Fraga (Uesca)

(Redirixío dende Fraga (Huesca))

Fraga ye un conceyu español asitiáu nel estremu sureste de la provincia d'Huesca, na comunidá autónoma d'Aragón, nel últimu tramu del Valle del ríu Cinca. Ye cabeza de partíu xudicial y capital política de la contorna del baxu Cinca. Cuenta con 14 926 habitantes (INE 2014).[2]

Fraga
Alministración
País España
Autonomía Aragón
Provincia provincia d'Uesca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Fraga (es) Traducir Santiago Miguel Escandil Solanes
Nome oficial Fraga (es)[1]
Códigu postal 22520
Xeografía
Coordenaes 41°31′15″N 0°21′06″E / 41.5207°N 0.3516°E / 41.5207; 0.3516
Fraga alcuéntrase n'España
Fraga
Fraga
Fraga (España)
Superficie 437.641724 km²
Altitú 118 m
Llenda con
Demografía
Población 15 373 hab. (2023)
- 7643 homes (2019)

- 7390 muyeres (2019)
Porcentaxe 6.85% de provincia d'Uesca
0% de Aragón
0.03% de España
Densidá 35,13 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes Tarascon, Catarina y Castro Urdiales
fraga.org
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Ye unu de los mayores términos municipales d'España pola so estensión. Tien un clima mediterraneu-continental con temperatures medies añales de 14,7º y medies de precipitación de 384 mm, recoyíos en primavera y, sobremanera, na seronda.

El términu municipal vien carauterizáu pol fértil valle del Cinca, de regadío y relativamente húmedu, y l'altu, perteneciente a los terrenales esteparios de los Monegros. A destacar la Serreta Negra, que la so proteición como área natural fracasó va unos años.

Asitiada a 104 km d'Huesca, a 115  km de Zaragoza y a 25  km de Lleida. #Atopar na exa de #comunicación Zaragoza - Barcelona que percuerre'l valle del Ebro, teniendo salida mesma na autopista de pagu AP2 Madrid - Zaragoza - Barcelona y terminando anguaño (2005) l'autopista A-2 (ampliación de la carretera N-II Madrid - Zaragoza - Barcelona) na ciudá. Amás tien comunicaciones de primer orde coles vecines comunidaes orientales: Valencia, al traviés de la carretera que la xune con Tortosa y Vinaroz, y Cataluña. Col Pirinéu escontra Francia y con Navarra y País Vascu, pela carretera nacional escontra Huesca. Con Castiella, por Caspe y Alcañiz. A pesar de tar bien comunicada per carretera, nun hai estación de ferrocarriles, siendo la más cercana en Lleida, onde esiste la posibilidá de tomar la llinia del AVE Madrid-Zaragoza-Barcelona.

Barrios editar

La ciudá #estremar en dos partes: "Fraga","Fraga la Vieya" o "El cascu" que correspuende al cascu históricu y "Les Contornes" o "Fraga la Nueva" que correspuende a la parte construyida a partir de la metá del sieglu XX; estremaes pel ríu y xuníes por dos pontes. Esisten amás dos barrios periféricos: Miralsot (unos 280 vecinos) y Llitera (unos 150 vecinos), nel que se construyó un polígonu industrial, la Plataforma Loxística de Fraga.

Historia editar

L'orixe y l'antigüedá editar

Créese que la ciudá tien orixe prerromanu, pero nun hai pruebes fehacientes d'ello. Nes cercaníes atopáronse numberosos restos arqueolóxicos.

Edá del Bronce editar

El xacimientu más antiguu ye'l del Ribayu de Monreal, d'ente'l 1800 a. C. y el 1500 a. C.

Del bronce medio ye'l xacimientu de Punta Farisa, destruyíu en parte na construcción d'un camín. Tamién son del bronce medio los entamos del xacimientu de Masada del Mure, cercanu al anterior. En dambos apaecieron cerámiques, elementos líticos y moldes de fundición p'hachos y puntes de flecha.

Del bronce final son les capes cimeres del xacimientu de Masada del Mure, el xacimientu de Zafranales, a pocos metros del cascu urbanu y el d'El Puntal, pobláu n'alto que s'estiende pela fastera dende la que s'apodera la llanura de la Llitera. Los restos de cerámica rellacionen los asentamientos cola cultura de los campos d'urnes.

Edá del Fierro editar

D'esta dómina nun hai xacimientos estudiaos en fondura, anque esisten diversos nicios de poblamientu. Nun se conocen les causes d'esta llaguna, que puede ser por cuenta de un amenorgamientu na población por causes desconocíes o bien porque los poblaos íberos construyéronse sobre los asentamientos del fierro.

Íberos editar

L'ibéricu plenu #desenvolver na zona a partir del añu 400 a. C., a partir de la cultura de los campos d'urnes. Atopáronse diversos xacimientos na contorna, como los del castiellu de Chalamera, El Vedat de San Simón, La Noria, o Punta Calvari.

El más destacáu ye'l d'El Pilaret de Santa Quiteria, que s'atopa a pocos quilómetros de la ciudá. El pobláu empezó la so andadura nes últimes décades del sieglu V a. C. y sobrevivió hasta dómina romana, na que se supón que sirvió de base pa una villa. A destacar una llábana atopada por José Salarrullana de Dios en 1894 con una inscripción íbera:


aloŕiltu
i.belaśbais
ereban.keltaŕ
erkeryi.aye
teikeoen.ery
i

de la que se desconoz el paradoriu. Luis Silgo Gauche intentó nel 2003 una traducción como: «Aloŕiltu fíu de Belaśbaiser, hic situs est».[3]

Fraga perteneció en dómina íbera al territoriu ilergete.

Roma editar

 
Unu de los mosaicos romanos atopaos en Villa Fortunatus, d'ónde procede'l nome. (Muséu de Zaragoza)

Nun se tienen noticies concretes de les vicisitúes de la ciudá en dómina romana. Supónse que, al igual que'l restu del territoriu ilergete, compartiría la suerte d'Ilerda na romanización: participación nes guerres púniques como aliaos de Cartago, rebelión contra los romanos de Indíbil y conquista definitiva polos exércitos romanos escontra'l 205 a. C.

En dómina romana l'área perteneció al pie de Ilerda al conventu de Caesaraugusta, dientro de la provincia de Tarraco. La ciudá atopase na vía de Ilerda a Celsa, nel puntu nel que'l camín crucia'l Cinca. El Cinca, al igual que'l Ebro, yeren navegables, colo que l'asentamientu representaría un encruz de rutes ente les fluviales y les calzaes. Esto ye, per vía fluvial les comunicaciones seríen a Caesaraugusta (Zaragoza), Tolous (Nuesa Señora de l'Allegría, Monzón), Ilerda (Lleida) y Dertosa (Tortosa) y per vía terrestre a Celsa (y dende ellí a Caesaraugusta) y a Ilerda (y dende ellí a Tarraco (Tarragona) y a Roma).

Nun s'atoparon restos de la ciudá romana. Sicasí a pocos quilómetros de la ciudá pueden visitase les ruines d'una estensa villa del sieglu II, llamada Villa Fortunatus. Anque nun tuvo de ser el centru romanu más importante de la zona, na villa atopáronse dalgunos de los mosaicos más formosos d'Aragón. Anguaño atópense esvalixaos en museos de Zaragoza y Barcelona, anque los más senciellos #caltener nel llugar. Tamién s'atoparon delles estatues, una de les cualos, un neñu montando a un delfín, puede almirase nel muséu d'Huesca. L'edificiu va siguir la so actividá como basílica hasta'l sieglu V, yá en dómina visigoda.

Hai barruntos de que la ciudá de Gallica Flaouia mentada por Ptolomeo ye la ciudá de Fraga, anque investigaciones recién tienden a desmentilo. Ptolomeo menta la ciudá de Gallica Flaouia ente los ilergetes a veres del Cinca, pero asitiase a 3 llegües al norte y 1 llegua al oeste de Lleida.

Medina Afraga editar

La ciudá musulmana de la Marca Cimera (714) tuvo una relativa importancia, menor que la de Lleida, pero abondu pa ser nomada por numberosos cronistes de la dómina. Cuenta Al-Qazwini (1203 - 1283):

Fraga, ciudad de Al-Andalus, próxima a Lleida; hay en ella abundantes huertas, abundantes aguas, buenos edificios, y es tan hermosa en perspeutiva, como buena en realidad... Está situada sobre el río de les olivares (río Cinca) y muy bien construida. Está provista de una fortaleza bien defendida e inaccesible y rodeada de numerosos huertos que no tienen igual...

Tamién ye citada nel Dikr bilad al-Andalus, una descripción anónima d'al-Andalus del sieglu XIV. Nesta dómina la población yá haía enforma tiempu que dexara de ser andalusí, anque ye probable que los sos habitantes o parte d'ellos siguieren siendo musulmanes (mudéxares):

Fraga es una de las capitales del oriente de al-Andalus, ciudad antigua y de remota fundación, sus habitantes son árabes de origen, pues en la época de la conquista se establecieron ellí unas tribus yemeníes cuya descendencia continúa habitándola; son gente piadosa y de fe firme. Produce mucha miel y azafrán de calidad; en su territorio hay escarpadas montañas, castillos y gran cantidá de aldeas, cuyo número sobrepasa las tres mil; en todas ellas se realiza el sermón de los viernes.[4]

El cascu históricu ye un típicu exemplu de ciudá árabe medieval, col so llaberintu d'estreches callejuelas fresques pel branu y protexíes del cerciu pel hibiernu.

 
Entrada medieval de les muralles

Los musulmanes crearon nes tierres del valle una rede de regadío que daba a la ciudá la so güerta, la so riqueza y la so sonadía. Citando a Kitab ar-Rawd al-Mitar, ta asitiada Fraga sobre'l ríu de les olivares (Nahr al Zaitun) y bien construyida. Tópase provista d'una fortaleza bien defendida y inaccesible y arrodiada de numberosos xardinos que nun tienen comparanza.

A partir de la cayida del Califatu de Córdoba en 1010, Fraga pasó a depender de Zaragoza, Lleida o Huesca, según la suerte del reinu taifa de vez. Yá nel sieglu XI, llegaron Sancho Ramírez y Pedro I a les cercaníes de la ciudá. Monzón cayó en 1089 y Zaidín en 1092. A partir d'esi momentu, Fraga pasaría a ser zona fronteriza de resistencia contra los cristianos.

Los cronistes tamién allaben el castiellu y les muralles, que xuníes a la rede de túneles qu'inda se caltienen sol cascu históricu, convertía la ciudá en cuasi inconquistable. Tuvo ocasión de comprobalo'l 17 de xunetu de 1134 Alfonso I el Batallador, que morrería por causa de les firíes sufiertes na batalla de Fraga. Movió Alfonso I guerra a los reis de Lleida y Fraga... Cobrando los moros gran sobeyosa. Y Abengania, rei de Lleida y el rei de Fraga, xuntaron huestes coles cualos engarró l'emperador Alfonso I (1133). La desgracia d'Alfonso I foi que tropes de Córdoba (2000 caballeros), Valencia (500) y Lleida (200) axuntárense tres les muralles de la ciudá pa defendela. Los caballeros musulmanes defensores arollaron el campamentu enemigu cuando la mayoría de los 12.000 caballeros cristianos topabanse de permisu concedíu pol rei tres l'asediu a la ciudá. Namái diez caballeros cristianos salvaríen la vida, ente ellos #don García Ramírez, señor de Monzón y futuru rei de Navarra.

Fraga y Lleida van cayer en manes cristianes el mesmu día, el 24 d'ochobre de 1149. Nel momentu de la conquista, paez que Fraga yera un distritu inferior del amal de Lleida, que pertenecía al reinu taifa de Zaragoza. A lo menos téunicamente, una y bones Ibn Mardanis, l'últimu gobernador musulmán de Afraga, convirtiera la ciudá nun taifa independiente aprovechando disputes familiares ente Zaragoza y Lleida.[5] Ibn Mardanis, llamáu'l rei Llop o Lop (llobu), cuntando con tan solo 25 años tuvo qu'axustar la rindición de la ciudá con Ramón Berenguer IV el 24 d'ochobre de 1149, consiguiendo un tratu de favor pa los musulmanes que quixeron quedase, como'l que pudieren rexise poles sos propies lleis.

¿Aragonesa o catalana? editar

La pertenencia de la ciudá a Cataluña o Aragón na Edá Media nun ta clara. Resulta difícil adscribir la ciudá a unos territorios qu'entá taben en formación y nun teníen la so forma actual. Por casu Ramón Berenguer IV declaraba Conde de Barcelona, Príncipe d'Aragón, Duque de Lleida y Marqués de Tortosa" y dicía "reinar en Zaragoza y n'Aragón, en Sobrarbe y Ribagorza, en toa Barcelona, en Provenza y en Tortosa, xunto con Zaragoza, Provenza y Calatayud".[6] Tampoco facilita l'asuntu que los reis modificaren la frontera delles vegaes mientres los sos reinaos. Estes diferencies ente los conceutos de pertenencia medievales y los modernos y la falta d'información ya investigación refecha lleven a distintos autores a dar interpretaciones diverses.[7]

Antonio Ubieto Arteta afirma n'Historia d'Aragón. La formación territorial que la incorporación inicial nun foi nin a una nin a otra, sinón al patrimoniu real»:[8]

  • Los testimonios ambivalentes pa Fraga, Lleida y Tortosa son debíos a que los territorios nun se conquistaron pa ser incorporaos nin a Aragón, nin a Cataluña, sinón al patrimoniu real» del rei d'Aragón, que se consideraba indixebrable.
  • Mientres los sieglos XI y XII, Fraga va tener «tenencies», una institución claramente aragonesa, a pesar de que dellos tenentes pudieren ser catalanes.
  • L'afirmación de les cortes de Lleida (1214) y de Tortosa (1218) de que Cataluña llegaba hasta'l Cinca, #referir a la llende meridional (ente Salses al norte y el Cinca al sur), ye dicir a la confluencia del Cinca y el Segre antes d'afluyir al Ebro.
  • En 1248 confirmóse que la llende ente Aragón y Cataluña taba nel Ebro ente Mequinenza y Tortosa.
  • En 1243, la donación de les tierres ente'l Cinca y el Segre que fai Xaime I al so fíu Pedro seríen les tierres, esto ye, que los bienes #cobrar l'infante Pedro, pero la potestá real» #caltener n'Alfonso, el so primoxénitu, una y bones esta era indivisible pa territorios heredaos. La interpretación fecha poles cortes de Barcelona yá nun foi como en 1214, la desaguada del Cinca, sinón que se tomaba'l calce completu del Cinca. En 1245, Xaime I estrema de nuevu Aragón y Cataluña con fronteres más concretes, incluyendo Fraga y Mequinenza en Cataluña, anque esisten numberoses incongruencies nel documentu. En 1257 concede al so fíu Pedro de nuevu'l gobiernu de toa Cataluña dende Salses al Cinca, tomando'l ríu como frontera.
  • La teórica catalanidá de Fraga duró pocu: en 1284 un noble fragatino apaez ente les tropes de la nobleza catalana; pero en 1289 el señor de Fraga apaez yá citáu ente les poblaciones y señores aragoneses.
  • Darréu hubo problemes ente la población y los señores, #dellos catalanes, que pretendíen imponer cada unu los sos estatutos xurídicos: la población  os aragoneses y los señores los catalanes.

Joaquín Salleras Clarió en Contorna del baxu Cinca considera que Fraga s'incorporó a Cataluña tres reconquista:

  • Cree que nes negociaciones ente Ramón Berenguer IV y Ramiro II el primeru acutóse Fraga pa sigo y los sos descendientes, apurriendo'l señoríu y gobiernu de la villa al conde de Pallars Jussà Arnal Mir, vasallu so.
  • Ramón Berenguer VI usó mientres un tiempu'l títulu de «príncipe de Fraga».
  • Na Asamblea de la Fatarella, en 1173, Alfonso II d'Aragón delimitó la frontera ente Cataluña y Aragón asitiando la frontera nel Cinca, polo que Fraga pasaría a ser catalana. Pedro II y Xaime I confirmaríen esti fechu.

La Gran Enciclopedia Aragonesa afirma que Fraga ye aragonesa a lo menos dende 1244:[9]

  • En 1214 considérase que Cataluña llega hasta'l Cinca.
  • En 1244 considérase que Cataluña va «dende'l Cinca hasta Salses». La esceición seríen Monzón y Fraga, que permaneceríen como Aragoneses a pesar de tar nel llau esquierdu del ríu Cinca. Lleida, qu'allegara a les Cortes aragoneses, quedaba asina en Cataluña.
  • Igualmente en 1244, refúgase la pretensión aragonesa de faer llegar Aragón hasta'l Segre.
  • En 1283 tamién se confirma la pertenencia a Aragón de la Ribagorza hasta'l clamor de Almacellas.

La Enciclopedia Catalana considera que Fraga foi catalana con seguridá dende 1244 y probablemente hasta finales del sieglu XV:[10]

  • La villa foi incorporada darréu al obispáu de Lleida.
  • En 1255 Xaime I entrega Fraga a Guillermo de Montcada, polo que la villa pasa a formar parte del Condáu de Barcelona.
  • Nel testamentu de Xaime I estrema Cataluña y Aragón ente los sos dos fíos, afitando la frontera ente los dos territorios. Primeramente taría nel Segre (Lleida xuró fidelidá al herederu d'Aragón nes cortes de Daroca), sicasí nes cortes de Barcelona de 1244 definiría Cataluña de «Salses al Cinca» a pesar de la oposición de los aragoneses que consideraben la Ribagorza, la marxe derecha del Segre y Lleida, como territoriu aragonés. Namái la parte del términu de Fraga a la derecha del Cinca sería aragonesa (la villa d'atopa al llau esquierdu).
  • Ximén Pérez de Salanova, Xusticia d'Aragón, afirma en 1311 explícitamente que Fraga pertenez a Cataluña.
  • Como parte de la veguería de Lleida, Fraga perteneció al Principáu de Cataluña hasta dómina de Fernandu II d'Aragón a finales del sieglu XV, colo que s'incorpora definitivamente a Aragón.
  • En 1707 los Decretos de Nueva Planta que Felipe V fixo p'Aragón incorporaron Fraga nel correximientu de Zaragoza.

Francisco Castillón Cortada en Fraga. La sultana del Cinca considera que Fraga foi aragonesa dende'l principiu:

  • Tanto Fraga como Lleida nun s'incorporaron a Cataluña tres #reconquistar, yá que esta inda nun esistía como tal ente políticu. La pertenencia a Ramón Berenguer IV y a Cataluña son conceutos distintos que nun s'impliquen l'unu al otru. Inda en 1337, Pedro IV dirixese a la Pahería (Conceyu) en Lleida coles siguientes pallabres: anque Lleida taba en Cataluña, nun pertenecía al condáu de Barcelona.
  • El problema va plantegar por primer vegada con Xaime I el Conquistador, que declara Mequinenza, Fraga y Monzón como catalanes. La división nun se llevaría a cabu pola oposición de los nobles aragoneses. Asina, mientres los nobles aragoneses pretendíen estender les sos tierres hasta'l Segre, los catalanes pretendíen estender les suyes hasta'l Cinca.
  • Xaime I el Conquistador da-y el fueru d'Huesca en 1240, pola que se rixe mientres la Edá Media. Los usos y costumes y la moneda van ser aragoneses.
  • Nel Atles Catalán fechu por Cresques Abraham en 1375, el llugar apaez como aragonés.
  • A finales del sieglu XIII la villa nun foi incorporada nel censu de población de Cataluña, polo que paez que na dómina considerábase una ciudá aragonesa.
  • Pedro IV d'Aragón intentó de nuevu incorporar la ciudá a Cataluña, pero les protestes de fragatinos y aragoneses lleváronlu a declarar nes Cortes Xenerales «...que certa cossa ye, que la universitat de Fraga ye poblada per privilexu a fur d'Aragó et de aquell reparen en tempos esdevenidor, axi complidament com antigament han observat. Plau al Senyor Rei que los d'Arago ussen tota aquella possesió qu'han acostumbrat de ussar tro el día de huy et revoca totas quals se vol cosses feytes en contrari.»

Y. #Sarasa Sánchez afirma que «Xaime II incluyera nel reinu [d'Aragón la] Ribagorza, la Llitera (hasta la denominada "clamor de Almacellas"), Fraga y el señoríu de Albarracín.» nel Atles d'Historia d'Aragón.[11]

La cuestión volvió a l'actualidá en parte debíu al nacionalismu catalán y el pancatalanismu, que pretende incluyir la zona dientro de los Países Catalanes (Països Catalans) ya inclusive dientro de la mesma Cataluña.

La ciudá cristiana editar

La villa, tres la reconquista en manes del Conde de Pallars Jussà Arnal Mir, al igual qu'otres similares, va #convertir nun mosaicu de cultures y relixones na que xudíos, musulmanes y cristianos van convivir con mayor o menor aciertu.

Los xudíos de Fraga pertenecieron a la coleuta de Lleida hasta 1294, añu en que pasaron a depender del Conde de Montcada. Tres la muerte del Conde en 1328, xuniéronse a la coleuta d'Huesca pa pagar los sos impuestos reales.

Tres la conquista de Lleida, l'obispáu de Roda-Barbastro treslladar a Lleida, pasando a llamase Lleida-Roda mientres un tiempu. Asina, tolos territorios que dependíen del obispu de Roda, amás de les nueves conquistes como Fraga, pasen a depender eclesiásticamente de Lleida en 1149. La situación #caltener hasta 1995, en que les parroquies aragoneses pasen a depender tamién de diócesis aragoneses, nel casu de Fraga del obispáu de Barbastro-Monzón. Esti cambéu llevó a un discutiniu pola entrega a los obispaos correspondientesde les obres d'arte de les parroquies aragoneses que s'atopen nel Muséu Diocesanu de Lleida.

Los templarios ocuparíen el castiellu y llograron grandes faciendes na zona.

#Celebrar na ilesia de San Pedro dos veces Cortes Xenerales del Reinu, en 1384 y 1460, una vegada con presencia del rei Juan II. Tamién s'abelugaría nel so castiellu Leonor de Sicilia señora de la villa, mientres el so enfrentamientu con Pedro IV el Ceremoniosu.

En 1391 Juan I d'Aragón concede a la ciudá un mercáu, que s'instala na Cai Mayor.

La historia moderna editar

 
Vista de Fraga en 1779, col escudu de la ciudá.

La espulsión de los moriscos de 1610 tuvo un gran impautu na economía fragatina. Mientres 800 años los moriscos fueren una parte bien importante de la población. La espulsión coincide cola llegada de los monxos trinitarios en 1550 y l'Orde de San Agustín en 1615.[12]

Felipe IV #asitiar na villa mientres la Guerra de´l Segadores. Nesta ocasión acompañar Velázquez, que pintaría dos cuadros mientres la estancia: una semeya del rei (llamáu Felipe IV de Fraga, Coleición Frick de Nueva York) y una semeya d'un nanu de la corte, Diego de Acedo, moteyáu El Primu. Dichu cuadru #identificar con duldes col calteníu nel Muséu del Prado de Madrid.

Mientres la Guerra de Socesión española la ciudá camudó de manes en diverses ocasiones, pero por permanecer siempres fiel al rei Felipe V recibió los títulos de "ciudá" (1709), "vencedora y fidelísima" (1710), amás del privilexu d'añader la flor de lliriu al escudu. Tamién-y fueron concedíes dos feries franques en 1710, el que nun pudieren ser confiscados los sos bienes a los vecinos de la ciudá sinón por crime de lesa maxestá, robos y homicidios y votu en cortes con preferencia a les #demás ciudaes, sacante Zaragoza, Tarragona y Xaén.[13][14]

 
Vista de la ciudá de Fraga y la so ponte colgante, cuadru de Jenaro Pérez Villaamil (1850). La ponte colgante foi inauguráu en 1847.[15]

Fraga foi escalada en diverses ocasiones, ente otres en 1642 mientres la Guerra de´l Segadores, na Guerra de Socesión, na Guerra de la Independencia y mientres la Guerra Civil. Mientres la Guerra d'Independencia, la ciudá foi ocupada poles tropes franceses; les tropes españoles volaron en mayu de 1810 la ponte y les trincheres realizaes polos franceses. Ente 1845 y 1847 construyóse una ponte colgante sobre'l Cinca, que se fundiría parcialmente en 1852, finando dolce persones.[16] Mientres la Guerra Civil, sol gobiernu d'un comité de la CNT-FAI, impúnxose un réxime de comunismu llibertariu nel que se colectivizaron tolos bienes, tierres y servicios y abolióse el dineru. Nesa dómina tamién se fundó una Casa de los Vieyos pa vieyos probes y ensin familia, munchos de los cualos averárense a Fraga dende llugares cercanos.

Economía editar

L'actividá principal de la ciudá y la contorna circundante ye l'agricultura. Los terrenes del valle del Cinca (la güerta") son dende antiguu de regadío, anguaño con plantíos d'árboles frutales (piescu y mazana) y hortolices (consumu propiu). Fueron famosos los figos de Fraga» y, anque anguaño cuasi nun se cultiven, Fraga sigue produciendo delles especialidaes propies del so célebre pan de figu.[17] Les zones altes (el monte") tradicionalmente dedíquense a la cebera y les fasteres a la olivar y l'almendra. Nos últimos años introducióse'l regadío en delles de les zones de "monte" colo que s'introducieron, ente otros, el cultivu de xirasol. Tien una depuradora de llechos biolóxicos con un caudal de 4208 metros cúbicos per día.

Pa promocionar el sector agrariu de la ciudá, creóse mercoFraga, un mercáu n'orixe que los sos oxetivos son promover el llibre intercambiu ente productores ya intermediarios, ameyorar la tresparencia del mercáu y asegurar la calidá del productu.

La ganadería tamién ta bien presente na economía de la llocalidá, pos son numberoses les instalaciones porcines, avícoles y vacunes. Esisten dos empreses con cierta importancia dientro del sector ganaderu dedicaes a la fabricación de piensos, integración de granxes y tamién producción de ganáu porcino.

Tamién ye importante'l sector servicios, que nes árees de comerciu, mecánica, banca, sanidá, hostelería, tresportes, educación, etc., ocupa un terciu de la población activa. A destacar la discoteca Florida 135, qu'atrai a visitantes non yá de la contorna, sinón tamién de Zaragoza y Barcelona.

Les industries más importantes son la planta de Becton-Dickinson, onde se fabriquen jeringuillas, otra de remolques cisterna y Precocinaos Angel Bosh de pollos y pavos rellenos, d'especial salida mientres la dómina navidiega. Amás esisten delles otres industries, pero de menor caláu.

Tolos años realízase Merco Equip, una pequeña feria de muestres pa la promoción de les actividaes locales y comarcales.

Plataforma Loxística de Fraga editar

Aragón cunta con cuatro Plataformes Loxístiques, trés d'elles, nes sos capitales de provincia: Zaragoza, Huesca y Teruel, y una en Fraga, aprovechando la escelente comunicación con tol cuadrante nordeste peninsular. Pl-Fraga asitiada a 5 km del cascu urbanu de Fraga, nuna franxa de terrenal paralela a l'autovía A-2, d'un anchor averáu de 300 m y un llargor de 2.600 m que supón una superficie total de 85 Hectárees. Con una inversión de 50 millones d'euros, financiada íntegramente pol Gobiernu d'Aragón, ta previstu que Pl-Fraga convertiase nel principal centru de trabayu de la Contorna del baxu Cinca con alredor de 900 puestos de trabayu.

Con toa seguridá Pl-Fraga va #poner en marcha una vegada rematada la rotonda que la coneuta cola A-2 y coles sos víes de serviciu. Dende hai más de dos años ta llevándose a cabu, per parte del Gobiernu d'Aragón, una importante campaña de promoción de la Plataforma de Fraga. Al traviés de la marca Aragón Loxística, asistióse a les principales feries y salones nacionales y internaciones rellacionaos cola Loxística.

Demografía editar

Fraga cunta con 14.834 habitantes (INE 2013), de los que 7.288 son varones y 6.746 son muyeres.

La población activa, con datos del 2002, yera de 4.929 contrataos, de los cualos 3.086 yeren homes y 1.843 muyeres, 1.208 autónomos y 251 agrarios. D'ente los contrataos 1.733 yeren peones agropecuarios y 939 peones de la industria manufacturera, lo que da una idea de la importancia de l'agricultura y la industria nel conceyu. Les siguientes ocupaciones más contrataes son emplegaos de servicios (dependientes y restauración) (415), peón de construcción (243) y conductor de tresporte (217).

El desemplegu rexistráu n'avientu de 2002 yera de 219 persones, 139 homes y 83 muyeres. La mayoría de los paraos atopanse ente les edaes de 25 y 40.

Nel 2002, l'intercambiu de población realízase mayoritariamente con Lleida: 303 persones residentes na llocalidá trabayaben en Lleida y 328 residentes en Lleida trabayaben en Fraga. Tres Lleida, los llugares a los que se mueven los fragatinos a trabayar con más frecuencia son les llocalidaes de la contorna del baxu Cinca y Zaragoza. Tocantes a la procedencia de los contrataos na llocalidá que se mueven al conceyu, aparte de Lleida, tamién son na so mayoría de la contorna y de Zaragoza.

Nel añu 2004 un 10,16% de la población yera d'orixe estranxeru, esto ye, 1.325 habitantes d'un total de 13.035. Nel 2002 había 1.603 contrataos estranxeros en Fraga, de los cualos 574 yeren marroquinos, 369 arxelinos, 72 búlgaros, 67 senegaleses, 49 rumanos, 33 guineanos, 31 nixerianos, 27 de Malí, 27 lituanos, 26 ucraínos, 24 ecuatorianos y 23 mauritanos. El trabayu realizáu polos estranxeros concentranse na agricultura (1.139 persones), ónde realicen trabayos de peón agropecuariu (1.181 persones). Otres industries que se beneficien de la mano d'obra estranxera son el comerciu al per mayor (141 persones) y la construcción (85 persones).

Evolución demográfica de Fraga editar

Gráfica d'evolución de Fraga ente 1910 y 2017
Variación demográfica del conceyu ente 1991 y 2013
1991 1996 2001 2004 2006 2013
11491 11783 12100 13035 13191 14834

Política llocal editar

Últimos alcaldes de Fraga editar

Periodu Alcalde Partíu
1979-1983 Francisco Beltrán Odrí[18] PSOE
1983-1987
1987-1991
1991-1992
1992-1999 Agustín Vilar Cruellas
1995-2003 Vicente Juan Juesas
2003-2007
2007-2011 José Luis Moret Ramírez PP
2011-2015 Santiago Miguel Escándil Solanes[19]
2015-2019 Miguel Luis Lapeña Cregenzán[20] PSOE

Resultaos eleutorales editar

Eleiciones municipales[21]
Partíu 2003 2007 2011 2015
PSOE 9 8 7 7
PP 6 7 8 6
PAR 2 2 2 1
C's 1
CXF 1
Aragón Sí Puede 1
CHA - - - -
Camudar Fraga -
CDF -
IX - -
ALCIVI -
Total 17 17 17 17

Heráldica editar

Escudu editar

L'escudu de la ciudá ye'l siguiente:

Partido. En el primer cuartel, Aragón (cuatro palos de gules sobre oro). En el segundo cuartel, de plata, un árbol desarraigado (olivar), de sinople. Brochante sobre el todo -superpuesto a los dos cuarteles y en su centro- un escusón d'azur con una flor de lis de oro. Rodea el escudo una bordura de plata, con la leyenda: «VENCEDORA Y FIDELÍSIMA CIUDAD DE FRAGA». Timbra el escudo un murciélago y sobre él la corona real.
Páxina web del Ayuntamiento de Fraga;[22] Redondo Veintemillas, Montaner Frutos y García López[23]

Bandera editar

De forma rectangular, lisa de color sinople (verde medio) con el Escudo de la Ciudad en el centro de la misma.
Páxina web del Ayuntamiento de Fraga[24]

Cultura editar

La ciudá ta hermanada con Tarascon (Francia) y Catarina (Nicaragua).

La ciudá tien una emisora de radio propia, Radio Fraga na 107,7 FM.[25] La radio, que ye comercial, puede escuchase nun radiu d'unos 35  km y ye un pivós fundamental na vida de la ciudá, yá que ye la principal fonte d'información local. Emite en castellán y en catalán.

La discoteca Florida 135 atraxo a Fraga diversos actos musicales ente los qu'hai que destacar la conocida Monegros Desert Festival una xigantesca rave party al campu.[26] Dende 2004, la Diputación Provincial d'Huesca entama'l Festival Na llinia.

Lo fragatí editar

El fragatino, la fala local, ye consideráu pola mayoría de los estudiosos como un dialeutu del catalán nordoccidental, más concretamente del grupu ribagorzanu, esto ye, de lo que se conoz como fales de la Franxa. Sicasí, de forma asemeyada a lo qu'asocede col discutiniu del valencianu, tamién esisten diferencies ente los falantes sobre la pertenencia o non de la llingua al catalán. Estos postreros, estremanse ente los que consideren el fragatino como un dialeutu del aragonés o de transición ente l'aragonés y el catalán y los que creen que son fales mesmes evolucionaes na zona.

Los falantes de fragatino, independientemente de que lo consideren un dialeutu del catalán o non, faen una distinción ente los falantes de català y los de fragatí (dialeutu de Fraga), mequinensà (dialeutu de Mequinenza), torrentí (dialeutu de Torrent de Cinca), "saidiné" (dialeutu de Zaidín), etc. Esto puede dar una idea de la particularidá del dialeutu, si tenemos en cuenta que se considera que falantes de llocalidaes a menos de 10  km falen "catalán". El fechu esplícase davezu por ser un dialeutu de "frontera", con fuertes influencies del castellán y del aragonés.

Hasta finales del sieglu XX inda vivíen delles muyeres d'avanzada edá que namái falaben fragatino. Anguaño los falantes son billingües en castellán, llingua na que se recibe tola educación primaria y secundaria. Na década de 1980 introducióse la enseñanza del catalán na educación secundaria.

La fonética del fragatino ye bien similar a la del valencianu y del ribagorzanu. Quintana (1989) y Veny (1993) menten que'l fragatino tien 19 fonemes, ente que'l catalán central tien 24. Tamién ye de destacar l'apaición de grupos consonánticos palatalizados, como cllau (en catalán estándar clau, llave), pllat (plat, platu) o plle (ple, llenu).

La faldeta editar

Bien característicu ye'l traxe típicu de les muyeres: la faldeta. Frente al conceyu llevantóse un monumentu a #donar de faldetes, realizáu polos Ceramistes Arellano, orixinarios d'esta llocalidá. Representa a una muyer en traxe típicu con dos cántaros d'agua, recordando los costume de baxar al Cinca pa llavar la ropa y recoyer agua pa consumu domésticu.

Casar Museo Salvador Sabaté editar

Muséu monográficu y biográficu sobre Salvador Sabaté, Artista catalán afincáu en Fraga de reconocíu prestíu n'España y internacionalmente.

Casar Museo Salvador Sabaté ye un muséu monográficu de llarga trayeutoria y tradición dientro del ámbitu cultural de la ciudá de Fraga, qu'alluga nel so interior la coleición más completa sobre la obra del artista. Ente los mesmos murios nos que'l pintor lleidatanu Salvador Sabaté (Maials, 1921 - Fraga, 1984) habitó hasta la so muerte, la so familia instaló les sos obres más relevantes, configurando una Casa Muséu qu'abrió les sos puertes el mes d'abril de 2000.

La misión de Casar Muséu ye afayar al visitante'l mundu personal del artista al traviés de la so obra y de tolos aspeutos del llugar en que trescurrió la so vida. Por aciu una ruta intimista al traviés de la manifestación artística permanente de Casar Muséu vese proyeutáu'l patrimoniu artístico y cultural del nuesu tiempu, fomentando la conocencia de la creación artística del sieglu XX.

El Muséu cunta con un conxuntu importante d'obres pictóriques, dibuxos y escultures de temática diversa; semeyes, paisaxes y vistes urbanes, naturaleces y obres simbóliques de calter oníricu configuren les llinies maestres en redol a les que xira tola so producción. Ésta espón a lo llargo de les estancies de casar muséu según afinidaes temátiques y sentimentales, ensin atenese a una ordenación cronolóxica de la obra d'un artista carauterizada pola variedá y la práutica simultánea de bien distintes téuniques y estilos.

Casar Museo Salvador Sabaté ye una entidá cultural de titularidá privada adscrita al Direutoriu Nacional de Museos y Coleiciones d'España qu'alluga una completa coleición permanente d'Arte Contemporáneo, siendo'l centru de referencia pa la conocencia de la vida y obra del pintor.

Monumentos editar

 
Capitel de la portada de la ilesia de san Pedro

Ilesia parroquial de San Pedro editar

 
Ilesia parroquial de San Pedro de Fraga (Huesca)

La Ilesia parroquial de San Pedro ye d'orixe visigóticu, foi mezquita mayor en dómina árabe. Tres #reconquistar (sieglu XII), pasó a ser templu cristianu. Ilesia gótica d'aire aragonés d'una sola nave, caltién la portada colos sos capiteles románicos, pero non el claustru, que tuvo asitiáu frente a esta.

Palaciu Montcada editar

El Palaciu Montcada orixinalmente foi un palaciu árabe que se convirtió en residencia de los Montcada, señores de la ciudá. Más tarde pasó a llamase Palaciu del Gobernador y tener funciones de palaciu real. Felipe IV agospióse equí mientres la so estancia. Tamién foi conceyu y cárcel. Anguaño ye biblioteca municipal y muséu, nel qu'hai que destacar el cuadru Boda fragatina de Miguel Viladrich Vila que moró na ciudá de 1920 hasta 1932.

Castiellu editar

El Castiellu, ruina de l'antigua ilesia de San Miguel, rehabilitáu como sala d'esposición ya inauguráu en 2007 con una esposición monográfica #sobre Miguel Viladrich Vila.

Torre de los Flaires editar

La Torre de los Flaires o Torre dels Frares ye una torre almenada de planta rectangular con delles pequeñes ventanes. Atopase na salida de Fraga l'autopista AP2. Créese que foi construyida polos templarios escontra'l sieglu XIII reaprovechando elementos romanos y que defendería un pequeñu asentamientu.

Otros llugares d'interés editar

Nes cercaníes:

  • Villa Fortunatus, ver puntu Historia: Orixe y Antigüedá: Roma.
  • Presa de Mequinenza, banzáu del Ebro, dacuando llamáu mar d'Aragón. Actividaes de pesca y vela.
  • Ermita de San Salvador (Torrent de Cinca), con unes espectaculares del valle y del meandro del ríu Cinca.

Gastronomía editar

En gastronomía a señalar el coc de Fraga, un postre fechu con una masa fino sobre la que s'asitien rodajas de marmiellu y cachos de nuez o almendra. Tou xuntu cocinar nun fornu de panadería sobre una gran plancha de fierro.

Fiestes editar

La principal asociación cultural de la ciudá ye la Peña Fragatina, con seiciones deportives de baloncestu, de fútbol, d'esquí y de golf. Bien importante tamién la seición de folclor, cola Rondalla Peña Fragatina, grupu que foi fundáu en 1952 y que s'incorporó a Peña Fragatina en 1979.

La so actividá desenvuélvese principalmente mientres les fiestes patronales de la Virxe del Pilar, que se celebren el 12 d'ochobre. Mientres les llamaes Festes del Pilar la charanga de la Peña #encargar d'animar los diversos actos qu'entama. La Peña tamién tien una emisora de radio mesma llamada Taller de Radio Peña, que se nutre del trabayu de voluntarios.

Tamién se celebra'l 23 d'abril el Día de la faldeta (declarada nel 2003 Fiesta d'Interés Turísticu d'Aragón) y el Día d'Aragón".

  • -yos fogueres de Sant Antoni. Celebranse mientres la nueche del 16 de xineru nos distintos barrios y cais de la ciudá.
  • Carnestoltes (antroxu). Los Carnestoltes fragatinos desenvolvense mientres los siete díes anteriores al Miércoles de Ceniza. Los Ninots y -yos Mascres son los protagonistes de la fiesta. El sábadu, la Cofradería de Sant Antoni celebra la ancestral rifa del tocín, a la fin de la cual entámense animaes rúas y bailles d'antroxu. El Miércoles de Ceniza despídese la fiesta con una merienda coleutiva y la Crema de los Ninots.
  • Día de la faldeta (23 d'abril). Fiesta del Traxe Típicu Fragatino. Día d'homenaxe a les Dones de Faldetes, muyeres mayores qu'entá siguen vistiendo'l traxe tradicional. Les persones más nueves, mientres el día salen a la cai afatiaes con Mocadors (Mantones de Manila), Faldetes (Faldes típiques) y Balons (Traxe Masculín). Ensin batura a duldes trátase d'una oportunidá estraordinaria pa conocer la riqueza en indumentaria tradicional que mientres l'añu permanez guardada nos bagules de cada familia.
  • San Isidro llabrador (15 de mayu) patrón de los llabradores. La exa de la fiesta xira en redol a la celebración relixosa, la xinta campestre.
  • Fiestes de la Madalena en Miralsot (22 de xunetu) y fiestes de llitera (tercer selmana de setiembre)
  • Fiestes patronales de los barrios de Miralsot y llitera. Los animaos programes d'actos pa tolos públicos y les xintes o meriendes coleutivos dan llugar a una animada convivencia ente vecinos y visitantes.
  • Monegros Desert Festival (xunetu). Festival de música electrónica que se celebra añalmente nel desiertu de los Monegros y al que cada añu alleguen artistes internacionales y miles de persones.

Persones célebres nacíes nesta llocalidá editar

  • Raimundo Ponte, relixosu y teólogu nacíu en Fraga nel sieglu XIII.
  • #Fray Miguel de Fraga, relixosu y escritor del sieglu XIV.
  • Frai Ximeno de Fraga (sieglu XIII), relixosu de la orde de San Xuan de Xerusalén, capellán y cronista del Real Monesteriu de Sigena.[27]
  • Astruc Rimoc, Remoc o Raimoc poeta y médicu xudíu de los sieglos XIV y XV.
  • Gaspar Juan de la Figuera (Fraga, ? - Montserrat, 13 de febreru de 1586), socesivamente obispu de Jaca, Albarracín y Lleida.
  • Micer Baltasar Amador (sieglos XV y XVI) dende 1603 catedráticu de Prima de Lleis na Universidá de Zaragoza y dende 1611 alministrador de la Xusticia d'Aragón.
  • Daniel Sisón o Sisó autor de Bien útil compendiu gramátical de Daniel Sison dedicáu a Francisco de Lluna.
  • Manuel Mimbela (Fraga, 1648 - Guadalaxara, 14 de mayu de 1721) obispu de Panamá, Ohajaca y, a partir de 1714, de Guadalaxara de la Nueva España.[28]
  • Pedro Martin de Buenacasa (Fraga, 2 de mayu de 1667 - 9 d'ochobre de 1708) predicador real, procurador xeneral de la provincia d'Aragón, dende 1683 prior del Conventu de Predicadores de Zaragoza.[29]
  • Jaime Juan Gallinat (sieglu XVII) relixosu.[30]
  • Esteban Pujasol psicólogu y relixosu del sieglu XVII. Escribió El sol solu y pa toos sol, de la filosofía xagaz y anatomía d'inxenios na que s'anicien dalgunes de les teoríes contemporánees de psicoloxía criminalista.
  • Jaime Mimbela (sieglos XVII y XVIII) relixosu de la Orde de Predicadores, dende 1710 obispu de Santa Cruz de la Sierra (Bolivia) y a partir de 1719 de Trujillo (Perú).[31]
  • Eugenio Salarrullana (Fraga, 20 de payares de 1864 - Barbastro, 8 de mayu de 1920), escolapiu, psicólogu y arabista.
  • José Salarrullana de Dios (Fraga, 1867 - Zaragoza, 1955), arqueólogu ya historiador, rector de la Universidá de Zaragoza.
  • Domingo Mª de Barrafón y Viñals intendente d'Aragón y depués de Cataluña, alcalde de Madrid y senador real.[32]
  • José Arellano Castelló (Fraga, 1921 - 1997), ceramista y escultor, fundador de "Ceramistes Arellano", autor del monumentu homenaxe a les dones de faldetes", La Fragatina, donada al conceyu de Fraga y que preside la plaza d'España (plaza del conceyu).
  • Pilar Moré Almenara (Fraga, 7 de marzu de 1940), pintora.
  • Josep Galán Castany (Fraga, 1948 - 2005) escritor en catalán, llingüista y animador cultural.
  • Susanna Barquín (Fraga, 1966), escritora y periodista. Autora de los llibros L'aventura del desig y Deliri d'amor.

Hermanancies editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. INE: Cifras de población referidas al 01/01/2012, Real Decreto 2124/2008, de 26 d'avientu
  3. Silgo Gauche, Luis (2003). «La estela ibérica de Fraga». Palaeohispánica: Revista sobre lenguas y culturas de la Hispania antigua. p. 298. ISSN 1578-5386.Silgo Gauche, Luis (2003). Palaeohispánica: Revista sobre lenguas y culturas de la Hispania antigua, páx. 298. ISSN 1578-5386.Silgo Gauche, Luis (2003). Palaeohispánica: Revista sobre lenguas y culturas de la Hispania antigua, páx. 298. ISSN 1578-5386.
  4. Dikr bilad al-Andalus. Una descripción anónima de al-Andalus (ed. de Luis Molina), Madrid: IHAC, 1983, p. 77.
  5. «Ibn Mardanix proteutor de los fragatinos». La Voz del Bajo Cinca. Consultáu'l 2 de xunu de 2007.
  6. Lacarra de Miguel, José María (1977). Aragón en el pasado. Madrid: Espasa-Calpe.Lacarra de Miguel, José María (1977). Aragón en el pasado. Madrid: Espasa-Calpe.Lacarra de Miguel, José María (1977). Aragón en el pasado. Madrid: Espasa-Calpe.
  7. Un estudio reciente en «La Baronía de Fraga su progresiva vinculación a Aragón (1387-1458)». La Voz del Bajo Cinca. 23 de payares de 2006. Consultáu'l 27 d'agostu de 2010. (23 de payares de 2006) La Voz del Bajo Cinca. Consultáu'l 27 d'agostu de 2010.
  8. Ubieto Arteta, Antonio (1981). Historia de Aragón. La formación territorial I (1 edición). Anubar Ediciones. p. 391. ISBN 84-7013-181-8.Ubieto Arteta, Antonio (1981). Historia de Aragón. La formación territorial, 1, Anubar Ediciones, páx. 391. ISBN 84-7013-181-8.
  9. «Corona de Aragón». Gran Enciclopedia Aragonesa. Consultáu'l 27 d'agostu de 2010.
  10. «El Cinca com a frontera en la història» (catalán). l'Enciclopèdia. Consultáu'l 27 d'agostu de 2010.
  11. Utrilla Utrilla, J. F. (xineru de 1999). «La formación de la Corona de Aragón: la Extremadura aragonesa y la Tierra Nueva catalana (1137-1169)». En Lacarra, José María. Aragón en el pasado. Consultáu'l 27 d'agostu de 2010.Utrilla Utrilla, J. F. (xineru de 1999). Lacarra, José María: Aragón en el pasado. Consultáu'l 27 d'agostu de 2010.Utrilla Utrilla, J. F. (xineru de 1999). Lacarra, José María: Aragón en el pasado. Consultáu'l 27 d'agostu de 2010.
  12. «Fraga». Gran Enciclopedia Aragonesa. Consultáu'l 27 d'agostu de 2010.
  13. Madoz, Pascual (1847). «Fraga». Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de ultramar. Consultáu'l 27 d'agostu de 2010.Madoz, Pascual (1847). Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de ultramar. Consultáu'l 27 d'agostu de 2010.
  14. «III Centenario de la concesión “Ciudad de Fraga”». La Voz del Bajo Cinca. 2010. Consultáu'l 27 d'agostu de 2010. (2010) La Voz del Bajo Cinca. Consultáu'l 27 d'agostu de 2010.
  15. Ficha del cuadro en el Museo Nacional del Romanticismu
  16. Fernández Troyano, Leopoldo; Sáenz Sanz, Amaya; Fernández Casado, Carlos. Manuel Silva Suárez] ed. Téunica e ingeniería en España: El Ochocientos: de los lenguajes al patrimonio. p. 475.Fernández Troyano, Leopoldo; Sáenz Sanz, Amaya; Fernández Casado, Carlos. Manuel Silva Suárez: Téunica e ingeniería en España: El Ochocientos: de los lenguajes al patrimonio, páx. 475.
  17. Producción en Fraga de diferentes recetas de pan de higo (por Kiosko Casanova)
  18. Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas (Gobierno de España). «Trenta aniversario de las primeras eleiciones municipales de la democracia». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de marzu de 2014. Consultáu'l 6 de marzu de 2014.
  19. Alcaldes de Aragón de las eleiciones de 2011
  20. «Alcaldes de todos los municipios de la provincia de Huesca». Heraldo.es. 14 de xunu de 2015. https://www.heraldo.es/noticias/aragon/huesca_provincia/2015/06/14/alcaldes_todos_los_municipios_provincia_huesca_366896_1101026.html. 
  21. Gobierno de Aragón. «Archivo Eleutoral de Aragón». Consultáu'l 27 de setiembre de 2012.
  22. «Escudo». Páxina web del Ayuntamiento de Fraga. Consultáu'l 9 d'ochobre de 2011.
  23. Guillermo Redondo Veintemillas, Alberto Montaner Frutos y María Cruz García López, Aragón en sus escudos y banderas, Zaragoza, Caja de la Inmaculada, 2007 (Coleición Mariano de Pano y Ruata, 26), páx. 158. ISBN 978-84-96869-06-6.
  24. «Bandera». Páxina web del Ayuntamiento de Fraga. Consultáu'l 9 d'ochobre de 2011.
  25. Páxina oficial de Radio Fraga
  26. Páxina oficial de la Monegros Desert Party
  27. «Ximeno de Fraga (D. Frey)». Bibliotecas de Latassa. Archiváu dende l'orixinal, el 29 de setiembre de 2007. Consultáu'l 29 d'abril de 2007.
  28. «Mimbela (D. Fray Manuel)». Bibliotecas de Latassa. Archiváu dende l'orixinal, el 29 de setiembre de 2007. Consultáu'l 29 d'abril de 2007.
  29. «Buenacasa (Fray Pedro Martin de)». Bibliotecas de Latassa. Consultáu'l 29 d'abril de 2007.
  30. «Gallinat (D. Jaime Juan)». Bibliotecas de Latassa. Archiváu dende l'orixinal, el 29 de setiembre de 2007. Consultáu'l 29 d'abril de 2007.
  31. «Mimbela (Don Fray Jaime)». Bibliotecas de Latassa. Archiváu dende l'orixinal, el 29 de setiembre de 2007. Consultáu'l 29 d'abril de 2007.
  32. Santiago Broto Aparicio. «Fraga, la ciudad del Bajo Cinca (2)». Diario del Alto Aragón. Consultáu'l 28 d'agostu de 2011.
  33. FEMP. «Listado de corporaciones locales españolas hermanadas con Europa». Consultáu'l 20 d'avientu de 2013.

Enllaces esternos editar