Unión Democrática de Cataluña

Unión Democrática de Cataluña (en catalán: Unió Democràtica de Catalunya, embrivíu UDC o a cencielles Unió) foi un partíu políticu español d'ámbitu catalán, fundáu en 1931. Foi unu de los dos socios de la federación de partíos Convergència i Unió (CiU), xunto con Converxencia Democrática de Cataluña, hasta la disolución de CiU en xunu de 2015. La so caña xuvenil ye la Unió de Joves.

Unión Democrática de Cataluña
Unió Democràtica de Catalunya
Presidente Josep Antoni Duran i Lleida
Secretaría xeneral Ramon Espadaler (es) Traducir
Fundación 7 de payares de 1931
Asocedíu por Movimiento Demócrata Catalán (es) Traducir
Sede C/Nápoles, 25, Barcelona
Estáu  España
Ideoloxía política Nacionalismu catalano
Democracia cristiana
Humanismu cristianu
Conservadorismu
Economía social de mercáu
Europeísmu
Posición nel espectru Centroderecha
Organización de mocedá Unió de Joves
Afiliación europea Partíu Popular Européu
Páxina web www.unio.cat
Cambiar los datos en Wikidata

Describíase como un partíu nacionalista catalán y democristiano, y defendía un catalanismu de centru y moderáu pero ensin arrenunciar explícitamente a la independencia, yá que defendíen qu'España fora un Estáu confederal compuestu por entidaes soberanes (ente elles Cataluña) que puedan llegar a independizase d'España. Tenía alredor de 3.500 afiliaos y simpatizantes.

Dende 1990 y hasta 2016 exerció como presidente del partíu'l políticu Josep Antoni Duran i Lleida.

Dempués de quedase ensin representación nes eleiciones al Parllamentu de Cataluña de 2015 y sufrir una dixebra, UDC entró en concursu d'acreedores con una delda cimera a los 22 millones d'euros. El 24 de marzu de 2017, el partíu confirmó a los sos afiliaos qu'empecipiaba'l procesu de lliquidación, lo que automáticamente supunxo la desapaición.[2] Dempués de lo que la mayoría de la militancia que tenía entós afilióse a Demócrates de Cataluña.

Historia del partíu editar

La so fundación editar

La fundación de Unió Democràtica de Catalunya producióse'l 7 de payares de 1931, mientres la Segunda República Española, como un partíu de calter catalanista y d'inspiración cristiana, anque de calter non confesional, arriendes de un manifiestu apaecíu nel diariu conservador El Matí de Barcelona, robláu por Josep O. Anguera, Pere Arderiu, Xavier Aragó, Pere Aragai, Esteve Farré, Josep M. Farré, Àngel Grau, Joan Guinart, Josep M. Modolell, Jaume Morera Millaret, Àngel Morera, Manuel Pugués, Pau Romeva i Ferrer, Joan Baptista Roca i Caball, Maurici Serrahima i Bofill, Ramon Sunyer, Manuel Thió, Ramon Trinxet, Lluís Vila i d'Abadal y Josep Vilaplana. A mediaos de 1932 xunir al partíu, ente otros, Manuel Carrasco Formiguera, antiguu militante de Acció Catalana, Miquel Coll i Alentorn, Josep Maria Trias i Peitx, Fèlix Duran i Cañameres y otros más.

La mayoría de los miembros del nuevu partíu políticu procedíen del carlismu, al que decidieren abandonar porque la Xunta Rexonal de la Comunión Tradicionalista adoptó una posición ambigua en rellación al Estatutu d'Autonomía de Cataluña, formalmente favorable pero bien reticente en realidá pola progresiva influencia del integrismu;[3] y de Acció Catalana, partíu qu'abandonaron dellos militantes pol so votu favorable a la Constitución republicana, cuantimás a aquellos artículos que consideraben incompatibles coles sos opiniones relixoses; anque tamién s'incorporaron otros grupos menores de militantes provenientes de la Lliga Rexonalista o inclusive de Esquerra Republicana de Catalunya.

El nuevu partíu, a pesar de topase en plenu periodu constitutivu, tuvo un diputáu nes Cortes Constituyentes de la República constituyíes tres les eleiciones xenerales de 1931, Manuel Carrasco Formiguera, y otru nel nuevu Parllamentu de Cataluña surdíu tres les eleiciones autonómiques de 1932, Pau Romeva i Ferrer.

Per otru llau, el nuevu partíu rápido estableció venceyos col minoritariu sindicatu Unió de Treballadors Cristians de Catalunya, tamién d'inspiración cristiana, fundáu en 1934.

Segunda República española y Guerra civil editar

Mientres la Segunda República Española, Unió Democràtica de Catalunya caltuvo una postura moderada.

Asina, por casu, sofitó la Llei de Contratos de Cultivu de 1934 impulsada pola esquierda, que pretendía sustituyir los contratos enfiteuticos de rabassa morta pal arrendamientu de campos de cultivu de vides por figures más cercanes a la propiedá pa los pequeños llabradores, siendo ésta una de les midíes solicitaes pola Unió de Rabassaires, el sindicatu agrariu próximu a Esquerra Republicana de Catalunya. En Cataluña la llei enfrentar a la fuerte oposición de la Lliga Rexonalista. Dicha llei foi darréu anulada pol Tribunal de Garantíes Constitucionales mientres la etapa de gobiernu de coalición ente'l Partíu Republicanu Radical d'Alejandro Lerroux y la Confederación Española de Dereches Autónomes de José María Gil-Robles, etapa denomada pola esquierda como Bieniu Negru.

Otra manera, el 6 d'ochobre de 1934, cuando'l presidente de la Xeneralidá de Cataluña Lluís Companys proclamó l'Estáu Catalán dientro de la República Federal Española, tres l'amenaza d'anulación de la Llei de Contratos de Cultivos pol nuevu Gobiernu republicanu, Unió Democràtica de Catalunya nun-y emprestó'l so sofitu.

El 17 de xunetu de 1936 tuvo llugar un fallíu golpe d'estáu militar, qu'en Barcelona tuvo la so repercusión a otru día, 18 de xunetu, y que, en fracasando, abrió pasu a la Guerra Civil Española. La situación política dexó a Unió Democràtica de Catalunya nuna difícil posición. Per un sitiu, al proclamar la so fidelidá al réxime republicanu y caltener el so ideariu nacionalista catalán, el bandu subleváu asitiar automáticamente na situación d'enemigos del so réxime. Per otru llau, el fechu de profesar un ideariu católicu faía-yos sospechosos ante los sectores obreros que sofitaben al Gobiernu republicanu.

Por esti motivu, los militantes y dirixentes de Unió Democràtica de Catalunya fueron escorríos nel territoriu que quedó en manes gubernamentales, especialmente por aponderaos anarquista. Dalgunos de los sos dirixentes, como Francesc de Paula Badia i Tobella fueron asesinaos.

Otros dirixentes prefirieron treslladase al País Vascu, que'l so Gobiernu, en manes d'un partíu con un ideariu similar, el Partíu Nacionalista Vascu, alliniárase tamién a favor del Gobiernu republicanu. Foi'l casu, por casu, de Manuel Carrasco Formiguera, unu de los más significaos dirixentes del partíu. Dende ellí, en collaboración col ministru de la PNV Manuel Irujo Ollo trabayó pa intentar llograr normalizar les rellaciones ente'l Gobiernu republicanu y la Santa Sede.

Sicasí, Manuel Carrasco Formiguera foi fechu prisioneru al ser encetáu'l so barcu por buques de guerra de la Marina de los sublevaos, siendo condergáu a muerte en xuiciu sumarísmo y fusiláu en Burgos el 8 d'agostu de 1937, al igual que fueron represaliaos otros militantes del partíu.

Tres la cayida de Cataluña en manes de los sublevaos, la mayoría de los dirixentes del partíu optaron pol exiliu, na so mayor parte en Francia.

Mientres el franquismu editar

Dende'l mesmu final de la Guerra civil y del entamu del franquismu, dalgunos de los dirixentes y militantes que permanecieren n'España, xunto con dellos exiliaos que fueron de los primeres en tornar, dedicar a la reconstrucción del partíu, na clandestinidá, siendo asina unu de los partíos d'oposición al franquismu. Nesta llinia destacaron políticos como Miquel Coll i Alentorn o Joan Baptista Roca i Caball, ente otros.

Les actividaes de la reconstruyida Unió Democràtica de Catalunya centrar en temátiques culturales, relatives a la llingua catalana o la Historia de Cataluña, anque participaron igualmente nos primeros intentos de coordinación de los partíos democráticos d'oposición al réxime franquista, como'l Consell Nacional de la Democràcia Catalana, fundáu yá en 1944. Per otru llau, militantes del partíu, como Maurici Serrahima, tomaron parte nes redes de fuximientu d'escorríos pola Alemaña nazi o la Francia de Vichy, lo mesmo que de militares aliaos, especialmente aviadores baltaos, ayudar a transitar de la frontera francesa hasta la portuguesa, dende onde podíen dirixise escontra'l Reinu Xuníu o los Estaos Xuníos.

En 1945, integrar en Unió Democràtica de Catalunya un grupu de militantes procedentes del Front Universitari de Catalunya, ente los que cabo destacar a Josep Benet i Morell.

En 1957, dende'l partíu collaborar na refundación de la Federació Nacional d'Estudiants de Catalunya, y na fundación del sindicatu d'inspiración cristiana Solidaritat d'Obrers Cristians de Catalunya. Per otru llau, nos años 1960 collaboraron col movimientu Crist Catalunya, al igual que col políticu nacionalista Jordi Pujol i Soley, nos llamaos fets del Palau de la Música o nel boicó entamáu contra'l diariu La Vanguardia, de quien nesi momentu yera direutor Luis Martínez de Galinsoga quien, en creyendo qu'una misa oficiada en llatín lo yera en catalán, profirió frases insultantes y ofensives contra'l catalanes.

Mientres el mesmu periodu, Unió Democràtica de Catalunya empecipió contactos col Partíu Nacionalista Vascu y con otros grupos d'inspiración cristiana d'ámbitu español, colos que formó una coordinadora, el Equipu Demócrata Cristianu del Estáu Español. Xunto al restu de fuercies polítiques demócratacristianas integrar na Unión Europea Demócratacristiana, siendo miembru fundador de la Internacional Demócratacristiana, darréu Partíu Demócrata Européu y Partíu Popular Européu.

En 1965 participó na xestación de Unió Democràtica del País Valencià y, en 1974, de Unió Democràtica de les Illes Balears.

El partíu foi igualmente miembru de diverses plataformes de coordinación de los partíos democráticos, como l'Asamblea de Cataluña o la Comisión Coordinadora de Fuercies Polítiques de Cataluña.

Dende la restauración democrática editar

Nes eleiciones xenerales españoles de 1977, Unió Democrática de Catalunya formó una candidatura conxunta, pal Congresu de los Diputaos, cola Federación de la Democracia Cristiana, liderada por Joaquín Ruiz-Giménez, a la qu'en Cataluña denominóse Unió del Centre i la Democràcia Cristiana de Catalunya, que llogró dos diputaos, unu d'ellos pa UDC. Pal Senáu, esa coalición ampliar con una candidatura conxunta col Apaute Democràtic per Catalunya (de la mesma coalición ente Convergència Democràtica de Catalunya, Partit Socialista de Catalunya-Reagrupament y Esquerra Democràtica de Catalunya), liderada por Jordi Pujol.

En 1978 producióse una dixebra del partíu, liderada por Antón Cañellas, que formó Unió Democràtica de Centre Ample, que s'asoció con Unión de Centru Democráticu y Unió del Centre de Catalunya pa formar Centristes de Catalunya-UCD. El restu del partíu formó una coalición con Convergència Democràtica de Catalunya, qu'absorbiera a los dos partíos colos que s'asociara en 1977, coalición llamada Convergència i Unió.

Nel marcu de dicha coalición formó parte del Gobiernu de la Xeneralidá de Cataluña y los sos dirixentes, cuando la coalición ganó les eleiciones al Parllamentu de Cataluña, fueron presidentes del Parllamentu de Cataluña, como Miquel Coll, Joaquim Xicoy, Joan Rigol o Núria de Gispert.

En 2013 el partíu reconoció judicialmente la so culpabilidá por corrupción nel casu Pallerols, al asumir xunto a los sos exdirigentes Lluís Gavaldà, Vicenç Gavaldà y Santiago Vallvé la sustracción de 388.483 euros destinaos pola Unión Europea a formación pa paraos. Gracies al alcuerdu xudicial nengún imputáu va llegar previsiblemente a ingresar na cárcel.[4] En xunu de 2015, los trés conseyeros de Unió abandonaron el gobiernu catalán, anque aseguraron que calteníen la federación con Convergència.[5][6] Finalmente, el 18 de xunu anunció'l final de la federación CiU y que UDC presentar en solitariu a les eleiciones. Esta decisión llevó a una dixebra, una y bones munchos miembros, dellos destacaos como Joan Rigol y Núria de Gispert, amosaron el so desalcuerdu cola direición del partíu, y arrexuntáronse finalmente en Demócrates de Cataluña, en sofitu a la independencia de Cataluña.[7]

El xulgáu mercantil decretó en setiembre de 2016 que la formación tenía una delda de 22,5 millones d'euros y almitió unos activos de namái 5,8 millones d'euros. Una vegada empecipiada la fase de lliquidación, l'alministrador concursal valoraró los activos del partíu pa valorar qué parte de la delda puede pagase y qué non a los acreedores de la formación. El 24 de marzu de 2017 el comité de govern de la formación democristiana axuntar con un solu puntu nel orde del día: acatar l'autu d'entamu del procesu de lliquidación, dictáu pol Xulgáu Mercantil númberu 4 de Barcelona nel marcu del procesu concursal empecipiáu a pidimientu del partíu en setiembre de 2016, lo que automáticamente supunxo'l cese de l'actividá y encarar la disolución. Con esti acatamientu, el comité dio por escosu'l so mandatu, decisión que fizo estensiva al restu d'órganos territoriales y sectoriales del partíu.[2]

Presidentes del partíu editar

Resultaos eleutorales editar

Congresu de los Diputaos editar

Comicios Cabeza de llista # de votos % de
votos
Escaños
llograos
+/– Notes
1977 Antón Cañellas 172.791 5,67%
1/350
- Como parte d'Unió del Centre i la Democràcia Cristiana de Catalunya.
1979 Jordi Pujol N/D N/D
1/350
  Como parte de Convergència i Unió.
1982 Miquel Roca N/D N/D
3/350
  2
1986 Miquel Roca N/D N/D
5/350
  2
1989 Miquel Roca N/D N/D
5/350
 
1993 Miquel Roca N/D N/D
5/350
 
1996 Joaquim Molins N/D N/D
5/350
 
2000 Xavier Trias N/D N/D
5/350
 
2004 Josep Antoni Duran i Lleida N/D N/D
4/350
  1
2008 Josep Antoni Duran i Lleida N/D N/D
4/350
 
2011 Josep Antoni Duran i Lleida N/D N/D
6/350
  2
2015 Josep Antoni Duran i Lleida 65.388 1,73%
0/350
  6 En solitariu.

Parllamentu de Cataluña editar

Comicios Cabeza de llista # de votos % de
votos
Escaños
llograos
+/– Notes
1932 Pau Romeva N/D N/D
1/85
- En coalición cola Lliga Rexonalista.
1980 Jordi Pujol N/D N/D
8/135
- Dientro de Convergència i Unió (CiU).[8][9]
1984 Jordi Pujol N/D N/D
16/135
  8
1988 Jordi Pujol N/D N/D
15/135
  1
1992 Jordi Pujol N/D N/D
16/135
  1
1995 Jordi Pujol N/D N/D
14/135
  2
1999 Jordi Pujol N/D N/D
13/135
  1
2003 Artur Mas N/D N/D
13/135
 
2006 Artur Mas N/D N/D
14/135
  1
2010 Artur Masa N/D N/D
17/135
  3
2012 Artur Masa N/D N/D
13/135
  4
2015 Ramon Espadaler 103 293 2,51%
0/135
  13 En solitariu.

a Artur Mas yera la cabeza de llista de CiU, pero Joana Ortega lo yera de UDC

Sucesores editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar