Janis Lyn Joplin (19 de xineru de 1943Port Arthur (es) Traducir – 4 d'ochobre de 1970Hollywood) foi una cantante d'Estaos Xuníos de rock and roll y blues carauterizada pola so poderosa voz y gran intensidá de la so interpretación.[6]

Janis Joplin
Vida
Nacimientu Port Arthur (es) Traducir[1]19 de xineru de 1943[2]
Nacionalidá Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Muerte Hollywood4 d'ochobre de 1970[2] (27 años)
Sepultura Océanu Pacíficu
entierro en el mar (es) Traducir
Causa de la muerte sobredosis de opioides (es) Traducir[3]
Familia
Madre Dorothy Bonita Joplin
Casada con ensin valor
Estudios
Estudios Universidá de Texas n'Austin
Kenmore West Senior High School (en) Traducir
Lamar University (en) Traducir
Thomas Jefferson High School (en) Traducir
Llingües falaes inglés[4]
Oficiu cantante, cantautora, compositora, música, guitarristaartista d'estudiu
Trabayos destacaos Me and Bobby McGee
Mercedes Benz
Premios
Movimientu Contracultura na década de los 60
hippie
Xéneru artísticu rock psicodélico (es) Traducir
blues
blues rock
soul
rock ácido (es) Traducir
hard rock
música folk
Country
Mena de voz mezzosopranu
Instrumentu musical guitarra
guitarra acústica
voz
Discográfica Columbia Records
Mainstream Records (es) Traducir
IMDb nm0429767
janisjoplin.com
Cambiar los datos en Wikidata

Foi un símbolu femenín de la contracultura de los '60 y la primer muyer en ser considerada una gran estrella del rock and roll. En 1995 ingresó al Salón de la Fama del Rock y en 2004 la revista Rolling Stone asitiar nel llugar 46 de los 100 meyores artistes de tolos tiempos,[7] ente qu'en 2008 allugar en puestu 28 de los meyores cantantes de tolos tiempos.[8] En 2013 recibió una estrella nel Paséu de la Fama de Hollywood.[9] En 1999, foi escoyida como la tercer meyor artista femenina del rock na llista 100 Greatest Women in Rock realizada por VH1.

Biografía editar

Infancia editar

 
Janis Joplin nel so últimu añu d'escuela secundaria en 1960.

Nació'l 19 de xineru de 1943 en Port Arthur, llocalidá industrial de Texas. Los sos padres, Seth (que trabayaba nuna refinería) y Dorothy (qu'había destacáu cantando nel so institutu) quixeren que Janis fuera maestra. Tenía dos hermanos menores, Michael y Laura.

La so familia solía asistir a la Ilesia de Cristu. Los Joplin sintieron que Janis siempres precisaba más atención que'l restu de los sos fíos. La so madre dicía: "Ella yera infeliz ya insatisfecha. La rellación nun yera la más fayadiza".

Na so adolescencia, fíxose amiga d'un grupu de marxinaos, al traviés de quien tuvo accesu a discos d'artistes de blues afroamericanos como Bessie Smith, Ma Rainey o Lead Belly, a quien más tarde, Joplin acreditó como inflúi na so decisión de convertise en cantante. Al empar qu'empezó a participar nun coru, foi conociendo otros cantantes de blues como Odetta, Billie Holiday y Big Mama Thornton.

A los dieciséis años empezó a manifestar el so amor pola música, frecuentando los chigres de Louisiana, onde escuchaba música afroamericana, de blues y jazz.

Cuando estudiaba Belles Artes na Universidá de Texas n'Austin, empezó a cantar de forma habitual en chigres. Participaba frecuentemente cola banda Waller Creek Boys. Ellí empezó a tener reputación de ser una fuerte bebedora. En 1963 treslladóse a la ciudá de San Francisco.

Tando ellí conoció a munchos músicos colos que más tarde se realcontraría, como'l so amigu Ron "Pigpen" McKernan" (dempués, miembru de The Grateful Dead), grabando un discu caseru con Jorma Kaukonen, futuru guitarrista de Jefferson Airplane y Margareta Kaukonen na máquina d'escribir, utilizada como instrumentu de percusión.

Foi nesti periodu cuando empezó a consumir drogues y sumióse, amodo, nun estáu d'abandonu, llegando a pesar 35 quilos. En 1965 anunció-y a la so familia que retomaría a los sos estudios universitarios, y que se casaría con un home que conociera en San Francisco, llamáu Peter LeBlanc; sicasí la pareya nun funcionar y Peter LeBlanc abandonar; esto marcaría entá más la so inseguridá afeutiva y el so sentimientu de soledá.

Ente los sos compañeros de clase taben GW Bailey y Jimmy Johnson. Joplin graduóse na secundaria en 1960 y asistió a Lamar State College of Technology en Beaumont, Texas mientres el branu, y más tarde, na Universidá de Texas n'Austin, anque nun completó los sos estudios. El periódicu universitariu, The Daily Texan, publicó un perfil d'ella na edición del 27 de xunetu de 1962, tituláu "Ella atrévese a ser distintu".

L'artículu empezó, "Ella va descalza cuando se siente como ella mesma, lleva Levi's a clase porque son más cómodos, y lleva el so Autoharp con ella uquier que va polo que, en casu de que tuviera l'impulsu de romper a cantar, será-y bien útil. Llámase Janis Joplin".

Dexó Texas pa San Francisco ("namái pa tar lloñe de Texas", dixo, "porque la mio cabeza taba nun llugar bien distintu") en xineru de 1963, viviendo en Playa Norte y más tarde Haight-Ashbury.

En 1964, Joplin y la futura guitarrista de Jefferson Airplane, Jorma Kaukonen rexistraron una serie d'estándares de blues, acompañáu amás por Margareta Kaukonen na máquina d'escribir (como instrumentu de percusión).

Big Brother and the Holding Company editar

 
Janis Joplin y Big Brother and the Holding Company

Cansada d'esperar a LeBlanc y de ser una moza bona, camudar a San Francisco xunto a Chet Helms, un productor que conoció en Texas. Xunir a la banda Big Brother and the Holding Company el 4 de xunetu de 1966, llogrando una combinación perfecta.

Chet Helms ufiertó-y que xunir a la banda de la que yera'l so mánager, y cola que finalmente grabaría'l so primer álbum, Big Brother and the Holding Company, que tuvo una importante repercusión.

Joplin amaba la llibertá creativa de la escena musical en San Francisco. Solíen actuar xunto con otros grupos sicodélicos como The Grateful Dead, Jefferson Airplane y Quicksilver Messenger Service nos famosos salones de baille Avalon Ballroom, Fillmore East y Fillmore West, o con festivales al campu nel Golden Gate Park y en Haight-Ashbury.

Actuó col so grupu nel Festival de Monterey de 1967 xunto con dellos grandes artistes del momentu como Jimi Hendrix, The Mamas and The Papas, Jefferson Airplane, Otis Redding y The Who, ente otros. Como la primer actuación de los Big Brother nun fuera filmada, pidiéronlos que tocaren a otru día. Mientres esa presentación, interpretaron Combination Of The Two; Janis dexó a l'audiencia estelada con una versión del emblemáticu blues de Big Mama Thornton, «Ball And Chain».

A partir d'entós fueron contrataos pol productor de Bob Dylan, Albert Grossman. Joplin clisaba a los Big Brother. Na primavera de 1968, treslladóse a Nueva York pa grabar el so primer discu. Aquella combinación de música repetitiva, d'estilu sicodélicu de los 60, cola pimpana voz de Joplin, yera prodixosa y Cheap Thrills salió n'agostu de 1968. Llanzando a Janis al ésitu, a los trés díes fixo discu d'oru y nel primer mes vendiéronse más d'un millón de copies. Nel 2003, Cheap Thrills asitiar nel llugar 338 de los 500 meyores álbumes de tolos tiempos.[10]

Les crítiques sobre ella fueron bien bones, y la prensa empezó a centrase más nella que nel grupu, toos dicíen-y qu'ella yera demasiáu bona pal grupu, había tensión ente ellos pola mor del protagonismu de Janis y la fama, y ella quería faer un estilu más blues y soul, como les cantantes que veneraba, como Bessie Smith, Billie Holiday o Aretha Franklin, asina que dempués de muncha presión per parte del so mánager, Albert Grossman, colar de Big Brother and the Holding Company.

Kozmic Blues Band editar

 
Joplin en 1969.

Xuntos poner a buscar los meyores músicos del país pa crear el nuevu grupu. A principios de 1969 yá taba creáu, anque los músicos variaríen a lo llargo del añu. Llevar con ella al guitarrista Sam Andrew de Big Brother and the Holding Company.

Cola so nueva banda, "Kozmic Blues Band", salió'l so segundu discu, I Got Dem Ol' Kozmic Blues Again Mama!. El soníu yera distintu a lo que los sos oyentes taben avezaos: yera un amiestu de rock, soul y blues, y recibió males crítiques, la revista Rolling Stone denominar la "Judy Garland del rock".

N'abril, Janis y la Kozmic Blues Band fueron de xira per Europa, pasando por Frankfurt, Estocolmo, París, Londres, y dellos llugares más, onde'l públicu acoyer bien calurosamente y ella tornó a EE.XX. bien contenta, diciendo que'l meyor conciertu que diera na so vida foi en Londres, onde l'audiencia volvióse lloca.

Nesi añu, por causa de la presión engabitar a la heroína y empezó a prodigase n'entrevistes, nes que terminaba falando de la so vida y de los sos sentimientos. Dicía que "amorecía con 25000 persones nel escenariu y depués volvíase a casa sola..." Cada vez dependía más del alcohol y de la heroína. Sicasí, convirtiérase nun símbolu de fuercia y de rebeldía pa munches muyeres de la so dómina.

El 16 d'agostu de 1969 actuó con enorme ésitu nel festival de Woodstock, ónde realizó dos repeticiones de «Ball And Chain» y Piece of My Heart.

Los músicos de la banda yeren namái profesionales, y Janis quería que la so banda fora como una familia, como en Big Brother. Col únicu qu'acabó coneutando foi col saxofonista Cornelius "Snooky" Flowers. A finales de 1969 Janis taba yá estrozada y demasiáu engabitada a la heroína y al alcohol, asina que decidió tomase un descansu y abandonar la banda. A finales d'esi añu la banda dixebróse. El so últimu conciertu foi nel Madison Square Garden en Nueva York na nueche del 19 y 20 d'avientu de 1969.

En febreru de 1970, dir de viaxe con una amiga a Rio de Janeiro per antroxu, a desintoxicarse, a lo menos, de la heroína. Ellí conoció a David Niehouse y namoráronse, tuvieron unos meses pola selva de Brasil viaxando como dos vieyos beatniks na carretera y al volver a San Francisco, David instalóse en casa de Janis.

Full Tilt Boogie Band editar

 
Joplin en 1970.

Albert Grossman, propúnxo-y a Janis una nueva banda, la Full Tilt Boogie Band, y Janis, yá desenganchada de la heroína, pero non del alcohol, aceptó. David Niehouse quería siguir viaxando pel mundu y ufiertó-y que se colaren xuntos, pero ella prefirió quedase cola so audiencia y la so música. Asina, Janis congenió perbién con tolos miembros de la banda, ellos querer y ella querer.

Pel branu d'esi añu, Janis y la so banda participaron nel Festival Express, xunto otros artistes importantes de la dómina cómo The Grateful Dead, Buddy Guy y The Band.

Nuna fiesta de los Hell's Angels de San Francisco, esi mesmu branu, conoció a Seth Morgan y namoróse d'él. En setiembre de 1970, treslladóse a Los Angeles a grabar Pearl. El 4 d'ochobre de 1970 fuera un bon día nel estudiu, y pa celebralo salió de copes colos sos compañeros y enfilóse. Según l'estudiu forense, morrió a la 1:40 por sobredosis d'heroína. Janis yá pasara por esperiencies similares y saliera con vida, pero esta vegada nun había naide p'ayudar. El so cuerpu foi afayáu unes 18 hores dempués. Toos quedaron sorprendíos, pos pensaron que Janis yá nun consumía, y taba na meyor dómina de la so vida.

En 1971, seis selmanes dempués de la so muerte, salió'l discu Pearl; foi un ésitu y caltúvose nel númberu unu de ventes mientres 14 selmanes. Como homenaxe, dexóse la tema «Mercedes Benz» a capella, yá que foi l'últimu cantar que Janis grabó; tamién s'incluyó'l cantar «Buried Alive in the Blues» namái con música, ensin la voz de Janis.

El senciellu «Me and Bobby McGee», compuestu por Kris Kristofferson (con quien la cantante tuvo un romance) y Fred Foster, representó'l so mayor ésitu, al ser l'únicu cantar de Janis Joplin n'algamar el Nᵘ1 nel Billboard Hot 100, per una selmana en marzu de 1971.

En 2003, Pearl asitiar nel llugar 122 de los 500 meyores álbumes de tolos tiempos.[11]

Muerte editar

Les circunstancies de la muerte de la cantante fueron confuses, y entá anguaño espierten diverses hipótesis; el sábadu 3 d'ochobre de 1970, Joplin visitó l'estudiu de grabación Sunset Sound Recorders en Los Angeles, pa escuchar la parte instrumental de "Buried Alive in the Blues", enantes de grabar la so pista vocal programada p'a otru día. En dalgún momentu d'esi mesmu día, comunicáron-y por teléfonu que'l so prometíu, Seth Morgan, taba na so casa xugando billar con otres muyeres que conociera esi sábadu. Nel estudiu espresó'l so enoxu pola noticia, y porque la nueche anterior nun cumpliera cola so promesa de dir visitala. A pesar d'ello, manifestó allegría pol progresu de la grabación.

A la nueche, xunto col miembru de la banda Ken Pearson, salieron del estudiu escontra'l chigre Barney's Beanery. Dempués de la medianueche llevar a la so casa y depués retiróse a la so habitación nel Landmark Motor Hotel.

A otru día, el domingu 4 pela tarde, Joplin nun apaeció nel estudiu según convenir, polo que'l productor Phil Rothchil empezó a esmolecese. L'alministrador y representante de la banda Full Tilt Boogie, John Cooke, decidió visitala y atopó el so automóvil Porsche descapotable nel aparcamientu. Al entrar a l'habitación, atopar muerta, tirada nel suelu a un llau de la so cama. La causa oficial de la so muerte foi una sobredosis d'heroína, probablemente so los efeutos del alcohol. Cooke cree que Joplin por fuercia recibió heroína con una concentración más alta a la normal, por cuenta de la sobredosis d'otros adictos nesa selmana.

L'episodiu asocedería alredor de la 1:45 a.m. del día 4 d'ochobre. Dizse qu'esto-y asocedió n'otres ocasiones, pero esta vegada nun hubo naide que lu ayudara. Delles circunstancies qu'arrodiaron la so muerte nunca s'esplicaron, como la pureza estrema que tenía la droga que la mató y que les xeringues usaes nun s'atoparon; especulóse inclusive que pudo haber una persona arreyada.

La so amiga Peggy Caserta almitió que, al igual que Seth Morgan, prometiera visitar a Joplin la nueche del vienres 2 d'ochobre, pero fórase de fiesta con otru consumidores de drogues que taben agospiaos nun hotel de Los Angeles. Acordies col so llibru Going Down With Janis, Caserta escuchó del distribuidor que-yos vendió la heroína a ella y Joplin el sábadu, que l'artista espresó-y el so murnia por dos amigos que la abandonaren la nueche anterior.

El cantar "Buried Alive in the Blues" quedó inconclusa cola tráxica muerte de la cantante, anque foi finalmente incluyida como una tema instrumental en Pearl, a manera d'un homenaxe póstumu.

Joplin foi encenrada na funeraria Pierce Brothers Westwood Village en Los Angeles. Les sos cenices fueron espardíes dende un avión nel Océanu Pacíficu a lo llargo de Stinson Beach. L'únicu serviciu aciagu tuvo un calter priváu, yá que namái asistieron los padres de Joplin y la so tía materna.[12]

Nel so testamentu, Joplin dexó 2500 dólares pa realizar una fiesta nel so honor en casu de la so desapaición. Alredor de 200 persones recibieron invitaciones pa la fiesta que dicía: "Les bébores son por Pearl", una referencia al llamatu de la cantante.[13] L'eventu, que tuvo llugar el 26 d'ochobre de 1970, foi en Lion's Share, alcontráu en San Anselmo, California. Cuntó cola presencia de la so hermana Laura y amigos cercanos de Joplin, como l'artista del tatuaxe Lyle Tuttle, el prometíu de Joplin, Seth Morgan, Bob Gordon, y el so mánager de gira John Cooke. Partiéronse brownies entemecíos con ḥaxís ente los asistentes.[14]

Al morrer a los ventisiete años, Janis Joplin foi incluyida nel llamáu Club de los 27.

Vida privada editar

 
Janis Joplin y Tom Jones en 1969.

La vida privada de Janis Joplin siempres foi oxetu de discutinios y amplios discutinios. Conozse que dende la so adolescencia tuvo serios problemes de personalidá y autoestima, rellacionaos col so aspeutu físicu.

Hai ciertu enclín xeneralizáu a definila como bisexual, a lo que se sumó'l so desenfrenáu estilu de vida. Anque, al paecer, tuvo más pareyes femenines que masculines, Joplin nunca se describió a sigo mesma como lesbiana o bisexual, sinón a cencielles "sexual". La so vida sexual incluyó numberosos homes y muyeres, no que se calificaben de "orxíes animales". Estos aspeutos fixeron que los sos propios padres refugar y refugaren atopase con ella, en munches ocasiones.

Quiciabes la so pareya más estable y conocida foi Peggy Caserta, una amiga cercana que compartía la so afición poles drogues y l'alcohol, rellación que causó la so rotura col empresariu David Niehaus. Caserta afirmó nel so llibru de 1973, Going Down With Janis, qu'ella y Joplin decidiera dixebrase mutuamente n'abril de 1970, pa caltenese alloñaes caúna del usu de les drogues, daqué que nun consiguieron. Caserta yera una ex-azafata de Delta Air Lines y dueña d'una boutique de ropa en Haight Ashbury. Dambes siguiríen cola so amistá, xuníes pol so fuerte adicción a la heroína, hasta la muerte de la cantante.

Nos sos últimos meses de vida, Janis Joplin estableció una fugaz rellación col estudiante de Berkeley Seth Morgan, nueva de 21 años, traficante d'heroína y futuru escritor de noveles. Dambos conociéronse n'agostu de 1970 nuna fiesta nel chigre Hell's Angels de San Francisco. Pa esi entós, Joplin moraba nel Landmark Motor Hotel en Hollywood Heights, Los Angeles (llugar onde foi atopada ensin vida dos meses dempués), sitiu nel cual establecióse previu a les sesiones de grabación de Pearl nel Sunset Sound Recorders.

Morgan y Joplin inclusive anunciaron a entamos de setiembre de 1970 los sos planes pa casase, y convidaron a la ceremonia a tolos músicos que participaben nel estudiu.

Tres una vida problemática, el 17 d'ochobre de 1990, Morgan finó nun accidente de tráficu cuando conducía la so motocicleta en compañía de la so novia (dambos so los efeutos del alcohol y la cocaína).[15]

En 1974, Leonard Cohen publicó l'álbum New Skin for the Old Ceremony incluyendo'l cantar "Chelsea Hotel #2" onde describe la so aventura con Janis Joplin nel Hotel Chelsea de Nueva York.

Discografía editar

Álbumes d'estudiu editar

Big Brother and the Holding Company

Kozmic Blues Band

Full Tilt Boogie

Álbumes en direutu editar

Álbumes recopilatorios editar

Películes sobre la tema editar

  • Janis, The Way She Was (1974), documental canadiense dirixíu por Howard Alk amuesa los momentos musicales más trascendentes de la vida de l'artista, amás de segmentos d'entrevista, polo cual considérase un documentu históricu/sociolóxicu bien interesante.
  • En 1994, realizóse un documental (Janis Joplin Slept Here) que trataba d'investigar los mitos y lleendes en redol a la so figura.
  • En 2003, estrenóse la película Janis y John, na que'l protagonista tenía que faer creer al so primu que los sos ídolos de los sesenta (Janis Joplin y John Lennon) vinieren visitar -y.
  • Dende finales de los noventa túvose considerando la idea de realizar una película biográfica sobre Janis Joplin, cola cantante Melissa Etheridge. En 2006, alcordóse producir una película sobre la vida de Janis Joplin, llamada Gospel According to Janis, protagonizada por Zooey Deschanel.
  • Nel musical Beatle Al traviés Del Universu (2007), el personaxe de Sadie ye un notable tributu a Janis Joplin.
  • En 2015, estrenóse'l documental Janis: Little Girl Blue, dirixíu por Amy Berg, narráu por Cat Power.

Referencies editar

  1. URL de la referencia: https://twitter.com/ARTEfr/status/949279323281809408. Data de consulta: 6 xineru 2018.
  2. 2,0 2,1 Biblioteca Nacional d'Alemaña. «Janis Joplin» (alemán). Gemeinsame Normdatei. Consultáu'l 9 abril 2014.
  3. URL de la referencia: http://www.autopsyfiles.org/reports/Celebs/joplin%2C%20janis_report.pdf. Data de consulta: 19 avientu 2022. Llingua de la obra o nome: inglés. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20180613113905/http://www.autopsyfiles.org/reports/Celebs/joplin,%20janis_report.pdf. Data d'archivu: 13 xunu 2018.
  4. Identificador CONOR.SI: 12513891. Afirmao en: CONOR.SI.
  5. URL de la referencia: https://www.rockhall.com/inductees/janis-joplin. Data de consulta: 19 avientu 2022. Editorial: Salón de la Fama del Rock. Llingua de la obra o nome: inglés.
  6. «Recuerden a Janis Joplin en filme sobre'l Festival de Woodstock». Milenio.com.
  7. «The Immortals: The First Fifty» en rollingstone.com (enllaz consultáu'l 8 d'abril de 2009).
  8. [http://stereogum.com/archives/rolling-stones-100-greatest-singers-of-all-time_034931.html.
  9. (n'inglés) «Janis Joplin for posthumous Hollywood Walk of Fame star.» Digital Spy. Consultáu'l 27 de xunu de 2014.
  10. «The RS 500 Greatest Albums of All Time : Rolling Stone».
  11. «The RS 500 Greatest Albums of All Time : Rolling Stone».
  12. Joplin, Laura (16 d'agostu de 2005). Love, Janis. HarperCollins. ISBN 0060755229.
  13. http://mysendoff.com/2011/06/cheers-to-janis-joplin/
  14. Joplin, Laura (1992). Love, Janis. Villard Books, páx. 6, 7. ISBN 0679416056.
  15. Harris, Art. "The Last Ride of a Rebel Writer; For Seth Morgan, Drugs, Crime & An Instant Legend." Washington Post. 12 February 1991, p. D2.

Bilbliografía editar

De Janis Joplin editar

Sobre Janis Joplin editar

Enllaces esternos editar