Illana

conceyu de la provincia de Guadalaxara (España)

Illana ye un conceyu español de la provincia de Guadalaxara, perteneciente a la comunidá autónoma de Castiella-La Mancha y asitiáu en la Alcarria. Tien una población de 702 habitantes (INE 2016) partíos ente'l nucleu principal y lasi urbanizaciones. Tien una estensión de 93,3 km² y atópase a 750 msnm.

Illana
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Guadalaxara
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Illana (es) Traducir Francisco Javier Pérez del Saz
Nome oficial Illana (es)[1]
Códigu postal 19119
Xeografía
Coordenaes 40°11′07″N 2°54′25″W / 40.185277777778°N 2.9069444444444°O / 40.185277777778; -2.9069444444444
Illana alcuéntrase n'España
Illana
Illana
Illana (España)
Superficie 94 km²
Altitú 750 m
Llenda con Almoguera, Albalate de Zorita, Saceda-Trasierra, Barajas de Melo, Leganiel, Driebes y Mazuecos
Demografía
Población 878 hab. (2023)
- 377 homes (2019)

- 309 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Guadalaxara
0.04% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 9,34 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Situación editar

Allúgase equidistante de les capitales de provincia de Guadalaxara, Madrid y Cuenca, a unos 90 km. Ta asitiada nun estrechu ribayu y apoderada por altos cuetos, ye travesada por dos pequeños regueros de caudal constante.

Economía editar

Productora de cebada, trigu y xirasol. Tuvo fábrica d'aceite y farina. Caltién ciertes cabeces de ganáu ovín, bovín y porcín.

Heráldica editar

L'escudu municipal ta constituyíu por una olivar, que ye árbol predominante en La Alcarria, el blagu arzobispal del arzobispáu de Toledo, del cual dependía, y la Cruz de Calatrava.

Historia editar

Videu timelapse de Illana.

El nome de Illana procede del llatín “Xuliana”, en referencia a Santuyano, anque nun esiste anguaño nengún templu dedicáu a esti santu.[2]

L'orixe de Illana ye bastante antiguu. Pol so términu pasaba la vía romana, y depués camín real, de Cuenca a Huete y a Madrid. Les veres más transitables del ríu Tajo fueron asientu de villes y esplotaciones agraries na dómina del Imperiu Romanu.

Mientres la dómina andalusí la sierra de Altomira y los márxenes del Tajo fueron parte de la cora de Santaver.

Nel sieglu XII el territoriu foi conquistáu pol reinu de Castiella, quedando Illana incluyíu nel alfoz de Zorita, perteneciente a la Orde de Calatrava. La orde militar surdida en La Mancha, espandióse notablemente escontra'l norte. Na zona sur de La Alcarria tuvo un asentamientu bien pobláu y ricu. A Illana tener pola villa más antigua del común de Zorita, pos tenía la prerrogativa de falar primero que los demás pueblos.

Al ser ayenaos de les órdenes militares toles sos posesiones y pertenencies, Illana pasó a ser de señoríu de realengu, anque siguió en tierra de Zorita, reconociendo la inmediata autoridá de les sos comendadores.

En 1605, Felipe III vendió la villa al marqués de Almonacid, y nel sieglu XVIII foi mercada por Juan de Goyeneche, marqués de Belzunce, quien nel pandu alcarreñu fundó Nuevo Baztán, onde construyó palaciu, ilesia y colonia en redol a una floreciente industria de vidriu. Mientres el señoríu de Goyeneche, Illana conoció la so máxima crecedera, instalándose nella industries de texíus y cordobanes, de curtidos y cordelería. Amás de los vinos, que yá dende tiempos más antiguos gociaben d'escelente fama na Corte. Na cai principal, Juan de Goyeneche fíxose construyir un palaciu d'estilu barrocu, con engalanaes llinies y un gran blasón central, bien posiblemente diseñáu por José Benito de Churriguera.

Urbanismu editar

 
Barrio de las Cuevas.

La villa de Illana estremar en tres zones: la villa, la solana y l'aveséu. La villa nel centru del pueblu, la solana na aguada apoderada pol barriu de les cueves y el cuetu Chichagatos y allumada pol sol de mediu día, y l'aveséu na aguada que sofita al norte, onde tán el Zacatín, el Puntío, la fonte de los Trés Caños y el palaciu de Goyeneche. Metanes los dos aguaes atopa'l regueru de la Fuentevieja.

Les sos cais son estreches y ensin ceres, sacante la de Les Parres, que percuerre al pueblu d'este a oeste.

 
Pilón ya ilesia de l'Asunción.

D'antiguo, hasta la tercer parte de la población de Illana vivió nel barriu de las Cuevas pola condición gradiada del terrén en que s'alluga'l pueblu. Anguaño caltiénense una docena d'estes cases cueves, de les más de cincuenta que llegó a haber. Estes cueves tamién sirvieron de bodegues; en plenu Sieglu d'Oru, Illana tuvo fama d'unu de los meyores vinos de Castiella, asina se sirvió nel Palaciu del Infantado nel recibimientu del rei Felipe III tres la so boda. Güei apenes queden viñes.

Nel so términu municipal, nun exclave al oeste del nucleu principal, hai cinco urbanizaciones: Algarga, El Cuartillejo, Ríu Llanu, San Joaquín y El Sotu.

Monumentos editar

La hestoria de Illana amestada fundamentalmente a los territorios de la Orde Militar de Calatrava y al impulsu nel barrocu de Juan de Goyeneche, facer acreedora d'un interesante mostrariu d'edificios y obres d'interés artísticu nel so conxuntu urbanu. Edificios de cal y cantar, de tapial rellenando los buecos de los tremes de la madera y munchos singulares con esquines y portaladas de sillería tallada son los que formen el conxuntu urbanu de Illana.

Personaxes pernomaos editar

 
Arcu del Puntio.

Gastronomía editar

Ente los sos platos típicos tán les farrapes de matanza, con farina d'almortas o les migues del pastor, con pan duro bien picáu acompañaes con sardina, bacalao, uves, chocolate, tomate. Tamién duces como les rosquíes d'aceite y los torcios, que s'endolquen en cañes y lleven vinu blanco.

Fiestes editar

 
Ermita del Socorru.

La fiesta patronal celebrar n'honor a la Virxe del Socorru'l día 8 de setiembre. Otres festividaes que se celebren a lo llargo de tol añu son les de San Antón, Antroxos, Selmana Santa, San Isidro, Corpus Christi y San Antonio.

Lleendes y cultura popular editar

Esisten lleendes y cuentos populares treslladaes a Illana en rellación a les figures de "la Pantasma” y de la “Mora Encantada”. Tamién se canten les tiritainas de San Isidro, coples alusives a los problemes de l'agricultura.

La lleenda de "la Pantasma" ye mesma de la Alcarria baxa. Fai referencia a un ser d'apariencia humanoide que s'apaecía mientres la nueche a lo incautos que s'atrevíen a andar pela cai. Diba afatiáu o tapáu con una sábana, d'hai la derivación del términu “pantasma”. Según la tradición, esta yera una escusa p'asustar a los neños y asina convence-yos de que se charen puestu. Sicasí hai referencies documentales de les sos apaiciones na dómina del marqués Juan de Goyeneche; al paecer podía ser una maniobra o subterfugio, amparándose nel mitu popular, que dellos paisanos aprovechaben pa iguar les sos cuentes.

El cuentu popular de la "Mora Encantada" ye propiu de los territorios que fueron frontera ente los reinos castellanos y andalusíes. Foi tresmitíu de padres a fíos en forma oral, llegando hasta los nuesos díes en forma de cuentu que les güeles narren a los sos nietos. La versión afecha a Illana cunta que nuna paraxa d'altos roquedales, a la vera izquierda del valle que va de Aldovera a Vállaga, onde se ven oquedades que se comuniquen ente sigo, vivía una princesa mora que de día permanecía escondida y peles nueches salía.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Ranz Yubero, José Antonio. Diccioonario de toponimia de Guadalaxara. Aache Ediciones. Guadalaxara, 2007.

Enllaces esternos editar