República Popular de Mongolia

La República Popular de Mongolia (en mongol: Бугд Найрамдах Монгол Ард Улс) foi un Estáu socialista d'Asia Central, que esistió ente 1924 y 1992 y antecedió a l'actual República de Mongolia. Al traviés de la so historia, l'Estáu permaneció como aliáu de la XRSS y el Pactu de Varsovia.

República de China
Kanatu de Mongolia
República Popular de Mongolia
(de 26 payares 1924 a 12 febreru 1992)
estáu desapaecíu
Bandera de chimbo (es) Traducir escudu de Mongolia
Lema nacional ¡Proletarios de tolos países, xuníos!
Himnu nacional Himnu Nacional de Mongolia
Alministración
Capital Ulán Bátor
Forma de gobiernu Estáu socialista
Llingües oficiales Idioma mongol
Xeografía
Superficie 1564116 km²
Llendaba con Xunión Soviética, República de China y República Popular China
Demografía
Población 2 000 000 hab.
Densidá 1,28 hab/km²
Economía
Moneda tugrik mongol (es) Traducir
Más información
Estaya horaria UTC+07:00 y UTC+08:00
Cambiar los datos en Wikidata

Antecedentes editar

Ente 1691 y 1911 el territoriu, conocíu como Mongolia Esterior, tuvo gobernáu polos reis manchúes de la dinastía Qing, dientro del Imperiu Chinu. Na primer década del sieglu XX l'emperador Puyi empezó a aplicar les llamaes Nueves Polítiques, coles mires de una integración de Mongolia Esterior en China. Pola mor del malestar producíu pola posibilidá d'una colonización china similar a l'asocedida na Mongolia Interior mientres el sieglu XIX, la nobleza mongola buscó'l sofitu del Imperiu Rusu.

N'agostu de 1911 una delegación mongola dirixir a Petrográu, onde consiguió la promesa d'un sofitu llindáu per parte de Rusia. A la so torna a Mongolia, españara la Revolución de Xinhai, que punxo fin al Imperiu Chinu y dio orixe a la República de China.

N'avientu de 1911, los mongoles depunxeron al amban manchú Ikh Khuree, declarando la independencia sol lideralgu de Jebtsundamba Khutugtu VIII, que foi nomáu Bogd Khan de los mongoles. Los intentos d'incluyir a la Mongolia Interior nel nuevu Estáu fracasaron, en parte por cuenta de la intervención de Rusia (que tenía intereses nel área), y en parte pola falta de sofitu de la nobleza y el cleru de la Mongolia Interior. En 1915 Rusia, China y Mongolia alcordaron na ciudá rusa de Kyakhta la creación d'un Estáu mongol so supervisión china.[1]

El nuevu réxime republicanu chinu aprovechó la inestabilidá provocada pola Revolución Rusa de 1917 y la subsiguiente guerra civil como sida pa invadir Mongolia en 1919, obligando al gobiernu llocal a roblar un tratáu qu'abolió l'autonomía mongola. Mientres la ocupación china fundóse'l Partíu Revolucionariu del Pueblu de Mongolia (PRPM), que buscó ayuda na naciente Xunión Soviética pa combatir a los chinos. Entrín y non, metanes la Guerra Civil Rusa les tropes ruses blanques del xeneral Román Ungern von Sternberg invadieron el país, espulsando a los chinos de la capital en marzu de 1921, declarando nuevamente la independencia del país, esta vegada con Von Sternberg como dictador.

Sicasí, tantu Von Sternberg como'l restu de les tropes chines fueron espulsaos de Mongolia nos meses socesivos, y el 6 de xunetu de 1921, les tropes del PRPM y del Exércitu Coloráu tomaron Khüree, la capital del país. El PRPM formó un nuevu gobiernu, pero caltuvo nominalmente al Bogd Khan como xefe d'Estáu. Depués de la muerte del ésti proclamóse oficialmente la República Popular de Mongolia el 26 de payares de 1924.

Historia editar

Afitamientu del poder: 1924-1939 editar

Ente 1925 y 1928 el nuevu Gobiernu convertir nun réxime establecíu, empezando colos planes de coleutivización de la ganadería, según la espropiación de les tierres a la nobleza y al cleru. Amás decretóse la prohibición total de la empresa privada. A partir de 1932 amenorgóse l'aplicación d'una economía remanada pol Estáu, pero en 1936 esta situación camudó, especialmente dempués de les invasiones xaponeses, pos s'amontó la influencia soviética, esplegando tropes en Mongolia en 1937 en respuesta al expansionismo xaponés.

En 1936, Stalin ordenó la eliminación de les instituciones budistes en Mongolia, convirtiendo al país en parte de lo que se denominó Gran Purga, realizada por Stalin na década de 1930. Les purgues llevaron a la erradicación casi completa del budismu tibetanu nel país, y costaron unes 30.000-35.000 vides,[2] equivalente a aproximao'l cinco per cientu de la población total de Mongolia.

Segunda Guerra Mundial: 1939-1945 editar

Mientres la Segunda Guerra Mundial, por cuenta de una creciente amenaza xaponesa sobre la frontera ente Mongolia y Manchuria, la Xunión Soviética invirtió'l cursu del socialismu mongol en favor d'una nueva política de gradualismo económicu y construcción de la defensa nacional. Los exércitos soviético y mongol ganaron a les fuercies xaponeses qu'invadieron l'este de Mongolia nel branu de 1939 na batalla de Khalkhin Gol y roblóse una tregua pa establecer una comisión pa definir la frontera ente Mongolia y Manchuria na seronda d'esi añu.

Dempués de 1941, la economía de Mongolia foi reaxustada pa sofitar a la Xunión Soviética en toles formes posibles, incluyendo la provisión de fondos pa delles unidaes militares soviétiques. L'historiador rusu V. Suvorov escribió que l'ayuda de Mongolia mientres la guerra soviéticu-alemana yera tan importante como l'ayuda d'Estaos Xuníos porque les ropes calientes fueron de cutiu decisives pa la victoria en batalles nel fríu frente del este.[3][4][5] Amás, voluntarios mongoles llucharon nel Exércitu Coloráu contra les Potencies de la Exa n'Europa.[6]

En 1944, Mongolia perdió a unu de los sos vecinos cuando la Xunión Soviética amestóse la República Popular de Tannu Tuvá.

Nel branu de 1945, la Xunión Soviética utilizó a Mongolia como base pa llanzar la Operación Ofensiva Estratéxica de Manchuria, un ataque esitosu contra los xaponeses. L'acumuladura precedente traxo a 650.000 soldaos soviéticos a Mongolia, xunto con cantidaes masives d'equipu. L'exércitu mongol desempeñó un papel de sofitu llindáu nel conflictu, pero la so participación dio a Stalin los medios pa obligar a la parte china a aceptar finalmente la independencia de Mongolia.

Reconocencia internacional de 1945 editar

La Conferencia de Yalta de febreru de 1945 prevía la participación de la Xunión Soviética na Guerra del Pacíficu. Una de les condiciones soviétiques pa la so participación, presentada en Yalta, foi que dempués de la guerra Mongolia Esterior caltendría la so "statu quo". El significáu precisu d'esti "statu quo" convertir nun puntu de discutiniu nes conversaciones chinu-soviétiques en Moscú nel branu de 1945 ente Stalin y l'unviáu de Chiang Kai-shek, TV Soong.

Stalin aportunó na reconocencia per parte de la República de China de la independencia de Mongolia Esterior, daqué de lo que yá gociaba de facto inclusive mientres siguía siendo parte de China de iure. Chiang Kai-shek aguantar a la idea, pero finalmente venció. Sicasí, Chiang estrayxo de Stalin la promesa d'abstenese de sofitar al Partíu Comunista de China, en parte como una contrapartida por arrenunciar a Mongolia Esterior.

Asina, el Tratáu Sinón-Soviéticu garantizó la independencia de Mongolia Esterior, pero tamién terminó les esperances de Khorloogiin Choibalsan de xunir Mongolia Esterior con Mongolia Interior, que permaneció en manes de China. Choibalsan esperaba primeramente que Stalin sofitara la so visión de la Gran Mongolia, pero'l líder soviéticu fácilmente sacrificó la visión de Choibalsan polos llogros soviéticos, garantizaos pol Tratáu Sinón-Soviéticu y llexitimaos polos alcuerdos de Yalta. Nesti sentíu, el Tratáu Sinón-Soviéticu marcó la división permanente de Mongolia nuna República Popular de Mongolia independiente y una Mongolia Interior de la República de China.[7]

Política mientres la Guerra Fría: 1945-1985 editar

 
Yumjaagiin Tsedenbal, líder de Mongolia ente 1952 y 1984.

Seguro nes sos rellaciones con Moscú, el gobiernu mongol pasó al desenvolvimientu de la posguerra, centrándose na empresa civil. Mongolia yera nesti momentu unu de los países más aisllaos del mundu, nun teniendo casi nengún contautu con nenguna nación fora de la Xunión Soviética. Dempués de la guerra, los llazos internacionales ampliáronse y Mongolia estableció rellaciones con Corea del Norte y los nuevos estaos comunistes n'Europa del Este. Mongolia y la nueva República Popular China (RPC) reconocer ente sigo en 1949, y la República Popular China arrenunció a toles reclamaciones en Mongolia Esterior. Sicasí, Mao Zedong esperaba en priváu la reintegración de Mongolia a China. Él plantegó esta cuestión ante los dirixentes soviéticos yá en 1949 (en xunta con Anastas Mikoyan en Xibaipo), y depués, dempués de ser refugáu firmemente por Stalin, en 1954, un añu dempués de la so muerte. En 1956, dempués de la denuncia de Stalin por Nikita Khrushchev, los líderes chinos intentaron presentar la independencia de Mongolia como unu de los errores de Stalin nes xuntes con Mikoyan. La respuesta soviética yera que los mongoles yeren llibres pa decidir el so propiu destín.[8]

En 1952, Choibalsan morrió en Moscú onde tuviera so tratamientu pal cáncer. Foi asocedíu como primer ministru por Yumjaagiin Tsedenbal. A diferencia del so predecesor, Tsedenbal taba entusiasmáu cola incorporación de Mongolia como una república constituyente de la Xunión Soviética. La idea atopar cola oposición brengosa d'otros miembros del MPRP y foi abandonada.

Na década de 1950, les rellaciones ente la República Popular de Mongolia y la República Popular China ameyoraron considerablemente. China apurrió ayuda económica bien necesaria, la construcción d'industries enteres en Ulaanbaatar, según bloques d'apartamentos. Miles de trabayadores chinos participaron nestos proyeutos hasta que China retirar dempués de 1962 nun intentu por primir a Mongolia por que rompiera con Moscú nel momentu d'empiorar les rellaciones sinón-soviétiques.

Tres l'empiezu de la disputa chino-soviética, Mongolia bazcuyó de volao, pero llueu tomó una posición pro-soviética, siendo unu de los primeros países socialistes n'aprobar la posición soviética na engarradiella con China. L'acumuladura militar na frontera ente China y Mongolia empezó yá en 1963; N'avientu de 1965 el Politburó mongol solicitó a la Xunión Soviética qu'asitiara les sos fuercies militares en Mongolia. En xineru de 1966, cola visita de Leonid Brézhnev a Mongolia, los dos países roblaron un tratáu d'asistencia mutua, allanando el camín a la presencia militar soviética nel país. En febreru de 1967, dempués de selmanes d'empeoramientu de les tensiones chinu-soviétiques, Moscú aprobó oficialmente'l 39º estacionamiento del exércitu soviéticu reorganizáu en Mongolia.

Col estímulu soviéticu, Mongolia aumentó la so participación en conferencies patrocinaes polos comunistes y organizaciones internacionales. En 1955, Mongolia intentó xunise a les Naciones Xuníes, pero la solicitú foi vetada pola República de China (agora abellugada en Taiwán), que caltuvo la so reclamación anovada sobre Mongolia. Mongolia convertir en miembru de la ONX en 1961 dempués de que la Xunión Soviética amenaciara con vetar l'almisión de tolos nuevos estaos descolonizados d'África si la República de China volvía usar el so vetu. Les rellaciones diplomátiques colos Estaos Xuníos nun s'establecieron hasta'l final de la Guerra Fría. Mongolia convertir nun güesu de discordia ente la Xunión Soviética y China dempués de la rotura chino-soviética por cuenta de la presencia d'armes nucleares soviétiques nel país.

A principios de los años ochenta, Tsedenbal volvióse cada vez más autoritariu y erráticu. Dempués d'una serie de purgues innecesaries dientro partíu, foi espulsáu del so cargu n'agostu de 1984 cola sida de "vieyera ya incapacidá mental". La retirada de Tsedenbal tuvo plenu respaldu soviéticu y retiróse a Moscú onde vivió hasta la so muerte por cáncer en 1991. Jambyn Batmönkh asumió'l cargu de Secretariu Xeneral y somorguióse con entusiasmu nes reformes implementaes na Xunión Soviética por Mikhaíl Gorbachov.

Colapsu: 1985-1992 editar

Por cuenta de la inmensa influencia soviética en Mongolia, les reformes de Gorbachov de la Perestroika y Glásnost tamién repercutieron descomanadamente nel país. Ente 1987 y 1991 fueron retiraes progresivamente les tropes soviétiques, col fin de restaurar la soberanía política de Mongolia.[9] Cola cayida del comunismu n'Europa, en 1989, desamarráronse darréu una serie de manifestaciones en tol país. Les protestes aumentaron mientres l'iviernu de 1990, provocando que'l gobiernu aceptara l'abandonu del sistema de partíu únicu (a pesar de los sos intentos iniciales d'instaurar reformes de llibre mercáu similares a les de China, Vietnam y Laos, pero calteniendo'l sistema políticu inmovilista) y realizara eleiciones llexislatives con dellos partíos políticos. Por cuenta de el so monopoliu sobre los medios de comunicación, el MPRP llogró un trunfu aplastante, pero de toes formes la lliberalización del país taba casi completa.

Darréu, la política esterior y de defensa de Mongolia camudó fondamente: "Caltener rellaciones amistoses cola Federación Rusa y la República Popular China va ser una prioridá de la política esterior de Mongolia y nun va adoptar la llinia de nengún de los dos países, sinón que va caltener en principiu una rellación equilibrada con dambos y va promover una cooperación de bona vecindá xeneral". La democracia consolidar cola victoria opositora nes eleiciones llexislatives de 1996.[10] Una nueva constitución, que convertía al Presidente de la República nun cargu electu y garantizaba la democracia y el derechu a la propiedá privada foi aprobada en 1992.

Referencies editar

  1. Bawden, C.R. (1968). The Modern History of Mongolia. Londres, p. 191-201
  2. Christopher Kaplonski: "Thirty thousand bullets: remembering political repression in Mongolia", in Kenneth Christie and Robert Cribb, eds., Historical Injustice and Democratic Transition in Eastern Asia and Northern Europe: Ghosts at the Table of Democracy, London 2002, p. 156, 167n2
  3. /2206.htm;jsessionid=FAF6B2B851F446ED2DF18Y8399923D43 ГЕРМАНЫГ ДАРСАН ХОЛБООТОН УЛСЫН НЭГ НЬ МОНГОЛ (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión). (Mongolian)
  4. В.Суворов. Последняя республика ГЛАВА 8 У КОГО СОЮЗНИКИ ЛУЧШЕ? (Russian)
  5. V.Suvorov, The last republic
  6. Denys J. Voaden: Mongolian and Tuvan aid to wartime Russia, in: M. Gervers/O. Bulag/G. Long (eds.): History and society in Central and Inner Asia, Toronto 2007, páxs. 273-277 (here: p. 276).
  7. Liu Xiaoyuan, Reins of Liberation: An Entangled History of Mongolian Independence, Chinese Territoriality, and Great Power Hegemony, 1911–1950 (Washington D.C.: Woodrow Wilson Press, 2006)
  8. Sergey Radchenko, "New Documents on Mongolia and the Cold War," Cold War International History Project Bulletin non. 16 (2008) Archiváu el 10 de setiembre de 2008 na Wayback Machine.
  9. Mongolia, Landmine Monitor Report 2000
  10. Permanent Mission of Mongolia to the United Nations, Concept of Mongolia's Foreign Policy, 1994 Archiváu el 24 de mayu de 2011 na Wayback Machine.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar