Banisteriopsis caapi

especie de planta

Banisteriopsis caapi ye una especie botánica de liana de la familia de les malpiguiacees. Recibe dellos nomes comunes según l'área xeográfica, tales como ayahuasca, yagé, caapi, yagugue, mariri o pildé. Ye una liana o enredadera de les selves de Suramérica (Bolivia, Brasil, Colombia, Ecuador, Perú y Venezuela), que lleva miles d'años siendo usada polos pueblos orixinarios, razón pola cual ye bien raru que creza de forma montesa.

Banisteriopsis caapi
Clasificación científica
Reinu: Plantae
División: Magnoliophyta
Clas: Magnoliopsida
Orde: Malpighiales
Familia: Malpighiaceae
Xéneru: Banisteriopsis
Especie: B. caapi
(Spruce ex Griseb.) C.V.Morton 1931
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]

Descripción editar

Banisteriopsis caapi tien dellos tarmos maderizos, ramificaos. Les fueyes algamen un tamañu d'hasta 18 cm de llargor y de 8 cm d'anchu, formando un óvalu dafechu, que remata nuna punta fina. Tien flores d'unos 13 mm d'anchu en umbelas con cinco sépalos de color blancu o rosa pálidu. La planta floria escasamente, si ye asina, facer ente avientu y agostu. Los frutos alaos son formaos a partir de marzu a agostu.

Propiedaes editar

La especie Banisteriopsis caapi contién beta-carbolinas inhibidoras de les monoamina oxidasas (IMAO), de la familia harmala, tales como harmina, harmalina, tetrahidroharmina y banisterina.

Usos editar

Los médicos indíxenes tradicionales ellaboren el mestranzu amazónicu conocida como ayahuasca o purga.

 
Preparación de la ayahuasca.
 
Detalle de la liana

Los médicos indíxenes collechen esta planta qu'al ser cortada recibe la denominación de "palu", y preparen con ella la purga, un beberaxu cocináu mientres más de diez hores, amiestu de tueru de Banisteriopsis caapi con fueyes de chacruna (Psychotria viridis) o de Diplopterys cabrerana. Magar ye ciertu que l'amiestu cola chacruna ye de les más habituales, la variabilidá na composición de la ayahuasca ye bien amplia. Con tou, el so componente de referencia básicu va ser la liana Banisteriopsis caapi.

El beberaxu, de color café, golor madero, sabor desaxeradamente amargoso y secu, pero nun ye constante pos tien bien de variedaes nel so ellaboración que la faen de distintes densidaes y sabores, dacuando tamién ye duce, tien propiedaes enteógenas qu'espanden la conciencia, o a la capacidá d'esplicar la redolada, el tiempu y la mesma perceición del cuerpu. Mentalmente puede producir un estáu de conciencia bien lúcido y visiones que los instruyíos pueden interpretar o vivenciar.

La Psychotria viridis apurriría a los fervinchos de ayahausca, nel so casu, la molécula dimetiltriptamina o DMT. Si atender a la escasísima concentración de DMT qu'estes plantes apurren al fervinchu resultante en comparanza con nivelar estándar de psicoactividad probaos pa la ingesta oral del DMT, alviértese la complexidá farmacolóxica d'esti fervinchu y va entendese el por qué de la so escasa toxicidá. Daqué similar va caber dicir de los IMAOs inxeríos que, utilizaos como antidepresivos en psiquiatría, riquen d'un usu bien enllargáu. Esisten distintes variedaes a les que s'atribúin distintos usos, especialmente no que se refier a la rellación médicu-paciente y a les diverses situaciones en que se preparar y consume.

L'efeutu de la purga melecinal cola ayahuasca ye, polo xeneral, descritu como maréu, con abondosos y constantes vultures, dependiendo del estáu de quien se trate, puede desencadenar defecaciones, pero tou depende del estáu físicu, mental y emocional en que s'atope'l paciente que lu inxer.

Delles etnies usen la corteza fresca o seca pa producir un efeutu estimulante moderáu al mazcala.

La ayahuasca tien un orixe milenariu ente les cultures de Colombia, l'Amazonia d'Ecuador y Perú, Bolivia y Brasil, siendo los grupos étnicos de los Sionas quien son reconocíos como'l primer pueblu en conocer el Yage, ellos fueron quien depués enseñaron a los demás pueblos de tola rexón suramericana, ente estos otros pueblos atópense los Ingas, Kofanes, Yanaconas, Yaguas ente otros nel territoriu de Colombia, de Perú dalgunos de los más importantes representantes del so usu y práutica nes sos ceremonies y ritos de sanamientu los Urarinas y los Shipibo Conibo toos estos pueblos tienen les conocencies dende tiempos bien antiguos. Los chamán, médicos shipibos (pol so rangu de menor a mayor: Junes, Onayas, Murayas y Mutsarawas) o Taitas, herederos de la conocencia ancestral de los distintos amiestos, preparaciones y usos del ayahuasca, utilicen estes combinaciones de plantes por distintos motivos, determinando les plantes qu'amiesten según l'efeutu o oxetivu buscáu, pudiendo ser ritual, ceremonial o curatible, o dependiendo la enfermedá a tratar, na so cultura ancestral el Yage ye una medicina que puede curar cualquier tipu d'enfermedá.

L'alministración d'esta planta, considerada una medicina sagrada poles cosmovisiones y tradiciones ancestrales de los pueblos orixinarios de les selves suramericanes, suel ser exercida por aquelles persones que recibieron les instrucciones pa la so fayadiza alministración. Dichos conocencies provienen d'una tradición que subsistió por milenios. Esisten testimonios del so malu usu, especialmente si esta ye usada fuera se los sos contestos tradicionales, en casos en que causó serios problemes de salú, xeneralmente d'orde anímicu, en persones qu'utilizaron la ayahuasca ensin tar debidamente capacitaos o dotaos pa faelo.

El ayahuasca ye llegal en munchos estaos, por cuenta del so usu étnicu tradicional y al so rol en delles relixones modernes, tales como'l Santu Daime, cultu orixinariu de Brasil.

El ayahuasca amosó ser una una terapia bien efectiva nel campu de la psiquiatría y la psicoloxía, nel tratamientu de la depresión y l'ansiedá, según con problemes de personalidá y la esquizofrenia. Problemes los cualos son los mesmos que los médicos tradicionales nativos traten solo que con otros nomes tales como'l plasmu o'l mieu.

Estudios modernos editar

Anguaño en Perú y en tol mundu atopen instituciones con equipos mistos de xamanes nativos y médicos psiquiatres y psicólogos que trabayen en xunto les terapies con ayahuasca, según investigadores de medicina moderna como'l xamanismu , qu'estudiaron a xeitu la forma y mecanismos d'aición de los alcaloides activos de la ayahuasca y les sos conexones cola cosmovisión y relixosidá de los pueblos orixinarios d'esta tradición y otres cultures del mundu, como la exipcia, considerando imprescindible'l nexu cola esperiencia fisiolóxica y l'esperiencia espiritual qu'esiste nos estaos que provoca'l ayahuasca y el so alcaloide activo visionariu (DMT). Nel so casu ye la primer investigación seria y oficial fecha n'Estaos Xuníos con una metodoloxía científico y profesional. Anguaño alcuéntrase rodando un documental en Perú y otres locaciones sobre esti trabayu.

Taxonomía editar

Euphorbia chamaesyce describióse por Carlos Linneo y espublizóse en Journal of the Washington Academy of Sciences 21(20): 486. 1931.[1]

Sinonimia

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Banisteriopsis caapi». Tropicos.org. Missouri Botanical Garden. Consultáu'l 25 de xineru de 2013.
  2. Banisteriopsis caapi en PlantList

Bibliografía editar

  • Reichel-Dolmatoff, Gerardo 1988: El Xamán y el Jaguar. Estudiu de les drogues narcótiques ente los indios de Colombia. Sieglu XXI Editores. ISBN 968-23-0285-4
  • Schultes, Richard Evans y Robert F. Raffauf 1992: El bejuco de l'alma: Los médicos tradicionales de l'Amazonia colombiana, les sos plantes y rituales. Fondu de Cultura Económica. ISBN 978-958-38-0099-6

Llectures complementaries editar

Enllaces esternos editar