Burocracia

sistema alministrativu
(Redirixío dende Burócrata)

La burocracia ye la organización o estructura que ye carauterizada por procedimientos centralizaos y descentralizaos, división de responsabilidaes, especialización del trabayu, xerarquía y rellaciones impersonales.[1]

Burocracia
sistema políticu
clasificación tripartita de la autoridad (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

El términu ye utilizáu na socioloxía, na ciencia alministrativa y, especialmente, na d'alministración pública. Podría definise como un conxuntu de téuniques o metodoloxíes dispuestes p'aprender o racionalizar la realidá esterior (a la que pretende controlar el poder central) con cuenta de conocela y llamala de forma estandarizada o uniforme.[2] Un claru exemplu d'esta carauterística de les burocracies, particularmente de les de gobiernu, ye la contratación y asignación o remoción de personal, esto ye, funcionarios, d'alcuerdu a criterios esplícitos y relevante al desempeñu de funciones.

Na base de too aparatu burocráticu hai dalgún tipu de disciplina. Por tal razón, la burocracia sirve como articulación de la simplificación. Podría argumentase que pola burocracia ye posible la división de trabayu promovida pol poder central, que de la mesma busca apoderar a los funcionarios.[2]

Exemplos práuticos editar

Ente los exemplos de les burocracies cotidianes pueden cuntase les de hospitales, tribunales, ilesies, escuela, exércitu y les empreses, tanto públiques como privaes. Por casu, nun hospital correspuende al direutor o supervisor tomar decisiones alrodiu de la distribución xeneral de recursos ente los departamentos. A cada médicu, o enfermeru xefe de departamentu correspuenden les decisiones alrodiu de cómo entamar los recursos que-y fueron designaos pol direutor o supervisor en rellación a l'atención que'l so departamentu ufierta al públicu (hores y tipos d'atención de médicos, enfermeres...— y usu de materiales —cames, quirófanos...—). A cada doctor o enfermera y xefe dientro d'esos departamentos correspuenden les decisiones alrodiu d'atención a los pacientes qu'asistan, colos recursos disponibles nel so departamentu tal que fueron entamaos pol enfermeru xefe del departamentu, etc. Esos funcionarios (doctores, enfermeres, etc.) son contrataos y promovíos o despidíos en rellación a les sos capacitación téunica y funcionamientu en rellación a les sos xeres, y non porque sían simpáticos, amigos o parientes del direutor o descendientes de dalguna familia especial. Por casu, tantu un médicu como una enfermera xefe apuerten a los sos cargos en rellación a los cursos d'especialización qu'atendieren y concluyeren exitosamente como en rellación a la so esperiencia.

La burocracia formó inclusive parte de l'alministración de la xusticia por pura necesidá yá que como cualesquier otra actividá acometida pol Estáu viose sometida a la complejización cualitativa y cuantitativa de les xeres al so cargu. La única forma d'encarar la complexidá ye analizándola y fraccionándoles en diverses materies y aplicando la fuercia de los funcionarios a estes materies llindaes, con cuenta de llograr el so dominiu.[2] Na dómina moderna la burocracia asume'l so rol ya importancia non solo nel desenvolvimientu de les funciones del Estáu, sinón tamién nes corporaciones y grandes empreses, capitalistes o non, debíu al desenvolvimientu y especialización del trabayu qu'esperimentaron estes; suelse denominar a esti tipu de burocracia nes empreses privaes «burocracia corporativa», términu que xeneralmente s'entiende como refiriéndose al conxuntu de los emplegaos de mayor xerarquía y especialistes n'árees como marketing, publicidá, ventes, departamentos llegales, alministración, rellaciones públiques, etc. que s'aliega- detentan dalgún tipu de monopoliu en ciertes conocencies. Esti sector de servicios, ye amás unu de los segmentos de la sociedá de mayor crecedera en poder económicu y de decisión en munchos de los países del Primer Mundu. (ver xerente y tecnoestructura). La burocracia puede vese inclusive nel aspeutu ecolóxicu una y bones la destrucción ambiental foi simplificada a dos árees: la probeza y la riqueza.[3]

Definiciones editar

El términu vien del francés "bureaucratie", y este de bureau, oficina, escritoriu, y -cratie, -cracia: gobiernu.

  • "El gobiernu de les normes y organización esplícites"
  • Nun sentíu orixinal, que se tresllada al usu común, burocracia acomuñar a ineficiencia, galbana y esbardie de medios. Xeneralmente percíbese, na imaxinación popular, como un ente qu'esiste namái pa sigo mesmu y que namái llogra resultaos qu'acaben ampliando les dimensiones de la burocracia. Asina, comúnmente úsase de manera peyorativa.
  • Sicasí, d'alcuerdu al analís sociolóxicu de Max Weber, el sistema tien connotaciones más positives, en que ye una forma d'organización y alministración más racional que les alternatives, que se caractericen como sistemes basaos n'aproximamientos "carismátiques" o "tradicionales". Weber definió a la burocracia como una forma d'organización que realza la precisión, la velocidá, la claridá, la regularidá, la exactitú y l'eficiencia consiguida al traviés de la división prefijada de les xeres, de la supervisión xerárquica, y de detallaes regles y regulaciones. La burocracia en sí ye un tipu de gobiernu. Weber reconoz que les burocracies pueden causar problemes de "papeléu", munchos trabayos burocráticos pueden resultar aburribles, ufiertando poques oportunidaes pal exerciciu de les capacidaes creatives.

L'autoridá de los funcionarios y la rutina burocrática son los precios que se deben pagar pola eficacia de les téunica de la organizaciones burocrátiques.

Orixe y evolución del términu editar

La pallabra foi introducida al vocabulariu políticu-económicu —con una connotación negativa— por Jean-Claude Marie Vicent de Gournay, quien escribió —con anterioridá a la Revolución francesa y en rellación a les polítiques practicaes pola monarquía absoluta—: "Tenemos una enfermedá en Francia que seriamente intenta atrabancar los nuesos esfuercios; esta enfermedá ye llamada buromania". N'otres ocasiones referir a "la burocracia" como forma de gobiernu.[4]

Nuna carta fechada'l 15 de xunetu de 1765— un enciclopedista alemán, el barón Von Grimm, escribe: "El verdaderu espíritu de les lleis en Francia ye'l d'aquella burocracia de la cual el fináu Sr. De Gournay quexábase tantu; equí les oficines, los funcionarios, secretarios, inspeutores ya intendentes nun son nomaos nos sos puestos pa beneficiar el interés públicu, en realidá paecería que l'interés públicu foi instauráu por que les oficines puedan esistir"[5]

  • Les responsabilidaes y autoridá de cada funcionariu son parte d'una xerarquía d'autoridá, con derechos y deberes apropiaos de supervisión y apelación.
  • Los funcionarios nun son propietarios de los recursos qu'utilicen nel desempeñu de les sos funciones, pero son responsables pol usu de tales recursos.
  • Los ingresos en rellación al desempeñu de les funciones tán puramente dixebráu de cualesquier otru. Igualmente en rellación al trabayu.
  • Les posiciones y/o funciones nun pertenecen nin pueden ser apoderaes polos funcionarios (esto ye, nun pueden heredase, tresferir, etc., por decisión del funcionariu).
  • Les funciones desempéñense —y llégase a decisiones— sobre la base de documentos escritos.

Adicionalmente, esisten los siguientes considerandos en rellación a los funcionarios:

  • Cada funcionariu ye contratáu, nomáu o escoyíu sobre la base de la so conducta.
  • Cada funcionariu exerz l'autoridá que-y foi delegada d'alcuerdu a regles xenerales ya impersonales. La so llealtá ye al correutu desempeñu de les sos funciones.
  • La contratación, eleición y/o posición de cada funcionariu depende de les sos calificaciones relevantes o téuniques.
  • El trabayu del funcionariu ye esclusivu. El funcionariu nun puede tener otru trabayu o responsabilidá que'l desempeñu de les sos funciones.
  • El funcionariu ye compensáu o premiáu con un salariu regular y la posibilidá de progresu na so carrera, progresu que depende primariamente del so esfuerciu y dedicación al desempeñu de les sos funciones.

El funcionariu tien d'exercer el so xacíu y habilidaes, pero'l so deber ye exerceles nel serviciu de l'autoridá cimera (incluyendo, especialmente nel casu d'altos funcionarios, l'autoridá de la llei). Últimamente, el funcionariu ye responsable pol desempeñu imparcial de les sos funciones tal como tán establecíes yá seya na llei o regulaciones relevantes y tien de sacrificar les sos opiniones personales —o arrenunciar al so cargu— si ye qu'esi deber aportar# a contrariu.

Perceiciones de la burocracia editar

Como vimos, y a pesar de la efeutividá y ventayes alministratives que'l sistema confirió históricamente a los estaos, la reacción frente a la so aplicación o estensión nun foi universalmente aprobatoria. Munchos, siguiendo a De Gournay (quien nesti sentíu puede vese como antecediendo al Lliberalismu clásicu) considerar como esencialmente negativu.

Sicasí, autores como Adam Smith y John Stuart Mill devasaron eses visiones tempranes, buscando apurrir un fondu teóricu a la asignación racional de los recursos, a la producción, y a la fixación de precios, teoríes munches vegaes basaes na organización burocrática de les actividaes económiques y les empreses.

Quiciabes los primeres qu'intentaron realizar un exame académicu xeneral del fenómenu y les sos consecuencies fueron Karl Marx y Friedrich Engels, pa quien la burocracia aníciase y desenvuelve a partir de cuatro fuentes: la relixón, l'Estáu, el comerciu y la teunoloxía.[6]

Polo xeneral, pa esi pensadores la burocracia tamién tien un rol negativu (por casu, Marx escribe: "En realidá, la burocracia como la organización civil del Estáu oponer al Estáu Social de los civiles" (ye difícil traducir el xuegu de pallabres nel orixinal alemán) ver op cit "Nota a Párrafu 297"). Marx tamién describe a la burocracia como "la república petrificada". Sicasí, introducen una diferencia interesante: la burocracia como preséu del Estáu y la burocracia como preséu de la sociedá civil (que tanto Marx como Engels conceptualizan —nes "corporaciones" o guildes y gremios— como la sociedá burguesa).

Con éses Marx suxure la burocracia como unu de los elementos que fixeron posible, nesti casu, la emerxencia de les instituciones polítiques de la sociedá burguesa (al traviés del desenvolvimientu de les corporaciones) y, más polo xeneral, la posibilidá que la burocracia seya un preséu non estatal sinón unu al serviciu de los actores de la producción y la "sociedá civil" polo xeneral. Na concepción marxista la burocracia nun contribúi a la creación de riqueza, pero gobierna (controla y entama) tal producción apoderándose d'una porción d'ella al traviés de lleis (impuestos, llicencies, tributos, etc.). Ye entós, un costu social (o costu a los productores) pero ye un costu que puede ser aceptable, na midida que fai posible caltener el orde social y fai posible la espansión del productu común. El problema en rellación a la burocracia ye entós, dende esti puntu de vista, non tantu si la burocracia puede tener un papel llexítimu na sociedá, sinón cuál ye'l costu d'esi papel, particularmente yá que les clases sociales (propietarios de los factores de producción: proletariáu, capitalistes, terratenientes, etc.) tán constantemente en disputa sobre la distribución del productu del procesu de producción (ver, por casu, «Esplotación social»). Suxurióse que Marx nun afondó l'estudiu en rellación al papel xeneral de la burocracia, especialmente alrodiu de la posibilidá que mueva del poder a les clases productores puramente tales.

Sicasí, y con posterioridá (1851), Auguste Comte propón una suxerencia precisamente nesi sentíu (nel so "Système de Politique Positive", ver dirigismo ) asignando al gobiernu'l rol de conducir l'acción individual al oxetivu común. Pa Comte esi gobiernu -aliégase- seria necesariamente autoritariu, en que l'acción d'esi Estáu basar nel descubrimientu y aplicación de "lleis naturales" polos alministradores científicu-téunicos. Pa Comte los "sabios positivistes" tienen el papel principal d'educar nun procesu que "va dar a cada unu la conocencia necesaria pa entender el so llugar, el so papel como "órganu de la humanidá"" al traviés d'un sistema que tien de ser "precisu tantu alrodiu de los programes como alrodiu de los "cuadros institucionales"; tendiendo a llindar absolutamente la intervención de la individualidá... (implementando de manera rutinaria) la investigación alministrativa, centralización uniformisante, reasignacion regular del personal con cuenta d'evitar rellaciones personales, cursos de conteníu preciso y programes estrictos, tou ye planiáu y anunciáu por adelantao.[7] Esi desplazamientu de direición política por una elite téunicu-burocrátiques aportó a, pa dalgunos (ver, por casu, «Trotsky»), de mayor importancia en tentatives posteriores d'implementar la concepción marxista. (ver «Capitalismu d'Estáu»). Más xeneralmente, la propuesta de Comte percíbese como tando nes bases de los sistemes d'alministración n'Europa continental na segunda metá del sieglu XIX.

Max Weber introdució, d'alcuerdu a munchos, el conceutu al vocabulariu académicu modernu, basándose nel estudiu de los sistemes d'alministración pública europeos continentales de la so dómina. Pa Weber la burocracia tien una connotación positiva, en que ye un sistema más racional que les alternatives anteriores, sistemes d'alministración que basen l'autoridá nes tradiciones o'l carisma.

D'alcuerdu a Weber, la burocracia ye un sistema de gobiernu o control llegal (en cuantes que ta sometíu a regles esplícites y xenerales). Ye impersonal (esto ye, l'autoridá va a quien tien la capacidá d'executar ciertes funciones, determináu por criterios establecíos en rellación al desempeñu de la xera y non en función de persones determinaes yá seya por tradición o carisma; ver tamién «Meritocracia»), eficiente, eficaz y perdurable (na midida que distribúi y asitia funciones y poderes a los niveles fayadizos de manera racional) y tiende a menguar les desigualdaes sociales (na midida que per un sitiu distribúi autoridá y pol otru l'accesu a esa autoridá y los sos posibles privilexos nun se tresmiten de xeneración a xeneración).

Sicasí, Weber tamién enfatizó que la burocracia puede embodecase, yá que quien tienen poder busquen caltenelo; y/o a escarecer de flexibilidá, por casu, cuando confronta casos individuales o especiales.

Crítiques editar

El mesmu Max Weber atalantó que realmente nun puede esistir un tipu d'organización ideal. Poro, la burocracia real va ser menos óptima y efeutiva que'l so modelu ideal. Según Weber, puede dexenerar de les siguientes maneres:

  • La xerarquía vertical d'autoridá puede nun ser lo suficientemente esplícita o delineada, causando tracamundiu y conflictos de competencia.
  • Les competencies pueden ser pocu clares y usaes contrariamente al espíritu de les regles; n'ocasiones el procedimientu en sí mesmu puede considerase más importante que la decisión o, polo xeneral, los sos efeutos.
  • Nepotismu, corrupción, enfrentamientos políticos y otres dexeneraciones pueden compensar la regla d'impersonalidá, pudiéndose crear un sistema de contratación y promoción ensin basar en méritos.
  • Los funcionarios pueden refugar responsabilidaes.
  • La distribución de funciones puede ser inefectiva, produciendo escesiva actividá regulatoria, duplicación d'esfuercios y, polo xeneral, ineficiencia.[8]

Inclusive una burocracia ensin dexenerar puede trate afeutada por ciertos problemes:

  • Sobreespecialización.
  • Rixidez ya inercia nos procesos, tomando decisiones con lentitú o siendo imposible aplicales al presentase casos inusuales, ya igualmente retrasando los cambeos, evolución y adautación de vieyos procesos a nueves circunstancies;
  • Camientu de que'l sistema ye siempres perfectu y correutu por definición, provocando que la so organización seya pocu gustante al cambéu y a l'autocrítica;
  • Poca estima poles opiniones disidentes;
  • Creación de más y más regles y procesos, creciendo la so complexidá y menguando la so coordinación, facilitando la creación de regles contradictories.

Na concepción del marxista León Trotsky, el réxime de l'antigua URSS tres el trunfu de Stalin correspondía al dominiu políticu d'una casta privilexada, la burocracia.

Según dellos sociólogos modernos como'l francés Michel Croizier:

La impersonalidá del emplegáu p'aplicar la regla ensin esceición de persones Plantía:Maltrad cualquier sistema de flexibilidá, la multiplicación de les regles de control previén cualquier iniciativa y xuega contra la innovación y la departamentalización conduz al arrenunciu de los grupos a les sos metes por cuenta de los de la organización y evita cualquier forma d'adautación.[9]

N'exemplos estremos la burocracia puede dirixir al tratu de los seres humanos como oxetos impersonales. Esti procesu foi criticáu por numberosos filósofos y escritores (Aldous Huxley, George Orwell y Hannah Arendt) y satirizáu nel tebéu Dilbert. Mafalda, un personaxe d'historieta creáu por Quino, púnxo-y Burocracia como nome a la so tortúa.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

Cites y referencies editar

  1. «burocracia». Consultáu'l 20 de setiembre de 2013.
  2. 2,0 2,1 2,2 Ayala San Miguel F.J. Xueces, Nuevu Derechu y Burocracia. Xurídiques, 2.2 (2005) 63-81
  3. Moreno Plata,non la nun ye M. L'escosamientu del paradigma burocráticu ante'l riesgu ambiental contemporaneu. P
  4. Ver, por casu: Fondu de documentos Gournay, na "Bibliothèque municipale de Saint-Brieuc". - Turgot: Éloge de Vincent de Gournay (1759), en "Formation et distribution des richesses (classiques Garnier Flammarion, 1997)".- G. Schelle: Vincent de Gournay, Paris Guillaumin, 1897, 300 p., L. Passy: "Histoire de la Société nationale d'agriculture de France, Paris 1912". etc.
  5. Baron de Grimm and Diderot, Correspondence littéraire, philosophique et critique, 1753-69, 1813 edition, vol.
  6. Ver, por casu: K. Marx: "Notes pa una crítica de la filosofía del Derechu de Hegel", (1843) etc
  7. Annie Petit: Le prétendu positivisme d'Ernest Renan paragrafo 126 - 147 (en frances nel orixinal)
  8. Asina, por casu, mientres la dómina colonial en Hispanoamérica, llegaron a esistir 400 mil ley y regulaciones pertinentes a l'alministración de les colonies. En 1681, una tentativa de racionalización amenorgar a solu once mil. Esperábase que los alministradores coloniales conocieren y aplicaren caúna, lo que obviamente nun podía asoceder (datos tomaos de John Kenneth Galbraith: "Viaxe pola economía del nuesu tiempu")
  9. Croizier "Le Phénomène bureaucratique", Paris, Le Seuil, 1963