Plantía:Guerres d'Indochina La guerra d'Indochina o guerra d'Independencia d'Indochina foi un conflictu colonial qu'enfrentó a Francia contra'l denomináu Viet Minh de Ho Chi Minh que reclamaben la independencia de la Indochina Francesa (Camboya, Laos, Vietnam del Norte y Vietnam del Sur). El conflictu duró de 1946 a 1954.

Guerra d'Indochina
Parte de Indochina Wars (en) Traducir y Guerra fría
Fecha 19 avientu 1946 → 1r agostu 1954
Llugar Vietnam, Laos y Camboya
Resultáu Victoria del Viet Minh, derrota de Francia y los sos aliaos vietnamites. Independencia de los trés países y división temporal de Vietnam.
Belixerantes
Bandera de Francia Xunión Francesa Sofitaos por:
Bandera de Estaos Xuníos d'América EEXX[1]
 Vietnam del Norte
Bandera de Laos Pathet Lao[2]
Bandera de Camboya Khmer Issarak[3]Sofitaos por:
Bandera de la Xunión Soviética Xunión Soviética
Bandera de la República Popular China China[4]
Comandantes
Bandera de Francia Henri Navarre
Bandera de Francia Vincent Auriol
Bandera de Francia René Coty
Bandera de Francia Jean de Lattre de Tassigny
Bandera de Francia Raoul Salen
Bandera de Francia Philippe Leclerc de Hauteclocque
Ho Chi Minh
Vo Nguyen Giap
Bandera de Laos Souphanouvong
Bandera de Camboya Son Ngoc Minh
Fuercies en combate
Bandera de Francia 395 000 (1954)[5] Bandera de Camboya 5 000-7 000 (1952)[6]
250 000 (1948)[6][7]
450 000 (1954)[8]
Baxes
92.900 soldaos y milicianos muertos[9] 175 000 milicianos y 252 000 civiles muertos[9]
[editar datos en Wikidata]

La independencia d'Indochina foi la resultancia d'una llarga llucha dende finales del sieglu XIX hasta 1954 contra les potencies coloniales europees ente les que figura'l conflictu armáu asocedíu nel antiguu protectoráu de la Indochina francesa, dientro del marcu de les guerres colonia-yos del sieglu XX nel sureste asiáticu.

Oríxenes del conflictu editar

A principios del sieglu XX, la conquista del sureste asiáticu poles potencies occidentales concluyera, dexando namái al reinu de Siam como un Estáu-tapón pa evitar que surdieren conflictos ente'l Reinu Xuníu y Francia na zona, pero'l colonialismu creó un sentimientu de opresión esterna que provocó una afirmación de la personalidá nacional y l'unidá étnica, na que los líderes ya intelectuales buscaben los sos raigaños pa revalidar la so llingua, folclor y patrimoniu cultural.

La disgregación de les antigües estructures feudales fixo surdir nueves clases sociales que tendieron a combatir a Occidente coles sos propies armes, reivindicando poder económicu, llibertaes democrátiques, l'autonomía o la independencia; colo que l'imperialismu occidental creó les condiciones pa la rebelión contra sigo mesmu. Nel casu d'Asia, la rebelión foi dirixida tamién contra les estructures atrasaes del so propiu sistema, y el nacionalismu desenvolver por oposición a la dominación europea con mayor roxura naquelles zones onde la penetración occidental foi más fonda.

Hubo movimientos de resistencia armada qu'intentaron faer frente a los invasores occidentales y representaron tanto una reaición instintiva contra la intrusión estranxera como tamién un esfuerciu de la vieya aristocracia por caltener la so autoridá y prestíu, pero la desproporción de fuercies yera bien grande y la resistencia escareció d'un calter nacional que-y diera cohesión a los distintos grupos de partisanos que polo xeneral operaron dientro de la so rexón ensin salise de perspectives locales, polo que la so resistencia foi amenorgada progresivamente.

Dempués de la fase de conquista y pacificación, los franceses enllantaron el so sistema d'alministración n'Indochina y el fracasu de la resistencia fixo entender a les élites locales que pa vencer a los occidentales teníen de sirvise de les sos propies armes, polo cual empezaron a estudiar les ciencies europees para lo que munchos patriotes vietnamites fuxeron a Xapón o China y, amás de ser antifranceses, buscaron la forma de crear un estáu modernu basáu en conceutos científicos que sustituyeren a los del yá anticuáu confucianismu.

La formación del nacionalismu viose involuntariamente favorecida pola mesma aición colonizadora, que col desenvolvimientu de les comunicaciones y la centralización de l'alministración, acabó col marcu puramente paisanu de los acontecimientos y punxo en contautu a pueblos que, magar antes refugar o s'ignoraron, terminaron conociéndose y afayando que teníen muncha afinidá ente sigo.

Tamién la influencia ideolóxica foi un factor bien importante na formación d'una conciencia nacional, que nun s'estendió al traviés de la enseñanza oficial acutada polos franceses, sinón al traviés de la circulación clandestina de llibros prohibíos que trataben sobre tarrezas de filosofía y política occidental y que yeren lleíos y estudiaos ávidamente polos mozos intelectuales, dándo-yos nociones de los derechos de llibertá ya igualdá que rellumaben pola so ausencia nes colonies.

L'Alministración francesa fixo tolo posible por caltener el control sobre'l protectoráu estableciendo como capital colonial la ciudá de Saigón pa centralizar el poder, nomando un Gobernador xeneral con amplios poderes xenerales y llindando l'accesu de la población llocal a la educación y a los puestos clave.

Pa reforzar el so gobiernu n'Indochina, de por sí altamente represivu, los franceses tamién instauraron midíes que prohibíen la llibertá d'espresión, xunta o asociación y promovieron la enseñanza d'un sistema d'escritura inventáu por misioneros del sieglu XVIII, el Quôc ngu, cola finalidá específica d'esaniciar la influencia cultural china na zona y, d'esta manera, la de los intelectuales y líderes que promovían la resistencia. Col tiempu, el Quôc ngu suplantó a la escritura chino en Vietnam, pero la so comodidá y simplicidá d'usu convertir nun preséu útil pa los nacionalistes cuando éstos empezaron a implementar los sos programes d'educación de les mases y de renovación cultural.

En Camboya, foi la relixón más que'l nacionalismu en sí el que desempeñó un papel perimportante na crecedera de la conciencia nacional; el budismu actuaba como símbolu de reagrupación de les mases ante una causa común, faer frente al estranxeru invasor de relixón distinta pa defender los valores tradicionales, y el so prestíu viose resaltáu debíu al brillosu comportamientu de los sos sacerdotes como líderes de la resistencia contra los occidentales.

A partir de 1910, yá nun asocedieron más rebeliones importantes, los aristócrates terminaron aceptando la dominación estranxera y establecióse asina una cooperación xeneral de l'aristocracia llocal colos franceses, qu'a pesar de desaposia-yos de los sos poderes efectivos, caltuvo la so posición nominal y convirtió-yos en simples funcionarios del sistema colonial, amestando asina los sos intereses colos de los europeos pa utilizalos como preseos eficaces contra la resistencia local; qu'a partir d'esti momentu empezó a ser liderada poles nuevu clases sociales surdíes del sistema colonial.

La Primer Guerra Mundial foi un acontecimientu que tuvo importantes repercusiones ideolóxiques na formación del nacionalismu n'Asia por cuenta de les consecuencies polítiques del conflictu como fueron la Revolución rusa de 1917, que llanzó una crítica contra l'imperialismu nun momentu en que les idees marxistes estendíense y calaben con rapidez n'Indochina.

La puxanza del comunismu n'Indochina editar

 
Vo Nguyen Giap y Ho Chi Minh en 1942

Les idees marxistes yá s'introduxeren n'Indochina antes de la Primer Guerra Mundial nun contestu nel que taba surdiendo una masa proletario industrial y anque esistíen otros movimientos non comunistes, estos nun yeren tan efectivos a la de llograr resultaos polo que, una vegada analizáu'l conxuntu, la Internacional socialista interesar pola situación d'Indonesia y Indochina yá que consideraba que dambes colonies cumplíen les condiciones prerrevolucionarias y teníen los rexímenes coloniales más autoritarios y les poblaciones más miserables y numberoses.

El movimientu comunista beneficiar de la direición de Ho Chi Minh, conocíu nos sos entamos como Nguyên Ai Quôc, y de que nun s'enfrentó a una oposición relixosa determinante una y bones el budismu mahayana yera desaxeradamente tolerante y taba en decadencia, solo'l catolicismu opúnxose conducentemente pero'l so escasu espardimientu n'Indochina nun lo fixo un factor determinante.

Nguyên Ai Quôc fundó en 1925 dos organizaciones comunistes en Cantón sirviéndose de la so esperiencia como militante de grupos marxistes en Francia y la Xunión Soviética y al traviés d'una d'elles fundó un periódicu, el Thanh niên(Mocedá) pa esponer temes marxistes y nacionalistes. En 1926, Quôc escribió'l llibru tituláu El camín de la lliberación, obra na qu'espunxo los pasos a siguir p'algamar la revolución, y en 1929 creáronse más organizaciones comunistes que fueron unificaes para 1930 en Ḥong Kong como'l Partíu Comunista Vietnamita, que poco dempués pasaría a llamase Partíu Comunista Indochinu (PCI) pa tomar a tolos territorios de la indochina francesa dientro del so área d'influencia.

La Gran Depresión de 1929 provocó una crisis qu'afectó a la economía de Francia y fundió la de les sos colonies, creándose asina una crisis colonial que catalizó toles fontes de descontentu latentes y favoreció un llevantamientu xeneral que foi brutalmente reprimíu polos franceses pero que semó'l xerme de la movilización nacional pola independencia. Los franceses siguieron controlando la situación pero viéronse obligaos a reconocer per primer vegada la necesidá de reformes nel so sistema colonial que nunca se fixeron, siguiendo la situación práuticamente invariable hasta l'españíu de la Segunda Guerra Mundial.

El regresu de Francia editar

La Segunda Guerra Mundial tuvo importantes consecuencies sobre l'orde mundial una y bones marcó'l final de los imperios coloniales y favoreció l'autodeterminación de munchos pueblos. Al españar el conflictu, Francia cayó ganada rápido polos alemanes polo que, invadida la metrópolis, la situación de los franceses n'Indochina pasó a ser desaxeradamente fráxil.

 
La Ruta Colonial nro 4 (RC4).
Envoys probe Indo-China rebellion, Noticiario de 1947

Dicha situación foi aprovechada polos xaponeses, que daquella llevaben a cabu una política expansionista, y ocuparon Indochina parcialmente primero en 1940, pa ocupala definitivamente en 1941 cuando empecipiaron un segundu frente nel Pacíficu contra los aliaos. De primeres los xaponeses fueron recibíos como lliberadores yá que promulgaben la unidá racial y cultural d'Asia y trataron de ganase la voluntá de la población proclamando la independencia de les distintes rexones d'Indochina, espulsando a los franceses de los puestos clave y abriendo a les élites locales les funciones téuniques y alministratives qu'antes monopolizaban los europeos; pero cometieron escesos que-yos quitar rápido'l respaldu de la población y aceleraron considerablemente'l procesu independentista con una coxuntura que facilitó la organización de los movimientos de resistencia pa empecipiar la llucha armada.

Los esfuercios de la resistencia vietnamita fueron atayaos hasta mayu de 1941, cuando Nguyên Ai Quôc pasó a llamase Hô Chi Minh y convocó la VIII Conferencia del Comité central en Pac-Bo onde fundó'l brazu armáu del so movimientu, el Vietminh (Lliga pola independencia de Vietnam) y definió un programa completu nel qu'esponía una serie de midíes polítiques, económiques y sociales que-y aseguró la simpatía de les mases polo que para 1945 el Viet Minh cuntaba con unes 500 000 persones, incluyíes les muyeres, y una posición lo bastante fuerte por que Ho Chi Minh tornara a Vietnam.

 
Soldaos franceses mientres una emboscada en 1952
 
Bombardeos con Napalm pola 320º división d'artillería sobre'l Viet Minh (Operación Mouette) en payares de 1953

No militar, el Vietminh empecipió la llucha contra los xaponeses, combinando l'aición política col esfuerciu militar, entamando una guerrilla con asesoramientu de los comunistes chinos y les sos primeres operaciones estendieron los combates por aciu la creación de frentes a lo llargo de Vietnam pa llograr esvalixar al enemigu y llograr constituyir zones lliberaes nel alto Tonkín y a partir d'equí, el Vietminh siguió alantre coles sos operaciones, gracies a l'ayuda aliada proveniente dende China, hasta la capitulación xaponesa de 1945. Y en 1944 fixeron una xunta a la qu'allegaron Vo Nguyen Giap, destacáu líder militar y el so líder políticu, Ho Chi Minh, na que se determinaron que siguir collaborando con Estaos Xuníos yera'l camín más curtiu escontra la independencia polo que'l Viet Minh siguió apurriendo a los axentes de la OSS información sobre'l aviadores baltaos y brindába-yos proteición hasta proporcionales un pasiellu seguru a China en cuenta de recibir ensayamientu de los axentes de la OSS nel usu d'armes de fueu, lanzallamas o esplosivos que n'ocasiones participaben tamién na llucha guerrillera contra los xaponeses.[10]

Coles mesmes, anque los xaponeses ocuparen Indochina calteníen una collaboración colos restos de l'Alministración francesa que, en teoría, yera lleal al gobiernu francés de la Francia de Vichy, aliáu de les potencies de la Exa, pero ante la evolución desfavorable de la guerra pa Xapón y el barruntu de que los franceses taben cooperando colos aliaos pa facilita-yos un desembarcu n'Indochina los xaponeses decidieron esaniciar los restos de l'Alministración francesa y entamaron una operación militar el vienres 9 de marzu de 1945 que tomu per sorpresa a los franceses y esterminó a les sos fuercies militares, atacando la mayoría de los sos principales acuartelamientos.

Nesta operación los xaponeses aniquilaron a les guarniciones de Ḥanói, Haiphong, Vietri y Lang Son y el restu de les fuercies franceses que llograron escapar al estermín fuxeron a China formando la llamada Columna Alessandre que, tres munches penalidaes, llogró llegar a territoriu chinu y salvase. Tres aquella operación namái quedaron n'Indochina fuercies xaponeses y nacionalistes vietnamites collaboracionistes hasta la capitulación y retirada xaponesa asocedida meses dempués.[11]

Mientres los xaponeses escorríen a la Columna Alessandre, los comunistes socatraben al pueblu por qu'atacaren los almacenes de granu (bien escasu naquella dómina) y les sos fuercies hostigaron a los xaponeses y collaboracionistes hasta la rindición xaponesa ante los aliaos. Finalmente, el 7 de xunu de 1945, declararon zona independiente la parte norte de Tonkín hasta la frontera China, que taba ocupada poles fuercies comunistes.

El repentín ya inesperáu fin de la guerra col bombardéu d'Hiróxima'l 6 d'agostu de 1945 provocó la retirada de los xaponeses ési mesmu mes y creo un momentaneu vacíu de poder que'l Vietminh aprovechó p'apoderase de gran cantidá d'armamentu y establecer un gobiernu provisional en Ḥanói que proclamó la independencia de Vietnam el 2 de setiembre de 1945 y foi reconocíu pol emperador Bao-Dai.

Sicasí, los problemes nun fixeren más qu'empezar pa los nacionalistes vietnamites; porque la parte norte del so país foi invadida polos chinos nacionalistes (veníos en teoría pa desarmar a los xaponeses) y la parte sur polos británicu; dexando a Ho casi como un poder simbólico; pero ensin la posibilidá d'enguizar al so pueblu contra ellos pa nun demostrar que'l so gobiernu realmente nun cuntaba con nengún poder.

Col enfotu de que los chinos colárense, Francia reconoció tamién a la República de Ho y alióse con ellos. Pela so parte, el líder vietnamita nun vio con malos güeyos aquella posibilidá y afirmó "más val comer un pocu de mierda francés que comer mierda chino".[12]

Los vietnamites yeren conscientes de que namái habría un curtiu periodu ente la retirada xaponesa y l'apaición de les tropes aliaes xunto colos franceses que trataríen de recuperar el control d'Indochina, polo qu'empezaron a faer preparativos rápido pa fortalecer la so posición y aumentar la so fuercia. Les sos medranes veríense confirmaos cuando los chinos (veníos en teoría pa desamar a los xaponeses) invadieron Vietnam pel norte, y el sur foi ocupáu polos británicu, creándose asina una situación que favoreció la torna de los franceses a Indochina pocu tiempu dempués.

Dende'l principiu'l franceses teníen la intención de restablecer l'orde colonial anterior a la Segunda Guerra Mundial y recuperar el control de les sos colonies polo que se concentraron en fortalecer la so posición aumentando pasu ente pasu la so presencia militar y pa 1946 les sos intenciones yeren tan evidentes que los comunistes decidieron unviar a Giap a París esi mesmu añu p'axustar. Los franceses nun taben bien dispuestos a faer concesiones pero como'l so control d'Indochina entá yera débil decidieron ganar tiempu dando concesiones simbóliques, asina De Gaulle y Ho Chi Minh roblaron un alcuerdu pol cual los franceses reconocíen la república de Ho, el so parllamentu, exércitu y recaldación propia; pero dientro de la Xunión Francesa na cual solo tendría una representación diplomática ante la Santa Sede o la Sociedá de Naciones y Francia acutábase les competencies de política esterior y defensa con 15 000 soldaos na rexón.

D'esta forma Vietnam tenía soberanía interior, pero non esterior;[13] lo cual resultaba insuficiente pa les aspiraciones vietnamites y al llargu plazu esta insuficiencia amosóse unu de los motivos principales que fixeron fracasar la Xunión Francesa que nunca aportó a daqué paecíu a la Commonwealth.[14]

Guerra con Francia editar

Los franceses llegaron a Saigón a finales de 1945 y de primeres tuvieron qu'axustar col Vietminh pa poder entrar en Ḥanói, pero a midida que les fuercies britániques y chines nacionalistes entraron en Vietnam los franceses fueron faciendo esixencies cada vez más agresives, al empar que fortalecíen la so presencia militar na zona y diben realizando golpes de mano que demostraben la intención de restablecer ensin papes na boca, l'antiguu orde colonial por aciu una política de fuercia.

 
El xeneral Trinh Minh The

La situación agravar cola torna de la Columna Alessandre, la unviada de más tropes y l'oposición del Partíu Comunista Francés a que Vietnam llograra la total independencia. Entá más, Stalin pensaba que'l PCF podía ganar les eleiciones en Francia polo que la opinión de los comunistes franceses interesába-y y nun quería enemistarse con ellos por sofitar a los independentistes comunistes de Ho.

Magar tou, en China Mao Zedong empezaba a ganar la guerra contra les fuercies gubernamentales de Chiang Kai-shek y podríen esperar ayuda de Mao.

 
El Bois Belleau (tamién conocíu como USS Belleau Wood) foi un portaviones emprestáu por EE. UU. a Francia mientres la guerra

La situación nel sureste d'Asia taba ximelgándose pel llau de los independentistes y comunistes: n'Indonesia vivíase'l baturiciu contra los holandeses, que llegaron a unviar tropes paracaidistes;[13] en Malasia la guerrilla comunista atacaba a los australianos y sobremanera los británicos que tuvieron que refundar los SAS[15] pero a parte d'un clima favorable Ho namái cuntaba col sofitu del so vecín del norte col que nunca les rellaciones fueren descomanadamente cordiales nin nel pasáu nin darréu (China invadió'l norte de Vietnam a finales de los años 70).

A finales de payares de 1945 les tropes franceses empiecen un enfrentamientu contra los comunistes vietnamites cuando requisan un xuncu chinu con armes y municiones en Haiphong. Los enfrentamientos rápido crecieron y l'exércitu francés solicitó a la so flota bombardear a los rebeldes.

En 1946 Ho viaxó a París para entablar negociaciones sobre la independencia; pero los galos namái taben dispuestos a conceder una independencia llindada (representación diplomática ante la Santa Sede, posibilidá de tener un gobiernu propiu y delles competencies pocu significatives). D'esta forma Ho torna a Vietnam anunciando que les condiciones son inaceptables.

 
Mientres 1954 fueron frecuentes les operaciones tapaes de la CIA sobre Indochina

Los enfrentamientos y ataques per parte de los franceses siguen, pero'l líder vietnamita entá considera posible un alcuerdu y nun da permisu a Giap pa intervenir.

Nel Vietminh empezar a estudiar la situación y plantegóse la posibilidá d'una guerra con Francia, polo que los sos líderes diseñaron una estratexa integral que tomaba tanto'l terrén militar como'l políticu y social estableciendo la necesidá de faer una llarga guerra de gastadura contra'l Exércitu francés, "promover la unidá nacional, consiguir el sofitu de les fuercies democrátiques internacionales, aisllar políticamente a los franceses y suprimir los restos de la cultura colonial pa edificar una cultura nacional, científica y popular". Los franceses pela so parte centráronse más no militar y la so estratexa consistía en llograr que les tropes al mandu del xeneral Leclerc llograren una rápida victoria por aciu una guerra relámpago.

Nesi momentu, el Vietminh yera lo bastante poderosu como p'apoderar a la mayoría de les organizaciones de Vietnam y faer la guerra contra los franceses, qu'estendieren rápido la so presencia por Indochina pero que'l so exércitu taba debilitáu tres la Segunda Guerra Mundial polo que nun yera lo suficientemente fuerte como pa controlar la zona conducentemente.

En payares de 1946 empiecen les hostilidaes y la guerra, magar que Ho entá nun se decidió a tomar la iniciativa.[10]

En Laos y Camboya l'escenariu foi similar y nun principiu empecipiaron la llucha armada contra Francia pola so cuenta, col grupu jemer issarak (jemeres llibres) en Camboya y el Pathet Lao dirixendo la resistencia en Laos dende la vecina Siam al nun poder torgar la reocupación total de los franceses en 1946.

 
F4O-Corsair, unu de los caces de combate utilizaos na guerra

Los primeros incidentes importantes asocedieron en Haïphong cuando'l franceses esplegaron un cruceru y un portaviones pa bombardear en principiu una posición del Vietminh, pero terminaron atacando a una columna de refuxaos per error y bombardeando la ciudá, anque tamién causaron la muerte de miles de rebeldes. A partir d'entós la guerra foi inevitable y los intentos de negociación fracasaron polo que los combates ente franceses y rebeldes siguieron n'avientu y xineru; mentanto les fuercies del Viêtminh fracasaron nel so intentu de caltener el control de Hanói y replegáronse a los montes pa consolidar el so aparatu político y militar.

 
Medaya francesa al méritu militar n'Indochina, 1953

Sicasí, les fuercies coloniales yá tarrecíen qu'aquello se produxera y, magar dellos llicenciamientos de soldaos veteranos, cuntaben con abondes fuercies de la Lexón Estranxera y los paracaidistes, toos lo suficientemente entrenaes pa repeler l'agresión.[12] Col so modernu arsenal los franceses tomen el control de les ciudaes y escuerren a los guerrilleros. Nuna ocasión unviaron 15,000 homes a la parte norte y más inaccesible de Vietnam p'alcontrar y prindar a Ho y el so cuartel xeneral; pero los guerrilleros volvieren esmucir se.

Dende'l principiu, el Vietminh casi siempres pudo concentrar les fuercies necesaries pa ganar a les pequeñes y xeneralmente aisllaes guarniciones franceses, a les que sometíen volando primeru pontes y rutes pa dempués enfrentase a pequeños destacamentos y sumir na xungla, onde rares vegaes aventurábase l'enemigu, más avezáu a dir pela ruta.

Naquella primer fase de la guerra nun se fala de guerra, nin siquier reconozse como tal.[16] Sicasí, pa munchos participantes la impresión de qu'aquellos acontecimientos diben desencadenar una confrontación en toa regla yeren evidentes.

El xeneral Philippe Leclerc de Hauteclocque realiza meyores importantes. En Nan Bo llanza a los sos homes y los sos blindaos contra cien mil guerrilleros, estos se desmoronan y son derrotaos. Sicasí non tou son fracasos pa los vietnamites; nel delta del Mekong los ataques contra la Lexón son constantes y Leclerc tien de mover tropes ellí debilitando árees onde Giap llogra reclutar más llabradores-guerrilleros.[16] Estos ataques faen tomar la decisión de desallugar delles aldegues sospechoses de collaborar cola guerrilla, lo cual crea un gran problema de refuxaos y una rensía considerable y creciente.

El conflictu foi evolucionando cada vez más a favor de los rebeldes polo que, n'ochobre de 1947, los franceses intentaron acelerar el final del conflictu llanzando un enérxicu ataque sobre los apartaces del Viêtminh nos montes al norte de Ḥanói y que ye conocíu como la Ofensiva del Viêt-Bac (Alto Tonkín). L'asaltu empecipiar con nueve batallones que formaron dos puntes de llanza, y un ataque de la Infantería paracaidista francesa sobre un pobláu que s'abarruntaba yera un cuartel xeneral rebalbu; l'ataque sorprendió a los rebeldes, que los sos líderes atópase na zona y tuvieron qu'escondese nuna acequia allugada a pocos metros d'una posición enemiga.

Dempués de tres díes de duros combates, los franceses llograron cierta ventaya militar, pero l'oxetivu de la ofensiva nun se consiguió, los líderes rebalbos nun fueron prindaos y l'enemigu nun s'espunxo a una batalla campal que supondría la so destrucción y una posible derrota final. L'Exércitu francés intentó nuevamente forzar la situación al so favor con un nuevu ataque n'avientu de 1947, que foi hábilmente refugáu polos rebeldes, que permanecieron na xungla y hostigaron al enemigu hasta obliga-y a retirase. El fracasu de la ofensiva convenció a los franceses de que la victoria nun sería cosa fácil, polo qu'intensificaron los sos esfuercios por algamar un rápidu final del conflictu con baldíos intentos por esaniciar a los rebeldes, que derivaron nuna agotadora guerra de guerrilles que s'enllargó hasta 1950, na que nin los franceses fueron capaces d'imponese nel terrén nin el Vietminh foi capaz de realizar operaciones de gran valumbu.

Balance de los primeros años del conflictu editar

Nos primeros enfrentamientos los franceses vencieron con facilidá a los comunistes vietnamites espulsándo-yos de les ciudaes rápido hasta tomar el control de toes elles.[14]

 
Un miembru del Viet Minh ye atendíu por médicos vietnamites lleales a Francia, 1954

Giap llevó a los sos homes a les zones rurales qu'empezaren a apoderar los meses anteriores, campos y a les selves onde cuntaba con cierta ventaya pola vexetación y l'ensayamientu. Magar tou, el poder de Francia yera bien cimeru, realizáronse delles operaciones y finalmente Giap optó pola retirada escontra China, onde podíen cuntar un abellugu seguru pa reorganizar les sos fuercies, entrenales meyor y, cuntar con daqué más d'armamentu.

Los franceses taben exultantes y despreciaben a Giap y a los sos homes pola so escasa estatura y el so aspeutu casi esfamiáu, magar que realmente namái taben seguros nes ciudaes. Tamién contribuyía a la moral los refuerzos de soldaos provenientes de munches partes del mundu que, cola finalización de la Segunda Guerra Mundial, nun deseyaben dexar la vida militar o precisaben escapar de la xusticia poles sos otomíes cometíes nella.

Asina, los primeros trés años les apariencies indicaben que Francia taba ganáu la guerra. Bien ye verdá que numberoses zones del norte y el sur de Vietnam taben por entero en poder de los rebeldes y que Estaos Xuníos contribuyía col esfuerciu bélicu francés (un 8% del gastu militar sufragar el gobiernu d'Eisenhower).

Francia punxo enforma interés en caltener la xoya del imperiu francés» col so cauchu, el so arroz y el so opiu,[14] materies primes a les que dempués s'añedir otres consideraes estratéxiques como'l estañu. Pol so valor económicu y tamién porque'l conflictu arxelín entá nun demandaba escesiva atención, Francia destinó a la península asiática a los sos meyores oficiales, como'l xeneral Leclerc y dempués el xeneral Alessandri.[12]

Camín escontra la victoria editar

Les victories franceses adulces fueron cesando y el control del campu nun terminaba de consiguise del tou. El mandu en Hanói solicitaba más tropes a París pero la situación en Francia taba siendo bien complicada. Había gran inestabilidá na esfera política con continuos cambeos de gobiernu, la población taba estremada ente los que deseyaben que Francia retuviera la colonia y los que creíen qu'en casi cuatro años de llucha nun se terminara con aquellos flacuchos desarrapados del Vietminh. Por tou ello la metrópolis nun deseyaba ventilar demasiáu'l problema y siempres daba escuses a los oficiales franceses pa nun unvia-yos reclutes.

La situación del conflictu en Vietnam foi aprovechada en Camboya pol rei Norodom Sihanuk, que supo maniobrar hábilmente pa caltener la direición del Estáu dende la so proclamación d'independencia'l 12 de marzu de 1945, y so la presión de los acontecimientos, los franceses reconocieron la independencia de Camboya "dientro del marcu de la Xunión francesa" el 8 de payares de 1949, pero punxeron llendes nos puntos más importantes como la defensa, la diplomacia, policía y xusticia; polo que la resistencia armada de los jemeres issarak siguió. En Laos, los franceses reconocieron la so independencia dientro del marcu de la Xunión francesa tamién, lo que provocó una dixebra interna de los independentistes y la mayoría d'ellos aportó a axustar con Francia, pero una minoría siguió cola resistencia.

 
Indochina francesa en 1950. En naranxa les zones so control total del Viet Minh.

El Viet Minh cuntaba en 1948 quiciabes con 10 000 homes y una base segura en China, xunto a la frontera con Vietnam. Nesa frontera'l franceses instalaron una serie de puestos enllazaos pola Ruta Colonial 4, col fin de torgar la penetración de los comunistes. Foi nesa ruta onde Giap llanzó unu de los primeros ataques convencionales de la Guerra.

El 25 de xunetu de 1948 delles unidaes del Viet Minh atacaron a los dos compañíes del Tercer Reximientu d'Infantería de la Lexón Estranxera nel fuerte de Phu Tong Hog. L'aición pilló a los coloniales por sorpresa y casi se vieron degolaos pol númberu d'asaltantes; pero llueu llograron dexar fora de combate a l'artillería enemigo colos sos morteros, dempués detuvieron a los asaltantes magar les baxes nes sos files y finalmente llanzaron un contraataque que los ganó y esvalixó. La batalla de Phu Tong Hog demostrólu a Giap qu'entá nun taba preparáu pa midise colos lexonarios[17]

Pacientemente los dos líderes comunistes siguieron reclutando soldaos y entrenándolos pa realizar aiciones por tou Vietnam, pero especialmente contra les posiciones franceses de la RC4 que yá empezaba a llamase La ruta de la muerte.[17] Les ofensives en 1949 entá nun yeren lo suficiente como pa dexar la etapa guerrillera y entrar na convencional.

 
Abellugaos procedentes d'Indochina llegando a Francia a bordu del USS Montague en 1954

Ante la situación d'emboscaes constantes y perdes periódiques nel norte de Vietnam los franceses vieron la imposibilidá de controlar tol territoriu del norte, en 1949 decidieron amontar los efectivos nel Norte pa cortar les rutes de penetración vietnamites dende China. Con esta estratexa llogróse menguar en parte la infiltración comunista; pero'l costu en vides humanes foi bien alto.

Finalmente n'ochobre de 1950 la posición víase como indefendible y el mandu francés tomó la decisión d'abandonala. La evacuación de los fortines de Cao Bang, Dong Khe y That Khe tenía de realizase por sorpresa y nel más absolutu secretu, pero la intelixencia vietnamita llueu se fixo colos planes de la Lexón Estranxera.

Giap decidió entós montar la Operación Hong-Phong 2 pa llanzar a les sos fuercies contra los franceses.[13] El 18 de setiembre llogró tomar una posición entemedia de la Ruta, Dong Khe, y darréu aniquiló casi por completu a la columna que baxaba de Cao Bang y a la que xubía de That Khe na que foi la batalla de Cao Bang.[17] Con esta victoria fixo baxar a les sos fuercies escontra'l sur y obligó a los franceses a abandonar tamién Lang Son, destruyendo 1 300 tonelaes de material y municiones que, sumaos a los destruyíos pola columna que sacupaba Cao Bang, sumaben los pertrechos d'una división entera.[12]

La derrota de Cao Bang fixo pensar a munchu franceses, según l'historiador galu Jean Lacouture, que nun se podía ganar aquella guerra, el sofitu de China yera demasiáu evidente y fuerte como pa ser capaces d'oponese a ella.[10]

Dempués de la Ofensiva del Viêt-Bac, producióse un ciertu estancamientu del conflictu que'l xeneral Vally, el sustitutu de Leclerc, nun pudo remediar al ser incapaz de controlar la ruta Hanoi-Haïphong, nin d'imponese nel campu de batalla.

A partir de 1950, la guerra d'Indochina entró nuna nueva fase cuando se internacionalizó el conflictu de resultes de la Guerra Fría. El Vietminh empezó a recibir armes pesaes y tanques de China, y a coordinar aiciones con otros grupos rebalbos d'Indochina. Pela so parte los franceses empezaron a pidir ayuda militar a Estaos Xuníos y empecipiar cambeos que fueron acompañaos cola llegada d'unu de los comandantes más brillosos del Exércitu francés, el xeneral De Lattre De Tassigny.

Los rebeldes formaren divisiones pa enfrentase a unidaes de nivel batallón y alteriar les rutes de suministru atacando la Ruta Colonial nº 4 (RC4), que'l so trazáu escurría dende Hanoi hasta la frontera china, y apoderándose de la mayoría de les guarniciones.

La guerra ideolóxica y la paulatina conversión del Vietminh nuna fuercia regular fixeron que los franceses abandonaren Lang Son, una de les guarniciones más importantes, con un enorme arsenal y replegárense escontra'l delta del ríu Mekong para finales de 1950.

La de Cao Bang foi una derrota bien fuerte a les aspiraciones franceses. Pa remedialo llegó'l mariscal Alphonse Juin; pero tampoco llogró resultaos espectaculares. Pela so parte, Stalin yá constatara que'l Partíu Comunista Francés nun ganaría les eleiciones; pero la guerra de Corea atropaba la mayor parte de les sos ayudes n'armamentu.

Los franceses pidieron ayuda a otres naciones. Estaos Xuníos tamién taba atolláu en Corea y despreciaba el colonialismu francés, sicasí esmolecía-y más la Teoría del dominó polo que siguió unviando asesores y aumentó los sos fondos.

Pela so parte el Viet Minh yá cuntaba con una estructura bien paecida a cualquier exércitu y podía presentar delles divisiones n'orde de batalla[18] mientres vía a los sos enemigos siempres con problemes d'homes, magar los refuerzos llograos de los nacionalistes vietnamites, dispuestos siempres a lluchar contra los comunistes. En vista d'esto plantegaron y anunciaron de gaita y tambor una gran ofensiva en tola zona norte de Vietnam pa la festividá del añu nuevu vietnamita (Fiesta del Tet) de 1951. Pero terminó nuna dura derrota Vietnamita nel delta del ríu Colorado.

Llega'l xeneral De Lattre editar

Pa tratar de detener a los comunistes, París unvió al xeneral Jean de Lattre de Tassigny quien rápido empezó a preparar les defenses nel Delta y nuna base más al sur, dientro de territoriu controláu polos Viet, nel pandu de Vinh Yen. Cola reforzada Hanoi y esta posición corcuspín esperaba infringir una dura derrota a los sos enemigos que-yos fixera arrenunciar o siquier amenorgar la presión sobre'l poder colonial.

El xeneral De Lattre taba no cierto. Na fecha prevista empezó la llamada batalla del delta del ríu Colorado na que De Lattre demostró gran valor al allegar al frente pa reorganizar y animar a los sitiaos, bones capacidaes de xestión y usu de la teunoloxía militar más avanzada pa la dómina como yera l'avión y el napalm que destruyó compañíes enteres, abrasó a otres y apavoró a toes. A Giap costó-y meses volveles a axuntar y preparar pa siguientes batalles.[12]

París llogró una gran victoria y cuntó con dellos meses d'aliviu. Desgraciadamente pa los suaños imperiales franceses, les allegríes nun duraron enforma y el xeneral De Lattre morrió de cáncer en 1952.

La Operación Lorena editar

Tres la muerte de quiciabes el meyor soldáu de Francia[12] empezando nuevamente'l baille d'altos mandu: sustituyó a De Lattre el xeneral Raoul Salen.

Esti oficial, unu de los meyores de forzar gales, decidió llevar a cabu una gran maniobra p'abarganar a los Vietminhs y aniquilalos. Pa llevar a cabu la llamada Operación Lorena axuntó:[13]

En total un contingente de 30 000 homes y abondosu material que llanza'l primer día d'avientu de 1952 contra los cuarteles del Viet Minh.

Ante esa superioridá, Giap refugó'l combate internando a los sos trés divisiones (unos 30 000 soldaos) na xungla.

Los franceses escorrer mientres 160 km de selva. Sufrieron una emboscada tres otra y llograron consiguir un depósitu d'armes en Phu-Doam y los primeros camiones rusos que de tanta utilidá seríen dempués a los vietnamites na batalla final.

Francia trata de repitir l'ésitu anterior editar

Fortifícase Dien Bien Phu editar

Cuando Salam foi precisáu n'Arxelia llegó a Hanoi el Xeneral Henri Navarre. Con esti postreru oficial como comandante en xefe decidió siguise la estratexa de posición erizo en territoriu enemigu diseñada por De Lattre pa Vihn Yen; pero a mayor escala.

Nuevamente'l franceses escoyeron una zona totalmente controlada pol Viet Minh, que fuera lo bastante grande como p'allugar abonda infantería, artillería y pistes d'aterrizaxe y que cortara les principales víes de suministru dende China a les fuercies de Giap. El valle de Dien Bien Phu paecía los llugar ideal, yá fuera tomáu poles sos fuercies años antes y abandonáu dempués, polo que se conocía la zona. Cuntaba con terrén pa dos pistes d'aterrizaxe, una yá construyida pero en mala traza, y un ríu que podría evitar asaltos en masa.

Nun se tuvieron en cuenta detalles como l'alloñanza de Hanói, casi na llende d'autonomía pa los caces[12] o la gran pluviosidá qu'amenorgaba enforma la visibilidá pa realizar bombardeos aéreos[14]

La fortificación de Dien Bien Phu empezó cola llamada Operación Castor na que los paracaidistes tomaron posesión del llugar y empezaron a preparar pa la llegada de suministros. Años antes construyeren una pista d'aterrizaxe qu'agora nivelaron y reasfaltaron pa dexar l'aterrizaxe de los aviones. El llugar cuntaba con una carretera; pero decidieron llevalo tou per vía aérea.

A finales de 1953 la base taba terminada y llista pa hostigar al enemigu; sicasí les unidaes unviaes pa destruyir les bateríes que los hostigaban a ellos nun pudieron nin atopales, y lo qu'entá yera peor, una de les misiones llanzaes contra los viethminh perdió a un oficial con dellos planos detallaos de les posiciones defensives de la base.[14] Mientres el tiempu de construcción los combates fueron continuos costando la vida de más de 150 soldaos del exércitu francés, pero los oficiales galos nun vieron el peligru que los arrodiaba y siguieron recibiendo visites de numberoses personalidaes convidaes a ver la última maravía del inxeniu militar francés.[14]

Si nel últimu momentu los europeos decidieren abandonar la base, podríen haber infligido una derrota psicolóxica al Viet Minh al dexalos con tol so material en metá de nengún sitiu. El problema fincaba per una parte na superioridá que creíen tener porque, según l'oficial d'artillería, los vietnamites nun podríen llevar hasta ellí les sos pieces y si facer nun podríen abasteceles cola abonda regularidá y, si aun así llograben teneles en funcionamientu ellos barrer cola so artillería (esti oficial suicidaríase pocu dempués d'empezar la batalla).[14] La segunda razón qu'amosaba que'l permanecer na base taba convirtiéndose nuna ratonera yera que, coles mesmes que s'asitiaben los últimos sacos terreros, preparábase una conferencia en Xinebra pa decidir el futuru de la colonia. Nin tien casu dicir qu'una nueva y contundente victoria como la de Vinh Yen sería una estupenda carta pa la xugada francesa.

La batalla de Dien Bien Phu editar

 
Conferencia de Xinebra de 1954

Mientres tolos preparativos de la instalación les alvertencies de lo que s'averaba fueron constantes; pero los galos prefirieron esperar a la que se llamaría la batalla de Dien Bien Phu.

El 13 de marzu de 1954 el valle amaneció casi ermu y pocu dempués españó un impresionante ataque artilleru bien paecíu n'intensidá a cualesquier de los vivíos na Segunda Guerra Mundial. Giap llograra llevar la so artillería a zones onde'l franceses nunca pensaron que podría, asitiar de tala forma que les, aparentemente, poderoses bateríes gales nun podíen alcontrales nin destruyiles y llogró que nun faltaren nunca municiones. Con esto y unes fuercies d'infantería que más que triplicaben a les coloniales los comunistes llograron la victoria.

El gobiernu de París realizó tou tipu de negociaciones. Primero pa ganar la batalla y dempués pa ganar tiempu y sentase a la mesa de Xinebra con meyor posición negociadora. Falaron col gobiernu estauxunidenses que-yos prometiera tou tipu d'ayuda, especialmente aviones. Pela so parte, los norteamericanos buscaron aliaos pa nun participar ellos solos, pero Gran Bretaña que podía ser unu de los pocos candidatos, acababa de perder la India y nun vía por qué tenía qu'auxiliar a los que nun-yos ayudar.

Los franceses pidieron y confiaben nuna intervención masiva de los B-29 Superfortress que podíen terminar colos sitiadores pol so mayor capacidá y abondu númberu.[19] Finalmente Eisenhower nun quixo comprometer más homes y medios y ufiertó dos armes nucleares. Los franceses refugar por nun ver la so utilidá nun conflictu onde atacantes y atacaos taben a pocos metros.

El fin de la guerra y los preparativos de la siguiente editar

Finalmente les fuercies franceses cayeron el 7 de mayu de 1954, Francia perdía lo meyor de la so fuercia de combate y cualquier postura de fuercia nuna negociación. Coles mesmes el conflictu arxelín demandaba'l máximu d'atención. En Xinebra decidió l'abandonu de la colonia, la separación de Vietnam en dos estaos soberanos y la celebración d'un referendu un añu dempués onde los vietnamites decidieren la so reunificación o la so separación definitiva.

El 9 d'ochobre, los postreros soldaos franceses arriaron la bandera tricolor de los edificios públicos de Hanói y fueron sustituyíos por oficiales del Viet Minh, que fixeron la so entrada na capital con un desfile. Coles mesmes, llegó Ho Chi Minh a la capital de la que sería hasta 1975 la República Democrática de Vietnam, meyor conocida como Vietnam del Norte.

Los dirixentes del Sur optaron por dar un golpe d'estáu y nun celebrar esti referendu. Por esti motivu Vietnam del Norte empezó les infiltraciones de soldaos en sofitu del Vietcong pa anexonase a Vietnam del Sur. Asina empezó la segunda guerra d'Indochina más conocida por guerra de Vietnam que los vietnamites llamen Guerra de los Estaos Xuníos.

 
Homenaxe a los cayíos n'Indochina sol Arcu del Trunfu en París.

Conclusiones editar

 
Monumentu a la primer guerra d'Indochina

Los Alcuerdos de Xinebra solo supunxeron un curtiu periodu de paz na península asiática. Como se dixo la llucha volver# a entamar cuatro años dempués y nuevamente les fuercies guerrilleres y del Vietnam del Norte empezaron a tomar la iniciativa y a tomar el control del territoriu del so vecín del Sur.

Francia, pela so parte, trató d'aplicar les lleiciones aprendíes y encaloró les rebeliones en Madagascar y Arxelia. París abandonó munchos territorios de la Xunión Francesa y concentróse na so gran posesión norteafricana col enfotu de caltenela. En parte gracies a lo aprendío na Indochina l'exércitu francés ganó militarmente la guerra; hasta qu'Arxelia algamó la independencia.[20]

Estaos Xuníos pela so parte siguió sofitando al réxime del Sur con asesores, material y dineru; pero la situación cada vez diba demandando más ayuda y más intervención. El mieu a convertise en realidá la Teoría del dominó ufiertaba escasa resistencia dientro del país pa unviar tou tipu de fondos escontra Asia. En 1964 empezaron a llegar tropes de combate pa lluchar, sobremanera, alredor de les bases estauxunidenses, hasta qu'en 1965 el poder llexislativu estauxunidense dio permisu pa empezar operaciones de casi cualquier clase, dando llugar oficialmente a la guerra de Vietnam.

China siguió unviando considerables cantidaes d'ayuda material y asesoramientu al réxime de Hanói. La XRSS pela so parte fixo daqué asemeyáu, pero la so aportación aumentó n'importancia tres la rotura ente los dos grandes naciones comunistes, especialmente dende 1970[20] siguió armando y entrenando al réxime de Hanói.

Cine y videu editar

Al contrariu que la confrontación posterior la filmografía sobre esti conflictu foi escasa, especialmente la francesa que s'aguantó a analizar cinematográficamente un conflictu del que salió malparada y debilitada[16] ente los títulos más destacaos podemos citar:

Bibliografía editar

  1. France honors CIA pilots - CNN 28 de febreru de 2005. Consultáu'l 28 de xunetu de 2011.
  2. Jacques Dalloz, La Guerre d'Indochine 1945–1954, Seuil, Paris, 1987,páxs. 129–130, 206
  3. Jacques Dalloz, La Guerre d'Indochine 1945–1954, Seuil, Paris, 1987,páxs. 129–130
  4. Dailymotion - John Foster Dulles on the fall of Dien Bien Phu - une vidéo Noticies y Política
  5. Windrow, Martin (1998). The French Indochina War 1946–1954 (Men-At-Arms, 322). London: Osprey Publishing. páxs. 11. ISBN 1855327899.
  6. 6,0 6,1 Uppsala conflict data expansion. Non-state actor information. Codebook páxs. 4; 22
  7. Global security - First Indochina War
  8. Windrow 1998, p. 23
  9. 9,0 9,1 De re Militari muertos en Guerres, Dictadures y Xenocidios del sieglu XX. Capítulu I
  10. 10,0 10,1 10,2 Peter Arnett, Vietnam: la guerra de los 10 000 díes (1945-1975]], Editorial Planeta-De Agostini, Barcelona, 1993, Depósitu Llegal NA-212/1993
  11. Soler David, Ocaso Francés n'Indochina, númberu 62 de L'aventura de la Hestoria, Madrid, Arlanza Ediciones, avientu de 2003
  12. 12,0 12,1 12,2 12,3 12,4 12,5 12,6 David Solar, Dien Bien Phu, el Mundu en fierros, númberu 67 de L'aventura de la Hestoria, Madrid, Arlanza Ediciones, mayu de 2005
  13. 13,0 13,1 13,2 13,3 Dellos, Crónica del sieglu XX, Plaza & Janés Editores, Barcelona, 1986, ISBN 84-01-60298-X
  14. 14,0 14,1 14,2 14,3 14,4 14,5 14,6 Peter Batty, Visiones de la guerra. La batalla de Dien Bien Phu, editor Margaret Harris, Pamplona, IVS (Internacional Videu Sistemes), D.L., 1990
  15. Romero, Javier, Cuerpos d'élite, Misión Imposible, Círculu Dixital, Madrid, 2005, ISBN 84-32932-2005
  16. 16,0 16,1 16,2 16,3 María Teresa Llargu Alonso, La guerra de Vietnam, Ediciones Akal, Madrid, 2002, ISBN 84-460-0454-2
  17. 17,0 17,1 17,2 Dellos, La Ruta de la Muerte, fascículu 2 de Cuerpos d'élite, Barcelona, Editorial Delta, 1986, ISBN 84-7598-184-4
  18. Dellos, Artilleros de Giap, fascículu 90 de Cuerpos d'élite, Barcelona, Editorial Delta, 1986.
  19. Dellos, Guía ilustrada de guerra aérea sobre Vietnam (I) - Teunoloxía militar, Ediciones Orbys, Barcelona, 1986, ISBN 84-7634-711-1
  20. 20,0 20,1 Dellos, Historia de la Guerra - The Times (Atles), La esfera de los llibros, Madrid, 2006, ISBN 84-9734-505-3
  21. IMDb https://www.imdb.com/title/tt0058863/ postrera visita 12/1/2007

Enllaces esternos editar