Hilarión Daza Groselle

políticu bolivianu

Hilarión Daza Groselle (14 de xineru de 1840Sucre – 27 de febreru de 1894Uyuni) foi un militar y políticu bolivianu, decimonovenu presidente de Bolivia dende'l 4 de mayu de 1876 hasta'l 17 d'abril de 1879 siendo tamién unu de los arreyaos na Guerra del Pacíficu.

Hilarión Daza Groselle
23. presidente de Bolivia

4 mayu 1876 - 17 abril 1879
Tomás Frías Ametller - Pedro José Domingo de Guerra
Vida
Nacimientu Sucre14 de xineru de 1840
Nacionalidá Bandera de Bolivia Bolivia
Muerte Uyuni27 de febreru de 1894 (54 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticu
Graduación xeneral
Creencies
Relixón católicu romanu
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Hilarión Daza nació na ciudá de Sucre el 14 de xineru de 1840. Foi fíu de padre italianu y madre boliviana. El so padre Marcos Grosellé, yera orixinariu d'El Piamonte, Italia —el so apellíu yera Grosoli, tresformáu más tarde en Grosellé—, el fíu adoptó l'apellíu de la so madre, Juana Daza.[1]

Gracies a los sacrificios del padre, Hilarión ingresó bien nuevu a la carrera de les armes na década de Década de 1860, onde realizó un notable desempeñu. Dotáu d'escepcional fuercia de voluntá y habilidá.

Primeramente, Hilarión Daza foi siguidor del entós presidente Mariano Melgarejo (1864-1871). Pero en 1870 empecipió la so carrera política sublevándose contra'l so proteutor el dictador Mariano Melgarejo, traicionándolo por 10 000 pesos. Pronuncióse a favor del coronel Agustín Morales, so que'l so gobiernu (1871-1872) asumió'l mandu del famosu Batallón Coloraos, que d'equí p'arriba sería'l so escolta y fuercia de sofitu pa esguilar el poder.

Tres l'asesinatu del presidente Agustín Morales en payares de 1872, asumió interinamente el poder, venciéndo-y depués al doctor Tomás Frías Ametller, por ser ésti'l presidente del Conseyu d'Estáu. Depués sofitó al gobiernu d'Adolfo Ballivián (1873-1874) y al morrer ésti, sofitó'l nuevu interinato de Frías, a quien sirvió como ministru de Guerra (1874-1876).

Una vegada xubíu al grau de xeneral d'exercito, l'añu 1876, Hilarión Daza sulevar contra'l presidente Tomás Frías Ametller, a quien derrocó, pa depués asumir dictatorialmente el poder. Foi confirmáu como Presidente Provisional, pola Asamblea Constituyente de 1878, aprobándose por llei los actos del so gobiernu provisional. Col sofitu del so Batallón Coloraos impunxo la so autoridá, reprimiendo severamente la más leve oposición al so gobiernu.

L'añu 1878, hubo un terremotu bien fuerte en Bolivia siguíu d'una grave seca que causó una fame. Daza amosóse incapaz d'enfrentar esti problema y esi mesmu añu apurrió a Chile la sida por que esta nación desencadenara la Guerra del Pacíficu, al crear el famosu impuestu de los 10 centavos a la esplotación del salitre.

Casóse en La Paz, el 12 d'ochobre de 1872 cola distinguida dama Doña Benita Gutiérrez, actuando como padrinos del enllaz D. Agustín Morales, ex-presidente de Bolivia y D. Casimiro Corrolada, quien fora Ministru de Rellaciones Esteriores de Bolivia. D'esti matrimoniu nació Doña Raquel Daza y Gutiérrez, casada en primeres nupcias con D. Manuel Zuazo y Calahumana y, en segundes nupcias, con D. Germán Contreras y Sotomayor, oficial del Exércitu de Chile, quien tamién fuera diplomáticu y Diputáu de la República de Chile. Hubo descendencia Contreras Daza en Santiago.

Guerra del Pacíficu editar

El conflictu con Chile tuvo la so xénesis na influencia chilena nel territoriu de la mariña boliviana, que'l so curiosu yera la so riqueza guanera y salitrera. Ellí instalóse la Compañía de Salitres y Ferrocarril d'Antofagasta, empresa con capitales chilenos, de la que yeren accionistes prominentes políticos de dichu país. Hilarión Daza, una vegada nel poder, empecipió una política frontalmente antichilena. Los chilenos residentes en Antofagasta quexar de recibir maltratos de parte de les autoridaes bolivianes.

En 1873, el gobiernu bolivianu robló un alcuerdu col apoderáu de la Compañía de Salitres y Ferrocarril d'Antofagasta, alcuerdu que pa entamos de 1878 entá nun taba vixente, porque, d'alcuerdu a la constitución boliviana, los contratos sobre recursos naturales teníen d'aprobase pol congresu. Ello fixo pola Asamblea Nacional Constituyente boliviana por aciu una llei, el 14 de febreru de 1878, a condición de que se pagara un impuestu de 10 centavos por quintal de salitre esportáu pola compañía.

Artículu Únicu. Apruébase la transaición celebrada pol executivu en 27 de payares de 1873 col apoderáu de la Compañía Anónima de Salitres y Ferrocarril d'Antofagasta a condición de faer efeutivu, a lo menos, un impuestu de diez centavos en quintal de salitre esportáu.
Asamblea Nacional Constituyente de Bolivia. Llei de 14 de febreru de 1878.[2]

Pa Chile, el cobru del impuestu de 10 centavos sobre quintal esportáu violaba explícitamente l'artículu IV del Tratáu de 1874 ente Bolivia y Chile, que prohibía alzar los impuestos mientres 25 años a "les persones, industries y capitales chilenos que trabayaren ente los paralelos 23º y 24º" residentes en dicha zona. Bolivia contra argumentó que la compañía nun yera «ciudadanu chilenu» sinón una sociedá mercantil constituyida d'alcuerdu a les lleis de Bolivia, y suxeta, poro, al ius imperium d'ésta.

Los propietarios chilenos de la empresa afeutada negáronse rotundamente a pagar dichu impuestu consideráu abusivu, y solicitaron ayuda al gobiernu de Santiago, recibiendo d'esti una zarrada defensa de la so causa, magar que tratábase d'una disputa ente una compañía particular y l'Estáu bolivianu. El gobiernu chilenu considerar un casu billateral y fixo so la sui generis del conflictu. Empecipióse asina'l conflictu diplomáticu que foi esguilando en magnitú dada la falta de tactu diplomático del gobiernu de Daza. Na crisis resultante participó como mediador el Perú, que decidió unviar un Embaxador Especial y Plenipotenciario a Santiago pa tratar d'evitar una posible guerra, por aciu la negociación. El tratáu indicaba que los discutinios que diera llugar "la intelixencia y execución del Tratáu" teníen de sometese a arbitraxe.

 
Hilarión Daza Groselle, Presidente de la República de Bolivia.

El 17 de payares de 1878 el gobiernu de La Paz ordenó al prefeutu del puertu del departamentu d'Acovez, Severino Zapata que fixera efeutivu l'impuestu de 10 centavos establecíu pola Llei de 14 de febreru de 1878 (pa tratar de compensar una grave crisis económica en Bolivia) aniciando'l Casus belli. Darréu, el 1 de febreru de 1879, el gobiernu de Hilarión Daza rescindió'l contratu unilateralmente, suspendiendo los efeutos de la llei de 14 de febreru de 1878 y decidió reivindicar les salitreras ocupaes pola Compañía de Salitres y Ferrocarriles d'Antofagasta y dar en rematar los bienes d'estes postreres, pa cobrar los impuestos impagos dende febreru de 1878, usando les sos fuercies armaes nel procesu. El remate taba programáu pal 14 de febreru de 1879.

Daza ingenuamente nun creía que los chilenos pudieren declarar guerra por esti pequeñu aumentu de 10 centavos, pero Chile ocupó militarmente Antofagasta esi mesmu 14 de febreru de 1879 atayando'l remate.

Coles mesmes Chile supo por diplomáticos peruanos del Tratáu secretu ente Perú y Bolivia celebráu en 1873 en que Perú sofitaba militarmente a Bolivia en casu de conflictu. Chile en virtú d'esto últimu declaró la guerra a Bolivia'l 5 de marzu de 1879 y dio en ocupar la mariña boliviana faciendo valir antigües reivindicaciones territoriales insolutas respectu de la mariña ente esos paralelos.

Tol Departamentu de la Mariña Mariniega bolivianu foi invadíu por tropes chilenes y Bolivia perdió dende entós la so salida al mar. Una versión bien espublizada afirma que Daza celebraba per esos díes el so cumpleaños en coincidencia colos antroxos, y que mientres dellos díes despintó al so pueblu la noticia de la ocupación chilena de la mariña, pa nun atayar los festexos.[3]

A lo último el 28 de febreru conocer en Bolivia la noticia de la invasión chilena sobre la Mariña. Daza declaró'l 1 de marzu la rotura de comunicaciones con Chile y l'embargu de propiedaes de ciudadanos chilenos col usu de la fuercia; al empar, reclamó'l sofitu de Perú, en cumplimientu del Tratáu d'Alianza Defensiva robláu en 1873.

El gobiernu peruanu unvió con urxencia a Santiago una misión diplomática pa mediar nel conflictu chilenu-bolivianu, misión que taba encabezada pol ministru José Antonio de Lavalle y qu'aportó a Valparaíso el 4 de marzu, pero mientres se faíen estos esfuercios pola paz, Daza, nun evidente intentu de faer fracasar les negociaciones y obligar al Perú a poner d'una vegada n'execución el Tratáu Defensivu de 1873, declaró la guerra a Chile'l 14 de marzu. Chile faía lo propio

El 23 de marzu les fuercies bolivianu y chilenu enfrentar na batalla de Calama o del Vau Topáter, con resultancia adversa pa les primeres. Finalmente, el 5 d'abril Chile declaró-y la guerra al Perú, depués de qu'esti país negar a caltenese neutral nel conflictu.[4]

Saber de ciertes fontes que, en plena guerra, Daza axustó secretamente con axentes confidenciales chilenos pa estremar a Bolivia de la guerra y dexar al Perú solo; a cambéu, el so país recibiría compensaciones pola perda de la so mariña, como la entrega de Tacna y Arica; tou lo cual, por dalguna razón basada na xusticia, nun se concretó.[5]

Daza retirar de la primer xefatura del estáu por aciu decretu del 17 d'abril de 1879, con cuenta d'asumir personalmente'l mandu del exércitu y salir en marcha al mandu de les fuercies de Bolivia,[6] conduciéndoles escontra Tacna, y tres el desembarcu chilenu en Pisagua, coló escontra'l sur pa sofitar al exércitu peruanu acantonáu en Iquique (provincia de Tarapacá). Tres una estancia en Arica, siguió'l so camín, pero depués de tres díes de marcha, dende la quebrada de Camarones, anunció al presidente peruanu Mariano Ignacio Prado que les sos tropes negar a siguir por cuenta de les dures condiciones del desiertu, polo que decidía retornar a Arica. «Desiertu acorvia, exércitu negar a pasar alantre», dicía textualmente la so telegrama (16 de payares). Esta decisión afectó significativamente la direición de la guerra dexando a Perú práuticamente solo nel conflictu.

Mentanto, l'exércitu peruanu acantonáu nel puertu de Iquique, que taba al mandu del xeneral Juan Buendía, decidió avanzar escontra l'interior. Buendía confiaba na llegada de les fuercies de Daza pa romper les llinies chilenes. Pero la noticia de la deserción de Daza causó un terrible efeutu desmoralizador nes tropes peruanes, sufriendo estes una grave derrota en San Francisco, el 19 de payares.

Daza tornó a Arica, onde s'enteró de la so destitución como Presidente de Bolivia'l 28 d'avientu por un Golpe d'Estáu de la cúpula militar metanes un enorme descontentu de la población pola suerte de la guerra. Treslladóse entós a Arequipa, onde esperó que se-y axuntara la so familia; fechu esto, partió escontra Europa. Provistu de cuantiosos recursos pecuniarios, anició en París, Francia (y por poco tiempu tamién n'Italia). En Bolivia, el xeneral golpista Narciso Campero asumió'l poder.

Posguerra editar

Tres 15 años de permanencia en Francia, en 1893 Daza solicitó permisu al presidente bolivianu d'entós, Mariano Baptista, pa tornar al so país con cuenta de defendese de les acusaciones que los sos enemigos faíen-y nel Congresu Llexislativu. En realidá, n'habiendo dilapidado la so fortuna n'Europa, había quedáu probe y deseyaba retomar el poder en Bolivia, afaláu por dellos militares.

Llegó en 1894 a Antofagasta (antiguu territoriu bolivianu) d'onde dempués pasó a Uyuni para depués tomar camín de la ciudá de La Paz. Morrió asesináu polos sos custodios a la so llegada a la estación de ferrocarriles de Uyuni. Como corolariu a Daza enxamás se-y conmemoró con un monumentu que lu recordara na so patria.

Llegáu a Uyuni, el 27 de febreru de 1894, foi hostilizado por grupos que lu calificaben de traidor, polo que se-y asignó pa protexe-y una escolta militar pa dirixise a un hotel, pero, nel trayeutu, foi asesináu polos sos propios custodios con una descarga de fusilería, pel costazu. La orde fuera dada, según los informes, pol capitán José María Mangudo y el Teniente Manuel Castillo. Nunca se pidió establecer móviles del crime y, lamentablemente, por determinar felicidaes causa que, de xuru, señalaren a los responsables de la perda de la guerra y polo tanto de la Mariña.
José V. Ochoa.

Dende entamos del sieglu XXI, s'evidencia un movimientu reivindicatorio de Daza Groselle, buscando sofitar el so asesinatu con especulaciones de too tipu sobre les revelaciones (en contra de Narciso Campero y otros) que supuestamente diba faer nel Congresu bolivianu. Autores como José Mesa, Teresa Gisbert y Carlos Mesa Gisbert consideren que Narciso Campero nun ordenar na segunda metá de 1879 la entrada n'aición de les sos fuercies en Atacama por tar en colusión colos empresarios mineros encabezadures por Aniceto Arce,[ensin referencies] quien teníen intereses comerciales en sociedá con inversores chilenos na mariña del Pacíficu, ocupáu per Chile depués de les aiciones militares de marzu de 1879.[n 1]

Sicasí, nun manifiestu publicáu en 1882 el Xeneral Eliodoro Camacho, presente en Xunta de Guerra en Camarones, afirma que

“El Xeneral Daza ye l'únicu responsable de la retirada, por ordenala contra'l dictame de dellos de los xefes na Xunta de Guerra que tuvo llugar na quebrada de Camarones".
Eliodoro Camacho.

Qu'en la Xunta definiérase que l'exércitu bolivianu quedara en Camarones, onde atoparon agua y cebera abonda, ente que con Daza al frente, en misión venturera, un amenorgáu grupu dirixir a Pozu Almonte, onde'l bolivianu tomaría'l mandu del exércitu aliáu ellí presente y amás dirixiría los movimientos del exércitu de Camarones. Que Daza acepta la propuesta y ufierta telegrafiar nesi sentíu a Prado. Depués en correspondencia con Miguel de los Santos Taborga, Camacho da más detalle:

A otru día fui llamáu a la oficina de telégrafos onde se topaba'l Xeneral Daza col so Secretariu Xeneral. Amosáronme una telegrama recibíu de Arica nel que'l Xeneral Prado dicía pocu o más o menos: “Recibiendo'l so mensaxe d'ayeri nel que me manifiesta la resistencia del exércitu a siguir la marcha, convoqué anueche una Xunta de Guerra que resolvió ordenar al Xeneral Buendía qu'ataque darréu. Poro, non solo ye peligrosa sinón inútil la marcha personal d'usté al sur”.

Esto convencióme de que'l Xeneral Daza nun pasó a Prado la comunicación convenida, sinón otra que la voz pública repitía ser nestos términos:
Desiertu acorvia. Exércitu aguantar siguir. Nun hai cebera”.

Cuando reclamé por haber se faltáu a lo convenío, contestóseme con un enriedu de pallabres. Cuando cisqué conocer la telegrama unviáu pa descifrar el mal entendíu nel que cayera'l Xeneral Prado, el doctor Gutiérrez buscóse los bolsos y díxome: "Perdí'l papelín”.

Na tarde del mesmu día llegó de Pozu Almonte el Teniente Felipe Neñu de Guzmán, con delles comunicaciones pal Xeneral Daza, nes que'l xeneral Buendía llamar a ponese a la cabeza del Exércitu de Tarapacá. Los más de los xefes rogamos al Xeneral Daza prosiguir la marcha. Unos pocos opinaron pola retirada. El Xeneral Daza llindar a escuchanos. Nun dio nengún dictame, ufiertando namái d'una manera indecisa, dici-y al Xeneral Prado que telegrafíe a Pozu Almonte por que se suspenda l'ataque ordenáu. A pocu de retirame del agospiamientu del Xeneral Daza oyí nel campamentu dianes executaes peles bandes de música. Cuando pregunté'l motivu avisóseme que s'ordenara la contramarcha".

Testu tomáu del llibru "Guanu, Salitre y Sangre" de Roberto Querejazu Calvo.


Predecesor:
Tomás Frías Ametller
 
Presidente de Bolivia

4 de mayu de 1876 - 17 d'abril de 1879
Socesor:
Narciso Campero Leyes

Ver tamién editar

Notes editar

  1. Por esti motivu, la división militar de Narciso Campero foi llamada la "Errante" o "Israelita", pos analayaba nel desiertu d'Atacama al debalu y ensin oxetivu militar precisu

Referencies editar

  1. Xeneral Hilarion Grossoli
  2. Demanda Marítima Boliviana. «Documento Anexo». Archiváu dende l'orixinal, el 29 de xunu de 2007. Consultáu'l 2007.
  3. Querejazu Calvo, Roberto: Aclaraciones históriques sobre la Guerra del Pacíficu.
  4. Basadre Grohmann, Jorge (2005): Historia de la República de Perú (1822-1933), Tomu 9. El Comercio S. A., Lima. ISBN 9972-205-71-1 (V.9).
  5. Tauro del Pino, Alberto (2001). Enciclopedia ilustrada de Perú, Tomu 6. Lima, PEISA. ISBN 9972-40-155-3
  6. Vicuña Mackenna, Benjamín (1880). Historia de la campaña de Tarapacá dende la ocupación d'Antofagasta hasta la proclamación de la dictadura nel Perú. Antofagasta: Impr. i llit. de P. Cadot, páx. 808-09.

Enllaces esternos editar