La cruzada albigense —denominación derivada d'Albi, ciudá asitiada nel suroeste de Francia—, tamién conocida como cruzada cátara o cruzada contra los cátaros, foi un conflictu armáu que tuvo llugar ente 1209 y 1244, por iniciativa del papa Inocencio III col sofitu de la dinastía de los Capetos (reis de Francia na dómina), col fin d'amenorgar pola fuercia'l catarismo, un movimientu relixosu calificáu como herexía pola Ilesia católica y asitiáu dende'l sieglu XII nos territorios feudales del Languedoc, favoreciendo la espansión escontra'l sur de les posesiones de la monarquía capetana y los sos vasallos.

Cruzada albigense
Parte de Cruzaes
Fecha 1209 → 1229
Llugar Languedoc, Francia
Resultáu

Victoria decisiva de los Estaos Pontificios, el reinu de Francia y los cruzaos combatientes1= Cruzaos
Estaos Pontificios

Reinu de Francia
Belixerantes
Cátaros

Condáu de Tolosa

Corona d'Aragón
Comandantes
Papa Inocencio III

Papa Honorio III
Papa Gregorio IX
Simón de Montfort
Amaury VI de Montfort
Felipe II de Francia

Lluis VIII de Francia
Raimundo Roger Trencavel

Raimundo VI de Tolosa
Raimundo VII de Tolosa

Pedro II d'Aragón 
[editar datos en Wikidata]
Catedral d'Albi, llocalidá francesa que dio nome al movimientu relixosu combatíu pola fuercia pola Ilesia católica.

La guerra, que se desenvolvió en delles fases, empecipiar col enfrentamientu ente los exércitos de cruzaos súbditos del rei Felipe Augusto de Francia coles fuercies de los condes de Tolosa y vasallos, provocando la intervención de la Corona d'Aragón que remató na batalla de Muret. Nuna segunda etapa, na que primeramente los tolosanos algamaron ciertos ésitos, la intervención de Lluis VIII decidió la sumisión del condáu certificada pol Tratáu de París (1229). Nuna enllargada fase final, les operaciones militares y les actividaes de l'acabante crear Inquisición centrar na supresión de los focos de resistencia cátara, que, desprovistos de los sos sofitos políticos, terminaron per ser amenorgaos. La guerra destacó por episodios de gran violencia, provocó la decadencia del movimientu relixosu cátaro, el ocaso de l'hasta entós floreciente cultura languedociana y la conformanza d'un nuevu espaciu xeopolíticu n'Europa occidental.

Xeopolítica occitana de la dómina editar

 
Mapa del territoriu en víspores de la batalla de Muret.

A principios del sieglu XIII, les rexones del Languedoc atopar sol dominiu de dellos señores:

Los cinco diócesis cátaras —Albi, Cahors, Carcassonne, Narbona y Toulouse—, ya inclusive Agen, ocupaben cuasi esautamente los territorios de los grandes señores feudales del Languedoc. Los cátaros recibíen el sofitu de dellos nobles y llograren asitiase gracies a l'acción exemplar de los Perfectos siguidores cátaros d'una vida ascética— y a la incapacidá del cleru católicu. Los Perfectos y Perfectes nun yeren bien numberosos, pero una gran parte de la población toleraba la so doctrina ya inclusive la favorecía.[1]

Causes de la Cruzada editar

El catarismo editar

El catarismo ye frecuentemente clasificáu como una relixón de calter gnósticu y maniqueísta, especialmente inspirada nel movimientu de los bogomilos que surdieron nel sieglu X nos Balcanes y con influencies llitúrxiques del cristianismu primitivu.

Tuvo una fuerte puxanza mientres los sieglos XII y XIII n'Europa occidental onde aportaron a conocíos tamién como albigenses, n'alusión a la ciudá de Albi onde moraben dalgunes de les mayores comunidaes cátaras, xunto con otres establecíes nel norte d'Italia, nel reinu d'Aragón y condáu de Barcelona, anque'l so enclave principal atopar na rexón del Languedoc. Enllantóse principalmente nos burgos, poblaciones complexes nes que coesistíen los señores, caballeros, burgueses y xente del pueblu; pueblos y ciudaes con talleres, artesanos y comerciu. En 1178 Henri de Marcy, legáu del papa, calificó les poblaciones d'implantación cátara col llamatu en llatín de sedes Satanae —sedes de Satán—.[2]

Doctrina editar

El catarismo basar nuna interpretación dualista del Nuevu Testamentu (refugaben l'Antiguu por ser una crónica de la creación del mundu material pol falsu Dios, tamién denomináu Demiurgu). D'esta miente defendíen la esistencia de dos principios supremos: el 'Bien' y el 'Mal', siendo'l primeru'l creador de los espíritus y el segundu'l del mundu material. Tamién s'oponíen radicalmente al matrimoniu con fines de procreación, yá que consideraben un error traer una alma pura al mundu material y prindar nun cuerpu.

Pa ellos el mundu yera una plasmación d'esta dualidá na qu'analayaben les almes (espíritus puros creaos pol Dios bonu) envolubraes nos sos cuerpos (materia creada pol Dios malu). Refugaben el conceutu del infiernu, siendo l'equivalente a ésti'l mesmu mundu nel cual les almes debíen purificarse al traviés de socesives reencarnaciones hasta algamar un grau de autoconocimiento que los llevaría a la visión de la divinidá escapando del mundu material al paraísu inmaterial.

Pa llegar a esti estáu predicaben una vida ascético y contemplativa. A los que la siguíen denominábase-yos «Perfectos» y considerábase-yos una especie d'herederos o continuadores de les práutiques de los apóstoles teniendo'l poder d'absolver de los pecaos al traviés de la ceremonia del consolamentum, únicu sacramentu na relixón cátara.

Posición de la Ilesia católica editar

 
Inocencio III.

La doctrina cátara topetaba radicalmente cola predicada pola Ilesia. Ente otres coses:

  1. Negaba la esistencia d'un únicu Dios al afirmar la dualidá de les coses (esistencia d'un Dios malu).
  2. Negaba'l dogma de la Trinidá, refugando'l conceutu del Espíritu Santu y afirmando que Xesús nun yera'l fíu de Dios encarnáu sinón una apaición qu'amosaba'l camín a la perfeición.
  3. Plantegaba un conceutu del mundu y la Creación distinta (pa los católicos el mundu y l'home son bonos pos son creaos por Dios y el pecáu vien de la corrupción del home nel pecáu orixinal).
  4. Defendía la salvación al traviés de la conocencia en cuenta de al traviés de la fe en Dios.

Amás, la manera de vida ascéticu predicáu y practicáu polos Perfectos oldeaba cola corrupción y el luxu llargamente estendíos na Ilesia católica, representando una amenaza pa la sobrevivencia de les diócesis católiques nun mediu rural aprobetáu y cansáu de diezmos eclesiásticos.

Tamién refugaben los xuramentos, por ser atadures al mundu material, lo qu'atacaba de la mesma la mesma disposición de la sociedá feudal europea, onde dau l'analfabetismu reinante cuasi toles transaiciones comerciales y compromisos de fidelidá basar en xuramentos.

Por tou ello la Ilesia romana col papa Celestino III trató de compensar la puxanza del catarismo por aciu una política misionera, multiplicando les fundaciones cistercienses y unviando a predicadores de relevancia como Bernardo de Claraval nel sieglu XII.

Yá a finales de dichu sieglu, Celestino III foi asocedíu por Inocencio III, que pol so orixe familiar yera un gran señor feudal. Creía na virtú de les armes cuando taben empuestes por Dios; tamién yera un xurista, formación que recibiera en París y Boloña. Entendió que'l catarismo surdiera por una falta de la Ilesia; había pocos clérigos católicos bien instruyíos, poques abadíes y obispos; munchos d'estos postreros nun visitaben les sos diócesis más que pa recoyer impuestos.

El 1 d'abril de 1198 escribió a los sos arzobispos encamentándo-yos a castigar a los herexes cátaros. En 1199 oldeóse la herexía al crime de lesa maxestá; en delantre, los herexes obstinados seríen proscritos y los sos bienes confiscados. Esta disposición estender a Occitania en xunetu del añu 1200. Instituyó mandaos y dio-yos plenos poderes: derechu d'escomunión, de pronunciar interdicto, de faese obedecer polos prelaos y, en casu necesariu, de sustituyilos por homes más decidíos. La so principal misión consistía en reformar el cleru llocal y combatir la herexía.

Les misiones editar

 
Domingo de Guzmán.

En 1203 Inocencio III designó como mandaos a dos hermanos cistercienses de l'abadía de Fontfroide, Raoul de Fontfroide y Pierre de Castelnau, un xurista de la orde del císter que se conducía cola intransixencia d'un xuez seguru de la llei qu'aplicaba. N'avientu dirixir a Toulouse onde fixeron xurar al conde que se extirparía la herexía. En febreru de 1204 tuvo llugar una xunta en Béziers presidida pol rei Pedro II d'Aragón. El rei reconociérase vasallu de la Santa Sede pero, en contra de lo que ciscaben los legaos, manifestó que nun taba dispuestu a faer usu de la espada contra los sos vasallos occidentales, sinón tou lo contrario.

Unos meses más tarde Arnaud Amaury, abá de Cîteaux, incorporar a la delegación, pero inclusive col refuerzu de Arnaud Amaury, los legaos nun llograben llogros. La so presentación nun yera la más fayadiza p'algamar l'ésitu que pretendíen: percorríen el país en luxosos coches de caballos acompañaos de too un cortexu de servidores. Ye lóxicu l'efeutu adversu que causaron cuando precisamente'l luxu y la suntuosidá yera lo que más reprochaba'l pueblu occitanu a la ilesia romana. En mayu de 1206 los abás decidieron tornar a les sos respeutives abadíes. Nel camín de regresu fixeron una parada en Montpellier y ellí coincidieron con dos castellanos que tornaben de Roma. Yeren Diego de Acebes, obispu d'Osma, y la so viceprior, Domingo de Guzmán, posterior fundador de la Orde dominica. Esti alcuentru foi decisivu. Los legaos plantegaron les sos dificultaes: cuando predicaben oxetábase-yos el comportamientu detestable de los clérigos, pero si dedicar a reformar a los clérigos, tendríen qu'arrenunciar a la predicación. Los castellanos plantegaron la solución: dexar de llau la reforma de los clérigos y dedicase puramente a la predicación pero, por que esta fuera eficaz, yera precisu que cumpliera una condición imperativa: la probeza, esto ye, viaxar con humildá, dir a cuerpu, ensin dineru, en pareyes de dos en dos, asonsañando'l costumes de los Perfectos cátaros y que d'antiguo utilizaren los apóstoles.[3]

Adulces, los métodos de Diego de Acebes y Domingo de Guzmán llograben los sos efeutos, convirtiendo a creyentes cátaros ya inclusive a dellos Perfectos. Diego tornó a Osma y Domingo de Guzmán escoyó entós como compañeru a Guillem Claret, clérigu de Pamiers, col que s'instaló en Fanjeaux, el centru mesmu de la rexón, onde convirtió a un grupu de Perfectes y muyeres creyentes cátaras, a les qu'instaló nel monesteriu de Prouilhe, cerca de Fanjeaux, convirtiéndose nun centru educativo y hospitalario de rapaces, a semeyanza de les cases de les Perfectes».

El fracasu de les misiones y el casus belli editar

 
Autu de Fe de Santu Domingu de Guzmán, obra del pintor renacentista Berruguete, exhibíu nel Muséu del Prado, reproduz una escena de la obra fracasada de conversión de los cátaros encargada a Domingo de Guzmán.

Los llogros de Domingo de Guzmán poníen de manifiestu la eficacia de los sos métodos, pero tratar d'una predicación llargo y difícil qu'esixía modestia y paciencia, Domingo de Guzmán paecía afechu a esta situación pero non asina los cistercienses qu'esperaben una conversión en masa y entusiasta y, en llugar d'ello, teníen que dir de población en población enfrentándose a los contrapredicadores cátaros que n'ocasiones conocíen l'Evanxeliu meyor que los sos propios clérigos. Pa ellos, la campaña de 1207 foi un fracasu.

Nesti clima, cola herexía en plena puxanza y la creciente humildación de la Ilesia Romana ante la pasividá y connivencia de los señores occitanos, solo faltaba una chispa que sirviera d'argumentu a Inocencio III pa tomar les armes. Esta producióse na primavera de 1208 col asesinatu del legáu papal Pedro de Castelnou en Saint-Gilles (atribuyíu según les cróniques a una orde del conde tolosano Raimundo VI). El papa pronunció un anatema contra'l conde tolosano y declaró les sos tierres apurríes como presa». Esto equivalía a una llamada direuta a Felipe II Augusto, rei de Francia, según a tolos condes, barones y caballeros del so reinu p'allegar a la cruzada.

Desarrollu de la cruzada editar

Nesta cruzada suélense estremar tres fases.

Una primer etapa, a partir de 1209 y que destacó por episodios de gran violencia como'l de la matanza de Béziers. Enfrentáronse fuercies aconceyaes por señores vasallos de los Capetos provenientes principalmente d'Islla de Francia y de Nord, mandaes por Simón de Montfort, contra parte de la nobleza tolosana encabezada pol conde Ramón VI de Tolosa y la familia Trencavel. Estos postreros, vasallos del rei d'Aragón Pedro II el Católicu, invocaron la participación direuta nel conflictu del monarca aragonés, que resultó derrotáu y muertu nel cursu de la batalla de Muret en 1213.

Nuna segunda fase la muerte de Simón de Montfort nel sitiu a Toulouse tres la torna del conde Raimundo VII de Tolosa y l'afitamientu de la resistencia occitana sofitada pol conde de Foix y fuercies aragoneses, decidieron la intervención militar de Lluis VIII de Francia a partir de 1226 col sofitu del papa Honorio III. En payares de 1226 morrió'l rei de Francia, pero la cruzada siguió sol mandu de la rexente, la so viuda Blanca de Castiella. Los cruzaos tomaron Toulouse y roblóse el Tratáu de Meaux-París de 1229, nel que s'apautó la boda de fía de aimundo VII de Tolosa col hermanu del rei de Francia, lo que llevaría a la integración del territoriu occitanu na corona francesa.

Nuna tercera y última etapa los abusos de la Inquisición provocaron numberoses revueltes y sulevaciones urbanes y decidió una última tentativa de Raimundo VII a la que tuvo qu'arrenunciar a pesar del sofitu de la corona inglesa y de los condes de Lusignan, terminando con tomar de les últimes fortaleces de Montsegur y de Queribus en 1244.

L'asesinatu de Castelnau y llamada a la cruzada editar

 
Ciudá cercada de Carcassonne, Citar, posesión de la familia Trencavel, sitiada poles fuercies cruciaes n'agostu de 1209, mientres la cruzada albigense.

En 1207, mientres Domingo y los otros cistercienses predicaben, el legáu papal Pierre de Castelnau tomó la iniciativa de plantegar un alcuerdu xeneral de paz a tolos condes y señores del Languedoc. Pidía la promesa de comprometese a nun emplegar xudíos na so alministración (n'intentu d'evitar préstamos que nun fueren eclesiásticos), devolver a les ilesies el dineru ensin pagar en conceutu de tributu, nun contratar salteadores y, sobremanera, escorrer a los herexes cátaros.

Al conde Ramón VI de Tolosa yéra-y imposible aceptar estes condiciones ensin frayar los fundamentos del so poder, de cuenta que se negó. Foi escomulgáu por ello'l 29 de mayu de 1207. Decidió entós emprestar xuramentu y llevantóse-y la escomunión. Pero, evidentemente, nun pudo llevar a cabu los pidimientos y foi escomulgáu de nuevu nuna xunta en Saint-Gilles.

El 14 de xineru de 1208, Castelnau foi asesináu cuando se disponía a cruciar el ríu Ródanu, cuando volvía de la xunta de Saint-Gilles. L'asesinatu nun foi ordenáu por Raimundo pero sobre él, les sos tierres y los señores feudales occitanos colos que caltenía dalgún tipu de venceyu, cayó tola responsabilidá. El papa Inocencio III acusó abiertamente al conde de Tolosa. La cruzada militar diba sustituyir a la cruzada pacífica.

En Felipe Augusto, rei de Francia, podía tar la clave política, pero taba en guerra col rei d'Inglaterra y el reinu francés nun podía caltener dos exércitos, unu pa defendese d'Inglaterra y otru pa escorrer herexes.

El 9 de marzu de 1208, el papa dirixó una carta a tolos arzobispos del Languedoc y a tolos condes, barones y señores del reinu de Francia. Un fragmentu d'esta dicía:[4]

Desaposiái a los herexes de les sos tierres. La fe sumió, la paz morrió, la peste herético y la roxura guerrera cobraron nuevu aliendu. Prométovos la remisión de los vuesos pecaos con cuenta de que echéis la recuarta a tan grandes peligros. Ponéi tol vuesu enfotu en destruyir la herexía por tolos medios que Dios va inspiravos. Con más firmeza inda qu'a los sarracenos, yá que son más peligrosos, combatíi a los herexes con mano dura.
 
Felipe II de Francia.

Asina, otorgaba a quien tomaren parte de la cruzada iguales privilexos concedíos pa les cruzaes en Tierra Santa: absolución de los pecaos y promesa del paraísu pa los muertos en combate. Añadióse una clausa específica suplementaria: les tierres llimpies d'herexes» pasaríen a ser posesión, de plenu derechu, del cruzáu que les conquistara.

Formóse una numberosa tropa; nun territoriu con distintos señores feudales, mal defendíu y pocu habitáu, la victoria podía paecer fácil a barones avezaos a les cruzaes en ultramar. Fundamentalmente la fuercia bélico taba formada por nobles veníos de Francia, non dispuestos a enllargar la so estancia más allá de los cuarenta díes reglamentarios de serviciu d'Ost.

Simón de Montfort, barón de Amury, proveniente d'Islla de Francia, destacaría como xefe militar de la cruzada; Arnaud Amaury, abá de Cîteaux, foi nomáu pol papa xefe relixosu de la espedición. El financiamientu, nun principiu, recayó nos prelaos, que debíen detraer de les poblaciones de les sos diócesis el diez per cientu de los ingresos.

La concentración de tropes tuvo llugar en Lyon: 20 000 caballeros, más de 200 000 ciudadanos y llabradores, ensin cuntar al cleru. Asina lo describe'l trovador de la dómina Guillem de Tudèle; lo cierto ye que la llamada concentró a una elevada tropa.

Los cruzaos partieron escontra'l Mediudía baxando pol valle del Ródanu. Raimon Roger Trencavel, vizconde de Carcassonne y conde de Béziers, acaballó al so alcuentru nun intentu por llegar a un alcuerdu colos legaos papales. Nada tenía que ver col asesinatu de Pierre Castelnau, pero yera sospechosu de herexía y foi refugáu. Trencavel dirixóse darréu escontra Béziers, punxo la ciudá y a los sos cónsules n'estáu de defensa, partiendo darréu escontra Carcassonne pa faer lo propio.

La cruzada de los barones y la campaña rescamplu editar

La campaña rescamplu editar

El 21 de xunetu de 1209 los cruzaos apostáronse delantre de Béziers; Simón de Montfort al frente del exércitu cruzáu atacó la ciudá y esterminó a una parte de la población ensin tener en cuenta la so filiación relixosa y pronunciando, según la crónica qu'escribió Cesáreo de Heisterbach más de 50 años dempués de los fechos, la frase:

¡Matáilos a toos, Dios va reconocer a los suyos!
Atribuyida a Arnaldo Amalrico, quien fora legáu papal ya inquisidor.

Esta primer matanza, de 7000 a 8000 persones, que tuvo llugar principalmente na ilesia de la Madeleine, nun entraba nes costumes de la dómina. Ta considerada más bien un golpe d'efeutu o instauración de terror ente la población: causar llerza pa evitar resistencia nos señores del Mediudía, según dellos cronistes, anque otros resalten el comportamientu y calter cruel del xefe militar de la cruzada.

Tres la conquista de Béziers, la cruzada avanzó escontra Carcassonne, la masacre de Beziers causó efeutu y toles fortaleces y burgos diben capitulando ensin ufiertar resistencia.

 
Los cátaros espulsaos de Carcassonne.

Los cruzaos llegaron a Carcassonne el 1 d'agostu de 1209. Pedro II d'Aragón acaballó hasta la ciudá solicitando condiciones de paz aceptables pal so sobrín Raimon Roger Trencavel. Arnaud Amaury esixó de la mesma les sos condiciones: solo autorizar a Raimon Roger y dolce acompañantes l'abandonar la ciudá. Condiciones inaceptables pa Trencavel que, con venticuatro años, morrería nos cuartones de la que fuera la so propia fortaleza una vegada tomada la Cité.

Reforzáu nel so puestu de xefe de los cruzaos, Montfort entama de siguío la conquista de la rexón de Rasez. Montréal, Preixan, Fanjeaux, Montlaur, Bram van cayendo sistemáticamente al so pasu.

Campañes de 1210 y 1211 editar

Dende ende pon cercu a Minerve. Ye xunu de 1210 y a la cayida de la villa cientu cuarenta cátaros van ser quemaos vivos.[5] De siguío mientres cuatro meses asedia el castiellu de Termes y darréu el de Puivert que va cayer en solu trés díes. Tres la cayida d'estos dos bastiones, Pierre-Roger de Cabaré decide apurrir los castiellos de Lastours al xefe cruciáu en cuenta de la lliberación de Bouchard de Marly, señor de Saissac.

A finales d'esi mesmu añu Montfort controla l'este del Languedoc y ye nomáu vizconde de Rasez. Ta preparáu pa enfusase nos dominios de los dos señores más poderosos de Occitania, los condes de Tolosa y Foix.

Y va facer precisamente pola villa de Lavaur, a pocu más de trenta quilómetros de la ciudá del Garona. El 3 de mayu de 1211 les sos tropes entren na ciudá desamarrando una feroz represión. El señor Aymeri de Montréal y ochenta de los sos caballeros son aforcaos, la so hermana Guiraude embarazada ye lapidada no fondero d'un pozu y cuatrocientos cátaros quemaos vivos.[5] De siguío diríxense a la cercana Toulouse ensin consiguir torala. Aquel día Raimundo VI pidió ayuda a tolos sos vasallos y al rei d'Aragón y dispónse a presentar batalla.

La batalla de Muret editar

La primer batalla col bandu occitanu al completu producir en Castelnaudary en setiembre de 1211. La resultancia foi inciertu y magar les abondoses baxes dambos bandos reclamaron la victoria pa sigo; pero solu foi'l preámbulu d'un enfrentamientu mayor.

Llamáu por Ramón VI de Tolosa, Bernard IV de Comminges y Raimundo Roger de Foix, Pedro II d'Aragón decide finalmente allegar n'ayuda de los sos súbditos pel branu de 1213. Vien precedíu pola aureola del so ésitu na batalla de las Navas de Tolosa na que participara xunto colos otros reinos cristianos peninsulares.

El 30 d'agostu pon cercu al castiellu de Muret, a unos venti quilómetros al suroeste de Toulouse, onde s'abeluguen unos trenta caballeros cruzaos. Simón de Montfort que s'atopaba naquel momentu en Fanjeaux parte escontra Muret en compañía d'otros mil caballeros llegando al mesmu la viéspora de la batalla.

El 12 de setiembre de 1213 les cais de Muret, estreches y llenes de barricaes, sirven d'abelugu a los cruzaos llargamente superaos en númberu pola alianza occitanu-aragonesa, que sicasí va acabar sufriendo una derrota ensin paliativos.

Nun mesmu día los occitanos pierden ente 10 000 y 15 000 homes, amás d'a'l rei d'Aragón Pedro II, y Foix, Narbona y Comminges pasen a manes de Simón de Monfort. En payares de 1215 el cuartu conceyu de Laterano quita de les sos tierres a Raimundo VI de Tolosa y Raimundo II Trencavel nomando a Montfort duque de Narbona, conde de Tolosa y vizconde de Carcassonne y Rasez, y a Arnaud Amaury arzobispu de Narbona.

Reconquistar occitana y l'intervención real francesa editar

Inocencio III fina en 1216 y la so muerte desencadena una sulevación xeneral en tol Mediudía. Raimundo VI, que tuviera rearmándose nel Condáu de Barcelona xunto col so fíu Raimundo VII, desembarca en Marsella (el Conceyu de Laterano caltuviéra-y el so posesiones provenzales) y retoma la llucha.

 
Muerte de Simón de Montfort mientres l'asediu a Toulouse.

N'agostu de 1216 derrota per primer vegada a Montfort en Beaucaire. Este trata de desfacer definitivamente del so adversariu poniendo asediu a la ciudá de Toulouse, pero'l 25 de xunu de 1218 una piedra de catapulta llanzada por muyeres dende la ciudá, según cunten los cronistes, atina a dar nel xeneral enemigu y matar.

El so fíu, Amaury VI de Monfort, asocéde-y, pero nun tenía'l xeniu militar del so padre y ye ganáu socesivamente. En 1221 los cruzaos abandonen el cercu de Castelnaudary onde zarraren al conde de Foix y fuxen a Carcassonne. Raimundo VII (el so padre muerre esi mesmu añu) xunir a Roger-Bernard y recupera socesivamente Montréal, Fanjeaux, Limoux y Pieusse. Sigue les sos conquistes poles rexones de Carcassès y el baxu Razes y, en marzu de 1223, Mirepoix onde s'atopaba Guy I de Lévis, Mariscal de la Fe y llugarteniente de Montfort, que tendrá de fuxir tamién escontra Carcassonne.

Los cruzaos recularon hasta posiciones similares al entamu de la guerra y el nuevu papa Honorio III reacciona escomulgando al nuevu conde tolosano. Pela so parte Lluis VIII de Francia, por influencia de la so esposa Blanca de Castiella, ye convencíu por que tome él mesmu les riendes de la cruzada. En 1226 baxa coles sos tropes franceses el valle del Ródanu y somete Avignon. Alvertíos de la presencia de l'armada real, los habitantes de Carcassonne remontar contra la familia Trencavel, que se volviera a establecer na ciudá, y ye forzada a replegase en Limoux. Finalmente n'escribiendo una carta'l 17 de xunu de 1227, Trencavel fuxe a Barcelona dexando les sos tierres so la proteición de Roger-Bernard de Foix.

Derrotáu Trencavel y escomulgáu Raimundo VII, los occitanos vense forzaos a roblar los humillantes términos del Tratáu de Meaux.

Últimes batalles, exiliu y decadencia cátara editar

Entá intentaría en 1240 Trencavel recuperar los sos antiguos dominios a la cabeza d'un exércitos de faydits (caballeros occitanos favorables al catarismo y quitaos de los sos dominios) de Rasez, el Carcasonés y Fenolleda sofitaos por infantería aragonesa, pero en llugar d'aprovechar l'efeutu sorpresa y dirixise direutamente a Carcassonne, faen actu de presencia nes fortaleces de la contorna de Minerve, el Monte Negru y les Corbières, dando tiempu al senescal de la Cité, Guillaume des Ormes, a reforzar los sos defenses.[6] Finalmente l'asediu fracasa y los condes de Tolosa y Foix tienen d'allegar n'ayuda de Trencavel pa dexa-y una rindición honorable y fuxir a Aragón.

 
Castiellu de Quéribus.

En 1242 Raimundo VII de Tolosa col sofitu de Trencavel, Almaric vizconde de Narbona y el conde de Foix apoderar de Rasez y de siguío del Minervois y Albi antes d'entrar en Narbona. Los franceses aguanten en Carcassonne y Béziers, y les llamaes de Raimundo VII al alzamientu occitanu y los sos pidimientos d'ayuda a los duques de Bretaña, condes de Provenza y al rei d'Aragón son desoyíes. Lluis IX poner en marcha escontra'l Languedoc a la cabeza de los sos exércitos obligando una vegada más al conde tolosano a capitular. En xineru de 1243 Raimundo VII fai actu de sumisión a Lluis IX y ye asonsañáu pol conde de Foix y el vizconde de Narbona.

Magar la derrota de los señores feudales, la herexía cátara siguió presente nel Mediudía. Pa terminar de extirparla la Ilesia crea la Inquisición, que nun principiu se centrará en reprimir a cátaros y valdenses. La so presencia ye motivu de distintos alzamientos populares y de que los cátaros retírense pasu ente pasu a fortaleces apartaes cola esperanza de sobrevivir alloñaos de les fontes militares del conflictu. La cayida d'estos castiellos y fortaleces, como la de Montsegur en 1244 y la de Quéribus en 1255, va causar les últimes matances de la guerra y el fin del catarismo. La Inquisición va siguir actuando na zona nos siguientes trés cuartos de sieglu, pero con casos individuales, hasta que se da por escastáu.

Consecuencies editar

La primera y más evidente consecuencia de la cruzada tuvo llugar nel planu relixosu. El movimientu cátaro, entá ensin dexar de ser minoritariu y pese ser escorríu n'otres partes d'Europa, algamara a lo llargo'l sieglu XII una influencia creciente na avanzada y tolerante sociedá del Languedoc, amontando'l so númberu de fieles, particularmente, ente los miembros de la nobleza. De resultes de la guerra y la represión posterior el movimientu foi desorganizado y entró en decadencia; anque llogró sobrevivir n'árees perifériques del reinu d'Aragón y de Bosnia, la so influencia acabó sumiendo d'Europa Occidental escontra principios del sieglu XIV (definitivamente cola conquista turca de Bosnia). La Ilesia romana consolidó asina, pola fuercia de les armes, la so posición hexemónica primero que l'amenaza considerada herética estender a tola sociedá languedociana o a otros territorios. Amás nel cursu del conflictu nacieron dos preseos que-y seríen fundamentales nos sieglos siguientes: la Inquisición y la Orde de los Hermanos Predicadores.

 
Galería de los pernomaos del Capitoliu de Toulouse, dellos frescos representen escenes de la cruzada.

Nel planu políticu hubo dos: el fin de la espansión aragonesa al norte de los Pirineos y la desapaición del Condáu de Tolosa.

Los aragoneses sufrieron una doble derrota, militar na batalla de Muret, y estratéxica cola desapaición de territorios que-yos rindíen vasallaxe. Hasta aquel momentu Tolosa, Carcassonne, Foix, Provenza o Comminges fueren teóricos vasallos del rei de Francia pero llevaben décades actuando con independencia de la Islla de Francia, y en 1213 declarárense súbditos aragoneses. Tres la cruzada albigense cuasi toos estos territorios volvieron a la órbita francesa, quedando solo como posesiones de la corona aragonesa'l señoríu de Montpellier (hasta 1349). Esti retrocesu na so espansión escontra'l norte, xuníu a la llimitación nes sos meyores escontra'l sur (Sentencia Arbitral de Torrellas y Tratáu d'Elx) sería una de les causes de que la monarquía aragonesa entornar na so espansión pol Mediterraneu nos sieglos siguientes.

Pel so llau la disolución del Condáu de Tolosa y l'integración de los sos territorios na Corona francesa foi especialmente trascendental enagora en que se produció. Dau'l grau d'autonomía, la riqueza comercial de los territorios controlaos polos Saint-Gilles y el so creciente pesu estratéxicu al sumar otru señores feudales que lu rindíen pleitesía, nun ye escabarriáu suponer que'l condáu de Tolosa siguiría ganando independencia colos años actuando como entidá independiente al estilu, por casu, del Ducáu de Bretaña. Nel so llugar, la so inclusión dio accesu a Francia al Mediterraneu (lo que sería aprovecháu por el mesmu san Lluis IX pa partir a les cruzaes dende Aigues-Mortes) y asitió la so autoridá sobre unos territorios nos que sofitase na posterior guerra de los Cien Años (cabo recordar que'l Mediudía parte con Aquitania).

Nel planu cultural la inclusión tuvo como efeutu una progresiva diglosia del idioma francés sobre'l occitanu. A partir de la Revolución francesa y el Primer Imperiu les socesives lleis nun fixeron sinón fomentar esta inferioridá pa potenciar el francés (yá que les llingües perifériques yeren percibíes como amenaces a la unidá nacional), lo que pondría l'occitanu inclusive en peligru de desapaición hasta la so renacencia a finales del sieglu XIX gracies a autores como Frédéric Mistral y movimientos como'l Félibrige. Esta consecuencia ye significativa por cuanto l'occitanu venía de vivir la so edá d'oru como llingua de los trovadores, y nel momentu de la cayida en desgracia del Condáu de Tolosa la corte d'esta ciudá yera considerada como una de les más importantes d'Europa nel planu cultural.

A mediaos del sieglu XX diversos investigadores ya historiadores recuperaron la memoria de la cruzada albigense como reivindicación del patrimoniu históricu-cultural de la rexón cultural francesa d'Occitania, siendo'l conceutu del catarismo esplotáu anguaño con fines comerciales turísticos principalmente, como la marca Pays Cathare (País Cátaro) con que se promociona'l departamentu del Aude[7] o los denominaos castiellos cátaros.

Cultura Popular editar

La V entrega de la saga de videoxuegos Broken Sword fai referencia a la fuxida d'un grupu de cátaros del Castiellu de Montségur.

Referencies editar

  1. Brenon, 1998, p. 43.
  2. Labal, 1988, p. 129.
  3. (Duby 2006: 273)
  4. Labal, 1988, p. 150.
  5. 5,0 5,1 Dalmau, 2006, páxs. 289-291.
  6. Labal, 1988, p. 209.
  7. (En francés.) Turismu del País Cátaro

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar