Briones (La Rioxa)

conceyu de La Rioxa (España)

Briones ye un conceyu de la comunidá autónoma de La Rioxa (España). Asitiar nel noroeste de la provincia, emplazado sobre un cuetu de 80 metros d'altor, cola so fastera norte cortada sobre'l ríu Ebro en rimada cuasi vertical.

Briones
Alministración
País España
AutonomíaBandera de La Rioxa La Rioxa
Tipu d'entidá conceyu de La Rioxa
Alcaldesa de Briones (es) Traducir María Carmen Ruiz Ruiz
Nome oficial Briones (es)[1]
Nome llocal Briones (es)
Códigu postal 26330
Xeografía
Coordenaes 42°32′39″N 2°47′06″W / 42.544166666667°N 2.785°O / 42.544166666667; -2.785
Briones alcuéntrase n'España
Briones
Briones
Briones (España)
Superficie 37.72 km²
Altitú 502 m
Llenda con Labastida, San Vicente de la Sonsierra, San Asensio, Hormilla, Rodezno, Ollauri y Gimileo
Demografía
Población 739 hab. (2023)
- 392 homes (2019)

- 353 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.23% de La Rioxa
0% de España
Densidá 19,59 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
ayuntamientobriones.org
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

El nome provién de los Berones, antiguos pobladores de La Rioxa, pero según deduzse d'un xacimientu líticu de la Edá del Bronce atopáu nel camín de la ermita de los Santos Mártires, Briones tuvo pobladores entá más antiguos.

La Crónica Albeldense fai referencia espresa a que Alfonsu I d'Asturies baltó los términos de Briones y otros seis poblaciones. Amás méntase la famosa espedición que llevó a cabu Alfonsu I, rei d'Asturies pola ribera del Ebro nel añu 740. En dichu rellatu refiérense les llocalidaes destruyíes: Mirandam (Actual Miranda de Ebro), Revendecam, Carbonariam, Abeicam (Ábalos, dende onde crució'l Ebro), Brunes (Podría ser Briones pero nun ye del tou seguru), Cinissariam (Actual Cenicero) y Alesanco.

Tuvo baxu dominiu sarracenu hasta finales del sieglu IX.

Dominiu navarru del Rei Ordoño II de Lleón, dende principios del sieglu X.

Perteneció al Condáu de Castiella, dende finales del sieglu X repobláu con vasconos y frontera ente Castiella y Navarra

Col asesinatu de Sancho'l de Peñalén el 4 de xunu de 1076, Alfonsu VI de Castiella y Lleón apoderar de La Rioxa y Briones pasó a ser Señoríu de los de Haro.

Fernandu III el Santu nomó a Don Diego López III de Haro, sobrín del monarca, primer Señor de Briones, permaneciendo dende entós el Señoríu nel ámbitu del Reinu de Castiella, anque de cutiu envolubráu en numberosos episodios bélicos colos sos vecinos del Reinu de Navarra.

En 1240 Don Diego López revelar contra Fernandu III y abellugóse en Briones. El rei abarganó la villa y facer prisioneru. A partir d'entós la villa foi realenga.

El 18 de xineru de 1256, Alfonsu X el Sabiu concedió-y el fueru de Vitoria, pa garantizar la repoblación castellana ante les pretensiones Navarres.

En 1293 Sancho IV dio-y privilexu real.

Hasta'l sieglu XVIII, Ollauri, Rodendu y Gimileo yeren aldegues de Briones.

Na dómina de vasconización de la Rioja había en Briones trenta apellidos vascos en 1536.

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 37,72 km²,[2] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 784 habitantes y una densidá de 20,78 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Briones ente 1842 y 2017
     Población de derechu según los censos de población del INE.[3]

     Población según el padrón municipal de 2017.[4]

Economía editar

Evolución de la delda viva editar

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014
     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[5]

Llugares d'interés editar

Briones tien incoado espediente como Bien d'Interés Cultural na categoría de Conxuntu Históricu dende'l 4 de xunetu de 1973.[6]

Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción editar

 
Retablu cola imaxe del so titular

Construyida nel sieglu XVI, de fábrica de sillería y concebida en planta de salón, según l'estilu góticu isabelín. Tien tres naves a mesmu altor, siendo la central pocu más ancha que les llaterales. Realizada en cinco tramos, complementar con una cabecera ochavada de tres paños, coru altu con órganu barrocu, capiyes llaterales y sacristía. La bóveda ye de cruceríes estrellaes de distintu trazáu, con combados curvos y restos sobre arcos encontiaos, pilastres cilíndriques fascisculados en base octogonal con capiteles con aniellos decoraos con motivos vexetales. La torre barroca, perteneciente al llamáu "estilu rioxanu", foi construyida por Martín de Beratúa y Martín de Arbe. Foi declarada Bien d'Interés Cultural na categoría de Monumentu el 4 de setiembre de 1981 y monumentu históricu-artísticu por orde del Conseyu de Ministros del 29 d'avientu de 1982.[6]

La torre La torre del

campanariu álzase al llau de la puerta principal. Llevantóse sobre otra anterior del sieglu XVI. La so construcción data de 1756 rematándose cuatro años dempués. La obra corrió de les manes de Martín de Beratúa y Martín de Arbe. Ye una pieza barroca del denomináu "estilu rioxanu similar a les de la catedral de Santo Domingo de la Calzada y de Logroño.

Portada principal

La portada de la entrada principal del templu ye d'estilu renacentista, posiblemente construyida por Juan Martínez de Mutio. Na decoración de la mesma apondérase la figura de l'asunción y coronación de María que la so imaginería allugar nel áticu. Tol conxuntu ta protexíu por un arcu construyíu xunto a a la torre del campanariu.

Capiya del Rosariu asitiada a la derecha de la entrada principal nella destaca l'estilu rococo de la asegunda metá del sieglu XVIII. La imaguinería ta conformada por un San José, un San Roque con Santa Ana y la virxe col neñu. Toes elles barroques.
Capiya de los Hircios o Ircios

Mandada construyir polos hermanos Martín y Pedro de Hircio dambos figures relevantes de Briones nel sieglu XVI. Tien un retablu romanista con figuración mariana con intercaldos de les virtúes teologales obra de Pedro de Arbulu realizáu hacia 1564. Hai un sepulcru romanista n'arcu de trunfu con ánxeles y atributos de la pasión de Cristu. Bultu orante de Pedro Saéz de Hircio que se completa con un Padre eternu nel frontón y la resurreición nel tímpanu. La capiya cerrar con una rexa de fierro realizada en 1616 por Juan Ortiz de Orobro y Zárate.

Retablu de Santa Bárbara

D'estilu barrocu de la primer metá del sieglu XVIII que se completa con un Cristu del sieglu XVII. La imaginería ta formada pola imaxe de Santa Barbara, San Francisco Javier y San Ramón Nonato.

Capiya de los Perea

Mandada construyir pol que foi obispu d'Arequipa en Perú, el agustino Fray Pedro de Perea. Retablu pictóricu barrocu de 1660. Los motivos de los cuadros son; degollación de San Pablo, Crucifixón de San Pedro y abrazu de Pedro y Pablo. El sepulcru de Pedro de Perea lluz un blasón nel frontón y ta coronáu d'una figura orante del propiu Pedro de Perea a tamañu natural. Ciérrase la capiya con una verja de fierro con frisos, eses y l'escudu de la familia.

Retablu de Santiago N'estilu barrocu realizáu a finales

del sieglu XVII o principios del XVIII destaca nél la figura de Santiago matamoros a la qu'acompañen; un San Juan bautista, una Santa Isabel d'Hungría, un San Antonio de Padua y un San Fernando.

Retablu d'altar Mayor

Ye una obra d'estilu clasicista realizada en 1626 por Hernando de Murillas y, tres la so muerte, el so fíu Hernando de Murillas y Vélez de Loyola xunto a Juan Bascardo y Diego Jiménez que la remataron nel añu 1650. Ta conformáu polos siguiente elementos; nel bancu, santos y escena de la pasión de Cristu; nel cuerpu, la trinidá, l'asunción, apóstoles escenes marianes y de la infancia de Cristu. Nel áticu hai un calvariu y dos diáconos. Ente pisos hai zócalos con imáxenes de les virtúes. Nel relicariu-templete allúguense santos y un corazón de Jesús en portezuela. Na fornica central altérnense un crucificjo góticu del sieglu XV, una virxe de la eEstrella del sieglu XIII o XIV y la figura del patrón de Briones, el Cristu de los Remedios.

Retablu de San Sebastián

Ye un retablu barrocu de finales del sieglu XVII que tien como tema principal el martiriu de San Sebastián. Acompañen a esti motivu una virxe del Rosariu d'estilu romanista realizada por Ernando de Murillas en 1595, un san Blas y un san Isidoro.

Capiya de Tenorio o de la Visitación

Mandada construyir por Rodrígo Tenorio de Rojas la cual mandó que llucieren nella les sos armes, Consta d'un arcu en mediu puntu con arquivoltas decoraes en cardinas y selvaxes. El retablu ye de pintura sobre tabla y ta enmarcáu nun guardapolvo de piedra ricamente decoráu con escenes marianes y santos, obra de Xuan de Borgoña en 1521. Les pintures son de dellos autores, al de San Miguel Arcánxel ye de Juan Fernández de Navarrete conocíu como "El mudu", les allugaes nos llaterales son de Pedro Arbulo y Hernando de Murillas, o de los sos estilos. Les demás de Juan de Alvarado realizaes hacia 1590.

Capiya de la presentación o del llicenciáu Viciu Mandar

construyir Francisco López de Viciu y Ollaurri mientres el sieglu XVI. Ta cerrada por una rexa de madera y fierro realizada en 1578 por Pedro de Arbulo decorada con relieves de san Pedro y san Pablo según coles armes de los López de Viciu.

El retablu ta dedicáu a la Presentación qu'ocupa la escena central. Acompañen a esti motivu escenes de la Pasión, los evanxelistes y otros santos. Tou ello obra de Arbulo realizada en 1570.

Capiya de Juan de Castrejana

Juan de Castrejana y de las Cuevas foi contador del tribunal de la inquisición de Toledo. Mando construyir esta capiya a Juan Ramón y Pedro de la Fuente quien la remató en 1676. Cuatro años dempués Diego de Arregui realizó la rexa que la cierra. El retablu ye obra de Fernando de la Peña realizáu en 1680. Nél hai una imaxe de Cristu a tamañu natural relicarios y otros santos. Na capiya allúgase'l sepulcru de Juan de Castrejana realizáu piedra y policromado, data del añu 1670. Hai una pila bautismal del sieglu XIV decorada con imaginería baxu abarganaes.

Coru y órganu

El coru ocupa l'altor l'últimu tramu de los trés naves, el so llau esquierdu, tamién n'altor, hai un allongamientu na que s'alluga l'órganu barrocu. El pisu del coru ta sofitáu sobre arcos escarzanos con decoración en grutescos platerescos. L'accesu realizar por una monumental escalera llateral de piedra con balaustrada decorada.

La sillería ye obra Juan d'Ortega realizar en 1710 y ye d'estilu barrocu. Consta de ventitrés asiento altos y 14 baxos toos ellos, los baxos, decoraos con motivos vexetales y imaginería.

L'órganu barrocu con trompetería horizontal ye obra d'Andrés de Gasparini que lo construyó ente los años 1765 y 1767. El mueble ye rococo realizáu por Sebastián de Portu en 1766. Nel sieglu XIX, nel añu 1824, realizóse una reforma qu'amplió les posibilidaes musicales, facer Juan Manuel Betolaza.

Nel coru guarda una coleición de cantorrales en pergamín procedentes de delles dómines, dende 1623 d'equí p'arriba.

Sacristía La sacristía allugar

na parte norte del templu, ye una amplia habitación de planta rectangular, obra de Francisco de la Riva Agueroi de 1671 sobre un proyeutu de Pedro de la Torre de 1587. Destaca la decoración a base de frescos que tien como motivu principal una gran imaxe de l'Asunción de María arrodiada motivos arquiteutónicos, ilusionistes y bíblicos. Los muebles son sobresalientes, una cajonería romanista de finales del XVI que se complementa con elementos barrocos del sieglu XVIII.

Hai seis lienzos de Jesús de Matyeo Cerezo realizaos en 1636 pa los llaterales del altar Mayor tán colgaos nes sos parés. Del mesmu autor ye un Cristu de flagelación del sieglu XVII. Hai una figura d'un Neñu Jesús de la Bola fechu por Hernando Murillas en 1623 cola lleenda de avocación "Yzome de madera pola so devozión Ernando de Murillas, 1623 años". [7]

=== Ermita de San Xuan o del Cristu de los Remedios Construyida nel sieglu XVIII, ye un edificiu de sillería d'arenisca exemplu de la cantería rioxana de ses dómina. La construcción foi realizada por Juan bautista Arbaizar y trátase d'un templu con planta octogonal y de llinies curves envolventes. Llevantóse sobre otru templu anterior dedicáu a la mesma devoción.

La portada ta coronada por una espadaña con campana so la cual, nuna fornica, asítiase la imaxe de San Xuan Bautista. La fornica ta enmarcada por dos tales columnes con aletones de moldura mixtelinea. La puerta d'accesu ábrese delimitada por contrafuertes cilíndricos, so un dintel decoráu con moldures mixtelineas ente cortines.

Na cabecera hai tres retablos rococó del sieglu XVIII con imaginería compuesta poles cuatro virtúes, San Francisco de Sales, San Juan de Nepomuceno, Virxe del Carmen, la doliosa, san Xuan evanxelista, san Juan Bautista, San José, santa Rita y el Cristu de los remedios, que comparte esti allugamientu cola que tien na ilesia parroquial. Equí ta ente setiembre y mayu. Tola imagenería ye barroca.

Nos llaterales hai dos pequeños retablos neoclásicos con imáxenes de Santo Domingo de la Calzada y de la Inmaculada. Hai espuestos ornamientos y elementos de la lliturxa procedentes de la parroquia, según una coleición de reliquies y relicarios.[7]

Otros edificios editar

  • Ermita de los Santos Mártires
  • Ermita de Santa Llucía
  • Ermita de San

Andrés * Ermita de San Bartolomé

  • Ermita del Calvariu
  • Ermita de San Bartolomé
  • Ermita de la Concepción
  • Palaciu de Marqués de San Nicolás: Del sieglu XVIII. Anguaño ye'l Conceyu de la villa.
  • La casa de los Gadea
  • Palaciu de los Quincoces

Museos editar

  • Muséu Vivanco de la Cultura del Vinu
  • Muséu etnográficu, conocíu tamién como La casa encantada.[8]

Fiestes llocales editar

  • Primer domingu dempués del 14 de setiembre, festividá de la Vera Cruz: conmemoración de la advocación del Santu Cristu de los Remedios, patrón de Briones.
 
Representación del entierru del conde Martín Lafita mientres les Xornaes Medievales.

Personaxes pernomaos editar

Fueron naturales de Briones Pedro de Berberana y Aparregui, los hermanos Hircio, Martín y Pedro de Hircio, según el marqués de San Nicolás y Antonio Dabán y Ramírez de Arellano.

Briones nel cine editar

En 2010 estrenar en TVE la serie de televisión Gran Reserva. Parte d'ella ta rodada na llocalidá y en viñeos cercanos, anque na serie Briones se rebautiza como Lasiesta.[9]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  3. Cifres de población y Censos demográficos
  4. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional».
  5. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  6. 6,0 6,1 Ministeriu de Cultura. Patrimoniu Históricu.
  7. 7,0 7,1 Trictico informativu "Parroquia de La nuesa Señora de l'Asunción" Briones (La Rioxa) Parroquia de La nuesa María de l'Asunción. Conceyu de Briones. La Rioxa.
  8. 'La casa encantada' amuesa 500 pieces etnográfiques orixinales
  9. Briones ye Lasiesta de 'Gran Reserva' Archiváu el 16 de marzu de 2014 na Wayback Machine.

Enllaces esternos editar