Teodosio I el Grande

(Redirixío dende Teodosiu I)

Flavio Teodosio, Teodosio I o tamién nel senu católicu como Teodosio el Grande (11 de xineru de 347Coca y Itálica (es) Traducir – 17 de xineru de 395Milán), foi emperador de los romanos dende 19 de xineru de 379, como Dominus Noster Flavius Theodosius Augustus, hasta la so muerte, divinizáu como Divus Theodosius. Promovíu a la dignidá imperial tres el desastre d'Adrianópolis, primero compartió'l poder con Graciano y Valentiniano II. El 15 de mayu de 392, Teodosio axuntó les porciones oriental y occidental del Imperiu, siendo l'últimu emperador en gobernar tol mundu romanu. Dempués de la so muerte, les dos partes del Imperiu dixebráronse definitivamente.

Teodosio I el Grande
Emperador romanu

19 xineru 379 - 17 xineru 395
emperador bizantino (es) Traducir

19 xineru 379 - 17 xineru 395
Graciano el Joven (es) Traducir - Arcadio (es) Traducir
senador romanu


Cónsul romanu

Vida
Nacimientu Coca[1] y Itálica (es) Traducir[2]11 de xineru de 347
Nacionalidá Antigua Roma
Muerte Milán17 de xineru de 395 (48 años)
Sepultura ilesia de los Santos Apóstoles
Constantinopla
Causa de la muerte causes naturales
Familia
Padre Teodosi
Madre Thermantia
Casáu con Elia Flacila ( – m. 385)
Gala (387 – )[3]
Fíos/es
Hermanos/es Honori
Familia
Pueblu dinastía Teodosiana (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes llatín[6]
Oficiu políticu
Santoral
17 de xineru
Cambiar los datos en Wikidata

Con al respeutive de la so política relixosa, siguió cola persecución a los paganos y tomó la trascendental decisión de faer del cristianismu niceno o catolicismu la relixón oficial del Imperiu por aciu el Edictu de Tesalónica de 380.

Oríxenes y carrera militar editar

 
Bustu de Teodosio I en llocalidá segoviana de Coca (España), donáu por Cándido López Sanz.

Teodosio nació en Hispania, en Cauca, (actual Coca) o en Itálica o la so contorna,[n. 1] fíu d'un oficial militar, Teodosio el Viejo,[7] conocíu na dómina como'l comes Theodosius. Acompañó al so padre a Britannia p'ayudar a acabar cola Gran Combalechadura en 368. Yera comandante militar (dux) de Mesia, una provincia romana nel Danubiu inferior, en 374. Sicasí, pocu dempués, y alredor de la dómina de la repentina cayida en desgracia y execución del so padre, Teodosio retirar a Hispania. La razón del so retiru, y la rellación (si ye que la había) ente él y la muerte del so padre non queda clara. Ye posible que fuera cesáu nel so mandu pol emperador Valentiniano I dempués de la perda de dos de les lexones de Teodosio ante los sármatas a finales de 374.

La muerte de Valentiniano I en 375 creó un pandemónium políticu. Tarreciendo más persecuciones por cuenta de les sos rellaciones familiares, Teodosio retirar a les sos propiedaes hispanes, onde s'afixo a la vida d'un patriciu de provincies.

Dende 364 hasta 375 l'Imperiu romanu tuvo gobernáu por dos coemperadores, los hermanos Valentiniano I y Valente; cuando Valentiniano morrió en 375, los sos fíos, Valentiniano II y Graciano, asocediéron-y como gobernantes del Imperiu romanu d'Occidente. En 378, dempués de que Valente morriera na batalla d'Adrianópolis, Graciano, pa sustituyir al emperador cayíu, nomó a Teodosio co-augusto d'Oriente. De la mesma Graciano foi asesináu nuna rebelión en 383, tres lo que Teodosio designó al so fíu mayor, Arcadio, co-augusto pa Oriente. Dempués de la muerte en 392 de Valentiniano II, a quien Teodosio sofitara contra una serie d'usurpadores, Teodosio gobernó como emperador únicu, nomando co-augusto pa Occidente al so fíu menor Honorio (en Milán, el 23 de xineru de 393), y ganando al usurpador Eugenio el 6 de setiembre de 394, na batalla del Frígido (ríu Vipava, actual Eslovenia).

Familia editar

De la so primer esposa, la probablemente hispana Aelia Flacila Augusta, tuvo dos fíos, Arcadio y Honorio y una fía, Aelia Pulqueria; Arcadio foi'l so herederu n'Oriente y Honorio n'Occidente. Tanto Aelia Flacila como Pulqueria morrieron en 385.

La so segunda esposa (nunca declarada Augusta) foi Gala, fía del emperador Valentiniano I y la so tercer esposa Justina. Teodosio y Gala tuvieron trés fíos que fueron un neñu, Graciano, nacíu en 388 que morrió nuevu y una fía, Aelia Gala Placidia (392–450). Placidia foi la única descendiente que llegó a adulta y más tarde convirtióse n'emperatriz; un tercer fíu (un neñu), Juan, morrió cola so madre mientres el partu en 394.

Política diplomática colos godos editar

 
Provincies romanes a lo llargo del Danubiu amosando Dacia, Mesia y Tracia, con Sarmatia al norte y Germania al noroeste.

Los godos y los sos aliaos (vándalos, taifalae, bastanos y los nativos carpianos) afitaos nes provincies de Dacia, Panonia inferior oriental absorbieron l'atención de Teodosio. La crisis gótica foi tan fonda que la so coemperador Graciano arrenunció al control de les provincies iliries y retiróse a Tréveris na Galia pa dexar que Teodosio actuara ensin estobises. Una gran debilidá na posición romana tres la derrota d'Adrianópolis foi'l reclutamiento de los bárbaros pa lluchar contra otros bárbaros. Pa reconstruyir l'Exércitu romanu d'Occidente, Teodosio precisaba atopar soldaos capacitaos y asina se volvió escontra los homes más cualificaos que tenía a mano: los bárbaros apocayá establecíos nel Imperiu. Esto causó munches dificultaes na batalla contra los bárbaros pos los lluchadores apocayá reclutados teníen poco o nenguna llealtá escontra Teodosio.

Teodosio viose forzáu al costosu espediente d'embarcar los sos reclutes a Exiptu y reemplazalos con romanos más esperimentaos, pero entá había cambeos d'aliances que producieron reveses militares. Graciano unvió xenerales a llimpiar les diócesis de Iliria de godos (Panonia y Dalmacia), y Teodosio foi capaz, finalmente, d'entrar en Constantinopla el 24 de payares de 380, dempués de dos campañes. Los trataos finales col restu de les fuercies godes, roblaos el 3 d'ochobre de 382, dexaron a amplios contingentes de godos principalmente tervingios establecese a lo llargo de la frontera danubiana meridional na provincia de Tracia y gobernase a sigo mesmos con bastante amplitú. Los godos entós establecíos dientro del imperiu tuvieron, como resultáu de los trataos, obligaciones militares de lluchar polos romanos como un contingente nacional, n'oposición a tar totalmente integraos dientro de les fuercies romanes.[8] Sicasí, munchos godos sirviríen en lexones romanes y otros como foederati, mientres campañes individuales; ente que bandes de godos de cambiante llealtá convertir nun factor desestabilizador nes lluches intestinas pol control del Imperiu. Nos últimos años del reináu de Teodosio, unu de los líderes emerxentes llamáu Alarico, participó na campaña de Teodosio contra Eugenio en 394, namái pa tornar al so comportamientu rebalbu contra'l fíu de Teodosio y socesor n'Oriente, Arcadio, pocu dempués de la muerte de Teodosio.

Guerres civiles nel Imperiu editar

 
Les divisiones alministratives del Imperiu romanu en 395, so Teodosio I.

Dempués de la muerte de Graciano en 383, l'interés de Teodosio centrar nel Imperiu romanu d'Occidente yá que l'usurpador Magno Máximu tomara toles provincies d'Occidente salvu Italia. L'amenaza autoproclamada yera contraria a los intereses de Teodosio, yá que l'emperador reinante, Valentiniano II, enemigu de Máximu, yera'l so aliáu. Teodosio, sicasí, foi incapaz de faer gran cosa con Máximu por cuenta del so entá desaparente capacidá militar y viose forzáu a caltener la so atención n'asuntos locales. Sicasí, cuando Máximu empezó la invasión d'Italia en 387, Teodosio viose forzáu a entrar n'aición. Los exércitos de Teodosio y Máximu atopar en 388 en Poetovio y Máximu foi derrotáu. El 28 d'agostu de 388 Máximu foi executáu.[9]

Surdieron de nuevu problemes, dempués d'atopase a Valentiniano aforcáu na so habitación. El magister militum Arbogastes atribuyir a un suicidiu. Arbogastes, incapaz d'asumir el papel d'emperador, escoyó a Flavio Eugenio, enantes maestru de retórica. Eugenio empezó un programa de restauración de la fe pagana, y buscó, en devanéu, la reconocencia de Teodosio. En xineru de 393, Teodosio dio al so fíu Honorio el rangu plenu de augusto d'Occidente, aludiendo a la falta de llexitimidá d'Eugenio.[10]

Teodosio fixo campaña en contra d'Eugenio. Los dos exércitos atopar na batalla del Frígido en setiembre de 394.[11] La batalla empezó'l 5 de setiembre de 394 con un asaltu fronteru total per parte de Teodosio contra les fuercies d'Eugenio. Teodosio foi refugáu y Eugenio pensó que la batalla taba acabada. Nel campu de Teodosio la perda del día menguó la moral. Dizse que Teodosio recibió la visita de dos «caballeru celestiales vistíos tou de blancu»[10] que-y dieron ánimos. A otru día, la batalla volvió empezar y les fuercies de Teodosio viéronse ayudaes por un fenómenu natural conocíu como'l Bora,[10] que produz vientos ciclónicos. El Bora sopló direutamente contra les fuercies d'Eugenio y rompió la llinia.

El campu d'Eugenio foi tomáu por asaltu y Eugenio foi prindáu y pocu dempués executáu. Asina Teodosio convertir nel únicu emperador.

Teodosio el mecenes editar

 
Teodosio ufierta una corona de lloréu al vencedor, na base de mármol del obeliscu de Tutmosis III nel Hipódromu de Constantinopla.

Teodosio supervisó la retirada en 390 d'un obeliscu exipciu dende Alexandría a Constantinopla. Anguaño ye conocíu como'l obeliscu de Teodosio y entá permanez de pies nel Hipódromu, que yera'l centru de la vida pública de Constantinopla y escena de tracamundiu políticu. Volver alzar el monolitu foi un desafíu pa la teunoloxía que s'afinara na construcción d'armes d'asediu. L'obeliscu, entá reconocible como un símbolo solar, treslladárase dende Karnak a Alexandría xunto col que güei ye'l obeliscu laterano de Constancio II. L'obeliscu laterano foi embarcáu a Roma pocu dempués, pero l'otru pasó toa una xeneración tendíu nos muelles por cuenta de la dificultá que representaba intentar embarcalo a Constantinopla. Col tiempu, l'obeliscu estazar nel tránsitu. La base de mármol blancu ta totalmente cubierta por baxorrelieves documentando la casa Imperial y la fazaña d'inxeniería de treslladalo a Constantinopla. Teodosio y la familia imperial tán dixebraos de los nobles ente los espectadores nel palcu imperial con una cubierta sobre ellos como signu del so estatus. El naturalismu del arte romano tradicional n'asemeyaes escenes dio pasu nestos relieves a un arte conceptual: la escurre d'orde, decoro y rangu respeutivu, espresáu n'apertaes fileres de cares. D'esta manera empezar a poner de manifiestu que les temes formales empiecen a desbancar los detalles transitorios de la vida mundana, celebraos nos semeyes paganos. El cristianismu acababa de ser adoptáu como la nueva relixón d'estáu.

El Forum Tauri de Constantinopla foi rebautizado y redecorado como'l foru de Teodosio, incluyendo una columna y un arcu de trunfu nel so honor.

El cristianismu niceno convertir en relixón d'estáu editar

Teodosio promovió'l trinitarismu niceno dientro del cristianismu y el cristianismu dientro del Imperiu. El 27 de febreru de 380, declaró'l cristianismu na so versión ortodoxa la única relixón imperial llexítima, acabando col sofitu del Estáu a la relixón romana tradicional y prohibió la "adoración pública" de los antiguos dioses.[12]

Credo niceno editar

Nel sieglu IV, la Ilesia cristiana taba estremada pol discutiniu sobre la divinidá de Xesucristo, la so rellación con Dios Padre y la naturaleza de la Trinidá. En 325, Constantín I convocó'l concilio de Nicea, qu'afirmó que Jesús, el Fíu, yera igual al Padre, unu col Padre, y de la mesma sustancia (homoousios en griegu). El concilio condergó les enseñances del teólogu Arriu: que'l Fíu foi creáu inferior a Dios Padre, y que'l Padre y el Fíu yeren d'una sustancia similar (homoiousios en griegu) pero non idéntica (vease Antitrinitarismo). A pesar de la decisión del concilio, siguió'l discutiniu. Al tiempu del ascensu de Teodosio, había entá delles facciones eclesiástiques que promocionaben una cristoloxía alternativa.

Arrianos editar

Anque nengún de los principales clérigos dientro del Imperiu xuntárense explícitamente a Arriu (un presbíteru d'Alexandría, Exiptu) o les sos enseñances, entá había dalgunos qu'usaben la fórmula homoiousios, y otros qu'intentaben refugar l'alderique diciendo a cencielles que Jesús yera como (homoios en griegu) Dios Padre, ensin falar de sustancia (ousia). Toos estos non nicenos frecuentemente yeren denominaos arrianu (esto ye, siguidores de Arriu) polos sos oponentes, anque ellos mesmos nun s'identificaríen como tales.[13]

 
Nel aviesu d'esta moneda acuñada baxu Valentiniano II co-gobernante de Teodosios en 379-392, tanto Valentiniano como Teodosio son representaos con halos.

L'emperador Valente favoreciera al grupu qu'usaba la fórmula homoios; tratar de la teoloxía predominante en gran parte d'Oriente y, so los fíos de Constantín el Grande, introducir n'Occidente. Teodosio, pela so parte, siguía de cerca'l credo niceno que yera la interpretación dominante n'Occidente y sostenida pola importante ilesia d'Alexandría.

Establecimientu de la ortodoxa nicena editar

El 26 de payares de 380, dos díes depués de llegar a Constantinopla, Teodosio espulsó al obispu non niceno, Demófilo de Constantinopla, y nomó a Melecio patriarca d'Antioquía, y Gregorio Nacianceno, unu de los Padres capadocios d'Antioquía (güei en Turquía), patriarca de Constantinopla. Teodosio acababa de ser bautizáu, pol obispu Acolio de Tesalónica, mientres una severa enfermedá, como yera frecuente nel mundu del primer cristianismu.

El 27 de febreru de 380 él, Graciano y Valentiniano II publicaron un edictu por que tolos sos súbditos profesaren la fe de los obispos de Roma y Alexandría (esto ye, la fe nicena). El movimientu foi principalmente una ofensiva contra les diverses creencies que surdieren fora del arrianismu, pero sectes disidentes menores, tales como los macedonios, tamién fueron prohibíes. El testu exactu d'esti decretu, axuntáu nel Codex Theodosianus XVI.1.2, foi:

Ye'l nuesu deséu que toles diverses naciones que tán sometíes a la nuesa Clemencia y Moderación, tienen de siguir nel oficiu d'esa relixón que foi tresmitida a los romanos pol divín apóstol Pedro, tal como foi caltenida pola fiel tradición y qu'anguaño ye profesada pol Pontífiz Dámaso y por Pedro, Obispu d'Alexandría, un home de santidá apostólica. Acordies cola enseñanza apostólica y la doctrina del Evanxeliu, creemos nuna sola deidá del Padre, el Fíu y l'Espíritu Santu, n'igual maxestá y nuna santa trinidá. Autorizamos a los siguidores d'esta llei qu'asuman el títulu de católicos cristianos;[n. 2] pero polo que se refier a los otros, pos, nel nuesu xuiciu ellos son llocos insensatos, decretamos que sían señalaos col ignominioso nome d'herexes, y nun pueden pretender dar a los sos conventículos el nome d'ilesies. Ellos van sufrir en primer llugar la reprensión de la condena divina y en segundu llugar el castigu de la nuesa autoridá qu'acordies con el deséu del Cielu va decidir infligir.[n. 3]

En mayu de 381, Teodosio convocó un nuevu concilio ecuménicu en Constantinopla pa reparar la cisma ente Oriente y Occidente sobre la base de la ortodoxa nicena.[14] «El concilio proponíase afitar la ortodoxa, incluyendo a la misteriosa Tercer persona de la Trinidá, l'Espíritu Santu que, anque igual que'l Padre 'procedía' d'Él, ente que'l Fíu foi 'niciáu' por él».[15] El concilio tamién «condergó les herexíes apolonia y macedonia, clarificó les xurisdicciones eclesiástiques según les fronteres civiles de les diócesis y decidió que Constantinopla yera la segunda en precedencia al respeutive de Roma».[15]

Cola muerte de Valente, el proteutor de los arrianos, la so derrota probablemente estropió'l prestíu de la facción homoiana.

Conflictos paganos mientres el reináu de Teodosio I editar

Muerte del emperador romanu d'Occidente Valentiniano II editar

El 15 de mayu de 392 Valentiniano II foi atopáu aforcáu na so residencia na ciudá de Vienne na Galia. El paganu y soldáu francu Arbogastes, proteutor de Valentiniano y magister militum, afirmó que yera un suicidiu. Arbogastes y Valentiniano apostárense frecuentemente'l gobiernu sobre l'Imperiu romanu d'Occidente, y Valentiniano tamién se quexara del control de Arbogastes sobre él a Teodosio. Asina que cuando la noticia de la so muerte llegó a Constantinopla, Teodosio creyó, o siquier abarruntó, que Arbogastes taba mintiendo y qu'entamara la desapaición de Valentiniano. Estos barruntos amontar cola elevación por Arbogastes d'un tal Eugenio, oficial paganu, a la posición d'Emperador d'Occidente, y les velaes acusaciones que Ambrosio, l'Obispu de Milán, llanzó mientres la oración aciaga por Valentiniano.

La muerte de Valentiniano II fixo españar la guerra civil ente Eugenio y Teodosio sobre'l gobiernu d'Occidente na batalla del Frígido. La resultancia, la victoria oriental, llevó a la postrera y curtia unificación del Imperiu romanu so Teodosio, y la postrera y irreparable división del imperiu tres la so muerte.

Proscripción del paganismu editar

Mientres la primer parte del so gobiernu, Teodosio paez escaecer el prestíu semi-oficial de los obispos cristianos; ello ye qu'había verbalizado el so sofitu al caltenimientu de templos o estatues paganes como edificios públicos preseos. A principios del so reináu, Teodosio yera abondo tolerante colos paganos, pos precisaba'l sofitu de la influyente clase dirixente pagana. Sicasí, col tiempu, erradicaría les últimes muertes de paganismu con gran severidá.[16] El so primer intentu d'enzancar el paganismu foi en 381 cuando repitió la prohibición de Constantín del sacrificiu.

En 388 unvió un prefeutu a Siria, Exiptu, y Asia Menor col propósitu d'eslleir asociaciones paganes y destruyir los sos templos. El Serapeum d'Alexandría foi destruyíu mientres esta campaña.[17] Nuna serie de decretos llamaos los decretos teodosianos» progresivamente declaró qu'aquelles fiestes paganes que nun se convirtieron en fiestes cristianes seríen entós díes llaborables (en 389).

En 391, repitió la prohibición de sacrificios de sangre y decretó, según Routery (1997), que «naide va dir a los santuarios, va pasiar polos templos, o va alzar los sos güeyos a estatues creaes por obra del home». Los templos qu'asina cerraron fueron declaraos «abandonaos», y l'obispu Teófilo d'Alexandría darréu destacó na solicitú de permisu pa baltar un llugar y cubrir con una ilesia cristiana, un actu que tuvo de recibir aprobación al haber templos formando los cimientos d'ilesies del sieglu V apaecen por tol Imperiu Romanu.

Teodosio participó n'aiciones de los cristianos contra los principales llugares paganos: la destrucción del xigantescu serapeum d'Alexandría por soldaos y ciudadanos cristianos locales en 392, acordies coles fontes cristianes autorizada por Teodosio (extirpium malum), hai de trate en contraste con un complicáu fondu de violencia menos espectacular na ciudá:[18] Eusebio menta engarradielles caleyeres n'Alexandría ente cristianos y non cristianos yá nel añu 249, y los non cristianos participaren nes lluches por y en contra d'Atanasio en 341 y 356. «En 363 mataron al obispu Jorge por actos repitíos de manifiestu escándalu, insultu y pillaje de les ayalgues más sagraes de la ciudá».[19] Que la destrucción del serapeum significara la destrucción o saquéu de la biblioteca, que la biblioteca dexara d'esistir antes, o que los fondos fueren calteníos n'otru llugar, ye un asuntu qu'entá nun ta claru (Ver Destrucción en Biblioteca d'Alexandría).

 
San Ambrosio y l'emperador Teodosio, Anton van Dyck.

Por decretu de 391, Teodosio acabó tamién colos subsidios qu'entá s'esmucir escontra dellos restos del paganismu civil grecorromanu. El fueu eterno del Templu de Vesta, nel Foru Romanu, foi escastáu y les vírxenes vestales fueron eslleíes. Les persones que celebraren dalgún auspicio y/o practicaren los ritos paganos seríen castigaes. Miembros paganos del Senáu en Roma apelaron a Teodosio pa restaurar l'Altar de la Victoria na Sede del Senáu pero esti negóse. Dempués de los postreros Xuegos Olímpicos de 393, Teodosio atayó los xuegos, por llomalos de paganos. Acabóse asina col cálculu de les feches poles Olimpiaes. Agora Teodosio representar a sigo mesmu nes monedes sosteniendo'l lábaro.

L'aparente cambéu de política que s'aprecia nos decretos teodosianos» foi atribuyíu de cutiu a la creciente influencia d'Ambrosio, obispu de Milán. Merez la pena destacar qu'en 390, Ambrosio escomulgara a Teodosio, quien apocayá ordenara la masacre de 7000 habitantes de Tesalónica,[20] en respuesta al asesinatu del so gobernador militar establecíu na ciudá, y que Teodosio llevó a cabu varios meses de penitencia pública. La escomunión foi temporal y Ambrosio non lo readmitiría hasta que Teodosio nun amosó públicu arrepentimientu, colo cual l'obispu demostró la so autoridá frente al emperador.

Dellos historiadores modernos como R. Malcolm Errington (1997, p. 398 y siguientes) cuestionen les consecuencies de les lleis contra los paganos. Otros siguen aprofiando la importancia del sofitu imperial al cristianismu como potenciador de conversiones, tantu pola prohibición de los cultos paganos como pol repartu prioritariu de cargos públicos ente cristianos.[21]

Paz interreligiosa editar

Pero por cuenta de que gran parte del exércitu entá yera paganu y tarreciendo una rebelión, prohibió la persecución de los paganos, pero caltener contra los herexes. Anque nun se restablecieron el fueu perpetuo del templu de Vesta nin l'altar de la Victoria, caltúvose l'Academia d'Atenes.

Muerte editar

 
Partición del Imperiu a la so muerte en 395. En colloráu la pars occidentalis, en violeta la pars orientalis. A lo llargo de les fronteres del Imperiu, les llinies negres correspuenden a los llimes.

Teodosio morrió en Milán d'un edema vascular el 17 de xineru de 395. Ambrosio entamó'l so entierru nuna finca de Milán. Ambrosio pronunció un panexíricu tituláu De Obitu Theodosii[22] ante Estilicón y Honorio nel que detalló la supresión de la herexía y el paganismu. Los sos restos mortales fueron treslladaos definitivamente a Constantinopla el 8 de payares de 395.[23] La Ilesia ortodoxa reconocer como santu.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

Notes editar

  1. Alicia M. Canto (2006, p. 388–421) recupera la tradición historiográfica europea dende'l sieglu XVI hasta'l XIX en favor del orixe italicense, realizando una crítica testual de los dos únicos testos que menten Cauca (Zósimo y Hidacio) y añadiendo otros argumentos y autores antiguos, sobromanera l'escritor áulico de los teodosios, Claudio Claudiano.
  2. Sía que non, l'axetivu «católicu» aplicáu a la ilesia cristiana, yá fuera usáu per vegada primera por Ignacio d'Antioquía nel añu 117: «La pallabra católicu (katholikos de katholou —al traviés del tou, esto ye, universal— asocede nos clásicos griegos, por casu, en Aristóteles y Polibio, y foi llibremente usada polos primeros escritores cristianos no que podemos llamar el so sentíu primitivu y non eclesiásticu. Asina atopamos frases como “la resurrección católica” (Justino Mártir), “la bondá católica de Dios” (Tertuliano), “los cuatro vientos católicos” (Ireneo), onde nós debemos güei falar de “la resurrección xeneral”, “la bondá absoluta o universal de Dios”, “los cuatro vientos principales”, etc... La combinación “la ilesia católica” (he katholike ekklesia) atopar por vegada primer na carta de san Ignacio a los esmirnos, escrita alredor del añu 110. Diz asina: “Ellí onde tenga d'apaecer l'obispu, onde tea la xente, inclusive onde Jesús podía tar, hai una ilesia universal [katholike]”.», vease la Enciclopedia Católica.
  3. Testu orixinal en llatín: Imppp(eratores) Gratianus, Valentinianus et Theodosius AAA(ugusti). Edictum ad populum Urbis Constantinopolitanae. Cunctos populos, quos clementiae nostrae regit temperamentum, in tali volumus religione versari, quam divinum Petrum apostolum tradidisse Romanis religio usque ad nunc ab ipso insinuata declarat, quamque pontificem Damasum sequi claret et Petrum Alexandriae episcopum, virum apostolicae sanctitatis; hoc est ut secundum apostolicam disciplinam evangelicamque doctrinam Patris et Filii et Spiritus Sancti unam deitatem sub parili maiestate et sub pia Trinitate credamus. § 1. Hanc legem sequentes Christianorum Catholicorum nomen iubemus amplecti, reliquos vero allunaos vesanosque iudicantes haeretici dogmatis infamiam sustinere, nec conciliabula eorum ecclesiarum nomen accipere, divina primum vindicta, post etiam motus nostri, quem ex coelesti arbitrio sumpserimus, ultione plectendos. Dat(um) (die) III (ante) Kal(endas) Mart)ias), Thessalonica, Gratiano A(ugusto) V (quintu), et Theodosio A(ugusto) I (primu) Co(n)s(ulibu)s («Decreta selecta de religione. Theodosius I», en Patrologia Llatina, París 1845, vol. 13, LIB. XVI. TIT. I. DE FIDE CATHOLICA, col. 530B-530C), [1] equí.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Chronicle of Hydatius. Autor: Hidacio.
  2. Afirmao en: Continuation of the Chronicon of Marcellinus Comes. Llingua de la obra o nome: llatín. Autor: Anonymous (Continuation of Marcellinus Comes).
  3. Afirmao en: Historia de la decadencia y caída del Imperio romano. Autor: Edward Gibbon. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 1776.
  4. Identificador ULAN: 500271154. Afirmao en: Union List of Artist Names. Data d'espublización: 30 payares 2014. Data de consulta: 22 mayu 2021. Llingua de la obra o nome: inglés.
  5. «Q45276026» (en rusu). Real'nyj slovar' klassicheskih drevnostej po Ljubkeru. 
  6. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 10 mayu 2020.
  7. Zos. Hestoria Nova 4.24.4.
  8. Williams y Friell, 1994, p. 34.
  9. Williams y Friell, 1994, p. 64.
  10. 10,0 10,1 10,2 Williams y Friell, 1994, p. 129.
  11. Williams y Friell, 1994, p. 134.
  12. Roberts, 2009.
  13. Lenski, 2002, p. 235-237.
  14. Williams y Friell, 1994, p. 54.
  15. 15,0 15,1 Williams y Friell, 1994, p. 55.
  16. «Teodosio I», enciclopedia Católica, 1912.[2]
  17. Socr., V, 16
  18. Michael Routery 1997, cit.
  19. McMullan, 1984, p. 90.
  20. Norwich, 1988, p. 112.
  21. Heather, 2008, p. 171.
  22. Williams y Friell, 1994, p. 139.
  23. Williams y Friell, 1994, p. 140.

Bibliografía editar


Predecesor:
Valente y Valentiniano II
Emperador romanu
379-395
Socesor:
Arcadio
(Emperador oriental)
Honorio
(Emperador occidental)