau
  Brunswick Brunswick
  Saxonia-Altenburgu Altenburgu
  Saxonia-Coburgu-Gotha Coburgu
  Saxonia-Meiningen Meiningen
Principaos
  Lippe Detmold
  Reuss (Llinia menor) Gera
  Reuss (Llinia mayor) Greiz
  Schaumburg-Lippe Bückeburg
  Schwarzburg-Rudolstadt Rudolstadt
  Schwarzburg-Sondershausen Sondershausen
  Waldeck-Pyrmont Arolsen
Ciudaes Hanseátiques Llibres
  Bremen
  Hamburgu
  Ciudá Llibre de Lübeck
Territoriu Imperial
  Alsacia-Lorena Estrasburgu

Minoríes llingüístiques editar

 
Porcentaxe de les minoríes llingüístiques del Imperiu alemán en 1900 por distritu.

Por cuenta de la historia multicultural y multillingüe d'Europa Central, la población del Imperiu alemán componer de persones con distintes llingües maternes. Sicasí'l 92,5% de la población tenía l'alemán como primer llingua, una cifra significativamente mayor qu'otros países grandes de la dómina (Gran Bretaña, Francia, Rusia). La única minoría llingüística con un númberu significativu de falantes yera'l polacu, la llingua materna del 5,45% de los ciudadanos del Imperiu. Les otres llingües minoritaries falábense solo a nivel rexonal por poques persones qu'amás yeren minoría inclusive nes sos respeutives rexones.

El grupu llingüísticu d'idiomes como'l danés, neerlandés y el frisón (0,5%) atopar nel norte y noroeste del imperiu. El danés y el frisón falábense principalmente nel norte de la provincia prusiana de Schleswig-Holstein y el neerlandés nes zones fronterices occidentales de les provincies prusianes de Hannover, Westfalia y de la Provincia del Rin.

Les llingües eslaves (6,28%) como'l polacu, masuriano, casubio, sorabo y el checu atopar nel este. El polacu principalmente nes provincies prusianas de Posen, Prusia Occidental y Silesia (Alta Silesia). Tamién había islles pequeñes en Recklinghausen (Westfalia), col 13,8% de la población) y nel distritu de Kalau, (Brandeburgu, 5,5%) y en partes del este de Prusia y Pomerania. El checu yera faláu predominantemente nel sur de Silesia; masurio, nel sur de Prusia Oriental; el casubio nel norte de Prusia Occidental; y el sorabo na rexón de Lusacia en Prusia (Brandeburgu), Silesia y el Reinu de Saxonia.

Les Llingües romániques (0,52%) atopábense solo na frontera occidental del Imperiu alemán. El grupu más grande yera la comunidá de fala francesa cerca de la frontera de Francia nel Territoriu Imperial d'Alsacia y Lorena, onde formaba'l 11,6% de la población total. Ende tamién esistía la minoría de fala italiana que componía'l 9,5% de la población nel distritu de Diedenhofen. Los valones formaron el 28,7% nel distritu de Malmedy (Provincia del Rin).

El grupu de llingües báltiques yera'l más pequeñu y solo componíase de persones que falaben lituanu (0,19%) nel nordeste de la provincia de Prusia Oriental.

Llingües maternes de los ciudadanos imperiales (01/12/1900)[20]
Llingua !bgcolor="#B3B7FF"|Númberu !bgcolor="#B3B7FF"|Porcentaxe
Alemán 51.883.131 92,5
Alemán y otru idioma estranxeru |style="text-align:right"|252.918 0,45
Polacu 3.086.489 5,48
Francés 211.679 0,38
Masurio 142.049 0,25
Danés 141.061 0,25
Lituanu 106.305 0,19
Casubio 100.213 0,18
Sorabo 93.032 0,16
Neerlandés 80.361 0,14
Italianu 65.930 0,12
Moravo 64.382 0,11
Checu 43.016 0,08
Frisón 20.677 0,04
Inglés 20.217 0,04
Rusu 9.617 0,02
Suecu 8.998 0,02
Húngaru 8.158 0,01
Español 2.059 0,00
Portugués 479 0,00
Otros idiomes 14.535 0,03
Ciudadanos imperiales, 1 d'avientu de 1900 56.367.187 100

Símbolos editar

L'Imperiu alemán nun tenía un himnu oficial y de primeres tampoco Bandera oficial. Como l'himnu nacional foi repuestu al de Heil dir im Siegerkranz, la so melodía yera la mesma del himnu nacional británicu, como tamién yera igual a Die Wacht am Rhein. Foi en primer llugar una bandera negra-blanca-colorada de la Confederación Alemana del Norte utilizada como una bandera marino y civil. Nun foi sinón hasta 1892 que foi aprobada finalmente pol Káiser como bandera nacional que se determinó de color negra-blanca-colorada, los colores de Prusia (negru y blancu) y los de les banderes hanseátiques (blancu sobre coloráu xuntos).

Centros de poder editar

L'orde constitucional de la constitución de Bismarck foi un marcu importante pa la estructura de poder real. Ello ye que les instituciones constitucionales, como'l Reichstag y el Canciller tuvieron una importancia central pal sistema políticu. Tamién hubo otros centros de poder por escritu na Constitución de los que namái s'amuesa una parte.

Exércitu editar

 
Bandera de proa de la Kaiserliche Marine (Gösch der Kriegschiffe), 1903-1919.
 
L'Almirante Alfred von Tirpitz.

L'Exércitu y la Marina caltener al marxe de l'aprobación financiera necesaria pola Constitución en gran midida sol control del rei de Prusia o l'emperador. Les llendes absolutistes al estilu de "poder de mandu" apenes se definíen. Poro, yera unu de les pilastres centrales de la monarquía. Nel marcu de los señores de la guerra "supremos" esistía'l Gabinete Militar, el Ministeriu Prusianu y l'Estáu Mayor, los trés instituciones que lluchaben dacuando ente sigo poles habilidá. En particular, l'Estáu Mayor taba sol mandu de Helmuth von Moltke y Alfred von Waldersee que más tarde trataron d'exercer influencia sobre les decisiones polítiques. Lo mesmo aplicábase al almirante Alfred von Tirpitz en cuestiones marines.[21]

L'exércitu taba dirixíu non yá contra los enemigos esternos, sinón que tamién foi destináu pol mandu militar al interior pa entartallar les fuelgues.[22] Práuticamente, sicasí, l'exércitu utilizó les grandes fuelgues como un entrenamientu a dures penes. Sicasí, l'Exércitu foi como una amenaza potencial y nun se debía subestimar al factor de potencia nacional.

Los estrechos llazos cola monarquía reflexar de nuevu nos cuerpu marcaos como oficiales aristócrates. Más tarde, la nobleza caltuvo una fuerte posición de lideralgu ente les files, sicasí, llegó una ampliación del Exércitu y l'Armada pela parte civil. La seleición fayadiza de socialización ya internos nel exércitu pero aseguró qu'inclusive la mesma imaxe d'esti grupu yera apenes distintu a la de los sos nobles compañeros.[23]

Ente 1848 y 1860 la sociedá, vieron a los militares con barruntu. Esta situación camudó radicalmente dempués de les victories de 1864 a 1871. L'exércitu convertir nun elementu central del patriotismu imperial emerxente. Les crítiques a los militares yeren vistes como antipatrióticas. Sicasí, los partíos sofitaron un aumentu nel exércitu que nun yera ilimitáu. Poro, los militares llegaron en 1890 como una fuercia de paz de casi 490 000 homes, la so fuercia taba establecida pola constitución, tenía que tener siquier a un unu per cientu de la población. Nos años siguientes, les fuercies de tierra fortaleciéronse entá más. Ente 1898 y 1911 por cuenta de les llimitaciones d'armamentos costosos navales partiéronse soldaos al exércitu de tierra. Yera notable que lo que se tenía nesi tiempu d'Estáu Mayor yera a sigo mesmu contra una espansión del númberu de soldaos efeutivos, porque tarrecía un fortalecimientu de los derechos civiles en desterciu del elementu noble nel cuerpu d'oficiales. Surdió mientres esti periodu'l conceutu Schlieffen pa una posible guerra en dos frentes contra Francia y Rusia, teniendo en cuenta la participación británica na parte de los opositores. Dempués de 1911, l'actualización escorrióse intensamente. El Plan Schlieffen foi la implementación de los efeutos necesarios n'última instancia, nun foi alcanzáu.

L'exércitu ganó un prestíu social bien fuerte mientres l'imperiu. El cuerpu d'oficiales foi en gran parte la población "de primer clase" nel estáu. El so mundu foi influyíu pola llealtá a la monarquía y la defensa de los derechos reales, que se caracterizaba por ser conservador, antisocialista y fundamentalmente antiparlamentario.[24] El comportamientu militar y el códigu d'ética[25] estender mientres la sociedá. Tamién pa munchos ciudadanos, la situación d'un funcionariu reservista foi un oxetivu deseable.

Tamién pa la nación del centru de la construcción foi de muncha importancia l'exércitu. El serviciu común aumentó como la integración de la población católica nel reinu apoderáu por protestantes. Inclusive'l trabayadores taben en contra de que l'espardimientu de los militares nun yera inmune. El serviciu militar xugó dos años (trés años na caballería) na Escuela de la Nación como un papel formativu.

Der Untertan de Heinrich Mann, Wilhelm Voigt o la Crisis de Zabern sorrayaben tamién la importancia del militarismu na sociedá alemana. Perdayuri del reinu, les sociedaes guerreres nueves convertir n'axentes de la ideoloxía militarista a finales de 1913. El gobiernu federal foi polo tanto la organización de mases más poderosa del imperiu. El club patrocináu pol estáu tenía de caltener a los pensamientos militares, nacionales y monárquicos y vacunar a los miembros contra los socialdemócrates.

Burocracia y alministración editar

Práuticamente nun se fixo mención alrodiu de la burocracia. Pa tolos conflictos políticos internos, l'aparatu burocráticu garantizó la so continuidá. Coles mesmes, los responsables de la política, tanto Canciller como Emperador, teníen que cuntar col pesu de los altos funcionarios. Sicasí, el mesmu Imperiu en sí, tuvo un empiezu modestu y aparatos de los que podría atopase ayuda de los ministerios de Prusia. Amás del canciller, nun había gobiernu nacional real. En cuenta de ministros, había solo un númberu d'asistentes a Secretariu d'Estáu, que yeren los que presidíen les oficines imperiales. Asina, nel intre del tiempu desenvolver xunto a la oficina del canciller, una Oficina de Ferrocarriles Imperial, una Oficina de Correos Imperial, Oficina de Xusticia Imperial, una Facienda Imperial, una oficina pa la xestión del Territoriu Imperial d'Alsacia y Lorena, el Ministeriu de Rellaciones Esteriores, el Ministeriu del Interior, la Oficina Naval Imperial y, a lo último, el Ministeriu de Colonies. La función alministrativa de Prusia menguó ente qu'aumentó el númberu de persones na alministración imperial. Sicasí, el venceyu orgánicu ente Prusia y l'imperiu foi de gran importancia hasta'l final. Nes posiciones más altes y de mayor ámbitu alministrativu, los protestantes yeren miembros de la nobleza sobre-representaos. Asina que d'un total de 31 secretarios del imperiu, dolce pertenecíen a la nobleza y en 1909 hubo 71% de denominación protestante. Sicasí, políticamente, éstos alliniáronse inicial y relativamente a la política lliberal.[26]

Monarquía y corte imperial editar

 
Policías mientres la celebración del 42ᵘ cumpleaños de Guillermu II en Duala, Kamerun, 27 de xineru de 1901.

La Constitución garantizaba al emperador una gran llibertá d'aición. Les decisiones del monarca xugaron colos diversos órganos asesores, como les funciones civiles imperiales, militares y navales importantes del gabinete. Añedir a la corte y al confidente íntimu del emperador. Yá con Guillermu I, el monarca tuvo una influencia considerable sobre les polítiques del personal, polo xeneral ensin interferir sobre les decisiones importantes. En particular, sol emperador Guillermu II y la so reivindicación d'una norma personal,[27] fixeron que'l puestu del emperador convertir n'unu de los centros de poder clave del imperiu. Apenes ye distintu'l puestu d'emperador que'l del Presidente de la Confederación nun reinu monárquicu. Inclusive fora de Prusia non yá les celebraciones yeren de distintes dinastíes, sinón que tamién celebraron el cumpleaños del Emperador. L'emperador taba convirtiéndose nun símbolu del imperiu. La cuestión del Emperador Guillermu II en realidá podría valir un réxime personal que foi, poques gracies, polémicu na historia de la ciencia. Nun s'alderica que la influencia imperial llindar a 1897, sicasí, ente que la importancia del emperador a 1908 aumentó de manera significativa, otra vegada perdió importancia. Esto contribuyó nel Escándalu Harden-Eulenburg, el confidente del emperador Philipp zu Eulenburg foi atopáu teniendo rellaciones homosexuales col periodista Maximilian Harden. Estos y los posteriores asuntos del Daily Telegraph provocaron que'l prestíu del emperador amenorgárase, pero non una institución de la monarquía, na opinión pública.[28]

Mandáu editar

L'Imperiu alemán dexó un legáu de suerte esvalixada p'Alemaña y Europa. Según Bismarck, un estáu xuníu d'Alemaña fuera finalmente alcanzáu, sicasí, siguía siendo un estáu dominantemente prusianu y que nun contenía l'Austria alemana como los nacionalistes pangermánicos deseyaben. La influencia del militarismu prusianu, los esfuercios coloniales del imperiu, les sos brengoses y competitives proezas industriales causaron una visión negativa del estáu. L'Imperiu alemán promulgó una serie de primicias progresives, como l'establecimientu d'un sistema de bienestar público (inda vixente anguaño), otres reformes sociales, según garantizar la llibertá de prensa. Hubo tamién un modernu sistema d'eleición al parllamentu federal, el Reichstag, que representaba tou home adultu por un votu. Esto dexó a los socialistes y al Partíu de Centru Católicu desempeñar un papel notable na vida política del imperiu.

La historia del Imperiu alemán ye bien recordada n'Alemaña como un periodu en que la investigación académica y la vida universitaria, según les artes y la lliteratura floriaron. Thomas Mann publicó la so novela Los Buddenbrook en 1901. Theodor Mommsen foi gallardoniáu col Premiu Nobel de Lliteratura un añu dempués pola so historia romana. Pintores como los grupos de Der Blaue Reiter y Die Brücke realizaron una importante contribución nel arte moderno. L'edificiu de turbinas d'AEG en Berlín de Peter Behrens, de 1909 puede considerase como un finxu na arquiteutura moderna clásica y un exemplu sobresaliente del funcionalismu emerxente. Los costos sociales, económicos, y los ésitos científicos d'esta Gründerzeit o dómina fundacional, llevaron a la era guillermina dacuando a ser considerada como una edá d'oru.

Nel ámbitu de la economía de la "Kaiserzeit" fixo sentar les bases de qu'Alemaña seya una de les principales potencies económiques del mundu. Sobremanera la industria del fierro y del carbón de la rexón del Ruhr, na cuenca de Sarre y na Alta Silesia contribuyó en gran midida a esti procesu. El primer automóvil foi construyíu por Karl Friedrich Benz en 1886. La enorme crecedera de la producción industrial y el potencial industrial tamién conducieron a un rápidu procesu d'urbanización d'Alemaña, que convirtió a los alemanes nuna nación urbana.

El sofitu del imperiu a la invasión d'Austria-Hungría sobre Serbia contra la oposición de Rusia foi vistu por munchos historiadores como una gran influencia no que causó'l choque de les aliances n'Europa, que dio llugar a la guerra masiva más tarde conocida como la Primer Guerra Mundial. La derrota na Gran Guerra y les perdes territorial y económicu impuestes pol Tratáu de Versalles que tuvo enormes ramificaciones pa la nueva república alemana, como la definición de lo que ye l'estáu alemán y cómo tien de funcionar. Los conservadores, lliberales, socialista, nacionalista, católicos, protestantes y toos, teníen les sos propies interpretaciones, lo que llevó a un clima político y social rabeliscos n'Alemaña a raigañu del colapsu del imperiu.

Legáu territorial editar

Amás de l'Alemaña actual, una gran parte de lo qu'entendía l'Imperiu alemán agora pertenez a otros países de la Europa moderna:

Rexón alemana y ciudaes importantes Anguaño en Rexón
Reichsland Elsaß-Lothringen con Straßburg y Metz. Francia Baxu Rin, Altu Rin, Mosela.
L'área d'Eupen y Malmedy. Bélxica Eupen y Malmedy, Provincia de Liexa.
Nordschleswig. Dinamarca Xutlandia Meridional.
Hultschiner Ländchen. República Checa Rexón de Hlučín.
Pomerania, Silesia, Ostbrandenburg, Ermland, Masuren, Westpreußen, sur d'Ostpreußen y Posen (Wartheland) con Stettin, Allenstein, Danzig, Breslau, Kattowitz y Posen. Polonia Pomerania, Silesia, Tierra de Lubusz, Voivodatu de Varmia y Masuria.
Norte d'Ostpreußen con Königsberg. Rusia Óblast de Kaliningráu.
Memelland con Memel. Lituania Rexón de Klaipėda.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Constitución alemana de 1871 (n'alemán)
  2. La era del Imperiu (1875-1914), Barcelona, 1989 (Hobsbawm)
  3. Martin Broszat: Zweihundert Jahre deutsche Polenpolitik. suhrkamp 1978, p. 144; ISBN 3-518-36574-6
  4. Kitchen, Martin (2000). Cambridge Illustrated History of Germany. Cambridge University Press, páx. 214. ISBN 978-0521794329.
  5. Judd, Denis (1976). Clise de Reyes. Stein & Day, páx. 13. ISBN 978-0685701195.
  6. Kurtz, Harold (1970). The Second Reich: Kaiser Wilhelm II and his Germany. McGraw-Hill, páx. 60. ISBN 978-0070356535.
  7. Stürmer, Michael (2000). The German Empire: 1870–1918. New York: Random House, páx. 63. ISBN 0679640908..
  8. Kurtz, Harold (1970) 63
  9. Kurtz, Harold (1970) 67
  10. Kurtz, Harold (1970) 72
  11. Lüke, Martina G.: Zwischen Tradition und Aufbruch. Deutschunterricht und Lesebuch im Deutschen Kaiserreich. Frankfurt am Main 2007, ISBN 978-3-631-56408-0.
  12. Kurtz, Harold (1970) 76
  13. Jefferies, Matthew: Imperial Culture in Germany, 1871–1918. New York and London: Palgrave, 2003.
  14. Kurtz, Harold (1970) 56
  15. Zahlen nach Loth: Kaiserreich, p. 236. Unter Linksliberale sind Deutsche-Friesinnige Partei, ab 1893 Freisinnige Volkspartei und Freisinnige Vereinigung, ab 1910 Fortschrittliche Volkspartei subsumiert.
  16. Stürmer, Michael (2000) 91
  17. German Historical Museum. «1914–18: Lebensmittelversorgung» (alemán).
  18. Doswald-Beck, Louise (1995). San Remo Manual on International Law Applicable to Armed Conflicts at Sea. Cambridge University Press, páx. 124. ISBN 0521558646.
  19. «Secret of the Lusitania: Arms find challenges Allied claims it was solely a passenger ship», Daily Mail, 20 d'avientu de 2008, http://www.dailymail.co.uk/news/article-1098904/Secret-Lusitania-Arms-challenges-Allied-claims-solely-passenger-ship.html?ITO=1490# 
  20. «Fremdsprachige Minderheiten im Deutschen Reich» (alemán). Consultáu'l 20 de xineru de 2010.
  21. Wehler, Gesellschaftsgeschichte Bd.3, p. 877 f.
  22. Geheimerlaß zum Einsatz von Militär bei inneren Unruhen (1907) (auf germanhistorydocs).
  23. Wilhelm II. über dean „Adel der Gesinnung“ im Offizierskorps (auf germanhistorydocs).
  24. Zur Ideologie des Offizierskorps (auf germanhistorydocs).
  25. Wilhelm I. zum Standesethos der preußischen Offiziere (auf germanhistorydocs).
  26. Wehler, Gesellschaftsgeschichte Bd.3, S. 857–864.
  27. Dean Begriff prägte Bernhard von Bülow in einem Brief an Graf Eulenburg 1896, vgl. ders., Politische Korrespondenz (hrsg. v. John Röhl), Bd. 3, S. 1714 (Nr. 1245).
  28. Vgl. einschlägig John Röhl, Kaiser, Hof und Staat. Wilhelm II. und die deutsche Politik, München 1988, sowie Wehler, Gesellschaftsgeschichte Bd. 3, S. 854–857, S. 1016–1020; zur Diskussion zusammenfassend Frie, Kaiserreich, S. 69–80.

Enllaces esternos editar