La Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (WMAP) ye una sonda de la NASA que la so misión ye estudiar el cielu y midir les diferencies de temperatura que se reparen na radiación de fondu de microondes, un remanente del Big Bang. Foi llanzada por un cohete Delta II el 30 de xunu de 2001 dende Cabu Cañaveral, Florida, Estaos Xuníos.

WMAP
observatorio espacial (es) Traducir
Historia y usu
Llanzamientu espacial 30 xunu 2001
Xestión NASA
Arquiteutura
Altor 5,1 m
Llargor 3,6 m
Masa 835 kg
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

L'oxetivu de la misión WMAP ye comprobar les teoríes sobre l'orixe y evolución del universu. Ye la socesora del COBE y entra dientro del programa d'esploradores de clase media de la NASA.

WMAP foi nomada asina n'honor a David Todd Wilkinson, miembru del equipu científicu de la misión y pioneru nel estudiu de la radiación de fondu. Los oxetivos científicos de la misión son que la temperatura del fondu cósmicu de microondes ten de ser midida con un peraltu resolución y sensibilidá. Por cuenta de esto, la prioridá nel diseñu foi la d'evitar errores sistémicos en tomar de datos.

La sonda WMAP usa radiómetros diferenciales de microondes que miden les diferencies de temperatura ente dos puntos cualesquier del cielu. WMAP atopar n'órbita en redol al puntu Lagrangiano L2, asitiáu a unos 1.5 millones de quilómetros de la tierra.

Diagrama del WMAP.

Esti puntu d'observación (asitiáu na llinia que xune al sol cola tierra) apurre a la sonda un ambiente escepcionalmente estable, yá que puede apuntar en cualquier direición al espaciu fondu, ensin trate afeutada pola presencia d'estrellar madre. Amás, dende'l puntu L2 repara'l cielu enteru cada seis meses. Pa evitar les interferencies provenientes de nuesa mesma galaxa, WMAP usa cinco bandes de frecuencia separaes, dende los 22 GHz a los 90 GHz.

Animación qu'amuesa la rotación de la sonda WMAP

El 11 de febreru de 2003, el grupu de rellaciones públiques de la NASA convocó una rueda de prensa pa comunicar la edá y composición del universu sobre la base de datos de la sonda WMAP. En felicidá rueda de prensa desvelóse la imaxe más entrevesgada del universu primixeniu tomada hasta güei, n'espera de los resultaos del Planck. Según la NASA, esta imaxe "contién tal nivel de detalle que puede considerase unu de los resultaos científiques más importantes de los últimos años". Hai que tener en cuenta que magar esta imaxe nun ye la de mayor resolución tomáu sobre'l fondu cósmicu de microondes, ye la meyor imaxe que tenemos de la radiación de fondu de tol cielu.

Los datos de trés años del WMAP fueron publicaos al mediudía del 17 de marzu de 2006. Estos datos inclúin les midíes de la temperatura y de la polarización de los CMB, qu'apurren una confirmación más fuerte del modelu estándar Lambda-CDM.

Descubrimientos realizaos col WMAP editar

 
Imaxe del WMAP del fondu cósmicu de microondes.
 
Llinia de tiempu de la gran esplosión.

WMAP ta llogrando midíes de munchos parámetros cosmolóxicos con una precisión enforma mayor que la que teníamos hasta agora. Acordies colos modelos actuales del universu, los datos del WMAP amuesen que:

  • La edá del universu ye de 13.700 ± 200 millones d'años.
  • L'universu ta compuestu d'un 4% de materia ordinario, 23% de materia escuro y de un 73% de la misteriosa enerxía escura.
  • Los modelos cosmolóxicos inflacionarios verificar coles observaciones, anque hai una anomalía inexplicada a grandes escales angulares.
  • La Constante de Hubble ye 71 ± 4 km/s/Mpc
  • Los datos del WMAP confirmen, con namái un 0,5% de marxe d'error, que la forma del universu ye plana.[1]
  • Los panorames cosmolóxicos de la inflación cósmica tán nun alcuerdu meyor colos datos de trés años, anque inda hai una anomalía inexplicada na midida angular más grande del momentu cuadrupolo.

Otros preseos centraos tamién no fondero Cósmicu de Microondes editar

Previos al WMAP editar

Antes del WMAP, dellos preseos ameyoraron los nuesos mapes del fondu cósmicu de microondes:

  • COBE: midió les fluctuaciones a gran escala
  • Cosmic Anisotropy Telescope: midió les variaciones a pequeña escala en rexones concretes del cielu
  • BUMERÁN: midió les fluctuaciones con una precisión ameyorada
  • Maxima: midió les fluctuaciones con una precisión ameyorada
  • Cosmic Background Imager: midió les fluctuaciones a pequeña escala con una precisión ameyorada

posteriores al WMAP editar

Preseos que realizaron midíes con mayor precisión y resolución que'l WMAP:

Referencies editar

Enllaces esternos editar