Celtis australis

especie de planta

El llurganeru[1] (Celtis australis) ye una especie d'árbol tradicionalmente incluyida na familia de les ulmacees (Ulmaceae), anque na actualidá inclúyese dientro de les cannabacees, una familia próxima. Posiblemente trátese del árbol al que los clásicos (Herodoto, Dioscorides o Theophrasto) llamaron Lotus.

Celtis australis
llurganeru
Clasificación científica
Reinu: Plantae
Subreinu: Tracheobionta
División: Magnoliophyta
Clas: Magnoliopsida
Subclas: Hamamelidae
Orde: Rosales
Familia: Cannabaceae
Xéneru: Celtis
Especie: Celtis australis
L. Sp.Pl., 2: 1043, 1753[1]
Distribución
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]
La llurganeral de Mieza, el más estensu d'Europa, en plenu Parque Natural d'Arribes del Duero.

Descripción editar

Morfoloxía editar

Ye un árbol caducifoliu que puede llegar a midir de 20 a 25 m d'altor. De tueru rectu y corteza gris y llisa, asemeyada a la del ficus o'l haya, ensin estríes o hendiduras marcaes; tien una copa redondo y ancho. Les sos fueyes, de 5 a 15 cm de llargu, son alternes, peciolaes y de forma ovo-llanceolaes y delicadamente serruchaes, con dientes de punta más clara; el fexe ye de color verde escuru daqué pubescente y el viesu, de color más claru con pilosidá nos nervios. Tienen estípules caduques.
Les flores pentámeres son inconspicuas, pos nun tienen pétalos y namái tán formaes por 5 sépalos caducos (flor monoclamídea); son de color mariellu verdosu. El frutu, ye comestible y de sabor prestoso; ye una drupa carnosa d'alredor d'un centímetru de diámetru, cuasi negru per fora y mariellu per dientro nel so maduror, con un güesu del tamañu d'un granu de pimienta. Crez solitariu sobre llargos pedúnculos nes axiles de les fueyes.

Floria ente marzu y abril, y los sos frutos maurecen a fines de branu y na seronda.

 
La corteza de Celtis australis ye gris y llisa, asemeyada a la del haya
 
Celtis australis
 
En floriamientu
 
Fueyes y frutos inmaduros de Celtis australis
 
Frutos maduros y unos entá inmaduros in situ

Hábitat editar

Habita en ribayos, fasteres y nes bandes más alloñaes de riberes de ríos y regueros, siendo citáu como especie de los montes de vega mistos mediterráneos, alamees hidrófiles y llameres,[2] siempres de climes acaldaos. Nun suel formar bosquetes, apaeciendo xeneralmente aislláu sobre suelos sueltos y frescos, inclusive cascayosos, independientemente de la so naturaleza caliar o xiliza.

Distribución editar

Nativu de la Cuenca Mediterránea y Europa central, hasta altes llatitúes.[3] Naturalizáu y/o cultiváu nel restu del mundu.

Ta bien estendíu na rexón mediterránea y el suroeste d'Asia, emplegándose con frecuencia como árbol ornamental en parques y xardinos, y n'alliniación de cais pola so tolerancia a la contaminación. Usóse tradicionalmente, por cuenta de la bona rellación peso-resistencia que tien la so madera, pa faer ciertes ferramientes agropecuaries como garabatos, forques y los sos raigaños pa ellaborar pipes pa fumar.

N'España ye relativamente frecuente en tola aguada mediterránea, Andalucía y Estremadura, y menos abondosa en Castiella-La Mancha y Aragón, apaeciendo en Madrid nes vegues del sureste, y en Castiella y Lleón, en gargüelos de la cara Sur de Gredos y nos Arribes del Duero.

 
Vista del árbol

Ecoloxía editar

Reproduzse tantu por grana como por estaquilla, y la so capacidá pa establecese sobre suelos cascayosos fai-y bien útil en trabayos de restauración y suxeción de terrenes degradaos. D'él alimenten les canesbes del lepidópteru Hestina persimilis. Ye una especie de gran llonxevidá, pudiendo vivir hasta 600 años.

Propiedaes editar

Principios activos: contién taníns, mucílagos.[4]

Indicaciones: úsense les fueyes como astrinxente, antidiarreico y antihemorrágico.[4] El fervinchu de los sos frutos verdes y de les sos fueyes utilízase tamién como remediu de la disentería y como regulador del fluxu menstrual de les muyeres.[5] Recoyer en xunu cuando los frutos tán inda inmaduros.

Otros usos: Los frutos, comestibles, pueden usase pa preparar mermelaes. La madera, apreciada pa trabayos de torniamientu, usar pa faer fustes y llátigos. La corteza y los raigaños tienen una esencia, usada como colorante mariellu pa tintar la seda.[4]

Intereses editar

Castellón de la Plana editar

La Mare de Deu del Lledó (lodón) ye la patrona de Castellón de la Plana, onde hai una basílica col so nome, una y bones la virxe que nella mora foi atopada (según cuenta la tradición) ente unos "Lledoners" (Denom. en valencianu de lodón) pol "Llaurador" (Denom. en valencianu de Llabrador) Perot de Granyana.

Madrid editar

La llocalidá de Torrelodones recibe'l so nome de la Torre de los almeces o de los lodones, figurando esti árbol nel so escudu. Dellos autores apunten a que l'árbol del escudu de Madrid podría ser tamién un lodón, y non un yérbadu. Nel Catálago d'Árboles Singulares de la Comunidá de Madrid[6] alcuéntrase incluyíu un lodón de 25 m d'altor, otros tantos de diámetru de copa, y cuasi 4 m de perímetru de tueru, asitiáu nel Paséu del Prado de la capital.

Lotófagos editar

Mientres el so regresu de Troya, les naves de Odiseo y los sos homes fueron esviaes pol vientu, que les llevó hasta la tierra de los lotófagos o comedores de lotu. Dellos estudiosos piensen que'l lotu podría ser la almecina, el frutu del lodón.

Taxonomía editar

Celtis australis describióse por Carlos Linneo y espublizóse en Species Plantarum 2: 1043. 1753.[7]

Cariotipo

Númberu de cromosomes de Celtis australis (Fam. Ulmaceae) y táxones infraespecíficos: 2n=20[8]

Etimoloxía

Celtis: nome xenéricu que deriva de céltis f. – lat. celt(h)is = en Pliniu'l Vieyu, ye'l nome que recibía n'África el "lotus", que pa dellos glosadores ye'l azufaifo (Ziziphus jujuba Mill., ramnacees) y p'otros el lodón (Celtis australis L.)[9]

australis: epítetu llatín que significa "del sur".[10]

Taxones infraespecíficos
Sinonimia:
subsp. caucasica (Willd.) C.C.Towns.
  • Celtis arcata Buch.-Ham. ex Wall.
  • Celtis caucasica Willd.
  • Celtis caucasica var. caudata Planch.
  • Celtis caucasica subsp. caudata (Planch.) Grudz.
  • Celtis inglisii Royle

Referencies editar

  1. URL de la referencia: http://www.sabencia.net/nomenclator.php.
  2. "Vexetación de Ribera de la Metá Norte Española". Lara, F.; Garilleti, R., y Caleya, J.A.; Monografíes CEDEX; M81
  3. Celtis australis en The Euru+Medit Plantbase
  4. 4,0 4,1 4,2 «Celtis australis». Plantes útiles: Linneo. Consultáu'l 27 de payares de 2009.
  5. Quer J., Flora Española o Historia de les Plantes que se críen n'España, t. IV, p.106, Madrid, 1762-84
  6. Decretu 18/1992, de 26 de marzu de la Comunidá de Madrid pol que s'aprueba'l Catálogu Rexonal d'especies amenaciaes de fauna y flora monteses y créase la categoría d'árboles singulares.
  7. «Celtis australis». Tropicos.org. Missouri Botanical Garden. Consultáu'l 24 de mayu de 2013.
  8. Datos cariológicos de delles plantes salmantinas. Sánchez Alce, M. A., F. Gallego Martín & F. Navarro Andrés (1987), Stud. Bot. Univ. Salamanca 6:, p. 169-171
  9. En Plantes Vasculares
  10. Rn Epítetos Botánicos
  11. Celtis en The Plant List
  12. Celtis australis en The Plant List

Enllaces esternos editar