Los Montes Apeninos[1] (Appennino, Appennini, n'italianu) percuerren 1400 quilómetros del norte al sur d'Italia y formen la exa principal de la península italiana o apenina, dende'l golfu de Liguria hasta la península de Calabria. Los montes tán mayoritariamente cubiertes de montes, anque una cara del picu más altu, el Gran Sasso d'Italia, de 2914 metros, ta parcialmente cubierta nel so cara norte pol que ye'l glaciar más meridional d'Europa desque se derritió el glaciar del Veleta, en Sierra Nevada, a principios de sieglu XX. Les fasteres orientales que miren al mar Adriáticu son serrapatoses mientres la zona occidental termina n'llanures onde tán asitiaes la mayoría de les ciudaes históriques italianes.

Apeninos
cordal
Situación
Montes Cinturón alpino (es) Traducir
Coordenaes 43°16′54″N 12°34′55″E / 43.28167°N 12.58194°E / 43.28167; 12.58194
Apeninos alcuéntrase n'Italia
Apeninos
Apeninos
Apeninos (Italia)
Datos
Altitú 2912 m
Anchor 250,000 m.
Llargor 1,200,000 m.
Cambiar los datos en Wikidata

Mientres la Segunda Guerra Mundial los alemanes usaron los Apeninos como barrera defensiva, denominándola la Llinia Gótica. Foi atacada ensin ésitu en setiembre de 1944.

Xeografía editar

La cadena, ente dos mares, forma un arcu ente'l golfu de Xénova, nel Mediterraneu y Nápoles cerca del Mar Tirrenu, el centru del arcu averar a la mariña este en Rimini (Mar Adriáticu). Los Apeninos estremar en tres grupos principales:

  1. Los Apeninos septentrionales (ligures, toscu-emilianos y toscu-romañolos), al traviés de la cadena que ta xunida a los Alpes occidentales. Tán formaos por magres y arenisques. Esta parte de la cadena tien namái un macizu con cumes cimeros a los 2000 metros: los Apeninos toscu-emilianos, que s'alcen hasta los 2165 metros. Los montes, abondo arrondaes, formen ellí una cadena bien llinial, que mengua n'altor con rapidez nes llombes de la contorna y nos puertos de monte, de cutiu percorríos peles carreteres, atopar ente los 700 y 1000 metros d'altor. Sicasí, esta parte de los Apeninos caltién inda montes selvaxes, especialmente ente la Toscana y la Emilia-Romaña. Los Alpes Apuanos, a pesar del so baxu altor (esti macizu remata a 1946 m nel Monte Pisanino) tienen picos y escobios totalmente cubiertos de vexetación, lo que-yos confier un aspeutu paecíu al pan d'azucre. Amás, estos picos tornen sópito escontra'l mar Tirrenu, con numberosos ya impresionantes cantiles.
  2. Los Apeninos centrales (umbros y abrucenses), que son de caliar. Baxen llevemente n'altor escontra los dos mares. Sicasí, formen un gran macizu compuestu por dellos grupos de montes dixebraos ente sigo por estrechos valles paralelos a los dos mares. Esta parte de los Apeninos, que engloba en gran parte a los montes Abruzzo, estender dende los montes Sibilinos al norte hasta los montes del Matese al sur. Hai nueve grupos de montes que superen los 2000 m sobre'l nivel del mar: el Gran Sasso, Majella, el Velino-Sirente, los montes Sibilinos, los montes de la Laga, los montes Marsicanos, los montes Reatinos, los montes Simbruinos y los montes del Matese. Los macizos son los más altos de los Apeninos, con montes de cutiu bien abruptas, y separaes por puertos de monte que nun tán nunca per debaxo de 1000 metros. Amás, los grandes montes son el llar especies de flora y fauna rares o escepcionales nel restu de los Apeninos. Ye ende onde s'atopa'l paisaxe alpino por excelencia.
  3. Los Apeninos meridionales (samnitas, campanos, lucanos y calabreses), que la so composición son esquistu y roques cristalines. Son bien paecíos a los Apeninos septentrionales: montes y puertos de baxu altor, cadenes alliniaes, colos cumes más o menos arrondaos, pero baxando cuasi verticalmente sobre'l mar Tirrenu y el mar Xónicu. Los sos gargüelos fondos y inaccesibles, y los sos cumes polo xeneral de poco altor abriguen grandes estensiones montiegues poblaes por llobos. Sicasí, esta ye la única parte de los Apeninos qu'inclúi los volcanes activos (Monte Etna, Vesubiu y Campos Flégreos). El Etna ta separáu del restu de los Apeninos pol estrechu de Mesina. Trátase d'un monte (un volcán) separada, por cuenta de la so composición xeolóxica, forma, altor y tamién al so aislamientu del restu de la cadena.

Los Apeninos presenten, sicasí, macizos montascosos pocu elevaos que nun tán xeográficamente na mesma cadena. Estos montes aisllaos inclúin los Antiapeninos (l'equivalente de los Anti-Alpes, nos Alpes). Pueden citase los montes Metalíferos, el Monte Conero, los montes Albanos, los montes Lepinos, el Circeo, el Gargano y el Vesubiu.

El monte más altu de los Apeninos ye'l Corno Grande, nel macizu de Gran Sasso d'Italia, colos sos 2912 metros sobre'l nivel del mar nos Abruzzo.

 
La cara sur del Corno Grande.

Hai 223 elevaos picos (independientes) de más de 2000 metros. Estos inclúin:

  1. 158 picos> 2100 m
  2. 97 picos> 2200 m
  3. 58 picos> 2300 m
  4. 41 picos> 2400 m
  5. 24 picos de más de 2500 metros
  6. 18 picos de más de 2600 m
  7. 9 picos> 2700 m
  8. 7 picos > 2800 m
  9. 4 picos> 2900 m
  10. 1 picu> 3000 metros

Los macizos más elevaos son:

  1. El Gran Sasso (2912 metros nel Corno Grande) - Protexíu pol Parque nacional del Gran Sasso y Montes de la Laga.
  2. La Majella (2795 metros nel Monte Amaro) - Protexíu pol Parque nacional de la Majella.
  3. El Velino Sirente (2486 metros nel Velino) - Protexíes pol Parque Rexonal Sirente Velino.
  4. Los Montes Sibilinos (2476 metros nel Monte Vettore) - Protexíu pol Parque nacional de los Montes Sibilinos.
  5. Los Montes de la Laga (2458 m nel monte Gorzano) - Protexíu pol Parque nacional del Gran Sasso y Montes de la Laga.
  6. Los montes Marsicanos (2285 metros nel Monte Greco) - Protexíu pol Parque nacional de los Abruzzo, Llaciu y Molise.
  7. El macizu del Pollín (2267 metros na Serra Dolcedorme) - Protexíu pol Parque nacional del Pollín.
  8. Los montes Reatinos (2216 metros nel Monte Terminillo) - Non protexíos.
  9. Los Apeninos toscu-emilianos (2165 metros nel Monte Cimone) - Protexíu pol Parque nacional de los Apeninos toscu-emilianos.
  10. Los montes Simbruinos (2156 metros nel Monte Viglio) - Protexíu pol parque rexonal de los montes Simbruinos.
  11. Los montes del Matese (2050 metros nel Monte Miletto) - Protexíos pol parque interregional Matese.

Flora y Fauna editar

Gracies a los sos numberosos parques, la cadena de los Apeninos ta relativamente intacta y bien caltenida. Atópense ellí:

Tamién hai foínos, melandros, papalbes, fuines, armiños, la llondra, el venáu, y el gatu montés nos Apeninos del Norte. Ente les aves podemos ver al frangüesos nos Apeninos del Sur, la chova piquirroja, el carpinteru, el carpinteru negru, el faisán y el uxu real o gran duque nel sur de los Abruzzo. Tamién esisten reptiles de los más amenaciaes n'Europa como la víbora de los Orsini, y anfibios como la sacavera. La caparina Apolo atópase tamién nos mayores macizos de la cadena. Sicasí, la marmota y la cabra montés sumieron de los Apeninos.

Los montes de los Apeninos son similares a los montes d'otros macizos europeos. Estender ente los 800 y 1800 metros. L'haya ye l'árbol dominante, però tamién hai carbayos, llameres, castaños, alerces, tilals, y tou tipu de arbustos. Los pinos autóctonos inda puede atopase nos Monti della Laga, Gran Sasso y en Parque nacional de los Abruzzo. Un monte d'abeduriues afata inda les fasteres del Etna y del Velino. Ente los frutos del monte, tán la fresa, artimora, arándanu, brusel y mora. Ente les flores de monte podemos nomar la genciana mariella, genciana, primavera, la genciana azul de los Apeninos, les peoníes, el adonis, ya inclusive pueden contemplase los Edelweiss de los Apeninos nos Monti Sibillini, nel Gran Sasso y nel Majella.

Deportes y recréu editar

Munches estaciones d'esquí tán distribuyíes en formosos valles non contaminaos. La mayor estación d'esquí nos Apeninos ye'l Roccaraso, con 100 km de pistes, nos Abruzzo. Toscana ufierta la Abetone (50 km de pistes), ente qu'Abruzzo tienen Campu Felice y Ovindoli (caúna con 30 km de pistes).

El Gran Sasso ye'l verdaderu paisaxe alpino de los Apeninos. Munchos albergues ufierten cursos d'esquí nos altos montes, escursiones, alpinismu y esguilada. Nos riegues puede practicase el ráfting o'l descensu en canoa. Amás, dende cuasi tolos picos de los Apeninos y en tiempu claro, pueden vese unu o dos mares.

Pero tamién hai munchos senderos abiertos nel corazón de los parques. El Parque nacional de los Abruzzo foi'l primeru creáu n'Europa (1922). Los numberosos parques que protexen a los Apeninos, amás de la so función de caltener la naturaleza, realicen una revalorización de los pueblos y los paisaxes, lo que fai qu'a diferencia del restu d'Europa occidental, los montes de los Apeninos nun tean en camín de despoblación y abandonu.

 
Apeninos n'Emilia (Pietra di Bismantova).

Referencies editar

Enllaces esternos editar