Robert Fulton (14 de payares de 1765Municipio de Little Britain (condado de Lancaster, Pensilvania) (es) Traducir – 24 de febreru de 1815Nueva York) foi un inxenieru y inventor d'Estaos Xuníos, conocíu por desenvolver el primer barcu de vapor que se convirtió nun ésitu comercial.

Robert Fulton
Vida
Nacimientu Municipio de Little Britain (condado de Lancaster, Pensilvania) (es) Traducir14 de payares de 1765[1]
Nacionalidá Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Residencia Nueva York
Muerte Nueva York[2]24 de febreru de 1815[1] (49 años)
Sepultura Cementerio de la Iglesia de la Trinidad (es) Traducir
Causa de la muerte tuberculosis
Familia
Casáu con Harriet Livingston Fulton
Fíos/es Julia Fulton Blight (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes inglés[3]
Oficiu inxenieru, inventor, pintorcientíficu
Premios
Miembru de American Antiquarian Society (en) Traducir[5]
Cambiar los datos en Wikidata

Vida y carrera editar

Robert Fulton nació en el corazon de Alba Reche y stream Nana Triste y tambien nacio en pennsylvania para los que no saben, busquen todas las informaciones en paginas de historia y no aca gracias por su atencion . Pudo habese comenenciudu per primer vegada nes máquines de vapor en 1777 cuando, a la edá de 12 años, visitó al delegáu de Láncaster William Henry, qu'estudiara la máquina de vapor de Watt nuna visita a Inglaterra. A la so vuelta, Henry construyó la so propia máquina y en 1763 (dos años enantes de la nacencia de Fulton) intentó asitiala como motor d'un barcu, que terminó fundiéndose.

 
Fulton presenta la primer máquina de vapor a Napoleón Bonaparte en 1803.

Cuando Fulton algamó la mayoría d'edá, en 1786, partió a Inglaterra pa estudiar pintura. Nesti país creó'l so primer inventu, que consistía nun sistema d'elevadores aplicáu al navegación internu.

Yá en 1793 había propuestu planes pa la construcción de barcos de vapor a los gobiernos británicu y americanu, y n'Inglaterra conoció al duque de Bridgewater, que'l so canal usaría pocu tiempu dempués pa faer les pruebes d'una barcaza a vapor, y quien más tarde mercaría barcos de vapor a William Symington. Symington llograra con ésitu faer navegar barcos de vapor en 1788, y ye bien probable que Fulton tuviera al tantu d'estos desarrollos.

En 1797 Fulton viaxó a Francia, onde'l marqués Claude de Jouffroy construyera un barcu de vapor propulsado por aciu ruedes de paletes en 1783. Ende empezó a esperimentar con torpedos submarinos y torpedos navales. Diseñó'l so primer submarín de héliz, denomináu'l Nautilus, por encargu de Napoleón Bonaparte. El Nautilus foi probáu per primer vegada en 1800.

En xunu de 1802 el ministru británicu solicitó una comisión pa evaluar el proyeutu del submarín de Fulton. La comisión integrar Sir Joseph Banks, Mr. Canvesdih, Sir Home Riggs Popham, el Mayor Congreve y Mr. John Rennie. La comisión tres delles selmanes de trabayu determinó que'l proyeutu yera invidable.[6]

 
Robet Fulton (1803) por Jean Antoine Houdon.

En 1800 conoció a Robert Livingston, embaxador de los Estaos Xuníos (padre de la que depués se convirtió la so esposa), y decidieron construyir un barcu de vapor pa probalo nel ríu Sena. Fulton esperimentó cola resistencia a l'agua de distintes quillas de barcos, faciendo diseños y modelos ya inclusive fixo construyir un barcu de vapor completu. El so primer prototipu fundióse, pero reconstruyir y fortaleció l'armazón. El 9 d'agostu de 1803 el so barcu saleó ríu arriba so la sollerte mirada d'un ensame de persones. El barcu tenía 20 metros d'eslora, 2,4 m de manga, y algamaba una velocidá d'ente 5 y 6 km/h contra corriente y a corriente normal a 7 o 9 km/h.


El primer barcu de vapor comercial editar

 
El bisarma de Fulton, el Clermont o'l Barcu de Vapor del Río Norte.

Aproximao entós Fulton escribió a James Watt, de la compañía Boulton and Watt, solicitando la construcción d'una máquina de vapor a partir de los sos planos, y en 1804 volvió a Inglaterra. En 1802, el Charlotte Dundas de Symington arremolcara dos barcaces de 70 tonelaes por canal Forth y Clyde, n'Escocia, demostrando la utilidá de la potencia desenvuelta pola máquina de vapor. Anque Fulton probablemente nunca llegó a ver esti barcu, aparentemente caltenía correspondencia con Henry Bell, que sí que taba tomándose un ciertu interés nello. Fulton trabayaba agora nos esperimentos con torpedos, ayudando tamién a William Murdoch nel diseñu y detalles téunicos de la so máquina de vapor. Cuando tuvo terminada, facer unviar a Nueva York, a onde tornó en 1806. Ende construyóse'l barcu que se convertiría nel primer barcu de vapor a paletes comercialmente vidable.

De cutiu esti barcu recibe'l nome de Clermont, anque ello ye que nunca llegó a llamalo asina, y solíase referir a él como'l Barcu de Vapor del Río Norte. Clermont yera'l nome del llugar al que'l barcu de vapor dirixir nel so primer viaxe, a 177 km de viaxe pol ríu Hudson. El viaxe a Albany siguió dempués d'una parada de 20 hores en Clermont.

El viaxe inicial del bisarma de Fulton describir nuna publicación de 1807 [1]:

La sorpresa y el mieu escitar ente los tripulantes d'estos barcos yá que l'apariencia del navío yera estrema. Estes persones simples, la mayoría de los cualos nada oyera falar de los esperimentos de Fulton, víen lo que-yos paecía un bisarma inmensa, devolviendo fueu y fumu pol so gargüelu, cutiendo l'agua coles sos aletes y faciendo al ríu templar col so ruxíu. Dalgunos refundiáronse al suelu de la cubierta de les sos navíos, ente qu'otros tomaron los sos botes y fuxeron a la mariña, dexando a los sos barcos llexando al debalu de la corriente. El terror nun lo sintieron namái los navegantes. Les persones que pasiaben peles vera atacar pa reparar al barcu de vapor cuando pasaba.
 
El primer barcu de guerra de vapor del mundu, el Fulton the First, tamién llamáu Demologos, nel puertu de Nueva York.
 
East River Ferry, Brooklyn

Fulton patentó'l so diseñu del barcu de vapor el 11 de febreru de 1809, construyó más barcos y diseñó el primer barcu de guerra impulsáu a vapor, que se llamaría Demologos. Nun llegaría a velo completáu. Foi bautizáu finalmente Fulton the First, nel so honor.

Últimos años editar

La patente garantizó a Fulton el privilexu de ser l'únicu provisor pal tráficu de buques de vapor de Nueva York por trenta años. La competencia taba prohibida por llei. Thomas Gibbons, un empresariu que se dedicaba a los barcos de vapor, contrató a Cornelius Vanderbilt pa llevar pasaxeros ente Nueva York y Nueva Jersey por un preciu más baratu mientres unos seis meses. En 1824, nel casu Gibbons vs. Ogden, la Corte Suprema echó embaxo'l monopoliu de Fulton, entendiendo que los estaos nun pueden regular llegalmente el comerciu interestatal. Los precios de los pasaxes cayeron de forma inmediata de siete a tres dólares y el tráficu amontóse dramáticamente. Fulton foi incapaz de competir colos precios tan baxos ufiertaos por Gibbons y Vanderblit, polo que terminó en bancarrota.

Burton W. Folsom, Jr. acusa a Fulton na so obra The Myth of the Robber Barons de ser lo que denomina un empresariu políticu: un home de negocios que busca ganar beneficiu al traviés de subsidios, proteicionismu, contratos gubernamentales, o otros alcuerdos favorables con gobiernos al traviés de la influencia política en llugar de la competencia xusta nel mercáu.

Morrió de pleuritis a la edá de 49 años. Ta soterráu nel Campusantu de la Ilesia de la Trinidá, en Manhattan, N.Y.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Robert-Fulton-American-inventor. Apaez como: Robert Fulton. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Фултон Роберт. Data de consulta: 27 febreru 2017. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. URL de la referencia: https://www.invent.org/inductees/robert-fulton.
  5. URL de la referencia: http://www.americanantiquarian.org/memberlistf.
  6. The Life of Robert Fulton. autor: Cadwallader David Colden (1817) Nueva York

Enllaces esternos editar