Escudu de Colombia

escudu d'armes

L'Escudu d'armes de la República de Colombia ye l'emblema heráldicu que representa al país, y que xunto cola bandera y l'himnu nacional, tien la categoría de símbolu patriu.[1]

Ficha d'escuduEscudu d'armes de la
República de Colombia
Datos
Estáu Bandera de Colombia República de Colombia
Fecha d'adopción 9 de mayu de 1834 (Creáu y Llexisláu)
17 de mayu de 1924 (Ratificáu)
9 de payares de 1949 (Reglamentado)
Lema Llibertá y Orde
Blasón Terciáu en faxa; en xefe d'azur una granada d'oru nel centru, a la so diestra un cuernu de la bayura d'oru virtiendo monedes y la so siniestra un cuernu de la bayura virtiendo frutes y verdures; en faxa central de plata un gorru frigio de gules sosteníu por una llanza; en punta d'azur l'ismu de Panamá en verde con una embarcación en xefe y otra na base.
Timbre Cóndor de los Andes de frente con ales estendíes, mirando a la derecha, y corona de lloréu nel picu; cinta d'oru na base de les sos pates cola lleenda Llibertá y Orde
Tenante Cuatro banderes de Colombia arrodiando'l blasón.
Cambiar los datos en Wikidata

L'actual emblema y los sos elementos constituyentes tienen los sos oríxenes nel escudu aprobáu per mediu de la llei 3 del 9 de mayu de 1834, siendo presidente de la República de la Nueva Granada el xeneral Francisco de Paula Santander. Los colores y la disposición de los mesmos fueron adoptaos y reafitaos socesivamente por dellos decretos, particularmente los dictaminaos el 17 de mayu de 1924 y el 11 de xineru de 1934. Finalmente l'escudu ye reglamentado per mediu del decretu 3558 del 9 de payares de 1949, que amás describe de manera puntual la reproducción de la mayoría de los sos partes. L'escudu vixente na actualidá recueye tantu los elementos dictaminaos en 1834 como los descritos en 1924 y 1949, coles sos respeutives meyores estétiques.

L'escudu como símbolu nacional ye emplegáu pol Gobiernu ya instituciones estatales, siendo les úniques instituciones que pueden ostentalo de forma privativa. Tocantes al so diseñu esisten distintes versiones estilístiques, yá que a pesar de que les lleis y decretos vixentes describen cómo ten de ser la so reproducción, facer de forma incompleta y ensin tener en cuenta pa ello la ciencia de la heráldica, lo que dio llugar a ciertos vacíos que la comunidá polo xeneral enllenó de manera desaveniente dientro del dibuxu del blasón.

Descripción y diseñu del escudu editar

Elementos editar

D'alcuerdu a les lleis dictaes el 9 de mayu de 1834, 17 de mayu de 1924 y del 9 de payares de 1949, l'escudu nacional consta de los siguientes elementos, colos sos correspondientes significaos:[2]

El blasón tien forma suiza, en proporción de 6 d'anchu por 8 d'altu, estremáu en tres franxes iguales. Na faxa cimera, sobre campu azul va nel centru una granada d'oru con tarmos y fueyes de lo mesmo, abierta y nel so centru graneada de colloráu, que recuerda a la Nueva Granada, nome que llevó'l país hasta mediaos del sieglu XIX. A los dos llaos topen dos cornucopies: la de la derecha con monedes d'oru, y la de la izquierda con frutos tropicales. Estos cuernos simbolicen la riqueza y la bayura del suelu colombianu.

La faxa del mediu, sobre campu de color platino, va un gorru frigio coloráu enastado nuna llanza, que recuerda l'espíritu de la república y de la mesma, ye un símbolu universal de la llibertá.

Na faxa inferior va'l ismu de Panamá arrodiáu d'agües marines, sobre les cualos allúguense dos buques coles veles esplegaes, apaecen unu en cada Océanu: el Pacíficu y l'Atlánticu, como símbolu de que Colombia ye l'únicu país suramericanu bañáu por dos mares. Les veles esplegaes signifiquen el comerciu de Colombia colos demás países del mundu.

Sobre'l xefe del escudu allúgase'l Cóndor, que ye l'ave patriótica del país y simboliza la llibertá, ta representáu de frente, coles ales estendíes y mirando escontra la derecha; del so picu escolga una corona de lloreos de color verde y una cinta ondeante de color oro garrada al escudu y enxareyada na corona, na cual apaecen, en lletres negres, les pallabres Llibertá y Orde, el lema nacional del país.

L'escudu reposa sobre cuatro banderes diverxentes de la base, de les cualos los dos inferiores formen un ángulu de 90 graos, y los dos cimeros van dixebraes de les primeres n'ángulos de 15 graos. Estes banderes van recoyíes escontra'l vértiz del escudu.

L'escudu tuvo dellos cambeos estéticos nel añu 2004 mientres el mandatu del presidente Álvaro Uribe Vélez, que nun fueron sustanciales nel so diseñu.[1][3]

Especificaciones editar

Mientres les lleis dictaminaes el 9 de mayu de 1834 y el 17 de mayu de 1924 dispunxeron los elementos y la manera en qu'estos se distribúin dientro del blasón, la llei del 9 de payares de 1949 contién una detallada (pero incompleta) descripción de les especificaciones del escudu pa la so correuta reproducción, que les sos partes pertinentes son:[4]

  • El blasón tien forma suiza, con proporciones de seis (6) d'anchu per ocho (8) d'altu.
  • L'escudu ta estremáu en trés (3) faxes o campos iguales.
  • Ye erróneu afatar l'escudu con ribetes o cantos, como tamién estremar con ellos los trés campos.
  • La diestra y siniestra del escudu (derecha y esquierda, respeutivamente) determinar en rellación al escudu y non al observador.
  • El gorru tien de tar mirando a la derecha y un pocu deformado escontra riba por que de la impresión de la punta de llanza.
  • El mar del tercer cuartel debe de tar "ondeado de plata".
  • Los barcos de la tercer faxa son de color negru y tienen de tener a lo menos trés (3) palos y tar saleando escontra la derecha del escudu.
  • Les banderes tienen de salir del cantu inferior y non de tras del escudu.
  • El cóndor repara escontra la diestra en señal de Llexitimidá; asitialo escontra la siniestra significa Bastardía.

Imprecisiones nel diseñu editar

Errores heráldicos editar

Les ambigues descripciones de les distintes partes del escudu nes lleis del 9 de mayu de 1834 y 17 de mayu de 1924, sumaes a delles equivocaciones nes especificaciones daes na llei del 9 de payares de 1949 y a que nunca se tuvo en cuenta pa una correuta descripción del blasón la ciencia de la heráldica, dieron orixe a una variedá d'errores nel diseñu del blasón colombianu (dalgunos de los cualos entá se caltienen) que costó dellos años correxir. Los principales fueron:[5]

1. El cóndor: Como figura natural esta ave nun s'atopa nos llibros d'heráldica; por tanto tien de siguise pa la so posición y colores les mesmes regles que pal so símil más cercanu, esto ye l'águila. Acordies con esta afirmación, la posición del timbre del escudu de Colombia ten de ser un cóndor de frente coles sos ales abiertes (heráldicamente denomináu esplayáu o azarientu), cola cabeza vuelta escontra la derecha, la cola baxo y espardío y sofitando los sos pates sobre l'emblema. Por cuenta de que enantes desconocíase como tenía de ser la figura d'esta ave, la interpretación fecha na década de 1830 pol artista Pío Domínguez ponía de timbre una ave qu'a dures penes paez ser un cóndor, pero que nun pasa de ser un aguilucho cola cabeza contornada a la izquierda. Nes representaciones socesives, el cóndor dibuxábase mirando indistintamente escontra la diestra o la siniestra (anque los artistes na so mayoría optaben por esta postrera), ensin motivu dalgunu. En 1949 corrixóse la mirada de l'ave, pero non la so postura, polo qu'entá se-y dibuxa de forma contornada como si tuviera entamando'l vuelu.
2. Gorru frigio: Nel modelu del escudu de 1834, el gorru frigio de la segunda franxa miraba escontra la esquierda. Anque les figures que tán dientro del ámbitu del escudu nun siguen necesariamente les regles del timbre, faise indispensable que toes elles miren escontra'l llau diestru del escudu. Dicha equivocación permaneció hasta 1949, cuando de manera simultánea se reglamentaron la mirada del cóndor, los barcos y el gorru frigio.
3. Cantos y filetes: En versiones posteriores a 1890 añadiéronse-y al escudu borduras (tanto al blasón como a les separaciones de los campos) ensin dalguna esplicación o reglamentación. El decretu executivu de 1949 especifíca que l'escudu nacional nunca tien de teneles, pero'l so usu xeneralizáu a lo llargo del país fai d'este un error bien común y de difícil erradicación.
4. Dimensiones: Dende la so creación en 1834, nunca se determinaren les proporciones del escudu nacional colombianu. Ye en 1949 que per primer vegada estes son reglamentadas, pero diches dimensiones anguaño considérense "pecáu heráldicu", por ser demasiáu allargáu escontra la punta. Les midíes pa un escudu d'esta forma tienen de ser de 6 d'altu por 5 d'anchu, que son les más comunes dientro de la ciencia heráldica.

Correiciones al escudu editar

Por cuenta de que estos errores yeren perpetuaos mas non correxíos (el decretu 3558 de 1949, a pesar de detallar los pormenores de los elementos el blasón facer de forma parcial, polo cual solo enmendó delles errates pero non la so totalidá), l'historiador y heraldista Enrique Ortega Ricaurte, xefe del Archivu Nacional de Colombia a mediaos del sieglu XX, quien taba bien esmolecíu poles incesantes profanaciones a les armes patries, resolvió nel añu de 1954 interpretar l'Escudu Nacional acordies coles regles de la heráldica. D'esta forma detalló un escudu que puede aceptase como correutu. Dicha descripción publicar nel Diariu Oficial Nᵘ 28820 del 6 d'agostu de 1955 y que a la lletra diz:[5]

  • Campu del escudu: L'Escudu Nacional ye de forma suiza y tien de ser el mesmu designáu pola Llei del 9 de mayu de 1834. Va Tener cinco partes d'anchu per seis de llargu. En nengún casu llevara ribete o cantu (incisu "G" del artículu 336 del reglamentu de Serviciu de Guarnición, aprobáu por Decretu Non 3558 del 9 de payares de 1949 del Poder Executivu). Tien De dir terciáu en faxa, esto ye "estremáu en trés parles iguales, dixebraes por dos paraleles horizontales".
  • Banderes: Los cuatro banderes qu'afaten l'escudu, que nun son parte integrante d'él, van tener el mesmu enclín que les que figuren nel aprobáu polos llexisladores de 1834. Los sos colores y disposición son los fitos pol Decretu del 26 de payares de 1861 del xeneral Tomás Cipriano de Mosquera, Presidente Provisional de los Estaos Xuníos de Colombia; "estes banderes van recoyíes escontra'l vértiz del escudu" (Artículu V del Decretu 861 del 17 de mayu de 1924 del presidente de la República de Colombia).
  • Cóndor: El Cóndor que simboliza la llibertá, ta representáu de frente coles ales estendíes y mirando escontra la derecha, "por ser más noble". Del so picu va escolgar una corona de lloréu de verde; y nuna cinta ondeante, garrada del escudu y enxareyada na corona, va escribise, sobre oro, con lletres negres: LLIBERTÁ Y ORDE.

Versiones utilizaes polos organismos estatales editar

Colombia caltuvo les carauterístiques del so blasón de forma cuasi invariable dende 1834 hasta que foi definitivamente reglamentado en 1949. Sicasí y a pesar de que les lleis indiquen como ten de ser l'emblema, esisten delles versiones estilístiques, xeneraes por una mala interpretación de los componentes que tán indicaes nos distintos decretos y lleis. Adicionalmente, delles versiones incorporaron elementos que nun tán regulaos, tales como les orles que s'atopen nos emblemes utilizaos poles entidaes gubernamentales, que amás interpretaron de distinta manera otros detalles incluyíos nésti (por casu, el cóndor y les cornucopias).

D'ente tolos elementos el que más se tresformó col trescurrir del tiempu foi la última franxa, que contién el ismu de Panamá: nun principiu reglamentado como de color azul con mares de plata, evolucionó hasta anguaño ser dibuxáu en color verde arrodiáu de mares n'azul. Ésti cambéu de color deber al reemplazu del campu verde que sostenía'l blasón pola cola na parte inferior, onde se recueyen les banderes llaterales; depués el diseñu popularizar pola so harmonía cromática que modificó de facto l'últimu campu del escudu nacional (magar ésti nunca se reformó na norma).

Versiones heráldiques Versiones de les entidaes gubernamentales
 
 
 
 
 
 
Versión del escudu nacional de Colombia debidamente interpretada, acordies colos decretos que lu crearon y modificaron y en concordanza coles normes heráldiques.[6] Versión heráldica del escudu nacional de Colombia con mares n'azul ya ismu en verde. Versión con orles en mariellu, mares n'azul ya ismu en verde, d'usu xeneralizáu nel país. Versión utilizada anguaño pola Presidencia de la República, que cunta colos cambeos estéticos realizaes nel 2004.[3][1] Dichu escudo nun cumple coles normes heráldiques, nin coles lleis y decretos que regulen l'emblema. Versión utilizada pola Presidencia de la República nes décades de 1950 y 1960. Dichu escudu basar nel dibuxu que fixera l'historiador Enrique Ortega Ricaurte pal so reseña publicada nel Diariu Oficial del 6 d'agostu de 1955.[5] Versión utilizada pola Cámara de Representantes hasta 2008. Esta versión del escudu tien proporciones esaxeraes, yá que el so altor dobla'l so anchu.

Historia editar

Primeros escudos editar

Mientres la dominación española, l'escudu del monarca reinante yera l'utilizáu como símbolu de los sos diversos reinos y señoríos. Dichu blasón (conocíu davezu como les Armes del Rei), camudaba cuando un nuevu monarca xubía al tronu, de conformidá coles regles de la heráldica. Los monarques españoles que reinaron sobre Colombia (Isabel la Católica, Fernando el Católicu, Xuana la Lloca, Carlos I, Felipe II, Felipe III, Felipe IV, Carlos II, Felipe V, Lluis I, Fernandu VI, Carlos III, Carlos IV y Fernandu VII), tuvieron cada unu'l so propiu emblema, distintu del de los demás. Per otra parte, delles ciudaes o villes sí cuntaben con escudu propiu, que yera dau per mediu de Reales Cédules.

El primer escudu de Colombia, como una entidá conxunta, foi aquel conferíu nun principiu a la ciudá de Santa Fe de Bogotá y a la so provincia por Carlos V, na Real Cédula emitida en Valladolid el 3 d'avientu de 1548, y que se convirtió en 1717 nel escudu del Virreinatu de la Nueva Granada.[6] Dichu escudu taba conformáu por una águila coronada d'oru en campu de lo mesmo, que les sos pates sosteníen dos granaes de gules, con bordura d'azur que llevaba como orla nueve granaes d'oru, que, según delles fontes, representaben los nueve provincies que nesi tiempu conformaben el virreinatu. Dende 1932 dichu emblema ye'l escudu de Bogotá.[7]

   
Virreinatu de la Nueva Granada Provincies Xuníes de la Nueva Granada
1717 — 1819 1815 — 1816[8]
 
Escudu provisional de les Provincies Xuníes de la Nueva Granada en 1814.[9]

L'escudu del virreinatu foi abandonáu mientres la dómina del berru d'independencia, yá que se buscaba establecer a la Nueva Granada como un estáu independiente, y los sos símbolos teníen d'alloñar lo más posible de los adoptaos mientres la colonia, que representaben les atadures a la realeza española. Ente 1810 y 1812, aquelles provincies que nun queríen permanecer sol amparu colonial español xunir pa formar la primer república na historia nacional de Colombia, que denominóse oficialmente Provincies Xuníes de la Nueva Granada y que la so capital foi Tunja.

Depués d'alcordar la forma de gobernar el país, los representantes de caúna de les rexones que conformaben la federación axuntar mientres l'añu de 1814 en Congresu, pa llegar a dellos convenios sobre diversos asuntos d'interés nacional, ente ellos p'afitar los emblemes que teníen d'usase pa identificar a la nueva república frente a les demás. En tal Congresu los delegaos de les Provincies Xuníes dieron orixe al primer escudu nacional de Colombia. Este contenía numberosos elementos propios de la naciente república: el volcán Chimborazo, el cóndor andín, el saltu del Tequendama, el ismu de Panamá, delles granaes abiertes, un arcu, un carcaj y una flecha vertical; tou ello arrodiáu per un círculu cola lleenda “Provincies Xuníes de la Nueva Granada”. La llei que lo reglamentó foi dada'l 14 de xunetu de 1815 y sancionada el 14 de payares del mesmu añu, que amás apurría una detallada descripción de los colores que tenía de llevar el blasón:

Llei del 14 de xunetu de 1815, sancionada'l 14 de payares de 1815[10]

Sobre los elementos del escudu nacional:

Va Ser l'escudu nacional acuarteláu pa la distribución de los signos qu'estremen y caractericen a la Nueva Granada, a saber:

Nel primer cuartel va figurar el Chimborazo refundiando llapaes de fueu pela parte de Altizana; nel segundu, el cóndor n'actitú d'alzar el vuelu y cola garra llevantada; nel terceru, la cascada del Tequendama; nel cuartu l'ismu de Panamá y dos barcos a los sos llaos, pa denotar los dos mares. El sobretou va ser una granada abierta.

El timbre un arcu y una aljaba con fleches n'aspa, y una d'estes vertical. La guirlanda compuesta de granaes y cañes afechiscamente enxareyes, orlará la so contorna; y últimamente va ponese na so circunferencia sobre los colores de la bandera nacional la divisa “Provincies Xuníes de la Nueva Granada”.


Sobre los esmaltes del escudu nacional:

El primer cuartel ye d'azul con un cuetu d'oru de dos cima, la más alta superada de plata y l'inferior de gules, representando'l Chimborazo de Quito, a quien la naturaleza coronó de nieve y fueu;

El segundu de púrpura, con utre cóndor, azarientu, de sable, cabeza y gargüelu de gules, picu y piernes d'oru, cola garra derecha llevantada;

El terceru de sinople, en banda dentada y ondeada de plata, representando la cascada del Tequendama na provincia de Cundinamarca;

El cuartu de plata, en banda denticulada de sinople, acompañada de dos barcos de sable, representando l'ismu de Panamá;

El sobretou d'azul con una granada d'oru abierta de gules fustada y guarnida de fueyes de sinople, aludiendo al nome y signu con que se conoció ésta parte del globu;

El timbre, un arcu y un carcaj con fleches n'aspa d'oru emplumaes, éstes d'azul y gules, y una d'elles vertical de sable, armada d'oru en barra detrás del escudu; esti arrodiáu d'una guirlanda de granaes d'oru abiertes de gules, fustada y guarnida de fueyes de sinople y floriada de púrpura;

Envueltu tou en tres bandes d'oru, sinople y gules, que son los colores de la bandera y pabellón nacional; la divisa “Provincies Xuníes de la Nueva Granada” en lletres d'oru sobre vender de sinople.

Al par de les Provincies Xuníes establecer ente 1812 y 1815 un gobiernu autónomu en Cundinamarca, lideráu por Antonio Nariño. Este creó un escudu conformáu por una águila de sable coles ales abiertes, en que la so garra derecha empuñaba una espada vuelta escontra riba y na garra izquierda una granada, sobre que la so cabeza alzar un gorru frigio. Amás dellos fragmentos de cadena rota taben en redol de l'águila. Na parte cimera llevaba'l lema “Morrer o Vencer”, y envolubrando tol escudu diba'l lletreru “Gobiernu Llibre ya Independiente de Cundinamarca”. Esti blasón foi abandonáu cuando'l términu del conflictu ente federalistes y centralistes llevó a l'anexón de Cundinamarca per parte de les Provincies Xuníes de la Nueva Granada, pa depués ser retomáu en 1886 como'l emblema del departamentu de Cundinamarca.[11]

Escudos de la Gran Colombia editar

Ante la inminente independencia definitiva del país, los próceres de les campañes llibertadores decretaron la unión territorial y política de Venezuela, la Nueva Granada y Ecuador mientres el congresu de Angostura, quedando asina creada la Gran Colombia el 15 de febreru de 1819. En dicha convención establecióse que provisionalmente l'escudu y la bandera de la nación seríen los hasta entós usaos per Venezuela, "por ser más conocíos".[12]

     
1819 — 1820 1820 — 1821 1821 — 1830

Francisco de Paula Santander, que daquella yera vicepresidente del departamentu de Cundinamarca (nome que se-y dio a tola Nueva Granada mientres foi parte de la Gran Colombia), decretó'l 10 de xineru de 1820 el diseñu d'un nuevu escudu nacional, por cuenta de la falta de conocencia sobre les carauterístiques de les armes de Venezuela. Este constaba d'un blasón de forma suiza, qu'en campu d'azur exhibía un cóndor, que llevaba nes sos pates una espada y una granada (como nel escudu de Cundinamarca decretáu por Nariño). Na zona inferior atopábase una esfera de fierro, del cual partía una cadena de 10 estrelles (poles diez provincies de la nación) y sobre esta había una llapada de fueu. Na zona cimera del escudu atopaba una guirlanda de lloréu, y tou taba arrodiáu pola Orde de los Llibertadores y una cinta col lema “Vixit et Vincit et Amore Patriae”, qu'en llatín significa "Vivió y morrió, y ello, por amor a la Patria". El 12 de xunetu de 1821 el Congresu Nacional decretó qu'esti escudu y la bandera venezolana seríen los nuevos símbolos provisionales de la República.[10]

L'escudu anterior foi reemplazáu pol primer escudu oficial de la Gran Colombia, que foi establecíu pola llei del 6 d'ochobre de 1821, depués d'asocedíu'l Congresu de Cúcuta, so los siguientes términos:

Llei del 6 d'ochobre de 1821[10]

Considerando: que pol Artículu 11 de la Llei Fundamental de la República correspuénde-y designar les armes que tienen d'estremala no viniente ente les naciones independientes de la tierra, vieno en decretar y decreta lo siguiente:

Artículu 1: va usase d'equí p'arriba, en llugar d'armes, de dos cornucopias llenes de frutos y flores de los países fríos, templaos y templaos, y de les fases colombianes que se van componer d'un hacecillo de les llances cola segur trevesada, arcos y fleches cruciaos, arreyaos con cinta tricolor pela parte inferior.

Artículu 2: El gran sellu de la República y sellos del despachu van tener grabáu esti símbolu de la bayura, fuercia y unión con que los ciudadanos de Colombia tán resueltos a sostener la so independencia, cola siguiente inscripción na circunferencia: “República de Colombia”.

Depués de la incorporación de la Provincia Llibre de Guayaquil en 1822, plantegó modificar l'escudu grancolombiano per última vegada; dellos documentos oficiales de la dómina amuesa la impresión de distintos modelos, sicasí nun esiste una documentación como una llei o decretu que demuestre que efeutivamente se reglamentó un nuevu emblema.[13] El diseñu propuestu constaba d'un escudu de forma inglesa estremáu en tres campo, cada unu d'un color de la bandera. D'estos cuarteles el superior, d'azur, tenía tantes estrelles como departamentos tuviera la República; por ello tuvo trés nun empiezu, depués seis, darréu nueve y finalmente dolce. Nel campu inferior esquierdu, de gules, topábase un caballu cerbunu, símbolu de llibertá y nel cuartel restante, d'oru, víase un cetru rotu, representando a la monarquía destruyida. Na zona cimera del escudu llevaba un cóndor coles ales estendíes y na zona inferior una cinta cola lleenda “Ser Llibre o Morrer”. Como tenantes l'escudu llevaba a un vieyu con una maza na so izquierda y a los sos pies una ánfora arramando agua cola lleenda “Orinoco”; y a la so derecha una ninfa con una caña d'olivar na so mano y a los sos pies otra ánfora asemeyada cola lleenda “Madalena”.[10]

Escudos de la Nueva Granada editar

Depués de la desapaición de la Gran Colombia en 1830, los trés países que se conformaron (Estáu de Venezuela, Estáu del Ecuador y la República de la Nueva Granada) siguieron usando los mesmos emblemes (bandera y escudu) de forma provisional, hasta decretar insinies propies. D'esta miente asocede que dende 1830 hasta 1834 la Nueva Granada, convertida en república, usó'l mesmu escudu grancolombiano, tan solo añadiendo'l lema “Estáu de Nueva Granada” nel so bordura pa estremalo del emplegáu polos sos vecinos.[10]

   
Estáu de la Nueva Granada República de la Nueva Granada
Confederación Granadina
1830 — 1834 1834 — 1861[14][15]
 
Escudu propuestu en 1833 pa la República de la Nueva Granada.[16]

En 1833 el doctor Alejandro Vélez presentó al congresu un proyeutu de bandera y d'escudu pal país, siendo la primera aquella mesma que foi usada poles Provincies Xuníes de la Nueva Granada en 1815 pero coles sos franxes en forma vertical. L'escudu en tantu yera de forma suiza y taba estremáu en tres cuarteles, el superior en azur llevaba un par de cornucopias y una granada, toes doraes, en símbolu de la riqueza del país. Nel campu central, de gules, un caballu cerbunu de plata en signu de la independencia de la república. Na punta, en campu de plata, l'ismu de Panamá en azur, arrodiáu de dos barcos en sable, unu en cada océanu. Por timbre llevaba una corona de lloréu en sinople sostenida por un cóndor de sable. Como tenantes del escudu taben les efixes de la Xusticia y la Llibertá nuna túnica de plata. Anque'l proyeutu pasó gran parte de los alderiques nel congresu, nun foi redactada nenguna llei que la ratificara como'l blasón nacional.[10]

Al añu siguiente'l xeneral Francisco de Paula Santander, presidente de la República de la Nueva Granada, definió la forma y elementos básicos del actual escudu de Colombia per mediu de la llei 3 del 9 de mayu de 1834, que na so mayoría permanecieron intactos:

Llei 3 del 9 de mayu de 1834[14][17]

Artículu 1: Les armes de la Nueva Granada van ser un escudu estremáu en trés faxes horizontales, que van llevar na cimera, sobre un campu azul, una granada d'oru, con tarmos y fueyes del mesmu, abierta y graneada de colloráu. A cada unu de los sos llaos va dir una cornucopia d'oru, inclinaes y virtiendo escontra'l centru, monedes la del derechu y la del esquierdu frutos de la zona chorniza. El primeru denota el nome que lleva esta República, y el segundu la riqueza de les sos mines y la feracidad de les sos tierres.

Artículu 2: Na del mediu, sobre campu de color platino, un gorru coloráu enastado nuna llanza, como símbolu de la llibertá y de un metal precioso que ye propiu d'esti país.

Artículu 3: Na inferior va llevar l'ismu de Panamá d'azul, los dos mares ondeados de plata, y un navío colos sos veles esplegaes en cada unu d'ellos, lo que va indicar la importancia d'esti preciosu gargüelu, que forma parte integral de la República.

Artículu 4: Va Tar l'escudu sosteníu na parte cimera por una corona de lloréu, de verde, pendiente del picu d'un cóndor, coles ales esplegaes; y nuna cinta ondeante, garrada al escudu y enxareyada na corona, va escribise sobre oro con lletres negres esti lema: "Llibertá y Orde".

Artículu 5: L'escudu va folgar sobre un campu verde, afatáu de delles plantes menudes.

Les banderes llaterales qu'acompañaben l'escudu nun fueron llexislaes en dicha norma. Estes vinieron incorporase por un error d'interpretación, una y bones el 27 de mayu de 1834 el Secretariu del Interior y Rellaciones Esteriores d'aquella dómina, doctor Lino de Pombo, unvió al so homólogu de la Secretaría del Despachu de Guerra y Marina una copia del decretu que dictaminó l'escudu y bandera nacional xunto colos modelos d'estos. Lino de Pombo asitió los pabellones de la marina mercante (la cual contenía una estrella de plata d'ocho puntes nel centru) y de l'armada (col blasón nacional na franxa azul) a les bandes del escudu como amuesa, magar esclarió en dichu documentu que nun formaben parte íntegra del mesmu. Al paecer el modelu provistu de banderes llaterales tomóse como un tou y a partir d'ellí foi'l que s'usó en tolos actos oficiales.[10]

 
Escudu usáu pola República de la Nueva Granada ente abril y avientu de 1854, mientres la dictadura del xeneral José María Melo.
 
Escudu usáu pola República de la Nueva Granada mientres avientu de 1854. Dichu emblema al paecer foi tomáu d'una interpretación fecha en Francia del escudu decretáu en 1834, que apaeció en dellos documentos d'esi país y taba más conforme colos cánones de la heráldica.

En 1854, depués del golpe d'estáu encabezáu por José María Melo, l'escudu foi camudáu mientres unos pocos meses (del 17 d'abril al 4 d'avientu). Esti escudu taba conformáu por un fasces horizontal sobre'l cual acurríase un cóndor con una caña de lloréu na so pata visible, a la izquierda d'esti topaba un blasón cortáu (estremáu en dos cuarteles), en que'l so campu cimero había una granada y nel inferior l'ismu de Panamá en sinople. Tres el blasón atopaben trés banderes nacionales, y na zona cimera del escudu taba una estrella de cinco puntes. Sobre'l fasces acurríase una cinta de plata col lema “Ab Ordine Libertas” (Al serviciu de la Llibertá), que taba en concordanza col lema "Llibertá y Orde" usáu pola República Neogranadina.[18]

Sábese igualmente qu'una vegada que foi depuestu Melo a finales de dichu añu, la República de la Nueva Granada usaba otru modelu d'escudu. Dichu blasón consistía nel mesmu que foi reglamentado por Santander pero con notables diferencies nos sos adornos esternos. Por casu les banderes llaterales nun yeren dos sinón seis, trés a cada llau; el cóndor en llugar de topase en vuelu, posábase sobre'l blasón; y tol escudu se emplazaba sobre dos cañones cruzaos, seis bales puestes en pirámide y un terrazado de sinople. Sicasí en dicha versión la faxa central del gorru frigio yera bien angosta, tratándose de formar la figura heráldica llamada ceñidor o acolumbra, que ye una pieza honorable menguada.[19]

Darréu'l gobiernu de la Confederación Granadina siguió usando los mesmos emblemes de la República Neogranadina ensin mayores cambeos, tan solo añadiendo un aru ovaláu de gules qu'envolubraba tol escudu a manera de marcu. En dichu óvalu imprimíase'l nome del país, xeneralmente en lletres doraes, y 8 estrelles d'ocho puntes como símbolu de cada unu de los estaos de la confederación. El so usu más profuso atopar nos emblemes estatales, yá que nestos amás del nome del país tamién se rexistraba'l nome del estáu al cual representaba.[19]

Escudos depués del cambéu definitivu de nome a Colombia editar

En 1861 el xeneral Tomás Cipriano de Mosquera fíxose presidente del país, y una de les sos primeres aiciones foi camudar el nome del país al d'Estaos Xuníos de Colombia. Al declarase la federación, acarretóse un cambéu nos símbolos patrios, ente ellos la disposición de les franxes de la bandera, lo qu'afectó'l diseñu les banderes llaterales del escudu. Mosquera decretó que les armes del país seríen les mesmes de la Confederación Granadina, col aditamento que sobre ésti habría un arcu compuestu por 9 estrelles d'ocho puntes, que representaben a cada unu de los Estaos Soberanos en que s'estremaba'l país. L'escudu taba enmarcáu por un óvalu coloráu, nel cual grabábase'l testu “Estaos Xuníos de Colombia” xunto colos nueve estrelles d'ocho puntes que se repitíen na zona inferior del óvalu.

     
Estaos Xuníos de Colombia República de Colombia República de Colombia
1861 — 1886[20] 1886 — 1924[19][21] 1924 — Presente[1][4][22]
 
Escudu de Colombia na fachada del Palaciu de la Cultura Rafael Uribe Uribe, allugáu en Medellín y fecháu en 1927. Magar esti escudu cumple con delles de les carauterístiques descrites na llei del 17 de mayu de 1924, el cóndor entá presenta la so mirada a la siniestra.

Depués del desenllaz de la guerra civil de 1885, el nome del país foi finalmente camudáu en 1886 pol qu'anguaño ostenta: República de Colombia. Esto implicó nuevos cambeos nel escudu nacional. Nel decretu 838 del 5 de payares de 1889 ordenar la supresión de los nueve estrelles federales (yá que el país adoptara'l sistema unitariu) y el cambéu de la lleenda pola de “República de Colombia”.[21][23] Amás, l'empléu posterior tresformó l'óvalu coloráu nun círculu, que anguaño solo utilizar pa enmarcar l'escudu n'insinies oficiales del Estáu, como l'usáu nel estandarte presidencial.

Los últimos cambeos significativos fueron establecíes pol decretu 861 del 17 de mayu de 1924,[22] qu'estableció que l'allugamientu de les banderes sería la siguiente: los dos inferiores formando un ángulu de noventa graos (90º) ente sigo y los dos cimeros dixebraes de les primeres n'ángulos de quince graos (15º), siendo estes recoyíes nel vértiz del blasón, lo cual esanició definitivamente'l suelu verde que teníen les versiones anteriores del escudu; dichu cambéu repercutió nel color del ismu de Panamá; esti agora vendría ser pintáu en verde (munches versiones posteriores faen paecer qu'a partir d'este mesmu momentu los mares, antes de plata, agora seríen coloriaos n'azul). Amás, per mediu del decretu 3558 emitíu'l 9 de payares de 1949, establezse que'l cóndor mira a la diestra del escudu en señal de llexitimidá de la nación colombiana.[4]

Cambeos propuestos al escudu editar

Dende hai aproximao un llustru vien plantegándose, de parte de delles cañes polítiques, la necesidá d'un cambéu nel escudu d'armes nacional. Les principales propuestes manifiesten l'enfotu de modificar, en dellos casos ensin considerar les normes de la heráldica o la tradición histórica, los elementos fundamentales del emblema.

Dalgunos d'estos críticos argumentaron que l'escudu d'armes ye obsoleto y anacrónicu. Por casu, díxose que'l cóndor andín ye una especie bien amenazada nel país, con apenes 100 exemplares cruciando'l paisaxe, y dada la so naturaleza d'alimentase de carroña, ye un animal con un perfil bien baxu pa representar una nación. La granada, al ser un frutu del Mediterraneu, nun ye anguaño cultivada en Colombia y el gorru frigio ye d'orixe griegu. D'últimes suxurióse camudar tamién l'ismu de Panamá, yá que esti yá nun pertenez a Colombia.

Ismu de Panamá editar

 
Escudu propuestu en 2009 pol gobernador del departamentu de Sucre, Jorge Barraza Farak, pa la República de Colombia, reemplazando'l gorru frigio pol sombreru vueltiao.[24] Felicidad propuesta igualmente recueye'l so símil plantegada nel Congresu de la República pol representante Dayro Bustillo en 2008, na cual pretendía camudase l'ismu de Panamá poles isla de San Andrés y Providencia.[25]
 
Ente les propuestes pa modificar l'escudu nacional ta la de camudar la forma que correspuende al llamáu estilu suizu por una contorna cola forma del croquis del mapa de Colombia estremáu en trés faxes, como l'equí amosáu.

Mientres 2007 y 2008 cursó nel Congresu de la República un proyeutu de llei'l cual contemplaba sustituyir el ismu de Panamá poles isla del Archipiélagu de San Andrés y Providencia, y de la mesma tamién proponía la unificación de los elementos de la primer franxa en frutes exótiques; dicha iniciativa diose porque dellos congresistes, primordialmente pol representante Dayro Bustillo del departamentu de Bolívar, consideraron que Panamá, al dexar ser parte del territoriu colombianu dende 1903, nun tendría de tener representación nel emblema nacional. Dicha resolución xeneró un ampliu alderique sobre si yera posible modificar tan fondamente l'escudu nacional, que los sos componentes fueron históricamente constantes dende la creación del mesmu en 1834.[25]

La propuesta xeneró reaiciones atopaes tanto a favor como en contra. Por casu la senadora Luz Elena Restrepo, comentó lo siguiente: "Pa mi ye pervalible sacar a Panamá del escudu. La perda de Panamá foi un procesu que ye símbolu de corrupción. Si nun emblema patriu tiense una enerxía tan negativa, hai que sacala".[25]

Sicasí, l'historiador Jorge Orlando Melo comentó que ye "innecesariu" camudar l'escudu. "Les banderes y los escudos tienen una razón histórica. Nun creo que seya necesariu quitar al escudu'l cóndor, porque se ta acabando nos Andes. O que vaigamos quitar el cuernu de la bayura del escudu porque la riqueza nun se ve. O que quitemos a Panamá, porque la perdimos". Melo tamién resalta que munchos países cunten con emblemes con referencies "que yá nun tienen vixencia". Amás, afirma que l'ismu de Panamá nel escudu colombianu fai mención a daqué qu'inda tien Colombia, como ye la zona del Darién y les mariñes sobre l'Atlánticu y el Pacíficu, pos ye l'únicu país de Suramérica que tien mariñes sobre dambos océanos.

Esti discutiniu non solo afectó al pueblu y gobiernu colombianos, sinón que tuvo repercusiones en Nicaragua, por cuenta de que dambos países sostienen un pleitu pola soberanía del archipiélagu de San Andrés, Providencia y Santa Catalina y les sos agües circundantes. El gobiernu nicaragüense ver como un intentu de Colombia de reafitar la so autoridá sobre les islles, ensin que naquel momentu la Corte Internacional de Xusticia dictara norma dalguna que diera per esclariada tal cuestión.[25]

Gorru frigio editar

Arriendes de la ponencia presentada en 2007 na cual contemplábase camudar l'ismu de Panamá poles isla de San Andrés y Providencia, presentáronse dellos discutinios sobre'l conteníu de les franxes, cuantimás pa reemplazar el gorru frigio del sector central, símbolu de la llibertá de los esclavos. Al nun conocer el verdaderu significáu ya importancia universal de dichu emblema, los congresistes plantegaron nel so reemplazu'l sombreru vueltiao, que foi declaráu Símbolu Cultural de la Nación pol Congresu de Colombia por aciu la Llei 908 del 8 de setiembre de 2004.[26]

Finalmente, el 10 d'ochobre de 2009 el gobernador del departamentu de Sucre, Jorge Barraza Farak, fixo oficial la propuesta d'amestar esti sombreru al escudu nacional. En felicidá propuesta'l mandatariu espresó que se debería reemplazar el gorru frigio pol sombreru vueltiao, prinda carauterística del colombianu y obra artesanal del Caribe, ya igualmente que se camude la imaxe del ismu de Panamá pola del archipiélagu de San Andrés y Providencia.[24]

Forma del escudu y cóndor de los Andes editar

A principios de 2008 dellos miembros de la comisión Segunda de la Cámara de Representantes buscaben reemplazar el cóndor por otra ave que representara meyor la identidá de la nación, según les sos opiniones, por ser una especie bien amenazada y amás ser carroñera.[27]

Mientres dicha sesión y con base en formular, empezaron a surdir proposiciones de too tipu per parte de los congresistes, llanzaes ensin consultar normes de la heráldica nin tanto la hestoria. Ente elles la de sustituyir el cóndor por cualesquier otra ave colombiana. Ésta anicióse d'una propuesta que plantegaba suprimir l'actual forma del blasón que correspuende al llamáu estilu suizu, por un marcu col croquis del mapa de Colombia (magar los congresistes referir a este col nome de "mapa físicu de Colombia") estremáu en tres franxes,[27] por cuenta de que el actual tratar d'un "escudu d'armes español". Pero como'l nuevu "marcu" del escudu sería'l mapa, totalmente irregular, sería imposible qu'ellí se posara un cóndor, ave qu'amás ta en peligru d'estinción. Entós propunxeron camudar l'animal y pidieron ellaborar una llista de los que podríen ser simbólicos.[27]

Otres propuestes editar

Nes sesiones de 2007 y 2008 tamién se suxurieron que nel nuevu escudu tendríen d'apaecer otros elementos nacionales como les flores, el café, los Llanos Orientales, la Sierra Nevada ya inclusive los traxes típicos.

Finalmente otra proposición recoyía la idea d'amestar a la cinta ondeante dorada, que tien la inscripción "Llibertá y Orde", la pallabra "Democracia".[27]

Regulación y usu editar

 
Escudu utilizáu pol Presidente de Colombia nos sos actos protocolarios.
 
L'escudu de Colombia nel emblema de la Policía Nacional.

L'escudu de Colombia, xunto cola bandera y l'himnu, tán reglamentados per mediu del decretu 1967 del 15 d'agostu de 1991.[28] No referente al escudu, el decretu dispón lo siguiente:[17]

  • L'escudu de Colombia solo tien d'usase na Bandera Nacional del Presidente de la República, nes Banderes de Guerra, nos membretes de papel, sobres, etc., por aciu los cualos se ventilen asuntos puramente oficiales. Sicasí puede esculpise en monumentos, ilesies, capiyes, panteones o campusantos militares, cuarteles, buques, centros docentes y otros llugares, siempres qu'axunten condiciones de severidá, seriedá y respetu.
  • L'escudu puede usase en medios publicitarios solamente cuando dichos mensaxes traigan a la formación d'un sentíu nacionalista o realcen los valores patrios.
  • Cuando s'usen los Símbolos Patrios en prendes de vistir, oxetos y eventos, tienen de llevase col mayor respetu y decoro.
  • Ye obligación de tolos establecimientos d'educación del país tener Bandera y Escudu Nacional, que tienen de caltenese col mayor respetu y dignidá nuna aula principal o salón d'actos.
  • Asina mesmu ye obligación de los educadores y padres de familia fomentar el cultu a los Símbolos Patrios. Como refuerzu a esti cultu, mínimu una vegada al mes tien d'efeutuase un actu nel cual l'alumnu que más s'estremó debi izar la Bandera Nacional, mientres la comunidá estudiantil entona l'Himnu Nacional pa fomentar l'espíritu patrióticu de los ciudadanos.

Sanciones editar

L'antiguu Códigu Penal colombianu (Decretu 100 de 1980) disponía nel so capítulu primeru (Artículu 117) que quien ultraxara públicamente los símbolos patrios de Colombia, esto ye l'himnu, la bandera o l'escudu nacional, incurriría en traición a la Patria y tendría de cumplir una condena en prisión de seis (6) meses a dos (2) años.[29]

Darréu, cola espedición de la Llei 599 de 2000, la pena de prisión foi esaniciada pol art. 461 y reemplazada por multa. Sicasí, la norma foi declara inexequible pola Corte Constitucional (fuera del ordenamientu xurídicu y por tanto ensin aplicación) por aciu sentencia C-575 de 2009.[30][31]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Presidencia de la República de Colombia. «Símbolo Patrios». Archiváu dende l'orixinal, el 19 de marzu de 2009. Consultáu'l 20 de setiembre de 2009.
  2. Joaquín Piñeros Corpas. «Símbolo Patrios de Colombia». Consultáu'l 22 d'agostu de 2010.
  3. 3,0 3,1 Caracol Radio (ed.): «Respuenden por cambeos al escudu de Colombia» (6 d'ochobre de 2004). Consultáu'l 10 de xunetu de 2009.
  4. 4,0 4,1 4,2 Universidá Distrital Francisco José de Caldas. «Símbolo Patrios». Archiváu dende l'orixinal, el 11 de febreru de 2011. Consultáu'l 22 d'agostu de 2010.
  5. 5,0 5,1 5,2 García, Julio César (2000). Himno y Símbolos de La nuesa Colombia. Camer Editores, Bogotá. ISBN 958-33-1489-7.
  6. 6,0 6,1 Club Lancita. «Evolución Histórica del Escudu de Colombia». Consultáu'l 20 de setiembre de 2009.
  7. Alcaldía de Bogotá. «Escudo de Bogotá». Consultáu'l 20 de febreru de 2010.
  8. Muséu Nacional de Colombia. «Escudo d'armes de les Provincies Xuníes de la Nueva Granada (acuarela de Liborio Zerda, ca. 1892)». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de xunu de 2012. Consultáu'l 1 d'avientu de 2010.
  9. Jaume Olle. «Independencia de Colombia». Consultáu'l 1 d'abril de 2011.
  10. 10,0 10,1 10,2 10,3 10,4 10,5 10,6 Ortega Ricaurte, Enrique (1954). Heráldica Nacional. Bancu de la República, Bogotá.
  11. Gobernación de Cundinamarca. «Escudo de Cundinamarca». Consultáu'l 20 de febreru de 2010.
  12. «escudu venezolanu.html Escudo de Venezuela». Archiváu dende l'escudu venezolanu.html orixinal, el 21 de mayu de 2009. Consultáu'l 12 de xunetu de 2009.
  13. Estrada Guzmán, Eduardo (2007). Iris/La Bandera_del Iris_llibro.pdf La Bandera del Iris 1801 - 2007, La Bandera Tricolor y l'Escudu de la República del Ecuador, 1830 - 2007. ISBN 978-9978-45-908-9.
  14. 14,0 14,1 Lino de Pombo. «Recopilación de lleis de la Nueva Granada - Llei 3 Mayu 9 de 1834 (páx. 24)». Consultáu'l 17 de xunetu de 2009.
  15. Ministeriu de Cultura de Colombia. «Escudo d'armes y pabellón de la Nueva Granada (acuarela orixinal)». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de xunu de 2012. Consultáu'l 8 d'ochobre de 2010.
  16. Ministeriu de Cultura de Colombia. «Propuesta d'escudu d'armes pa la Nueva Granada (acuarela orixinal)». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de xunu de 2012. Consultáu'l 8 d'ochobre de 2010.
  17. 17,0 17,1 «Escudo de Colombia». Consultáu'l 12 de xunetu de 2009.
  18. Fernando Restrepo Uribe. «L'Escudu de Colombia». Biblioteca Luis Ángel Arango. Consultáu'l 12 de xunetu de 2009.
  19. 19,0 19,1 19,2 Castrillón M., Aurelio (1961). Historial de les Banderes y Escudos Nacionales. Revista de les Fuercies Armaes de Colombia, Bogotá. Nun tien ISBN.
  20. Muséu Nacional de Colombia. «Escudo d'armes de los Estaos Xuníos de Colombia (oleu sobre madera)». Consultáu'l 1 d'avientu de 2010.
  21. 21,0 21,1 Comisión Nacional de Televisión. «Decreto 838 de 1889». Consultáu'l 12 de xunetu de 2009.
  22. 22,0 22,1 Comisión Nacional de Televisión. «Decreto 861 de 1924». Consultáu'l 22 d'agostu de 2010.
  23. Jaume Olle. «República de Colombia». Consultáu'l 25 d'agostu de 2009.
  24. 24,0 24,1 Lluz Victoria Martínez (15 d'ochobre de 2009). El Tiempu (ed.): «sombreru-vueltiao-al escudu nacional-propunxo-el gobernador-de-sucre_6362847-1 Amestar el sombreru vueltiao al Escudu Nacional propunxo'l Gobernador de Sucre». Consultáu'l 20 de febreru de 2010.
  25. 25,0 25,1 25,2 25,3 Hernando Salazar (1 d'ochobre de 2008). BBC Mundu (ed.): «Polémica por un escudu». Consultáu'l 12 de xunetu de 2009.
  26. Senáu de la República de Colombia. «Ley 908 de 2004». Consultáu'l 8 de xineru de 2011.
  27. 27,0 27,1 27,2 27,3 Rodrigo Silva (4 d'abril de 2008). Caracol Radio (ed.): «Busquen un animal pa reemplazar al cóndor nel escudu nacional de Colombia». Consultáu'l 20 de febreru de 2010.
  28. Alcaldía de Bogotá. «Decreto 1967 de 1991». Consultáu'l 13 de xunetu de 2009.
  29. Alcaldía de Montería. «Códigu Penal». Consultáu'l 5 de marzu de 2010.
  30. Secretaría del Senáu de la República. «Códigu Penal Llei 599 de 2000». Consultáu'l 11 d'agostu de 2012. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  31. Corte Constitucional. «Sentencia C-575 de 2009». Consultáu'l 11 d'agostu de 2012.

Bibliografía editar

  • Ortega Ricaurte, Enrique (1954). Heráldica Nacional. Bancu de la República, Bogotá.
  • García, Júlio César (2000). Himno y Símbolos de La nuesa Colombia. Camer Editores, Bogotá. ISBN 958-33-1489-7.
  • Castrillón M., Aurelio (1961). Historial de les Banderes y Escudos Nacionales. Revista de les Fuercies Armaes de Colombia, Bogotá.
  • Institutu Xeográficu Agustín Codazzi - Ministeriu de Facienda y Creitu Públicu (1989). Atles Básicu de Colombia. División d'Espardimientu Xeográficu, Bogotá. Nun tien ISBN.

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.