Bustarviejo

conceyu de la Comunidá de Madrid (España)

La villa de Bustarviejo ye un conceyu español asitiáu na Sierra Norte de la Comunidá de Madrid. Bustarviejo asítiase nes faldes de la Sierra de Guadarrama, na so aguada meridional. Al pie de los montes, y con un valle frondoso, falta unos 60 km de Madrid.

Bustarviejo
Alministración
País España
AutonomíaBandera de la Comunidá de Madrid Comunidá de Madrid
Tipu d'entidá conceyu d'España
Nome oficial Bustarviejo (es)[1]
Códigu postal 28720
Xeografía
Coordenaes 40°51′32″N 3°42′36″W / 40.858888888889°N 3.71°O / 40.858888888889; -3.71
Bustarviejo alcuéntrase n'España
Bustarviejo
Bustarviejo
Bustarviejo (España)
Superficie 56.89 km²
Altitú 1222 m
Llenda con Valdemanco, Navalafuente, Guadalix de la Sierra, Miraflores de la Sierra, Canencia y Garganta de los Montes
Demografía
Población 2743 hab. (2023)
- 1256 homes (2019)

- 1247 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.04% de Comunidá de Madrid
0.01% de España
Densidá 48,22 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
bustarviejo.org
Cambiar los datos en Wikidata

N'otres dómines villa rica y de gran importancia na zona, foi perdiendo poder y práuticamente foi escaecíu polos capitalinos, hasta que foi redescubierto como llugar de veranéu. Precisamente esi olvidu» foi'l que-y fixo caltener el calter de pueblu serranu. Sicasí, nes últimes décades del s. XX, al igual qu'en gran parte de la Sierra, vivióse una puxanza na construcción de chalés y pisos, esencialmente como segunda residencia.

Toponimia editar

L'orixe del nome de Bustarviejo ye desconocíu. Según la teoría más estendida Bustar provién del llatín bos-stare («devesa o pacional de gües»), al igual que «bostar», pallabra que sí apaez nel diccionariu de la RAE y significa «boyera. Corrolada o establu onde se recueyen los gües». Siguiendo esta mesma llinia, Joan Corominas afirma na so obra Diccionariu críticu etimolóxicu castellán ya hispánicu que:

Lo que si abonda (tamién en documentos antiguos, porque nel llinguaxe vivu sumió) ye bustar que suel citase en documentos antiguos ente pertenencies de les heredaes xunto colos molinos, viñes, tierres, pomares, etc. y que por tanto ye más probable que signifique «pacional de gües». D'equí'l nome de llugar «Bustar» (Bustarviejo nel Guadarrama) conocíu pola serranilla anónima de Menga la del Bustar. Esiste, variante manuscrita, Menga la del Bostar o erradamente Boscar o Bostal.

Otra teoría indica una posible procedencia vasca del nome. Bustar podría significar entós «llugar de fueu».[2] Anque ye ciertu que nel pueblu hai apellíos d'orixe vascu, ye muncho más probable que la primer teoría seya la correuta. Asina, en documentos fechaos en 1324 y 1352, pueden atopase pleitos peles tierres nes que pastiaben los gües de la, entós, aldega. Nel de 1352, confírmase que les tierres de Bustarviejo yeren deveses «aboyadas y auténtiques», esto ye, dedicaes namái a la cría de gües. Estos documentos paecen confirmar entós la teoría inicial.[3] Ye reseñable el fechu de que la presencia de dos gües nel escudu de Bustarviejo decidióse sobre la base de la mayor aceptación que tien la primer teoría (vease la seición Símbolos).

A lo último, el sufixu Viejo referir a los remotos oríxenes del llugar, con presencia visigoda y romana. Ye destacable qu'esta terminación forma parte del so nome dende la repoblación que siguió a Reconquistar. A última hora, Bustarviejo vendría significar «antigua devesa o pacional de gües».

Otres teoríes más escabarriaes indiquen que'l nome provendría d'un supuestu moru que yera vieyu y llamábase Bustar. De la mesma el pueblu vecín, Valdemanco, sería fundáu por otru moru que se llamaba Valdés y yera mancu. Por ser ilóxiques y escarecer de sentíu dalgunu, nun tienen de tener se en cuenta.[4]

Símbolos editar

L'escudu heráldicu y la bandera de Bustarviejo atópense regulaos poles disposiciones del decretu 30/1987 de 9 d'abril[5] que se refieren al procesu a siguir pa l'adopción, cambéu o rehabilitación de banderes y escudos polos conceyos de la Comunidá de Madrid. El procesu de tramitación allargar dende febreru de 1989 hasta mayu de 1993, por cuenta de una serie de cambeos nel escudu.

El 12 de febreru de 1991, nel Plenu de la Corporación Municipal alcordóse adoptar un escudu y bandera idénticos a los actuales, sacante qu'en llugar de los dos güees, teníen dos vaques.

El 26 de xunetu del mesmu añu, un nuevu consistoriu alcordó paralizar l'espediente de tramitación pa revisar el diseñu del escudu y la bandera «col fin d'ameyorar el so diseñu antes de la so aprobación definitiva». Especialmente faíase fincapié en «la sustitución de les vaques del escudu por gües, yá que a ellos alude la pallabra Bustar y non a vaques, a más de ser el ganáu vacuno llecheru de bien recién implantación». Asina, el 27 de setiembre el Plenu aprobó sustituyir les vaques del escudu por gües.

El 15 d'ochobre el Conceyu de Bustarviejo recibió l'alcuerdu del Conseyu de Gobiernu de la Comunidá de Madrid relativu al escudu, pero, por ser adoptáu'l 12 de setiembre, nun cuntaba col cambéu fechu pol Plenu'l día 27 del mesmu mes. Esti resolución foi publicada nel B.O.C.M. el 28 d'ochobre y nel B.O.E. el 18 d'ochobre. Ante tal situación, el Conceyu empecipió los trámites pa modificar l'escudu municipal, consiguiendo que'l Conseyu de Gobiernu de la Comunidá adoptara un nuevu alcuerdu'l 29 d'abril de 1993, pol que se sustituyíen llegal y definitivamente les vaques por gües. La descripción heráldica ye la siguiente:

Escudu Partíu. Primero, cortáu encaxáu de plata y de gules, cargáu de dos gües de lo uno no otro; segundu, de gules, un acueductu de dos órdenes sobre roques, moviente de los lladrales, tou de plata. Al timbre, corona real española.

El primer conxuntu, los dos gües, ye una figura emplegada, según la terminoloxía heráldica, como parlante y alusiva yá que remite tanto a la etimoloxía de la pallabra «Bustarviejo», como a la riqueza ganadera propia del llugar. El segundu conxuntu, l'acueductu, ye frecuente en diversos conceyos de la Comunidá de Madrid, y recuerda l'antigua dependencia alministrativa de los mesmos a la Comunidá de Villa y Tierra de Segovia.

Mientres el procesu solicitóse la participación de la Real Academia de la Historia y de un asesor heráldicu, quien apurrieron dos talos informes al Conceyu sobre'l diseñu del escudu y la bandera.

Situación editar

Bustarviejo atopar a 40º 51' 32" N del Ecuador y a 3º 42' 36" O de Greenwich. A pesar de faltar 50 km de Madrid en llinia recta, los montes qu'arrodien al pueblu y el nun tar na ruta escontra dalgún llugar importante, faen qu'en realidá, atopar a unos 65 km de la capital per carretera.

Los 57,29 km² converten al términu municipal bustareño nel cuartu más grande de la Sierra Norte. En dómines anteriores, Bustarviejo englobaba los territorios de Valdemanco y Navalafuente, llegando a controlar una parte de los terrenes qu'anguaño correspuenden a Cabanillas de la Sierra.

Bustarviejo parte con Miraflores de la Sierra al suroeste y Oeste, con Canencia al noroeste y Norte, con Garganta de los Montes al Nornordeste, con Valdemanco al nordeste y Este, con Navalafuente al Sureste y con Guadalix de la Sierra al Sur.

Orografía editar

 
Relieve de Bustarviejo representáu por tintes hipsométricas:
     1800 - 1899 m      1700 - 1799 m      1600 - 1699 m      1500 - 1599 m
     1400 - 1499 m      1300 - 1399 m      1200 - 1299 m      1100 - 1199 m
     1000 - 1099 m      900 - 999 m      800 - 899 m

Con una altitú de 1.222 m, Bustarviejo ye'l cuartu pueblu más altu de la Sierra Norte y el quintu de la Comunidá de Madrid. El términu ye bien montascosu, como demuestra la diferencia ente'l so altor máximu: 1.866 m (Cume del Marraz)[Nota 1] y el so altor mínimu: 865 m (Devesa de Navalmadero).

En Bustarviejo hai tres formaciones montascoses claramente estremaes. Una al norte del conceyu, otra al oeste y otra al Sur. Toes elles tán formaes por granitu o gneis.

Zona Norte o Cuerda de les Cabeces editar

Les faldes de la primer zona montascosa sirven d'asientu al pueblu. Trátase d'una serie de cumes arrondaos de que les sos fasteres asomen gran cantidá de peñascos que sirve de frontera natural con Canencia y Garganta de los Montes. Anque nun tien nengún nome, siguiendo les indicaciones de la obra Bustarviejo. Un pueblu de la Sierra Norte, bien podría denominase Cuerda de les Cabeces por tar formada por trés visos arrondaos (cabeces): Cabeza Cervunal (1.833 m), el Cairel (1.662 m) y Cabeza de la Braña (1.776 m). Ye una zona rica en camperes y agua como demuestra'l fechu de que les parceles abarganaes lleguen a gran altor. Anque tamién hai grandes roques granítiques chiscando les fasteres, especialmente nel Cancho de Mondalindo, qu'oldeen colos nidios cumes.

 
Vista xeneral de Bustarviejo con Cabeza Cervunal detrás y el Cancho de Mondalindo soresaliendo na fastera, a la derecha.

Cabeza Cervunal ye'l puntu d'unión de los términos de Bustarviejo, Valdemanco y Garganta de los Montes. Dende'l pueblu esti cume paez otru monte que surde tres la gran cresta del Cancho de Mondalindo, pero en realidá'l Cancho forma parte del mesmu monte. Esto dio llugar munches vegaes a denominar equivocadamente al cume como Mondalindo, y más desque, al poner ellí un vértiz xeodésicu, bautizar con esi nome. Tamién ye ciertu qu'esta ye la más conocida de los montes de Bustarviejo. Nel Llibru de la Montería d'Alfonsu XI, de principios del sieglu XIV, yá ye citada col nome de Peña de Muño Linda. Tamién la atopamos nuna oración popular contra les nubes:

Virxe del Espinar
llévatelo a Mondalindo
que tien bon costellame

Tamién esiste una lleenda sobre una supuesta ayalga escondida nes coraes del monte:

Mondalindo, llindu, llindu,
quien te vea te desea;
quién coyera la moneda
que debaxo de ti queda

Xunto con esta lleenda entemez otra sobre una mora que la mañana del día de San Xuan (24 de xunu) sale d'una cueva a lo cimero del monte y peña los sos pelos na Fonte de l'Agua Frío, onde naz el regueru de Mondalindo.

Na zona tamién destaca la Peña de les Monxes, un conxuntu de roques granítiques que, dende una cierta perspeutiva, paecen trés monxes rezando, dos sentaes y una de pies. La "monxa" que ta de pies resulta ser una aguya predresa de más de diez metros d'altor.

 
Cabeza Cervunal destaca tres les faldes del Cairel (en primer planu). A la derecha el Cancho de Mondalindo.

Na zona del Cairel la bayura d'agua y bones camperes fixeron que les parceles llegaren hasta los 1.500 - 1.550 metros, esto ye, a pocu más de 100 metros del cume. Mientres un tiempu, les agües d'esti monte yeren les que salíen de los grifos del pueblu, lo que provocó que dellos pozos ensugárense.[Nota 2] El Cancho de los Abanto sobresal del Cairel a manera d'espolón, creando dos grandes fasteres: la Fastera del Fuexu que mira escontra'l conceyu, y la Fastera de Juan Blasco que mira escontra'l Valle.

La Cabeza de la Braña apodera'l Valle dende'l norte. Na zona destaca la Collada Abierta (1.617 m), per onde pasaba l'antiguu camín a Canencia. Igualmente destacables son la Peña de les Grajas y la Cuesta de la Plata, que s'atopa so los grandes peñascos de l'anterior.

Esta zona montascosa termina con dos pasos de monte bien próximos ente sigo: la Collada Zarrada o Formosu (1.481 m) y, a 750 metros, el Puertu de Canencia (1.503 m). El primeru pasa desapercibíu (d'ende'l so nome, «Zarráu»), siendo'l segundu'l llugar de camín de la carretera M-629 que xune Miraflores con Canencia.

Zona Oeste editar

La segunda zona montascosa, al oeste del conceyu, ta formada pol final de la Sierra de la Morcuera y pola Cuerda de la Vaqueriza. Sirve de frontera natural con Miraflores de la Sierra y con Canencia. Destaca'l Marraz que, colos sos 1.866 m, ye'l puntu más altu de Bustarviejo, y el final de la Sierra de la Morcuera. Esti cume apaez nos mapes como Perdiguera, nome del vértiz xeodésicu ellí asitiáu. Al igual qu'asocede con Cabeza Cervunal, al vértiz bautizóse-y col nome d'una paraxa cercana, dexando nun segundu planu a la denominación correuta.

Destaca especialmente los Canchos de la Quebrada, a unos 2 km al norte del Marraz y xunto a La Perdiguera (paraxa del que tomó'l nome'l vértiz antes mentáu). Formaos por grandes riscos de gneis con crestes de 100 metros de desnivel y cantares bien afilaos.

Nes cercaníes del cume, na fastera del valle, atópase'l Cancho Prieto, que'l so nome fai referencia a los so color escuru, el Cancho de Viceáguila y la Peña de la Genciana. Anque esta postrera ye denomada n'ocasiones como Junciana, el nome Genciana paez aludir a la planta homónima, que crez na zona.

Más al sur, atópase'l Picu de la Pala o Peña de la Pala (1.542 m), qu'anque nun ye descomanadamente alto, apodera al vecín Miraflores de la Sierra.

Zona Central o Macizu del Pendón editar

 
Cara sur del Pendón.
 
El Badén.

La tercer zona montascosa queda totalmente en tierres de Bustarviejo. El puntu principal ye'l Pendón, un cuetu graníticu de 1.545 metros.

Ente Bustarviejo y el Pendón atópase la Alberiza, formada por grandes canchos arrondaos de llixeres rimaes. Polo xeneral, la vexetación na zona ye práuticamente nula.

Más al este atopa Cabeza Arcón (1.567 m). La so fastera norte ta cubierta por un monte de pinos de repoblación que se convirtió n'abelugu de munchos páxaros de too tipu.

Ente'l Pendón y la Cabeza Arcón atópase'l Badén. Una pequeña nava de propiedá privada de 430 metros de norte a sur y 210 d'este a oeste nos sos máximos anchores. A pesar del so aspeutu de valle glaciar, enxamás hubo unu ellí asitiáu. En realidá tratar d'un valle periglaciar, esto ye, que la so formación guarda munches semeyances coles d'un valle glaciar. Al sur, el final de les fasteres del Pendón y de Cabeza Cristiana dexen un pequeñu estrechamientu que sirve de desaguadoriu del Badén, onde naz el Regueru de Navacerrada, que'l so nome fai referencia al so llugar de nacencia, pos nava nun ye otra cosa qu'aquella tierra ensin árboles y llana, dacuando pantanosa, asitiada xeneralmente ente montes».

Na cresta descendiente de Cabeza Arcón escontra'l sur, atópase la Buitrera, formada por unos xigantescos bloques verticales de granitu de facies marxinal.[Nota 3] El so risco principal ye'l Cancho del Reló, que d'antiguo sirvía pa saber la hora dende'l Valle.

Más al sur atopa Peña Bueca, anque per fuera paeza un risco normal, como'l so nome indica ta bueca per dientro. Conozse que nes roques de granitu formen piles» al descomponese parte de la roca. Pero nesti casu la roca ye gneis, muncho más dura que'l granitu, el buecu ye enorme,[Nota 4] y lo más importante, el furacu d'entrada nun s'atopa na parte de riba de la roca, sinón embaxo.

Hidrografía editar

A pesar de tener un términu municipal bastante ricu en manantiales, como demuestra la gran cantidá de fontes qu'abonden na zona, nun ye tierra de bonos ríos. Los regueros y manantiales abonden nel Valle y arralecen na zona del Pendón y al sur del territoriu.

La mayoría de los regueros son enchentes: caudalosos y violentos namái en tiempu lluviosu o tres el destemple. Pero al llegar el branu los caudales mengüen drásticamente y munchos ensuguen.

El regueru del Valle ye'l más importante, anque, al igual que'l restu de corrientes d'agua, al llegar el calor queda bien amenorgáu. Ye'l regueru con más afluentes, ente los que destaquen el regueru de la Mina, que naz na Collada Abierta; el regueru de los Texos, que naz xunto a la Collada Zarrada; el regueru Sardineru, que brota ente los Canchos de la Quebrada; el regueru Verdino, qu'esquita al pie del Cancho Prieto; el regueru Turbiu, que naz cerca del anterior; y el regueru de la Collada, que brota cerca de la Fuente de la Collada. El regueru del Valle desagua nel ríu Guadalix o ríu Miraflores.

Tamién ye importante'l regueru de Gargüera o de Gargüeña que recibe les agües de la zona del pueblu. Los sos principales afluentes son: el regueru de la Hijuela, unión del regueru de Mondalindo col de los Canalizos; el regueru del Bustar, que naz na Fonte homónima; el regueru de les Ferminas, qu'esquita cerca del anterior; y el regueru de la Puerta del Cura, que naz nes cercaníes de la Alberiza. El regueru de Gargüera va parar al banzáu del Vellón, en travesando Navalafuente.

El regueru de Navacerrada, anque nun ye bien conocíu por quedar dafechu al sur del términu municipal, ye destacable por ser el regueru más constante de Bustarviejo. Esto ye gracies al semipantanoso Badén, qu'utiliza'l regueru a manera de desaguadoriu. El regueru de Navacerrada arrama les sos agües nel ríu Guadalix, mui cerca de la desaguada del regueru del Valle.

Flora editar

 
Pinus nigra.
 
Cistus ladanifer.

La especie arbórea más estendida ye'l pinu, procedente de diverses repoblaciones habíes ente principios y mediaos del sieglu XX. Los pinos plantaos pertenecen a tres especies distintes: Pinus sylvestris, Pinus nigra y Pinus pinaster. Los dos primeres afixéronse perbién y estiéndense peles fasteres, pero los pinos de la última especie nun lo consiguieron y la mayor parte morrieron. El pinar más antiguu ye'l de la fastera de la Cabeza Arcón.

La especie autóctona más abondosa ye'l rebollo (Quercus pyrenaica). Ente estos, tamién suelen crecer pládanos campestres (Acer monspessulanum), a los qu'en Bustarviejo llámase-yos «castañeteros».

Nes veres de los regueros predominen los sauces (Salix alba), los fresnos (Fraxinus excelsior y Fraxinus angustifolia) y dellos tipos d'álamos o chopos (Populus nigra, Populus alba, etc.). Xunto al regueru del Valle tamién pueden atopase ablanares (Corylus ablana), abedurios (Betula verrucosa), omeros (Alnus glutinosa) y dalguna encina (Quercus ilex). Ente los árboles de les riberes atópense abondosamente les madreselves (Lonicera periclymenum).

Nes llindes de los campos ye bien común ver sabugos (Sambucus nigra), anque la especie por excelencia nes llindes ye l'artu (Rubus ulmifolius), que produz les mores.

Na zona Este y Sureste del términu municipal, especialmente nel Macizu del Pendón, los árboles son práuticamente inesistentes. Por ello, les jaras (Cistus ladanifer y Cistus laurifolius) apoderen el paisaxe cascayoso.

Ente les distintes especies de carbes que crecen nel conceyu cabo destacar, amás de la yá citada jara, l'artuganciu (Rosa canina), que'l so frutu ye'l «tapaculos», el prunu (Prunus spinosa), el tomillu (Thymus vulgaris), el poléu (Mentha pulegium), la malva (Malva sylvestris), el romeru (Rosmarinus officinalis) o'l torviscu (Daphne gnidium).

Fauna editar

 
Xabalinos.

La fauna de Bustarviejo ye de les más completes de la Sierra Norte, a falta de llobos, consideraos hasta apocayá escastaos, y peces, que nunca hubo.

Mamíferos editar

Los mamíferos más abondosos son los xabalinos y los foinos. Tamién pueden atopase coneyos, llebres, melandros, ginetas, foines, papalbas, corzos, mures de campu, llironos, aguarones d'agua, topinos, esguiles, corcuspinos, topos, musarañes y esperteyos. D'antiguo yera común la presencia de llobos nos montes qu'arrodien el conceyu. Anguaño tan solo prodúcense avistamientos puntuales anque s'empezar a estender la so presencia dende Somosierra, onde en xunu de 2010 confirmar de forma oficial la so presencia estable, quedando anguaño establecíos nos puertos de Canencia y de la Morcuera, el primeru de los cualos ta nel términu municipal de Bustarviejo.

Aves editar

Tres especies d'águiles habiten nel términu: les águiles reales, les culebreras y les calzaes. D'elles, los dos últimes son les más frecuentes. Tamién son frecuentes los ratoneros comunes, los aguiluchos, los halcón, los alcotanes, los peñerines, los gavilanes y los bilanos.

Cuando cai la nueche apaecen uxos, cárabos comunes y miagóns.

 
Abeyerucos europeos.

Ente les aves carroñeras destaquen les utres lleonaes. Tamién hai cuervos, cornejas, choves piquirojas, grajilles, pegues, rabilargos y glayos.

Les especies de caza disponibles na zona son la perdiz colorada, la falpayar y la palombu torcaz.

Ente les aves de vuelu rápidu, pueden atopase vencejos, golondrines, aviones y chotacabres.

Nos pinares habiten, ente otros, pájaro carpintero, torcecuellos, cuquiellos, ruiseñores, carboneros, herrerillos, y pinzones.

Tamién destaca la presencia d'abeyerucus, abubilles y filomenes polos sos coloríos plumaxes.

Ente los teyaos de les cases habiten gorriones, mierlos comunes y dalguna palombu. Dacuando, dexar de ver dalguna qu'otra avefría. Pero, naturalmente, l'ave más destacable ente les que viven nos teyaos ye la cigüeña y el so nial nel campanariu de la ilesia.

Anfibios editar

Anque nun hai munches especies d'anfibios, en Bustarviejo pueden atopase sapu común, ranitas de San Antonio, sacaveras y dalgún gallipato.

Reptiles editar

Ye frecuente atopase con dalgún llagartu ocelado o con dalgún de los cuatro especies de llagartesa qu'habiten la zona. Tamién pueden atopase eslizones, lución, culebruques ciegues y salamanquesas. Amás, esisten seis especies de culiebres, ente elles la víbora hocicuda.

Otros (invertebraos) editar

Clima editar

Como en tola Sierra, en Bustarviejo los iviernos son llargos y bien fríos, anque la xubida de les temperauras en Eurasia fizo que yá nun sían tan duros como d'antiguo. Los branos son curtios y secos, con díes non bien calorosos y nueches fresques. Xeneralmente los branos nun s'afaen al calendariu tradicional, empezando sobre mediaos de xunetu, y terminando a mediaos d'agostu.

La primavera, el seronda y, dacuando, tamién el branu traen consigo grandes y espectaculares nubes con gran aparatu llétricu.

Lo más carauterístico del clima del conceyu ye'l vientu, que llega a algamar grandes velocidaes y ruempe los anemómetros,[4] especialmente si vien del oeste. Si vien del este ye bien fríu y si ye iviernu provoca grandes xelaes, ente que si llega pel branu produz gran cantidá de escarcha.

Los rigores del clima bustareño yeren asina descritos nel Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar de Pascual Madoz:

sit[uado] ente dos cuetos, combatir los vientos norte y oeste y el so clima fríu produz calentures catarrales.

Según el yá mentáu Bustarviejo. Un pueblu de la Sierra Norte, la temperatura medio n'agostu ye de 19 °C, y la de xineru de 1 °C. Tamién se rexistraron máximes absolutes de 35 °C y mínimes absolutes de -20 °C. Cien díes al añu hai xelaes. Les temperatures medies son iguales o inferiores a 25 °C mientres 60 díes al añu, y sueriores 30 díes. El cielu ta cubiero 48 díes pel iviernu, 40 en primavera, ocho pel branu y 34 na seronda.

Según los datos recoyíos pola estación meteorolóxica de Bustarviejo, la precipitación media añal ye de 942 llitros per metru cuadráu. La precipitación media mensual más alta ye la de payares (133 mm) y la más baxa la de xunetu (17 mm). La media añal de díes d'agua ye de 68, de los cualos, en 8 supérense los 30 llitros per metru cuadráu. Per otra parte, rexístrense nevaes, de media, 15 díes al añu.[6]

Historia editar

Oríxenes editar

L'orixe exactu de Bustarviejo ye desconocíu. Antonio Cantó afirma en El Turismu na Provincia de Madrid (1928) que «ye pueblu de Reconquistar, según sepultures árabes ellí atopaes», anque nun consta la esistencia de tales sepultures.[4] En 1966 y utilizando como referencia'l llibru anterior, Federico Carlos Sainz de Carbayos publicó Crónica y Guía de la Provincia de Madrid, onde afirma que Bustarviejo ye de la dómina de la conquista de les actuales tierres madrilanes (entós parte de la Taifa de Toledo) pol rei Alfonsu VI.

Tres la cayida de Toledo en 1085 empezó la repoblación de les nueves tierres conquistaes. Sicasí, la llegada de los almorávides y la so meyora na Península retrasó esta xera hasta que, finalmente, ente los sieglos XII y XIII la Comunidá de Villa y Tierra de Segovia empezó la so espansión escontra los valles asitiaos más allá de la sierra de Guadarrama por aciu la fundación de nueves poblaciones.[7]

Les primeres cases de Bustarviejo llevantar na zona de Peñalaplaza, ente que la ilesia quedó daqué alloñada, construyida sobre un puexu rocososo a que los sos pies escurren dos víes que coinciden nesti tramu: la Cañada Real Segoviana y el Camín Real que xune Buitrago del Lozoya con Manzanares el Real.[7]

Los primeros documentos que faen referencia al conceyu son unes cartes fechaes el 15 d'ochobre de 1297, nes que se numberen una serie de tierres que compartíen los vecinos de Bustarviejo y de Canencia. Tamién apaez de manera destacada nel Llibru de la Montería d'Alfonsu XI (1350).

Edá Media editar

En 1417 Xuan II de Castiella entamó una espedición a la Sierra de Guadarrama pa buscar xacimientos minerales. Dempués de tres meses, namái s'atoparen unos pocos xacimientos, unu d'ellos en Bustarviejo. Na zona güei conocida como Cuesta de la Plata afayó una mina d'esti material, que tuvo n'esplotación de forma más o menos siguida hasta finales del sieglu XIX.

Ente los sieglos XV y XVI, Bustarviejo caltuvo distintos pleitos colos pueblos de la so redolada pola posesión de tierres debíu, principalmente, a la so especial situación xeográfica. El territoriu bustareño, parte del Sexmo de Lozoya y, por tanto, de la Comunidá de Villa y Tierra de Segovia introducir a manera de cuña ente les tierres de dos grandes señores. Asina, Bustarviejo llindaba nel nordeste y este coles Tierres de Buitrago, pertenecientes a la poderosa familia Mendoza; nel sureste y sur coles Tierres de Uceda-Torrelaguna, señoríu del non menos poderosu Arzobispu de Toledo; y nel suroeste col Real del Manzanares, tamién propiedá de los Mendoza.

Amás de conflictos fronterizos peles tierres, el fechu de que Bustarviejo fuera un pueblu de realengu arrodiáu de señoríos, xuníu a la so política fiscal» (el Conceyu bustareño asumía los pagu de parte de los impuestos de los habitantes del llugar gracies a les ganancies que producíen los bienes comunales), convertía-y en focu d'inmigración dende les tierres vecines. La población creció rápido y decidió ampliase la ilesia (vease la seición Ilesia de la Purísima Concepción)

En 1443 l'aldega de Porquerizas (actual Miraflores de la Sierra) quixo anexonase parte del Val Fermoso (Valle Formosu) de Bustarviejo. Porquerizas formaba parte del Real del Manzanares, polo que Íñigo López de Mendoza, marqués de Santillana y conde del Real del Manzanares unvió un representante p'axuntase colos de Bustarviejo y Segovia pa resolver la disputa. Finalmente, reconocer a Bustarviejo la propiedá del valle, anque los pastores de Porquerizas podríen dar de beber a los sos fataos en territoriu bustareño. Asina se robló'l 12 d'ochobre de 1443. La sentencia foi ratificada en 1482 pola reina Sabela I.

Ente 1484 y 1489 llevar a cabu la restauración del acueductu de Segovia, que s'atopaba gravemente desque la ciudá fuera destruyida en 1072 pol rei moru de Toledo. En 1487 los distintos conceyos segovianos apurrieron la parte que-yos correspondió pa sufragar estes obres siendo de 13.202 maravedinos nel casu de Bustarviejo.

Edá Moderna editar

 
Territoriu averáu de Bustarviejo hasta 1577 (sobre les fronteres actuales).

Nun pequeñu valle al este del conceyu, vecinos del llugar asitiáronse y fundaron l'aldega La Casa o Les Cases de Valdemanco (actual Valdemanco). Otros seis vecinos escoyeron les tierres baxes del valle asitiáu al sur del Pendón p'asitiase y fundaron Navalafuente. En 1460 los vecinos de Navalafuente yá yeren trenta y empezaron a tener deseos de más autonomía. Por ello, quexáronse ante Segovia d'abusos per parte de Bustarviejo, ente ellos la prohibición de semar por que la aldega nun crecer. Les quexes y pleitos asoceder a lo llargo del tiempu, llogrando cada vez más autonomía (en 1510 consiguieron tener alcalde y xuez).

Como yá s'esplicó, Bustarviejo y, por tanto, Segovia, partía colos señoríos del Arzobispu de Toledo. Dambos territorios teníen por frontera la Carrera Pública Toledana, que xunía Toledo con Burgos. Na zona fronteriza con Bustarviejo construyir xunto a la Carrera l'aldega de Cabanillas o Cabañillas (actual Cabanillas de la Sierra). Los problemes llegaron cuando esta empezó a estendese per tierres de Segovia. Bustarviejo robló una serie de convenios con Cabanillas en 1481, 1482, 1492 y 1495, pero toos fueron anulaos por nun haber sío aprobaos pol Arzobispu. La situación foise agravando, llegando a dase casos de secuestros de ganáu y, inclusive, d'asesinatos. Segovia tuvo entós qu'entamar patrulles de caballeros armaos pa defender la so frontera.

Hasta 1527 Cabanillas foi estendiéndose illegalmente «favoreciéndolos para ello don Frai Francisco Ximénez, Arzobispu que foi de Toledo, qu'amás de ser sos les diches villes quedó por gobernador d'estos reinos y tenía la so naturaleza na dicha villa de Torrelaguna». Como cunta la crónica Francisco Jiménez de Cisneros yera, amás d'arzobispu de Toledo, rexente del reinu y, por nacer en Torrelaguna y ser señor del territoriu, favorecía a aquelles tierres en desterciu de Segovia y Bustarviejo.

En 1517, tres la muerte de Cisneros, Bustarviejo reemprendió les aiciones llegales contra Cabanillas. Finalmente, en 1577 una sentencia obligó a Bustarviejo a dexar El Carrascal y la Dehesilla de les Navas a Cabanillas. La resultancia, foi aldericáu mientres enforma tiempu pol pueblu y por Segovia, pero nunca se-yos dio la razón.

Ente 1558 y 1563 dellos pleitos tuvieron como resultáu la delimitación de les fronteres ente Canencia y Bustarviejo, que se completó en 1564 tres dellos problemes con Canencia que se negaba a aceptar la decisión tomada por Segovia.

Mientres el reináu de los Reis Católicos, el Honráu Conceyu de la Mesta aumentó considerablemente'l so poder, favorecíu polos reis. Cola llegada de la Casa d'Austria la situación nun camudó, asina ente Carlos I y Felipe IV dictáronse 32 sentencies a favor de la Mesta. El 6 d'avientu de 1563 Bustarviejo foi acusáu por Canencia d'estrechar la Cañada Real Segoviana y d'obligar a pagar un peaxe por cruciar una ponte qu'había construyíu sobre'l Regueru del Valle. La Mesta condergó al pueblu a paga-yos 8.000 maravedinos y otros 15.000 a Canencia. Bustarviejo recurrió ante la Real Cancillería de Valladolid, que-y dio la razón y revocó la sentencia anterior el 3 de xunetu de 1587.

A finales del sieglu XVI, según el Censo realizáu en 1591, Bustarviejo (al pie de los sos anexos) algamara los 370 vecinos (aproximao 1.650 habitantes) y tenía trés cures.

El 24 d'avientu de 1626 otorgar a Bustarviejo posesión de la Exención perpetua de la Xurisdicción de Segovia «pa sigo y pa los sos anexos, civil y criminal». Pa ello, Bustarviejo tenía de pagar 442.500 maravedinos[Nota 5] con intereses del 8%. El primer pagu foi de 231.718 maravedinos. A partir del 1 de xineru de 1629, por acaldía que pasara pagaría 453,50 maravedinos n'intereses. El 23 de mayu de 1633 una Carta Real da por paga la delda. El 31 d'avientu de 1650 un Privilexu Real confirmó la so independencia. Con ella, Bustarviejo algamó la categoría de «villa», y el derechu a construyir una forca.[Nota 6] L'acabante adquirir categoría obligaba a Bustarviejo a suministrar pan a la corte y lleña al Real Alcázar.[Nota 7] Esta gravosa obligación foi malo de cumplir y, finalmente, el 6 d'ochobre de 1660 el rei Felipe IV eximió a Bustarviejo de llevar pan a la Corte, «por non tener de la so collecha» y «por tar el puertu por mediu y haber munches nieves».

En 1666 afayóse un filón d'oru na Peña de les Grajas, anque, al paecer, nun foi nin bien grande nin bien provechosu. Sicasí, la mina de plata descubierto nel sieglu XV siguía en funcionamientu.

Desque Bustarviejo convertir en villa, y ensin la proteición de Segovia, los deseos independentistes de Navalafuente yeren cada vez más fuertes y cada vez actuaba con más autonomía. En 1734 Navalafuente apeló al rei por que-y concediera'l Privilexu de Exención de Villazgo. El 19 de xineru del mesmu añu, y n'estudiando el casu, conceder a Navalafuente la independencia.

El catastru del Marqués de la Ensenada (1752) da una descripción detallada de la villa a mediaos del sieglu XVIII, que ye recoyida por José Martín López nel yá citáu Bustarviejo. Un pueblu de la Sierra Norte:

Bustarviejo, con Valdemanco, y yá ensin Navalafuente, tenía una población de 365 vecinos [aproximao 1.630 habitantes], habitando en 401 cases; d'ellos 198 yeren llabradores propietarios, 66 xornaleros, 35 pastores, dos carboneros, 20 texedores de llenzu, un texedor de sayales, tres sastre, trés zapateros, trés carpinteros, trés ferreros, tres curtidor, un ciruxanu, un maestru, un escribán, trés eclesiásticos, un mesoneru, dos carniceros y dos taberneros. Había amás 12 probes de solemnidá [...] Cultivábase centenu, trigu, garbanzos, llinu, yerba, hortolices y frutes, de les que detalla peres, mazanes, guindes y uva pa faer vinu. El ganáu yera vacunu, caballar, mular, asnal, de gocha y piaras de cabres y oveyes, más 47 truébanos.

El 27 de marzu de 1770 tomóse la decisión de construyir l'actual conceyu, yá que, según rellata l'acta, l'anterior taba en penoses condiciones:

Y de la mesma nótase la falta de casa capitular en que Zelebrar los actos d'Ayuntamiento eleiciones y otros terminantes al beneficiu Comun respectu que polo antigua que ye la Casa llamada del conseyu tópase mui desfalcada y oy absolutamente inservible pola ocupacion de Carcel que s'hai executado nella lo otru por esistir nella la tabla de Carniceria con cuio motivu nun se pueden Zelebrar nella los actos de la maior Seriedá y Sigilo nel portal que tien a la Cai a vista de Neños, Mugeres, estraños y quantos transiten añadiendose a la falta de Gobiernu nos Papeles de la villa por falta d'Archivu y perda que se siguió de Dalgunos en cuio remediu y allegando al [Ilegible] mesmu alcuerdo dictame y paecer nemine discrepante resolvieron Solicítese Lizencia para executar la repasada de dicha Devesa Boyal y Construccion de Casa de Conceyu por aciu tener esta villa Llamátigos abondos y curtia y topase absolutamente ensin atrasu nin enfotu dalgunu y con cuenta de que nun se siga gravame dalgunu al Comun polo que perteneciente a la Casa faiga un tenada y Bodega pa la reclusión de los Granos y vinos de Diezmu.
Siendo alcaldes ordinarios Manuel Pascual Martín y Andrés Pérez y rexidores Joseph Vallejo Moreno y Joseph Martín Nieto.

Nel censu de Floridablanca (1787) Bustarviejo apaez como «Villa de Realengu», rexida por Alcalde Ordinariu, que nun tenía médicu, nin maestru, nin comerciantes o artesanos. Amás cuntaba, xunto con Valdemanco, con 1.470 habitantes; de los que 179 yera propietarios y 264 xornaleros y criaos. El Bustarviejo d'aquel entós ye un conceyu importante, con categoría de «Villa del Rey El nuesu Señor», ricu y con una gran población.

Edá Contemporánea editar

A principios del sieglu XIX España ye reorganizada en provincies en diverses ocasiones, anque la mayoría de les vegaes les reformes queden en proyeutu. A lo último la división territorial de 1833 dexa a Bustarviejo dientro de la provincia de Madrid, dixebrándose asina pa siempres de Segovia.

Una partida carlista pasó pol pueblu, anque nun se sabe con certidume, lo más probable ye que fuera mientres la Primer Guerra Carlista. Al paecer, llevar a unos cuantos vecinos como rehenes por que los sirvieren de guíes, y fusilaron a daquién delantre d'una fonte a la salida del pueblu. Anque se tienen pocos datos sobre esa partida, la fonte del fusilamiento conozse entá güei como Fonte de los Muertos.

En 1840 llegó la vez de la independencia de Valdemanco. El Resolución de la Rexencia del Reinu sobre esti asuntu, fechada'l 4 d'avientu d'aquel añu llegó a Bustarviejo pocu dempués. El 4 de mayu de 1842 axuntáronse los representantes de dambos Conceyos pa confirmar la independencia y afitar les llendes de Valdemanco. Estos alcuerdos seríen recoyíos darréu nun escritu fechu en Torrelaguna el 27 d'avientu:[3]

Que la Rexencia del Reinu por Resolución de 4 d'avientu de 1840 sirvióse mandar n'espediente instruyíu a soliciud del espresáu Valdemanco reclamando'l so emnacipación d'esta Villa, qu'en delantre formara'l so Conceyu propiu y gobernárase con independencia de Bustarviejo, que la so Real Resolución comunicar al Escelentísimu señor Xefe Políticu de la Provincia por quien se fixo a la Excma. Diputación Provincial y ésta al Conceyu Constitucional d'esta Villa, nomando aína una comisión que punxera en práutica la emancipación y creárase en Valdemanco Conceyu Constitucional con designación de términos

Según el Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar de Pascual Madoz, a finales de la década de 1840, Bustarviejo tenía 344 cases, conceyu, cárcel y una ilesia parroquial. Amás cuntaba con una escuela d'instrucción primaria pa neños, a la qu'asistíen 74 alumnos al cargu de un maestru con una dotación de 2.928 reales; tamién tenía una pa neñes, que la so maestra tenía una dotación de 1.464 reales. El Conceyu taba formáu por un alcalde, un teniente d'alcalde, seis regidor (conceyales), un síndicu y seis suplentes. Un datu que demuestra que, a pesar de perder poder siguía siendo un pueblu ricu ya importante, ye la riqueza imponible»:[Nota 8] 437.771 reales.[Nota 9] Esto significaba que Bustarviejo yera'l pueblu más ricu de la Sierra Norte, superando a Torrelaguna (414.882 reales) o a Buitrago (311.921 reales).

La Revolución de 1868, que destronó a la reina Sabela II, repercutió de forma bien notable en Bustarviejo. Nel conceyu creóse una Xunta de Gobiernu Revolucionaria, que cesó al alcalde, a la corporación municipal y a la Guardia Rural. El 1 de xineru de 1869 escoyer por sufraxu universal el nuevu Conceyu. El 21 de xunu tolos funcionarios municipales, los rexidores y l'alcalde xuraron la nueva constitución, cola siguiente fórmula:

«¿Xuráis guardar y faer guardar la Constitución Española promulgada'l 6 de xunu d'anguaño? ¿Xuráis habevos bien y fielmente nos deberes que como funcionariu y como ciudadanu tenéis contraíos mirando an tol bien de la nación?»
«Sí, xuro.»
«Si asina lu facer, Dios y la Patria premiar y si nun vos lo demanden, amás d'esixivos la responsabilidá con arreglu a les lleis.»

Ente finales del sieglu XIX y principios del XX llegaron a la Sierra Norte de Madrid les Misiones Populares entamaes pola Congregación de la Misión, que los sos integrantes diben por pueblos y ciudaes formando al cleru y evanxelizando a les xentes. En Bustarviejo tuvieron en 1898 y en 1912.[8]

Ente 1934 y 1935 tocó-y el vez a les Misiones Pedagóxiques. El 30 de setiembre de 1934 el Coru y Teatru del Pueblu visitó Bustarviejo y Navalafuente.[9] El 15 de mayu del añu siguiente tornó al pueblu'l Coru y Teatru del Pueblu[10] coincidiendo col so tercer aniversariu, polo que Bustarviejo foi testigu del discursu del pedagogu Manuel Bartolomé Cossío[11] nuna de les sos últimes apaiciones, yá que finaría los 1 de setiembre. Esi mesmu añu ente'l 21 y el 24 de payares llegó al conceyu una nueva Misión.[12] Nesta ocasión entamaron actividaes musicales, proyeiciones cinematográfiques y un Retablu de farfanos.

Na década de 1920 empezar a construyir los primeres chalés, empezando asina a ser un pueblu de veranéu. Anque la llegada de braniantes foi lenta, yá que al empiezu de la Guerra Civil namái había 12 chalés construyíos.

Mientres la Guerra (1936-1939) Bustarviejo enllenar de xentes que fuxíen de la destrucción. Federico Elvira, el párrocu del pueblu, al igual que n'otros munchos llugares, foi fusiláu al empiezu del conflictu bélicu. Anguaño, una cai qu'arrodia la ilesia lleva'l so nome nel so honor.

Na Posguerra llegó al pueblu una colonia penitenciaria de «redención de penes pol trabayu». Construyóse un Campu de Trabayu (conocíu como Los Barracones), p'agospiar a los prisioneros de guerra, nel Caminillo de la Viña o Sienda de Navalafuente, cerca de la Devesa Vieya, qu'anguaño s'atopa en ruines. Cerca de 1.000 presos fueron llevaos ente 1944 y 1952 hasta ellí pa construyir el tramu del Ferrocarril Madrid-Burgos que pasa pela zona. Pa ello tuvieron que explanar el terrén, furar túneles y construyir el magníficu viaductu que pasa percima de la carretera que xune Bustarviejo y Cabanillas de la Sierra. Por acaldía de trabayu a cada obreru se -y decontaba otru de condena. Amás, recibíen cincuenta céntimos al día pa los sos gastos (el restu del salariu, d'un total de 14 pesetes diaries, quedar l'Estáu). Si taba casáu pola Ilesia, la muyer recibía dos pesetes al día y dos más per cada fíu menor de quince años.[13]

El 30 de marzu de 2003 l'alcalde de Bustarviejo Julio de Mateo,[14] y los conceyales del Partíu Popular redactaron un manifiestu[15] en contra de la Guerra d'Iraq que se convirtió en moción sofitada por tolos conceyales del Conceyu. A finales d'abril del mesmu añu, De Mateo foi dau de baxa nel Partíu Popular. Según l'alcalde foi espulsáu poles sos declaraciones, pero según declaraciones del partíu, la causa foi la presentación de la so candidatura por Independientes Populares de Bustarviejo (IPB), creáu por de Mateo y seis conceyales del PP.[16] Nes eleiciones municipales del 25 de mayu del mesmu añu, Julio de Mateo foi reelixíu como alcalde.

En 2004, aprovechando la salida d'una conceyal del IPB, la oposición presentó una moción contra l'alcalde y obligó-y a arrenunciar al sueldu. N'ochobre de 2010 la so dimisión y Fernando Sánchez, asumío l'alcaldía los 24 d'ochobre. Darréu, Sánchez declararía: «Cuando di'l pasu a alcalde di cuenta de coses que nun me gustaben nada, ente elles que teníamos cuatro sentencies por asumir y una delda de más de 348.000 euros». N'agostu de 2005 el Tribunal Supremu anuló les Normes Subsidiarias del Planiamientu Urbanísticu de Bustarviejo de 1995.[17] Tres esto, Sánchez dimitió'l 12 d'agostu. El día 18, De Mateo tuvo que volver al so puestu d'alcalde por non poder atopar a otru sustitutu.

El 7 de marzu de 2006, De Mateo foi acusáu falsamente por Ecoloxistes n'Aición por un delitu de malversación, prevaricación y abusu nel exerciciu de les sos funciones, por dexar la construcción de 400 cases nuna[18] L'espediente fuera tramitáu de forma impecable. El Plenu del Conceyu y la Comunidá de Madrid .L'acusación de los ecoloxistes foi archivada en dilixencies previes por falsa, según consta nel autu d'archivu.

El 27 de mayu de 2007 celebráronse nueves eleiciones municipales. Julio de Mateo (que llevaba dieciséis años nel cargu) nun se presentó, polo que namái allegaben dos partíos: el PP y una coalición de PSOE-IX. La coalición d'izquierdes ganó y José Manuel Fernández ocupó'l cargu d'alcalde. Yera'l primer gobiernu d'esti signu políticu en Bustarviejo dende la Segunda República. Fernández atopar con que'l conceyu atropaba una delda d'unos 800.000 euros.[19] La so primer aición foi arrenunciar al sueldu.

El Partíu Popular ganó les eleiciones del 22 de mayu de 2011, pero'l PSOE ya IX, que naquella ocasión presentar por separáu, volvieron formar una coalición que-yos dio l'Alcaldía.

Llugares d'interés editar

Ilesia de la Purísima Concepción editar

 
Torre del campanariu nel estáu anterior a la restauración llevada a cabu ente 2006 y 2009.
 
Vista de la ilesia dende la Plaza de la Constitución. Destaquen los cinco contrafuertes de la fachada norte: a la izquierda el medieval (tres una farola), nel centru los dos decimonónicos y a la derecha los dos modernos.
 
Ilesia de la Purísima Concepción de Bustarviejo.
 
Fonte nueva
 
Arquiteutura típica.

La ilesia ye l'edificiu más antiguu de Bustarviejo, construyida sobre un puexu predresu nel llugar nel que se llevantaba la primitiva ilesia que, de la mesma, ocupaba l'espaciu d'otru templu anterior.[20]

Anque tradicionalmente consideróse la torre del campanariu como la parte más antigua del edificiu, datándola a finales del sieglu XV,[4][21] la restauración integral llevada a cabu ente 2006 y 2009 camudó por completu esta idea. La torre adquiriría un aspeutu similar al actual ente finales del sieglu XV y principios del XVI, pero los elementos iniciales de la mesma fueron construyíos a mediaos del sieglu XIV.[20] Tocantes a les partes más antigües del edificiu, los trabayos afayaron qu'una pequeña zona del muro norte y l'interior del ábside formaben parte de la ilesia primitiva.[20]

La historia de la Ilesia de la Purísima Concepción ye la del propiu Bustarviejo, pos los cambeos que sufría los pueblu repercutíen d'una manera o otra na so ilesia.

Na evolución de la ilesia estremen delles fases. En primer llugar construyóse un templu del que namái se conocen los cimientos de dos murios atopaos mientres la restauración integral y que taría rellacionáu con una necrópolis rupestre medieval asitiada sol edificiu actual y descubierto nes mesmes obres. Esta primer ilesia llevantar na zona nororiental de l'actual y probablemente dispondría d'una única nave, quedando'l campusantu nel esterior.

Darréu, anque tamién dientro del periodu medieval, el templu primitivu foi sustituyíu por unu nuevu del que, como yá se dixo, sobreviven el ábside, parte del muriu septentrional y los elementos iniciales. Aquella segunda ilesia cuntaba con, siquier, dos naves de dimensiones desconocíes, estendiéndose los murios del so ábside más escontra l'oeste que los del actual. D'esti periodu destaquen les pintures murales (mediaos del s. XIV), que los sos restos atópase na citada restauración integral. De la mesma dómina (o una bien cercana) que les pintures, data l'empiezu de la construcción del campanariu que, primeramente, adoptó la configucación de torre exenta.

Ciertu tiempu dempués, l'edificiu foi ampliáu escontra'l norte. Probablemente ye mientres esta fase cuando la torre adquier un aspeutu similar al que presenta anguaño. La decoración de la so cornisa por aciu una serie de boles de granitu, tamién puede atopase n'otres ilesies de la zona (Manzanares el Real, Colmenar Viejo, San Agustín del Guadalix, Miraflores de la Sierra...), dexando'l so datación ente finales del s. XV y principios del s. XVI.

Nel s. XVI la ilesia sería nuevamente ampliada hasta en dos causes. Na primera fueron baltaos parte de los murios y llevantáronse los dos naves llaterales. Na segunda intervención, el templu ye ampliáu escontra l'oeste, quedando dende entós la torre integrada nel edificiu.

En 1600 empezó la construcción del atriu, acabándose en 1617. A mediaos del s. XVII llevar a cabu una pequeña ampliación de la nave de la Epístola escontra l'este y reforzóse l'ábside.

Dende mediaos del s. XVII hasta mediaos del s. XIX, la ilesia sería intervenida en distintes ocasiones. D'esti periodu data la construcción del arcu triunfal que dixebra la nave central del Presbiteriu, del que destaquen los sos estraños sofitos: el sur ye una gruesa pilastra formada polos sofitos de dellos arcos, ente que'l norte ye una columna de pequeñu altor en rellación col so volume. Trátase de la única columna d'estes carauterístiques presente nel edificiu, una y bones el restu de los sofitos son pilastres más o menos regulares.

En 1854 redactóse un informe nel que s'apuraba a reparar la ilesia, pos partes del templu topábense «esbarrumbaes» y otres en «estáu ruinosu».[20] En 1855 redactóse un nuevu informe más detalláu, qu'incluyía una serie de planos y destacaba el «estáu deplorable de caltenimientu» que presentaba l'edificiu.[20]


Conceyu editar

 
Fachada principal del Conceyu.

El Conceyu o Casa Consistorial de Bustarviejo construyir en 1770, en sustitución del edificiu antiguu, que s'atopaba nun estáu llamentable (vease l'apartáu Edá Moderna).

La planta baxa ye la que más usos tuvo, les sos habitaciones sirvieron de corte, tenada, almacén de vinu, sala d'espera y d'escuela. Pa la escuela utilizaba una pequeña habitación cuadrada d'unos 5 metros de llau, na qu'había una única y pequeña ventana que daba a la Plaza de la Constitución. La escuela nun foi treslladada a un edifico aparte hasta 1930.

Na planta de riba siempres tuvieron les oficines, sacante ente la década de los 70 y principios de los 90. Nesta dómina l'estáu del edificiu yera bien deficiente y les oficines treslladar al pisu baxu.

L'edificiu nun camudó enforma dende'l sieglu XIX, tomando como referencia'l planu realizáu en 1879. Pa dómines anteriores nun hai referencies, anque posiblemente si hubo reformes llevar a cabu nel teyáu.[4] De los cambeos que se tienen constancia, los más significativos son l'apertura y cambéu de ventanes pa dexar entrar más lluz al interior del edificiu.

Como yá se dixo más arriba, l'estáu del edificiu nos 70 yera bien deficiente. En 1978 anuncióse una obra de restauración, que tres dellos proyeutu ensin llevar a la práutica, empezó en 1989 y terminó en 1991.

La parte más destacada del edificiu ye la so fachada principal, que da a la Plaza de la Constitución. El so doble arcada, de gran regularidá y harmonía, ta formada por diez arcos de mediu puntu (cinco na planta baxa y cinco na de riba). Cada arcu ta formáu por cinco piedres perfectamente cortaes y afeches. Los arcos sofítense sobre pilastres, qu'anque paecen paralelepípedos, en realidá les bases cimeres son unos cuatro centímetros más grandes que les inferiores. Esta pequeña diferencia, a pesar de ser imperceptible pol güeyu humanu, ye la responsable de la gran harmonía del conxuntu.

Torre de la Mina editar

La Torre de la Mina atópase allugada cerca de l'antigua mina, na Cuesta de la Plata. La torre, en ruines, ye una construcción cilíndrica de mampostería a base de piedres y argamasa bastante senciella, que s'utilizaba como molín. Nel esterior destaca la ventana que mira escontra'l pueblu, la única visible mientres l'ascensión escontra la mina. Nel interior inda s'atopen los restos d'una gran rueda tallada en cuarzu pa esmagayar el mineral, anque abondo deterioraos, yá que s'atopen espuestos a los elementos por non esistir yá teyáu dalgunu. Tamién pueden vese los buecos de les vigues que suxetaben los suelos de los dos plantes cimeros y l'escalera.

En 1983, por Real Decretu foi declarada Monumentu Nacional Históricu-Artísticu, xunto con otres construcciones de la zona, como'l castiellu de Mirabel (en Manjirón) o les talayes d'El Berrueco, Venturada o Torrelaguna. El fechu d'apaecer xunto a delles construcciones defensives, llevó a clasificar a la torre como una talaya árabe más, pero, esto ye bien probablemente erróneu. Fernando Sáez Lara indicó que la torre construyiríase n'empezando la esplotación de la mina y que «acasu sirviera como molín de vientu pa pulverizar el xaspe». Nel llibru "Bustarviejo. Un pueblu de la Sierra Norte" confírmase esta teoría. Tamién se sabe qu'en 1660 un "Indiu" (anque la crónica refiérase asina a la persona, lo más seguro ye que se refiera a un indianu, que tornaba d'América), trabayó na mina de plata y empezó la construcción del molín, anque nun s'especifica claramente si referir a la Torre.

Centru Cultural editar

El Centru Cultural, popularmente conocíu como "Antigües Escueles" o "Escueles Vieyes" foi construyíu ente 1925 y 1930[Nota 10] y, entós, yera conocíu como "Escueles Nueves", por sustituyir a l'antigua escuela (que se llevantaba donda agora atópase'l Consultoriu).

L'edificiu de dos plantes, fechu en piedra, ye perfectamente simétricu nel esterior y, d'antiguo, tamién lo yera nel interior.

La construcción de la escuela formaba parte del plan de reforma de la educación d'Eduardo Callejo de la Cuesta, Ministru d'Instrucción Pública y Belles Artes mientres la dictadura de Primo de Rivera. Mientres el so ministeriu creáronse más de 6.000 escueles primaries, construyéronse 2.400 nueves, poner en marcha 34 centros d'educación secundaria, afitáronse testos únicos pa toles asignatures de bachiller, diose llibertá pedagóxica a les Universidaes, creáronse nuevos Colexos Mayores, prohibióse la esportación d'obres y oxetos artísticos y restauráronse decenes de monumentos. L'Estáu ocupar de mercar el material escolar y el moblame y de repatirlo ente les escueles. Darréu, yá mientres la República, les Misiones Pedagóxiques reforzaron entá más los medios de la escuela.

Nun principiu cuntaba con dos úniques aules asitiaes na planta cimera. Les aules yeren totalmente independientes una de la otra, ya inclusive, teníen dos escaleres distintes pal accesu. Esto sirvía pa dixebrar a los neños y a les neñes, según les costumes de la dómina. La planta baxa taba abierta por una serie d'arcos y utilizábase nos recreos cuando llovía. Escontra 1945 cerróse esta planta pa construyir dos aules más.

En 1981 la escuela treslladar a un nuevu edificiu asitiáu na carretera de Valdemanco. Les aules de la planta de baxo recibieron dende entós diversos usos: pub, ximnasiu, aula d'informática... Anguaño úsense de sales d'esposiciones. Dende 1983 na planta de riba atópase la biblioteca. En principiu namái s'habilitó una de les aules, pero tres la restauración del edificiu ente 1991 y 1993, la biblioteca pasó a ocupar tola planta.

Ermita de La nuesa Señora de la Soledá editar

 
Ermita de La nuesa Señora de la Soledá.

Polos documentos antiguos del conceyu, especialmente los testamentos, sábese qu'en Bustarviejo llevantábense delles ermites. Na actualidá namái queden dos de pies, la de La nuesa Señora de la Soledá y la del Santísimu Cristu de la Peña. Aparte tamién se caltién parte de la de San Andrés nel campusantu y los cimientos de la de La nuesa Señora del Consuelu, na finca El Ejido.

La ermita de la Soledá (simplificación popular) ye una construcción rústico y senciello asitiada pela rodiada del pueblu, na carretera de Valdemanco. Delantre d'ella llevanta una cruz de piedra de los años 1940, anque sofitada sobre una base muncho más antigua. Tamién hai dos grandes y piedres que formaben parte del antiguu via crucis nes que pueden lleese unes inscripciones del mesmu estilu que les que s'atopen na ermita del Cristu. Nelles dizse: «Equí esnudaron al Señor» y «Equí clavaron al Señor na cruz».

Por cuenta de la sobriedá del edificiu, los elementos decorativos arralecen, destacando namái la pequeña cruz de fierro que remata'l teyáu y la rexa que cierra l'atriu d'entrada. L'interior, de planta rectangular, ye entá más senciellu. Adosada a la fachada Esti construyó una pequeña sacristía.

Ermita del Santísimu Cristu de la Peña editar

La ermita del Cristu (simplificación popular), na entrada del pueblu pela carretera de Valdemanco, ye una construcción única na zona, yá que ye la única ermita llabrada na piedra. Anque, lo más seguro, ye que yá esistiera un covarón natural, l'interior foi engrandáu y allisáu. La entrada ta formada por un dintel y unes jambes de piedra, nes que de pueden lleer una serie d'inscripciones grabaes, amás, sobre la entrada asitiáronse unes llanches a manera de toldu o visera.

Nel dintel puede lleese, con más o menos dificultá: «FIXO eSfA OBRA frCO BZA ACΛbOSe AÑU 1625» (Fixo esta obra Francisco Baonza acabose añu 1625); y na jamba derecha: «Aq ΛLÇARŌ ē ΛLtO LΛ + i LΛ PUCieROn ē UnΛ PñΛ» (Equí alzaron n'alto la cruz y poner nuna peña).

Polos planos realizaos en 1879 pol Institutu Xeográficu y Estadísticu, sábese que la peña yera más grande que anguaño. En dalgún momentu ente esa fecha y 1928 (cuando se construyó un payar), la peña foi cortada, aprovechando un resquiebru.

Hasta mediaos del sieglu XX (y a lo menos dende principios del mesmu sieglu), la ermita taba vacida y abandonada y sirvía d'abelugu pa vagamundos. Escontra 1964 el párrocu empezó la so rehabilitación: asitióse una rexa na entrada, nel esterior llantaron dos cipreses, hedra y otres plantes. L'interior foi llimpiáu, fixéronse pequeños retoques y furáronse unes pequeñes ornacinas p'asitiar imáxenes de santos. A la ermita tamién llegó la lletricidá.

Sobre la peña hai una cruz, na qu'empieza'l vía crucis y que termina enfrente de la otra ermita que sobrevive, la de la Soledá.

El Valle Formosu editar

 
El Valle vistu dende Miraflores de la Sierra.

Notes editar

  1. Equivocadamente denomada Perdiguera desque s'asitió ellí un vértiz xeodésicu y dióse-y el nome que, en realidá, correspuende a una paraxa cercana
  2. Anguaño la Canal de Sabela II ocupar d'abastecer al pueblu
  3. Tipu de roca qu'apaez nes zones de contautu ente'l granitu y el gneis, muncho más resistente y dura que'l granitu al adquirir propiedaes del gneis
  4. Tres diámetro midíos nel interior apurrieron los siguientes llargores: 3,25, 3,90 y 2,60 m (Bustarviejo. Un pueblu de la Sierra Norte)
  5. En 1600, en Madrid un pan costaba aproximao 26 maravedinos
  6. El Cerrillo de la Forca atópase na zona de l'actual cai de Arroyo Flores
  7. En 1659 queda constancia de la entrega de 10.000 arrobes de lleña (apróx. 115.000 Kg.)
  8. «la riqueza imponible son los bienes, rentes, patrimonios, o otros oxetos materiales o ideales, intrínsecamente consideraos [...] que formen parte del presupuestu oxetivu de la obligación [tributaria]» (Romero García, Felipe (2005). El valor sistema tributariu: a cerca de la so integración ente los principios de la imposición)
  9. Los datos fueron tomaos del catastru de 1842, polo que Valdemanco incluyíase como parte de Bustarviejo
  10. Nin nos Archivos Municipales nin nel Pernomáu Colexu d'Abogaos esiste documentu dalgunu qu'especifique la fecha exacta

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. González Herrero, Manuel (1980). Segovia. Pueblu, ciudá y tierra. Horizonte históricu d'una patria. CEYDE
  3. 3,0 3,1 García d'Andrés, Inocente y Baonza Martín, Samuel-Javier (1979). Dende un Conceyu de Castiella
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 Martín López, José (1992). Bustarviejo. Un pueblu de la Sierra Norte
  5. Decreto 30/1987, de 9 d'abril en madrid.org
  6. Plan d'Ordenación de los Recursos Naturales. Parque Natural de Peñalara y la so Área d'Influencia Socioeconómica. Conseyería de Mediu Ambiente y Ordenación del Territoriu de la Comunidá de Madrid.
  7. 7,0 7,1 Martín Baonza, Francisco [coor. y ed.] (2009). Bustarviejo recupera la so hestoria. La restauración de la Ilesia de la Purísima Concepción (2006-2009). Conceyu de Bustarviejo
  8. Les Misiones Populares en Castiella-Lleón, Madrid y Cantabria (1704-2000). Congregación de la Misión
  9. Ficha en Les misiones pedagóxiques (1931-1936). CSIC. Consultáu'l 1 d'avientu de 2011
  10. Ficha en Les misiones pedagóxiques (1931-1936). CSIC. Consultáu'l 1 d'avientu de 2011
  11. «Obra espuesta» en Les misiones pedagóxiques (1931-1936). CSIC. Consultáu'l 1 d'avientu de 2011
  12. Ficha en Les misiones pedagóxiques (1931-1936). CSIC. Consultáu'l 1 d'avientu de 2011
  13. «La mano d'obra colorada de Franco» n'El País (9 d'avientu de 2007). Consultáu'l 1 d'avientu de 2011
  14. «Alcuentros dixitales con Julio de Mateo» en El Mundo (1 d'abril de 2003). Consultáu'l 1 d'avientu de 2011
  15. «Moción de los conceyales del PP nel Conceyu de Bustarviejo en contra del ataque a Iraq» en El Mundo (1 d'abril de 2003). Consultáu'l 1 d'avientu de 2011
  16. «El Partíu Popular espulsa a un alcalde que presentó una moción en contra de la guerra d'Iraq» en El Mundo (21 d'abril de 2003). Consultáu'l 1 d'avientu de 2011
  17. «El Tribunal Supremu anula les normes subsidiarias urbanístiques de Bustarviejo» n'El País (20 d'agostu de 2005). Consultáu'l 1 d'avientu de 2011
  18. «Imputáu l'alcalde de Bustarviejo por autorizar 400 viviendes illegales» n'El País (20 de marzu de 2006). Consultáu'l 1 d'avientu de 2011
  19. Fernández Fernández, José Manuel. «Alcaldes ensin escupulicios» n'El País (20 de xunetu de 2007). Consultáu'l 1 d'avientu de 2011
  20. 20,0 20,1 20,2 20,3 20,4 Caballero Casáu, Carlos; Fernández Esteban, Sonia; Villar Calvo, Almudena (2009). Intervención arqueolóxica na Ilesia parroquial de la Purísima Concepción de Bustarviejo. Escavación y llectura de panales. En Martín Baonza, Francisco (coor. y ed.), Bustarviejo recupera la so hestoria. La restauración de la Ilesia de la Purísima Concepción (2006-2009). Conceyu de Bustarviejo
  21. Azcárate Ristori, José María [dir.] (1970). Inventariu artísticu de la Provincia de Madrid. Serviciu Nacional d'Información Artística, Arqueolóxica y Etnolóxica

Bibliografía editar

  • Martín López, José (1992). Bustarviejo. Un pueblu de la Sierra Norte
  • García d'Andrés, Inocente y Baonza Martín, Samuel-Javier (1979). Dende un Conceyu de Castiella
  • Martín Baonza, Francisco [coor. y ed.] (2009). Bustarviejo recupera la so hestoria. La restauración de la Ilesia de la Purísima Concepción (2006-2009). Conceyu de Bustarviejo
  • Madoz, Pascual (1846), Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, tomu IV, Madrid: Est. Lliterariu-Tipográficu de P. Madoz y L. Sagasti

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

Estadístiques editar

Caleyeru, cartografía y fotografía aérea editar