La macroeconomía ye la parte de la teoría económica que s'encarga d'estudiar los indicadores globales de la economía por aciu l'analís de les variables amestaes como'l monto total de bienes y servicios producíos, el total de los ingresos, el nivel d'emplegu, de recursos granibles, la balanza de pagos, el tipu de cambéu y el comportamientu xeneral de los precios. En contraposición, la microeconomía estudia'l comportamientu económicu d'axentes individuales, como consumidores, empreses, trabayadores y inversores.

Macroeconomía
teoría
economía
Cambiar los datos en Wikidata
Circuitu macroeconómicu nuna economía abierta.

Propósitu editar

Ye la encargada del estudiu económicu de determinada rexón, país o inclusive a nivel mundial, polo que se diz que la macroeconomía puede ser utilizada p'analizar cuál ye la meyor manera d'influyir n'oxetivos políticos como, por casu, faer crecer la economía, consiguir la estabilidá de precios, fomentar l'emplegu y el llogru d'una balanza de pagos sostenible y equilibrada.

Otra carauterística ye que se centra nos fenómenos qu'afeuten les variables indicadores del nivel de vida d'una sociedá y oxetiva más al analizar la situación económica d'un país propiu nel que vive, lo que dexa entender los fenómenos qu'intervienen nella.

L'enfoque macroeconómicu editar

Macro y micro editar

El términu macro- provién del griegu makros que significa grande, y primeramente el sentíu de los términos macro economía y micro economía pretendía guardar ciertu paralelismu a la distinción física ente nivel macroscópico y nivel microscópicu d'estudiu. Nel primeru importaría les propiedaes emerxentes acomuñaes a miles o millones de componentes autónomos n'interaición, ente que nel nivel "micro" tratar de describir el comportamientu de los componentes autónomos so les aiciones a les que taben sometíos. Sicasí, nel usu modernu la macro economía y el micro economía, nun son términos paralelos de los términos físicos "microscópicu" y "macroscópico".

L'enfoque microscópicu centrar na conducta de los axentes económicos y nes resultancies previsibles de les sos aiciones so ciertos estímulos, so cierta hipótesis de comportamientu. Sicasí, pa una economía complexa formada per miles o millones d'axentes, al igual qu'asocedía cola física de sistemes de millones de partícules, l'enfoque "micro" ye invidable. Por eso buscóse un enfoque "macro" en que se faía astraición d'un bon númberu de magnitúes y fechos rellacionaos colos axentes económicos, y tratábense de buscar equilibrios de variables amestaes. Asina l'enfoque macro concentrar en niveles de renta, tipos d'interés, aforru, consumu y gastu totales debíos a tolos axentes. La conducta amestada modernizar por funciones hipotétiques que se supón describen el comportamientu cualitativu averáu de ciertes rellaciones ente les macrovariables.

Al empiezu de la década de 1950 los macroeconomistas desenvolvieron modelos micro-basaos nel comportamientu macro-económicu (tal como la función del consumu). L'economista holandés Jan Tinbergen desenvolvió'l primer modelu macroeconómicu comprensivu a nivel nacional, que desenvolvió primero para Holanda y depués aplicó nos Estaos Xuníos y el Reinu Xuníu dempués de la Segunda Guerra Mundial. El primer proyeutu mundial de modelu económicu, el Wharton Econometric Forecasting Associates LINK (asociaos Wharton pa la predicción econométrica) foi empecipiáu por Lawrence Klein y foi mentáu nel so llamáu pol Premiu de ciencies económiques en memoria d'Alfred Nobel del bancu de Suecia en 1980.

Na década de 1970 contribúi con partes pa entender el tou. Cuando unu apriende más sobre cada escuela económica, ye posible combinar aspeutos de caúna p'algamar una síntesis informada.

Orixe editar

 
John Maynard Keynes ta consideráu como'l fundador de la macroeconomía moderna pola so visión dafechu anovada d'esta caña de la economía.

L'orixe de la macroeconomía moderna hai qu'asitialo en 1936, cuando l'economista británicu John Maynard Keynes, publicó la so obra Teoría xeneral del emplegu, l'interés y el dineru, que contenía una teoría esplicativa de la Gran Depresión. Los economistes que lu habíen antecedíu consideraron que los ciclos económicos nun podíen ser evitaos, ente que Keynes espunxo la posibilidá d'esistencia d'un eleváu desemplegu nun determináu momentu y como la política fiscal y monetaria podíen utilizase como poderoses ferramientes p'amontar el nivel de la producción y l'emplegu nuna sociedá.

Datos macroeconómicos editar

La macroeconomía basa'l so analís en datos derivaos de la observación y la estadística, la midida y estudios de los mesmos amuesa'l ésitu o fracasu d'una economía. Los principales datos que s'utilicen na macroeconomía son:

  • Les macro magnitúes, estrayíes de la Contabilidá nacional que resume nuna única cifra'l valor monetariu de l'actividá económica, l'indicador más utilizáu ye'l productu internu brutu (productu internu brutu - PIB), que mide'l valor de tolos bienes y servicios que produz un país mientres un añu. Entiéndese que'l fin últimu de l'actividá económica ye apurrir bienes y servicios a les persones, que'l suministru d'una mayor cantidá de bienes apurre l'ésitu d'un sistema económicu. La variación del Productu internu brutu amuesa la evolución de la crecedera de la producción.[1]

Demanda amestada y ufierta amestada editar

 
Representación gráfica del equilibriu ente la demanda amestada y l'ufierta amestada.

El modelu d'ufierta y demanda amestada ye'l modelu que trata d'esplicar la realidá económica, analizando la producción d'un periodu y el nivel de precios esistente al traviés de les funciones d'ufierta (O) y demanda (D) amestada y apurre l'esquema necesariu pa entender la evolución de les magnitúes amestaes básiques. El modelu de "O" y "D" agregaes ye'l preséu fundamental pal estudiu de les fluctuaciones de la producción y del nivel de precios. Sirve pa entender les consecuencies de les distintes polítiques económiques. Los componentes básicu d'esti analís son la demanda amestada y l'ufierta amestada, la demanda amestada ye una representación de mercáu de bienes y servicios, los sos componentes son el consumu priváu (C), la inversión privada (I) y el gastu públicu (G), nuna economía abierta hai qu'añedir les esportaciones netes (XN) (diferencia ente esportaciones (X) ya importaciones (M)) de bienes y servicios.

La ufierta amestada defínese como la cantidá total de bienes y servicios que s'ufierten a la venta a los distintos precios medios posibles. Esti modelu resulta d'utilidá pal analís de la inflación, el desemplegu, la crecedera y, polo xeneral, el papel que desempeña la política económica.[2]

Temes macroeconómiques editar

Les temes macroeconómiques referir a aspeutos concretos del funcionamientu xeneral d'una economía ensin considerar aspeutos o problemes sectoriales particulares. Nesi sentíu los modelos macroeconómicos y les polítiques macroeconómiques traten de representar aspeutos como'l crecedera económica, el desemplegu y l'evolución de los salarios, la inflación, la balanza comercial, la demanda amestada, los impuestos y los tipo d'interés como aspeutos principales.

Economía monetaria: dineru ya inflación editar

La economía monetaria amuesa l'analís del dineru nes sos diverses funciones nun sistema económicu y esamina los efeutos de los sistemes monetarios, incluyida la regulación del dineru y los asociaos a les instituciones financieres. L'analís modernu de la economía monetaria apurre una formulación microeconómica de la demanda de dineru y estudia la so influencia sobre la demanda amestada y la producción.

Crecedera económica editar

La crecedera económica estudia los factores que determinen l'aumentu de la producción, la renta o polo xeneral de los indicadores económicos d'un país o rexón, al llargu plazu. La teoría de la crecedera económica analiza por qué unes economíes crecen más apriesa qu'otres y cualos son les llendes a la crecedera.

Mercáu de trabayu y desemplegu editar

El desemplegu ye un fenómenu presente nes economíes actuales y constitúi unos de los problemes más importantes a los que s'enfrenten, poniendo de manifiestu la incapacidá de les economíes de xenerar situaciones nes qu'esistan puestos de trabayu pa tou aquel que deseye trabayar. L'estudiu macroeconómicu del desemplegu entiende'l significáu del mesmu na economía, la so midida, les causes que la xeneren y les manifestaciones del desemplegu nuna sociedá.

Economía internacional editar

Les economíes actuales de los países carauterizar pola gran importancia qu'adquirió la so rellación col restu del mundu. L'área d'economía internacional de la macroeconomía estudia les consecuencies de les rellaciones económiques d'un país col esterior, incluyendo'l comerciu internacional, el proteicionismu, les rellaciones financieres internacionales, la balanza de pagos y la fixación de los tipos de cambéu.

El modelu de la demanda amestada editar

El siguiente ye un exemplu de modelu (modelu IS-LM). Vamos Considerar la economía d'un país (o cualesquier otra zona) afitándonos nes variables de la so Contabilidá nacional.

Curva Migaymer editar

Consideremos la renta o ingresu nacional (Y) como la suma de tolos bienes y servicios producíos nun periodu, por casu, un añu. Agora bien, dalgunos d'esos bienes y servicios sirvieron pal consumu de los habitantes del país, ye dicir (C) va ser el consumu, otros sirviríen por que les empreses puedan reponer les sos necesidaes de capital pa producir (maquinaria, ferramientes, materies primes, etcétera), esto vamos llamar inversión (I); pela so parte, el gobiernu del país tamién intervieno na economía consumiendo bienes y servicios pa faelos públicos o intervieno por aciu empreses públiques nel mercáu, a lo que vamos llamar gastu públicu (G). Tamién s'importaron bienes del esterior, por aciu les importaciones (M) y esportáronse al esterior, por aciu les esportaciones (X). Entós, podemos representar la renta como esta suma:

(1a)

 

La razón pola que les importaciones pasen "restando", ye la siguiente: el llau de la ecuación Y + M representa en qué usemos tol dineru emplegáu nel periodu, el total de producción nacional de bienes y servicios, y d'importaciones, y neso tuvo qu'emplegase tou lo que se demandó mientres el periodu: C + I + G + X (una y bones dalgunes d'estes variables en parte tomaron de la producción nacional y en parte de les importaciones). Por tanto Y + M = C + I + G + X, y pasando M al otru llau, tenemos la rellación (1a). Podemos simplificar y llamar a los dos últimes variables "Esportaciones netes", y presentalo asina:

(1b)

 

Hai qu'introducir agora factores qu'inflúen el consumu. El consumu supónse que va ser una parte de la renta disponible de los consumidores. Pero, ¿qué ye la renta disponible?. Podríamos pensar que ye Y, pero como'l gobiernu precisa parte d'esa renta pa financiar el gastu públicu (G), podemos suponer que la renta disponible ye la renta Y dempués de que'l gobiernu retuvo una parte en forma d'impuestos, y presentar de forma simplificada por una tasa impositiva (t) (Con 0<= t <=1, magar t = 0 o t ='1 seríen casos demasiáu improbables na realidá). Con éses la renta disponible va ser (1-t)Y. Agora bien, el consumidor, de normal, nun la va gastar toa en consumu, sinón solo una parte, podemos suponer que por permediu toos tienen la mesma propensión al consumu, y llamar (c) a esa propensión. Poro, el Consumu priváu va ser:


 

Introducimos esto na nuesa ecuación y quedaría asina:


 

Otru supuestu que se suel faer ye que la Inversión privada vese afeutada negativamente polos tipos d'interés del dineru. Cuando éstos son altos, como les empreses tienden a pidir creitos bancarios pa fornir los sos medios de producción, tienden a invertir menos porque invertir más significa tener que pagar más d'intereses y de principal. Esto podemos representar asina: La Inversión tien un nivel máximu posible (Im) y mengua llinialmente colos tipos d'interés, esto ye:

 

Onde b representa la sensibilidá de les empreses privaes al tipu d'interés bancariu y i esi tipu d'interés. El nuesu modelu agora ye asina:


 

La cuestión ye que nesti modelu vemos que la mesma variable, la renta, apaez nos dos llaos de la ecuación. Esto puede interpretase como una rellación dinámica, esto ye, el valor de Y en la izquierda va depender del valor que tuvo nel pasáu, na derecha de la ecuación, y del restu de los valores de les variables. Y va dir camudando periodu tres periodu.

Sicasí, si suponemos que les otres variables nun camudaren, si los parámetros fueren constantes mientres abondu tiempu, y amás el gastu públicu G tuviera exóxenamente xeneráu, entós posiblemente la renta llegaría a nun camudar tampoco col tiempu, algamando lo que se llama'l valor d'equilibriu. Podemos topar esti valor d'equilibriu:

(2a)

 

Con esta ecuación, tamién llamada curva IS, pueden faese diversos analises viendo como camudaría la renta d'equilibriu si variaren los parámetros o les variables implicaes. Esta curva reflexa los valores de renta (Y) y tipu d'interés (i) pa los cualos el mercáu de bienes y servicios ta n'equilibriu. Esiste sicasí una diferencia importante si considérase que'l gastu nun ye exóxenu sinón endóxenu y dau pol nivel d'impuestos: G = tY, yá que nesti casu la renta d'equilibriu sería:

(2b)

 

Reparar que la hipótesis de exoxeneidá del gastu públicu nun ye inocente, una y bones la conclusión sobre l'efeutu del aumentu de los impuestos ye contraria en (2a) y (2b) porque calculando les derivaes siguientes tiense:


 

Ye dicir nel modelu de gastu públicu endóxenu un aumentu de los impuestos conduz a un amenorgamientu de la renta, ente que nel modelu gasto públicu igual a los impuestos (non-déficit) l'aumentu del tipu impositivu conduz a aumentos de renta.

Curva LM editar

Esiste una curva que ye complementaria d'esta, llamada LM. Veamos en qué consiste: Los axentes demanden dineru pa poder actuar nel mercáu. El dineru interesa en términos reales, non nominales. ¿Qué quier dicir esto? Qu'importen los niveles de precios. La ufierta de dineru depende del Bancu Central del país, que ye l'únicu organismu que puede emitir dineru, pero esti depués dexa que'l restu de los bancos distribuyir y cobren intereses por emprestalo. Sía que non, la Demanda Monetaria puede representase como'l cociente de dos variables, M, la cantidá total de dineru na economía, y P, los niveles de precios. Ye dicir (M/P). Esa demanda puede suponese que depende asina del restu de la economía: a mayor nivel de renta, va demandase más dineru pa mercar nos mercaos, pero un mayor tipu d'interés disuadirá xeneralmente de demandar dineru, yá que este tien de ser reintegrado cuando se pide como préstamu. D'ende que se represente la demanda asina:


 

Si suponemos que la ufierta y demanda monetaries tán igualaes nel mercáu monetariu, podemos coyer la ecuación anterior y estenar la renta:

(3)

 

Que ye una curva que rellaciona los niveles de renta y de tipos d'interés pa los que'l mercáu monetariu ta n'equilibriu. Ésta ye la curva LM.

Equilibriu IS-LM editar

Si tomamos les curves IS y LM (bien simples por ser este un modelu d'exemplu), (2a) y (3), y xuntar llogramos un sistema de dos ecuaciones con dos variables, que van ser la renta y el tipu d'interés:


 

Podemos estenar, usando los métodos pa sistemes d'ecuaciones lliniales, y llograr los valores de Y y i en función de tolos demás parámetros y variables y usar les funciones resultantes pa estudiar como van variar los niveles de renta y tipu d'interés nel equilibriu cuando varien los parámetros o les variables exóxenes. Ye más, podemos llograr la curva de Demanda Amestada, yá que vamos poder espresar la renta (Y) dependiendo de los niveles de precios (P). Esta curva tendría la siguiente espresión:

(4a)

 

Puede amenorgase esta espresión a una del tipu Y=A+B/P, qu'amuesa claramente que se trata d'una curva decreciente en P. Si partiéramos de (2b) y (3) la resultancia final sería:

(4b)

 

Si amás desenvolviéramos una curva d'ufierta amestada que rellacionara niveles de salarios, de trabayu, de precios y de renta producida, podríamos cruciala cola de demanda amestada y determinar por completu la renta, los niveles de precios, d'emplegu y otros en cada momentu dau y estudiar como les polítiques monetaries y fiscales del gobiernu podríen influyir, por casu, en consiguir los niveles fayadizos de precios o d'emplegu.

Datu relevante: Puede aplicase el modelu d'estática comparativa de IS-LM pa esplicar la llei de Say que diz que la ufierta iguala a la demanda.

Preseos de la política macroeconómica editar

Les autoridaes económiques disponen de ferramientes p'algamar los oxetivos económicos, les principales son la política monetaria que consiste na variación d'ufierta monetaria, xestionando'l dineru, el creitu y el sistema bancariu, que pueden incidir na producción, los precios y l'emplegu. La otra gran ferramienta de la política económica ye la política fiscal, que consiste nel usu de los ingresos públicos, básicamente los impuestos, y los gastos públicos p'algamar los oxetivos marcaos. Polítiques de rentes que son el preséu de llimitación de precios y salarios.[1]

Los modelos macroeconómicos editar

Yá que les rellaciones económiques posibles son munches y bien complexes, fáense supuestos simplificadores pa dir estudiando a les traces lo qu'asocede coles distintes variables económiques implicaes cuando se producen cambeos na redolada económica estudiáu. Dependiendo de los supuestos que se faigan, de qué rellación se consideren o non, de qué tipu d'efeutos tresmitan estes rellaciones, como se faiga esa tresmisión, y de que se suponga qué valores del mundu real representen les variables utilizaes, van llograse unos modelos o otros, d'ende qu'esista una gran variedá de modelos que predigan o espliquen coses distintes avera del funcionamientu de la macroeconomía.

Xeneralmente, una escuela de pensamiento económicu tien acomuñaos unos modelos porque ésta concede más importancia a ciertes variables económiques qu'a otres o supón que les rellaciones d'eses variables col restu son d'una naturaleza distinta. D'ende la diversidá de modelos.

Por casu, esiste, nel modelu IS-LM, un casu nel que supón que la demanda de dineru nun depende del tipu d'interés, sinón namái del nivel de renta (llamáu modelu clásicu). Si considerara namái esti modelu (y non el casu más xeneral, nel que la demanda de dineru depende tantu del tipu d'interés como del nivel de renta), creeríase que la política fiscal nun podría afectar, dientro del marcu suxuríu pol modelu IS-LM, al nivel de renta. Convien tamién destacar otru de los grandes modelos el modelu de los precios ríxidos o de Keynes.

Pa superar estes llimitaciones inténtense faer modelos nos que s'incluyan cada vez más variables y supónganse rellaciones de tipu más xenéricu ente elles, pero tales modelos resulten cada vez más difíciles d'estudiar, o d'usar pa predicir o esplicar la economía, que nel casu de les versiones más simplificaes. Pero les versiones más simples, pola so mesma naturaleza, tienden a fallar y a nun prever sucesos económicos o a predicir correutamente los valores que van tomar les variables económiques. Un exemplu típicu ye'l de polítiques monetaries que, nel pasáu, tomar p'amenorgar la inflación: pensábase que si s'amenorgaba la ufierta monetaria nun ciertu nivel, el nivel de precios menguaría aproximao nun nivel previstu gracies a un modelu usáu. Pero la mayor parte de les vegaes, nun yera l'amenorgamientu tanto como se deseyara polos responsables de la política monetaria.

Monetarismo


La creación y l'estudiu d'un modelu macroeconómicu editar

La mayor parte de les vegaes, los modelos macroeconómicos créanse y estúdiense usando téuniques matemátiques. Cuando'l modelu pretende deducir la rellación cualitativa ente ciertes variables económiques frecuentemente úsense ecuaciones lliniales que pretenden prindar l'efeutu de primer orde ente la rellación de variables. Esti tipu de modelos frecuentemente inclúi una gran cantidá d'asunciones non siempres esplícites que pueden quedar ocultes tres ecuaciones engañosamente simples.

Los modelos que pretenden asemeyar sistemes reales y non a cencielles tratar de formalizar rellaciones ente variables frecuentemente recurren a estudios de regresión llinial múltiple. En que lo que se pretende ye pescudar l'efeutu de pequeños cambeos porcentuales nes variables d'entrada. Obviamente pa grandes cambeos el modelu podría resultar non llinial y les predicciones d'un modelu llinial ser inválides, una y bones éstes, al igual qu'una serie de Taylor de primer orde, namái predicen efeutos de primer orde.

Comprobación de la validez d'un modelu macroeconómicu editar

Esto tamién puede aportar a un gran modelu pa la vida cotidiana d'empresarios y persones que s'empecipien nos trabayos.

Un modelu macroeconómicu nun sirviría pa demostranos la realidá si non pudiera comprobase la validez d'este usando los valores reales de les variables que tamos considerando, según tampoco nos sirviría de nada suponer cualos son les rellaciones ente les variables y cualos son los valores de los parámetros qu'inflúin neses rellaciones, si nun podemos comprobar en qué grau eses rellaciones son asina y cualos seríen realmente los valores d'esos parámetros. Por ello, úsase una téunica estadística llamada Econometría pa comprobar hasta qué puntu, usando valores llograos de la realidá (por casu, d'estudios realizaos polos Bancos Centrales, d'informes económicos diversos d'instituciones gubernamentales, y otros) puede verificase en qué grau afirmar por un modelu cumplir.

Por casu, si, nel marcu d'un modelu hipotéticu, supunximos que'l consumu (C) depende de la renta (Y), los tipos d'interés (I), la riqueza acumulada (W) y el nivel de precios (P), podríamos espresar esto como:


 

(Lo cual sería una rellación llinial). Los valores de C, Y, I, W y P tendríen que pescudase buscando informes económicos oficiales que pudieren amosanos estes estadístiques y los valores qu'estes tomaron a lo llargo del tiempu (por casu, los valores que tomaron cada añu mientres un periodu de 10 años), pero los valores de los parámetros (cy, etcétera) tendríen que ser deducíos pol investigador usando la econometría. Esta téunica tamién puede informar hasta qué puntu esti modelu llinial ye válidu (esto ye, qu'atinaría a esplicar el valor de C a partir de les restantes variables) o si dalguna d'estes variables ye irrelevante, o si resulten en xunto insuficientes pa esplicar el valor de C a lo llargo del periodu consideráu.

En dellos casos, inténtase que los modelos macroeconómicos tengan un fundamentu microeconómico, esto ye, que pueda representase les variables macroeconómiques implicaes como la suma de variables microeconómicas que fluctúan nes rellaciones d'equilibriu de dellos modelos microeconómicos que representen a los axentes económicos qu'operen nel área que se ta estudiando. Si nun se fai asina, tendríamos un modelu macroeconómicu basáu en creencies más o menos arbitraríes sobre'l funcionamientu de la economía, lo cual ye un modelu "ad-hoc".

Ver tamién editar

Llectures encamentaes editar

Enllaces esternos editar

Notes editar

  1. 1,0 1,1 Samuelson, Paul S.; Nordhaus William D.. Macroeconomía. McGraw-Hill. ISBN 84-481-0648-2.
  2. Dornbusch, Rudiger; Fischer, Stanley Macroeconomía. McGraw Hill. ISBN 84-481-1883-9.