Konrad Adenauer

políticu alemán

Tocante a esti soníu Konrad Hermann Joseph Adenauer (5 de xineru de 1876Colonia – 19 d'abril de 1967Rhöndorf (es) Traducir) foi un políticu alemán, primer canciller de la República Federal d'Alemaña y unu de los "padres d'Europa" xunto con Robert Schuman, Jean Monnet y Alcide De Gasperi, asina llamáu pol so papel relevante nel surdimientu de les Comunidaes Europees.

Konrad Adenauer
miembru del Bundestag alemán

19 ochobre 1965 - 19 abril 1967 - Helga Wex
Distritu: Bonn (en) Traducir
Eleiciones: eleiciones federales d'Alemaña de 1965
miembru del Bundestag alemán

17 ochobre 1961 - 17 ochobre 1965
Distritu: Bonn (en) Traducir
Eleiciones: eleiciones federales d'Alemaña de 1961
miembru del Bundestag alemán

15 ochobre 1957 - 15 ochobre 1961
Distritu: Bonn (en) Traducir
Eleiciones: eleiciones federales d'Alemaña de 1957
miembru del Bundestag alemán

6 ochobre 1953 - 6 ochobre 1957
Distritu: Bonn (en) Traducir
Eleiciones: eleiciones federales d'Alemaña de 1953
ministros de Asuntos Exteriores (es) Traducir

15 marzu 1951 - 6 xunu 1956
Lutz Schwerin von Krosigk (es) Traducir - Heinrich von Brentano
1. Leader of the Christian Democratic Union (en) Traducir

21 ochobre 1950 - 23 marzu 1966
1. Canciller Federal d'Alemaña

15 setiembre 1949 - 15 ochobre 1963
← ensin valor - Ludwig Erhard
miembru del Bundestag alemán

7 setiembre 1949 - 7 setiembre 1953
Distritu: Bonn (en) Traducir
Eleiciones: eleiciones federales d'Alemaña de 1949
1. Chairman of the CDU/CSU Bundestag fraction (en) Traducir

1r setiembre 1949 - 15 setiembre 1949
miembro del Landtag de Renania del Norte-Westfalia (es) Traducir

2 ochobre 1946 - 17 xunu 1950
Eleiciones: Q30544751 Traducir
alcalde de Colonia (es) Traducir

4 mayu 1945 - 6 ochobre 1945
Willi Suth - Willi Suth
miembro de la Cámara de los Señores de Prusia (es) Traducir

12 febreru 1918 - 15 payares 1918
alcalde de Colonia (es) Traducir

21 ochobre 1917 - 13 marzu 1933
Max Wallraf - Günther Riesen (es) Traducir
Vida
Nacimientu Colonia5 de xineru de 1876[1]
Nacionalidá Bandera de Reinu de Prusia Reinu de Prusia
Bandera d'Alemaña Alemaña
Llingua materna alemán
Muerte Rhöndorf (es) Traducir[2]19 d'abril de 1967[1] (91 años)
Sepultura Waldfriedhof (en) Traducir[3]
Familia
Casáu con Emma Adenauer (1904 – 1916)
Auguste Adenauer (1919 – 1948)
Fíos/es
Hermanos/es
Estudios
Estudios Universidá de Friburgu
Universidá de Munich
Universidá de Bonn
Llingües falaes alemán[6]
Oficiu abogáu, xuez, peritu xudicial, políticu, militante de la resistencia, autobiógrafu, Canciller d'Alemañacoleicionista d'arte
Llugares de trabayu Düsseldorf y Bonn
Premios
Nominaciones
Miembru de Brisgovia Freiburg (en) Traducir
Katholischer Studentenverein Arminia Bonn (en) Traducir
Rotary International (es) Traducir[18]
Orde Teutónica[19]
Knight Grand Cross of Magistral Grace of the Order of Saint John (en) Traducir[10]
Deutscher Werkbund (es) Traducir
Katholischer Studentenverein Askania-Burgundia Berlin (en) Traducir
Académie des sciences morales et politiques (es) Traducir
Heimat- und Geschichtsverein Herrschaft Löwenburg (en) Traducir
Sociedad Colonial Alemana (es) Traducir
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Partíu políticu Unión Demócrata Cristiana (es) Traducir (de 1945 a 19 abril 1967)
Partido de Centro (es) Traducir (de 1906 a 1933)
IMDb nm0011902
Cambiar los datos en Wikidata

Vida política editar

En cursando los estudios de Derechu na Universidá de Friburgu, ingresó nes files del Partíu de Centru (Zentrum), desenvolviendo una intensa actividá política que lu llevó a exercer ininterrumpidamente l'Alcaldía de Colonia dende 1917 hasta la xubida al poder de Hitler en 1933. A principios de la década de 1920, coqueteó cola creación d'un Estáu renano dientro d'Alemaña pero separáu de Prusia. De 1922 a 1933 foi canciller del Conseyu d'Estáu prusianu.

República de Weimar editar

En 1926, cuando tenía cincuenta años y gobernaba cola ayuda de los socialistes el conceyu de Colonia, la organización municipal quiciabes más prestixosa del país, pidióse-y que formara en Weimar un gobiernu de coalición acordies con criterios asemeyaos. Pero mientres Adenauer yera un firme partidariu d'Occidente, partidariu d'una Alemaña xunida coles democracies de la Europa Occidental, el so sociu Gustav Stresemann

«...yera un home del este fiel al convencimientu qu'entós prevalecía n'Alemaña, avera del Primat der Aussenpolitik. Cola ayuda d'Ernst Scholtz, líder del Partíu Popular, y bien favorecíu pol fechu de que'l mariscal Pilsudski consiguiera imponer una cruel dictadura militar en Polonia, Stresemann llogró torpediar l'intentu de Adenauer de formar una coalición qu'incluyera a los socialistes. De cuenta que la oportunidá de Adenauer, que pudiera modificar radicalmente'l cursu de la hestoria, viose esbardiada y el beneficiariu foi Hitler, el más importante de los homes del Este...» [20]

Nazismu editar

Marxináu de toa actuación pública pol nazismu y encarceláu delles vegaes, intervieno na preparación del golpe d'Estáu del 20 de xunetu de 1944, col fin de derrocar el réxime hitlerianu. Encarceláu por ésti nos últimos meses de la guerra, foi a la fin lliberáu y repuestu na alcaldía de Colonia polos norteamericanos.

Escontra'l fin de la segunda guerra mundial, en 1945, Adenauer cuntaba con sesenta y nueve años, yera confederalista y representaba a l'Alemaña policentrista del Sacru Imperiu Romanu, l'alternativa posible pa los rexímenes totalitarios que prevalecieron ente los dos guerres:

«... Nun yera un separatista renano sinón más bien un federalista, pero nun depositaba la más mínimu enfotu en nengún de los xenios alemanes”. Aportunaba en que los alemanes son belgues con megalomanía”. Los prusianos yeren los peores: “Un prusianu ye un eslavu qu'escaeció quién yera'l so güelu”...». Solía dicir “Cuando'l tren nocherniegu de Colonia a Berlín cruciaba'l Elba, yo yá nun podía dormir”. Nel réxime de Weimar, l'alcalde de Colonia yera'l xefe oficiosu de la comunidá católica alemana y eso yera abonda pa Adenauer. Nun tenía nin rastros del sentimientu racial alemán y tampoco nada de respetu pol Estáu bismarckiano. ¿Qué-y dieren a los católicos alemanes? Los sufrimientos de la Kulturkampf...» [21]

Ocupación británica editar

La política de los aliaos consistió en reponer nos sos cargos a los que fueren cesaos polos nazis. Asina los norteamericanos pónenlu al frente del conceyu, pero al quedar incluyida Colonia na zona d'ocupación británica foi cesáu y espulsáu por supuesta incompetencia n'ochobre de 1945, conforme a la política de sofitu a los socialdemócrates alemanes, dirixíos por Kurt Schumacher, favorecida pol gobiernu llaborista británicu.

«... Ensin dulda Gran Bretaña, qu'agora tenía un gobiernu llaborista, sofitaba a los socialdemócrates siempres que podía. El alministradores británicos concebíen Alemaña como un país unificáu, moderadamente socialista, que la so industria nun taría sometida a homes del tipu de los Krupp, sinón nacionalizada. Les árees d'educación y política del gobiernu militar británicu teníen un plantel d'oficiales d'enclinos socialistes, que s'esmolecieron de que los socialdemócrates alministraren la radio, l'axencia de noticies y los órganos semioficiales del tipu Die Welt. El sofitu a los socialdemócrates foi'l primeru de munchos errores graves cometíos pola política esterior británica na so rellación con Europa ...» [22]

A pesar de la terminante prohibición del mandu militar inglés de dedicase a xeres polítiques, Adenauer concentró tolos sos esfuercios en que l'acabante crear CDU —concebida na mesma llinia que'l Zentrum, pero con una amplia remoción de los sos esquemes doctrinales, pa dar respuesta a les nueves esixencies— algamara'l maduror, cola esperanza d'atraer a los protestantes, según a los católicos, nun solu partíu. En 1946 Adenauer yera escoyíu'l so xefe, ya igualmente de la caña bávara de la CDU, la Unión Social Cristiana (CSU), y dos años más tarde presidía'l Conseyu Parllamentariu aconceyáu en Bonn col fin de trazar, según axustárase nos alcuerdos de Londres de 1948, les llinies maestres d'una futura constitución pa tola Alemaña Occidental. L'alcuerdu de 1949 rexistraría'l llogru d'una de les máximes aspiraciones de Adenauer: la reconocencia de la soberanía del so pueblu —magar non total y en réxime tuteláu polos aliaos— y el trunfu del so partíu nes eleiciones xenerales.

República Federal editar

 
Konrad Adenauer lleendo en 1951.

Escoyíu en 1949 primer Canciller de la nueva Alemaña por un solu votu de diferencia sobre'l so rival, Adenauer aliar colos lliberales (FDP) p'algamar la mayoría necesaria nel Bundestag, arrenunciando asina a la unión cola socialdemocracia (SPD), que'l so refugo constituyiría unu de los principios cardinales de la política esplegada pol canciller mientres la so etapa de gobiernu.

Adenauer foi Canciller de 1949 a 1963, un periodu que toma la mayor parte de la etapa preliminar de la Guerra Fría. Nesti periodu, Alemaña Occidental foi dixebrada políticamente de l'Alemaña Oriental.

 
Konrad Adenauer xunto a Winston Churchill el 12 de mayu de 1956.

Adenauer empecipió la reconstrucción de l'Alemaña Occidental y ayudó a convertir la nación nuna potencia económica. Anque l'aveséu horizonte a que tuvo empuestu'l so país nos años darréu posteriores a la guerra sumiera, en parte, les buelgues d'ésta yeren entá bien fondes na esgarrada Alemaña cuando Adenauer empezó a rexila. Impulsor máximu del denomináu milagru alemán, el balance de los sos primeros años de xestión nun pudo ser —no referío a la reconstrucción material y al aumentu del nivel de vida— más positivu. Los siguientes exemplos atestiguar elocuentemente: escontra 1953, el marcu alemán yera yá una de les monedes más cotizaes y fuertes del mundu; la flota mercante degolaba la cifra de 1.500 unidaes, de la que la producción d'aceru empareyar cola británica. La Comunidá Europea del Carbón y del Aceru podía ponese en marcha sobre los rieles alemanes.

 
Sellu postal alemán cola efixe de Konrad Adenauer (1968).

Pero entá más qu'a nivel nacional, l'acción gobernante de Adenauer revelóse descomanadamente eficaz y provechosa nel planu de les rellaciones internacionales. Nesti terrén, el consiguir un puestu al sol, en rompiendo un cercu d'odios y rocees ya integrase nel club de los grandes, foi obra esclusiva de la capacidá maniobrera y del talentu político de Adenauer. Asitiada a manera d'acordión ente los dos bloques que s'apostaben la hexemonía al acabar la Segunda Guerra mundial, la eleición de l'Alemaña de Bonn venía dada poles sos tradiciones y hestoria:

Teníamos qu'inclinanos a un llau o a otru si nun queríamos ser estrapaos. Antes o dempués, unu de los dos grupos intentaría tener del so parte'l potencial alemán... Namái quedó una vía pa salvar la nuesa llibertá política, la nuesa llibertá personal, la nuesa seguridá, la nuesa forma de vida, desenvuelta dende diba munchos sieglos, y que tenía como base un conceutu cristianu y humanu del mundu: una firme conexón colos pueblos y países que tengan les mesmes opiniones que nós sobre Estáu, Persona, Llibertá y Propiedá
K. Adenauer, Memories, 1945-53, Madrid 1967, 91.

Asina, Adenauer dirixó la reconciliación d'Alemaña con Francia y les otres potencies aliaes. Sol gobiernu de Adenauer, a l'Alemaña Occidental foi-y dexáu rearmarse y xunise a la OTAN. Adenauer tamién entabló rellaciones diplomátiques cola Xunión Soviética y el restu del bloque del Este. En 1955 llogró asegurar la lliberación de los postreros prisioneros de guerra alemanes. Sicasí, la incorporación de l'Alemaña Federal a Occidente nun foi obra d'un día. Les potencies teníen rocea de la República de Bonn y tarrecíen a la pantasma d'una revitalización alemana. Namái la persistencia d'un criteriu revanchista y l'incomprensión de les realidaes con que s'enfrentaba l'Alemaña llibre pudieron alimentar en dellos sectores de la Europa Occidental aquella medrana. Adenauer —qu'a partir de 1951 fixérase cargu de la cartera d'Asuntos Esteriores del so gabinete— nun dexó de repitir, en toles ocasiones y ante toles Cancilleríes, les grandes diferencies ente la situación interna y esterna del réxime de Weimar y el de Bonn. La presión d'Estaos Xuníos, el retrocesu del sentimientu nacionalista y la decidida collaboración de Truman fixeron que les esferes más recalcitrantes de la IV República francesa aceptaren finalmente la validez de l'argumentación, arrobinada pola diplomacia d'Estaos Xuníos, de que la suerte d'Alemaña taba amestada a Europa y la d'ésta a aquélla. Pero non ensin qu'antes la cuestión alemana frayara l'edificiu del parllamentarismu francés. Y como asocedió na década de 1920, n'afloxando los llazos que xuníen a Francia con Inglaterra, los mesmos factores de crecedera de la idea europeísta, xunto coles hábiles midíes de reconciliación llevaes a cabu por Adenauer col sofitu de Churchill y d'Eden, conducieron a una rápida compenetración de los conservadores británicos colos puntos de vista alemanes.

 
Placa conmemorando la reconciliación francu-alemana.

Con un haber tal al so favor, la reeleición de Adenauer en 1953 foi indisputable. Al algamar el so partíu la mayoría parllamentaria, pudo formar un gobiernu homoxéneu ensin buscar l'alianza de nenguna otra fuercia político. El nuevu periodu había d'atopar los sos puntos culminantes na reincorporación d'Alemaña como nación soberana ya independiente al escenariu internacional (5 de mayu de 1955) y na puesta en marcha —mercé en gran parte al poderosu motor alemán— de la Comunidá Europea del Carbón y del Aceru, de la Comunidá Nuclear (Euratom) -embriones de la Comunidá Económica Europea (CEE)-, de la que la situación material del país algamaba niveles asemeyaos a los más altos d'Europa. Reelixíu una vegada más en 1957, nun pudo consiguir la meta última de tola so actividá —la reunificación d'Alemaña—, magar la incondicional ayuda ufiertada por EE.XX., magar la obra de Adenauer pudo asitiar sobre firmes bases la futura unidá europea por aciu el so entendimientu cola Francia de la V República.

En 1959 consideró de volao presentase pal puestu de Presidente, pero en llugar d'eso escoyó a un candidatu (Heinrich Lübke) al que consideraba lo suficientemente débil como pa nun interferir nos sos asuntos como canciller [ensin referencies].

Les eleiciones xenerales de setiembre de 1961 esbozaron una situación bien asemeyada a la de 1949. Al nun algamar la CDU la mayoría absoluta y persistir el refugo de Adenauer escontra'l SPD, l'alianza colos lliberales resultó inevitable, pese al altu preciu qu'éstos punxeron pa integrase nel gobiernu: la retirada del canciller enantes de rematar 1963.

En 1962 producióse'l escándalu Spiegel, cuando la policía arrestó por orde del gabinete a cinco periodistes de dichu selmanariu, acusándolos de traición, específicamente por publicar un memorándum detallando supuestos puntos débiles nes fuercies armaes alemanes. Los miembros del gabinete que pertenecíen al FDP arrenunciaron a los sos puestos en payares de 1962, y el Ministru de Defensa Franz Josef Strauss, líder de la Unión Demócrata Cristiana d'Alemaña, foi despidíu, al igual que los miembros del gabinete que formaben parte del mesmu partíu. Adenauer viose forzáu a arrenunciar en 1963, non ensin enantes roblar l'hestóricu Tratáu de Amistad Franco-Alemán, y foi asocedíu por Ludwig Erhard, anque permaneció como líder de la CDU hasta 1966. A partir de la so retirada política, Adenauer dedicar a redactar les sos memories. Morrió en Rhöndorf, un pueblu de Bad Honnef, el 19 d'abril de 1967, por cuenta de un infartu al corazón.

L'estilu autocráticu de Adenauer creó abondo descontentu políticu, lo cual contribuyó a que se desencadenaren les revueltes estudiantiles de los 1960[ensin referencies] y tomar del poder al traviés del SPD en 1969. El so control irrestringido de la CDU remató cuando'l congresu de la CDU designó a un alministrador xeneral col poder pa entamar el partíu.

Personalidá editar

Un tarrecible accidente sufiertu en 1917 diera a Adenauer lo que Paul Johnson llama la impasibilidá d'una estatua d'un indiu de caoba de tienda.[23] Munches conversaciones de Adenauer con periodistes selectos revelen la brillosa conocencia política que tenía. Por casu, previo refechamente cómo'l desenvolvimientu económicu terminaría per empecipiar la cayida del réxime comunista na Europa del Este.

Obra editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. «LeMO Biografie Konrad Adenauer». Consultáu'l 25 avientu 2016.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 4,5 4,6 URL de la referencia: https://www.konrad-adenauer.de/biographie/lebenslauf/tabellarischer-lebenslauf.
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 URL de la referencia: https://www.konrad-adenauer.de/biographie/stammbaum.
  6. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  7. URL de la referencia: https://www.parlament-berlin.de/Das-Haus/Berliner-Ehrenbuerger/konrad-adenauer.
  8. 8,0 8,1 URL de la referencia: https://www.konrad-adenauer.de/seite/ehrendokor/. Data de consulta: 20 xunu 2023.
  9. URL de la referencia: https://web.archive.org/web/20110211054155/http://www.bonn.de/rat_verwaltung_buergerdienste/der_oberbuergermeister/ehrenbuerger/index.html.
  10. 10,00 10,01 10,02 10,03 10,04 10,05 10,06 10,07 10,08 10,09 10,10 10,11 10,12 10,13 10,14 10,15 10,16 10,17 10,18 10,19 10,20 10,21 10,22 URL de la referencia: https://www.konrad-adenauer.de/seite/orden/. Data de consulta: 20 xunu 2023.
  11. Afirmao en: quirinale.it. Identificador Orden al Mérito de la República italiana: 32141. Llingua de la obra o nome: italianu.
  12. 12,00 12,01 12,02 12,03 12,04 12,05 12,06 12,07 12,08 12,09 12,10 12,11 12,12 12,13 12,14 12,15 12,16 URL de la referencia: https://www.konrad-adenauer.de/persoenliches/ehrungen/orden-und-ehrenzeichen.
  13. URL de la referencia: https://www.forseti.is/f%C3%A1lkaor%C3%B0an/orduhafaskra#. Data de consulta: 20 xunu 2023.
  14. 14,0 14,1 «Ordens Honoríficas Portuguesas».
  15. Tienes d'especificar urlarchivu = y fechaarchivu = al usar {{cita web}}.«Der Karlspreisträger 1954 Konrad Adenauer» (alemán). Consultáu'l 14 avientu 2014.
  16. URL de la referencia: http://www.akv.de/alle-ritter/. Data de consulta: 6 abril 2019.
  17. 17,0 17,1 Afirmao en: nobelprize.org. Identificador de nominación de persona al Premio Nobel: 318. Editorial: Fundación Nobel. Llingua de la obra o nome: inglés.
  18. URL de la referencia: https://rotary.de/in-kuerze-a-1752.html.
  19. URL de la referencia: http://www.deutscheundpolen.de/frames/bild_lang_jsp/key=1958_ubb_adenauer_koeln_dup188.html.
  20. Paul JohnsonTiempos modernos”: Los demonios, páxines 347-348, fai referencia a Fritz Stern, Paul Weymar y Henry Turner. La cita ye de la carta de Adenauer a M. Tirái, presidente del Allied Rhineland Committe en 1923
  21. Paul JohnsonTiempos modernos”: El Lázaro européu, páxines 718-719, cita de Terence Prittie,
  22. Paul JohnsonTiempos modernos”: El Lázaro européu, páxines 719
  23. Paul JohnsonTiempos modernos”: El Lázaro européu, páxina 716, cita de Terence Prittie, Konrad Adenauer 1876-1967, Londres, 1972,

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Ludwig Theodor Ferdinand Max Wallraf
 
Alcalde de Colonia

1917-1933
Socesor:
Günter Rieren
Predecesor:
Robert Brandes
 
Alcalde de Colonia

1945
Socesor:
Willi Suth
Predecesor:
Nengún
 
Presidente del Grupu Parllamentariu
Demócrata-Cristianu
nel Bundestag

1945-1949
Socesor:
Günter Rieren
Predecesor:
Lutz Schwerin von Krosigk
 
Canciller Federal d'Alemaña

1949-1963
Socesor:
Ludwig Erhard
Predecesor:
Nengún
 
Presidente de la CDU

1950-1966
Socesor:
Ludwig Erhard
Predecesor:
Lutz Schwerin von Krosigk
 
Ministru d'Asuntos Esteriores d'Alemaña

1951-1955
Socesor:
Heinrich von Brentano di Tremezzo