Elciego (n'euskera Eltziego o Zieko[2] y oficialmente Elciego) ye un conceyu de la provincia d'Álava, País Vascu (España).

Elciego
Alministración
País España
AutonomíaIkurrina País Vascu
Provincia Álava
Comarca Rioja Alavesa (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Elciego (es) Traducir Luis Aldazabal Ruiz de Viñaspre
Nome oficial Elciego (es)[1]
Nome llocal Elciego (es)
Eltziego (eu)
Códigu postal 01340
Xeografía
Coordenaes 42°30′53″N 2°37′06″W / 42.5148°N 2.6183°O / 42.5148; -2.6183
Elciego alcuéntrase n'España
Elciego
Elciego
Elciego (España)
Superficie 16.32 km²
Altitú 451 m
Llenda con Baños de Ebro, Laguardia, Villabuena de Álava, Navaridas, Fuenmayor y Cenicero
Demografía
Población 964 hab. (2023)
- 502 homes (2019)

- 503 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Rioja Alavesa (es) Traducir
0.29% de Álava
0.04% de País Vascu
0% de España
Densidá 59,07 hab/km²
Más información
Fundación 1583 (Xulianu)
Estaya horaria UTC+01:00
Hora central europea
elciego.es
Cambiar los datos en Wikidata

Topónimu editar

El catedráticu de gramática histórica del español Ricardo Ciérbide publicó un artículu sobre'l topónimu Elciego esplicando les varies hipótesis esistentes sobre la so posible etimoloxía.

Esiste una etimoloxía popular, abondo estendida, que fai derivar el nome del pueblu d'una supuesta Venta del Ciegu, qu'esistió nel llugar. Según la lleenda'l primitivu nucleu de población atopábase onde anguaño ta la ermita de San Vicente. Naquel llugar esistía una venta que dio llugar al nome del pueblu. Esta etimoloxía apaez mentada nel Diccionariu Históricu Xeográficu del País Vascu de Pascual Madoz, publicáu en 1802.

Dícese tamién que ciertu vecín ciegu fixo nos referíos términos [alude a la Ribera, llugar onde pudo tar el cascu primitivu de Elciego] una venta llamada del Ciegu, pa comodidá de los transeúntes, de la que verosímilmente tomó'l so nome esta villa.

Sicasí, Ciérbide nun considera esta versión creíble y refugar por dos razones:

  • Elciego apaez documentáu per primer vegada nuna fecha bien temprana (1067) y sol nome El Cieko.
  • Esisten nes proximidaes otres dos llocalidaes como Lanciego o Samaniego, que presenten la mesma terminación -iego y qu'inducen a pensar na esistencia del mesmu patrón nos trés topónimos.

Según Ciérbide la hipótesis más plausible ye pensar que'l topónimu ta formáu por un raigañu xunida al sufixu -iego, que ye según l'autor una evolución romance del sufixu llatín -ecu. Esti sufixu tendría'l mesmu valor que -edo, indicando "sitiu de".

Sobre'l raigañu que s'afadría a la formación d'un nome como Elciego según Ciérbide esta sería elicina, pallabra que significa "encina" y que ye una evolución del llatín vulgar elice. La evolución sería daqué asina elicinaeco->el(i)ci(n)ieco->elcieco->elciego. Según esta hipótesis que defende Ciérbide, Elciego significaría etimológicamente "el encinar".

Otra hipótesis que Ciérbide considera plausible, pero non probable, ye la de derivar el nome del ibéricu ilici, xunto al sufixu -iego. Esti términu apaez nel raigañu del topónimu Elx.

D'últimes Ciérbide refuga que'l topónimu Elciego pudiera tener orixe na pallabra vasca elke (campu cultiváu), como solió apuntase por dellos autores. Ciérbide refuga esta hipótesis por razones llingüístiques (considera imposible llograr Elciego a partir d'una evolución de la pallabra elke) y hestóriques; al so xuiciu na toponimia de la Rioxa Alavesa tien bien poca influencia'l euskera, yá que se trata d'una contorna que na antigüedá tenía sustato étnicu celta (berones), foi fondamente romanizada y darréu na Edá Media, anque recibió población alavesa y navarra que yera vascófona, quedó bien tempranamente romanceada.

Puesto que se dexó de falar euskera na contorna va munchos sieglos, nun esistía un nome tradicional pal pueblu nesti idioma. N'estudiando la tema, la Real Academia de la Llingua Vasca consideró que'l nome correutu nesti idioma yera Eltziego, que ye una adautación de Elciego a la pronunciación y grafía del euskera (que nun tener un soníu como la c n'español).

Per otru llau, que'l nome de la llocalidá vecina de Lanciego derive de Lantzeaga (llugar de cultivos) lantze = cultivu, fai plausible que Elciego tamién derive del euskera. Según Caro Baroja, eltze significa "terrenal baldío o solar". Eso llévanos a suponer que Eltziego llamóse Eltzeaga "llugar de cortiles".Tamién eltze significa "olla o pucheru", por podría tratar se d'un llugar onde los fabricaren.

L'actual corporación municipal sicasí optó por utilizar el nome Zieko, que se basa en El Cieko, nome antiguu col qu'apaez trescritu el nome del pueblu en 1067 y considerando que'l primer elementu ye un artículu. Anguaño esta forma ye la que s'utiliza como denominación cooficial pol conceyu. En 2006 tratar d'oficializar la denominación Elciego/Zieko, pero'l Gobiernu Vascu y la Diputación Foral d'Álava tornaron esa oficialización al considerar que nun s'afaía a les normes llingüístiques. gobiernu vascu-refuga-que-elciego-tenga-como-nome-oficial-elciego-zieko.php

Historia editar

El primer testimoniu escritu sobre Elciego atopar nel añu 1067, nel Cartulariu de San Millán de la Cogolla. Trátase d'un documentu en forma d'acta de testamentu d'Aznar Díaz de Zieko, redactáu en llatín de la dómina con un espíritu fondamente cristianu.

Nun puede falase de la hestoria de Elciego ensin tener en cuenta'l Fueru de Laguardia. Como tampoco puede valorase el Fueru como daqué dau solamente a los antiguos habitantes de lo que ye anguaño la villa de Laguardia. El Fueru ta fecháu'l 25 de mayu de 1164 y foi dau por Sancho VI el Sabiu. L'aldega Elciego, al igual que tantes otres, viose beneficiada. Los sos habitantes recibieron privilexos por pertenecer a esa franxa conflictiva estremera, de cutiu azotada poles constantes lluches ente'l Reinu de Navarra y el Reinu de Castiella. El Fueru concedía facilidaes pa tolos pobladores d'estes zones estremeres, la población aumentaba y la defensa d'estes tierres taba asegurada.

Mientres los sieglos XIV y XV la población de Elciego va n'aumentu. En 1366, según l'apéu de Navarra, cuntaba con quince fogueras (llares), y amás un Clérigu y seis fixos-dalgo. A pesar de la terrible peste del añu 1564 qu'afaró delles aldegues hasta sumir dalguna d'elles, Elciego sobrepúnxose. Conforme a la rellación dada pol Correxidor de Laguardia, en 1571 Elciego cuntaba yá con 150 fogueras.

1583 Constitución de Elciego como Villa.

Los habitantes de Elciego nomaron una comisión que-yos representara ante'l Rei en Madrid. Juan Sánchez Navarro de Ubago y Gregorio Velázquez fueron los escoyíos. Empiézase'l 16 de marzu de 1583 y conclúyese el 12 de payares. La celeridad del procesu ye debida al entendimientu per dambes partes y a la necesidá del Rei de llograr puestu dineru pa les sos continues guerres. El rei unvia un emisariu a Elciego pa realizar el censu. Cada unu de los 275 vecinos tendrá de pagar 11.250 maravedinos, lo que fizo un total de 3.093.750 maravedinos.

Cumplíos los plazos y tres diversos avatares, el 12 de payares de 1583, Felipe II concede a Elciego la Carta de Privilexu. Nella dixébra-y de la villa de Laguardia y constituyir en "villa de por si y sobre si", dotándola de xurisdicción propia y de toes traces y preseos propios de la xusticia: "picota, forca, cuchiellu y garduña".

Mientres el sieglu XVIII realicen les principales obres del pueblu: (Plaza Mayor, Conceyu, col so escudu propiu, regalu del rei Felipe II, la ermita de la Virxe de la Plaza, etc. El desenvolvimientu económicu va xuníu al desenvolvimientu artísticu. La tema vinícola cobra gran puxanza y constrúyense les cases señoriales.

El sieglu XIX supón un afianzamientu económicu con visión de futuru. Elciego ye'l mayor productor de vinu de la zona y la so principal esmolición, al igual qu'en tola zona, yera la d'instalar una producción vinícola de tipu industrial La Real Bascongada d'Amigos del País favoreció les meyores teunolóxiques que dieron llugar a la nacencia del vinu Rioxa. Camilo Hurtado de Amézaga, Marqués de Riscal, foi pioneru en rentabilizar los proyeutos de dicha sociedá y punxo les bases pa una verdadera industrialización vitivinícola al más puru estilu bordelés.

Dende'l puntu de vista social, la población estremar en dos grandes estamentos: los hijosdalgos (llibres de cargues ya impuestos, con derechu a propiedá de tierres) y los pertenecientes al pueblu llanu. Muncha xente instalar en Elciego acreditando la so condición de noble por aciu la so carta executoria, acoyéndose a les ventayes de tal condición y a la prosperidá de la villa.

En 1864, Elciego cuntaba con 345 vecinos según el Nomenclator Foral.

Mientres el primer cuartu de sieglu XX, el sector económicu sufre una importante crisis. Prodúcense tres fenómenos puntuales dende'l puntu de vista social: Per un sitiu, la división de la población en dos clases estremaes va sumiendo pasu ente pasu. Per otru llau, los pequeños llabradores van adquiriendo tierres y faciendes de terratenientes. Yá, a lo último, na vida social, y en víspores de la Guerra Civil, nótase una cierta politización.

Demografía editar

Gráficu de población 1900-2000 editar

Gráfica d'evolución demográfica d'Elciego ente 1900 y 2000

Gráficu de población 1988-2008 editar

Gráfica d'evolución demográfica d'Elciego ente 1988 y 2008

Política y alministración editar

Eleiciones municipales en Eltziego
Partíu políticu 2015[3] 2011[4] 2007[5] 2003[6] 1999[7] 1995[8] 1991[9]
Zieko Bai (ZB) 62,98% 6 49,12% 5 43,71% 3 - - - - - - - -
Partíu Socialista d'Euskadi-Euskadiko Ezkerra (PSE-EE) 18,73% 2 27,05% 2 35,79% 3 35,51% 3 35,03% 3 40,09% 3 43,16% 3
Partíu Popular (PP) 15,49% 1 19,44% 2 17,82% 1 23,58% 1 26,5% 2 19,22% 1 13,34% 1
Ezker Batua-Berdeak (EB-B) - - 3,95% 0 1,13% 0 - - - - - - - -
Partíu Nacionalista Vascu/Eusko Alkartasuna (PNV/EA) - - - - - - 39,35% 3 34,88% 2 - - - -
Unidá Alavesa (UA) - - - - - - 0,14% 0 1,5% 0 0,6% 0 1,48% 0
Eusko Alkartasuna (EA) - - - - - - - - - - 27,33% 2 30,48% 2
Partíu Nacionalista Vascu (EAJ-PNV) - - - - - - - - - - 11,41% 1 11,37% 1

Economía editar

 
Bodega y Hotel Marques de Riscal. Obra del arquiteutu Frank Gehry.
 
Otra vista de la Bodega y Hotel Marques de Riscal

El sistema socioeconómico de Elciego xira en redol al mundu del vinu, yá seya na viticultura, na ellaboración o nel turismu emerxente que nació venceyáu al vinu. En Elciego conviven viticultores, pequeñes bodegues de cosechero, bodegues familiares con incipiente dedicación a la crianza, medianes y grandes bodegues, ufiertando tou este conxuntu un ampliu abanicu d'estilos que toma dende los mimaos vinos d'añu o cosecheros hasta los tan afamaos anguaño vinos d'alta espresión.

De gran relevancia turística y económica pa la llocalidá, en rellación a la cultura del vinu, ye la construcción na llocalidá del singular Hotel Marqués de Riscal, anexu a les bodegues del mesmu nome, obra del arquiteutu canadiense Frank Gehry.

El vinu

La hestoria vitícola de Elciego remontar a tiempos inmemoriables pero foi nos sieglos XVI y XVII cuando'l viñéu estender de tal forma pol términu municipal que la producción llegó a multiplicase por siete. A principios del sieglu XIX, la producción vinícola de Elciego yera de 1,8 millones de llitros, datu que convertía a la llocalidá na más importante en volume de Rioxa Alavesa.

La plaga de la filoxera en Francia, a finales del sieglu XIX, significó pa Elciego una nueva etapa d'espansión vitícola. La vide conquistó suelu a otros cultivos, como'l olivo o les ceberes y, en pocos años, la superficie del viñéu amontar en 160 hectárees. Asina en 1880 la producción de vinu algamaba los dos millones de llitros con una superficie de viñéu de 1210 hectárees. Mientres cuasi 100 años, Marqués de Riscal (fundada en 1860) marcó la pauta de los cosecheros y el viticultores de Elciego, al merca-yos el vinu o la uva y emplegar nes sos viñes a bona parte de la población n'edá de trabayar. Tres dos decenios de cierta penuria económica llegamos al boom de los años 70 y l'aterrizaxe de nueves bodegues qu'ameyoraron sensiblemente les rentes de los viticultores.

De los 16 km² de la so xurisdicción, un 90% considérase superficie agraria útil. La mayor parte de les sos cepes tán llancaes ente 430 y 480 metros, una variación escasa. Son terrenales caliares y probes, fondos y esponxosos. Trátase d'un viñéu privilexáu con cuasi un 90% de variedá Tempranillo, menos d'un 4% d'otres variedaes tintes (Graciano, Mazuelo) y el restu dedicáu a les variedaes blanques que se resumen na Viura y daqué de Malvasía. Asina, en Elciego cúntase güei (2005) en redol a 275 esplotaciones vitícolas tantu de llabradores a títulu principal como de los denominaos a tiempu parcial. Les esplotaciones de Elciego suman alredor de 1400 hectárees.

Datos d'interés editar

La villa de Elciego atopar al sur de Rioxa Alavesa, la contorna más meridional de la provincia de Alava.

Les sos coordenaes son : 42º 30' Norte y 2º 37' Oeste

L'altitú sobre'l nivel del mar ye de 451 metros y tien una estensión de 16 quilómetros cuadraos.

En 2015 la so población ye de 1051 habitantes[10] y pertenez a la Cuadriella de Laguardia-Rioxa Alavesa, na contorna de Rioxa Alavesa.

Elciego llinda al norte con Navaridas y Laguardia, al sur col ríu Ebro y Cenicero, al este con Lapuebla de Labarca y con Baños de Ebro al poniente.

La presión barométrica media ye de 727 mm Hg. La pluviosidá media varia abondo d'unos años a otros. N'años normales asítiase alredor de 450 l/m².

Arte editar

 
Fachada de la Ilesia de San Andrés.
  • Ilesia parroquial de San Andrés.
  • Plaza Mayor.
  • Conceyu.
  • Basílica de la nuesa señora la Virxe de la Plaza.
  • Picota y Cruceru.
  • Palaciu Navarrete Ladrón de Guevara o "Casa de los Fierros".
  • Palacio Ramírez de la Piscina.
  • Palaciu Zarate Nabar.

Persones pernomaes editar

  • Francisco Navarrete Ladrón de Guevara.

¿?-†1722. Hasta 1699 yera abá de Santander y ye n'anguaño cuando ye promovíu a obispu de Mondoñedo, algamando dichu cargu en 1703. Nel añu 1705 ye promovíu a una de les diócesis más importantes: Burgos. Realizó delles reformes na Catedral de Burgos, y trabayos sobre archivos.

  • Padre Andrés Merín (Escolapiu).

1730-†1787. Trabayó n'asuntos pedagóxicos, llingüísticos, relixosos..., pero onde más sobresalió foi nel campu de la Paleografía y llectura d'escritures antigües. La so perfecta conocencia del llatín, griegu y árabe lleváron-y a la realización de trabayos llingüísticos importantes. El Rei Carlos III asignó-y una pensión de 30.000 reales pa facilita-y la impresión de les sos obres y escritos, como: "La impugnación de palombos", "La muyer feliz dependiente del mundu y la fortuna", "Curtiu tratáu de poesía llatina y castellana", Caligrafía y gramática árabe,...

Festividaes editar

  • Fiestes patronales de la Virxe de la Plaza.
  • Fiestes de Santa Isabel.
  • Fiestes de cofraderíes (San Roque, San Vicente, San Gregorio y San Andrés).
  • Fiesta d'Aición de Gracies.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. www.elciego.es
  3. ara.cat (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Eltziego 2015». Consultáu'l 27 d'agostu de 2015.
  4. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Eltziego 2011». Consultáu'l 27 d'agostu de 2015.
  5. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Eltziego 2007». Consultáu'l 27 d'agostu de 2015.
  6. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Eltziego 2003». Consultáu'l 27 d'agostu de 2015.
  7. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Eltziego 1999». Consultáu'l 27 d'agostu de 2015.
  8. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Eltziego 1995». Consultáu'l 27 d'agostu de 2015.
  9. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Eltziego 1991». Consultáu'l 27 d'agostu de 2015.
  10. «Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional en 2015». Consultáu'l 8 de xineru de 2017.

Enllaces esternos editar