Mar de Grau ye la denominación oficial del dominiu marítimu de Perú nel océanu Pacíficu, esto ye, de los espacios marítimos sobre los qu'exerz soberanía y xurisdicción. El so nome fai referencia a Miguel Grau, máximu héroe peruanu de la Guerra del Pacíficu.

Mar de Grau
Situación
Tipu mar
Parte de océano Pacífico del Sur (es) Traducir
Coordenaes 20°00′S 75°45′W / 20°S 75.75°O / -20; -75.75
Datos
Superficie 1 140 647 km²
Noamáu por Miguel Grau
Cambiar los datos en Wikidata

Nun ye puramente un mar nel conceutu que da la Organización Hidrográfica Internacional, esto ye, xeográficu, sinón un mar en sentíu xurídicu y políticu. El Mar de Grau tien una gran variedá de recursos hidrobiológicos y minerales.

La so estensión toma dende'l paralelu de Boca de Capones al norte, y pel sur nel puntu en que'l paralelu xeográficu que pasa pol Finxu Nᵘ1 se interseca cola llinia de baxa marea, al sur de la ciudá de Tacna; formando una llinia costera que s'estiende 3079,50 km. Ocupa una zona marítima entendida pola mariña peruanu (escontra l'este) y una llinia imaxinaria a 200 milles de distancia (370,4 km) del puntu más cercanu de la mariña. Ocupando una área xeográfica de 1 140 646,8 km² aproximao.

Respectu a la llende sur, Perú plantegó a Chile una discutiniu, que foi resuelta'l 27 de xineru de 2014 por aciu una sentencia de la Corte Internacional de Xusticia qu'estableció la frontera marítima definitiva ente dambos países.[1][2] Les coordenaes exactes de la frontera marítima binacional fueron determinaes el 25 de marzu de 2014, por aciu la suscripción en Lima d'una acta por representantes de dambos Estaos.[3]

Descripción y estensión editar

 
Anchoveta peruana, importante recursu pesqueru del Mar de Grau.
 
El Guanay, principal recursu guanero.

La llinia costera de Perú tien una estensión de 3079,50 km, dende la llende con Ecuador nel talweg de la Boca de Capones establecíu pol Protocolu de Paz, Amistá y Llendes de Rio de Janeiro del 29 de xineru de 1942 hasta la llende con Chile nel puntu en que la frontera terrestre llega al mar, según lo establecío pol Tratáu de Lima, del 3 de xunu de 1929. La so amplitú ye de 200 milles.

 
Reserva nacional de Paracas, allugáu en plenu desiertu del Pacíficu, a veres del océanu Pacíficu.

La vida y el desenvolvimientu del poblador peruanu tuvieron venceyaos al mar y los sos recursos dende tiempos inmemoriales. D'ello son testimoniu importantes muertes, como la rede de pesca de los paracas –probablemente la más antigua que se caltién nel mundu- con cerca de 9000 años d'antigüedá, según remos topaos en monumentos arqueolóxicos (cultura Chincha) ya innumberables representaciones artístiques d'animales y aves marines en testiles y cerámiques del Antiguu Perú.

El mar axacente a les mariñes de Perú, presenta carauterístiques singulares que determinen la esistencia d'una importante biomasa de zooplancton y fitoplancton, más de 600 especies de pexes y una gran variedá y cantidá de mamíferos marinos, moluscos y crustáceos, ente los xéneros más importantes de la fauna marina. Adicionalmente, nel so plataforma continental y otres árees submarines, el Perú tien petroleu, gas natural y diversos recursos minerales y enerxéticos.

Col fin de protexer, caltener y reglamentar l'usu de los recursos naturales esistentes en dichu mar, el Perú estendió'l so soberanía y xurisdicción hasta les 200 milles del mar axacente a les sos mariñes, por aciu el Decretu Supremu Nᵘ781 del 1 d'agostu de 1947. Darréu suscribiríase'l 18 d'agostu de 1952, ente los gobiernos de Chile, Ecuador y Perú, la Declaración de Santiago. Nella ratificó la soberanía sobre'l mar axacente a les sos mariñes hasta una distancia mínima de 200 milles, dándo-y a esta tesis un calter rexonal. Llogrando asina una reconocencia internacional de la posición d'estos países. El Perú constituyóse asina, n'unu de los países pioneros xunto con Chile, no que depués se denominaría “la tesis de les 200 milles”, adoptada -nos sos elementos esenciales- como norma internacional na Convención de les Naciones Xuníes sobre'l Derechu del Mar de 1982. Ello nun foi productu del azar, sinón resultancia de l'aportunante defensa internacional desenvuelta a lo llargo de décades pelos países del Pacíficu sur, tantu de manera individual como al traviés de la Comisión Permanente del Pacíficu Sur.

Llendes editar

Na so llende norte, magar el Perú y Ecuador na práutica siempres aceptaron que la llinia que sigue'l paralelu xeográficu constituyía la so frontera marítima, nun foi sinón hasta l'añu 2011 en qu'éstos la formalizaron por aciu l'intercambiu de notes diplomátiques idéntiques, onde se describió per primer vegada, de manera detallada y coles correspondientes coordenaes y representaciones gráfiques, la frontera marítima ente dambos países. Dichu alcuerdu foi rexistráu na Secretaría Xeneral de Naciones Xuníes como alcuerdu internacional, de conformidá al artículu 102 de la Carta de la ONX.[4]

Nel casu de la frontera sur, el gobiernu de Perú caltuvo mientres años una discrepancia col so similar de Chile, pos mientres el Perú argumentaba que la frontera nun taba afitada y que ésta tenía d'establecese siguiendo una llinia equidistante, el gobiernu chilenu sostenía qu'ésta yá esistía según alcuerdos suscritos ente dambos países, y que la llinia fronteriza siguía'l paralelu xeográficu hasta les 200 milles. Depués de siguir un llargu proceso ante la Corte Internacional de Xusticia de L'Haya, ésta sentenció estableciendo de manera definitiva la frontera marítima común, que empecípiase nel puntu en que'l paralelu xeográficu que pasa pol Finxu Nᵘ1 se interseca cola llinia de baxa marea, y a partir d'ellí enllargar hasta les 80 milles, puntu nel cual la llinia inclinar con direición suroeste siguiendo una bisectriz hasta les 200 milles midíes dende les mariñes de Chile y el Perú.

Escontra l'oeste la llende del mar peruanu ta constituyíu per una llinia perpendicular a les sos mariñes que se forma a una distancia de doscientes milles marines midíes dende les llinies de base aprobaes por aciu la Llei Nᵘ28621.[5]

Regulación xurídica editar

La Constitución peruana establez, nel so artículu 54, que'l dominiu marítimu del Estáu entiende'l mar axacente a les sos mariñes, según el so llechu y sosuelu, hasta la distancia de doscientes milles marines midíes dende les llinies de base qu'establez la llei» y qu'en dicha zona «exerz soberanía y xurisdicción, ensin perxuiciu de les llibertaes de comunicación internacional, acordies cola llei y colos trataos ratificaos pol Estáu». Por aciu la Llei Nᵘ23856, de 24 de mayu de 1984, diose la denominación de «Mar de Grau» al dominiu marítimu de Perú.[6]

Hai de solliñar que'l Perú nun robló la Convención de les Naciones Xuníes sobre'l Derechu del Mar de 1982, qu'estrema tres zones marítimes a los estaos: mar territorial, zona allegante y zona económica esclusiva, amás de la plataforma continental. Sicasí, nel marcu de la discutiniu de delimitación marítima con Chile, l'axente peruanu ante la Corte Internacional de Xusticia declaró formalmente, en representación del so gobiernu, de que "[y]l términu 'dominiu marítimu' utilizáu na Constitución [de Perú] aplicar d'una manera consistente coles zones marítimes establecíes na Convención de 1982", de lo cual la Corte tomó nota, envalorando que dicha declaración espresa un compromisu formal per parte de Perú.[1]

Rexones editar

Nel mar peruanu estrémense xeográficamente tres rexones bien estremaes: la rexón central, meridional y la rexón septentrional.

Rexón central y meridional editar

Esta rexón estender dende la península de Illescas, al sur de Piura, hasta la frontera con Chile. De la mesma esta rexón atópase influyida por trés fenómenos xeográficos: la Corriente de Humboldt, el anticiclón del Pacíficu Sur y el fenómenu d'afloramientu de les agües marines.

 
Puertu del Callao, el más importante del Mar de Grau.
Temperatura

La Rexón central y meridional tien agües fríes comparaes coles agües de la rexón septentrional d'agües templaes. Esta frialdá deber al ascensu d'agües fondes (fríes yá que nun son algamaes polos rayos del sol) escontra la superficie marina. A esti ascensu d'agües fríes y fondes conózse-y col nome de fenómenu del afloramientu. L'afloramientu realizar nes zones cercanes a la mariña por cuenta de la interacción de trés fenómenos xeográficos: El movimientu de rotación de la tierra, la impulsión de los vientos alisios y la diferencia de la temperatura y salín qu'hai ente les agües superficiales y les de les agües de les fondures marines.

Color

Nestes rexones les agües del mar peruanu presenten un color verdosu, esto debe a la presencia del fitoplancton (microorganismu vexetal que llexa na superficie marina), dientro del área de les doscientes milles.

El fitoplancton ye un alga microscópica, de color verde yá que tien clorofila. Esta coloración verdosa puede trate alteriada con cierta frecuencia, adoptando distintes tonalidaes, que varien dende l'acoloratáu al mariellu y plomizu. Esti fenómenu, conocíu col nome de aguaxe, provoca de cutiu la muerte del plancton (fitoplancton y zooplancton) y, por consiguiente la muerte de munchos pexes que salen varaos a la sablera.

Más allá de les doscientes milles les agües oceániques son tropicales y d'un color azul marín yá que escarecen de fitoplancton.

Salín

Les agües d'estes rexones marines son salaes pola cantidá de sales minerales que contienen. Esta varia de 34 a 35 gramos per llitru d'agua. Siendo mayor el salín na zona norte que na zona sur.

Rexón septentrional o del norte editar

Esta rexón atopar al norte de la península de Illescas, y estiéndese hasta la frontera col Ecuador.

Temperatura Les

sos agües son tropicales por atopase en zona de baxa llatitú, esto ye, cerca de la llinia ecuatorial, y por tar so la influencia de la Corriente del Neñu, tamién d'agües templaes.

Color

Les sos agües son azulinas por atopase en zona tropical, fora de la influencia de la Corriente Peruana.

Salín

La salín de les sos agües ye mayor que na rexón central y sur (meridional). Llegándose a atopar 35 gramos de sales minerales por llitru d'agua. Por causa de la elevada temperatura que impera nesta área de baxa llatitú.

Relieve editar

El mar peruanu atópase sobre'l fondu d'un relieve bien variáu. Presenta montes (dorsales), abilsos (fueses), etc. Llegándose a reparar les siguientes traces morfolóxiques.

El zócalo continental editar

Forma parte de la Plataforma Continental que s'atopa cubierta peles agües marines hasta los 200 m de fondura ye importante porque presenta carauterístiques singulares que determinen la esistencia d'una importante biomasa de zooplancton y fitoplancton, más de 600 especies de pexes y una gran variedá y cantidá de mamíferos marinos, moluscos y crustáceos, ente los xéneros más importantes de la fauna marina. Adicionalmente, na so plataforma continental y otres árees submarines, el Perú tien petroleu, gas natural y diversu recursos minerales .

El zócalo continental tien una gran importancia pa la economía de Perú. Nél dan les condiciones necesaries que determinen una bayura en recursos hidrobiológicos, lo que convierte a esta parte del mar peruanu nuna especie de sopa marina”, de la cual aprovéchense pa la so alimentación pexes pequeños, medianos y grandes; incluyendo mamíferos marinos, como la ballena y el cachalote. Nel tamién s'atopen una abondosa cantidá de recursos minerales y enerxéticos entá non esplotaos a esceición del petroleu, que significa'l 15,97% d'esplotación de crudu a nivel nacional.

Nél estremen llanures con nidiu cayente escontra l'oeste, dellos valles y munchos montes, que les sos visos son les islles.

Sector norte o septentrional editar

Allugáu frente a los departamentos de Piura y Baltes. La so carauterística principal ye la de ser angostu, con unos 50 km d'anchu al altor de Baltes, 40 km al altor del desiertu de Sechura, y bien angostu al altor de punta Balcones, Paita y la península de Illescas.

Sector central editar

Entiende dende la península de Illescas, pel norte, hasta la península de Paracas, pel sur. Carauterizar por ser el más ampliu de los trés sectores del zócalo continental. Llegando a algamar unos 140 km d'anchu al altor de Chimbote, 120 km frente a Trujillo y 70 km frente a Lima.

 
Llobos marinos nes Islles Ballestes de la Reserva Nacional de Paracas.

Sector meridional editar

Esti sector entiende dende la península de Paracas hasta la frontera con Chile. Carauterizar por ser estrechu, con un anchu permediu que varia ente 2 y 4 km .

La turria continental editar

Empieza a los 200 m de fondura marina, siendo'l cayente que sigue al oeste del zócalo continental. Llega a algamar hasta más de 6000 m de fondura.

Nél alcuéntrense los cañones submarinos, onde van parar restos de materiales sólidos acumulaos nel cantu del zócalo continental.

Les fueses marines editar

Vienen ser fondos resquiebros no fondero marín (7000 metros de fondura aproximao), que s'estienden paraleles a la mariña peruana. Nelles alcuéntrense munchos hipocentros de movimiento sísmicos productu de la fregadura de la Placa de Naza cola base de la Placa Continental Suramericana.

Frente a la mariña peruana reparar dos grandes fueses llonxitudinales: la fuesa Central y la fuesa Meridional o fuesa de Arica. Dambes fueses conformen científicamente una sola la cual recibe'l nome de Fuesa de Perú-Chile.

La dorsal de Naza editar

Allúgase a unos 150 km al oeste d'Ica, ente les fueses Central y Meridional. Estender a lo llargo de 900 km hasta la isla de Pascua, al oeste del océanu Pacíficu. Nel sentíu de llatitú estiéndese frente a tola mariña ecuatorial con respectu al hemisferiu norte y frente a les mariñes de Perú y Chile respeuto al hemisferiu sur, hasta aproximao 40° de latitud sur. Nuna corte tresversal d'oeste a este presenta una fastera oceánica, una pequeña planicie de fondura máxima por que'l so centru pasa la exa de la fuesa, y una fastera continental llixeramente más empinada que la primera. Les variaciones de fondura tán acomuñaes al volume de sedimentos que rellenen la fuesa y a la presencia d'una estructura tresversal conocida como la Dorsal de Naza.

Principales corrientes editar

La corriente peruana editar

Esta corriente, conocida tamién como Corriente de Humboldt, forma parte d'un gran movimientu circular de mases d'agua que se repara en redol al Pacíficu Sur. Esti gran movimientu d'agües fríes ye causáu pola fuercia impulsiva del Anticiclón del Pacíficu Sur, que preséntase como una masa d'aire frío y secu que baxa como un xigantescu remolín aereu. A esta fuercia inicial sumir la fuercia de los vientos alisios, que se mueven dende'l sureste y la fuercia de la corriente Circumpolar Antártica impulsada por inmensos vientos catabáticos fríos que soplen casi tol añu.

Ta constituyida per agües fríes qu'aprucen de la fondura marina. Estendiéndose dende la mariña central de Chile hasta l'estremu norte de Perú. Les sos agües muévense calmadamente a razón de 28 km per día.

Esta corriente anicia una serie d'efectos nel clima y relieve de la mariña peruana. Causando un amenorgamientu permediu, a 18,2 °C, na temperatura ambiental, en cuenta de los 25 ó 26 °C que-y correspuenden pola so baxa llatitú. De resultes d'ello tamién s'anicien una formación de neblinas y bruma na mariña y superficie marina respeutivamente, evitándose la formación de nubes d'agua, tornando greba la mariña.

La corriente del Neñu editar

Llámase corriente del Neñu al desplazamientu d'agües templaes, de norte a sur, frente a les mariñes de Baltes y Piura; onde s'entemecen coles agües fríes de la corriente peruana enrumbando ambes escontra l'oeste. Esta corriente faise más bultable mientres los meses de branu, a partir del 24 d'avientu.

Esta corriente trai de resultes una serie d'efectos sobre l'ecosistema peruanu. Causando un aumentu na temperatura de les agües del mar de Perú, agües regulares y repentines que cayen sobre la mariña peruana, la muerte masiva del plancton, migración de cardúmenes d'anchoveta, sardines y otres especies marines d'agües fríes escontra'l sur. Esto de la mesma, atrai la presencia de pexes de mares tropicales nel mar de la mariña central peruana.

Defensa ya investigación editar

 
Buque de la Marina de Guerra de Perú
 
Buque oceanográficu polar de la Marina de Guerra de Perú

Defensa, vixilancia y control editar

Acordies con l'Artículu 165º de la Constitución Política de Perú, correspuende a les fuercies armaes garantizar la independencia, integridá y soberanía del territoriu. En cuanto al ámbitu marítimu, el Decretu Llexislativu Nᵘ1138 establez que tal encargu recái sobre la Marina de Guerra de Perú, siendo responsable del control, vixilancia y la defensa del dominiu marítimu peruanu. Coles mesmes, d'alcuerdu al Decretu Supremu Nᵘ015-2014 DE/MGP, correspuende a la Direición Xeneral de Capitaníes y Guardacostes (DICAPI) exercer la policía marítima nos puertos, na mariña y nel dominiu marítimu hasta les doscientes milles.

Investigación editar

La investigación de los espacios marítimos que conformen el mar peruanu ta a cargu del Institutu del Mar de Perú (IMARPE), de conformidá con establecer nel Decretu Llexislativu Nᵘ95, que señala qu'esta entidá pública tien por finalidá realizar investigaciones científiques y teunolóxiques del mar y de les agües continentales y de los recursos de dambos, según les investigaciones oceanográfiques y limnológicas de la calidá del ambiente acuático, al envís de llograr el racional aprovechamientu de los mesmos.[7] Coles mesmes, la Marina de Guerra de Perú, desempeña tamién un llabor d'investigación por aciu la so Direición d'Hidrografía y Navegación.

Ver tamién editar

Referencies editar

Bibliografía editar

  • "El Perú nos tiempos antiguos", Júlio R. Villanueva Sotomayor, Empresa Periodística Nacional SAC, Lima, y Quebecor World Perú S.A. 2001
  • "El Perú nos tiempos modernos", Júlio R. Villanueva Sotomayor, Empresa Periodística Nacional SAC, Lima, y Quebecor World Perú S.A. 2002
  • "Atles de Perú", Juan Augusto Benavides Estrada, Editorial Escuela Nueva, Lima. 1995
  • "Historia de la República de Perú [1822-1933]", Jorge Basadre Grohmann, Orbis Ventures SAC, 1939, 2005, Lima ISBN 9972-205-62-2
  • Benavides Estrada, Juan (1999). Geografía de Perú 2do añu de Secundaria. Lima: Escuela Nueva..