Compañía de Xesús

(Redirixío dende Xesuites)

La Compañía de Xesús (Societas Jesu, S. J.), que los sos miembros son comúnmente conocíos como xesuites, ye una orde relixosa de la Ilesia católica fundada en 1534 por Inaciu de Loyola,[1][2] xunto con Francisco Javier, Pedro Fabro, Diego Laínez, Alfonso Salmerón, Nicolás de Bobadilla, Simão Rodrigues, Juan Coduri, Pascasio Broët y Claudio Jayo na ciudá de Roma. Foi aprobada pol papa Paulo III en 1540.[3]

Compañía de Xesús
orden religiosa católica (es) Traducir y organización
Llocalización
Sede Iglesia del Gesù (es) Traducir
Historia
Supresión de la Compañía de Xesús
Espulsión de los xesuites d'España de 1932
Espulsión de los xesuites d'España de 1835
Espulsión de los xesuites de Francia de 1880
Espulsión de los xesuites de Francia de 1902
Espulsión de los xesuites de Francia de 1763
Espulsión de los xesuites d'España de 1820
Espulsión de los xesuites de Portugal
Espulsión de los xesuites d'España de 1767
Escándalu d'abusos sexuales na Compañía de Xesús
Espulsión de los xesuites
Espulsión de los xesuites de Francia de 1594
Fundador Inaciu de Loyola
Francisco Javier
Pedro Fabro (es) Traducir
Santos Compañeros (es) Traducir
Orixe del nome Xesús
Eslogan Ad maiorem Dei gloriam (la)
Organigrama
Direutor executivu Arturo Sosa Abascal (2016)
Adolfo Nicolás Pachón (es) Traducir (2008)
Participación empresarial
Organización matriz Ilesia católica llatina
Filiales
Propietariu de
Formáu por jesuita (es) Traducir
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Con 16 378 miembros en 2016 (de los cualos 11 785 yeren sacerdotes ordenaos),[4] ye la mayor orde relixosa masculina católica anguaño. La so actividá estender a los campos educativu, social, intelectual, misioneru y de medios de comunicación católicos, amás d'atender 1.541 parroquies en tol mundu (a fecha de 2016).[4]

Descripción de la orde editar

La Compañía de Xesús (SJ) ye una orde relixosa de calter apostólicu y sacerdotal, anque la conformen tamién “hermanos”, esto ye, relixosos non sacerdotes y que nun son monxos. Ta amestada al papa por un venceyu especial d'amor y serviciu”, la so finalidá, según la Fórmula del Institutu, documentu fundacional de la Orde (1540) ye «la salvación y perfeición de los próximos». En términos de Derechu Canónicu, la SJ ye una asociación d'homes aprobada pola autoridá de la Ilesia, na que los sos miembros, según el so propiu derechu, emiten votos relixosos públicos y tienden nes sos vides escontra la perfeición evanxélica”.

La formación na SJ empieza con un noviciáu que dura dos años. Sigue con un procesu de formación intelectual qu'inclúi estudios de humanidaes, filosofía y teoloxía. Amás, los xesuites en formación realicen dos o trés años de docencia o «práutiques apostóliques» (periodu de “maxisteriu”) en colexos o n'otros ámbitos (trabayu parroquial, social, medios de comunicación, etcétera). L'estudiu a xeitu d'idiomes, disciplines sagraes y profanes, antes o dempués de la so ordenación sacerdotal, fixo de los miembros de la SJ, mientres cuasi cinco siglos, los líderes intelectuales del catolicismu. La formación na SJ termina cola Tercer probación, que tamién se conoz como «Escuela del Corazón (o de los ciños)».

San Inaciu de Loyola, el fundador, quixo que los sos miembros tuvieren siempres preparaos pa ser unviaos cola mayor celeridad ellí onde fueren riquíos pola misión de la Ilesia. Por eso, los xesuites profesen los trés votos normativos de la vida relixosa (obediencia, probeza y castidá) y, amás, un cuartu votu d'obediencia al papa, «circa misiones».[5] La Fórmula del Institutu (confirmada por Julio III en 1550) diz: «Militar pa Dios so la bandera de la cruz y sirvir namái al Señor y a la Ilesia, la so Esposa, sol Romanu Pontífiz, Vicariu de Cristu na tierra».

La Congregación Xeneral (CG) ye l'órganu supremu de gobiernu. A diferencia d'otres órdenes, nun lo convoca dacuando sinón en casu de muerte del prepósito xeneral (tamién llamáu prepósito o a cencielles xeneral) o pa tratar asuntos d'especial importancia. Anque'l cargu de prepósito ye vitaliciu y nengún xeneral arrenunció na Compañía con anterioridá a la supresión de 1773, les Normes Complementaries vixentes dende 1995 contemplen la posibilidá d'arrenunciar. El primeru en faelo —por motivos graves de salú— foi Pedro Arrupe, en 1983 y con autorización de la CG 33. El so socesor, Peter Hans Kolvenbach, fixo lo mesmo en 2008.

La Compañía de Xesús foi una organización que vivió ente l'allabancia y la crítica, siempres nel discutiniu. La so llealtá incondicional al papa asítiase en más d'un conflictu: cola Inglaterra isabelina, frente al absolutismu de Lluis XIV de Francia (conocíu como'l “Rei Sol”), el regalismo español, cola Alemaña de Bismarck, d'onde fueron espulsaos (mientres el Kulturkampf) y colos gobiernos lliberales de diversos países n'América y Europa. Coles mesmes, los rexímenes comunistes d'Europa Oriental y de China llindaron llargamente la so actividá a partir de 1945.

 
Basílica de Loyola.

La Compañía de Xesús desenvolvió una actividá importante mientres la Reforma católica, sobremanera nos años darréu posteriores al Conciliu de Trento. La so presencia na educación occidental y nes misiones n'Asia, África y América foi bien activa. Cuntó ente les sos files a una llarga serie de santos, teólogos, científicos, filósofos, artistes y pedagogos: san Francisco de Javier, san Luis Gonzaga, Matteo Ricci, Francisco Suárez, Luis de Molina, san José de Anchieta, Juan de Mariana, san Roberto Belarmino, san Pedro Canisio, José de Acosta, Antonio Ruiz de Montoya, Athanasius Kircher, San Pedro Claver, Eusebio Kino, Francisco Javier Clavijero, san Alberto Hurtado, etc.

Capítulos notables de la so historia fueron l'orixe y desenvolvimientu de los sos colexos y universidaes n'Europa, l'actividá misionera na India, China y Xapón, los amenorgamientos de Bolivia, Paraguái y Arxentina, la esploración y evanxelización del Canadá, del Mississippi y del Marañón, los conflictos teolóxicos colos protestantes y los xansenistes, la so confrontación cola Ilustración, la so supresión (1773) y la so restauración (1814).

En 1965 llegaron a la so máxima espansión numbérica: 36 000 xesuites en más d'un centenar d'unidaes alministratives (provincies y misiones). Güei, los xesuites y los llaicos que comparten la so espiritualidá trabayen nos campos más diversos, tratando de collaborar cola Ilesia respondiendo a les nueves necesidaes de la sociedá y a los retos qu'éstes plantegen. Asina la Compañía trabaya na aición social, la educación, l'ámbitu intelectual, el serviciu a parroquies y comunidaes cristianes y en medios de comunicación.

Ente 1965 y 2016 los sos superiores xenerales fueron Pedro Arrupe (español, 1965-1983), Peter Hans Kolvenbach (holandés, 1983-2008), y Adolfo Nicolás (español, 2008-2016 añu en que presentó'l so arrenunciu por motivos d'edá). El 2 d'ochobre de 2016 empezó la so Congregación Xeneral 36, pa escoyer nuevu prepósito (superior xeneral) y llexislar sobre aspecto de la misión y carisma de la Orde. El 14 d'ochobre resultó escoyíu como trentenu primer xeneral el venezolanu Arturo Sosa, perteneciente a l'Asistencia d'América Llatina Septentrional.

Pablo VI describió a los xesuites de la siguiente manera (1975): «Onde quiera que na Ilesia, inclusive nos campos más difíciles o de primer llinia, hubo o hai confrontaciones: nes cruces d'ideoloxíes y nes trincheres sociales, ente les esixencies del home y mensaxe cristianu ellí tuvieron y tán los xesuites».

Historia editar

Orixe de la Compañía editar

 
Ilesia central de la Compañía de Xesús en Roma.
 
Ilesia de la Compañía de Xesús en Bogotá D.C., Colombia.

En setiembre de 1529, Inaciu de Loyola, un vascu que combatió nes guerres contra'l rei de la Navarra transpirenaica, defendiendo la causa de Carlos I, optara por dedicase a «sirvir a les almes». Decidíu a estudiar pa cumplir meyor el so propósitu, incorporar al Colexu de Santa Bárbara —dependiente de la Universidá de París— y comparte cuartu col saboyanu Pedro Fabro y el navarru Francisco de Javier. Los trés convertir n'amigos. Ignacio realizó ente los sos condiscípulos una discreta actividá espiritual, sobremanera dando Exercicios espirituales, un métodu ascéticu desenvueltu por él mesmu.

 
Regimini militantis Ecclesiae, cuadru de Johann Christoph Handke del sieglu XVIII.

En 1533 llegaron a París Diego Laínez, Alfonso Salmerón, Nicolás de Bobadilla y Simão Rodrigues, que se xunieron al grupu d'Ignacio. El 15 d'agostu de 1534, fiesta de l'Asunción de la Virxe, los siete dirixir a la cripta de la capiya del Martyrium, allugada no que ye güei la cai Yvonne -y Tac, na llomba de Montmartre, onde pronunciaron tres votos: probeza, castidá y pelegrinar a Xerusalén. Dempués de los votos de Montmartre incorporar al nucleu inicial trés nuevos franceses, «reclutados» por Fabro: Claudio Jayo, Juan Coduri y Pascasio Broët. Los diez atópase en Venecia y misionaron el norte d'Italia a la espera d'embarcase escontra Xerusalén. Al nun poder viaxar a Palestina por cuenta de la guerra ente Venecia y l'Imperiu Otomanu, el grupu dirixir a Roma. Ellí, tres una llarga deliberación espiritual, decidieron fundar la Compañía de Xesús, que foi aprobada'l 27 de setiembre de 1540 por Paulo III, quien los reconoció como nueva orde relixosa y robló la bulda de confirmación, Regimini militantis ecclesiae (Pol gobiernu de la ilesia militante).

A partir de l'aprobación papal empezó un procesu d'espansión numbérica, d'organización interna y de responder a les misiones encamentaes: fundación de colexos a pidimientu de ciudaes comenenciudes, reforma de monesterios, participación nel Conciliu de Trento, diálogu colos protestantes, misiones diplomátiques, etc. Los primeros compañeros esvalixáronse: Rodríguez foi a Portugal, Javier a Oriente, Fabro percorrió Europa predicando y dando los Exercicios Espirituales. Ente 1540 y 1550 xunir a la Orde notables personaxes pal so posterior desenvolvimientu: Jerónimo Nadal, Francisco de Borja (Duque de Gandía y Virréi de Cataluña), Pedro Canisio, notable teólogu (doctor de la Ilesia), y Juan Alfonso de Polanco, secretariu d'Ignacio.

En 1556, cuando morrió'l fundador, yeren 1000 compañeros. El segundu xeneral foi Diego Laínez.

Papel mientres la Reforma católica editar

 
San Ignacio de Loyola (1775-1780), oleu sobre llenzu de Francisco de Goya.[6][7][8][9] Coleición privada, España.
 
L'arzobispu húngaru Pedro Pázmány (1570 – 1637)

Dos compañeros d'Ignacio, Salmerón y Laínez, participaron como teólogos nel Conciliu de Trento; acompañó-yos el primer xesuita xermánicu, Pedro Canisio, llamáu'l "segundu apóstol d'Alemaña" pol so papel decisivu mientres la Contrarreforma o Reforma Católica. N'efeutu, Canisio foi nomáu Provincial d'Alemaña y animó la fundación de colexos y universidaes qu'espublizaron la doctrina tridentina, reconquistando pal catolicismu rexones protestantes como Baviera nel sur d'Alemaña y los actuales estaos de Renania del Norte-Westfalia, Renania-Palatináu y Sarre; Polonia, Hungría, Austria, y el sur d'Holanda.

Diego Laínez, como xeneral, participó del coloquiu teolóxicu de Poissy, convocáu pola reina de Francia p'aldericar colos protestantes. La Facultá de Teoloxía de La Sorbona y el Parllamentu de París oponer nesti periodu al establecimientu llegal de la Compañía en Francia.

El socesor de Laínez foi san Francisco de Borja, el santu duque de Gandía, que collaboró con san Ignacio desque Borja enviudó ya inclusive foi ordenáu sacerdote de callao pa poder ayudar a san Ignacio y la Compañía ensin comprometela. Escoyíu III xeneral pola CG II, gobernó dende 1565 hasta 1572, tiempu en que los colexos xesuites espolletaron: pasaron de 50 en 1556 a 163 a 1574. Empecipió la remodelación de la Ilesia Madre de la Compañía, el Gesù. Borja siguió bien de cerca la evolución de la Contrarreforma n'Alemaña. Munches fundaciones xesuites atendieron a reforzar la causa católica.

Borja y los sos socesores Everardo Mercuriano (1573-1580), Claudio Acquaviva (1580-1615) y Muzio Vitelleschi (1615-1645) dieron gran impulsu a les misiones. En concretu, mientres el gobiernu del “Santu Duque”, la Compañía ingresó al Perú y a Méxicu. A mediaos del sieglu XVII la Compañía yá estableciera un gordón d'estaciones de misión que diben principalmente dende Portugal hasta Goa, pasando pola mariña africanu, y nel Nuevu Mundu a lo llargo del Imperiu español.

Matteo Ricci, xesuita italianu, consiguió ingresar a China en 1583. A entamos del sieglu XVII tener instaláu yá en Beixín, onde va favorecer l'espardimientu del cristianismu ente la casta intelectual del Celeste Imperiu.

Per otra parte, depués de que l'Imperiu otomanu venciera los exércitos húngaros na batalla de Mohács en 1526, tres la muerte del rei Lluis II d'Hungría, llueu'l reinu estremar en trés partes, una occidental sol control de Fernandu I d'Habsburgu, hermanu de Carlos I d'España, una central sol control del sultán turcu y una oriental que se convirtió nun Estáu semindependiente conocíu como'l principáu de Transilvania gobernáu pola nobleza húngara. Estos, llueu adoptaron el luteranismu y el calvinismu para nun reconocer l'autoridá de los Habsburgu, quien heredaren el tronu húngaru. D'esta manera, los príncipes transilvanos caltuvieron una confesión protestante sólida, floriando asina ésta nel este del reinu. Primeramente, en 1579, unu de los primeros príncipes de Transilvania, el conde Esteban Báthory (darréu tamién rei de Polonia), resultó ser gran defensor del catolicismu, pos llevó a los xesuites a la ciudá húngara de Kolozsvár, onde concedió toa clase de privilexos pa ellos y fixo zarrar en prisión a Ferenc Dávid, reformador unitariu. En 1581 fundó una residencia pa estudiantes xesuites nesta ciudá, tomando fuercia rápido esti movimientu de la Contrarreforma n'Hungría.

Per otra parte, pa compensar el protestantismu, los Habsburgu, conocíos pol so fondu compromisu con Roma, punxeron en marcha una política recatolizadora enérxica a finales del sieglu XVI, que la so figura principal foi'l xesuita Pedro Pázmány, arzobispu de Esztergom (1616 – 1637), quien estudiara en Kolozsvár nel institutu fundáu pol príncipe Esteban Báthory. Les obres lliteraries de Pedro Pázmány, según los sos discursos y prédiques caracterizaes por ellaboraes argumentaciones teolóxiques fungieron de ferramienta pa solidificar les bases católiques nel reinu húngaru.

Pázmány consiguió que munches families aristocrátiques húngares abandonaren el protestantismu, según facer el conde Nicolás Forgách, Segismundo Forgách, Cristóbal Thurzó y Nicolás Eszterházy. Depués de la so activa publicación ente 1603 y 1613, más families húngares volvieron el catolicismu, ente elles los Pálffy, Draskovich, Erdődy, Haller, según Jorge Zrínyi, Catalina de Brandenburgu, vilba de Gabriel Bethlen el príncipe de Transilvania protestante.

En 1629 Pázmány fundó una universidá na ciudá húngara de Nagyszombat, que cuntaba con una facultá de teoloxía y una d'humanidaes.

Los xesuites n'América editar

Los xesuites llegaron a Brasil yá nel xeneralatu de san Ignacio. Nel gobiernu de san Francisco de Borja ingresaron a Florida, Perú y Méxicu. Y en el de Claudio Acquaviva a Canadá, a Nueva Granada, a la Presidencia de Quito y otres zones. D'alcuerdu a les sos nacionalidaes, los misioneros xesuites distribuyir nes distintes posesiones de les potencies europees.

 
Estatua qu'honra al sacerdote y misioneru xesuita Juan de Brébeuf. Santuariu de los mártires, Midland, Ontario, Canadá.

Canadá: foi evanxelizáu por xesuites franceses. La inmensidá del territoriu, el clima y l'hostilidá de los furones y iroqueses convirtieron a la canadiense nuna de les misiones más difíciles de la Compañía. Fueron martirizados Juan de Brébeuf (1649), Gabriel Lalemant (1649), Noël Chabanel (1649), Antonio Daniel (1648), Carlos Garnier (1649), René Goupil (1642), Isaac Jogues (1646) y Juan de Lalande (1646). Esta misión incluyó territorios que güei pertenecen al estáu de Nueva York y consiguió convertir a miles de furones, non asina a los iroqueses, que siempres fueron contrarios escontra los europeos.

Mississippi: foi esploráu y evanxelizáu por xesuites franceses. Ente ellos destacó'l padre Jacques Marquette (1637-75) quien, col esplorador Louis Jolliet, foi'l primer européu que percorrió y cartografió el ríu Mississippi dende'l territoriu nortizu de Nueva Francia (1673). Fundó dellos poblaos en Nueva Francia (actual estáu de Michigan).

Méxicu: Los xesuites llegaron a Méxicu por San Juan de Ulúa, Veracruz, el 9 de setiembre de 1572 y a la ciudá de Méxicu el 28 del mesmu mes, onde Alonso de Villaseca dio-yos unos solares dos cuadres tras de la Catedral Metropolitana de la Ciudá de Méxicu. Ellí fundaron el Colexu Real y más Antiguu de San Ildefonso, edificiu consideráu una d'obrar cumes del barrocu mexicanu.[10] El títulu de "Real" diose porque'l rei ufiertaba 12 beques a igual númberu d'estudiantes, quien yeren conocíos como escolinos reales.[10] El trabayu xesuita estender hasta'l 25 de xunu de 1767, cuando fueron espulsaos y les sos propiedaes tomaes militarmente, hasta que'l 19 de mayu de 1816 Fernandu VII restituyó a la Compañía.[10]

 
Ilesia de la Compañía de Xesús en Quito (Ecuador).
 
Ilesia de la Compañía de Xesús en Córdoba (Arxentina).

Complexos agrícoles xesuíticos en Suramérica: Los xesuites fueron innovadores na esplotación de les sos faciendes y propiedaes na América Hispánica. Mientres los sieglos XVII y XVIII supieron xestionar verdaderos emporios agru-industriales con métodos de xerencia que s'adelantraron a los utilizaos na actualidá. Ente ellos, unu de los más importantes foi la esplotación de les mines de Paramillos de Uspallata (Arxentina) de plomu, plata y cinc. Amás, amestaron la participación patrimonial de recaldar nes faciendes pa depués ser redistribuido ente indíxenes, esclavos y emplegaos, colo que puede concluyise que fueron los primeres n'otorgar una suerte de “títulos de propiedá” a los sos subordinaos.

La finalidá d'estes propiedaes yera sostener los sos colexos, que, por cuenta de una rigorosa concepción del votu de probeza, yeren gratuitos. Sicasí, la riqueza d'estos complexos y faciendes atraxo l'ambición de les corones y particulares y, a la llarga, foi un factor pa la supresión de la Orde.

Espulsiones y supresión editar

Los gobiernos ilustraos de la Europa del sieglu XVIII propunxéronse acabar cola Compañía de Xesús pol so defensa incondicional del papado, la so actividá intelectual, el so poder financieru y el so influxu políticu. Verdaderamente, ganárense poderosos enemigos: los partidarios del absolutismu, los xansenistes y los filósofos franceses (Voltaire, Montesquieu, Diderot). Nun faltaron tampoco les intrigues de ciertos grupos na mesma Roma. El contestu políticu européu carauterizar nestos años pol advenimiento del llamáu despotismu ilustráu y por un cayente bultable del prestíu políticu del papáu y la voluntá política de los Borbones y de la corona Portuguesa de guarnise en desterciu de la Ilesia.

El mesmu Napoleón, nes sos memories, escribiría:

Los xesuites son una organización militar, non una orde relixosa. El so xefe ye'l xeneral d'un exércitu, non el meru abá d'un monesteriu. Y el oxetivu d'esta organización ye Poder, Poder na so más despóticu exerciciu, Poder absolutu, universal, Poder pa controlar al mundu so la voluntá d'un namái home [El Superior Xeneral de los Xesuites]. El Jesuitismo ye'l más absolutu de los despotismos y, al empar, ye'l más grandiosu y enorme de los abusos.[11]

John Adams, segundu presidente de los EE.XX., diría más tarde:

Nun me presta'l remanecimientu de los xesuites. Si hubo una corporación humana que mereza la condenación na tierra y nel infiernu ye esta sociedá de Loyola. Sicasí, el nuesu sistema de tolerancia relixosa oblíganos a ufierta-yos asilu.[12]

El padre xeneral dende 1758 yera'l florentín Lorenzo Ricci. El primer país n'espulsar a la Compañía de Xesús foi Portugal. El ministru Sebastião José de Carvalho y Melo, marqués de Pombal, foi'l so principal adversariu; zarró nel cuartón a 180 xesuites en Lisboa y espulsó al restu en 1759. Con esta dura midida pretendía guarnir l'autoridá real y dar una clara señal al papa de que nun toleraría intromisiones pontificies nos asuntos del Estáu. Más de mil xesuites de Portugal y les sos colonies fueron deportaos con destín a los Estaos Pontificios. Clemente XIII protestó pola midida.

En 1763, Lluis XV de Francia acusar de malversación de fondos por cuenta de la quiebra de Antoine Lavalette en Martinica. El Parllamentu de París, que yá dende la fundación de la Orde impugnara la presencia llegal de la Orde en Francia, condergó les Constituciones y el rei decretó la disolución de la orde nos sos dominios, y l'embargu de los sos bienes.

Más tarde, los xesuites fueron espulsaos de los territorios de la corona española al traviés de la Pragmática Sanción de 1767 dictada por Carlos III el 2 d'abril de 1767 y que'l so dictame foi obra de Pedro Rodríguez de Campumanes (futuru conde de Campumanes), regalista y daquella fiscal del Conseyu de Castiella.[13] Coles mesmes, decretábase la prinda del patrimoniu que la Compañía tenía nestos reinos (faciendes, edificios, biblioteques), anque nun s'atopó la supuesta «ayalga» n'efeutivu que s'esperaba. Los fíos de san Ignacio tuvieron que dexar el trabayu que realizaben nes sos obres educatives (lo que supunxo un duru golpe pa la formación de la mocedá na América hispana) y les sos misiones ente indíxenes, como les famoses amenorgamientos guaraníes y les menos célebres, pero non menos esforciaes misiones nel noroeste de Méxicu (Baxa California, Sonora y sierra Tarahumara) y a lo llargo del Amazones (misiones del Marañón).

La supresión de los xesuites produció'l 21 de xunetu de 1773. Por razones polítiques, los reis de Francia, España, Portugal y de les Dos Sicilies esixíen la desapaición de la Compañía. El papa Clemente XIV venció a les fuertes presiones y por aciu el curtiu Dominus ac Redemptor suprimió la Compañía de Xesús.[14] Los sacerdotes xesuites podíen convertise al cleru secular; los escolares y hermanos coaxutores quedaron llibres de los sos votos. En Roma, la execución del curtiu tuvo al cargu de prelaos acompañaos por soldaos y alguaciles, y Lorenzo Ricci escuchó la sentencia ensin vierbu.[15] Tanto él como'l so conseyu d'asistentes fueron prindaos y zarraos nel castiellu Sant'Angelo (Roma) ensin xuiciu dalgunu. Ricci morrió en prisión el 24 de payares de 1775, aseverando la inocencia de la Compañía de Xesús.[15]

Sicasí, en Rusia —concretamente en Bielorrusia— y Prusia l'edictu de supresión nun foi promulgáu polos monarques. Xesuites de toa Europa aceptaron la ufierta d'abelugu fecha pola zarina Catalina la Grande, quien esperaba siguir asina, col sofitu intelectual de la Compañía, la obra de modernización empecipiada por Pedro'l Grande.

En 1789 —el mesmu añu en que la Constitución d'Estaos Xuníos entró a valir y nel que s'empecipió la Revolución francesa— foi fundada pol obispu John Carroll —exjesuita— la universidá católica más antigua d'Estaos Xuníos, la de Georgetown, en Washington D.C.; nel sieglu XIX, sería integrada a la Compañía restaurada.

Restauración editar

Cuarenta años dempués, metanes los efeutos causaos pola Revolución francesa, les guerres napoleóniques y les guerres d'independencia na América Hispánica, Pío VII decidió restaurar a la Compañía. Ello ye que los xesuites sobrevivieren en Rusia —unos cuantos centenares— protexíos por Catalina II. La restauración universal yera vista como una respuesta al desafíu que representaben quien yeren vistos nesi entós como los enemigos de la Ilesia: la masonería y los lliberales, principalmente.

Dende 1814 hasta'l Conciliu Vaticanu II[16] de 1962, la SJ ye acomuñada con corrientes conservadores y elitistes. La Orde ye identificada con un incondicional sofitu escontra l'autoridá del papa. Poco tiempu dempués de la restauración, el zar espulsa a los xesuites de Rusia. Los xenerales (Fortis, Roothaan y Beckx) vuelven instalase en Roma dempués d'un paréntesis de 40 años. Mientres el sieglu XIX la SJ sufre les consecuencies de les revoluciones polítiques de corte lliberal y tien qu'encarar numberosos ataques. Acaba siendo nuevamente espulsada de Portugal, Italia, Francia, España, Nicaragua, Colombia, Ecuador, Alemaña, etc.

El resurdimientu italianu, esto ye, la unificación de la península so la égida de la Casa de Saboya, acarretó entueyos al papáu y a la Compañía. Camillo Benso, conde de Cavour y primer ministru del rei Víctor Manuel II, yera francamente lliberal y, poro, anticlerical. En 1870 surde la «cuestión romana» cuando los exércitos piamonteses ocupen Roma y el papa declárase "prisioneru nel Vaticanu". La situación política posterior n'Italia, obligó al padre xeneral Luis Martín a abandonar Roma y a gobernar dende Fiésole.

A pesar d'estes espulsiones y conflictos, el númberu de xesuites va xubiendo amodo. Cuando los xesuites alemanes fueron espulsaos por Otto von Bismarck, cientos d'ellos treslladáronse a Norteamérica y collaboraron na evanxelización del interior de los Estaos Xuníos.

Sieglu XX editar

A entamos del sieglu XX el padre xeneral ye l'alemán Franz Xaver Wernz y los xesuites, alredor de 15 000. Mientres la Primer Guerra Mundial asume'l xeneralatu'l polacu Wlodimir Ledóchowski que, consideráu un escelente líder y alministrador, desenvuelve puxantemente la Orde nos sos tradicionales frentes: educación y misiones. Nun faltaron los xesuites que se destacar como capellanes y camilleros nes trincheres; ente ellos cunten el paleontólogu y filósofu francés Pierre Teilhard de Chardin y el beatu alemán Rupert Mayer, moteyáu l'apóstol de Múnich”. Capellán del exércitu y héroe de guerra, los sos sermones contra'l nazismu motivaron la so unviada a un campu de concentración.[17]

Escontra'l final de los años 1930, los xesuites d'Estaos Xuníos devasen a los españoles en númberu y pasen a formar el grupu rexonal más grande con más de 8000 xesuites.

N'España, por decretu de 23 de xineru de 1932, la Segunda República esllee la Compañía de Xesús cola sida de qu'obedez a un poder estranxero (el papa) y prinda tolos sos bienes. Mientres la guerra civil, el 3 de mayu de 1938, esi decretu ye derogáu: la Compañía vuelve adquirir plena personalidá xurídica y a realizar llibremente tolos fines propios del so Institutu, quedando, tocantes a lo patrimonial, na situación en que se topaba con anterioridá (B.O.E., 7 de mayu de 1938, p.7162s).

Dempués de la II Guerra Mundial editar

El xeneral Wlodimir Ledochowski muerre mientres la guerra y el vicariu xeneral Norbert de Boynes nun puede convocar una Congregación Xeneral (XXIX) hasta setiembre de 1946, cuando s'escueye al canonista belga Jean-Baptiste Janssens como ventenu séptimu prepósito xeneral. Mientres el so gobiernu, desenvolver en Francia una escuela de pensamientu liderada por teólogos xesuites (Jean Daniélou, Henry de Lubac) y dominicos (Yves Congar), la llamada Nueva Teoloxía”, qu'a xuiciu de Pío XII y la Curia Romana, ponía en peligru la ortodoxa y unidá católiques. El papa publicó la encíclica Humani generis (1950), condergando severamente les postures d'estos teólogos.

Los xesuites más destacaos antes y mientres el Conciliu Vaticanu II fueron:

Escontra finales de los años 1950, Teilhard y Murray son cuestionaos por Roma. L'evolucionismu de Teilhard ye vistu como peligrosu; en tantu, la posición favorable de Murray escontra'l ecumenismu y la llibertá relixosa fai que la Santa Sede tamién lo censure. El prepósito xeneral ye obligáu a callar a Teilhard, quien se retira nun exiliu voluntariu a Nueva York, onde muerre en 1955.

El 17 de setiembre de 1961, 26 xesuites fueron espulsaos de Cuba; la Curia y el Colexu de Belén, el mesmu nel qu'había estudiáu Fidel Castro, allugar a la espera en Miami, mientres na islla quedaron 48 xesuites[18] La espulsión asocedió pola fuercia, los xesuites, xunto a otros cuasi 130 relixosos, fueron unviaos a España nel barcu Cuadonga.

Mientres el gobiernu de Janssens desenvolver con fuercia un nuevu apostoláu xesuítico: el trabayu social. Quíxose ver como pioneros d'esta nueva manifestación del carisma ignaciano a san José María Rubio (español) y san Alberto Hurtado (chilenu). Esti xeneralatu terminó cuasi coles mesmes que'l Conciliu y significó l'apoteosis de la Compañía: la Orde llega a la so máxima espansión numbérica (36 000 xesuites) y ábrese un nuevu capítulu na so rellación con Roma. La promulgación del decretu del conciliu sobre llibertá relixosa reivindica al padre Murray. La figura del xesuita Karl Rahner cobra especial relevancia nel mundu teolóxicu, gracies a los sos trabayos sobre la gracia, teoloxía pastoral, los sacramentos, espiritualidá, el so conceutu de los cristianos anónimos”, etc.

A la fin del mandatu de Janssens s'evidencia una crisis interna, fenómenu compartíu per gran parte de la Ilesia católica de los años 60. En 1965 (Congregación Xeneral 31), asume'l viceprovincial de Xapón, el vascu Pedro Arrupe, en que'l so xeneralatu dar un xiru na llinia de gobiernu de la Compañía. Ponse gran énfasis nes temes de promoción de la xusticia social y inculturación del Evanxeliu. Pero los cambeos nel mundu y na Ilesia son aceleraos y empieza l'amenorgamientu nel númberu d'ingresos a los noviciaos europeos. Miles de sacerdotes católicos abandonen el ministeriu nel periodu posconciliar; la Compañía nun escapó a esti enclín, pos alredor de 8000 xesuites dexen la Orde. Arrupe ye acusáu por sectores tradicionales de ser bien permisivu; otros ver como un profeta de la nueva evanxelización. La siguiente Congregación Xeneral, celebrada diez años más tarde, sofita a Arrupe y proclama la nueva forma d'entender la misión de la SJ: «Fe y xusticia».

A pesar del apreciu que Pablo VI siente pola Orde, lléguen-y frecuentes quexes de los obispos por desafíos de ciertos xesuites al Maxisteriu. El mesmu papa recibió crítiques de teólogos xesuites pola so encíclica Humanae Vitae. Mientres la CG de 1975, Pablo VI prohibi explícitamente faer cambeos no referente al cuartu votu, impasse recoyíu pelos medios de comunicación. La innovación al interior de la Orde punxo en peligru la mesma naturaleza de la Compañía tal como la fundó san Ignacio, espresada nuna de les sos carauterístiques fundamentales: el votu d'obediencia al papa. En 1981, cuando Arrupe quedó paralizáu por una embolia, Xuan Pablo II actuó percima del Institutu SJ y nomó un delegáu pontificiu y un adxuntu pal gobiernu de la Orde, los padres Paolo Dezza y Giuseppe Pittau, respeutivamente, figures que nun tán presentes na llexislación xesuítica. La respuesta de la Compañía a esta midida estraordinaria foi exemplar, salvo delles voces crítiques (carta de Karl Rahner y otros teólogos al papa). Pero tolos observadores serios reconocieron que la transición facer nun ambiente de paz. En 1983, cuando por fin axuntóse la Congregación Xeneral 33, el llingüista neerlandés Peter Hans Kolvenbach foi escoyíu como 29.° xeneral.

Mientres el llargu xeneralatu de Kolvenbach (1983-2008) normalizáronse les rellaciones de la Compañía de Xesús cola Santa Sede. El xeneral modificó ciertes estructures de gobiernu, anovó l'apostoláu educativo y sofitó la creación de nuevos centros sociales y obres dedicaos al trabayu con refuxaos y migrantes. Estes orientaciones fueron ratificaes por una nuevu Congregación Xeneral, la 34, axuntada en 1995. El númberu de xesuites siguió menguando amodo mientres los años 80 y 90, hasta asitiase en 20 000 a entamos del sieglu XXI. El principal cayente numbéricu rexistrar n'Europa, en menor midida n'Estaos Xuníos y América Llatina. Sicasí, la Compañía de Xesús crez n'África (1427 xesuites en 2009) y, sobremanera, na India (4004, según el Serviciu d'Información SJ d'abril de 2009).

Situación actual editar

La Compañía de Xesús camudó a lo llargo de los sieglos. Les sos publicaciones empobinaes al esterior afirmen que'l cambéu foi esternu, en ciertes formes. Dellos detractores (el exjesuita Malachi Martin, l'historiador y políticu español Ricardo de la Cierva) falen d'un relajamiento nel so espíritu, inclusive d'adoptar criterios modernistes. A entamos del sieglu XXI la Compañía inclúi nel so senu distintos identidaes eclesiales, dende los conservadores, hasta les más progresistes. Un exemplu d'estes últimes posiciones ye la teoloxía de la lliberación desenvuelta por dellos xesuites, ente otros sacerdotes y relixosos, n'América Llatina mientres los años 1960 y 70.

El fechu de tomar partíu foi dacuando peligrosu pa los xesuites. En 1983, el sacerdote James F. Carney (el padre Guadalupe”), foi asesináu n'Hondures por militares por cuenta de la so ideoloxía revolucionaria. Seis años más tarde, nel añu 1989 nel marcu de la "Ofensiva Final" de la guerra civil salvadoriana, el xesuita Ignacio Ellacuría y otros cinco relixosos de la Compañía, morrieron a manes de la Fuercia Armada d'El Salvador, fueron asesinaos polos militares por cuenta de una llarga ya intensa actividá en defensa de los derechos humanos nesi país. Dellos morrieron en guerres civiles n'África, India y el sureste d'Asia, realizando aiciones d'ayuda social.

La Compañía de Xesús tien fuertes alderiques internos, signu vistu como fortaleza o debilidá dependiendo de los criterios. Nesta llinia, el 6 de mayu de 2005 fíxose públicu'l retiru de Thomas Reese, S.J., como editor de America, la prestixosa revista xesuita d'Estaos Xuníos. La Congregación pa la Doctrina de la Fe pidió a la Compañía la so remoción argumentando que la so llinia editorial ponía en dulda'l maxisteriu de la Ilesia. Y, en marzu de 2007, el mesmu institutu condergó la obra del teólogu salvadoreñu, d'orixe español, Jon Sobrino, unu de los padres de la teoloxía de la lliberación, porque «les sos proposiciones nun tán en conformidá cola doctrina de la Ilesia». «La midida nun puede ser interpretada como una sanción o condena» del teólogu, señaló'l voceru de la Santa Sede, el sacerdote Federico Lombardi, xesuita como Sobrín. Ente otros famosos xesuites cuestionaos o censuraos nel so momentu pola mesma Ilesia católica, atópense Jacques Dupuis, Pierre Teilhard de Chardin, John Courtney Murray y (nuna orientación totalmente distinta de los anteriores) l'escritor arxentín Leonardo Castellani, quien foi espulsáu de la Orde polos xesuites mesmos.

Nun contestu de cambeos rápidos y fondos na sociedá (y por tanto na Ilesia), y trescurríos 12 años dende la CG 34 (1995), los xesuites consideraron necesariu axuntar el so máximu cuerpu llexislativu pa responder con fidelidá creativa» a los nuevos retos. Dempués de cuasi 25 años nel gobiernu, Kolvenbach anunció en 2005 el so deséu de dimitir y convocó la Congregación Xeneral 35, qu'empezó'l 7 de xineru de 2008.

Kolvenbach, dempués de llograr el consentimientu de Benitu XVI y escuchar a los sos conseyeros, decidió presentar el so arrenunciu, aduciendo avanzada edá (cuasi 80 años) y la llarga duración del so gobiernu (cuasi 25).[19] A Kolvenbach asocedió-y l'español Adolfo Nicolás (71 años), escoyíu na segunda votación.

Igualmente, Nicolás, dempués de llograr el consentimientu de Papa Francisco y escuchar a los sos conseyeros, tamién decidió presentar el so arrenunciu. Siendo'l tercer xeneral en dimitir, asocéde-y el venezolanu Arturo Sosa (67años).

Obres encamentaes na actualidá editar

 
Ilesia xesuita en Cuzco, Perú.

Obres de la SJ o encamentaes a ella son: Radio Vaticana, Observatoriu Astronómicu Vaticanu, el Apostoláu de la Oración, el Movimientu d'Educación Popular Fe y Allegría (obra intercongregacional fundada en Venezuela, que dirixe la SJ y cuenta con 2600 centros n'Hispanoamérica), Llar de Cristu (obra social presente en Chile, Perú y Ecuador), Serviciu Xesuita a Refuxaos, fundáu por Pedro Arrupe (xeneral ente 1965 y 1983), centenares de misiones, parroquies y centros sociales. Otru frente del trabayu ignaciano son los centros d'espiritualidá y cases d'exercicios espirituales. Del apostoláu educativo de la Orde, prioritaria yá dende'l gobiernu de san Ignacio, fálase más embaxo.

Amás, son asesores d'una institución llaica de derechu pontificiu: les Comunidá de Vida Cristiana (CVX), colos que comparten la mesma espiritualidá.

Denominación editar

El nome de «xesuites» empezar a utilizar n'Alemaña, como-y fixo notar San Pedro Canisio a San Pedro Fabro nuna carta de 1545: «siguimos llevando alantre les obres del nuesu institutu, sicasí la envidia y les inxuries de dalgunos qu'inclusive nos llamen 'xesuites'». La denominación estender al restu d'Europa. Inaciu de Loyola lleera mientres la so convalecencia en 1521 llibros piadosos, ente ellos la Vida de Cristu del cartuxu Ludolfo de Saxonia (fináu en 1378), que fuera traducíu del llatín al castellán por frai Ambrosio Montesín (Alcalá, 1502). Un capítulu de felicidá obra diz:

¡Xesús, Xesús, cuántu diz un nome! Esti nome de Cristu ye nome de gracia; mas esti nome de Xesús ye nome de gloria. Pola gracia del bautismu toma'l nome de cristianu y, de la mesma manera, na gloria celestial van ser llamaos los santos xesuites, que quier dicir salvaos pola virtú del Salvador.

Sicasí, el términu xesuita», que na so variante peyorativa data de 1544-1552, nunca foi usáu por Íñigo de Loyola. Les Constituciones de la Compañía de Xesús (1554) falen de «los de la Compañía», y la Santa Sede, hasta los años 70, siempres fixo referencia a «los relixosos de la Compañía de Xesús». En resume, l'apellativu xesuita» foi-yos aplicáu primeramente a los miembros de la Compañía de manera despreciatible, pero col pasu del tiempu adquirió un tonu neutral o positivu.

Según un artículu publicáu pol diariu español ABC:[20]

La pallabra "xesuita" nun foi inventada, nin tanto utilizada, por San Ignacio de Loyola. Tampoco pola Compañía, que nun utilizó dichu términu en nenguna de les sos Constituciones o documentos oficiales dende l'aprobación de la orde en 1540 hasta 1975. Según indica'l padre Araoz, mientres los primeros años de la Compañía a los "siguidores de San Ignacio" denominábase-yos de bien distintes maneres: "iñiguistas", "papistes", "sacerdotes reformaos", "teatinos" o "apóstoles". Ello ye que el términu "xesuites" surdió como una manera despreciatible de nomar a los miembros de la congregación recién aprobada por Paulo III, sobremanera n'Austria y Alemaña, países onde trunfara la Reforma (...). La evolución semántica d'esti términu foi derivando escontra trés posibles significaos: l'atribución a los relixosos d'esta orde de fechorías de too xéneru; como sinónimu de "astutu" y "hipócrita"; o a cencielles como una manera coloquial de designa-yos. (Diariu ABC, 5 de xineru de 2008)

Esti postreru sentíu acabó per imponer se nel mundu católicu. Na Congregación Xeneral 32 (1975) utilizar por primer vegada'l términu xesuita” nun documentu oficial.

Símbolos editar

El lema de los xesuites ye Ad maiorem Dei gloriam, tamién conocíu pola so abreviatura AMDG. En llatín significa "A la mayor gloria de Dios".

 
Sellu de la Compañía de Xesús.

Les sigles IHS, tradicional monograma de la pallabra Xesús, foi adoptáu nel so sellu per San Ignacio, colo qu'aportó en símbolu de la Compañía.[21] Nel interior de la orde xesuítica ye habitual referise a elles cola espresión "Iniciales del Nome Santu". El so significáu más estendíu ye'l de "Xesús Salvador del xéneru humanu [o de los homes]" (Iesus Hominum Salvator). Les sigles tán surmontadas por una Cruz y acompañaes polos Trés Clavos, simbolizando dambos elementos la Pasión y Muerte de Xesús de Nazaré; y, amás, tán enmarcaes nun pimpanu Sol de trenta y dos rayos, alternando unu rectu y otru onduláu. Esti últimu símbolu fai referencia a la Resurrección del Señor y el so posterior Ascensión a los Cielos. Asina mesmu, la forma circular que se correspuende col discu solar tamién fai una más qu'evidente alusión al sagráu dogma del Santísimu Sacramentu, d'especial relevancia tantu dientro de la lliturxa católica, polo xeneral, como de la congregación xesuítica en particular.

A manera d'interés, hai qu'indicar que'l sellu utilizáu pola Compañía de Xesús nel so día influyó de manera bultable na formación de los símbolos patrios arxentinos, sobremanera al traviés del llamáu "Sol de Mayu", que tamién siempres tuvo trenta y dos rayos, alternando unu rectu y otru onduláu, anque sustituyendo tolos sos demás elementos polos pertinentes traces faciales. Asina siempres foi yá dende l'acuñamientu de la llamada "primer moneda patria de les Provincies del Río de la Plata", en 1813. Amás, la notable presencia de la Compañía de Xesús en tol territoriu del antiguu Virreinatu del Río de la Plata tamién apaez güei día atestiguada na Bandera de la provincia de Córdoba actual bandera de la provincia arxentina de Córdoba, adoptada a finales de 2010.

Carisma editar

Una de les idees claves pa esplicar l'ideariu ignaciano ye la so espiritualidá, entendida como una forma concreta d'afigurar el so siguimientu de Cristu. Esta carauterística foi desenvuelta per San Ignacio nel llibru de los Exercicios espirituales y refléxase tamién a lo llargo de les Constituciones de la Compañía, de les cartes del Fundador y otros documentos de los primeres xesuites (Jerónimo Nadal, Luis González de Cámara, los santos Pedro Fabro y Francisco Xavier...). Carauterízase pol deséu qu'espresó San Ignacio de «buscar y atopar a Dios en toles coses». Esto significa que ye una espiritualidá venceyada a la vida, que convida a los que la siguen a llevantar la mirada escontra la globalidad, pero aterrizando no concreto y lo cercano.

Implica un gran dinamismu, yá que obliga a tar siempres sollertes a los nuevos retos y tratar de responder a ellos. Esto condució a los xesuites a realizar el so trabayu, en munches ocasiones, nes llamaes «fronteres», sían xeográfiques o culturales. Esta espiritualidá trescaló non yá l'estilu de los xesuites, sinón tamién d'otres Congregaciones Relixosu y numberosu grupos de llaicos.

El fomentu y espardimientu d'esta espiritualidá tien la so exa central no que llamamos los Exercicios espirituales, que son un procesu d'esperiencia de Dios pa buscar, afayar y siguir la so voluntá.

Dellos conceutos centrales de la so espiritualidá son:

  • La Encarnación: Dios nun ye un ser alloñáu o pasivu, sinón que ta actuando nel corazón de la realidá, nel mundu, equí y agora; eso ye lo que representa la Encarnación de Dios nun ser humanu, Xesús de Nazaré. La espiritualidá d'Ignacio ye activa; ye un discernimiento continuu, una conocencia del Espíritu de Dios actuando nel mundu, en forma d'amor y de serviciu.
  • El «tantu cuanto»: L'home puede utilizar toles coses qu'hai nel mundu tanto cuanto ayúden-y pal so fin, y de la mesma manera estremase d'elles en cuanto torgar.
  • La indiferencia»: La necesidá de ser indiferentes a les coses del mundu, nel sentíu de nun condicionar a circunstancies materiales la misión que l'home tien na so vida. Ye una manera d'enfocar los esfuercios naquello que ye consideráu importante y trascendental, estremándolo d'aquello que nun lo ye.
  • El «magis»: Solamente deseyar y escoyer lo que más nos conduz a la fin pal que fuimos creaos. Esti 'más' (magis en llatín) tratar de realizar la misión de la meyor manera posible, esixendo siempres más, de manera apasionada.

El llabor educativu editar

 
Universidá Iberoamericana Ciudá de Méxicu
 
Georgetown University (Washington, D.C.)

La educación ye asumida pola Compañía de Xesús como una participación na misión evanxelizadora de la Ilesia. Por eso los sos centros ufierten a la sociedá, una clara inspiración cristiana y un modelu d'educación lliberadora y humana. Los xesuites tienen instituciones en tolos niveles educativos: universidaes, colexos, centros de formación profesional o redes educatives.

  • En 69 países la Compañía tien 231 instituciones d'educación cimera (universidaes), 462 de secundaria, 187 de primaria y 70 de profesional o téunica.
  • Nelles trabayen 130.571 seglares y 3.732 xesuites como educadores o alministradores.
  • Amás, esisten les Redes Educatives (principalmente de Fe y Allegría en Llatinoamérica) con 2.947 centros.
  • El númberu total d'alumnos calcular nunos 2.928.806.[22]

Los xesuites fundaron centros educativos en tolos continentes; en 1640 cuntaben yá con 500 d'estudios cimeros partíos por Europa y América. La cifra foi aumentando a lo llargo del sieglu siguiente, hasta algamar la más importante rede educativa de la dómina: más de 800 colexos y universidaes al momentu de la so supresión.

Yeren bien reconocíos los métodos qu'emplegaben en materia d'educación, que básicamente s'encontaben, dende 1599, na Ratio Studiorum y na IV Parte de les Constituciones de la Compañía. Dende 1986 actualizaron los sos métodos y paradigmes educativos per mediu del documentu Carauterístiques de la Educación SJ, al que siguió en 1993 Pedagoxía Ignacia: un planteamientu práuticu.

Dellos antiguos alumnos de centros xesuites que pueden destacar son: Descartes, Voltaire, Cervantes, Quevedo, San Francisco de Sales, José Ortega y Gasset, Antoine de Saint-Exupéry, Charles de Gaulle, Vicente Huidobro, Alfred Hitchcock, Vicente Fox, Fidel Castro y James Joyce. D'ente los lliteratos españoles cabo añedir, amás de los mentaos, a Calderón de la Barca, Gabriel Miró, Miguel Hernández y otros.

Llabor científicu editar

Estructura interna editar

La Compañía de Xesús ta rexida pol Padre o Prepósito Xeneral, que gocia de grandes atribuciones d'alcuerdu al so Institutu (noma a los provinciales y a los superiores de delles cases y obres bien importantes); el so cargu ye vitaliciu. Sicasí, puede arrenunciar a esti si una causa grave inhabilitar definitivamente pa les sos xeres de gobiernu. N'otros casos, como enfermedá o edá avanzada, el Xeneral puede nomar un Vicariu Coaxutor. Pero, percima d'él, la Congregación Xeneral ye l'órganu supremu de gobiernu de la Compañía.

Al Prepósito Xeneral ayudar direutamente na so xera, cuatro asistentes xenerales (Asistentes ad Providentiam, escoyíos pola CG), que tienen por oxetivu atender a la salú y gobiernu del Xeneral y xixilar la so capacidá de xestión. Amás, esisten los asistentes rexonales, los provinciales, los superiores de rexones y los superiores locales. Hai órganos de gobiernu que s'axunten dacuando, como les Congregaciones Provinciales y la Congregación de Procuradores.

El conxuntu de les normes y principios qu'emponen la vida de los xesuites ta recoyíu nes Constituciones, redactaes por Ignacio de Loyola. Pa facilitar el gobiernu, la Orde ta estremada en sectores xeográficos o llingüísticos llamaos asistencies (anguaño son nueve) y, dientro de caúna d'elles, en provincies que suman un total de 64.

Membresía editar

A la muerte de San Ignacio, la compañía cuntaba con unos 1000 miembros, ente sacerdotes y hermanos legos.

En 1965 la Compañía algama la so máxima espansión, con más de 36.000 xesuites, de los cualos 20.301 fueren ordenaos sacerdotes; amás de dirixir 2.195 parroquies. Dende entós reparar un acusáu amenorgamientu del númberu de xesuites, por cuenta de la escasez de vocaciones y a numberoses secularizaciones, que motivó la unificación de delles provincies y el zarru d'obres o'l trespasu de la direición de delles a seglares. Delles persones consideren que los precedentes de l'actual situación de la Compañía daten dende mediaos de los años 1950, cuando empezaron a menguar les vocaciones n'Europa.[ensin referencies]

Nel Anuariu Pontificiu de 2017, que reflexa les cifres de 2016, los xesuites apaecíen con 16.378 miembros, de los cualos 11.785 yeren sacerdotes ordenaos,[4] siendo la mayor orde relixosa masculina católica anguaño, siguida polos salesianos y los franciscanos. La so actividá estender a los campos educativu, social, intelectual, misioneru y de Medios de comunicación medios de comunicación católicos, amás d'atender 1.541 parroquies en tol mundu.[4]

Evolución demográfica de la Compañía de Xesús
191019651973200220032007200920122013201420152016
16,29536,03829,43621,06120,40319,21618,51617,63717,28716,96816,74016,378
(Fonte: catholic-hierarchy)

Rellación de Superiores Xenerales editar

Santos xesuites editar

Papa editar

 
L'actual pontífiz Francisco, l'arxentín Jorge Mario Bergoglio, ye'l primer papa perteneciente a la Compañía de Xesús.[23] Tamién vienen de la Compañía de Xesús 82 obispos anguaño en vida.[24]

Entá siendo los miembros de la Compañía de Xesús consideraos como influyentes conseyeros de la Curia Romana dende los sieglos XVI y XVII hasta'l pontificáu de Xuan Pablo II, nengún algamara darréu la dignidá papal. En referencia a les dignidaes eclesiástiques, y p'evitar que l'ambición suxurir nel espíritu de los miembros de la Compañía, Inaciu de Loyola añadió nes Constituciones por él escrites la obligación d'un votu reserváu a la Santa Sede: según l'espíritu del fundador, solo en rares ocasiones y por pergraves y estraordinarios motivos, espachar del votu a dalgunos de los miembros de la Compañía y obligaríase con preceptu d'obediencia al papa l'aceptación de dignidaes eclesiástiques. De forma que naquellos casos en que dalgún miembru fuera llamáu pola Santa Sede a un serviciu como parte de la xerarquía eclesiástica, debería primeru ser espacháu del votu que lu torgar tal exerciciu.[25]

El 13 de marzu de 2013, mientres la quinta votación del cónclave deriváu de l'arrenunciu del Benitu XVI, foi escoyíu como nuevu papa'l arzobispu de Buenos Aires, Arxentina, Jorge Mario Bergoglio, quien fora miembru de la Compañía de Xesús y quien tomó'l nome de Francisco. Amás del cardenal Bergoglio, otru cardenal eleutor perteneció a la orde: l'indonesiu Julius Darmaatmadja, quien s'escusó d'asistir a esi cónclave por problemes de salú.

Nel cine y la lliteratura editar

  • La misión, película de 1986 dirixida por Roland Joffé, ganadora del Festival de Cannes. Ambientada nel sieglu XVIII nes amenorgamientos xesuíticos del Paraguái y nordeste d'Arxentina, recrea los eventos que conducieron a la destrucción d'eses misiones y a la supresión de la SJ. La famosa banda sonora del filme foi compuesta por Ennio Morricone.
  • Sotana negra (Black Robe), filme cadaniense de 1991 alrodiu de un xesuita francés del sieglu XVII que misiona ente los algonquinos del Canadá.
  • El vizconde de Bragelonne, novela d'Alexandre Dumas, na qu'Aramis, unu de los trés mosqueteros, convirtióse en xesuita y desempeña un papel importante na trama.
  • Semeya del artista adolescente, llibru de James Joyce (exalumno de la Compañía) na que'l protagonista, Stephen Dedalus, ye estudiante de dos centros xesuites irlandeses: Clongowes Wood College y Belvedere.
  • "Un casu de conciencia" (A Case of Conscience), ye una novela de ciencia ficción del escritor d'Estaos Xuníos James Blish, publicada per primer vegada en 1958 por Ballantine Books. Narra la historia d'un xesuita qu'investiga una raza alienígena que nun tien relixón mas tien un perfectu sentíu de moralidá innatu, lo que contradiz les enseñances católiques. La novela recibió en 1959 el premiu Hugo a la meyor novela de ciencia ficción o fantasía.
  • El gorrión (The Sparrow), obra de Mary Doria Russell, publicada n'español como Rakhat: la última misión de la Compañía. Ye una premiada novela de ciencia ficción de 1996 alrodiu de una misión xesuita unviada a una civilización estraterrestre. La so secuela, escrita dos años más tarde llámase Los neños de Dios.
  • The Exorcist, llibru de William Peter Blatty, lleváu al cine col mesmu nome por William Friedkin. El filme, protagonizáu por Max von Sydow y con guión del autor de la novela, foi rodáu nes universidaes xesuites estauxunidenses de Georgetown (onde se graduó Blatty) y Fordham. Dos sacerdotes de la Compañía intervienen nun casu de posesión diabólica en Washington.
  • The Man in the Iron Mask, película de 1998 dirixida por Randall Wallace y basada na novela de Dumas El vizconde de Bragelonne, na que Jeremy Irons interpreta a Aramis, "Xeneral ocultu" de los xesuites, según la trama.
  • Padre Pro, cinta de 2007 basada na vida del mártir Miguel Agustín Pro, empobinada Miguel Rico Tavera. Esti xesuita mexicanu, executáu mientres los conflictos anticlericales de los años 1920 conocíos como Guerra Cristera, foi beatificado por Xuan Pablo II.
  • El postreru xesuita, novela histórica de Pedro Miguel Lamet, él mesmu sacerdote de la Compañía, sobre la supresión de la Orde nel sieglu XVIII pol papa Clemente XIV tres les presiones y conxures polítiques del rei Carlos III.
  • Hyperion ye una saga de ciencia ficción escritu por Dan Simmons y publicáu en 1989; una de les sos hestories tien como protagonistes a dos sacerdotes xesuites.
  • "L'araña negra", novela de Vicente Blasco Ibáñez onde s'afaya l'intrigante mundu de la Compañía de Xesús y la so rellación col poder.
  • "La vocation suspendue" (la vocación suspendida) ye una novela semiautobiográfica de Pierre Klossowski publicada en 1950 na que se narren les peripecies d'un seminarista en crisis y na qu'apaez un intrigante xesuita catalán que se fai pasar por un pintor vanguardista disipáu qu'esamina y pon a prueba la vocación de los mozos aspirantes al sacerdociu.
  • "Silence" (Silenciu), filme de Martin Scorsese basáu na novela homónima del escritor xaponés Shūsaku Endō. La película recrea'l viaxe que realicen dos xesuites portugueses p'atopar al que foi'l so maestru, el padre Cristóvão Ferreira, y la subsiguiente persecución qu'enfrenten.

Referencies editar

  1. Krebs, Ricardo (2006). San+Ignacio+de+Loyola+en+1534%22&hl=es&sa=X&ei=JnM2VbFH192wBIjsgfgL&ved=0CDMQ6AEwBA#v=onepage&q=%22compa%C3%B1%C3%ADa%20de%20jes%C3%BAs%22%20%22fundada%20por%20San%20Ignacio%20de%20Loyola%20en%201534%22&f=false Curtiu historia universal (hasta l'añu 2000), 24ª, Santiago de Chile: Editorial Universitaria, páx. 258. ISBN 978-956-11-1805-8.
  2. Hinrichs, Ernst (2001). Introducción a la historia de la Edá Moderna. Madrid: Ediciones Akal, páx. 97. ISBN 978-84-460-1570-3.
  3. Curtia historia de la Compañía de Xesús (consultáu'l 7-5-2013).
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 Cheney, David M.. «Society of Jesus (Institute of Consecrated Life) [Catholic-Hierarchy]». Consultáu'l 15 de marzu de 2017.
  5. L'últimu pidimientu esplícitu d'un Pontífiz a la Compañía foi la d'enfrentase al ateísmu, encamentada por Pablo VI en 1965.
  6. Morales y Marín, José Luis (1997). Goya: a catalogue of his paintings, 409 páxines, Real Academia de Nobles y Belles Artes de San Luis, páx. 208. ISBN 978-84-922677-0-5. Consultáu'l 2 de marzu de 2015. «San Ignacio de Loyola / Private collection / Oil on canvas, 0.81 x 0.57 m / C. 1788 / This work was done by Goya for Ignacio Ezcurra [...]»
  7. Camón Aznar, José (1996). Pijoán, José: Summa artis: Historia xeneral del arte. Arte español del sieglu XVIII, 7ª 27, Madrid: Espasa-Calpe. ISBN 978-84-2395-227-4. «Goya [...] San Ignacio de Loyola que pinta para [...] don Ignacio Ezcurra [...]»
  8. (1978) Fundación Lázaro Galdiano: Goya 145-153, páx. 200. «[...] Goya pinta para [...] don Ignacio Ezcurra, una semeya de San Ignacio de Loyola [...]»
  9. Mena, Manuela (2015). Catálogu de la esposición "Goya y Zaragoza. Los sos raigaños aragoneses". Zaragoza: Fundación Goya y IberCaja, cola collaboración del Muséu Nacional del Prado. «San Ignacio de Loyola, p. 156 [...]»
  10. 10,0 10,1 10,2 Antiguu Colexu de San Ildefonso, Elisa Vargaslugo et. al, 1998, Nacional Financiera ISBN 968-7637-18-8
  11. Frase reproducida nel folletu L'amenaza secreta, consultáu'l 20 de xunu de 2014
  12. me presta-la-reaparicion-de-los xesuites Reproducida nel sitiu Frase de, consultáu'l 20 de xunu de 2014
  13. Fueron espulsaos los miembros de la SJ de tolos dominios hispánicos: contabilizando los d'Ultramar yeren cerca de 6000.
  14. Clemente XIV (21 de xunetu de 1773). «papa clemente-XIV.pdf Curtiu de supresión 'Dominus ac Redemptor'.». Consultáu'l 17 de xineru de 2015. «[...] cola plenitú de la potestá Apostólica, suprimimos, y escastamos la sobredicha Compañía, abolimos y anulamos toos y cada unu de los sos oficios, ministerios y emplegos, Cases, Escueles, Colexos, Hospicios, Granxes, y cualesquier posesiones sitas en cualesquier Provincia, Reinu, ó Dominiu, y que de cualesquier manera pertenezan á ella; y los sos estatutos, usos, costumes, decretos, y constituciones, anque tean acotaes con xuramentu, confirmación Apostólica, ó d'otru cualesquier manera [...]»
  15. 15,0 15,1 Isidoro Pinedo (2007). Xesuites: una misión, un proyeutu. Bilbao: Universidá de Deusto, páx. 74-75. ISBN 84-9830-696-5. «[...] el calvariu del postreru xeneral de l'antigua Compañía, el florentín Lorenzo Ricci, que nun terminaría sinón cola so muerte na prisión de Sant ́Angelo el 24 de payares de 1775, protestando de la inocencia de la Compañía de Xesús al recibir los últimos sacramentos.»
  16. La Santa Sede - Archivo - Documentos del Conciliu Vaticanu II
  17. Bleistein, Roman (2011). «Rupert Mayer, el profeta calláu». Sal terrae: Revista de teoloxía pastoral. 99 (1156):  páxs. 413-432. ISSN 1138-1094. 
  18. Conferencia de Provinciales Xesuites d'América Llatina (mayu de 2012). «Antilles». Consultáu'l 10 de marzu de 2013.
  19. El primer xeneral en dimitir foi Pedro Arrupe.
  20. Diariu ABC, de 5 de xineru de 2008, páx. 28
  21. El monograma IHS.
  22. Datos estadísticos
  23. "El Papa ye l'arxentín Jorge Bergoglio", El País, 13 de marzu de 2013.
  24. Cf. Anuariu Pontificiu 2013 (consultáu'l 18-1-2014).
  25. El primer casu presentar con Claudio Jayo o Claudio Yayo, en vida d'Ignacio de Loyola. La tema trátase estensamente na obra de Santos Hernández, Ángel (1998). Xesuites y obispaos Tomo I: La Compañía de Xesús y les dignidaes eclesiástiques. Madrid: Universidá Pontificia Comillas. ISBN 84-89708-48-7. Consultáu'l 6 de xunetu de 2016.

Bibliografía y fontes editar

  • Dellos Autores, Diccionariu Históricu de la Compañía de Xesús (4 Tomos), Universidá Pontificia Comillas - Institutum Historicum SJ, 2001, ISBN 84-8468-036-3.
  • Joaquín Sangrán Medina SJ, La Compañía de Xesús dende dientro, Mensaxeru, 1977, ISBN 84-271-1102-9.
  • John O'Malley SJ, Los primeros xesuites, Mensaxeru - Sal Terrae, 1993, ISBN 84-271-1968-2.
  • Ricardo de la Cierva, Xesuites, Ilesia y marxismu, 1965-1985: la teoloxía de la lliberación esmazcarada, Plaza & Janés, 1986, ISBN 84-013-3311-1.
  • William Bangert SJ, Historia de la Compañía de Xesús, Sal Terrae, 1981.
  • Jean Lacouture, Xesuites. Vol. I. Los Conquistadores. Vol. II. El Continuadores, Paidos, 1993.
  • Chris Lowney, Heroic Leadership, Norma, 2004, ISBN 958-04-8364-7.
  • Seis número sobre la Compañía de Xesús de la revista Artes de Méxicu: Colexos, Misiones, Espiritualidá I y II, Ciencia y Los xesuites ante'l despotismu ilustráu. Méxicu.
  • Mª del Pilar Ryan, El xesuita secretu: San Francisco de Borja, Biblioteca Valenciana. Edita la Generalitat Valenciana, 2008. ISBN 978-84-482-5033-1.
  • Joachim Schmiedl, Orde als transnationale Netzwerke der katholischen Kirche, European History Online, Institute of European History, Maguncia, 2011, consultáu'l 21 de febreru de 2013.

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.