Sinkiang, oficialmente Rexón Autónoma Güigur de Sinkiang (en güigur شىنجاڭ ئۇيغۇر ئاپتونوم رايونى, chinu 新疆维吾尔自治区, pinyin: Xīnjiāng) ye una de les cinco rexones autónomes que, xunto colos ventidós provincies, cuatro conceyos y dos rexones alministratives especiales, conformen la República Popular China (les rexones autónomes carauterizar por tar acomuñaes a grupos étnicos minoritarios). La so capital ye Urumchi. Concedióse-y la categoría de rexón autónoma'l 1 d'ochobre de 1955.

Sinkiang
Alministración
PaísBandera de la República Popular China República Popular China
ISO 3166-2 CN-XJ
Tipu d'entidá Rexón autónoma de China
Capital Urumchi
Cabezaleru/a del gobiernu Shohrat Zakir
Nome oficial 新疆维吾尔自治区 (zh-cn)
شىنجاڭ ئۇيغۇر ئاپتونوم رايونی‎ (<abbr title="Llingua non definida na plantía {{obtener idioma}}.">ug-arab)
Nome llocal Шинжаң-Уйгур автоном району (ky)
Шыңжаң Ұйғыр аутономиялық ауданы (<abbr title="Llingua non definida na plantía {{obtener idioma}}.">kk-cyrl)
ཤིན་ཅང་ཡུ་གུར་རང་སྐྱོང་ལྗོངས། (bo)
División
Xeografía
Coordenaes 43°49′31″N 87°36′50″E / 43.8253°N 87.61379°E / 43.8253; 87.61379
Superficie 1664897.17 km²
Llenda con Qinghai, Gansu, Rexón Autónoma del Tíbet, Altái (es) Traducir, Provincia de Osh (es) Traducir, Provincia de Naryn (es) Traducir, Provincia de Ysyk-Kol (es) Traducir, Hovd (es) Traducir y Bayan-Ölgiy (es) Traducir
Puntu más altu K2
Demografía
Población 25 852 345 hab. (2020)
Densidá 15,53 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+08:00
Fundación 1r ochobre 1955
xinjiang.gov.cn y uygur.xinjiang.gov.cn
Cambiar los datos en Wikidata

El topónimu mandarín Xinjiang y el so equivalente manchú Ice Jecen signifiquen lliteralmente "Nueva Frontera", nome dau a la rexón mientres la dinastía Qing, y consideráu sinocéntrico por munchos partidarios de la so independencia, que prefieren usar nomes históricos o étnicos como Turquestán chinu, Turquestán Oriental o Uiguristán.

Historia editar

La llucha ente los Xiongnu y la China Han editar

A empiezos de la dinastía Han (206 e. C. - 220 d. C.) la rexón dependía de los Xiongnu, un poderosu pueblu nómada aniciáu na actual Mongolia. Nel sieglu segundu antes de Cristu llegó a la zona Zhang Qian, unviáu d'Haber, lo que sería l'empiezu de delles décades d'enfrentamientos colos xiongnu pol dominiu de la rexón que terminaron cola victoria d'Haber. Nel añu 60 e. C. establecieron el Protectoráu de les Rexones Occidentales (西域都護府) en Wulei (烏壘; cerca de l'actual Luntai) pa supervisar tola rexón hasta Pamir.

Mientres la usurpación de Wang Mang en China, los estaos dependientes del Protectoráu remontáronse y volvieron so dominación xiongnu nel añu 13 d. C. Mientres el siguiente sieglu, los Han unviaron delles espediciones a la rexón, restableciendo'l Protectoráu mientres los periodos 74-76 d. C., 91-107 d. C. y dende el 123 d. C. d'equí p'arriba. Tres la cayida de la dinastía Han (220 d. C.), el protectoráu caltener so la dinastía Wei y la dinastía Jin Occidental.

Una socesión de pueblos editar

La dinastía Jin Occidental venció ante les socesives folaes invasores de los nómades del norte a empiezos del sieglu IV. Los siguientes reinos que gobernaron el noroeste de China, Liang Anteriores, Qin Anteriores, Liang Posteriores y Liang Occidentales, intentaron caltener el Protectoráu con distintu ésitu. Tres la reunificación final del norte de China so la dinastía Wei del Norte, el Protectoráu tomaba'l terciu suroriental de l'actual Sinkiang. Estaos llocales como Shule, Yutian, Guizi y Qiemo controlaben la metá occidental, ente que la zona central en redol a Turpan taba controlada polos Gaochang, descendientes de los Liang Nortizos qu'un día gobernaren parte de lo qu'agora ye la provincia de Gansu.

L'Imperiu turcu editar

A finales del sieglu V los Tuyuhun y los Rouran empezaron a invadir la rexón y a faer valir el so poder nes zones sur y norte de Sinkiang, respeutivamente, y el Protectoráu chinu sumió una vegada más. Nel sieglu VI, los turcos empezaron a apaecer na rexón d'Altái como vasallos de los Rouran, a los qu'un sieglu dempués ganaríen, estableciendo un vastu imperiu que s'estendía pola mayor parte d'Asia Central, más allá del mar d'Aral pel oeste y del llagu Baikal pel este. En 583 d. C. l'Imperiu turcu estremar en dos metaes, la occidental y l'oriental, quedando Sinkiang na metá occidental. En 609 d. C., so la dinastía Sui, China venció a los Tuyuhun, tomando'l control de la zona suroriental de Sinkiang.

La dinastía Tang y los kanatos editar

 
Llagu Tianchi

La dinastía Tang, establecida en 618, foi una de les más expansionistas de la historia china. A partir del añu 620 unvió una serie d'espediciones contra los turcos, forzando la rindición de los turcos occidentales en 657. Sinkiang foi puestu sol Protectoráu Anxi (安西都護府; "Protectoráu Pacificador del Oeste"). El Protectoráu nun sobrevivió al tornar de la dinastía nel sieglu VIII. Mientres la devastadora Rebelión Anshi, Tíbet invadió la China Tang por un ampliu frente que tomaba dende Sinkiang a Yunnan, escalando la capital en 763 y tomando control del Sinkiang Meridional a la fin de la centuria. Coles mesmes, el kanato güigur tomó control del Sinkiang Septentrional, como tamién d'una gran parte del Asia Central, incluyendo Mongolia.

Tanto'l Tíbet como'l kanato güigur tornaron a mediaos del sieglu IX, entrando la zona nuna era de fragmentación. El kanato Kara-Khanid controlaba'l Sinkiang Occidental mientres los sieglos X y XI ente que cañes de los güigures establecer nel Sinkiang central nesa mesma dómina. En 1132, lo que quedaba del Imperiu Khitan de Manchuria entró en Sinkiang fuxendo de los violentos ataques de los Jurchen. Establecieron un réxime nel exiliu, el kanato Kara-Khitan, qu'unificó l'actual Sinkiang mientres un sieglu.

La llegada de los mongoles editar

L'Imperiu mongol de Gengis Kan conquistó Kara-Khitan en 1218. Tres la desintegración del Imperiu, Sinkiang foi gobernáu pol Kanato de Chagatai, unu de los estaos socesores del Imperiu. Nel sieglu XV el Kanato de Chagatai se desintegró nos estaos de Gulja, Yarkand y Turfán. Nel sieglu XVII los dzungar (oiratos, calmucos) establecieron un imperiu sobre gran parte de la rexón. Los calmucos controlaben una vasta rexón conocida n'Occidente como Gran Tartaria del Imperiu calmuco, que s'estendía dende la Gran Muralla china hasta'l ríu Don y dende el Himalaya hasta Siberia.

L'Imperiu manchú editar

L'Imperiu Qing, establecíu polos manchúes, tomó control sobre'l Sinjiang Oriental tres la derrota de los dzungar en 1697. En 1755, l'Imperiu manchú atacó Gulja y prindó al kan de los dzungar. En 1759, una rebelión al sur de los montes Tian foi encalorada y encimentó el poder manchú sobre Sinkiang. Los manchúes establecieron el cuartel xeneral de la zona en Gulja.

A mediaos del sieglu XIX, l'Imperiu rusu empezó a invadir la China Qing pola so frontera norte. En 1864 la mayor parte del Sinkiang noroccidental, hasta'l llagu Baljash, foi vencida al Imperiu rusu pol Tratáu de Tacheng. Esta zona constitúi anguaño parte de Kazakstán, Kirguistán y Taxiquistán. Esi mesmu añu les rebeliones asoceder por tou Sinkiang, incluyendo Kucha, Khotan, Kasghar, Turpan y otres zones. Na primavera de 1865, Yakub Beg, señor del vecín kanato de Kokand, entró en Sinkiang vía Kashgar y conquistó casi tola provincia mientres los siguientes seis años. En 1871, Rusia facer col valle del ríu Ili, incluyendo Gulja. Daquella, China caltenía namái unos pocos baluartes, incluyendo Tacheng.

El gobiernu de Yaqub Beg duró hasta que'l Xeneral Zuo Zongtang (tamién conocíu como Xeneral Tso) reconquistó la rexón ente 1875 y 1877 pa los Qing, qu'en 1881 recuperaron la rexón de Gulja. En 1884 establecióse Sinkiang ("Nueva Frontera") como provincia dientro del sistema políticu chinu.

Dempués de la dinastía Qing editar

Nel 1912 remató la dinastía Qing y proclamóse la República de la China, que foi reconocida en Xinjiang. El señor de la guerra Yang Zengxin foi nomáu gobernador de la provincia pol Guomindang. Encaloró les revueltes de Aksu y del khan de Kashgar. Dempués d'esto, caltener so control, calteniéndola aisllada del restu de la China y de la Xunión Soviética hasta'l so asesinatu nel 1928.

Dempués, el gobiernu quedó en manes de Jin Shuren, quien aplicó polítiques en favor de los chinos y en contra de los musulmanes, aumentando les tensiones ente estos. Tamién anexonó l'oasis de Komul (Hami), qu'hasta entós yera'l postreru khan autónomu d'Asia Central. Unviáronse munchos funcionarios y refuxaos chinos a la zona, creando un gran baturiciu que favoreció l'españíu de la revuelta de los güigures el 1931 contra Jin Shuren, liderara por Yulbars Khan y el señor de la guerra hui Ma Zhongying.

Otros grupos de güigures y pueblos turcos alzar en contra del control chinu influyíos por sentimientos pan-islamista y pan-turanistes. Sicasí, los rebeldes taben estremaos y nun hubo nengún movimientu unificáu hasta'l 1933, cuando se produció l'Incidente del 12 d'abril”.[1] D'esta manera, consolidóse la rebelión musulmana y formóse el Gobiernu Islámicu de Khotan, dirixíu polos líderes relixosos y políticos llocales que s'oponíen tantu de la influencia soviética como la china. Cola ayuda de Ma Zhongying, los rebeldes uigurs consigueron controlar el terciu del sur del país y proclamóse Kasgar la Primer República islámica del Turquestán Oriental.

Per otra parte, Sheng Shicai, un militar que lluchara con Chiang Kai-shek, xunto col soporte de trés mil manchúes qu'habíen estáu repatriaos polos soviéticos a Xinjiang, dio un golpe d'estáu y baltó a Jin Shuren. Como nuevu gobernador de la provincia, pidió ayuda a la Xunión Soviética pa faer grente al gobiernu de Ma Zhonging. Na so retirada, Ma intentó controlar el sur de Xinjiang, pero finalmente nel 1934 abolióse la República del Turquestán Oriental.

Pa caltener la provincia so control, aplicó polítiques asemeyaes a les de Yang Zengxin y caltuvo la influencia soviética nel norte de la provincia onde la influencia rusa yera bien fuerte. Sicasí, la oposición del réxime chinos y los movimientos independentistes siguieron clandestinamente. Mientres el so mandatu españó la revuelta conocida como la “Revuelta de los Trés Distritos”, faciendo referencia a los distritos de Yili, Tacheng y Asha (o Altái), liderada por güigures y cazacos influyíos por comunistes soviéticos y chinos. Foi espulsáu'l Guomindang de la ciudá de Chulja y proclamóse nel 1944 la segunda República del Turquestán Oriental. Pa caltener el control, les tropes del Guomindang retirar a Dihua (Urumqi) y empezóse una serie de negociaciones cola nueva República. El Guomindang declarábase altamente nacionalista y nomó un nuevu gobernador de la provincia, pero nun llegó a tener poder de facto a la parte de los trés distritos.[1]

El 1949, cuando'l Partíu Comunista Chinu ganó la guerra civil contra'l Guomindang, la provincia acabó sol poder del gobiernu comunista nel que se conoz como “lliberación pacífica del Xinjiang”. La provincia rindir del Exércitu Popular de Lliberación y la República del Turquestán Oriental cayó en manes de l'alministración comunista. Ocho líderes de la República fueron convidaos a Beixín pa empecipiar unes negociaciones, pero supuestamente'l so avión estrellóse de camín a la capital. Dempués d'esti fechu, eslleióse la república ya incorporóse l'exércitu del Turquestán Orietal al Exércitu Popular de Lliberación.

La historiografía oficial considera la República del Turquestán Oriental como un pasu previu a la lliberación pacífica”, yá que se lluchó contra les fuercies del Guomindang. Sicasí, el pueblu güigur entá güei recordar como un periodu d'independencia qu'amena sentimientos anti-han y consideren la entrada del Exércitu Popular de Lliberación como una invasión. La bandera de la República ye güei día un símbolu d'independencia y nacionalismu musulmano.[1]

República Popular de la China editar

Cuando'l PCCh perdió'l control de la provincia nel 1950, llevar a cabo mesura en contra de los contrarrevolucionarios y aplicóse la reforma agraria. Se confiscó y se redistribuyó los wafq (les tierres que pertenecíen a les mezquites). Tamién se promovió la migración han a la zona. D'esta manera, el PCCh pretendía romper cola estructura social, política y relixosa de la zona pa consolidar el comunismu y el dominiu de la República Popular de la China nel Xinjiang.[1] Pa consiguilo, creóse Xinjiang Military District (XKMD), un gobiernu autoritario y militar formáu por han.[2] Tamién s'implementó Xinjiang Production and Construction Corps (XPPC), una alministración paramilitar que tenía'l control del desenvolvimientu de la economía y de les infraestructures.[2] Amás, el Partíu comunista tuvo cura de qu'en Xinjiang nun hubiera rellaciones de proximidá cola Xunión Soviética, nin que tuviera nenguna influencia sobre la zona. Una vegada declaróse la Rexón Autónoma del Xinjiang Güigur” nel 1955, el gobiernu de Beixín impulsó la economía, la política y l'integración social de la rexón col restu del país. Ente 1956 y 1976, el Partíu comunista promovió una serie de polítiques étniques nacionalistes pa incluyir les minoríes étniques musulmanes dientro de la nación comunista.

Sicasí, nel sur de Xinjiang xeneróse una amplia oposición a la reforma agraria y a la creación de les comuñes. Nel 1954 españóse una revuelta a Khotan, liderada pola organización pan-turanista y anti-han Amin. Producióse diversos llevantamientos y, hasta'l 1956, el PCCh nun pudo caltener el control de la zona. Nel 1962 en Yili produciéronse disturbios pola mor del sistema de racionamientu y repartimientu de la tierra. Eso provocó un éxodu masivu de cazacos escontra l'oeste y el norte. El gobiernu chinu acusó a la Xunión Soviética, por cuenta de la influencia qu'exercía sobre'l norte de Xinjiang. Esti fechu dio pie a la formación d'una resistencia anti-han fuera de les fronteres chines.[1]

Mientres la Revolución Cultural (1966-1976), delles organizaciones clandestines de güigures y cazacos movilizáronse aprovechando'l caos que vivía l'alministración china.[1] La mayor d'éstes foi'l Partíu Revolucionariu del Pueblu del Turquestán Oriental, un partíu marxista-leninista independentista formáu mayoritariamente por güigures so la influencia soviética que llogró'l control de delles zones de la provincia. El gobiernu utilizó l'autoridá militar pa echar fuera toa influencia soviética y erradicar los movimientos independentistes, yá que, según la so versión, estos fechos rompíen la seguridá nacional”.[2] Con esta sida, el partíu podía xixilar la frontera cola URSS, yá que, nestos años de revolución, les rellaciones colos soviéticos yeren encrespaes. El 1969 les autoridaes chines acabaron con unu de los llevantamientos al sur de la provincia y el Partíu Revolucionariu del Pueblu del Turquestán Oriental siguió les sos actividaes de manera clandestina.

Conflictu en Sinkiang editar

Les tensiones siguen na rexón por cuenta de les aspiraciones independentistes de los güigures y a lo que Amnistía Internacional y Human Rights Watch describen como represión per parte de la cultura Han. Otra manera, munchos chinos nun Han, perciben la política d'autonomía étnica de la RPC como discriminatoria contra ellos. Los defensores de la independencia consideren que'l gobiernu chinu sobre Sinkiang ye imperialismu chinu. Estes tensiones resulten dacuando en graves incidentes y violentos choques, como l'Éxodu de los Cazacos de Sinkiang (1962), mientres el cual 60.000 refuxaos fuxeron a la Xunión Soviética; los disturbios de la ciudá de Baren (5 d'abril de 1990) nos que morrieron cincuenta persones; el disturbiu de Gulja (5 de febreru de 1997) que tuvo como resultáu siquier 9 muertos[3] o los autobuses bomba de Ürümqi (25 de febreru de 1997), con 9 muertos y 68 mancaos. El 4 d'agostu de 2008 morrieron siquier 16 persones en Kashgar, supuestamente a manes de grupos separatistes islamistes, según l'axencia oficial Xinhua.

En xunetu de 2009, enfrentamientos interétnicos ente güigures y han causaron casi 160 muertos y más de mil mancaos. Les autoridaes llocales calificaron los disturbios como los peores dende la fundación de la Nueva China, en 1949.[4] El 2 de marzu del 2014 un grupu de desconocíos ingresó portando cuchiellos y dagues a la estación de trenes de Kunming, provocando la muerte de 34 persones y mancando a más de 140 civiles.[5] El gobiernu central de China culpó a miembros de grupos separatistes de Sinkiang[6]

Subdivisiones editar

 
Subdivisiones de Sinkiang.

Sinkiang ta estremáu en 2 Ciudaes de Nivel de Prefeutura, 7 Prefeutures y 5 Prefeutures Autónomes. Dos de los siete Prefeutures formen agora parte de la Prefeutura Autónoma de Ili. Per debaxo d'elles hai 11 Sectores, 20 Ciudaes de Nivel de Distritu, 62 Distritos y 6 Distritos Autónomos. Cuatro de les Ciudaes de Nivel de Distritu nun pertenecen a nenguna Prefeutura y son alministraes de facto pol Cuerpu de Producción y Construcción de Sinkiang.

Id. Nome convencional Uyghur
(Kona Yeziq)
Uyghur llatinizáu
(Yengi Yeziq)
Chinu Pinyin Comentarios
Ciudaes-Prefeutura
8 Urumchi ئۈرۈمچى شەھرى Ürümchi Shehri 乌鲁木齐市 Wūlǔmùqí Shì
4 Karamay قاراماي شەھرى Qaramay Shehri 克拉玛依市 Kèlāmǎyī Shì
Ciudaes Direutamente Alministraes de Nivel de Distritu
5 Shihezi شىخەنزە شەھرى Shixenze Shehri 石河子市 Shíhézǐ Shì Alministraes de facto pol Cuerpu de Producción y Construcción de Sinkiang
14 Tumshuke تۇمشۇق شەھرى Tumshuq Shehri 图木舒克市 Túmùshūkè Shì
16 Aral ئارال شەھرى Aral Shehri 阿拉尔市 Ālā'ěr Shì
7 Wujiaqu ئۇجاچۇ شەھرى Ujachü Shehri 五家渠市 Wǔjiāqú Shì
Prefeutures
9 Turfán تۇرپان ۋىلايىتى Turpan Wilayiti 吐鲁番地区 Tǔlǔfān Dìqū
10 Kumul قۇمۇل ۋىلايىتى Qumul Wilayiti 哈密地区 Hāmì Dìqū
17 Jotán خوتەن ۋىلايىتى Xoten Wilayiti 和田地区 Hétián Dìqū
15 Aksu ئاقسۇ ۋىلايىتى Aqsu Wilayiti 阿克苏地区 Ākèsū Dìqū
13 Kasgar قەشقەر ۋىلايىتى Qeshqer Wilayiti 喀什地区 Kāshí Dìqū
3 Tacheng تارباغاتاي ۋىلايىتى Tarbaghatay Wilayiti 塔城地区 Tǎchéng Dìqū Subordinada a la P.A. de Ili
1 Altay ئالتاي ۋىلايىتى Altay Wilayiti 阿勒泰地区 Ālètài Dìqū
Prefeutures Autónomes
12 Kizilsu قىزىلسۇ قىرغىز ئاپتونوم ئوبلاستى Qizilsu Qirghiz Aptonom Oblasti 克孜勒苏柯尔克孜自治州
18 Bayingolin بايىنغولىن موڭغۇل ئاپتونوم ئوبلاستى Bayin'gholin Mongghol Aptonom Oblasti 巴音郭楞蒙古自治州
6 Changji سانجى خۇيزۇ ئاپتونوم ئوبلاستى Sanji Xuizu Aptonom Oblasti 昌吉回族自治州
2 Bortala بۆرتالا موڭغۇل ئاپتونوم ئوبلاستى Börtala Mongghol Aptonom Oblasti 博尔塔拉蒙古自治州
11 ili ئىلى قازاق ئاپتونوم ئوبلاستى Ili Qazaq Aptonom Oblasti 伊犁哈萨克自治州

Xeografía editar

 
Vista xeneral d'Urumchi.

La rexón tien frontera con Rusia, Mongolia, Kazakstán, Kirguistán, Taxiquistán, Paquistán y Afganistán. Llinda tamién coles provincies de Gansu, Qinghai y cola rexón autónoma del Tíbet.

Tien una estensión de 1.600.000 quilómetros cuadraos, lo que la convierte na mayor provincia de China, con un sestu del total de la so superficie y un cuartu de les sos fronteres. Ta estremada en dos cuenques pelos montes Tian Shan: la cuenca dzungariana al norte y la del Tarim al sur. Esta cadena montascosa delimita tamién la so frontera con Kirguistán y nella atopa'l Pasu de Torugart (3752 m).

El puntu más baxu de la provincia, que tamién lo ye de la RPC, asítiase a 155 metros sol nivel del mar. El más eleváu ye'l K2, con un altor de 8.611 metros y asitiáu na frontera cola rexón de Caxmir. Tamién s'atopa equí'l puntu del planeta más alloñáu del mar (46º 16.8' N, 86º 40.2' E), nel desiertu de Dzoosoton Elisen, a 2648 quilómetros del mar. La carretera del Karakórum xune Islamabad, Paquistán, con Kashgar al traviés del eleváu pasu de Khunjerab.

Panorámica del Karakoram

Ríos:

Ciudaes importantes:

Economía editar

Sinkiang ye conocida poles sos frutes, especialmente uves y melones. Tamién produz algodón, trigu, seda y nueces. Destaca la crianza de ganáu bovín. Hai importantes depósitos de minerales y de petroleu.

El Productu Interior Brutu (PIB) foi aproximao de 187.000 millones de RMB en 2003, que s'amontaron hasta los 220.000 millones gracies a la política de desenvolvimientu de China Occidental introducida pol Conseyu d'Estáu. La renta per cápita en 2003 foi de 9.710 RMB.

La industria d'estracción de petroleu y gas en Aksu y en Karamay va esperimentar una gran puxanza debida al proyeutu de gasoductu y oleoductu hasta Shanghai.

En 2004, Sinkiang esportó por valor de 3,047 mil millones de dólares ente que les importaciones xubieron a 2,589 mil millones de dólares. La mayor parte del volume d'importaciones y esportaciones dirixir a y dende Kazakstán al traviés del Pasu d'Ala. La primer frontera de llibre comerciu de China foi establecida na ciudá de Horgos (Zona de llibre comerciu de Horgos). Horgos ye'l mayor puertu terrestre de la China occidental y tien bon accesu a los mercaos d'Asia Central. En 2006, va abrise un segundu pasu escontra Kazakstán, la zona comercial de la frontera de Jeminay.

Demografía editar

En Sinkiang hai dellos grupos turcos musulmanes, como güigures y cazacos. Otros grupos minoritarios son los hui, kirguises, mongoles, rusos, xibe, taxiquistaninos, uzbecos, tártaros y manchúes.

El porcentaxe de la etnia han aumentó dende'l 6% en 1949 hasta l'actual 40%, según los datos oficiales. Esti datu nun inclúi al personal militar nin a les sos families nin a los munchos trabayadores inmigrantes ensin rexistrar. Una gran parte d'esti tresformamientu puede ser atribuyida al Cuerpu de Producción y Construcción de Sinkiang, una organización semi-militar de colonos que construyó granxes, pueblos y ciudaes en diverses partes de la provincia. Esti tresformamientu demográficu ye vista por dalgunos como una amenaza pal caltenimientu de la cultura de los güigures y otres etnies distintes de haber, de manera similar a lo qu'asocede nel Tibet.

Grupos étnicos de Sinkiang, censu de 2000
Nacionalidá Población ------------------------------------------------------------------------------------- Güigures 8.345.622 45,21
Han 7.489.919 40,58
Cazacos 1.245.023 6,74
Hui 839.837 4,55
Kirguises 158.775 0,86
Mongoles 149.857 0,81
Dongxiang 55.841 0,30
taxiquistaninos 39.493 0,21
Xibe 34.566 0,19
Manchúes 19.493 0,11
Tujia 15.787 0,086
Uzbecos 12.096 0,066
Rusos 8.935 0,048
Miao (Hmong) 7.006 0,038
Tibetanos 6.153 0,033
Zhuang 5.642 0,031
Daur 5.541 0,030
Tártaros 4.501 0,024
Salar 3.762 0,020

Nun inclúi a los miembros del Exércitu Popular de Lliberación (EPL) en serviciu activu.
Fonte: Departamentu d'Estadística de Población, Social, Científica y Teunolóxica de la Oficina Nacional d'Estadística de China (国家统计局人口和社会科技统计司) y Departamentu de Desenvolvimientu Económicu de la Comisión Estatal China d'Asuntos Étnicos (国家民族事务委员会经济发展司), ed. Tabulación de Nacionalidaes del censu de población de 2000 de China (《2000年人口普查中国民族人口资料》). 2 vols. Beijing: Editorial de les Nacionalidaes (民族出版社), 2003. (ISBN 7-105-05425-5)

 
Mapa de Sinkiang indicando la nacionalidá principal en cada prefeutura.

Polo xeneral, los güigures son la etnia mayoritaria na parte occidental de Sinkiang, incluyendo les Prefeutures de Kashgar y Khotan, la Prefeutura Autónoma Kirguís de Kizilsu y Aksu, según na Prefeutura de Turfán, nel Sinkiang oriental. Los han son la etnia mayoritaria nel Sinkiang oriental y septentrional, incluyendo les ciudaes de Urumchi, Karamay, Shihezi y les Prefeutures de Changji, Börtala, Bayin'gholin, Ili (especialmente la ciudá de Kuitun) y Kumul. Los cazacos concéntrense principalmente na Prefeutura d'Ili, nel norte de Sinkiang.

Grupos étnicos principales en Sinkiang por rexones, censu de 2000
Güigures Han Cazacos otros
Sinkiang 45.2% 40.6% 6.7% 7.5%
C.N.P. de Urumchi 12.8% 75.3% 2.3% 9.6%
C.N.P. de Karamay 13.8% 78.1% 3.7% 4.5%
P. de Turfán 70.0% 23.3% <0.1% 6.6%
P. de Kumul 18.4% 68.9% 8.8% 3.9%
P.A. de Changji + C.D.A.N.D. de Wujiaqu 3.9% 75.1% 8.0% 13.0%
P.A. Mongol de Börtala 12.5% 67.2% 9.1% 11.1%
P.A. Mongol de Bayin'gholin 32.7% 57.5% <0.1% 9.7%
P. de Aksu + C.D.A.N.D. d'Alar 71.9% 26.6% <0.1% 1.4%
P.A. Kirguís de Kizilsu 64.0% 6.4% <0.1% 29.6%
P. de Kashgar + C.D.A.N.D. de Tumushuke 89.3% 9.2% <0.1% 1.5%
P. de Khotan 96.4% 3.3% <0.1% 0.2%
P.A. Cazaca de Ili¹ 16.1% 44.4% 25.6% 13.9%
- C.D.A.N.D. de Kuitun 0.5% 94.6% 1.8% 3.1%
- antigua P. de Ili 27.2% 32.4% 22.6% 17.8%
- P. de Tacheng 4.1% 58.6% 24.2% 13.1%
- P. de Aletai 1.8% 40.9% 51.4% 5.9%
C.D.A.N.D. de Shihezi 1.2% 94.5% 0.6% 3.7%

1— La P.A. de Ili ta compuesta pola C.D.A.N.D. de Kuitun, la P. de Tacheng y la P. Aletai, lo mesmo que de l'antigua P.A. de Ili. La P. de Ili foi eslleida y la so antigua rexón ye agora direutamente alministrada pola P.A. de Ili.
Fonte: 2000年人口普查中国民族人口资料,民族出版社,2003/9 (ISBN 7-105-05425-5)
Nun inclúi a los miembros del Exércitu Popular de Lliberación (EPL) en serviciu activu.
P = Prefeutura; P.A. = Prefeutura Autónoma; C.N.P. = Ciudá del Nivel de Prefeutura; C.D.A.N.D. = Ciudá Direutamente Alministrada del Nivel de Distritu

Dellos estudiosos güigures afirmen baxar de los güigures turcos y de los tocarios pre-turcos, que'l so llinguaxe yera indoeuropéu, y los güeyos, pelo y piel relativamente claru, según otros de les llamaes traces físiques caucasoides, nun son raros ente ellos. Polo xeneral los güigures paecer a los pueblos que viven al so alredor n'Afganistán, Kirguistán, Uzbequistán, Kazakstán y Paquistán.

En 2002, había 9,632,600 homes (tasa de crecedera del 1.0%) y 9,419,300 muyeres (tasa de crecedera del 2.2%). La tasa de crecedera total de la población yera del 10.9‰, con un 6.3‰ de tasa de nacencies y un 5.4‰ de tasa de mortalidá.

Ruta de la Seda editar

Foi una rede de rutes comerciales ente Asia y Europa estendida dende Chang'an (anguaño Xi'an) en China, Antioquía en Siria y Constantinopla (anguaño Istambul, Turquía) a les puertes d'Europa y que llegó hasta la península ibérica nel sieglu XV.

El términu "Ruta de la seda" foi acuñáu pol xeógrafu alemán Ferdinand Freiherr von Richthofen[7] en 1877, por cuenta de la mercancía más prestixosa que circulaba nella, la seda, que la so fabricación yera un secretu que namái los chinos conocíen, anque los romanos convertir en grandes aficionaos en conociendo dichu secretu antes del empiezu de nuesa yera al traviés de los partos: éstos entamaron entós el comerciu. Munchos otros productos transitaben estes rutes: piedres y metales preciosos, teles de llana o de llinu, ámbare, marfil, laca, especies, vidriu, materiales manufacturados coral, etc.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 DILLON, Michael (2004). Xinjiang-China's Muslim Far Northwest. Routledge Curzon, páx. 57. ISBN ISBN 0-415-32051-8.
  2. 2,0 2,1 2,2 CLARKE, Michael E. (2011). Xinjiang and China's Rise in Central Asia - A History. Taylor and Francis Group, páx. 44. ISBN 13: 978-0-415-58456-2.
  3. «China: Human Rights Concerns in Xinjiang (Human Rights Watch Backgrounder, October 17, 2001)».
  4. «La Policía llanza gas lacrimógeno contra los manifestantes de Xinjiang | Mundu | elmundo.es».
  5. http://www.cooperativa.cl/noticias/mundo/china/china-ataque-terrorista-dexo-34-muertos-y-140-mancaos/2014-03-02/084715.html
  6. https://archive.today/20140302000657/www.chicagotribune.com/news/sns-rt-us-china-attack-xinjiang-20140301,0,2621490.story
  7. von Richthofen introducir na so obra Vieyes y nuevos aproximamientos a la Ruta de la seda,"Approaches Old and New to the Silk Roads" Vadime Eliseeff in: The Silk Roads: Highways of Culture and Commerce. París (1998) UNESCO, Reimpresión: Berghahn Books (2000), páxs. 1-2. ISBN 92-3-103652-1; ISBN 1-57181-221-0; ISBN 1-57181-222-9 (pbk)