Allumaos de Baviera

La Orde de los Allumaos (Illuminatenorden nel orixinal alemán, compuestu deriváu del llatín illuminati, ‘allumaos', y orde) ye'l nome dau a dellos grupos. Históricamente refierse a la organización Illuminati de Baviera, una sociedá secreta de la dómina de la Ilustración, fundada'l 1 de mayu de 1776, que manifestaba oponese a la influyencia relixosa y los abuso de poder del estáu. Col sofitu de la Ilesia católica, el gobiernu de Baviera prohibió la organización de los Illuminati (xunto con otres sociedaes secretes), y la mesma eslleióse en 1785. Nos años siguientes, el grupu foi vilipendiado por críticos, qu'afirmen que los miembros de los Illuminati de Baviera reagrupáronse y fueron los responsables de la Revolución Francesa.

Símbolu de la orde:
el miagón de Minerva.

Nel so usu posterior, Illuminati referir a les diverses organizaciones que reclamen y tienen venceyos colos Illuminati bávaros orixinales o con sociedaes secretes similares, y con frecuencia son acusaos de controlar los asuntos mundiales, planiar eventos y ser axentes de llantadera en diversos gobiernos y empreses, col fin d'establecer un Nuevu Orde Mundial y/o buscar l'aumentu del so poder políticu. Figura central de delles de les más conocíes y ellaboraes teoríes de la combalechadura, lo mesmo que de delles obres de ficción, los Illuminati representáronse como un grupu políticu/económicu/esotéricu a la chisba y nes solombres, que constantemente tira de les cuerdes y palanques del poder. Esta descripción puede atopase en decenes de noveles, películes, programes de televisión, cómics, videoxuegos y videos musicales.

Fundación editar

 
Adam Weishaupt, el fundador.

El profesor de derechu eclesiásticu y filosofía práutica de la universidá d'Ingolstadt, Baviera, Adam Weishaupt (1748-1830) fundó'l 1 de mayu de 1776, con dos alumnos sos, l'Asociación de los perfectibilistas (Bund der Perfektibilisten, nel orixinal alemán, formáu por Bund, asociación, y un deriváu del llatín perfectibilis, 'perfeccionable'). Como símbolu de la organización escoyó'l miagón d'Atenea, la diosa griega de la sabiduría. De fonderada atopaba'l clima intelectual universitariu, práuticamente apoderáu polos xesuites, orde disuelta trés años antes.

Weishaupt, con ventiocho años, yera l'únicu profesor de Ingolstadt ensin pasáu na Compañía y atopábase correspondientemente aislláu del cuerpu docente, tamién por cuenta del so entusiasmu poles idees de la Ilustración. Pa ufiertar proteición a los alumnos de les intrigues xesuítiques, que presuponía perdayures, pero sobremanera p'apurri-yos accesu a la lliteratura crítica eclesiástica contemporánea, fundó l'Asociación de sabiduría secreta», en que los sos empiezos nun yera más qu'un círculu de llectores anticlericales con un máximu de venti miembros. Amás de esto, el fundador vio na Orde Rosacruz, una orde mística espiritual perteneciente a la masonería, un mal siempres creciente que tenía de combatise. Weishaupt informó de les sos razones pa la fundación de la sociedá na so carta Pythagoras oder Betrachtungen über die geheime Welt- und Regierungskunst:[1]

Pero dos fechos fueron decisivos. Inclusive pa esti tiempu en 1776, un oficial en Burghausen llamáu Ecker fundara una loxa empobinada escontra la alquimia y qu'empezara a estendese velozmente. Un miembru so llegó a Ingolstadt, a anunciase ellí y a atraer a los más brillosos ente los estudiantes. Por desgracia, la so seleición recayó precisamente naquellos a quien yá -yos echó'l güeyu. El pensamientu de perder d'esta forma a mozos tan prometedores, y velos agora averándose a la alquimia y babayeríes asemeyaes, foi pa mi tormentosu ya insoportable. Por esto fui a pidi-y conseyu a un mozu, en quien punxera toa'l mio enfotu. Y animóme a utilizar la mio influyencia sobre los estudiantes y estos escesos por aciu una vacuna, alministrada por aciu la fundación inmediata d'una sociedá.

La orde tomó un primer impulsu en 1778, cuando un antiguu alumnu so y presidente del Palatináu Renano reorganizar. Weishaupt propunxo como nuevu nome Bienenorden, la 'Orde de les abeyes', porque s'imaxinaba que los afiliaos tendríen d'arrexuntar el néctar de la sabiduría dirixíos por una abeya reina, pero a la fin prefirióse Bund der Illuminaten (Unión de los Allumaos) y dempués, Illuminatenorden ('Orde de los Allumaos'). De l'asociación de sapiencia crearíase agora una orde secreta, que nun podía negar la buelga del so modelu organizativo, la Compañía de Xesús.

Curtiu florecimientu editar

 
Barón Adolph von Knigge, el so patrocinador más influyente.

La siguiente reorganización asocedió en 1780 tres l'adhesión del aristócrata baxu saxón Adolph von Knigge. Tal como'l mesmu Weishaupt confesó, nun esistía «n'absolutu, namái na so cabeza». Y en 1782 Knigge apurrió-y a la orde una estructura paramasónica, con Weishaupt y Knigge —ente otros— como direutores sobre'l llamáu «Areópagu».[2] Con esta nueva distribución, que se va detallar más palantre, consiguieron los Allumaos reclutar a munchu masones y infiltrarse en loxas enteres.

De fonderada taba la crisis empecipiada escontra 1776 ente los niveles altos masónicos alemanes cola rotura de la Estricta observancia templaria. Karl Gotthelf von Hund und Altengrotkau consiguiera atraese a les distintes loxas escontra'l so mandatu por aciu esti ritu más bien apolíticu-románticu, qu'aseguraba ser socesor de la orde Templaria, eslleida en 1312. Mientres munchos años, amás afirmara caltenese en contautu con Superiores desconocíos», que lu empecipiaren na francmasonería. Como al finar en 1776 nengún tipu de Superiores secretos» contactara con ellos, había gran tracamundiu na loxa. Na convención masónica de la Estricta observancia, socedida en Wilhelmsbad ente'l 16 de xunetu y el 1 de setiembre de 1782, Knigge y el so segundu representante de los Allumaos, Franz Dietrich von Ditfurth, un ilustráu radical manifiestu, ganáronse'l lideralgu d'opinión pal so orde. El sistema templariu foi abandonáu, y l'orde de la Rosacruz quedó en minoría nel so esfuerciu por caltener esa tradición. Dambos allumaos consiguieron inclusive, con Johann Christoph Bode, ganase a un representante principal de la Estricta observancia.

Crisis y prohibición editar

El númberu de miembros aumentó rápido, sicasí esti ésitu suponía al empar l'empiezu del final: Knigge amenació epistolarmente con delatar los sos secretos a los xesuites y a los rosacrucianos, reforzando la rocea y esmoliciones de Weishaupt. Yá que Knigge y Bode incorporaren al príncipe Karl von Hessen-Kassel y a Ferdinand von Braunschweig, según al duque Ernst von Sachsen-Gotha y Carl August von Sachsen-Weimar, toos ellos representantes de l'autoridá absolutista. Estos barruntos nun taben infundaes, pos Carl August y el so conseyeru priváu Goethe afiliárense col únicu fin d'investigar a la Orde.

Como resultancia apináronse les discrepancies ente Weishaupt y Knigge hasta'l puntu de que la orde amenaciaba con eslleise. En febreru de 1784, pa eso convocóse en Weimar un tribunal arbitral llamáu «congresu». Pa sorpresa de Knigge, el xuiciu del congresu nel que participaron, ente otros, Johann von Goethe, Johann Gottfried Herder y Herzog Ernst von Sachsen-Gotha, foi que tenía de construyise un nuevu Areópagu. Este paecía ser un compromisu tolerable. Pero como yera previsible que'l fundador de la orde siguiera siendo influyente entá ensin presidencia formal nel Areópagu, ello significaba una clara derrota pa Knigge. Alcordóse entós el silenciu y la torna de tolos papeles, y el primeru de xunetu abandonó Knigge la orde. Y en el tiempu siguiente estremar de los estragos de la moda” de querer iguar el mundu por aciu sociedaes secretes. Pela so parte Weishaupt apurrió-y la direición de la orde a Johann Martín, conde de Stolberg-Roßla.

Mientres les disputes internes, les asociaciones secretes atraxeren sobre sí l'atención de les autoridaes bávares. Yeren el blancu de barruntos d'asesinatos allegaos a la Ilustración, que pretendíen alteriar l'orde tradicional, infiltrándose ente los funcionarios públicos p'algamar un Estáu razonable».[3] Consecuentemente, el 22 de xunu de 1784 el príncipe eleutor Karl Theodor prohibió toles comunidaes, sociedaes y fraternidaes» fundaes ensin la so aprobación señorial.


El dos de marzu de 1785, so presión de Peter Frank, canciller barón de Kreittmayr, el barón rosacruciano de Törring y otros cortesanos, promulgóse un edictu adicional, qu'esta vegada prohibía a los Allumaos y a los Francmasonos llamándolos pol so nome, y considerándolos altos traidores y enemigos de la relixón. Por aciu rexistros domiciliarios se confiscaron dellos papeles de la orde qu'apurrieron socesivos nicios sobre la radicalidad de los sos propósitos. Documentos atopaos nun mensaxeru difuntu informaron sobre'l nome d'un miembru. Esi mesmu añu'l papa Pío VI esclarió en dos cartes al obispu de Freising (18 de xunetu y 12 de payares), que l'adhesión a la orde yera incompatible cola fe católica.

Por cuenta de les prohibiciones de 1784-1785 produciéronse les persecuciones de miembros. Llegar a rexistros domiciliarios y confiscaciones, dellos conseyeros y oficiales perdieron el puestu, dellos miembros fueron desterraos, pero naide resultó encarceláu.[4] El mesmu Weishaupt que'l so papel fundador desconocíase de primeres, resultó sospechosu, pero namái fuxó cuando tuvo qu'almitir la fe católica, primero a la ciudá imperial llibre Ratisbona, y en 1787 otra vegada a Gotha, onde Herzog Ernst apurrió-y una conseyería áulica sinecura.

N'abril de 1785 el conde Stolberg-Roßla declaró la orde oficialmente suspendida —tres aboliciones temporales—. Bode aprovechó la coxuntura pa caltener l'asociación con vida.[5] Ya intentó resucitar la mesma con ayuda de la Ilesia minerval de Weimar y la Orde de los amigos invisibles, pero tuvo d'abandonar esi proyeutu en 1790 debíu al clima puramente anti-iluminista de los años revolucionarios. Los investigadores tán xeneralmente d'alcuerdu, en que la desarticulación de la orde de los Allumaos foi completa.

El 16 d'agostu de 1787 promulgóse un tercer y más estrictu edictu de prohibición, so pena de muerte, del reclutamiento de miembros pa masones y allumaos. Siguíen entós nos círculos autoritarios, rumores d'una sobrevivencia de los Allumaos.

Estes promulgaciones desamarraron una primer histeria anti-iluminista, especialmente abarruntábase de los baturicios de les asociaciones secretes ilustraes radicales. Una segunda fola, claramente más enérxica, asocedió mientres la Revolución Francesa, pos el mieu a los xacobinos fundir col anterior a los Allumaos. Nesti estáu anímicu, el ministru d'Estáu bávaru Maximilian von Montgelas —quien de la mesma fuera allumáu— fixo prohibir toles organizaciones secretes al llegar al poder en 1799, y otra vegada en 1804. Cómo de fuerte yera la fascinación pública nos años en redol a la Revolución Francesa poles misterioses y esmolecedores sociedaes secretes y iniciáticas, notar por diverses obres lliteraries de la dómina, dende Der Geisterseher de Schiller hasta Der Groß-Cophta de Goethe y les esmolecedores sociedaes de Los años d'aprendizaxe de Wilhelm Meister, pasando por Jean Paul Die unsichtbare Loge (1793).

 
Placa conmemorativa: "Nel edificiu traseru Sala de los Allumaos 1782-1785, etc.".

Güei recuerda en Ingolstadt namái una placa conmemorativa nel edificiu nel que s'atopaba la sala de xuntes de los Allumaos. L'edificiu atópase anguaño nel númberu 23 de la cai Theresien, antes llamada Am Weinmarkt 298, na zona urbana esclusiva pa viandantes.[6]

Oxetivos editar

La orde de los Allumaos taba comprometida col modelu ilustráu. La meta yera la meyora y el perfeccionamiento del mundu nel sentíu de llibertá, igualdá, fraternidá, la meyora y perfeccionamiento de los sos miembros (d'ende tamién el vieyu nome Perfectibilistas). Weishaupt escribió en 1782 nun discursu:

Quien tamién xeneralmente quier empecipiase na llibertá, l'ampliu llume polo xeneral: pero'l Llume nun consiste na conocencia de pallabres, sinón de coses, nun se trata de la comprensión de conocencies astractes, especulativos, teóricos, qu'enchen l'espíritu, pero nun ameyoren el corazón.
Rede an die neu aufzunehmenden Illuminatos dirixentes.

Según Weishaupt el mediu p'algamar la llibertá yera principalmente la educación, pero non yá l'aportación esterna de conocencies, sinón en primer llinia la formación del corazón, la moralidá, que tendría de capacitar a los individuos pa autodominarse, y polo tanto seríen superflues otres formes de dominiu como'l despotismu de los príncipes absolutistes, pero tamién el despotismu espiritual exercíu pola Ilesia católica. Los modales de les vieyes costumes seríen tamién condición y camín pa una sociedá llibre ya igualitaria ensin príncipes nin ilesia.

Como Weishaupt esplicó nel so discursu cit. supr., la historia mesma taría de lo so parte: recurriendo a pensadores como Joachim von Fiore presentó una historia filosófica ente periodos temporales: na Infancia de la humanidá» nun había nin dominiu nin propiedá nin enganíes de poder. Eso empezó na Dómina xuvenil», col surdimientu de los primeros estaos, que s'esviaben más y más escontra'l despotismu. D'ende surdió la señardá del paraísu perdíu de l'ausencia de dominiu: «el despotismu mesmu tendría de ser el mediu pa facilitar el camín a la llibertá» escribió Weishaupt nuna redaición pa la clase de misteriu del so orde.[7] Nel tiempu del maduror» el xéneru humanu va superar el despotismu ensin violencia al traviés de la provocación de la señardá, de la llibertá, por aciu la ilustración y por aciu el autodominio que Weishaupt impartía. Pa espublizar agora esta ilustración y pa devolver a los homes a la tierra prometida», debía de ser la xera de les escueles ocultes de sabiduría, a quien Weishaupt presuponía-yos una llinia tradicional ideal dende los protocristianos hasta'l masones. Anque ye verdá que los francmasonos declaren ser apolíticos, los Allumaos sirviríenlos como mázcara. Finalmente un Tiempu de decadencia» va empecipiar un nuevu ciclu.

Nesta representación histórica entemécense'l milenarismu medieval y les utopíes modernes, les profecíes premodernas d'un mundu redimíu y pronósticos modernos de como s'algamar por mesmes obres. Weishaupt compatibilizó dambos mensaxes contradictorios: per un sitiu, predicó'l quietismu, que exoneraba a los sos miembros de cualquier responsabilidá del progresu históricu; y pol otru, esixía un activismu subversivo que socavara viviegamente'l sistema de gobiernu imperante. Cuál de dambos aspeutos primaría, dexar pendiente. Eso significa per una parte que yera solo cuestión d'esperar, pos el tiempu del despotismu absolutista remataría dende una lóxica interna cuasi por sigo mesmu. Weishaupt sostenía que los allumaos participaríen solamente pola so actividá, inclusive por aciu la so mera presencia, na abolición del despotismu.

L'abolición del sistema absolutista nun debería pos consiguise por aciu la vía revolucionaria, sinón polos recursos personales políticos: queríen conquistar más y más asities claves estatales absolutistes, pa socesivamente conduciles a la so propia violencia. Nos últimos estadios utópicos, sobre si y cómo l'estáu sería realmente eslleíu n'algamando'l poder o si a cencielles los allumaos reemplazar nuna especie perfeccionada de despotismu ilustráu, ye daqué sobre lo que Weishapt nun dio datos.

Organización editar

 
Símbolu de los Illuminados de Baviera: el Miagón de Minerva.

Los Allumaos son una de les munches sociedaes y asociaciones caracterizaes pola formación del fenómenu modernu de la opinión pública mientres la ilustración, tal como Jürgen Habermas describió en 1962 en Historia y crítica de la opinión pública. Mientres les castes sociales premodernas asocedía na ilesia o na corte y pervivía agora: la posibilidá de trespasar les fronteres estamentales p'axuntase en niveles sociales siquier a priori igualitarios, nes sociedaes llectores, o diverses asociaciones caritatives (como les sociedaes d'amigos del país), nos francmasonos y los rosacrucianos o inclusive nes sociedaes secretes como los Allumaos.

A diferencia d'otres sociedaes, los Allumaos teníen un programa políticu esplícitu, ente que ente los francmasonos por casu son indeseables les disputes relixoses, confesionales o polítiques. Tamién se reconocen el masones pola so afiliación, y nun son, a diferencia de los Allumaos, puramente secretos. Anque los Allumaos adoptaron aspeutos masónicos como la loxa y la xerarquía, tamién ye ciertu que nin pertenecíen a la mesma orde nin cooperaben n'organizaciones francmasónicas nacionales, como la gran loxa o'l gran oriente.

Pa infiltrarse meyor nellos, Knigge dotó a la orde d'una estructura sofitada na masona con graos titulaos bien imaginativamente, y cada unu de los cualos tenía los so propiu ritual iniciático y «secretos», que se-yos revelaba a los empecipiaos: un criadoriu» qu'introduciría novatos na esencia de la loxa y la sociedá secreta, compuesta de los graos noviciu», «minerval» (deriv. de Minerva), y «allumáu inferior». La clase masona» tomada de la masonería contenía los grau peón», «oficial», «maestru», «allumáu mayor» y «allumáu rexente». Coronaba la orde la clase mistérica, compuesta polos graos «sacerdote», «Regent», «Magus» y «Rex» ('gobernante') y que los sos reglamentos y ritos, debíu al curtiu tiempu que supervivió, nun llegaron a redactase.

Coles mesmes, como mistificación de gran efeutu publicitariu, cada miembru de la orde recibe al empecipiase un nome secretu (o de guerra), que nunca yera cristianu, o a lo menos, d'orixe ortodoxu: Weishaupt llamóse asina mesmu col significativu nome d'Espartaco, el cabezaleru de les revueltes esclaves romanes; Knigge yera Filón d'Alexandría, un filósofu xudíu; Goethe recibió'l nome Abaris, por un magu escita. Tamién la xeografía recibía nomes secretos (Múnich, p. ex., llamábase Atenes; el Tirol, Peloponeso; Frankfurt yera Edessa; y Ingolstadt, Eleusis). Inclusive hasta la fecha indicar según un calendariu secretu de nomes mensuales perses y que la so numberación añal empezaba nel 632.

Los nomes de la orde contribuyíen a la igualdá ente allumaos: una y bones los dos primeros graos namái se llamaben polos nomes de la orde, nun podíen saber unos d'otros, quién yera noble, quién burgués, quién profesor universitariu, quién namái camareru o estudiante. Amás de esto, formaben parte d'un ríxidu programa educativu, que la orde imponía-y a los so miembros. Cada allumáu debía non yá da-y esplicaciones al so tocayu espiritual, sinón que tamién recibía de los superiores de la orde una cuota lliteraria mensual, na qu'obres deísticas ya ilustraes ocupaben un llugar principal y en grau creciente. La so evolución moral y espiritual debía amás que faela constar nun diariu llamáu cuadiernu Quibuslicet (del lat. “quibus licet”, ‘a quién-y ta dexáu lleelo'). En casu de que tuvieren mal fechos o nun contuvieren les meyores previstes, respondía los mandu de la orde con una carta de reproche.

Al pie de la completa igualdá dientro de los graos, había una división xerárquica ente los distintos escalafones bien marcada. Esta dexaba amosar yá nos xuramentos, que cada empecipiando tenía de prometer solemnemente.

Eternu silenciu, firme llealtá, fidelidá y obediencia a tolos superiores y estatutos de la orde.

Amás de la estricta xerarquía había qu'añedir la estructura esotérica de la orde, lo que significa qu'a los novatos engañábase-yos conscientemente sobre esta auténtica meta. Na guardería” significaría que'l nuevu nun yera pa nada l'oxetivu de la orde.

Pa socavar los rexímenes terrenales o espirituales, apoderase del dominiu mundial y etcétera. D'imaxinase la nuesa sociedá dende esos puntos de vista, o si entraron con eses intenciones, engañáronse dafechu.

Porque nos graos cimeros de la orde revelaríase-yos el mayor de tolos secretos”,

que tantos deseyen con enganía, tan de cutiu buscaron estérilmente l'arte de rexir a los homes, de conducilos a lo bono […] y dempués emponelo tou, colo que los homes hasta agora suañen y namái a los más allumaos paez-yos posible.
Reinhart KoselleckKritik und Krise.[8]

L'arcanu más fondu de los Allumaos yera'l so propiu sistema de dominiu moral, yá practicáu ente los numerarios, pero que tamién tenía d'aplicase fuera. Esti fraude y tutelaje a los miembros de graos inferiores llueu provocó crítiques inclusive dientro de la orde. Debíen-y a la meta de Weishaupt, la perfeición del individuu por suxerencia de la mesma educación y la direición oculta. La condición a estes meyores del individuu paecía-y que yera la conocencia de tolos sos secretos. Esto paez adoptalo del so peor enemigu: los jesuítas, que la so obediencia yera ciega y el so sollerte pero efeutiva manipulación humana yera por aciu la penitencia. Sobremanera la orde permanecía, como l'investigador Agethen constató, xunida a los sos enemigos por un encruz dialécticu: pa desafiar al individuu del dominiu mental y espiritual eclesiásticu, aplicóse'l métodu xesuíticu d'exame de conciencia; pa tresportar al cortexu triunfal ilustráu y de la razón, teníase un sistema estremu y un montaxe místicu que recordaba les ensoñaciones irracionales rosacrucianas; y pa finalmente lliberar a la humanidá del despotismu principescu y real, se avasallaba a los miembros con un sistema d'auténticu control y sicotécniques totalitaries.

Miembros editar

Los Allumaos tuvieron daqué d'ésitu: a empiezos del añu 1780 llegó la orde en setenta ciudaes del reinu a tener ente 1500 y 2000 miembros, de los cualos daqué d'un terciu yeren masones. Los puntos clave yeren Baviera y les ciudaes turingias Weimar y Gotha; fuera d'Alemaña namái puede demostrase la so presencia en Suiza.

El sociohistórico Eberhard Weis investigó exhaustivamente la estructura social de la orde y afayó que cosa d'un terciu de los sos miembros yeren nobles y a lo menos un dolce per cientu, clérigos. Cuasi'l setenta per cientu de los allumaos recibieren formación académica, el númberu de trabayadores manuales rondaba un venticinco per cientu, un númberu bien cimeru al de los comerciantes, que con un diez per cientu taben claramente infrarrepresentados. Cuasi la mayoría de los allumaos, cuasi los trés cuartes, componer de funcionarios y demás trabayadores públicos, que de cara a la meta de la organización de baltar l'estáu absolutista, nun puede sorprender. El mesmu Weishaupt presumía en 1787 con arguyu que la orde consiguiera incorporar a más d'un décimu del funcionariado bávaru. Especialmente significativu yera esti ésitu d'infiltración nos colexos censores bávaros, qu'hasta la intervención del príncipe eleutor en 1784, componíase cuasi puramente d'allumaos. Y acorde fueron les intervenciones de l'autoridá: prohibiéronse escritos d'ex xesuites y otros antiilustrados o escritos clericales, inclusive hasta llibros de rezos, y sicasí fomentóse la lliteratura ilustrada.

Esti ésitu temporal nun puede engañar de que la orde taba compuesta na so mayor parte d'académicos segundonos, qu'allegaben a ella, porque s'esperaben posibilidaes, una oportunidá, correlacionada col conceutu d'infiltración de Weishaupt. Estes metes resultáben-yos desconocíes a los novatos. La meta real, esto ye, la de formar a les elites polítiques ya intelectuales de la sociedá, consiguir pocu. De les esperaes esceiciones mentaes (Goethe, Herder, Knigge), tolos representantes significativos de la baxa ilustración alemana o se caltuvieron estremaos (Schiller, Kant, Lessing, pero tamién Lavater) o se fueron decepcionaos pola ríxidu estructura (Nicolai). D'una amenaza real de los estaos bávaros pol mure de biblioteca Weishaupt y los sos collacios, utopistas nel bon sentíu y nel ridículu» nun puede haber dulda, pero sí que «el retu que-yos supunxo a los vieyos poderes foi, inclusive d'esta forma tan domada, entá demasiao grande.

Otros miembros conocíos fueron Anton von Massenhausen y Johann Christian Ehrmann.

Mitos y teoríes conspirativas editar

Teoría de William Guy Carr editar

 
La cueva de los allumaos en Aigen (Salzburgu) (vide. Castiellu Aigen), un exemplu de la enguapecida imaxe de la Orde pal Sturm und Drang.

William Guy Carr un fundamentalista cristianu y escritor de teoríes conspirativas y antimasónicas, fixo mención n'unu de los sos llibros de 1955, a la presunta esistencia d'una serie de cartes escrites ente los años 1870 y 1872, que supuestamente se caltendríen nos archivos de la biblioteca del Muséu Británicu, ente un antiguu militar confederáu llamáu Albert Pike (de fechu l'únicu representante de la Confederación, y al empar miembru activu del Ku Klux Klan, honráu con una estatua en Washington D.C.) y el francmasón y carbonario Giuseppe Mazzini, un filósofu y políticu italianu que s'esforció por unificar los estaos italianos y quien fuera escoyíu polos Illuminati pa dirixir les sos operaciones mundiales en 1834.

El Muséu Británicu desmiente la esistencia de diches cartes y la so contendio anacrónicu y fundamentalista, más la total ausecia de fontes del autor, indica que fueron totalmente inventaes pola mente del mesmu. Según William Guy Carr, una de les supúestas "cartes" fechada'l 15 d'agostu de 1871, el mentáu Pike fadría-y saber a Mazzini el plan de los Illuminati pal "futuru" del mundu:

Vamos Fomentar tres guerres que van implicar al mundu enteru.


La primera d'elles dexaría derrocar el poder de los zares en Rusia y tresformar esi país na fortaleza del comunismu atéu necesaria como una oposición controlada y antítesis de la sociedá occidental. Les diverxencies causaes polos "agenteur" (axentes) de los Illuminati ente los imperios británicu y alemán van ser utilizaos pa provocar esta guerra, al empar que la llucha ente'l panxermanismu y el paneslavismo. Un mundu escosu tres la guerra, nun va interferir nel procesu de construcción de la "nueva Rusia" y l'establecimientu del comunismu, que va ser utilizáu pa destruyir los demás gobiernos y debilitar a les relixones.
La segunda guerra mundial desamarraríase aprovechando les diferencies ente la facción ultraconservadora y los sionistes políticos. va sofitar a los rexímenes europeos por que terminen en dictadures que s'opongan a les democracies (Nazismu, Fascismu, Comunismu y Socialismu) y provoquen una nueva convulsión mundial que'l so frutu más importante va ser l'establecimientu d'un Estáu soberanu d'Israel en Palestina que venía siendo reclamáu dende tiempos inmemoriales poles comunidaes xudíes. Esta nueva guerra tien de dexar consolidar una Internacional Comunista bastante fuerte pa oldease a la facción cristiana/occidental.

La tercera y definitiva guerra desamarrar a partir de los enfrentamientos ente sionistes políticos y los dirixentes musulmanes. Esti conflictu tendrá d'empobinase de forma tal que l'Islam y el sionismu políticu destrúyanse mutuamente y amás va obligar a otres naciones, una vegada más estremaes sobre esti asuntu, a entrar na llucha hasta'l puntu d'escosase física, mental, moral y económicamente... Vamos Lliberar a los nihilistes y a los ateos, y vamos provocar un terrible cataclismu social qu'en tol so horror va amosar claramente a les naciones l'efeutu del absolutu ateísmu, orixe del comportamientu selvaxe y de la más sangrientu tracamundiu. Entós perdayuri, los ciudadanos, obligaos a defendese contra la minoría mundial de revolucionarios, va esterminar a esos destructores de la civilización, y l'ensame, desilusionada col Cristianismu, que los sos espíritus deístes van tar a partir d'esi momentu al debalu y ansiosos por un ideal pero ensin saber ónde faer la so adoración, van recibir la verdadera LLUZ al traviés de la manifestación universal de la doctrina pura de "Lucifer", sacada a la vista pública finalmente. Esta manifestación va resultar del movimientu reaccionariu xeneral que va siguir a la destrucción del Cristianismu y ateísmu, dambos conquistaos y esterminaos coles mesmes.
Citáu según William Guy Carr, en Peones nel xuegu, 1955.

Revolución Francesa editar

Non d'últimes fíxose-yos responsables de la Revolución Francesa. Esti grave barruntu foi formulada per primer vegada en 1791 pol párrocu francés Jacques François Lefranc nel so llibru -y voile levé pour les curieux ou les secrets de la Révolution révéles à l'aide de la franc-Maçonnerie (El velu desanubiertu pa los curiosos o los secretos revolucionarios de l'ayuda francmasona). El so posterior espardimientu deber sicasí a otros dos autores, que poco dempués compunxeron estenses obres sobre los oríxenes revolucionarios franceses: l'ex-xesuita francés Augustin Barruel y l'eruditu escocés John Robison. Dambos intentaron, con mutua independencia, demostrar que nun desamarraron la revolución nin la permanente presión del tercer estáu, nin l'espardimientu de los ideales ilustraos, nin la mala collecha del añu previu nin tampoco la mala xestión de la crisis pol rei Lluis XVI, sinón que fueron los Allumaos. Pa esto apurren principalmente trés pruebes:

  1. Cuasi tolos cabezaleros revolucionarios importantes yeren masones. La equiparación incondicional de dambes sociedaes ye, como yá s'alvirtió primeramente, falsu.
  2. Esistíen efeutivamente loxas masones na Francia postrevolucionaria autonominadas —de forma asemeyada a la orde de Weishaupt—, "-yos Illuminés". Qu'estos grupos yeren bien pequeños y tuvieron poca influyencia, estorbaba tan pocu como'l fechu de que los allumaos franceses siguieren una llinia más bien mística-martinista y teníen pocu que ver colos ilustraos radicales como Knigge y Weishaupt.
  3. Yera sabíu, que Johann Christoph Bode viaxó a París en 1787. En motivu del so desplazamientu, que namái duró ente'l 24 de xunu hasta'l 17 d'agostu, nun tenía nada que ver col españíu revolucionariu, sinón que lu convidaren a una convención masona, pero qu'a la so llegada yá terminara.

A la tesis de que los Allumaos atopar tres la Revolución Francesa, fálten-y toles bases. Sicasí tuvieron Barruels y Robinsons enforma ésitu. Nel ámbitu xermanu, estendió principalmente estes teoríes el fugaz diariu conservador Eudämonia (1795-1798).[9] Hasta güei nun perdieron estos escenarios conspirativos el so fascinación sobre munchos publicistes y agrupaciones radicales d'estrema derecha.[10] Notables equí son por casu Nesta Webster, una fascista británica veintecentista, famosa teorética conspiradora, l'estauxunidense John Birch o'l predicador cristianu estauxunidense Pat Robertson. Tamién la obsesión, coles teoríes conspirativas antisemites como Des Griffin y Jan Udo Holey siempres imaxinando nuevos rastros de la orde, amuesen la estrecha conexón ente'l radicalismu de dereches y la paranoya anti-iluminista.

Estes aportunantes teoríes conspirativas fueron ente otres coses alimento pa dellos grupos ocultistes o teosóficos qu'intentaron estilizarse como supuestos Allumaos, sumíos diba sieglos: l'historiógrafu Leopold Engel fundó en 1896 por casu la Unión mundial de los Allumaos (Weltbund der Illuminaten), qu'actuaba a imitación de la orde de Weishaupt. Yá en 1929 esaniciárase esta asociación del rexistru berlinés. Tamién la Ordo templi orientis surdida en 1912 o los Allumaos de Thanateros, fundaos en 1978, intentaron asitiase na llinia tradicional de los allumaos bávaros, pero sí que nun teníen nada que ver col radicalismu ilustráu-racionalista de la orde de Weishaupt, Bodes y Knigges.

Na lliteratura de ficción editar

A los Allumaos represéntase-yos con avezamientu nes noveles populares, por casu na triloxía Illuminatus! de Robert Shea (1933-1994) y Robert Anton Wilson, en Un berru nes tiniebles de Daniel González, en El pendilexu de Foucault d'Umberto Eco, faíse-yos referencia na novela xuvenil "Túneles de Brian Williams y Roderick Gordon. Represéntase-yos como fistoles tenebrosos, texedores d'intrigues turbies o conspiradores demoníacos, pos los citaos autores nun s'inspiren en fechos demostraos d'hestories sobre la orde moderaes polos fechos, sinón preferiblemente de les teoríes conspiratorias, que sobre ellos circulen. Sicasí caltiénense güei de cutiu estos detalles ficticios sobre los Allumaos como equivocadamente ciertos. Tampoco s'atopaben nuna tradición milenaria dende les druíes celtes pasando pola secta de los ḥašīšiyyīn y los templarios coles mires d'atopar el umblicus telúricus, l'embelicu del mundu.

 
Sellu de los Estaos Xuníos impresu sobre un billete de dólar.

Especialmente popular ye'l camientu estendíu nes noveles, de que los Allumaos tuvieron determinaos símbolos, cola cual faíase reconocible esistencia pa los empecipiaos. A esta simboloxía presuntamente allumada pertenecen ente otros

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Frick, Karl R. H.: Die Erleuchteten. Gnostisch-theosophische und alchemistisch-rosenkreuzerische Geheimgesellschaften. Marix-Verlag, Wiesbaden, 2005, ISBN 3-86539-006-4, S. 455.
  2. Massimo Introvigne, Prioratu_de_Si%C3%B3n.html?id=qqeNtkMXZqoC&redir_esc=y Los Illuminati y el Prioratu de Sión, Ediciones Rialp, 2005, ISBN 8432135615 y 9788432135613, páxs.40-43.
  3. Wehler, Hans-Ulrich: Deutsche Verfassungsgeschichte; Bd.1, 2.Auflage, München 1989, S. 324.
  4. Kraus, Andreas: Geschichte Bayerns. Von dean Anfängen bis zur Gegenwart; 3. Auflage, München 2004, S. 350
  5. Johann Joachim Christoph Bode: Journal von einer Reise von Weimar nach Frankreich im Jahr 1787. Herausgegeben von Hermann Schüttler. Ars Una, München 1994, ISBN 3-89391-351-3
  6. Leopold Engel: Geschichte des Illuminatenordens. Ein Beitrag zur Geschichte Bayerns. Vorgeschichte, Gründung (1776), Beziehung zur Freimaurerei, Verfolgung durch die Jesuiten, Fortentwicklung bis zur Jetztzeit. Bermühler, Berlin 1906; Reprint: Faksimile-Verlag, Bremen 1985.
  7. "„Der Despotismus soll selbst das Mittel seyn, um […] dean Weg zur Freyheit zu erleichteren"
  8. Reinhart Koselleck: Kritik und Krise. Eine Studie zur Pathogenese der bürgerlichen Welt. Suhrkamp, Frankfurt 1973, ISBN 3-518-07636-1.
  9. Klaus Epstein: The Genesis of German Conservatism. Princeton University Press, Princeton, NJ 1966, Kapitel 10.
  10. Daniel Pipes: Verschwörung. Faszination und Macht des Geheimen. Gerling Akademie Verlag, München 1998, S. 247ff.

Bibliografía editar

N'alemán
  • Manfred Agethen: Geheimbund und Utopie. Illuminaten, Freimaurer und deutsche Spätaufklärung. München, Oldenbourg, 1987, ISBN 3-486-54171-4.
  • Richard van Dülmen: Der Geheimbund der Illuminaten. Frommann-Holzboog, Stuttgart 1977, ISBN 3-7728-0674-0.
  • ders.: Der Geheimbund der Illuminaten. In: Zeitschrift für Bayerische Landesgeschichte. 36/1973, S. 793–833.
  • Karl-Heinz Göttert: Knigge oder von dean Illusionen des anständigen Lebens. dtv, München 1995, ISBN 3-423-04672-4.
  • Stephan Gregory: Wissen und Geheimnis: Das Experiment des Illuminatenordens. Stroemfeld, Frankfurt/M., 2009, ISBN 3-86109-183-6.
  • Ludwig Hammermayer: Entwicklungslinien, Ergebnisse und Perspektiven neuerer Illuminatenforschung, in: Alois Schmid und Konrad Ackermann (Hrsg.), Staat und Verwaltung in Bayern. Festschrift für Wilhelm Volkert zum 75. Geburtstag, Schriftenreihe zur bayerischen Landesgeschichte 139), München 2003, S. 421-463.
  • Jochen Hoffmann: Bedeutung und Funktion des Illuminatenordens in Norddeutschland. In: Zeitschrift für Bayerische Landesgeschichte. 45/1982, S. 363–380.
  • Eugen Lennhoff: Politische Geheimbünde. Langen/Müller, München/Wien 1968.
  • Reinhard Markner, Monika Neugebauer-Wölk & Hermann Schüttler: Die Korrespondenz des Illuminatenordens. Niemeyer, Tübingen/De Gruyter, Berlin
  • Wilhelm Mensing: Der Illuminatismus auf dem Freimaurer-Konvent in Wilhelmsbad vom 14. 7. bis zum 1. 9. 1782. In: Zeitschrift für Bayerische Landesgeschichte. 41/1978, S. 271–292.
  • Walter Müller-Seidel & Wolfgang Riedel (Hrsg.): Die Weimarer Klassik und ihre Geheimbünde. Königshausen & Neumann, Würzburg 2002, ISBN 3-8260-2528-8.
  • Helmut Reinalter (Hrsg.): Der Illuminatenorden (1776–1785/87). Ein politischer Geheimbund der Aufklärungszeit. Lang, Frankfurt [o.a.] 1997, ISBN 3-631-32227-5.
  • Jan Rachold (Hrsg.):Die Illuminaten. Quellen und Texte zur Aufklärungsideologie des Illuminatenordens (1776–1785). Akademie-Verlag, Berlin 1984.
  • Johannes Rogalla von Bieberstein: Die These von der Verschwörung 1776–1945. Philosophen, Freimaurer, Juden, Liberale und Sozialisten als Verschwörer gegen die Sozialordnung. 2., verb. o. verm. Auflage. Lang, Frankfurt/Bern/Las Vegas 1978, ISBN 3-261-01906-9: überarb. Neuaufl. Der Mythos von der Verschwoerung. Wiesbaden: Marix 2008.
  • Hans-Jürgen Schings: Die Brüder des Marquis Posa. Schiller und der Geheimbund der Illuminaten. Niemeyer-Verlag, Tübingen 1996, ISBN 3-484-10728-6.
  • Hermann Schüttler: Die Mitglieder des Illuminatenordens 1776–1787/93. Ars Una, München 1991, ISBN 3-89391-018-2
  • Eberhard Weis: Der Illuminatenorden (1776–1786). Unter besonderer Berücksichtigung der Fragen seiner sozialen Zusammensetzung, seiner Ziele und seiner Fortexistenz nach 1786. In: Helmut Reinalter (Hrsg.): Aufklärung und Geheimgesellschaften. Zur politischen Funktion und Sozialstruktur der Freimaurerlogen im 18. Jahrhundert. Oldenbourg Verlag, München 1989, ISBN 3-486-54751-8
  • Claus Werner: Le voyage de Bode à Paris en 1787 et le «intriga maconnique». In: Annales historiques de la révolution française. 55 (1987), S. 432–445.
  • W. Daniel Wilson: Geheimräte gegen Geheimbünde. Ein unbekanntes Kapitel der klassisch-romantischen Geschichte. Metzler, Stuttgart 1991, ISBN 3-476-00778-2.
  • Thomas Grüter: Freimaurer, Illuminaten und andere Verschwörer. Wie Verschwörungstheorien funktionieren. Scherz, Frankfurt 2006, ISBN 3-502-15047-8

Enllaces esternos editar

N'español
N'inglés
En francés
N'alemán

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.