La Ilesia de Noruega (Dean norske Kirke en bokmål y Dean norske kyrkja en nynorsk) ye la institución relixosa mayoritaria de Noruega. Ye una Ilesia estatal financiada pol erariu públicu.

Ilesia de Noruega
Den norske kirke (nb)
ilesia estatal, ilesia nacional y confesión cristiana (es) Traducir
Direición Noruega
Forma xurídica den norske kirke (en) Traducir
Historia
Fundación1537
Fundador Cristián III de Dinamarca
Forma parte de
Bolsa de valores Luteranismo en Noruega (es) Traducir
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Ye una institución de fe cristiana luterana. Tien como enconto la Biblia cristiana, el Símbolu de los Apóstoles, el Símbolu Niceno, el Símbolu Quicumque, les Confesiones de Augsburgu y el Pequeñu Catecismu de Lutero.

La Ilesia de Noruega traza los sos oríxenes a la Reforma protestante de 1536-1537, cuando Noruega, entós en unión personal con Dinamarca, rompió llazos cola Ilesia católica y el rei pasó a ser la máxima autoridá relixosa. La Constitución de 1814 consagrar como la Ilesia oficial de Noruega, supeditada al parllamentu y al gobiernu. Una enmienda constitucional de 2012 diolu mayor autonomía: dexó de ser supervisada pol gobiernu y el parllamentu y el rei yá nun ye'l so líder formal nin tien inxerencia nel nomamientu de los obispos, anque p'aportar al tronu ye necesaria la pertenencia a la Ilesia. Esta enmienda sustituyó'l nome de "Ilesia estatal" pol de "Ilesia del pueblu". Sicasí, na práutica la Ilesia de Noruega sigue siendo una Ilesia estatal, pos entá ye financiada pol Estáu noruegu.

Ye miembru de la Comunión de Porvoo, xunto con otres 12 ilesies, ente elles les ilesies anglicanes d'Europa. Tamién robló otros testos ecuménicos, incluyendo la Declaración conxunta sobre la doctrina de la xustificación» cola Ilesia católica.

Sacramentos editar

La Ilesia de Noruega solo reconoz dos sacramentos: el bautismu y la eucaristía. Adicionalmente prauticar otros actos eclesiásticos, incluyendo los que para n'otres creencia considérense sacramentu.

Bautismu editar

El bautismu considérase como una llimpieza de too pecáu y como l'ingresu del bautizáu a la Ilesia, al ser acoyíu como fíu de Dios. Realizar por ablución y anque se realiza principalmente en neños, tamién puede aplicase n'adultos que nun fueron bautizaos y deseyen selo.

Eucaristía editar

Según la creencia luterana la eucaristía ye un sacramentu nel que Xesucristu ta presente nel pan y nel vinu, ensin que por ello éstos dexen de ser sustancialmente pan y vinu (ver consubstanciación). Créese qu'aquél que recibe la eucaristía llogra'l perdón de los sos pecaos y la fuercia pa una meyor vida cristiana. Na Ilesia de Noruega la eucaristía ta disponible tamién pa miembros d'otres comunidaes cristianes.

Ceremonies eclesiástiques editar

Confirmación editar

Pa la Ilesia de Noruega, la confirmación ye'l reforzamientu del bautismu. Nesti actu, considerar a Dios como la parte activa; esto ye, ye Dios quien refuerza al confirmante dientro de la Ilesia al traviés del bautismu, y non el confirmante quien refuerza'l so propiu bautismu. Los reformistes refugaron la creencia católica de la confirmación como un sacramentu, pero caltuvieron la celebración como una preparación pa la eucaristía. La confirmación foi obligatoria en Noruega dende 1736; sicasí, anguaño nun ye yá un requisitu pa poder aportar a la eucaristía. Pa ser candidatu a confirmación, una persona tien que pasar por un periodu d'estricta enseñanza previa, de normal d'ocho meses. El día de la confirmación, el candidatu tien que responder entrugues, n'ocasiones bastante difíciles.

Penitencia editar

La penitencia luterana estremar de la católica na creencia de que non solo'l sacerdote puede escuchar la confesión de pecaos nin alministrar el perdón. Cualesquier bon cristianu del enfotu del penitente puede sirvir como confesor y otorgar l'absolución, que va ser algamada per mediu de la fe en Jesús. Xeneralmente realízase na oficina del pastor o nuna casa de confesión, anque en delles ilesies plantegóse la introducción de confesionarios. Nel laestadianismo, un movimientu dientro de la Ilesia de Noruega, con especial fuercia nes provincies de Troms y Finnmark, la confesión ye una actividá bien importante.

Matrimoniu editar

D'alcuerdu al luteranismu'l matrimoniu ye fundamentalmente una cuestión mundana, pero tien de ser selláu con una ceremonia relixosa con oraciones pa los contrayentes. Les persones que se casaron por una ceremonia civil pueden darréu allegar a contraer matrimoniu pola Ilesia de Noruega.

Enantes la Ilesia de Noruega consideraba'l matrimoniu como una unión indisoluble. Nel cursu del sieglu XX esa posición camudó ente la mayoría del cleru. Los sacerdotes que caltienen la postura anterior tienen permisu d'escusase de casar a persones divorciaes. Dende 2009 la Ilesia noruega oficia matrimonios ente persones del mesmu sexu.

Ordenación editar

La ordenación sacerdotal realízase al traviés d'una ceremonia de bendición que ratifica qu'una persona ye digna y tien les conocencies necesaries pa exercer como ministru de la Ilesia. Los obispos son bendichos nuna ceremonia especial. Los diáconos, catequistes y cantores nun son ordenaos sinón consagraos a los sos respeutivos servicios. La diferencia ente consagración y ordenación ta sobremanera suxeta a la tradición, y nun esiste una diferencia teolóxica na Ilesia de Noruega.

Misa editar

La misa dominical, frecuentemente llamada "misa mayor" (høymessen) —del llatín missio, que significa "espardimientu"— ye la xunta más importante de la congregación, y celebra la resurrección de Jesús. Na Ilesia de Noruega la misa dominical empieza a les 11 h, pero puede haber variaciones d'alcuerdu a les condiciones locales. Si un pastor sirve en dellos templos, puede haber domingos ensin misa en dalgunos d'estos. El bautismu, la comunión y la confirmación tienen llugar nel marcu d'una misa ordinaria, ente qu'otros eventos, como los funerales o les bodes, tienen la so propia lliturxa. De manera más común, la misa síguese d'alcuerdu a lo dispuesto pol Misal de la Ilesia de Noruega, pero nun ye raru'l siguimientu d'otres lliturxes o formes más llibres de celebración. Tiense entamada una revisión refecha de la disposición de les mises que dexe mayor variación y adautación a les carauterístiques locales.

A les traces, la misa de la Ilesia de Noruega estrémase bien pocu de la de la mayoría de les Ilesies cristianes, pos tien la so base na misa católica, que de la mesma se basa nes celebraciones xudíes.

Xerarquíes editar

Obispu editar

 
Helga Haugland Byfuglien, obispu de Borg, y presidenta de la Conferencia Episcopal dende 2010.

El cargu más eleváu na ilesia ye'l d'obispu (biskop). Cuando la Ilesia de Noruega foi fundada en 1537 el cargu foi abolíu y sustituyíu pol de superintendente (superintendent). Esti títulu cumplía en gran midida coles mesmes funciones, pero buscábase romper la concepción católica del obispu. El puestu d'obispu foi reintroducíu darréu, una vegada que se-y dio un significáu luteranu. Los 11 obispos de la Ilesia de Noruega son electos ente los pastores y nomaos pol rei aconceyáu col so conseyu eclesiásticu. Dende 1993 escuéyense muyeres con esti cargu.

La ilesia de Noruega cunta con 12 obispos: 11 líderes de diócesis y un obispu presidente (preses).

Mientres la Ilesia de Suecia y la de Finlandia caltienen la dignidá d'arzobispu, la Ilesia de Noruega cunta cola figura d'un obispu presidente que funge como líder de la conferencia y el colexu episcopales. El presidente escoyer por un periodu de cuatro años, y anguaño (2011) esi cargu tener Helga Haugland Byfuglien, obispu de Borg, la primer muyer n'ocupalo.

En 2010 el Storting (parllamentu noruegu) decidió fortalecer la figura del obispu presidente cola creación del obispu númberu 12. Ésti va tener el cargu de presidente permanente y la so sede va tar en Trondheim, l'antigua capital relixosa de Noruega. Polo tanto l'obispu Byfuglien va ocupar el cargu de manera interina hasta mediaos de 2011.

Pastor editar

 
Ceremonia de bendición nuna confirmación. El pastor y la catequista tán afatiaos coles sos vistimientes llitúrxiques.

Los pregueros (prest), equivalentes a cualquier sacerdote del cristianismu, son ordenaos, y pallo precisen ser homes o muyeres xeneralmente col títulu de candidatus theologiæ, esto ye, seis años d'estudios cimeros de teoloxía (equivalentes n'otros países a un grau de maestría). Nun se precisa ser solteru. Antes de buscar la ordenación pa pastor, tien d'habese sirvíu un tiempu como auxiliar d'un pastor nuna parroquia.

Caúna de les 11 diócesis estremar en prepositures, y los 103 pastores que dirixen al cleru néstes son llamaos prepósitos. Once d'ellos trabayen nuna catedral, y son llamaos prepósitos catedralicios. Un prepósito catedraliciu ye'l vicariu del obispu local. Cada prepositura estrémase de la mesma en parroquies, que son la entidá fundamental de la Ilesia de Noruega (Artículu 2 de la Llei Eclesiástica). Enantes, un prepósito yera amás de líder de la prepositura, pastor de la so propia parroquia, pero na actualidá ye l'obispu quien decide qué atribuciones-y correspuenden al prepósito, de cuenta que'l prepósito y el párrocu pueden ser dos persones distintos.

Los pastores al cargu de una parroquia son llamaos párrocos (sogneprest). El párrocu encárgase coles mesmes de los rexistros parroquiales.

Diáconu editar

Los diáconos (diakon) nun son ordenaos, sinón consagraos pa poder empecipiar el so cargu. Los diáconos tán so supervisión del obispu y el so trabayu, al igual que na Ilesia católica, ye la llamada diaconía, qu'inclúi aliviu a los inxemes, ayuda a los vieyos y a los precisaos, curiáu del mediu ambiente, etc. P'algamar el cargu, precísense estudios teolóxicos o bien de salú, trabayu social o pedagoxía.

Catequista editar

Un catequista (kateket) tien como función principal el serviciu de la enseñanza na parroquia. Esti serviciu otorgar en teoría pa toes la edaes, pero na práutica enfocar en neños y nuevos. Ríquense estudios básicos de teoloxía o pedagoxía (esta postrera con énfasis na enseñanza cristiana) y ser consagráu pol obispu, a que les sos órdenes atopar.

Cantor editar

El cantor (kantor) ye'l dirixente musical de la parroquia. Participa na planificación y execución de les mises y demás acontecimientos eclesiásticos no que fai a los salmos, la lliturxa y otros componentes musicales. Ye'l direutor del coru y coordina conciertos y otres actividaes culturales, y tamién ye responsable del órganu de la ilesia. Les atribuciones d'un cantor pueden variar llargamente d'alcuerdu a les circunstancies locales y a los recursos disponibles. Tamién precisa participar nuna ceremonia de consagración antes d'ocupar el so puestu y cursar estudios de música relixosa.

Otru servidores editar

Tutor d'ilesia editar

El términu de tutor d'ilesia (kirkeverge) ye una pallabra que se designa al líder del conseyu eclesiásticu común nel conceyu, y ye el responsable direutu de los bienes inmuebles de la ilesia. Ye'l xefe inmediatu de tolos emplegaos del templu que nun son pregueros.

Campaneru editar

En cada templu ye necesariu un campaneru (klokker), subordináu al tutor. En munchos templos el cargu puede ser ocupáu por unu o dellos voluntarios. Contrariu a lo que podría suponese, el campaneru non solo encárgase de tañer les campanes del templu, sinón el so puestu ye'l d'un asistente del pastor, y tamién puede incluyir funciones alministratives, diaconales y d'oficina. Xunto col sirviente d'ilesia, cumple les funciones d'un sacristán católicu.

Sirviente d'ilesia editar

Cada templu tien que tener un sirviente (kirketjener), que tien la responsabilidá diaria del caltenimientu de la ilesia lo mesmo que de la preparación y disposición de too lo necesario pa los acontecimientos eclesiásticos. Ye l'equivalente del sacristán na Ilesia católica.

Diócesis editar

 
Los once diócesis de la Ilesia de Noruega.

La Ilesia de Noruega ye una ilesia episcopal-sinodal, y ta constituyida por 11 diócesis, estremaes en 106 preposituras y 1284 parroquies. Les distintes diócesis son:

  • La Diócesis d'Oslu, con sede n'Oslu. La diócesis cubre los conceyos d'Oslu, Asker y Bærum. L'obispu d'Oslu tamién ye responsable de la parroquia de sordos y del cuerpu pastoral militar, dambos con algame nacional.

Órganos editar

 
Harald V, rei de Noruega y oficialmente líder de la Ilesia de Noruega.
 
La Conferencia Episcopal en marzu de 2007.
 
El llaborista Trond Giske (a la derecha, Ministru de Cultura ya Ilesia de Noruega dende 2005. Equí xunto a Thor Bjarne Bore, líder del Conseyu Eclesiásticu Nacional ente 2002 y 2006.

L'autoridá suprema de la Ilesia de Noruega ye'l rei, quien delega la so responsabilidá nel Departamentu d'Ilesia y Cultura (n'ocasiones esistió un Departamentu d'Ilesia independiente) del gobiernu de Noruega. Les cuestiones tocantes a la Ilesia son trataes pol Conseyu d'Estáu Eclesiásticu (Kirkelig statsråd), constituyíu puramente por miembros del gobiernu pertenecientes a la Ilesia de Noruega. El Conseyu d'Estáu Eclesiásticu ta previstu nel artículu 27 de la Constitución Noruega, y ye el fundamentu por que siquier la metá de los miembros del gobiernu tengan que tar afiliaos a la Ilesia de Noruega (artículu 12). El rei, axuntáu con dichu conseyu d'estáu, encargar del nomamientu de los obispos y prepósitos.

El Sínodu Eclesiásticu Nacional (Kirkemøtet, creáu en 1984) ye l'órganu representativu superior dientro de la Ilesia, onde tolos conseyos diocesales y tolos obispos tomen parte. De normal axúntase una sola vegada al añu. Consiste de 85 representantes, de los cualos formen parte:

  • Tolos miembros de los 11 conseyos diocesales, constituyíos de la mesma por 7 o 8 miembros cada unu: 4 miembros llaicos electos nes parroquies, un miembru llaicu escoyíu ente los emplegaos de la Ilesia, un miembru del cleru, y l'obispu de la diócesis; adicionalmente, poles dos diócesis nortices participa un miembru de la comunidá sami.
  • Un representante per caúnu de los trés seminarios teolóxicos.
  • Los 3 miembros del Conseyu Eclesiásticu Nacional que nun formen parte de dalgún conseyu diocesal.

El Conseyu Eclesiásticu Nacional (Kirkerådet, creáu en 1969, redefiníu en 1984) ye'l brazu alministrador y executivu del Sínodu Eclesiásticu. Axúntase cinco veces al añu y consiste de 15 miembros, de los cualos 10 son llaicos, 4 formen parte del cleru y unu más ye l'obispu presidente de la Conferencia Episcopal. A esceición del obispu, los demás miembros son escoyíos pol Sínodu Eclesiásticu: 11 formen parten del mesmu y representen a la so respeutiva diócesis y 3 son escoyíos llibremente. El Conseyu axúntase 5 vegaes al añu y tien como misión coordinar el trabayu del Sínodu Nacional y llevar a cabu les decisiones tomaes pol mesmu. Tien distintos departamentos y de él dependen dellos comités con funciones específiques.

La Conferencia Episcopal (Bispemøtet) consiste de los 11 obispos de la Ilesia de Noruega, y tien como oxetivu la coordinación de les xeres y oxetivos de los obispos. De normal axúntase tres veces al añu. Ente los obispos escueye un presidente, que sirve como representante nel Conseyu Eclesiásticu por un periodu de cuatro años, y un vicepresidente por dos años.

El Conseyu Interreligioso (Mellomkirkelig råd) tien como misión el contautu con ilesies d'otros países y organizaciones internacionales, según la interacción ecuménica y interreligiosa con otres confesiones dientro de Noruega, al traviés de conversaciones y collaboración.

El Conseyu Eclesiásticu Sami (Samisk kirkeråd, creáu en 1992) trabaya p'asegurar la ufierta de servicios relixosos n'idioma sami y la preservación de les tradiciones samis.

El Conseyu Eclesiásticu de la Mocedá (Ungdommens kirkemøte, creáu en 1993) ye un órganu asesor que busca que los mozos afiliaos a la Ilesia de Noruega apurran los sos puntos de vista.

El Comité Doctrinal (Dean norske kirkes lærenemnd , creáu en 1998), un órganu autónomu de 20 miembros qu'enceta cuestiones de la enseñanza doctrinal.

Adicionalmente hai conseyos locales, tanto a nivel diocesal y parroquial como municipal. Cada diócesis tien el so respeutivu Conseyu Diocesal (bispedømmeråd), compuestu del obispu, un pastor, un trabayador de la Ilesia y 4 miembros llaicos escoyíos ente los distintos Conseyos Parroquiales (menighetsråd) qu'integren la diócesis. Los conseyos parroquiales son l'órganu más baxu ya intégrense del pastor y de miembros llaicos de cada parroquia, escoyíos pa un periodu de cuatro años. Esisten 1 295 conseyos parroquiales en toa Noruega. En cada conceyu hai amás un Conseyu Eclesiásticu Municipal (Kirkelig fellesråd), que los sos miembros son representantes de los distintos conseyos parroquiales qu'hai nel conceyu.

Incorporaciones editar

La Ilesia de Noruega ye una sociedá luterana autónoma que forma parte de delles organizaciones internacionales, como la Federación Luterana Mundial, el Conseyu Mundial d'Ilesies, la Conferencia d'Ilesies Europees y la Comunión de Porvoo. D'alcuerdu a esta postrera, les ordenaciones pastorales son reconocíes y válides ente les ilesies miembros.

Rellación ente Ilesia y Estáu editar

La Ilesia de Noruega ye una Ilesia estatal. N'años recién, hubo un alderique en Noruega sobre si tien d'esistir una separación ente dambes instituciones. Por ello hanse creáu dellos comités dientro del Storting qu'enceten la problemática y dan-y cabida a toles voces. En 2008, el Storting redactó un informe plural (qu'incluyó a los siete partíos miembros), nel que se concluyó que la Ilesia tien de tener mayor independencia, como por casu la capacidá pa nomar a los sos obispos, a condición de qu'ameyore la so democracia interna. Créese que nun futuru próximu pudiera haber una rotura definitiva ente Ilesia y Estáu.

Dende la década de 1920 l'Estáu hai delegáu delles responsabilidaes n'órganos propios de la Ilesia. Dellos conseyos y comités, tales como'l Conseyu Eclesiásticu Nacional, fueron creaos p'alministrar distintos aspeutos de les actividaes de la Ilesia. La Ilesia ye tamién independiente en delles árees importantes, como la lliturxa y la doctrina, pero coles mesmes, el rei ye quien designa a los obispos y a los prepósitos, y les lleis tocantes a la Ilesia son aprobaes pol Storting.

La responsabilidá del caltenimientu de los edificios de la ilesia y del pagu de sueldos de los miembros del conseyu eclesiásticu común depende del Estáu y de los conceyos, pero munches parroquies tienen que pagar el salariu del restu de los emplegaos de la ilesia, per mediu de los mesmos feligreses de la parroquia.

Afiliación y participación editar

Cada añu, el númberu de feligreses mengua. El 1 de xineru de 2011, un 77 % de la población taba rexistrada como miembru de la Ilesia de Noruega.[1] Un añu antes, la cifra yera de 84,9 %. La participación nes actividaes de la Ilesia hai ablayáu nes últimes décades. El porcentaxe de neños naciellos bautizaos menguó de 96,8 % en 1960 a 73,9 % en 2006. El porcentaxe de neños de 14 años confirmaos pasó de 93 % en 1960 a 66,7 % en 2006. Nos mesmos añu, los matrimonios realizaos pola Ilesia de Noruega variaron de 85,2 % a 44,2 %. Namái caltiénse alzáu'l porcentaxe de funerales realizaos polos ritos de la Ilesia de Noruega: un 91,9 % de tolos difuntos en 2006.

Nel añu 2005, arrenunciaron a la Ilesia de Noruega 6 036 persones. El númberu d'axuraciones algamó un máximu nos años setenta y ochenta (en 1978 algamóse la cifra máxima de 11 755 persones), pero amenorgar na década de los noventa hasta estabilizase na cifra actual mientres los últimos diez años. Los fíos de los miembros de la Ilesia de Noruega tienen de ser bautizaos pa ser consideraos miembros de la mesma. Los neños ensin bautizar considérense pertenecientes a la ilesia (pero non miembros de plenu derechu) hasta que cumplen 18 años, siendo necesariu que siquier unu de los sos padres seya miembru activu. La mayoría d'edá relixosa considerar a los 15 años, y a esa edá puede arrenunciase a la ilesia.

En 2005, hubo más de 6,7 millones d'asistencies a les mises, de les cualos más de 5,4 millones fueron en díes domingos y fiestes de guardar. Esi mesmu añu realizáronse 69 974 mises (contra 72 982 en 1994, 70 829 en 1987 y 69 727 en 2004. El permediu d'asistencies a misa dominical y en fiestes de guardar foi de 103,4 persones en 2004. El númberu total d'asistencies a misa amuesa un llixeru descensu nos últimos años. Otra manera, la participación de la eucaristía creció llixeramente.

L'afiliación o salida de la Ilesia de Noruega realizar por pidimientu personal nes oficines eclesiástiques del llugar de residencia. Los ciudadanos que viven nel estranxeru tienen de dirixir la so solicitú a les oficines de la so última llocalidá de residencia en Noruega.

Historia editar

La reforma protestante llegó a Dinamarca-Noruega en 1536-1537, de resultes de la conversión al luteranismu del rei Cristián III. En 1537 la relixón evanxélica luterana convertir n'oficial. El catolicismu foi prohibíu, los sos siguidores escorríos y tolos monesterios d'esa denominación zarraos.

Los obispos católicos fueron executaos y sustituyíos por superintendentes luteranos, y la nueva fe se instituyó oficialmente nun tiempu relativamente curtiu. Ente la xente, sicasí, tomó más tiempu por que'l luteranismu fuera dominante, y entá puede falase de remanentes católicos en Noruega nel sieglu XIX.

Aproximao la metá de les tierres en Noruega yeren propiedá de la Ilesia cuando la reforma llegó al país. Toes eses tierres fueron espropiaes pol Estáu y la mayor parte sería dempués vendida a la burguesía. Per mediu de la reforma, la nueva Ilesia nun cuntó con nenguna autoridá independiente, dexó de formar parte d'una comunidá internacional col papa a la cabeza y convirtióse nuna institución dafechu nacional, so la égida del Estáu.

Darréu a la reforma, el poder sobre la Ilesia foi tresfiriéndose cada vez más a la persona del rei, algamar un puntu máximu cola introducción del absolutismu en 1660. Casi mientres dos sieglos, la Ilesia foi rexida por órganos estatales que coles mesmes yeren órganos eclesiásticos. Los pastores, prepósitos y obispos yeren nomaos pol rei. Cola redaición de la Constitución en 1814, la relixón luterana ratificóse como la relixón oficial del Estáu, daqué que persiste anguaño.

Referencies editar

  1. Church of Norway, 2011 Statistisk Norway 19.5.2012