Un superhéroe o superhome[1] ye un personaxe de ficción que les sos carauterístiques superen les del héroe clásicu, xeneralmente con poderes sobrehumanos anque non necesariamente , y entroncado cola ciencia ficción. Xeneraos a finales de los años 1930 na industria del comic book d'Estaos Xuníos, que contribuyeron a llevantar,[2]gociaron d'ensame d'adautaciones a otros medios, especialmente'l cine.

Portada de Whiz Comics #2, col Capitán Marvel n'aición.

Historia editar

 
Superhéroe The Flame creáu por Will Eisner.

La historia del xéneru puede ser estremada nes siguientes "yeres" o "edaes":

Edá Dorada (1938-45) editar

Dende finales de los años 20, el conceutu taba guarándose nes series d'aventures de grafismu realista y les pulp magacinos. Lee Falk sería'l guionista de The Phantom (1936), que puede considerase un precursor estéticu del xéneru, cuando non el so pioneru.[3]Tradicionalmente considérase, sicasí, que'l primer superhéroe de la historia foi Superman (1938), que'l so ésitu foi enorme y xeneró un cientu d'imitaciones que sostuvieron la industria del comic book mientres años. Sicasí, ye imprescindible reparar que, primero que los norteamericanos The Phantom y Superman, n'Arxentina surde Patoruzú (1928) y en Xapón, Fantasmagórico (1930) o (1931),[4][5] personaxe ésti postreru qu'antemana carauterístiques obvies (apariencia espectral según l'habilidá pa volar) que depués s'acomuñar con The Phantom, Superman y Batman. (Hai que recordar que Fantasmagórico ye'l nome castellanu del héroe xaponés. El so nome orixinal ye Ōgon Bat; l'Esperteyu Doráu.

Dempués de Patorozú, Fantasmagórico, The Phantom, Superman, entós, nacen personaxes como "Namor" n'abril de 1939 y Batman en mayu de 1939, y al añu siguiente l'Antorcha Humana, Flash o Llinterna Verde. Como señala Oscar Masotta, "nun ye casual que'l periodu que va dende'l "crash" (sic) de 1930, pasando pelos años sangrientos de la revolución española, hasta l'empiezu de la segunda guerra mundial, coincida cola apaición de Superman, Batman, Capitán Marvel".[6]

Les primeres hestories de superhéroes conteníen esquemes narrativos bien paecíos a los de les más recién tires d'aventures[ensin referencies],: Hestoria ente la realidá y la ficción, en forma de serie continua, basada nun protagonista carismáticu con doble identidá, mázcara/disfraz o complementos. Bien vistu, lo únicu qu'añadieron dellos superhéroes fueron los superpoderes, pero dende'l puntu de vista industrial acabaríen revolucionando'l mercáu.

Igual que les historietes xaponeses coetanees, llueu se van dexar imbuyir del espíritu bélicu de la Segunda Guerra Mundial, presentando en munches ocasiones nomes o uniformes rellacionaos colos sos símbolos nacionales y enfrentándose a los enemigos del país. Ye'l casu de The Shield de MLJ Magacinos y Uncle Sam de Quality Comics,[7] que surdieron en 1940, y la Muyer Maravía de William Moulton Marston y el Captain America de Joe Simon y Jack Kirby, dambos de 1941. Gracies al marcu históricu nel que nacieron llograron un gran ésitu comercial, pero al rematar la guerra fueron cayendo nel olvidu. Bien distintu ye'l renovador The Spirit (1940) de Will Eisner.

N'Italia, Vincenzo Baggioli y Carlo Cossio crean en 1938 a Dick Abrase, un superhéroe autóctonu, anque escarecía de poderes.

Edá Atómica o Escura (1945-56) editar

 
Superhéroe d'un comic-book de 1945.

Tres la Segunda Guerra Mundial, l'ésitu de les historietes de superhéroes empezó a menguar, siendo sustituyíes por tou tipu de xéneros (como la serie negra, historietes infantiles, romántiques, de bisarmes, westerns, etc). Por si esto fuera pocu, el siquiatra Fredric Wertham (na so obra La seducción del inocente) afirmaba a finales de los años 50 que los superhéroes creaben una distorsión de la realidá. Citaba, ente otros exemplos, que'l fechu de que Superman pudiera volar xeneraba falses esperances, que Batman y Robin teníen una rellación pedófila y que la Muyer Maravía nun podía tar como igual nun grupu d'homes como la Lliga de la Xusticia. Amás afirmaba que toos estos exemplos yeren un amiestu volátil que daba como resultáu conductes agresives según el desencadenamiento de la violencia xuvenil.

Edá de Plata (1956-1970) editar

Tou eso camudó en 1961, cuando siguiendo'l cercu de la Lliga de la Xusticia de DC, la editorial Marvel Comics decidió crear el so propiu grupu de superhéroes y encargar al editor y guionista Stan Lee, que trabayó con dellos dibuxantes.

El primer númberu de Fantastic Four, obra de Lee y del dibuxante Jack Kirby, apaeció en payares de 1961, y l'humanidá de los personaxes, sumada a la combinación d'elementos d'otros xéneros muncho más comerciales de la dómina, catapultó a la serie nes llistes de ventes. Enguizaos por esti ésitu, Stan Lee, Jack Kirby y Steve Ditko llanzar a la creación d'una gran cantidá de personaxes: "Hulk", "Thor", "Spider-Man", "Daredevil" o "X-Men", toos ellos superhéroes con problemes de distintu índole (problemes de salú, d'aceptación social, económicos, etc.).

Unu de los méritos de Stan Lee ye la humanización de los personaxes, según el fechu de convertir n'héroes a persones con problemes. Spiderman ye un mozu del qu'abusen los sos compañeros de clase, en parte porque ye empollón. Dare Devil ye ciegu, Thor, cuando ye humanu, ye coxu, Iron Man ye un enfermu del corazón... Los X-Men nos sos oríxenes ta formada por mozos marxinaos. En cierta midida, esti universu de superhéroes ye un reflexu de los cambeos fondos qu'empezaba a vivir EEXX coles lluches polos derechos civiles".[8]

Les rellaciones de tipu humanu ente los superhéroes pasaron a ser más importantes, pudiendo haber enfrentamientos, o a lo menos retos, ente los bonos, como asocede ente l'Antorcha humana y Spider-man. Tamién hai que destacar qu'estos superhéroes procuren nun matar cuando actúen y que los sos motivaciones son principios de xusticia astractos, non vengaciones personales.

N'otres editoriales d'Estaos Xuníos apaecieron Mr. A y The Question (1967). En Reinu Xuníu remaneciera Gazapa d'Aceru cinco años enantes. Finalmente, na España de Franco prohibir en 1964 estes series d'Estaos Xuníos "porque los poderes d'estos personaxes averábenlos más a dioses qu'a héroes."[9]

Edá del Bronce (1970-85) editar

Les historietes de superhéroes non yá presentaben les congoxes personales de los sos protagonistes, sinón qu'empezaron a reflexar los asuntos d'ingriente actualidá. Ye'l casu de la xunta de Llinterna Verde y Flecha Verde que Dennis O'Neil y Neal Adams realizaron en 1970. Jack Kirby, sicasí, opta por tou lo contrario, y crea les series de "El Cuartu Mundu".

Edá Moderna (1986-) editar

La revista británica "2000 AD" (1977) va ser el caldu de cultivu de toa una fornada de nuevos autores británicos qu'a partir de 1982, vendríen revitalizar el comic-book de superhéroes d'Estaos Xuníos con obres como "Watchmen" (1986), d'Alan Moore/Dave Gibbons, xunto a nativos como Frank Miller. La primera amosaba un futuru más negru y realista de la forma en como interactuaríen los ciudadanos normales con al respective de les consecuencies de les aiciones de los héroes que se suponía teníen de protexelos. Destacando la humanidá nellos como imperfecciones y problemes sociales de los sos alter ego, lo que dexaba velos como persones con dificultaes normales. Trabayos como The Dark Knight Returns, de Frank Miller, nel casu de Batman, denotaron un ambiente más adulto pa la historieta de superhéroes. Tamién hai que destacar eventos como Crisis en Tierres Infinites, que fueron l'antoxana a un procesu evolutivu dientro de la historieta de superhéroes.

Los artistes que fundaron Image Comics en 1992 crearon nueves series como Spawn o The Maxx.

Anguaño, el xéneru revitalizóse, apaeciendo nuevos autores (Mark Millar, Brian Bendis, Michael Straczynski) y recuperando a otros (Chris Claremont, Kurt Busiek, Alan Davis). Asina, los superhéroes constitúin la mayor parte de la industria del Cómic nos Estaos Xuníos.

Amás, los superhéroes fueron oxetu d'innumberables adautaciones cinematográfiques y televisives, facilitaes últimamente pola meyora de los efeutos especiales debida a la teunoloxía dixital. Podemos destacar películes clásiques como "Superman" (1978), de Richard Donner, "Batman" (1989) y "Batman Returns" (1992), dambes de Tim Burton. L'ésitu de películes como Blade (1998), X-Men o Spiderman (2002) motivaron l'apaición d'un ensame de proyeutos cinematográficos y televisivos protagonizaos por superhéroes tan desemeyaos como Daredevil, Catwoman, Hellboy o Hulk.

Carauterístiques editar

 
Imaxe del cómic Captain Future (Capitán Futuru)

Como xéneru puede considerase'l trasunto modernu de "dellos estilos ancestralmente populares: los rellatos mitolóxicos, los cuentos guerreros y les sagues familiares"[2]cola diferencia de que l'elementu relixosu foi sustituyíu pola ciencia ficción.

Otres carauterístiques típiques de los superhéroes son:

  • Un orixe o momentu nel que se convierte en superhéroe, yá seya por ser el momentu en que llogró les sos capacidaes especiales o'l momentu del trauma que-y obligó a ello. Los más frecuentes son:
  • Una o delles capacidaes especiales:
    • Superpoderes: capacidaes cimeres a les de los humanos corrientes, como llanzar rayos enerxéticos, volar, fuercia sobrehumano, invulnerabilidad, telepatía, telequinesis, etc.
    • Teunoloxía bien per delantre de la so dómina, como Iron Man.
    • Poderes místicos, como'l Doctor Estrañu, Zatanna o'l Doctor Fate. Polo xeneral nun apaecen como poderes "mesmos" del personaxe, sinón como téuniques ocultes de invocación de poderes o entidaes sobrenaturales que podríen ser aprendíes y apoderaes por cualesquier que tamién les estudiara.
    • Conocencies d'artes marciales, científicos, o d'otru tipu, como Puñu de Fierro.
    • Habilidaes atlétiques, como'l Captain America o Flecha Verde.
    • Gran intelixencia, como Mr. Fantásticu y Batman.
  • La so llucha desinteresada en defensa del inocente, yá seya combatiendo'l crime, catástrofes, invasiones estraterrestres, o cualesquier otra amenaza, con frecuencia al marxe de la llei. Puede falase asina de la so estructura de valores morales: arrogancia, sacrificiu, autocontrol, piedá, etc. que converten a los superhéroes en verdaderos "santos" modernos ("salvadores del mundu" dientro de la más auténtica tradición cristiana), nun mundu qu'escarez de fe nos antiguos. Sía que non, nun modificar de forma importante la vida na Tierra, dedicándose a asuntos de poca trescendencia (nun acaben cola guerra nin la fame, por casu). Tamién puede rellacionase col trunfu del individualismu, templáu cola idea de serviciu a la comunidá y el trabayu n'equipu.
  • El so perfeición anatómica, suel siguir cánones cercanos a los grecollatinos (anque puedan siguir otres estétiques, como la del manga).
  • Una identidá secreta (doble identidá o álter ego), una de "civil", aparentando ser una persona corriente, y otra so la qu'actúa como superhéroe, como Clark Kent (Superman) o Peter Parker (Spider-Man), anque hai esceiciones como Fantastic Four.
  • Un uniforme, xeneralmente bien afechu (pa llevalo so la ropa civil) y de colores llamativos, que suel despintar la so identidá secreta, al empar que lu identifica como superhéroe. Pa dellos teóricos, esti "traxi afechu que paez una exhibición de ropa interior" ye la verdadera traza que los estrema d'otros personaxes con poderes sobrehumanos, como Doc Savage o La Solombra.[3]
  • Una galería de villanos, personaxes con carauterístiques similares a les de los superhéroes sacante nes referíes a la so motivación y los sos métodos, polo xeneral opuestos a los del mesmu. Les hestories sobre superhéroes casi siempres arreyen en dalgún grau un conflictu del héroe con un villanu o grupu de villanos: el Duende Verde (de Spider-Man), el Joker (de Batman), el Mandarín (d'Iron Man), Lex Luthor (de Superman) o Rede Skull (del Captain America).

Parodies de superhéroes editar

En 1940 yá esistíen parodies del xéneru como Super Mure (un personaxe de cómic llamáu Super Mouse, y un personaxe de dibuxos animaos llamáu Mighty Mouse).

Al dise estableciéndose los estereotipos de superhéroes, creadores de munchos campos tomaron elementos d'esti subxéneru y combinar cola so propia obra. Por casu, en 1969, la editorial Mondadori, responsable de les historietes de personaxes Disney, dotó al patu Donald d'otra identidá como Paperinik (n'español Patomas o Superpato), influyíu por superhéroes como Batman y por otros personaxes de ficción. Patomas actuaba dacuando como un superhéroe y otres como un supervillano. Goofy tamién foi dotáu d'una identidá como superhéroe (Supergoofy o Supertribi), adquiriendo superpoderes asemeyaos a los de Superman o Marvelman al comer un tipu especial de cacagüeses.

N'España, Antonio Ayné creó "El conejito atómicu" en 1953 pa la revista infantil "Yumbo" y seis años más tarde, el Pumby de José Sanchis tresformar nel superhéroe de Villa Rabitos na so propia revista, "Super Pumby". Nesti casu, los poderes apaecíen gracies al consumu de zusmiu de naranxa (Sanchis ye valencianu). Podríamos dicir que primero o más tarde, munchos personaxes pagaron el so tributu a esti subxéneru del cómic, adquiriendo por un tiempu superpoderes (como nel cómic de Mortadelo y Filemón Los superpoderes). Ye posible afirmar siguiendo la mesma llinia de razonamientu que tal conversión (anque seya momentanea) ye la resultancia de la maduración d'un personaxe: l'autor prueba con esi escenariu como unu más.

En 1966 apaez la serie televisiva Batman (serie de televisión), que yera coles mesmes una serie d'entretenimientu y una parodia (n'estilu del teatru del absurdu) al xéneru superheroico. Tres l'ésitu d'esta serie (un ésitu conocíu como la batmanía) se masificaron definitivamente les parodies en distintos segmentos mediáticos.

Un exemplu a nivel d'esta socesión de parodies superheroicas, n'animación foi la serie Batfink de fines de los años '60, y una de les más famoses con actores foi la realizada a principios de la década de los 70 pol mexicanu Roberto Gómez Bolaños Chespirito, llamada El Chapulín Colorado; héroe cabileñu, cobarde y alabadizu que la so mayor carauterística yera'l so gran corazón y bondá. Na mesma serie mexicana tamién destacó un personaxe secundariu llamáu "SuperSam" interpretáu pol actor Ramón Valdés y qu'asonsañaba a un héroe basáu nel ideal de vida d'Estaos Xuníos.

Les mesmes editoriales que desenvolvieron el cómic de superhéroes tamién se dieron cuenta de los aspeutos absurdos y tópicos que se repiten, y publicaron cómics que faen risión les convenciones del xéneru. Por casu, Marvel editó What the...?, serie que presentaba en cada númberu delles historietes paródiques curties creaes polos mesmos autores que creaben los cómics serios de superhéroes. Sergio Aragonés realizó trabayos d'esti tipu tantu pa Marvel como para DC.

En 1973, el dibuxante Jan creó a Superlópez, que n'esencia ye una parodia de Superman, pa la Editorial Bruguera, que lo incluyía na so llinia d'historietes risibles. Superlópez ye'l superhéroe español más lleíu, y yá se publicaron más de 40 álbumes. Nos noventa, Jan creó a Superioribus, para Comics Forum, la editorial que publicaba les traducciones de Marvel n'España. Les parodies de Superioribus yeren historietes d'una páxina que s'incluyíen nes revistes de superhéroes "serios".

Cels Piñol tamién vio publicaes les sos historietes paródiques curties de Fan letal nos cómics Forum, como complementu a les historietes series. Darréu, publicó otres parodies de superhéroes y ciencia-ficción, como Fanhunter, en cómics completos.

A lo último, dende la década de los '90 y hasta l'actualidá, en canales televisives privaos d'animación como Cartoon Network volviéronse frecuentes y bien populares les parodies superheroicas con personaxes antiguos como'l "Pantasma del Espaciu" (en Pantasma del Espaciu de mariña a mariña), "Los Superamigos" o "Fabulman y Dinamita" (en curtios con tonu de comedia), o'l nuevu "Capitanazo" (en "La Casa de los Dibuxos").

Marca rexistrada editar

N'Estaos Xuníos, la pallabra "Super Hero" ("superhéroe", n'inglés) ye una marca rexistrada de forma conxunta por DC Comics y Marvel Comics, polo que namái elles pueden utilizala llegalmente nos sos productos y campañes comerciales. [1].

Al paecer, dambes editoriales solicitaron la concesión de la marca rexistrada en 1979, siéndo-yos concedida en 1981 al nun haber nenguna reclamación al respeutu. Según la mesma solicitú orixinal, la pallabra llevaba utilizándose comercialmente siquier dende 1966.

Al tratase d'una marca rexistrada, y non un copyright, esto nun torgar el calificar como "superhéroe" a un personaxe d'otra editorial nel interior de les sos histories. Pero, na práutica, munches otres editoriales d'Estaos Xuníos eviten l'usu de la pallabra, utilizando nel so llugar términos como "metahumanu" o "mutante".

DC y Marvel demandaron nel pasáu a otres empreses, o amenaciáu con faelo, por utilizar ensin permisu la pallabra "super hero" nos sos productos; dellos exemplos son el "Gunstar Super Heroes" de Sega [2] o'l cómic "Super Hero Happy Hour" de Dan Taylor.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: superhome
  2. 2,0 2,1 Aguilera, Ricardo y Díaz, Lorenzo na seición "Mitos y músculos" del fascículu "Los superhéroes", pa Xente de cómic: De Flash Gordon a Torpedu, p. 35, publicáu en "Xente" del Diario 16, 1989.
  3. 3,0 3,1 Aguilera, Ricardo y Díaz, Lorenzo na seición "Heroes con leotardos" del fascículu "Los superhéroes", pa Xente de cómic: De Flash Gordon a Torpedu, p. 36, publicáu en "Xente" del Diario 16, 1989.
  4. http://comicsbulletin.com/first-superhero-golden-bat/at Comics Bulletin
  5. http://herocomplex.latimes.com/uncategorized/the-early-origins-of-anime-and-manga-traced-to-street-theater-of-japan/at Hero Complex
  6. Masotta, Oscar en Téunica de la historieta, Escuela Panamericana d'Arte, Buenos Aires, Arxentina, 1967, p. 8.
  7. Díaz, Lorenzo en "Diccionariu de superhéroes" pa la Coleición "Biblioteca del Dr. Vértigu" d'Ediciones Glénat, S. L., Barcelona, 1996, p. 22.
  8. Martínez Gª, José Saturnino en "La esquierda y los superhéroes", Monde Diplomatique nᵘ169, 2009, p. 27.
  9. Escudero, Vicente en "40 años de censura infantil" de Totem nᵘ6, Editorial Nueva Frontera, S. A., Madrid, 1978, p. 49.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar

y pa superheroína.