Miraflores de la Sierra

conceyu de la Comunidá de Madrid (España)

Miraflores de la Sierra ye un conceyu español del norte de la Comunidá de Madrid. Ta asitiáu a 49 km de Madrid, nuna fastera del Sistema Central empobinada al sur. De la llocalidá parten les carreteres y caminos de los puertos de Canencia y La Morcuera. Cuenta con una población de 5817 habitantes (INE 2017), cantidá qu'aumenta de forma considerable pel branu.

Miraflores de la Sierra
Alministración
País España
AutonomíaBandera de la Comunidá de Madrid Comunidá de Madrid
Tipu d'entidá conceyu d'España
Nome oficial Miraflores de la Sierra (es)[1]
Códigu postal 28792
Xeografía
Coordenaes 40°48′41″N 3°46′07″W / 40.811388888889°N 3.7686111111111°O / 40.811388888889; -3.7686111111111
Miraflores de la Sierra alcuéntrase n'España
Miraflores de la Sierra
Miraflores de la Sierra
Miraflores de la Sierra (España)
Superficie 56.56 km²
Altitú 1147 m
Llenda con Bustarviejo, Guadalix de la Sierra, Colmenar Viejo, Soto del Real, Rascafría y Canencia
Demografía
Población 6945 hab. (2023)
- 3133 homes (2019)

- 2975 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.1% de Comunidá de Madrid
0.01% de España
Densidá 122,79 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
mirafloresdelasierra.net
Cambiar los datos en Wikidata

Toponimia editar

La llocalidá fundaríase a mediaos-finales del sieglu xiii por pobladores segovianos, sol nome de «Porquerizas» que podría tener dos significaos distintos: bien llugar de crianza y guarda de gochos, bien llugar pobláu y abondosu en xabalinos. Cualesquier d'elles sirviría perfectamente pa calificar esta incipiente aldega medieval. El nome orixinal del conceyu foi'l de Porquerizas de la Sierra, nome que fai referencia a les actividaes ganaderes que teníen llugar nél.

Demografía editar

Variación demográfica del conceyu (1991-2010)
1991 1996 2001 2006 2008 2010
2636 3365 3928 5344 5811 5934

Historia editar

Edá Media editar

Nun se sabe cuál foi la fecha exacta de la so fundación. Diego Colmenares afirma que yá esistíen los pueblos del Real de Manzanares en 1287. La fundación de Porquerizas suponer mientres el reináu d'Alfonsu X el Sabiu, ente 1252 y 1284, créese que foi esti monarca escontra 1268 cuando pon estes tierres so la so proteición denominándoles Real de Manzanares, y dando permisu a dambes comunidaes a la so repoblación ensin prexuiciu d'a quien correspuendan estes tierres darréu. Asina surden definitivamente Guadalix de la Sierra, Porquerizas, Colmenar Viejo o Manzanares el Real

En 1363 Xuan I de Castiella dexa esti territoriu a Pedro González de Mendoza, antecesor de los condes del Real Manzanares, marqueses de Santillana y duques del Infantado.

Edá Moderna editar

En 1501, cola facultá de los Reis Católicos, Porquerizas y otres aldegues del Real lleven a cabu los finsamientos de los sos términos, surdiendo con ello problemes ente Porquerizas y Guadalix de la Sierra, al igual que surden conflictos con Cabanos (güei Soto del Real) y Bustarviejo.

En 1523, Carlos I otorgar a la nuesa aldega'l rangu de villa, pol cual dexaba de depender jurídicamente de Manzanares. Pero entá siguíen perteneciendo al señoríu de los duques del Infantado.

Edá Contemporánea editar

 
Fonte de Miraflores por Jaime Morera Galicia (c. 1891)

A principios del sieglu xix, el Conceyu d'esti pueblu, partidariu de la Xunta de Defensa Nacional contra les tropes napoleóniques, convertir n'albergue y zona de avituallamiento pa numberoses partíes comandadas pel guerrilleru Abril qu'en 1812 caltuvo dalguna escaramuza colos franceses mientres la Guerra de la Independencia Española.

Dende finales del sieglu xix, esti pueblu ye reconocíu como centru habitual de visitantes que vienen atraíos pol pueblu en sí y pola so contorna que son reclamu pa numberosos escursionistes y montañeros que s'enfusen nos puertos de Canencia y Morcuera, onde percuerren numberoses rutes y senderos ente los que destaca ente munchos l'entamu de la Cuerda Larga.

Llugares d'interés editar

(ensin serviciu)]]

  • Famosa poles sos fontes, Miraflores cuenta con escelentes zones de recréu pa esfrutar de too la so rellumanza, como la Fonte del Cura o'l humilladero de San Blas.
  • No que se refier al centru podemos pasiar pol mesmu y afayar dalgunos de los edificios y símbolos más representativos como la plaza del Álamu, una de les zones con mayor actividá comercial y gastronómica. Próxima atópase la ilesia, un templu consagráu a l'Asunción de La nuesa Señora, el primer templu data del sieglu xv y mientres los sieglos posteriores fuéronse realizando socesives ampliaciones y cambeos, amás del Conceyu y pol edificiu de la casa de la cultura.
  • L'negrillo, Ulmus minor, morrió a finales de la década de 1980 por cuenta de una enfermedá conocida como grafiosis, tresmitida por un pequeñu escarabayu portador d'un hongu. Esta enfermedá solo afecta a les llameres d'esta especie y acabó con toos o casi toos, incluyíos los típicos de les places de los pueblos. Vicente Aleixandre, que branió en Miraflores de la Sierra mientres gran parte de la so vida, dedicó-y al negrillo una poesía que puede lleese al llau del tueru. En 2006 remocicóse la plaza que la alluga calteniendo los restos del tueru nun monumentu dedicáu a los vieyos de la llocalidá. En 2017 construyóse un retruque de bronce na sustitución del negrillo, lo que causó muncho discutiniu.
  • La Fonte Nueva ye una fonte de piedra que data de 1791. Los sos dos grandes pilones redondos utilizábense unu pa llavar la ropa y l'otru como bebederu pal ganáu. Emblema del pueblu, foi'l puntu d'alcuentru mientres xeneraciones y anguaño sigue calteniendo esi curiosu.

Xardinos editar

 
Xardín de Caparines "Marcos Portolés Ajenjo"

Apocayá, inauguróse'l Xardín de les Caparines "Marcos Portolés Ajenjo", [1][2][3] el proyeutu realizóse por iniciativa privada, cola collaboración del Conceyu llocal, y ta asitiau en terrenes de l'Universidá Autónoma de Madrid.

Dada l'altitu na que s'asitia esta coleición botánica, ye visitáu por innumberables especies d'artrópodos, tien ensame d'especies vexetales afeches al mediu y altor, plantes hospederes y nutricies pa que les Caparines puedan desenvolver el so ciclu vital completu, completase con una estructura que da abellugu a inseutos beneficiosos pa l'agricultura.

 
Estación de Miraflores de la Sierra

Arquiteutura editar

 
La ilesia, Miraflores de la Sierra y al fondu'l picu de La Najarra

Antes d'entrar al pueblu pela carretera de Madrid, atópase'l covarón de la Virxe de Begoña, qu'anque ye de calter priváu ye bien visitada. Fundada por Julián Reyzabal Delgado. En 2002 el cardenal arzobispu de Madrid concede la llicencia pa celebrar la Eucaristía. Llugar pa la oración y el recogimiento espiritual.

Educación editar

En Miraflores de la Sierra hai una guardería (pública), un colexu públicu d'educación infantil , primaria y secundaria (Colexu Públicu Vicente Aleixandre) y un colexu alcordáu d'educación infantil y primaria (Colegio San Pablo). Anexu al colexu públicu Vicente Aleixandre, esiste un institutu d'educación secundaria.

Personaxes pernomaos editar

En Miraflores de la Sierra nació Juan Rivero (o Juan Riberu, como apaez na so biografía escrita pol padre Joseph Gumilla), sacerdote xesuita, misioneru nel sieglu xviii nos Llanos del Orinoco (1681-1736).

Fiestes populares editar

 
Procesión de San Isidro. Cada 15 mayu

El ciclu festivu de Miraflores de la Sierra, empecípiase'l 3 de febreru cola Festividá de San Blas, Esti día remémbrase la espulsión de les tropes napoleóniques de Miraflores de la Sierra. Cunta la lleenda que les fuercies franceses acantonaos en Colmenar Viejo asaltaron y escalaron el pueblu, rematáu l'ataque les tropes franceses faen nueche onde güei se llevanta'l humilladero de San Blas. Los mirafloreños y mirafloreñas, ayudaos polos guerrilleros que s'escondíen polos montes redoma, llancen un ataque nocherniegu nel qu'afatiaos con llueques al llombu, asemeyen una estampida de ganáu, faciendo fuxir a los franceses y recuperando el dineru y les xoyes sustraíes.

Dende esi día, tolos 3 de febreru, realízase la romería al humilladero de San Blas, nel que los perreros colos sos llamativos traxes son los protagonistes, recordando la valentía de los sos antepasaos. Ye tradicional comer pataques con bacaláu y a la vuelta al pueblu síguese la fiesta con suelta de vaquillas y baille na Plaza d'España.

15 de mayu San Isidro, mientres el sieglu xvii se beatifica y canoniza a Isidro de Merlo y Quintana como San Isidro, faciéndose popular la veneración al Santu. En 1960 declárase-y patronu de los llabradores españoles por Xuan XXIII. Cada 15 de mayu en Miraflores de la Sierra realiza la procesión nel so honor peles cais del pueblu mientres se llancen granos de trigu pa bendicir los campos. De siguío, realizar na puerta de la Ilesia una puya de productos típicos de la llocalidá. La fiesta termina na Plaza d'España con baille y llimonada con galletes.

Mientres la selmana del día 15 d'agostu celebren les fiestes n'honor a la patrona del pueblu la Virxe de l'Asunción de Miraflores de la Sierra. La Banda Pamplonica ameniza cada momentu, los encierres (d'adultos y de neños), los xuegos populares, la procesión de la Virxe peles cais del pueblu, y los tradicionales festexos taurinos acompañen a esta celebración.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar