Felipe II de Francia

Felipe II de Francia, llamáu Augusto (Gonesse, 21 d'agostu de 1165Mantes-la-Jolie, 14 de xunetu de 1223), foi'l séptimu rei de la dinastía de los Capetos, fíu y herederu de Lluis VII de Francia el Mozu y d'Adela de Champaña. Ocupó'l tronu de Francia ente 1180 y 1223.

Felipe II de Francia
rey de Francia (es) Traducir

18 setiembre 1180 - 14 xunetu 1223
Luis VII de Francia (es) Traducir - Luis VIII de Francia (es) Traducir
Vida
Nacimientu París21 d'agostu de 1165[1]
Nacionalidá Bandera de Francia Francia
Muerte Mantes-la-Jolie14 de xunetu de 1223[1] (57 años)
Sepultura basílica de Saint-Denis (es) Traducir
Familia
Padre Luis VII de Francia
Madre Adela de Champaña
Casáu con Sabel d'Hainault (1180 – 1190)[2]
Ingeborg de Dinamarca, reina de Francia (1193 – 1193)[3]
Inés de Merania (1196 – 1201)[2]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Dinastía de los Capetos
Estudios
Llingües falaes Francés antiguu
llatín
Oficiu soberanuescritor
Serviciu militar
Lluchó en Quinta cruzada
Creencies
Relixón cristianismu
Cambiar los datos en Wikidata

Felipe Augusto ye unu de los monarques más almiraos y estudiaos de la Francia medieval non yá en razón al so llargu reináu, sinón tamién polos sos importantes victories militares y, sobremanera, pol desenvolvimientu de los proyeutos llevaos a cabu p'asegurar el poder real frente a los grandes señores feudales.

Empiezos del reináu (1179-1189) editar

 
Coronación de Felipe II Augusto.

La nacencia de Felipe Augusto en 1165 foi acoyíu como un milagru pola familia real. Lluis VII esperó cerca de trenta años un herederu y foi la so tercer esposa, Adela de Champaña, la que-y dio'l fíu tan esperáu. Una espera que-y valió a Felipe II el nomatu de Dieudonné (de Dios donáu).

Consagración editar

Felipe II foi consagráu como rex designatus a los 14 años, en 1179. La ceremonia de la consagración, sicasí, tuvo qu'aplazase: víctima d'un accidente de caza, la vida del nuevu príncipe taba en peligru. Tal gravedá foi motivu abondu como por que Lluis VII moviérase, magar lo delicao de la so salú, a folgar sobre la tumba de Tomás Becket, l'arzobispu de Canterbury muertu en 1170. Felipe Augusto foi consagráu, finalmente, en Reims pol so tíu l'arzobispu Guillermo de Blois el 1 de payares de 1179. Lluis VII, el so padre, morrió'l 18 de setiembre de 1180. Felipe Augusto, rei de Francia, tenía namái quince años.

Una de les primeres decisiones que tomó Felipe Augusto foi la d'espulsar, n'abril de 1182, a los xudíos y confiscar tolos sos bienes, una decisión que rompía cola proteición alcordada por Lluis VII. El motivu oficial designaba a los xudíos como responsables de diverses calamidaes, pero'l motivu real yera'l de reforzar, sobremanera, a les cases reales, una decisión ensin dulda temeraria al empiezu del so reináu. Estes midíes nun duraron enforma: la interdicción del territoriu, daquella malo de faer respetar, terminó en 1198 y l'actitú conciliadora de Lluis VII volvió imponese como norma.

Rivalidaes de poder editar

Consciente de la debilidá del poder real, Felipe Augusto supo ponese rápido al altor de les circunstancies. El so matrimoniu con Isabel de Henao en 1180 apurrió-y como dote'l Artois y, en xunu d'esi mesmu añu, tres meses antes de la muerte del so padre, robló'l tratáu de Gisors con Enrique II d'Inglaterra. Dos acontecimientos que vinieron reforzar la posición del nuevu rei frente a les cases de Flandes y de Champaña.

En 1181, el conflictu colos barones empobináu por Felipe d'Alsacia, conde de Flandes, alicóse. Felipe Augusto consiguió paralizar les sos pretensiones rompiendo les aliances que caltenía col duque de Brabante y col arzobispu de Colonia. En xunetu de 1185, el tratáu de Boves confirmó al rei la posesión de Vermandois, Artois y Amiénois.

Los Plantagenet yeren otra de les mayores esmoliciones de Felipe Augusto. Les posesiones d'Enrique II d'Inglaterra y duque d'Anjou entendíen Normandía, Vexin y Bretaña. Tres dos años d'engardir (1186-1188), la situación nun terminaba de definise. Felipe II intentó aprovechase de la rivalidá esistente ente los dos fíos del rei d'Inglaterra: Ricardo Corazón de Lleón, col que s'aliara, y Juan ensin Tierra. Finalmente, axustóse una paz de statu quo cuando'l papa Gregorio VIII llamó a les cruciaes tres tomar de Xerusalén per parte de Saladín en 1187. La muerte d'Enrique II en xunetu de 1189 cerró esti episodiu. La partida escontra Tierra Santa yera prioritaria.

 

La tercer Cruzada y la rivalidá con Ricardu I d'Inglaterra (1190-1199) editar

La cruzada editar

Felipe Augusto y Ricardo partieron xuntos pa la Tercer Cruzada cola mayor parte de los barones de Francia. Felipe dende Xénova y Ricardo dende Marsella embarcaron cuando remataba'l branu de 1190, fueron sorprendíos poles temporales ivernices del Mediterraneu y tuvieron que detenese mientres dellos meses en Messina, Sicilia. Ellí, la rivalidá latente ente dambos reis fixo patente por cuenta de los proyeutos matrimoniales de Ricardo, que rompió la so promesa de matrimoniu con Alix, hermanasca de Felipe, pa comprometese con Berenguela de Navarra. Felipe Augusto abandonó Mesina en cuanto pudo, el 30 de marzu de 1191.

Felipe Augusto llegó a Acre el 20 d'abril de 1191 y participó nel asediu de la ciudá en manes de los musulmanes. Ricardo llegó en xunu en pasando por Xipre; el refuerzu inglés foi bien recibíu pero les querelles ente dambos reis surdieron de momentu. P'agravar la situación, los dos viéronse afeutaos pola alopecia: atacaos por peraltes fiebres perdieron los pelos y les uñes. Felipe Augusto perdió tamién la visión d'unu de los sos güeyos. Con too y con eso, les operaciones militares siguieron. Los franceses consiguieron travesar per primer vegada los murios d'Acre'l 3 de xunetu, pero ensin ésitu dalgunu; dempués fracasaron tamién los ingleses. Debilitaos, los asediados capitularon el 12 de xunetu de 1191.

La cruzada acababa d'empezar, pero Felipe decidió abandonar. La muerte del conde de Flandes el 1 de xunu de 1191 tres l'asediu (que Felipe acababa de conocer) foi'l motivu principal de la so marcha, una y bones la mesma reabrió'l problema de la socesión flamenca. Nel camín de vuelta, Felipe detener en Roma, onde'l Papa autorizólu a dexar la cruzada. El rei entró en París el 27 d'avientu de 1191. La crónica d'esi viaxe ente Roma y París ye unu de los testimonios que se caltienen de les víes romeas medievales.

La socesión flamenca editar

Esta foi la primer esmolición de Felipe Augusto a la so torna de les cruzaes. La muerte del conde de Flandes ensin descendencia dalguna provocó la cobicia de trés pretendientes: Balduino V de Henao, conde de Henao, Eleonor de Vermandois, condesa de Beaumont y Felipe Augusto.

Finalmente, Balduino foi designáu herederu de la corona del condáu de Flandes en pagando 5000 marcos de plata. Sicasí, Felipe Augusto dio por aciu un escritu de 1192 Valois y Vermandois a Eleonora, territorios que tendríen de ser devueltos al rei cuando ésta morriera. El rei quedar con Péronne y Artois en nome del so fíu, el príncipe herederu Luis (futuru Lluis VIII de Francia), como herederu de la reina Isabel de Henao finada en 1190. Les posiciones reales del Norte quedaron, d'esta manera, considerablemente reforzaes.

El problema matrimonial editar

 
Felipe II de Francia.

Tres el fallecimientu de la reina Isabel, Felipe Augusto yera consciente de que tenía que volver casase lo más rápido posible. La socesión dinástica nun taba realmente asegurada: el so únicu fíu Luis apenes tenía cuatro años y yá sufriera una grave enfermedá. La eleición como esposa d'Isambur de Dinamarca ye un misteriu. Tenía dieciocho años y yera hermana del rei Canutu VI de Dinamarca. Roblóse l'alcuerdu matrimonial al que Isambur apurrió una dote de 10.000 marcos de plata y la princesa dirixir a Francia. Felipe y Isambur atópase en Amiens el 14 d'agostu de 1193 y casáronse esi mesmu día. A otru día, Felipe Augusto aplazó la coronación de la reina y recluyir nel monesteriu de Saint-Maur-des-Fossés. Felipe Augusto declaró que quería que'l so matrimoniu fuera anuláu.

Les razones pa esta precipitada separación, a la que siguieron siete años de reclusión de Isambur y, per parte de Felipe Augusto, la negativa más absoluta de reconocela como reina, son desconocíes y dieron llugar a toa clase d'especulaciones posibles tantu per parte de los sos contemporáneos como polos historiadores. Pa defender la so postura y l'anulación del so matrimoniu, Felipe Augusto adució una posible consanguinidá prohibida pola Ilesia. Una asamblea d'obispos y de barones dio'l so consentimientu y aprobación pa la nulidá y el rei casóse con Inés de Méran, nuevu bávara, en xunu de 1196.

Pero'l nuevu papa, Inocencio III, escoyíu en 1198 nun tuvo acordies con esi resolución. Deseyando afirmar la so autoridá, ordenó a Felipe Augusto que se separese d'Inés y repunxera a Isambur como reina. Como quiera que Felipe Augusto desobedeció dicha orde, la escomunión foi pronunciada sobremanera'l reinu de Francia'l 13 de xineru de 1200. Felipe Augusto dexó la causa en suspensu y Isambur siguió en cautiverio siendo treslladada a la torre d'Étampes. Finalmente, el rei entamó una ceremonia de reconciliación y l'escomunión foi llevantada. Magar tou, la ceremonia nun devolvió a Isambur al so llugar como reina, y el procesu d'anulación matrimonial siguió'l so cursu. Felipe Augusto yera, nesos momentos, bígamu. El concilio de Soissons que se celebró en marzu de 1201 concluyó ensin dar solución al problema de Felipe Augusto, qu'embrivió los alderiques arrenunciando a l'anulación del so matrimoniu. En xunetu de 1201, Inés de Méran morrió en Poissy al dar a lluz a un segundu herederu: Felipe. Antes, en 1198, naciera María, reconocida pol Papa en payares de 1201. La crisis dar por suspendida y la socesión dinástica quedó asegurada.

Felipe Augusto retomó'l procesu d'anulación en 1205 aduciendo la non consumación del matrimoniu. Intentó forzar los acontecimientos pretendiendo casase una tercer vegada y constató, definitivamente, que tolos sos proyeutos sobre esti asuntu resultaben inútiles. El rei terminó per romper les negociaciones pa l'anulación en 1212 de la mesma manera abrupta en que lo fixera en 1201 y, sufríu, aceptó que Isambur ocupara'l so llugar como reina de Francia, anque enxamás tuvo con ella rellaciones conxugales.

La llucha contra Ricardo Corazón de Lleón editar

Ricardo Corazón de Lleón siguió la cruzada tres la marcha de Felipe Augusto. Conquistó los principales puertos palestinos llegando hasta Jaffa y restableció el reinu llatín de Xerusalén, anque la ciudá puramente dicha nun pudo ocupala. Axustó, a lo último, una tregua de cinco años con Saladín y reembarcó nel mes d'ochobre de 1192. Les torbonaes ivernices volvieron sorprende-y y tuvo qu'abellugase en Corfú, onde foi prindáu pol duque Leopoldu d'Austria, que lu punxo en manes del so enemigu, l'emperador alemán Enrique VI.

Felipe Augusto aprovechó la ocasión p'axustar con Juan ensin Tierra, l'hermanu menor de Ricardo que nun creía qu'esti tornara. Esperando recuperar la corona inglesa gracies al sofitu de Felipe Augusto, rindió-y vasallaxe en 1193. Dempués, tres l'ataque de Felipe Augusto a les posesiones de los Plantagenet, Juan ensin Tierra dexó al rei de Francia l'este de Normandía, sacante Rouen, Vaudreuil, Vernuil y Évreux, per mediu d'un alcuerdu robláu en xineru de 1194.

Ricardo foi finalmente lliberáu en 1194 y la so respuesta foi inmediata. Obligó a Felipe Augusto a arrenunciar a la parte esencial de les sos recién conquistes per mediu d'un primer tratáu lleváu a cabu en xineru de 1196. Les lluches ente ellos reiniciáronse y Ricardo invadió Vexin (1197-1198). Los dos reis buscaben sofitos, mientres Inocencio III, que trataba de poner de pies una nueva cruzada, obligó-yos a axustar. La situación iguar de manera súbita: mientres l'asediu al castiellu de Châlus, en 1199, Ricardo foi algamáu por una flecha morriendo pocos díes dempués, el 6 d'abril, cuando cuntaba cuarenta y un años.

 
Nacencia de Felipe II.

Les grandes conquistes (1199-1214) editar

Les victories frente a Juan ensin Tierra editar

La socesión de Ricardo Corazón de Lleón nun resultó fácil: Juan ensin Tierra tenía frente a sigo a Arturo I de Bretaña (doce años), fíu del so hermanu mayor Godofredo II de Bretaña, muertu en 1186, un seriu pretendiente al tronu. Felipe Augusto aprovechó la rivalidá esistente ente dambos y, de la mesma manera que s'aliara con Juan contra'l so hermanu Ricardo, alióse esta vegada con Arturo contra Juan. Felipe Augusto recibió'l vasallaxe del conde de Bretaña na primavera de 1199. Esto dexó-y axustar, en posición cimera, con Juan ensin Tierra'l tratáu de Goulet robláu en mayu de 1200, que resultó favorable pa Felipe Augusto. Esti tratáu selló coles mesmes el matrimoniu ente Lluis VIII de Francia y Blanca de Castiella, sobrina de Juan.

Sicasí, les hostilidaes nun cesaron y concentráronse en Aquitania. Felipe alióse, per una parte, con Arturo y, por otra, llamó a Juan, el so vasallu según el tratáu de Goulet, pa intervenir nes sos aiciones en Aquitania y Tours. Juan, naturalmente, nun se presentó, y la corte de Francia decretó la confiscación de tolos sos feudos.

La siguiente batalla desenvolver nel terrén militar. Na primavera de 1202, el rei entamó l'asaltu de Normandía, ente qu'Arturo atacaba Poitou. Pero'l nuevu conde foi sorprendíu por Juan mientres l'asediu de Mirebeau, onde foi fechu prisioneru xunto coles sos tropes. Arturo de Bretaña sumió mientres los meses siguientes y, probablemente, foi asesináu a principios de 1203. Felipe Augusto aseguró'l so sofitu a los vasallos d'Arturo y volvió atacar Normandía mientres la primavera de 1203. Desmanteló la defensa de los castiellos normandos, conquistó Le Vaudreuil y punxo sitiu al Castiellu Gaillard en setiembre de 1203. Pela so parte, Juan cometió'l tarrecible error d'abandonar Normandía pa tornar a Inglaterra n'avientu de 1203. El Castiellu Gaillard foi tomáu'l 6 d'avientu de 1204.

Felipe Augusto pudo invadir, entós, coles mesmes Normandía: Falaise, Caen, Bayeux y, d'últimes Rouen, que capituló el 24 de xunu de 1204, al dase cuenta de que nun llegaba l'ayuda de les tropes de Juan. Verneuil y Arques cayeron darréu dempués afirmando l'ésitu de Felipe Augusto qu'acababa de conquistar tola Normandía en dos años de campaña. Felipe dirixóse depués escontra'l valle del Loira y tomó en primer llugar Poitiers n'agostu de 1204, y en 1205 conquistó Loches y Chinon. Finalmente, Juan y Felipe, alcordaron una tregua en Thouars que se fixo efectiva'l 13 d'ochobre de 1206.

L'afitamientu de les conquistes editar

Mientres tol periodu entendíu ente 1206 y 1212, Felipe Augusto dedicar a consolidar les sos conquistes territoriales. El dominiu capetiano foi bien aceptáu en Champaña, Bretaña y Auvernia, pero los condaos de Boulogne y Flandes plantegaron más problemes.

Renaud de Dammartín, conde de Boulogne, constituyía'l so primer puntu d'esmolición. Magar les atenciones de Felipe Augusto, qu'en 1210 casó al so fíu Felipe de Hurepel con Matilde, fía de Renaud. Esti postreru axustó col bandu enemigu, y los barruntos de Felipe Augusto aumentaron cuando'l conde empezó la fortificación de Mortain, na Normandía occidental. En 1211, Felipe Augusto pasó a la ofensiva y tomó Mortain y Dammartín. Renaud de Dammartín fuxó y abellugóse nel condáu de Chigre, colo que dexó de representar un problema inmediatu.

En Flandes empecipióse un periodu d'incertidume: nel branu de 1202, Balduino, conde de Flandes y de Henao incorporar a la cuarta cruzada, participó en tomar de Constantinopla y foi nomáu emperador del nuevu imperiu llatín que se fundara en mayu de 1204. En 1205 foi fechu prisioneru polos búlgaros y, pocu dempués, foi asesináu. Felipe, hermanu de Balduino y conde de Namur, asumió la rexencia de Flandes y xuró fidelidá a Felipe Augusto magar la oposición de los sos conseyeros. El rei, con cuenta d'estabilizar el condáu, casó a la única heredera de Balduino, la so fía Juana con Fernando de Portugal, conde de Flandes en 1211. Felipe Augusto creyó que, d'esta manera, podría cuntar col vasallaxe de Flandes.

El problema xermánicu foi otra de les sos mayores esmoliciones. Tres la muerte d'Enrique VI Hohenstaufen asocedida en 1197, el papa Inocencio III tenía que designar al nuevu emperador. Había dos candidatos pal cargu: per una parte, Otón de Brunswick, respondíu por pol so tíu Juan ensin Tierra y favoritu de Inocencio III y, por otra, Felipe de Suabia, hermanu d'Enrique VI, respondíu por por Felipe Augusto y coronáu rei de los Romanos en 1205. Felipe de Suabia foi asesináu en xunu de 1208 y, ensin rival, Otón foi coronáu emperador n'ochobre de 1209. Inocencio III penóse aína d'esta eleición pos el nuevu emperador punxo rápido de manifiestu les sos ambiciones italianes. Otón foi escomulgáu en 1210 y Felipe Augusto axustó col rei de Sicilia, Federico de Hohenstaufen, el fíu d'Enrique VI, que fuera coronáu rei de los Romanos en Mainz en 1212, una alianza cola que, Felipe Augusto, esperaba poder faer frente a les ambiciones d'Otón.

La Batalla de Bouvines editar

 
La Batalla de Bouvines.

La increíble reaición de Felipe Augusto indució a los sos rivales a xunise. La coalición concretar en 1212: xunir a la mesma, Juan ensin Tierra, Otón y Renaud de Dammartín que foi'l verdaderu artesanu de la coalición. Ésti, que nun tenía nada que perder, dirixir a Francfort buscando'l sofitu d'Otón; dempués foise a Inglaterra onde rindió homenaxe a Juan, que-y restableció, oficialmente, nes sos posesiones ingleses. Les hostilidaes ente Felipe Augusto y Juan ensin Tierra volver# a entamar darréu.

Coles mesmes, les primeres operaciones de la Cruzada albigense, dirixida polos barones, enfrentaron al conde de Toulouse y a los cruzaos. Felipe Augusto, concentráu nel peligru inglés, aplazó la resolución d'esti problema. Felipe Augusto axuntó a los sos barones en Soissons el 8 d'abril de 1213 y dexó al cargu del so fíu, el príncipe herederu Lluis el Lleón, la espedición contra Inglaterra. Felipe Augusto llogró'l sofitu de tolos sos vasallos, salvo'l de Fernando, conde de Flandes, al qu'él mesmu designara como tal dos años antes. Felipe Augusto percanció entós nuevos sofitos, especialmente na redolada d'Enrique de Brabante. Tres un periodu d'incertidume, Inocencio III decidió sofitar a Juan ensin Tierra, un sofitu moral pero, ensin dulda, non refalgable. Los preparativos pa la batalla fueron lentos: el proyeutu inicial de Felipe Augusto que deseyaba invadir Inglaterra quedó, lliteralmente, albortáu, cuando la so flota foi asaltada, en mayu de 1213, pola coalición enemiga en Damme. Mientres los meses siguientes, Felipe Augusto y Lluis VIII balanciar contra los condaos de Boulogne y de Flandes. Les ciudaes fueron rápido afaraes.

En febreru de 1214, Juan ensin Tierra desembarcó nel continente, en La Rochelle, col enfotu de sorprender a Felipe Augusto. Una estratexa que, en principiu, tuvo ésitu, yá que Juan consiguió adeptos ente los barones de Limousin y Poitou. En mayu de 1214, dirixir al valle del Loira y tomó Angers. Felipe Augusto, somorguiáu nel conflictu de Flandes, confió al so fíu Luis l'ataque contra Juan. El nuevu príncipe herederu dirixóse, darréu, a la fortaleza de la Roche-aux-Moines. Juan ensin Tierra, foi presa de la llerza: l'ayuda de los poitevinos yera bien dudosa y Luis averábase acompañáu por 800 caballeros. El rei d'Inglaterra fuxó'l 2 de xunetu y la derrota inglesa foi absoluta. Pero la coalición nun perdiera inda: nel Norte debía dirimirse tou.

 
Felipe II cruciando'l Loira.

L'enfrentamientu final ente los exércitos de Felipe Augusto y los de la coalición, dirixíos por Otón, yera inevitable. El 27 de xunetu de 1214, l'exércitu de Felipe Augusto, escorríu pola coalición, llegó a Bouvines col fin de travesar la ponte del ríu Marque. En domingu, la prohibición de combatir yera obligatoria pa tolos cristianos, pero Otón decidió pasar a la ofensiva y sorprender al enemigu cuando se dispunxera a travesar la ponte. L'exércitu de Felipe Augusto viose sorprendíu por detrás, pero entamóse rápido, respondiendo a les tropes enemigues antes d'engardise na ponte, lluchando contra la coalición. El lladral derechu francés enfrentar a los caballeros flamencos empobinaos por Fernando. Nel centru, Felipe Augusto y Otón atopáronse de frente. Metanes la engarradiella ente los caballeros, Felipe Augusto foi descabalgado, los sos caballeros protexéronlu, ufiertáron-y un caballu frescu, y el rei volvió al asaltu consiguiendo qu'Otón entamara la retirada. A lo último, nel lladral esquierdu, los partidarios de Felipe Augusto enfrentar a Renaud de Dammartín que foi prindáu n'ufiertando una enllargada resistencia. La suerte allegó n'ayuda de Felipe Augusto, magar la inferioridá de les sos tropes (1.300 caballeros y 4.000/6.000 soldaos a cuerpu, contra 1.300/1.500 caballeros y 7.500 soldaos a cuerpu de la coalición). La victoria foi total: l'emperador fuxó, y los homes de Felipe Augusto fixeron 130 prisioneros, ente los que s'atopaben cinco condes, especialmente dos d'ellos que fueron los que deshonraron el tratáu: Renaud de Dammartín, y Fernando el conde de Flandes.

La coalición eslleir tres la derrota. El 18 de setiembre de 1214, en Chinon, Felipe Augusto robló una tregua de statu quo, por cinco años, con Juan ensin Tierra que, sicasí, siguió acosando, nel Sur, los dominios de Felipe Augusto. El rei inglés tornó a Inglaterra en 1214. Dempués del tratáu de Chinon, Juan ensin Tierra abandonó toles sos posesiones del norte del Loira: Berry y Turena que xunto col Maine y Anjou fueron devueltos al dominiu real, tomando, asina, un terciu de Francia, que, sobromanera ampliáu, quedó llibre de cualquier amenaza.

Dempués de la victoria de Bouvines (1214-1223) editar

La espedición inglesa del príncipe herederu de Francia Lluis el Lleón editar

La victoria sobre'l continente foi absoluta, pero les ambiciones reales nun terminaron ende, Felipe Augusto deseyaba dir más lloñe na so llucha contra Juan d'Inglaterra. Fixo valir el fechu de que Juan tenía que ser priváu del tronu apelando a la traición fecha a Ricardo en 1194, según a la muerte del so sobrín Arturo; y fixo valir una interpretación, realmente dudosa, de la xenealoxía de la so esposa Blanca de Castiella. Luis el Lleón dirixó una espedición contra Inglaterra. El desembarcu tuvo llugar en mayu de 1216 y Luis, al mandu de una numberosa tropa (1.200 caballeros, amás de munchos rebeldes ingleses) conquistó'l reinu inglés, ya instalóse en Londres. Namái Windsor, Lincoln y Dover ufiertaron resistencia. Pero, magar la templada acoyida ufiertada al futuru Lluis VIII de Francia per parte de la mayoría de los obispos ingleses, el sofitu del Papa a Juan ensin Tierra siguió siendo eficaz y Luis foi escomulgáu. Juan morrió, sópitamente, d'una grave indixestión el 19 d'ochobre de 1216. Los vieyos aliaos de Juan fixeron coronar entós, a toa priesa, a Enrique III d'Inglaterra cuando namái cuntaba nueve años. Inocencio III acababa de morrer tamién, pero'l so socesor Honorio III siguió defendiendo a los llegalistes. De momentu, los obispos retiraron el so sofitu a Luis y los rebeldes apangar. El príncipe foi a Francia en busca d'ayuda a principios del 1217 y tornó a Inglaterra. Esta vegada foi derrotáu. Luis aceptó axustar la paz en xunu, negociación que concluyó en setiembre de 1217 y la so escomunión foi llevantada.

L'actitú de Felipe Augusto frente a esta espedición foi un tanto ambigua ; seya que non el rei nun lu sofitó oficialmente, pero ye fácil imaxinar que diera'l so consentimientu pa la mesma, a lo menos a títulu priváu.

La cruzada albigense editar

Desencadenada en 1208, la cruzada contra los heréticos albigenses volvió enfrentar a Simón IV de Montfort, que dirixía la cruzada compuesta polos barones del Norte, y a Ramón VI de Tolosa conde de Tolosa, que sofitaba, secretamente, a los heréticos. Coles mesmes, Pedru II d'Aragón que tenía puestes los sos mires na rexón, sofitó al conde de Toulouse antes de ser vencíu y asesináu por Simón de Montfort en Muret, en 1213.

Dempués de la Batalla de la Roche-aux-Moines, Luis el Lleón partió, per primer vegada, escontra'l sur de Francia n'abril de 1215 y ayudó a Simón de Montfort a consolidar les sos posiciones. Esti postreru, y acordies con el Papa Honorio III y Felipe Augusto foi nomáu conde de Toulouse. Pero la ciudá de Toulouse aguantó l'asediu que s'enllargó mientres llargu tiempu y Simón morrió n'abril de 1218. El Papa nomó al so fíu Amaury VI de Montfort como socesor y encargó a Felipe Augusto una nueva espedición. Luis el Lleón partió en mayu de 1219, y axuntóse con Amaury nel asediu de Marmande onde los sos habitantes fueron masacrados. Tres cuarenta díes de hostilidad Luis tornó ensin consiguir entrar en Toulouse. Una nueva espedición foi unviada por Felipe Augusto en 1221, empobinada, esta vegada, pol obispu de Bourges y el conde de Colar que nun llograron ésitu dalgunu.

Verdaderamente'l valumbu d'estes espediciones foi bien probe. L'enfotu de Felipe Augusto por someter el Midi y poner fin a la herexía albigense, paez un tanto discutible. Foi necesariu esperar el reináu de los sos socesores pa dar per termináu'l problema albigense.

Final del reináu editar

Dempués de Bouvines, les operaciones militares llevar a cabu n'Inglaterra o nel Midi. Tol norte del Loira permanecía en paz gracies a la tregua roblada en Chinon en 1215, en principiu per cinco años y enllargada en 1220 cola garantía del futuru Lluis VIII, una asociación que significó'l principiu de la transición de Felipe Augusto al so fíu y herederu.

Magar les conquistes per mediu de les armes cesaron, Felipe Augusto foi amontáu'l so poder aprovechándose de les socesiones problemátiques como, por casu, el casu de Champaña cola socesión de Teobaldo I de Navarra, que-y dexó faer se col so feudu. En dalgunos d'estos casos el rei pudo, coles mesmes, recuperar distintes tierres, como : Issoudun, Bully, Clermont-en-Beauvaisis ya inclusive Poitiers.

La prosperidá del reinu, cuando remataba'l reináu de Felipe Augusto, yera incuestionable. Envalórase l'escedente añal de l'Ayalga en 25.210 llibres en payares de 1212. Nesta mesma fecha, l'Ayalga real xubía a 157.036 llibres, esto ye, más del 80 % de la renta añal ordinaria global de la monarquía. El testamentu de Felipe Augusto, redactáu en setiembre de 1222, confirma estes cifres, yá que la suma de los sos legaos alzar a 790.000 llibres. Esti testamentu foi redactáu cuando l'estáu de salú de Felipe Augusto abarruntaba'l so fallecimientu que se produciría diez meses más tarde.

Cuando Felipe Augusto atópase en Pacy decidió asistir, en contra de la opinión de los médicos, a la xunta eclesiástica que s'entamó en París por cuenta de la preparación de les nueves cruzaes. Nun pudo soportar la fatiga del viaxe y morrió'l 14 de xunetu de 1223 en Mantes. El so cuerpu foi lleváu a París y los funerales fueron entamaos de momentu, en Saint Denis, celebrándose en presencia de tolos grandes del reinu. Foi la primer vegada na que se soterró a un rei de Francia revistíu con toes los símbolos de la realeza y con un ritu solemne inspiráu nos ritos de los reis d'Inglaterra.

 
Coronación de Felipe II.

L'exerciciu del poder regio editar

Calter y perfil psicolóxicu editar

El rei Felipe Augusto [...] yera de bona constitución, con una guedeya de pelo degaxáu, pero perdiera la visión d'un güeyu. Personalmente nun yera valiente, Anque griespu y egoísta, sabía reprimir les sos pasiones. Nun-y gustaba la ostentación nin sentimental nin material. La so corte yera aveseda y austera. Nun-y esmolecíen les artes, nin tenía bona educación, anque apreciaba'l valor de los homes de ciencia y buscaba la so amistá por razones polítiques y caltener gracies a la so aguda y sentenciosa conversación. Como políticu yera paciente y observador, astutu, deslleal y carente d'escupulicios. Pero apoderába-y el sentíu del deber y la responsabilidá. A pesar de la mezquindad pa consigo mesmu y colos sos amigos mostrábase arrogante colos probes y protexíalos contra los sos opresores. Yera un home ensin curiosu, antipáticu, pero un bon rei. Ente los francos d'Oriente gociaba d'un prestíu especial, pos yera'l soberanu de les families de les que procedíen toos ellos, y munchos de los cruzaos foresteros yeren direuta o indireutamente los sos vasallos.
Steven Runciman[4]

Les conquistes editar

 
Les conquistes de Felipe II Augusto.

A la so muerte, Felipe Augusto, dexó al so fíu y socesor Lluis VIII, un territoriu considerablemente engrandecido. El contraste ente'l advenimiento de Felipe Augusto, so una tutela de los barones, con un dominiu que-y convertía en rei de la Islla de Francia más que de la mesma Francia y el final del so reináu, con un dominiu engrandecido al cual había que sumar los numberosos territorios sometíos per mediu del vasallaxe de los sos señores, nun podía ser más evidente. El territoriu sol control del rei inglés taba en Guyena, bien lloñe de París.

Estes conquistes territoriales fixeron de Felipe Augusto un rei entamáu, en que'l so cometíu prosiguió'l so fíu Lluis VIII. Namái dempués de la Guerra de los Cien Años, pudo faese un recuentu efectivu de les posesiones reales franceses. Establecer estes conquistes pasa, sicasí, por otros baremos, distintos a les simples victories militares o diplomátiques.

El gran ésitu de Felipe Augusto mora nel fechu de que: coles mesmes qu'engrandaba'l territoriu procuraba reafitar el poder real nestes nueves tierres, condición indispensable de la perennidad d'estes nueves posesiones. Esti oxetivu llográbase, en principiu, con una nueva política de fortificaciones y castiellos : Felipe Augusto fixo ellaborar el so inventariu y, a la so mariña, fixéronse les construcciones nos dominios y feudos.

Les antigües empalizadas sumieron y fueron reemplazaes por torrexones de piedra que Felipe quería poligonales o cilíndricos, con cuenta de que ufiertaren una mayor resistencia a les armes d'asediu, según pa evitar los ángulos muertos de la defensa. Construyéronse gran cantidá de torrexones. Cuasi a finales del so reináu los torrexones evolucionaron y construyéronse de forma cuadrangular de contornes arrondaes en cada esquina. El Louvre ye unu de los sos meyores exemplos. Pero eso nun foi tou, la estabilización de les conquistes pasó, tamién, por nuevu formes d'alministración de los territorios.

La revolución alministrativa: bailíos, prebostes y senescales editar

Pa fuxir de la espiral de la parcelación, consecuencia del sistema feudal, Felipe Augusto entamó, rápido, la organización d'una nueva estructura alministrativa que-y dexaba exercer el so poder, de forma direuta, sobre'l territoriu. Felipe Augusto entamó esti sistema antes de la so marcha a les cruzaes, per mediu d'una ordenanza-testamentu de 1190, con cuenta de regular, mientres la so ausencia, la organización tocante al poder. El rei creó, entós, los bailíos, antigua creación d'orixe anglu-normanda que'l so cometíu, nos territorios franceses, nun quedó claramente definíu. Felipe Augusto, basóse, pa ello, nes reformes alministratives d'Enrique II d'Inglaterra llevaes a cabu en 1176.

Esta reforma terminóse alredor de 1200, cuando yá'l nome de bailliaje utilizóse, si non oficialmente, sí de manera corriente nos actos reales. Escoyíos pol rei, yeren una docena de persones que percorríen el dominiu en cuestión con cuenta d'impartir xusticia y empecipiase una contabilidá del reinu, un dominiu qu'algamó unos progresos decisivos na segunda metá del reináu. A diferencia del sistema feudal, los bailíos nun teníen un llugar xeográficu precisu (esto evolucionó dempués de Felipe Augusto). El so cometíu nun taba amestáu a la posesión de tierres, nun teníen nengún poder propio, namái yeren los representantes del rei. Yeren pagos, direutamente, pol rei, y taben sometíos a un control perseveru, cola obligación de rindir cuntes tres veces al añu. John Baldwin señaló que'l nivel salarial de los bailíos yera d'unos 10 sueldos a una llibra, lo mesmo, por casu, que cobraben los caballeros mercenarios (10 sueldos). Un índiz importante, tantu del so estatutu como del preciu de la so fidelidá.

A los bailíos ayudáben-yos los prebostes, otra antigua institución que'l so cometíu ye imprecisu. Éstos, a diferencia de los bailíos, sí teníen un territoriu asignao y preciso, nos que xulgaben los asuntos corrientes (los bailíos xulgaben, especialmente, por apelación) y llevaben les cuentes locales.

En dalgunos de los territorios conquistaos mientres el so reináu (Anjou, Maine, Poitou, Saintonge), Felipe Augusto confió les funciones alministratives a los senescales. Esti cargu, en principiu hereditariu, a partir de 1119 yá nun foi transmisible. A diferencia del bailío, el senescal yera un barón local: el riesgu de qu'ésti tuviera un poder importante na llocalidá, yera considerable ya inclusive peligrosu pal rei, podía asoceder lo mesmo que col sistema feudal. Razón pola cual, esti sistema yera frecuentemente suprimíu (especialmente en Normandía dende la so anexón) y reemplazáu poles bailías.

La nacencia d'una ideoloxía real editar

Gracies a la victoria alcanzada en Bouvines, Felipe Augusto acabó'l so reináu metanes un importante fervor popular. Nesti contestu la ideoloxía real progresó, quiciabes la señal más esplícita d'un Estáu sol reináu de Felipe Augusto.

Especulóse col usu creciente que se fixo del términu Francia nos testos contemporáneos y, sobremanera, de la fórmula rex Francia nun actu diplomáticu de 1204. Pero va ser precisu esperar hasta la llegada de San Luis pa ver el títulu oficial de rex Francorum (rei de los francos) convertíu en rex Franciae (rei de Francia): con Felipe Augusto, el rei siguió utilizando rex Francorum, en tolos actos que llevaben el so sellu. Otros progresos ideolóxicos son más evidentes.

A finales del reináu de Felipe Augusto, empecipióse una verdadera tentativa de propaganda real al traviés de les cróniques oficiales. Yá, a partir de 1118, Rigord, monxu de Saint-Denis, redactó una crónica en llatín, siguiendo la tradición de Suger, qu'ufiertó a Felipe Augusto en 1196. La Gesta Philippi Augusti foi completándose hasta'l 1208. Esta obra nun foi un encargu oficial del rei, pero ye, sicasí, una crónica cuasi-oficial, puesta al serviciu de la mayor gloria de Felipe Augusto (quitando delles crítiques tocantes al so problema matrimonial). Ye, por tanto, Rigord el primeru que dio a Felipe Augusto'l nomatu de Augustus, faciendo referencia al mes en que nació y a les sos primeres conquistes, eleváu, pol autor, al rangu de los emperadores romanos.

Felipe Augusto encargó, darréu, una nueva crónica na que se debería expurgar la crónica de Rigord quitando, de la mesma, los pasaxes críticos y siguila. Guillaume -y Breton, clérigu y cercanu a Felipe Augusto, foi l'encargáu de realizala. De momentu púnxose a redactar un verdaderu monumentu a la gloria del rei, que partía de 1214: una crónica en versu, la Philippide, con un estilu épicu, entós daquella bien de moda, (especialmente dempués del Alexandreis de Gautier de Châtillon, epopeya escrita pa la mayor gloria d'Alejandro). A la mesma siguiéronlu numberoses versiones de la Philippide, la postrera foi terminada en 1224, un añu dempués de la muerte del rei. Nesta obra única, Felipe Augusto ye presentáu, n'ocasiones, con un héroe, el vencedor de Bouvines y ye celebrada la so maxestá. La evolución siguida a la fin del so reináu ye importante, anque los dos cróniques oficiales sían los testimonios aisllaos dientro del conxuntu de la producción lliteraria del reinu de Felipe Augusto.

La crónica de Rigord y la continuación de la mesma fecha por Guillaume -y Breton, fueron traducíes por Primat pa les Grandes Chroniques de France. Per mediu d'esta obra, más que pola de Philippe, Felipe Augusto pasó a la posteridá.

Hai de solliñar, coles mesmes, la contribución de Gilles de París quien, na so obra Karolinus, poema dedicáu a la gloria de Carlomagno, escritu n'honor a Lluis VIII, nel qu'iguala a Felipe Augusto y a Luis con Carlomagno, xuniendo nellos la Dinastía Carolinxa y la Dinastía de los Capetos, convirtiéndolos, d'esta miente, nos primeres y verdaderos representantes d'un genus real, que tresmite la realeza per mediu del sangre y que, dempués de Felipe Augusto, cobra una importancia vital.

El bienhechor de París editar

El reináu de Felipe Augusto foi un periodu de grandes meyores para París. Anque la corte ye, inda, itinerante, París adquier un estatutu particular que les distintes empreses llevaes a cabu asina lu atestigüen. París esperimentó una gran meyora mientres el reináu de Felipe Augusto que s'inventó la capital. Dellos fechos reseñables:

  • 1180.- Felipe tresfier el mercáu de los Campeaux (asitiáu nos barrios del norte de la ciudá, cercanu a la malatería Saint-Lazare), al centru de París, al mesmu llugar nel que s'edificaríen les futures Topes. Construyéronse dos edificios cubiertos p'allugar el nuevu mercáu en 1183. Bien interesante pal desenvolvimientu d'esti mercáu central foi la reglamentación impuesta por Felipe Augusto tocante al comerciu de los comestibles esenciales (carne, pan, vinu).
  • 1186.- Felipe fixo pavimentar la cai principal de París. Na ventana de la so Palaciu de Citar los cronistes escribieron: incómoda polos golores que xuben dende la cai enfollagada.
  • 1187.- el campusantu de los Santos Inocentes, foi saniáu, drenado, niveláu y arrodióse con un muriu.
  • 1190.- antes de dise a les cruzaes, Felipe Augusto, dio órdenes d'empezar la construcción d'un muriu de contención na vera derecha del ríu.
  • 1194.- tres el robu de los archivos reales lleváu a cabu por Ricardo Corazón de Lleón mientres una de les espediciones, Felipe Augusto facer reconstruyir. Un exemplar d'estos archivos atópase en París.
  • 1200.- certificáu real por aciu el cual créase la Universidá de París, un estatutu que dexa a los maestros y alumnos parisinos una llibertá y una seguridá importantes; amás queden relevaossobremanera, de la xurisdicción eclesiástica. Estos privilexos dexaron una rápida crecedera de les escueles parisines.
  • 1202.- terminóse la construcción de la torre nueva, na entrada Oeste de la ciudá, lo que sería'l futuru Louvre.
  • 1209-1210.- diversos trabayos nel Petit Châtelet, asitiáu na vera izquierda del ríu (nueves chimenees, puertes, poternas, y una cárcel con tres estancies).
  • 1209-1212.- construcción na parte izquierda del ríu de la muralla de París.

La espansión de París nun se quedó amenorgada a les obres ordenaes por Felipe Augusto, mientres el so reináu fueron creaos, tamién, l'hospiciu de Sainte-Catherine (1185), l'hospital de la Trinidá 1202). Coles mesmes, la construcción de Notre-Dame de París, empezada en 1163 progresaron a bon ritmu. En 1182 terminóse'l coru y l'altar mayor foi consagráu'l 19 de mayu. Dempués decoróse la fachada Oeste, y la galería de los reis terminar nel añu 1220, empezóse la construcción del gran rosetón y, na mesma dómina, amplióse l'atriu.

El desenvolvimientu de París vien confirmáu polos datos demográficos qu'envaloren que la población parisina pasó, en pocos años, de 25.000 habitantes, a los 50.000 escontra 1200 lo que la convirtió na ciudá más grande d'Europa dempués de Constantinopla.

 
Moneda cola efixe de Felipe II.

Legáu editar

Felipe Augusto foi soterráu na Basílica de Saint-Denis, cerca de París, dempués de la reorganización de la necrópolis llevada a cabu por Felipe'l Formosu, la so tumba foi asitiada nel centru, xunto cola del so fíu Lluis VIII con cuenta de simbolizar la unión ente les llinies merovinxes (a la derecha) y capetiana (a la izquierda), según la idea orixinal de Gilles de París. Como toles tumbes de la necrópolis, la de Felipe Augusto foi violada polos revolucionarios en 1793.

Xeneralmente, la imaxe de Felipe Augusto, tan celebrada polos cronistes de la dómina, permaneció, en gran parte, apostrada pola figura de San Luis, convertíu, (y por enforma tiempu), nel modelu real por excelencia dende finales del sieglu XIII. A Felipe Augusto recuérdase-y principalmente pola victoria de Bouvines que permanez na memoria de la mitoloxía nacional francesa gracies a la obra Grandes Chroniques de France, o bien, más tarde, polos llibros escolares de la III República. La ilesia de Saint-Pierre de Bouvines, edificada en 1882, foi decorada ente 1887 y 1906 con ventiún vidreres nes que se detalla la famosa batalla.

Los demás signos del reináu de Felipe Augusto fueron sumiendo progresivamente. Les muralles de Felipe Augusto subsisten en París como muertes del so reináu, el Louvre medieval foi esmanteláu ya integráu nel muséu en 1990. Namái la estación del metro de París, Felipe Augusto, sigui conmemorando al vencedor de Bouvines.

Descendencia editar

1.- Con Isabel de Henao, condesa d'Artois (11701190), fía de Balduino V de Henao, casada en 1180:

  • Felipe y Roberto (ximielgos muertos al nacer, en 1190).

2.- Con Isambur de Dinamarca (11761238), fía de Valdemar I, rei de Dinamarca (11571182), hermana de Canutu VI, rei de Dinamarca (11821202), casada en 1193. Refugada en 1193, y almitida oficialmente en 1200 (anque nunca volvió caltener rellaciones conxugales):

  • Ensin fíos

3.- Con Inés de Merania (11761201), fía de Bertoldo IV de Merania, casada en 1196, tuvo trés fíos naturales, de los cualos, namái dos d'ellos fueron reconocíos como herederos llexítimos pol Papa Inocencio III:

  • Juan Tristán (muertu al nacer, en 1200);

4.- Con una «cierta dama de Arrás»:

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: The Peerage. Identificador de persona en The Peerage: p10310.htm#i103091. Apaez como: Philippe II Auguste Capet, Roi de France. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Autor: Darryl Lundy. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Afirmao en: Kindred Britain.
  3. Identificador de persona en The Peerage: p10310.htm#i103091. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  4. Runciman, Steven (1981). Historia de les Cruzaes: el reinu d'Acre y les postreres Cruciaes, 2ª III, Madrid: Alianza, páx. 47-48. ISBN 84-206-2061-0.

Bibliografía editar

  • Baldwin, John, Philippe Auguste et son gouvernement - les fondations du pouvoir royal en France au Moyen Âge, traducíu del inglés por Béatrice Bonne, prefaciu de Jacques Le Goff, Fayard, 1991
  • Duby, Georges, -y Dimanche de Bouvines, Gallimard, 1973, rééd. Foliu Histoire
  • Cartellieri A., Philipp II August, König von Frankreich, Leipzig, 1899-1900, rééd. Aalen, Scientia Verlag, 1984
  • Luchaire A., Philippe Auguste et son temps, in Lavisse Y., Historia de Francia dende les sos orígines a la revolución, t.III, Paris, 1902, rééd. Paris, Tallandier, 1980
  • Beaune C., Naissance de la nation France, Paris, Gallimard, 1985, rééd. Foliu histoire
  • Lewis, Andrew W., Le sang royal : la famille capétienne et l'État, France Xe-XIVe siècles, Gallimard/Bibliothèque des histoires, 1986
  • Baldwin, John, Paris, 1200, Aubier, Coleición histórica, 2006

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Lluis VII
Rei de Francia
 

11801223
Socesor:
Lluis VIII