Cirene[1] foi una antigua ciudá griega na actual Libia, la más importante de los cinco colonies griegues de la rexón, a la que dio'l nome de Cirenaica, utilizáu inda anguaño. Ta asitiada nel valle de Jebel Akhdar. Nesta ciudá nacieron numberosos matemáticos, filósofos y xeógrafos como Eratóstenes o Sinesio de Cirene, ente otros.

Sitiu arqueolóxicu de Cirene
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
Ruines de Cirene
Llugar  Libia
Criterios Cultural: ii, iii, vi
Referencia 190
Inscripción 1982 (VI Sesión)
En peligru dende 2016
Área Estaos árabes
Cambiar los datos en Wikidata

Les ruines de Cirene fueron declaraes Patrimoniu Mundial pola UNESCO nel añu 1982.

Historia de Cirene en Libia editar

Fundación editar

Cirene foi fundada polos griegos veníos de Tera, actual Santorini, siguiendo los conseyos del Oráculu de Delfos, conducíos por Aristóteles de Tera (darréu Bato) sobre'l 632 e.C. [2]

Bato dempués de fundar una colonia nun castru de la mariña oriental de Cirenaica (de nombre Platea, nel golfu de Bomba) treslladar al distritu de Azilirs, en tierra firme, onde los colonos tuvieron seis años hasta que toparon un allugamientu meyor na rexón de Irasa onde fundó Cirene, más al interior (631 e.C. ), y empecipió la dinastía de los Batíadas que tuvo ocho rey (y un usurpador). La ciudá foi fundada nel territoriu de la tribu libia de los asbistes (o asbistis) y apoderaba les tierres más fértiles y con agua. La fundación de la ciudá ta esplicada refechamente nel llibru IV de les Hestories d'Heródoto.[3] La información del historiador de Halicarnasu foi atestiguada pol afayu d'un testu epigráfico del sieglu IV e.C. , llamáu Cercu de los fundadores, que fai mención al nexu que xunía Tera con Cirene.[4]

Cirene convirtióse llueu na ciudá principal de la rexón libia entendida ente Exiptu y Cartago, aumentando les rellaciones comerciales con toles ciudaes griegues. El puntu álgido de la so prosperidá tuvo llugar so los sos propios reis nel sieglu V e.C.

Reyes Batíadas editar

La collaboración colos libios foi intensa y produció un amiestu importante. Heródoto diz que'l nome de Bato yera una pallabra libia que quería dicir "rei". Los libios taben escluyíos del poder políticu. Los Batíadas fundaron les colonies de Tauquira (actual Tocra), Hespérides y dempués la Barca, que juntamente cola mesma Cirene y el so puertu, Apolonia, formó la orixinal Pentápolis Libia.

Bato II convidó a griegos a establecese na rexón y dio-yos tierres que lu arrampuñó a los libios. Esto provocó la revuelta de los libios que pidieron ayuda al rei d'Exiptu, qu'unvió un exércitu, pero los exipcios fueron refugaos na rexón de Irasa y derrotaos dafechu (lo que provocó indirectamente'l derrocamientu del faraón exipciu Apries). Sol faraón Amasis, establecióse una alianza ente Cirene y Exiptu y el rei casóse con Laódice, princesa Batíada.

El fíu de Bato II, Arcesilao II, gobernó como un tiranu y provocó la revuelta de los griegos empobinaos polos sos hermanos, que s'establecieron na Ciudá de Barca, y los libios remontáronse. Pa encalorar la rebelión morrieron siete mil soldaos. El so hermanu Learco matólu y proclamóse rei, pero Bato III consiguió restaurar la llinia llexítima.

Los griegos de Cirene, so instrucciones del oráculu de Delfos, pidieron ayuda a Demonax de Mantinea que llegó a Cirene y estableció una nueva constitución que quitó'l poder a los reis dexándolos como figures representatives, con funciones relixoses, pero calteniendo los sos dominios privaos; el poder político llindáu a los descendientes de los colonos orixinales, foi ampliáu al restu del pueblu griegu que fueron estremaos en tres tribus: los therenios (cola clase baxa libia agregada), los peloponesios y cretenses; los exeos; creóse un senáu, que'l so presidente yera'l rei; la constitución tenía semeyances cola d'Esparta y esistíen unos éforos y una policía de 300 homes armaos (similares a los Hippeis de Esparta).

 
Santuariu de Deméter y Core. Ágora de Cirene.

A la muerte de Bato, escontra'l 530 e.C. , asocedió-y el so fíu Arcesilao III. Esti rei tuvo bones rellaciones cola ciudá de Barca y casóse cola fía del rei Alazir d'esta ciudá, pero xunto cola so madre Feretima (Pheretime), intentó derrocar la nueva constitución y fracasó habiendo de colar al exiliu, pero volvió al mandu de un grupu de mercenarios y emigrantes procedentes de Xonia y entró en Cirene exerciendo una cruel vengación sobre los sos oponentes; p'asegurar el so poder unvió una embaxada a Menfis y declaróse vasallu de Cambises II de Persia, y comprometióse a paga-y un tributu añal y a face-y un regalu; esti regalu foi consideráu insuficiente pol rei persa que tiró despectivamente a los sos soldaos. Arcesilao consideró que rompiera les instrucciones del oráculu de Delfos, que-y encamentaren moderación na victoria, y pa cumplir los deseos divinos retirar a Barca, gobernada pol so suegru Alazir, pero nesta ciudá unos exiliaos de Cirene, ayudaos por un partíu local, mataron a Arcesilao y a Alazir na plaza del mercáu. Feretima, la madre de Arcesilao, en vengación, pidió ayuda a Ariandes, sátrapa persa d'Exiptu (nomáu por Cambises II y que caltuvo'l cargu baxu Darío I). El sátrapa axuntó un fuerte exércitu y una flota y unvió una embaxada a Barca preguntando quién o quién fueren los asesinos, pero la xente de Barca asumió colectivamente la responsabilidá. Ariandes unvió entós l'exércitu y asedió la ciudá mientres nueve meses, y finalmente los perses ocupar por aciu una estrataxema (510 e.C. ). Los ciudadanos sospechosos de simpatizar col asesinatu de los reis fueron empalados y les muralles enllenar de xente empalada y ente ellos los miembros de la dinastía Batíada de Barca, de los que s'abarruntaba yeren culpables. Feretima, qu'acompañara a los perses hasta Barca, volvió a Exiptu col exércitu persa, pero morrió d'una enfermedá infeiciosa.

D'esta crisis salió la restauración de los Batíadas en Cirene, que punxo fin a la constitución de Demónax y a les sos instituciones. Reinaron entós Bato IV el Bellu, con un llargu reináu, y dempués Arcesilao IV, que la so casta de caballos libios yera célebre y que tenía enclinos tiránicos. Arcesilao quixo destruyir a la nobleza local y basar el so sofitu nun exércitu mercenariu. Cuando morrió proclamóse la república y el so fíu, Bato V, fuxó a Hespérides onde foi asesináu y la so cabeza tirada al mar como símbolu de la estinción de la dinastía (escontra'l 450 e.C. ).

República de Cirene editar

Tres el 460 e.C. convertir en República. Del periodu republicanu sábese pocu; amontóse'l númberu de tribus y diéronse nueves tierres a los colonos; el partíu democráticu foi hexemónicu y tuvo enfrentamientos con rivales políticos, lo que llevó al exerciciu de la tiranía por dalgunos, como Aristón y Nicócrates.

En 331 e.C. , Cirene fixo un tratáu con Alexandru Magnu, pol que foi una dependencia autónoma de Macedonia, y a la muerte del rei, y dempués d'un curtiu gobiernu de Tibrón, pasó al dominiu de Ptolomeo I Sóter d'Exiptu.

Dinastía Ptolemaica y dominación romana editar

Los Ptolomeos favorecieron el puertu de Cirene, Apolonia, percima de la mesma Cirene, qu'entró en decadencia. Finalmente la rexón foi una especie de reinu lágida separáu y a la muerte del rei en 95 e.C. , foi mandada por testamentu a Roma. Les cinco ciudaes de la rexón, y ente elles Cirene, siguieron funcionando como repúbliques independientes, so protectoráu romanu, pero hubo lluches con otres ciudaes y finalmente los romanos anexonaron el territoriu y convirtiéron-y en provincia (75 e.C. ).

En tiempos del emperador romanu Vespasiano, Cirene foi constituyida en colonia romana col nome de Flavia Cirene. Cuando llegó al poder Teodosio I el Grande, Cirene empezó a formar parte del Imperiu Romanu d'Oriente.

Ellí nacieron: Aristipo, médicu y filósofu, fundador d'una escuela; Carnéades, fundador de la Nueva Academia d'Atenes, el poeta Calímaco, supuestu descendiente de la dinastía Batíada, y Sinesio, que foi obispu de Apolonia, Simón de Cirene, qu'ayudó a Jesús a cargar la cruz escontra'l Calvariu.

Asentamientu bizantín y musulmán editar

Mientres el periodu bizantín, l'imperiu estremar en distintes mancomunidaes, y Cirene convertir na segunda ciudá más poblada de la mancomunidá d'Exiptu, por detrás d'Alexandría. Pero yá nel sieglu VII, Cirene empezó a formar parte del imperiu musulmán.

Col tiempu, los musulmanes abandonaron Cirene pa dirixise al oeste y conquistar Hispania. Cirene nun tuvo habitada mientres sieglos yá que quedara fora de les rutes comerciales del Mar Mediterraneu, polo qu'acabó sumiendo del mapa antiguu.

Les ruines de la ciudá son importantes y dexen ver los restos de cais, el acueductu principal, templos, teatros y tumbes, anque queden tamién delles escultures y pintures. La vía que xunía Cirene cola cercana ciudá d'Apolonia de Cirene entá puede siguise.

Restos arqueolóxicos editar

 
Resto del templu de Apolo.
 
Monumentu a la victoria naval de Cirene.

D'ente los restos arqueolóxicos de l'antigua Cirene, destaquen:

  • L'antigua fonte, un llugar sagráu onde llegaba l'agua procedente d'un manantial al traviés d'una canalización de 300 m;
  • el templu d'Apolo, construyíu nel periodu arcaicu (sieglos VII-VI e.C. ) y darréu reemplazáu por otru nel sieglu V e.C. ;
  • el gran altar de Apolo, que se topa enfrente del templu;
  • el templu de Zeus;
  • el templu d'Artemisa;
  • el templu de Hécate;
  • el ágora, onde se topa un monumentu de torre redonda que se creía que yera la tumba de Bato, el fundador de la ciudá;
  • el templu de Demetrio;
  • el monumentu naval, que tien forma de proa;
  • el capitoliu romanu, un templu de Xúpiter, Juno y Minerva;
  • cases con mosaicos;
  • el foru de Próculo, del sieglu I e.C. ;
  • la basílica;
  • dellos monumentos n'honor d'emperadores romanos;
  • los baños;
  • el teatru;
  • delles necrópolis;[5]
  • el santuariu de Deméter y Coré.

Galería editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Esti topónimu apaez na traducción al asturianu de los Mapes de l'Associació Bíblica de Catalunya
    Esta fonte emplégase como referencia dende'l puntu de vista llingüísticu.
  2. Adolfo J. Domínguez Monederu, La polis y l'espansión colonial griega. Sieglos VIII-VI, p.18, Madrid: Síntesis (1993), ISBN 84-7738-108-9.
  3. Heródoto, Hestoria iv.150-168
  4. VV. AA., Los grandes descubrimientos de l'arqueoloxía, Barcelona: Planeta-De Agostini, 1988, ISBN 978-84-395-0690-2, p. 132
  5. El patrimoniu mundial, páxs.450-451, UNESCO: editorial Incafo (1994), ISBN 84-8089-019-3.

Enllaces esternos editar